{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
967 visninger | Oprettet:

Testikler - nede hvornår? {{forumTopicSubject}}

Har en hanhund på snart 10 mdr. og nogle gange kan man mærke hans testikler lige så fint, men dagen efter er de ligesom væk. Er det normalt?
Da han var ved dyrlægen som lille og få sin vaccination, sagde dyrlægen at vi skulle bare vente og så tjekke når han er et år.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Testikler - nede hvornår?
  • #1   9. mar 2018 Normalt siger man de skal være nede når hunden er 8 mdr.

  • #2   9. mar 2018 Normalt er de nede, når hunden afhentes som 8 ugers. Nogen kan være lidt senere ude, men ved 8 mdr. skulle de gerne være nede. Jeg ville betragte hunden som kryptorchid og kontakte opdrætter angående dette - udover at en god opdrætter gerne vil vide besked om sit opdræt, uanset om det er godt eller skidt, så vil det formentligt også udløse en mindre kompensation (hvis det da ikke er givet ved køb)

  • #3   9. mar 2018 Opdrætter er med inde over smiley

  • #4   9. mar 2018 ok, jamen så er der jo ingen is på koen der smiley
    Jeg ville som sagt antage, at den var kryptorchid. Selv HVIS det skulle ske, at stenene falder ned (hvad jeg tvivler på), så ville jeg antage, at den var krytorchid, fordi det i så fald er sket så sent. Og derfor ville jeg så ikke avle på den (men om det overhovedet har været i planerne ved jeg jo ikke smiley )


  • #5   9. mar 2018 Jeg mener at have læst at man ikke længere har krav på at få 1/3 af hundens købspris tilbage. Da kryptosisme ikke forringer hundes evne til at være familiehund.

  • #6   9. mar 2018 Ok, jamen det kan sagtens være, jeg ikke er helt up to date her. Det ville jo hænge meget fint sammen med, at man heller ikke længere anbefaler ALTID at kastrere kryptorchide hunde - at det måske nu om stunder i alt andet end avlsmæssig sammenhæng mest anses som en lille skønhedsfejl eller hvad man kan kalde det smiley

  • #7   9. mar 2018 Man kastrere heller ikke længere da der faktisk er flere komplikationer ved det. Det var en helt ny verden for mig da en af mine hvalpe kun havde en nede ved 8 uger. Nu er han 6 måneder og den kører stadig lidt op og ned. Mine købere får dog penge tilbage hvis det bliver ved, men vi har ikke fastsat det endnu for han er solgt som familiehund

  • #8   9. mar 2018 Ved 9 mdr skal de være i pungen, ellers betegnes hunden som kryptorkid. Opdrætter skal give 15% tilbage af købesummen ved en familiehund jf DKK.

  • #9   9. mar 2018 Ang refusion for kryptochisme, så skriver DKK sådan her:
    A. Kryptorchisme (mangler én eller begge testikler) hos familiehund: Nedslag i købesummen typisk i niveauet 15%.
    B. Kryptorchisme hos avlshund eller udstillingshund: Køber kan hæve købet, dvs. levere hunden tilbage til sælger, der skal betale hele købesummen retur. Hvis køber ikke ønsker at hæve købet (køber vil beholde hunden), kan køber kræve et nedslag i købesummen typisk på halvdelen i stedet for.

    Jeg ville også sige, at din hund er kryptocid, når stenene ikke er nede nu den er 10 mdr.


  • #10   9. mar 2018 Ok, der må været noget jeg har misforstået så. smiley

  • #11   9. mar 2018 DKK har sat refusionerne ned, for kryptochisme er nu kun 15 %, og ved HD er det kun E man skal betale tilbage for.

    Jeg har også hørt, men kan ikke lige finde noget på skrift om, at er testiklerne ikke faldet på plads, når hunden er 12 uger, så er den teknisk set kryptochid. Jeg ved godt der står 8 mdr hos DKK, men som opdrætter bør man måske tænker over den anden grænse.


  • #13   9. mar 2018 Kennelmor - en bruger herinde, måske Kirten med Whipperne(?), har skrevet lidt om dette for en del tid siden. Tror det var undersøgelser fra Sverige, der viste, at en hund hvor stenene falder sent ned teknisk set også bør betragtes som kryptorchid. Måske man kan finde lidt om det, hvis man søger herinde.

  • #15   7. nov 2018 PIIIIINLIGT.....det viser sig at det IKKE var stenene jeg har mærket flere gange, men i stedet de der svulmelegemer, der bruges når de parrer sig. smiley
    Han har været ved Dr. Dyr her for halvanden måneds tid siden og han siger at han er kryptocid og vil anbefale at få fjernet det der må være af sten i bugen smiley
    Det kan skyldes at han måske ikke var helt færdigbagt da han kom til verden, han var en lille ekstra overraskelse, da et par af hans søskende blev taget ved kejsersnit, lå han også derinde og vejede kun små 118 gram, hvor i mod hans søskende lå på omkring 300gram.....så han har kæmpet en kamp med opdrætter og er i dag - udover de manglende sten - en fiiiiin hund på størrelse med hans søskende. smiley


  • #17   7. nov 2018 Medmindre man alligevel har tænkt sig at kastrere anbefales ikke længere kastration af kryptochide hanhunde (selvom en del dyrlæger nok ikke er helt opdateret på det punkt eller måske tænker mere på at forebygge at hunden avles på). Der er rigtigt nok en forhøjet risiko for tetikelcancer, men det er SÅ lille en forhøjelse, at den ikke rigtigt står mål med indgrebet.
    Så ville i alligevel kastrere, så gør der, men ellers ville jeg blot fortsætte som hidtil, mn selvfølgelig undlade at avle på ham.
    Kryptorchisme er arveligt, så tænker umiddelbart det har mere med gener end med lille fødselsvægt, selvom jeg da ikke ved, om sidstnævnte også kan være tilfældet.


Kommentér på:
Testikler - nede hvornår?

Annonce