{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.513 visninger | Oprettet:

Gammel hund ikke glad for ny hvalp {{forumTopicSubject}}

Jeg har en skøn tæve, Bertha, på 7 år. Hun har hele sit liv haft 2 legekammerater hver dag, men aftener alene med mig (hun bliver passet i "dagpleje" hos mine forældre mens jeg er på arbejde). I sommers gik mine forældres hund bort (som hun altid legede meget med), og for et par uger siden min søsters hund (som også blev passet der). Jeg var så heldig at finde et kuld hvalpe af samme blanding som min elskede Bertha (pekingeser/mops), og slog til med det samme. Jeg hentede lille Bodil i lørdags da hun blev 8 uger, og har siden da haft lidt problemer med Bertha.

Hun er ikke glad for hvalpen. Det havde jeg forventet, og hun tager det egentlig måske flottere end jeg havde frygtet. Hun vil ikke være tæt på, sidder på afstand og kigger, og er meget anspændt. Kommer hvalpen for tæt på viser Bertha tænder, og har hakket ud efter hende et par gange. Ikke noget værre, bare for at markere, hun er ikke aggressiv og vil egentlig helst bare væk. Jeg er ikke i tvivl om at hun nok skal vænne sig til hvalpen, og at de bliver gode legekammerater (Bertha har altid været meget legesyg). De kan sove i hver deres seng med en meters afstand imellem dem, uden problemer.

Jeg forsøger at få Bertha med i vores lege, men det virker ikke. Jeg sørger for at få givet Bertha opmærksomhed også (typisk pekingeser at blive fornærmet over at opmærksomhed skal deles).
Jeg forsøger også at holde hvalpen lidt på afstand, når hun er meget legesyg så bliver hun meget voldsom, og hun vil så gerne lege med Bertha, så hun hopper lige op i hovedet på hende, og Bertha viser tænder. Bertha har en enkelt gang duftet til Bodils legetøj, hvor jeg roste hende, og jeg taler til hende og nusser hende hver gang jeg kommer forbi. Men hun ser jo hele tiden den lille fis i mine arme.

Jeg tænker om der er nogen der har gode tips til at få det til at køre lidt hurtigere?

Jeg har fået et tip om at de skal dele mad, men det er no go. Bertha har ikke haft det godt som lille, og er meget aggressiv når der gives mad/godbidder, så hun har altid fået mad i et rum for sig, og det fortsætter jeg med nu med hvalpen også.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gammel hund ikke glad for ny hvalp
  • #1   13. feb 2018 Du gør det ganske udmærket og super godt at du har valgt at overhøre rådet om at dele mad - det er noget af det mest tåbelige råd at give smiley

    Giv tid - hun skal lige vænne sig til den der ulækre lille tingest.. Oftest kan det tage nogen uger smiley legeture udenfor kan være gode men det er vigtigt, som du gør, at sørge for at den gamle respekteres og ikke får overskredet sine grænser.


    Dejlige hunde du har smiley


  • #2   13. feb 2018 Helt enig med Lise. Den slags tager den tid, det tager og skal ikke forceres.

    Og det var dog et grotesk tanke, at de skulle dele mad. Hvad i alverden skulle det gøre godt for. Det ville jeg ikke engang gøre med en hund, der var glad for hvalpe. Det er helt naturligt for en hund at ville have sin mad for sig selv.

    Det er rigtig dejligt, når ens hunde er glade for hinanden, men man kan ikke tvinge dem til at kunne lide hinanden, og man risikerer at gøre situationen værre ved at presse dem. Jeg synes, det lyder som om, du er på rette spor. Giv Bertha den tid og den afstand, hun har brug for specielt inden døre, så kan du bedre prøve at lave lidt sjov for begge uden døre.


  • Sofie
    Sofie Tilmeldt:
    sep 2013

    Emner: 14 Svar: 107
    #3   13. feb 2018 Det er normalt at den ældre hund er absolut utilfreds med situationen, når der kommer en lille ny til. Vi introducerede for nogle måneder siden en 8 ugers JRT til vores 7 års westie, hvor han knurrede, viste tænder eller snappede ud hver gang hun kom for tæt på. Nu hvor hvalpen er 6 mdr. er de super gode venner. Den ældre hund skal bare have lov, til at vise hvlapen hvornår nok er nok.

  • #4   13. feb 2018 Min ældste var også ganske utilfreds med den der lille sorte hæmoride, som vi tillod os at slæbe med hjem. Efter et par uger begyndte han at agere "onkel" - slæbte legetøj hen til Viktor og opfordrede til trækkelege osv.

    Giv det tid. Giv den gamle lov til at have steder, hvor hun er i fred og giv hende alene-tid sammen med dig smiley


  • #5   13. feb 2018 som de andre siger det tager tid ... her tog det 2½ måned, efter en uge var vi dyrlæge da Nova havde givet Ipsen et mega hak ved øjet ....

    Lad dem endelig ikke være alene, her havde vi et gitter tværs gennem stuen hvis de skulle være alene, turde ikke andet ...

    Nova blafrede også med læberne hver gang Ipsen kom for nær, og hakkede ud ..

    Jeg vil så sige at de perlevenner jeg drømte om de skulle være det er de aldrig blevet ... og det tilskriver jeg at selvom de ikke er uvenner så ligger den måde og afvisning Ipsen fik så dybt i hende at hun simpelthen ikke "stoler" på Nova...

    Den store forandring her indtraf da Nova blev steriliseret, for hver gang hun kom i løbe så var der ballade ...


  • #6   13. feb 2018 Hvem i alverden har dog givet det grotesk dårlgt råd? Dele mad? smiley det er da at bede om at bertha bider bodil

  • #7   13. feb 2018 og er der legetøj der giver anledning til at Bertha blafrer med læber og viser gebisset, så skal det væk ...

    generelt er rådet som regel, ting der kan give anledning til konflikt/negativ reaktion skal ikke være der når begge hunde er der ...


  • #8   14. feb 2018 En lille opdatering herfra - jeg skulle slet ikke have været så bekymret på Berthas vegne. Imorges fik Bodil overtalt hende til at lege tagfat, og i eftermiddag har de løbet i haven, hele tiden med den krøllede hale løftet, og ingen rejste børster smiley
    Hun er stadig ikke heelt glad for hende, men det er godt på vej, og Bertha virker meget mere afslappet smiley


Kommentér på:
Gammel hund ikke glad for ny hvalp

Annonce