{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.042 visninger | Oprettet:

Flink af natur. {{forumTopicSubject}}

Læserbrev i Hunden om løse hunde i Hedeland, hvor der er snorpåbud minus de to indhegnede fritløbsfolde.

Snorpåbud i Hakkemosen, hvor der render løse hunde rundt.

Forfatter af læserbrevet skriver som overskrift: Forstår vi som hundeejere vores ansvar overfor hinanden og for naturen?

I brevet står der også:

"Mange hundejere er hoppet med på mig-først bølgen og blæser på beskyttelsen af den natur, vi ellers så gerne benytter"

Nej, hundeejerne forstår det ikke, og undskyldninger er mange:

Min hund gør ikke noget, jeg kalder den til mig hvis der kommer nogen, jeg har altid haft løs hund her, du kunne også gå et andet sted hvis du ikke gider løse hunde, min hund skal have lov til at strække ud...........og videre i den dur.

Jeg har faktisk fået en besked om at gad jeg ikke løse hunde i Hakkemosen, så havde jeg jo mulighed for at gå langs landevejene, for der er ingen løse hunde!!

Jeg har planlagt at bruge Hedeland rigtig meget, når vejret bliver lidt bedre og jeg kan vist godt forberede mig på løse hunde, for den her side er der vist ikke mange, der har læst:

http://www.flinkafnatur.dk/

Så en opfordring:

Hold nu de hunde i snor, hvor det er påbudt.

Kommentarer på:  Flink af natur.
  • #1   15. apr Ej, undskyld, men jeg forstår simpelthen ikke de første to afsnit? Skulle de informere om noget, eller?

Er Hedeland og Hakkemosen det samme? Og burde man vide hvad det er? Og hvad handler læserbrevet om? I don't get it...

Men ja, selvfølgelig skal hunde være i snor hvor det er påbudt (hvis det er dét der er pointen med indlægget?).

• #2   15. apr Jeg skal lige være sikker: du generes også af folk, der kalder sin hund til sig, når der kommer andre hunde?

Hvorfor? Hvis hunden ikke kommer over til dig, kan der vel ikke opstå problemer?

• #3   15. apr Maj-Britt, enig - men som A med... skriver, så kan du med fordel lige forklare hvad læserbrevet handler om (og jeg har endda læst det, og synes også dit indlæg var lidt forvirrende )

• #4   15. apr Hovedsagen er at meningen kom frem:

Hold nu de hunde i snor, hvor det er påbudt.

A-S ja, jeg generes også af folk, der kalder deres hunde til sig, for de ser jo mig og min hund i snor, og jeg kan ikke være sikker på at de kalder den til sig. Det er også sagen uvedkommende, i Hedeland og Hakkemosen er der snorpåbud. I de fleste skove er der snorpåbud. På næsten alle strande er der snorpåbud.

Og så handler det ikke kun om mig og mine hunde, det handler også om folk, der er bange for hunde.

• #5   15. apr Det er så simpelt, hvor der er snorepåbud skal hunden være i snor!! Længere er den jo ikke, fugle, harer, rådyr m.m bor i naturen og skal ikke forstyrres af voreshunde! Andre mennesker færdes i naturen og det skal de kunne uden at blive forstyrret af vores hunde! Er der snorepåbud, så hold hunden i snor, hvor svært kan det være??

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følger: 6 Følgere: 6 Emner: 18 Svar: 1.293
    #6   15. apr Jeg er også enig, at det kan da ikke være så svært at forstå.

Skal hunden være i snor, skal den være i snor.

Omvendt, hvis jeg nu havde en hund, som var super veltrænet.

Altså som i, om så den blev overfaldet af en hund, eller om den ville afbryde en parring midt det i hele, bare jeg fløjtede så kom den. Tja, så ville jeg nok også skide lidt på reglerne.

Arh, jeg ved det ikke. Jeg ved dog, at 99 procent der kalder deres hund helt indkaldssikker, ikke er det ipraksis. Der skal ikke meget til at det kikser en sjælden gang.

