{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
465 visninger | Oprettet:

Pelspleje {{forumTopicSubject}}

Når man har en blandingshund, så ved man jo aldrig helt hvad man får Hans mor er pekingeser og far er puddel/ukendt. Mit spørgsmål ligger omkring pelsen.. ved der er mange herinde der er gode til det med pelspleje.
Min hvalp på 4 måneder har en fluffy vattet pels der filtrer, kan ikke helt finde ud af om han har underuld eller ej. Jeg har nogle kamme og karter fra tidligere hund. Men hvad bruger i, jer med cotoner osv?

Kommentarer på:  Pelspleje
  • #1   10. mar En god karte som feks less pooch eller kopien fra activet ( du skal vælge den til blød pels) er et skønt arbejdsredskab især omkring pelsskiftet. Sammen med den en metal kam med to breder mellem tænderne. Evt. En rullekam. Og så en alm pinbørste.

Den balsam du alligevel bruger ved bad fortynder du i en sprayflaske 1:20 og sprayer ud over pelsen. Så børster du let igennem med pinbørsten. Start med ben og arbejd dig op og fremad og børst med hårretningen. Møder du filt så spray mere væske herpå ( er den meget slem så giv den ren balsam lidt tid) og brug karten på filten. Split den evt. Op i mindre dele med kammens brede side. Og kæm til sidst hårene hvor filten var igennem med først brede mellemrum og siden kammens fine mellemrum. Til sidst redes hele hunden igennem med kammen igen nedefra og bagfra og fremefter. Før kammen i hårenes retning. Hold endnu ikke børstet hår lidt væk så du kan se hvad du laver og hvor langt du kommer og får gået pelsen systematisk igennem. På den måde kan du også tjekke at huden ser pæn og rask ud, tjekke for utøj og lopper osv.

Tjek negle og klip vildtvoksende pels på poterne, og tjek ørene for hår som evt. Plukkes for at holde luftåben.
    Tør dagligt omkring øjnene. Og tjek og børst med jævne mellemrum tænderne.

Er han meget pekingeser i pelsen så tør jeg ikke sige om den fremgangsmåde passer super. Men pudler og coton og min egen Bolognese er det i hvertfald super til.

• #2   10. mar Tusind tak for dit svar, det er meget brugbart og nyttigt! Jeg vil undersøge de redskaber du nævner. Synes hans pels er meget lig en coton og dem. Synes pekingeserens pels er mere flad og tung, det var Oskars i hvert fald.

Han kommer til at kræve en del pleje omkring poter og øjne, så jeg skal også have købt en saks til det formål. Og så skal vi selvfølgelig fortsætte træningen så jeg kan soignere ham uden problemer

• #3   10. mar Det her er de ting jeg aldrig kommer til at være foruden igen. Køber man dyre produkter holder de længere. T børsten fra Chris Christensen er ny og har lige erstattet en fuldstændig magen til som var fyldt 9 år. Karten er 7 år gammel og trænger snart til udskiftning. Kammen fra Chris Christensen er 7 år gammel og som ny at bruge. Neglesaks skiftes jævnligt for at den er skarp nok og jeg kører på 5 år for potesaksen som også bruges i ansigtet.
    Obs: karten er fra da less Pooch lige kom frem herhjemme. Jeg mener den der tilsvarer i fleksibilitet er grøn i dag.

Balsamen er et leave in produkt som også er på min must have liste. Den er skide god.

• #4   12. mar Tak Jeg er glad for mærket KW, det har jeg stadig lidt af. Har en kam med runde tænder og sådan en lig furminator der tager underuld. Jeg må se senere om han skal klippes men vil gerne kunne holde pelsen hvis jeg kan.

• #5   12. mar det er vel egentilg normalt at en hvalpepels er ret håbløs at groome - det er jo uld, uden dækhår.

Mon ikke du blot skal vente til den har skiftet til voksen-pels.

• #6   12. mar Ginne, den ligner kws flex karte

• #7   12. mar Pia - i min race og flere af de små hvide bichonracer der er hvalpepelsen netop nem at holde. Helvede bryder løs omkring 7-8 måneders alderen. Og der skal hvalpen og ejeren helst være vant til pelspleje.

Salla - jeg er stoppet med overhovedet at interessere mig for hvad kw har af produkter. Når man gang på gang bliver skuffet så finder man noget andet
    Men det kan da sagtens være de også har lavet en kopi af den.
    Den er i hvertfald noget bedre og mere anvendelig i fluff pels end de gamle typer slicker karter.

• #8   12. mar men Ginne, nu er TS' hund jo heller ikke en bichon-type men ???? og mig bekendt er 'geseres pels netop meget (under)-ulden. Og hvis den så er blandet med pudel, så kan jeg godt forestille mig diverse udfald af strukturen.

• #9   12. mar Pia. Ja. Men Ts spørg til coton og lignende fluffy pels fordi hunden synes at udvikle en sådan.
    Jeg har skrevet længere oppe at har hunden mere pels Ala gederne så melder jeg pas om mine redskaber og fremgangsmåde er korrekt.

Men uanset så er tilvænning da et must fra hvalp af til pelspleje.

• #10   12. mar gederne ? ja, de har bestemt en speciel pels ..

Anyway, du har da 100% ret i, at tilvænnning skal starte i "vuggen" så at sige.

• #11   12. mar Jeg bruger lige pt. de redskaber jeg har og øver med ham flere gange dagligt i kort tid. Sidder i sofaen og han ligger og putter mens jeg børster. Tænker at jeg ellers vil stå nede i haven og ordne det.

Vi har mødt nogle puddel/cavalier blandinger hvor pelsen er helt krøllet. Den ene sagde at pelsen på deres som hvalp var helt lig Victors. Så måske får han krøller.

Hvornår skifter de til voksenpels?

• #12   12. mar hvalpeuld fælder -normalt- fra 5-6 mdr alderen og den voksne pels er, om ikke helt færdigudvokset, så dog erstattet hvalpe-ulden ved 1-års aldrern

• #13   12. mar Der er skrevet en bog, den hedder alt om pelspleje. Den er i min optik værd at eje.

• Karin K
    Karin K Tilmeldt:
    mar 2018

Følger: 1 Svar: 1
    #14   14. mar Det bedste redskab, synes jeg er en kam med spidse tænder som kan gå ned i bunden af pelsen, og fjerne ulden.
    Det er pelsen fra pegingeser der driller dig.
    Den helt rigtige voksenpels kommer nok først omkring 2 års alderen.

Kommentér på:
Pelspleje