{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
769 visninger | Oprettet:

mette b
mette b
Tilmeldt:
8. feb 2010
Følger: 3 Emner: 36 Svar: 137

Når ris er godt {{forumTopicSubject}}

Jeg er stor tilhænger af stivelsesfri fodring af både hunden og mine heste, fordi jeg er overbevist om at de ikke har noget at bruge stivelse til.

Men på trods af adskillige forsk mærker har jeg ikke været helt tilfreds med mængde og konsistens af output.

Pga diarré har hunden i nogle dage fået udkogte ris og et sensitiv vådfoder, og aldrig har systemet fungeret bedre.

Det sætter jo nogle tanker igang.
Hvorfor er det at hunden fungerer så meget bedre på De end på alverdens tørfoder? Og ville man opnå samme positive effekt ved at vælge tørfoder med lidt ris? Kan man lave en kombi med vådfoder og ris som en mere permanent løsning?

Hvad tænker I? Hvad ville I gøre, hvis jeres hund opførte sig sådan? Alle input er velkomne


Kommentarer på:  Når ris er godt
  • #1   12. mar 2018 Jeg giver min hund det der virker - jeg går ikke op i mærker og indholdsbeskrivelser .. jeg fatter ganske enkelt ikke de folk, der med djævlens vold og magt tvinger deres hund til en fodertype, fordi DE synes at det er det rigtige.
    Det må være hunden, der er indikator på om foderet passer til den.

    Det er ikke alle hunde, der fungerer lige godt på det samme foder smiley


  • #4   12. mar 2018 Tja, hvis det virker med ris, så giv da ris. Men du kunne jo overveje at gå lidt på kompromis med din stivelsesmodstand og se om hunden måske fungerede bedre med lidt stivelse i foderet - det gør både min hest og min gamle hund, og så er jeg lidt ligeglad med, om det nu lever op til hvad der er moderne i øjeblikket.
    Og så tænker jeg lidt - stivelsesfri fodring af hund, betyder det i virkeligheden bare at du går efter kornfri (i så fald er det jo værd at huske, at der også er stivelse i kartofler, rødder og hvad der nu ellers bruges i de fodertyper, som ikke indeholder korn), eller er det reelt stivelsesfri/-fattig du mener?

    Gaia kunne slet ikke med kornfri - hun var simpelthen SÅ sulten 24/7, at hun åd ALT både spiseligt og ikke-spiseligt, skulle ud midt om natten for at lede efter mad (græs, rødder, blomster mm) osv. Så det blev hurtigt droppet. Reiki derimod fungerer godt på det meste foder. Jeg ville ganske enkelt kigge på min hund og fodre med det der virker og så lægge hardcore ideologier på hylden


  • #6   12. mar 2018 Pssst.. I fordøjelses processen bliver alle kulhydrater til det samme anyway. Komplekse kulhydrater er bare længere tid om at blive nedbrudt til simple kulhydrater smiley

    Mange af de kulhydrater der er i kornfrit og risfri er i forvejen blevet gjort mere simple pga forarbejdningen.

    Der er absolut intet galt med "stivelse". Det eneste, er at det optages hurtigt, og man får hurtigt for meget af det - det gælder både mennesker og dyr smiley


  • #9   12. mar 2018 "Hunde er rovdyr, deres fordøjelse er som ulvens"

    Hunde har været domesticeret i mindst 20.000 år. Hvorfor skulle hundens fordøjelse ikke have tilpasset sig menneskers levevis undervejs?

    En af teorierne bag domesticering er, at hunden var en særlig afart af ulven, som holdt sig nær mennesker. Den ryddede op efter mennesket, og spiste hvad mennesker efterlod - mad, afføring, lig osv.

    Lad os så forestille os at der er et vist spænd i hundes fordøjelse. Nogle er mere til den ene side, nogle til den anden. Så vælger man selvfølgelig det der fungerer, og parkerer sine egne overbevisninger.

    Jeg har én der lever af Orijen og vådfoder (måske med en lille smule ris eller grønt i). Og så har jeg én der får noget RC og 50/50 på vådfoder og ris. De er meget forskellige i deres fornøjelser, så jeg indretter mig og giver det der fungerer.


  • #10   12. mar 2018 Min erfaring er meget lig din - Mille har tendens til blød mave/lidt tyndt til tider på kornfrit foder/uden ris og da jeg så satte hende på foder med ris i var afføringen Meget bedre... Så jeg er gået over til foder med ris.. så længe det ikke er det der dominerer procentmæssigt i foderet så har jeg det helt fint med det - på kornfrit med blød mave tømmer hun heller ikk sine analkirtler optimalt..

  • mette b
    mette b Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 3 Emner: 36 Svar: 137
    #11   13. mar 2018 Tak for alle jeres input. Det er en god pointe at hunden skal have det den trives på.

    Vi fortsætter på ris og vådfoder til en begyndelse og så må jeg evt eksperimentere med et tørfoder med lidt ris og se om det fungerer.

    Af praktiske årsager er det nemlig nemmest at hunden en gang i mellem kan få tørfoder.


  • #12   13. mar 2018 I perioder med dårlig mave, har jeg også brugt ris, som har hjulpet rigtig godt.

    Bruger gerne risflager ( Dem fra Hermann's ) , som bare skal have lidt varmt vand på og så er klar efter et par minutter - dejlig nemt smiley


  • #17   14. mar 2018 Prøvede wolfsblut - er faktisk på det lige pt og for Mille giver det stadig blød mave ligesom andre uden ris - men derfor kan du jo sagtens prøve det - vil dog anbefale kun at købe en lille pose som start! Gjorde desværre ikk noget for Milles mave, men det er jo også forskelligt..

  • #19   14. mar 2018 hvilken variant af wolfsblut er med ris?

  • #21   14. mar 2018 Sys bare den med lam var den eneste jeg så da jeg kiggede efter wolfsblut, var derfor jeg spurgte smiley

  • #22   14. mar 2018 Har kigget på alle varianter undtagen dem med ren fisk og lam er den eneste med ris, mente nemlig nok smiley

  • mette b
    mette b Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 3 Emner: 36 Svar: 137
    #23   14. mar 2018 Wolfsblut varianter med ris er noget af det jeg overvejer. Mener der er med fisk, lam og en mere jeg ikke lige husker.

    Indtil videre kører det super på ris og vådfoder og jeg har forsøgt med lidt tørfoder som fodersøg uden det væltede maven.


  • #24   14. mar 2018 Jeg kiggede på alle undtagen dem hvor der kun var fisk i - så hvis du kan finde andre der er med andet end udelukkende fisk er jeg da bestemt interesseret smiley Fandt kun den med lam..

Kommentér på:
Når ris er godt

Annonce