Jeg kan dog tale for mig selv. Min hund har altid snor på, de steder det er påbudt. Slut prut finale.

• #7   15. apr Hvis man kører i en 60 km/t zone, så må man da heller ikke køre 80, fordi man har ekstra styr på bilen

• #8   15. apr Jeg er helt enig i, at hvor der er snorepåbud, der skal hunden selvfølgelig have snor på.

• #9   15. apr Så alle jer der er enige kunne heller ikke finde på at gå med hunden løs på stranden fra nu af og til 1/10?

• #10   15. apr Nej.

Vi fik Juice i maj, vi var på stranden kort tid efter, stadig maj, der var ikke et øje, Juice var i snor, det kan ses på samtlige billeder, vi har lagt op.

Et snorpåbud laves ikke for at genere hundeejerne.

• #12   15. apr Salla: nej selvfølgelig, men på den anden side er der jo masser der gør det uden problemer, hvor forholdene er til det...

• #13   15. apr Min går løs og kommer når jeg kalder. Jeg har aldrig oplevet han ikke kom. Men jeg har oplevet mange andre der ikke gjorde men det er der faktisk aldrig sket noget ved... Af alle mine ture har jeg med tre hunde heldigvis kun oplevet tre rigtige overfald og aldrig med aslan

• #14   15. apr Men han går vel ikke løs, hvor der er snorpåbud, Lens??

• #15   15. apr Vi går mest private steder. Marker osv.. Jeg tror dog der er snore påbud alke steder hvor der ikke er oplyst andet?

Men Joh vi bryder tit den lov fx i skoven og vi har aldrig generet nogle med det hverken vildt, folk eller katte, hunde andre dyr. Ser jeg det mindste får han snor på og går plads. Mrn jrg går også og träner så min hund er hos mig og ikke bare ude og gå. Og jeg går med ham ikke med snuden i mobil osv som jeg ser en del gøre

Jeg har aldrig fået klager for han er aldrig som i. Virkelig aldrig kommet hen til nogle. Jeg er ikke speciel dygtig. Racen er nem at slippe og kalde ind

Der er helt sikkert andre racer jeg ikke kunne slippe men jeg går utrolig meget op i frit løb så jeg välger hund efter det normalt. Kareler mixen kunne ikke gå frit som aslan

• #16   15. apr Ps jeg tror heller ikke corgi er nem at slippe... Dem jeg kender ee altid snor i skoven hvis vi går sammen så jeg har uden tvivl fået meget gratis ved aslan

Var han ikke så nem ville jeg Naturligvis gå med snor altid

• #17   15. apr Det er snorpåbud, hvor det skiltes, som udgangspunkt.

Sheltien kunne ikke drømme om at opsøge nogen, hverken dyr eller mennesker, hun bliver ved mig, og alligevel er hun da i snor, hvor det er påbudt.

Som den ene søn sagde:

Drop det mor, mange tror at snorpåbud ikke gælder deres hund, og folk blæser jo på det.

• #18   15. apr Lens, hundeloven siger at:

"§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem. En hund anses ikke for at være under ledsagelse, fordi den er under tilsyn fra besidderens bolig eller forretningslokale. Føres en hund i bånd, skal dette være så kort, at hunden holdes tæt ind til ledsageren. Hvis hunde færdes løse på de i 1. pkt. nævnte steder uden at være i følge med en person, der har fuldt herredømme over dem, lader politiet dem optage og underretter besidderen eller en til vedkommendes husstand hørende voksen person.
    Stk. 2. Uden for byer og områder med bymæssig bebyggelse påhviler det besidderen af en hund at drage omsorg for, at den ikke strejfer om."

Dermed må man gerne gå løs med sin hund på veje og stier, så længe man har den under fuld kontrol.
    Dog er jeg faktisk i tvivl om hvordan det forholder sig med markveje, hvor man jo gerne må færdes, men som reelt er privat grund - men tænker at der har landmanden ret til at påbyde snor.

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2017/1373

• #19   15. apr OK så bryder vi det egentlig ikke som jeg läser det. De private steder jeg går er vores nabos og det har vi fået lov til Naturligvis. Han har jagt der men netop fordi han kender aslan og ved han er så nem får aslan lov.

Jeg ved ikke hvorfor han er så nem. Det er en gave som han kom med. Jeg tror det er racen mon ikk

• #20   15. apr Jeg bryder loven enkelte steder hvor jeg vurderer, at det er rimeligt, og så må jeg betale bøden det koster, hvis det skulle blive relevant.

Min vov kaldes ind og sættes i snor, til alle er indforståede med, at hun er løs, og ellers er hun selvf. ikke løs, før det igen ikke generer nogen.

Som udgangspunkt følger jeg loven, men altså ikke i alle tilfælde. Min hund generer ikke andre dyr, hvad enten det er vildt eller andre hunde etc. Hun opsøger ikke mennesker eller dyr, hun vil bare gerne have lov at tulle rundt og bade, dykke og grave, og lege for sig selv. Og hvis ikke der er andre til stede, eller alle er indforståede, så får hun altså lov til det.

Her er snorepåbud ... og oftest er der ikke et øje på de tidspunkter vi er der, eller hvis der er, så er det andre hundeejere, med samme formål.

• #21   15. apr Hvis der er et skilt med "Hund i snor" ja så SKAL den vel være i snor uanset hvor lydig den er.
    Jeg oplever TIT at folk alligevel slipper kræet og jeg FATTER det ikke. Hvis det er SÅ vigtigt at Fido ikke har snor på så gå dog et sted hvor det er tilladt. Hvor svært kan det være ??

• #22   15. apr Fubert: Fordi der er så uendelig få steder hvor det er tilladt efterhånden.

• #23   15. apr Men ud fra den skrift, så bryder enhver der går med flexline i de nævnte områder med snorpåbud jo også loven...

• #24   15. apr Vi har også en skov her med snorpåbud som flere blæser på. Generelt går jeg ikke så meget op i det hvis andre folk har ordentligt styr på deres hund. Problemet er dog, at når jeg kommer gående og ser en komme imod mig med en løs hund, så ANER jeg ikke om den er under 100% kontrol og ikke kommer hen til min hund. Og jeg har da i vores skov ærlig talt mødt flere hvor den ikke var 100% under kontrol end hvor den var..

• #25   15. apr Lotus går ALDRIG mere end 1 meter fra mig, når vi går tur....... Hun er i snor på steder, hvor der er snorepåbud!!!

Det er respekt for andre mennesker og dyr!!

• #26   15. apr Jeg går noglesteder uden snor på min hund, selvom der er snor påbud.
    Hun opsøger ikke mennesker eller hunde.
    Steder hvor hunde må gå løs er for det første få og for det andet er overrendt af folk og hunde så med en hund der er utryg ved fremmede hunde er det bare ikke en mulighed.

Så længe folk kan holde hundene hos dem selv så jeg enlig ret ligeglad med om de er i snor eller ej.

• #27   15. apr Lotus ville heller aldrig opsøge folk, hvis jeg beder hende lade være..... Men snorpåbud er snorpåbud!!

• #28   15. apr Mette Sådan læser jeg ikke loven herover....

• #29   16. apr Hvordan læser du ikke loven? At snorpåbud er snorpåbud?

• #30   16. apr Mette der står

Eller er i følge med....

Så er der jo et enten eller i loven og ikke kun et påbud om snor

Er det ikke sådan det skal läses? Jeg troede jeg brød den men nu er jeg da i tvivl... Jeg er ikke God til Jura

• #31   16. apr Hvis der er et skilt med "Hund i snor" så er der INGEN måder at tolke det på. Så ER det hund i snor UANSET hvor lydig den er. På steder hvor der ikke er skiltet med "Hund i snor" må du genen have den løs.

• #32   16. apr Fubert har svaret..... jeg går i skove med skilte om hund i snor. Vi møder ofte folk med "fuld kontrol"på hunden, men den er ikke i snor........ Så undrer jeg mig lidt over hvem man skal bevise noget for? Hunden går ved fod, men er ikke i snor........ Hvorfor ikke?

• #33   16. apr Nej, det gælder ikke flexline i f. eks skov.

Det gælder kun

""§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem. En hund anses ikke for at være under ledsagelse, fordi den er under tilsyn fra besidderens bolig eller forretningslokale. Føres en hund i bånd, skal dette være så kort, at hunden holdes tæt ind til ledsageren.""

• #34   16. apr Så man må gerne gå løs med sin hund udenfor byer og bymæssig bebyggelse og indenfor må man ikke gå med flexline.

Det er der så sådan cirka 99% af befolkningen, der ikke ved

• #35   16. apr Det ved jeg ikke... Jeg er ikke dygtig nok til lydighed til at kunne bevise noget lol men han kan kaldes ind

• #36   16. apr Man må gerne gå med sin hund løs i bebyggede områder som udgangspunkt, og gerne med flexline udenfor bebyggede områder.

Det er ingen undskyldning ikke at have kendskab til gældende hundelov. Faktisk har man pligt til som hundejer at læse og forstå loven.

• #37   16. apr Ja, men jeg tænker ikke at et sted som hundegalleri, hvor folk er relativt dedikerede hundemennesker, rammer særlig bredt...

Havde du evt skrivelsen med i dit læserbrev? Der er nok flere, der ser det i Hunden end her.

• #38   16. apr Jo, for det ser jo ud til at rigtig mange ikke kender loven, idet de går med løse hunde, hvor der er skiltet snor.

• #39   16. apr Ja det er selvfølgelig rigtigt..

Jeg kendte nu godt loven, og jeg går med løs hund alligevel.
    Men jeg kører også tit liiiidt for stærkt på landevejen på vej til arbejde

• #40   16. apr Så jeg må ikke gå med min hund i flexline inde i byen, men jeg må godt slippe ham?

Det virker da lidt fjollet

• #41   16. apr Hvis du har fuldt styr på hunden må den gå løs, har du ikke fuldt styr på den skal den holdes i kort snor, det giver da ret god mening syntes jeg;)

• #42   16. apr Du må jo kun slippe den hvis den er under fuld kontrol.
    Det er de færreste flexlinehunde, der er under fuld kontrol, så det er da kun fint, at det faktisk ikke er tilladt inde i byen.

• #43   16. apr Jaja, jeg er med på, at man kun må slippe den, hvis den er under kontrol.

Men hvis hunden er under kontrol, når den er løs, så er den det vel også, når den er i snor.

• #44   17. apr Åh, jeg er frygteligt dobbeltmoralsk. Jeg går kun, hvor der er forbud mod løse hunde, fordi jeg bestemt ikke har lyst til at få nogle op i hovedet på mine.

Men samtidig er Lanka stort set altid løs
    Til mit forsvar, så er der ALDRIG nogen, der har kommenteret det, skældt mig ud, eller gjort mig opmærksom på "loven".
    Lanka er altid tættere på mig, end drengene er, uanset om de er i flexline eller i korte snore.
    Hun reagerer ikke det mindste på hverken mennesker, hunde, vildt, heste el. lign.
    Og hvis jeg stopper op, så stiller hun sig så tæt på af mig, at jeg kan mærke hende. Ærligt - så tror jeg faktisk ikke, der er nogen der opdager, at hun er løs..
    Men jeg ved godt, at det er dobbeltmoralsk...

• #45   17. apr Maj-Britt, det er altså forkert, det du skriver med flexlinen i #33. Flexlinen ER tilstrækkeligt til at opfylde snorepåbud, uanset hvor man færdes.

• #46   17. apr A, nej - ifølge loven skal det være kort snor: "Føres en hund i bånd, skal dette være så kort, at hunden holdes tæt ind til ledsageren"

• #47   17. apr Ja ja, hvad ved Karnov også om det

Af noten til § 3, stk. 1, 2.pkt. (note 16):

"Heri ligger, at båndet ikke må være så langt, at vedkommende reelt ikke har kontrol over hunden. Det vil ikke være i strid med bestemmelsen, at hunden føres i en såkaldt flexi-line, der i fuld længde kan være adskillige meter lang (f.eks. 5 eller 8 meter). Sådanne flexi-liner er udstyret med en låsemekanisme, som gør, at hundens besidder har mulighed for at kontrollere hundens færden ved at låse linen i den ønskede længde. Hundens besidder kan således gøre linen kortere, hvis der er behov for det. Flexi-liner findes til hunde i forskellige vægtklasser, og den anvendte flexi-line skal være tilstrækkelig stærk til, at den kan holde, hvis hunden pludselig forsøger at springe frem."

• #48   17. apr Ok, point taken Vi almindelige dødelige kan jo kun forholde os til hvad der står på nettet (Og troede faktisk retsinformation var info nok...)

• #49   17. apr Men så betyder det vel også at man kun i områder med snorepåbud må bruge flexlinen hvis den er kortet ind?

• #50   17. apr Det er derfor jura er en uddannelse Lidt ligesom google ikke er en dyrlægeuddannelse....

Og "almindeligt dødelige" kan såmænd også læse lovens forarbejder, når nu lovens ord ikke bidrager til fortolkningen. Karnov er bare den hurtige vej.

• #51   17. apr #49, nej, kun hvis det er nødvendigt at korte linen ind. Linen sikrer netop at hunden ikke kan løbe væk. Den skal være "under kontrol". En hund er i øvrigt heller ikke "under kontrol" hvis den trods 1 meter line skambider et barn...

Deraf sætningen: "Hundens besidder kan således gøre linen kortere, hvis der er behov for det."

• #52   17. apr Karnov har jo ikke spurgt Trine og mig, vel?? Jeg siger lige til Karnov at det skal de gøre næste gang, de skriver noget

• #53   17. apr # 52, nej, HG-panelet må vist se sig slået af embedsmændene i denne runde

• #54   17. apr Hmmm - i villakvarterer, hvor en hund i flex kan nå rundt om et hjørne og flere meter ned af en ny vej (og ude af syne), der synes jeg faktisk ikke, at flex = fuld kontrol

• #55   17. apr Jeg er temmelig glad for at have bil - OG at bo et sted, hvor afstanden til 4-5 dejlige hundeskove er under et kvarters kørsel.

• #56   17. apr Flex KAN være fuld kontrol, men er det skisme ikke nødvendigvis.
    En af mine hvalpekøbere havde tidligere en temmelig skarp hanhund. Han fik hakket en stakkels lille hund, mens han var i flex og hans menneske var uopmærksom et øjeblik.
    Jeg var ved at køre en hund i flex ned en dag, da den pludselig besluttede sig for at vade ud på vejen.

• #57   17. apr Karina, jeg diskuterer ikke for/imod flexline, men den meget bastante udmelding om at flexline ikke er nok til et snorepåbud.

Særligt når der så lidt kæphøjt skrives:
    Det er ingen undskyldning ikke at have kendskab til gældende hundelov. Faktisk har man pligt til som hundejer at læse og forstå loven.

Den dumme lov er åbenbart svær både at læse og forstå

• #58   17. apr Haha ja, og når loven så bliver skåret ud i pap, så må man have lov at være uenig. Men det er jo ikke ensbetydende med, at vi ikke skal overholde den

• #59   17. apr Man må være uenig alt det man vil, og synes at reglerne er dumme. Men som sagt reagerer jeg bare på at der skrives at flexiliner ikke er ok, og at man altså har pligt til at læse og forstå loven. Dét synes jeg er sjovt

Kommentér på:
Flink af natur.