{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
655 visninger | Oprettet:

Førerhund - eller følgerhund? {{forumTopicSubject}}

De sidste par dage har jeg lagt mærke til en interessant forskel på Balders opførsel afhængigt af om det er sammen med mig eller manden, det foregår.

Balder har siden vi fandt sammen som familie glemt, at han foretrækker kvinder frem for mænd, og tusser gerne rundt med manden i huset. Og når Balder går rundt sammen med B (=husbonden), så går han i hælene på B. Han kan godt standse op og vente for at se hvor B er på vej hen, men han følger efter.

Hvis Balder derimod tusser rundt med mig, så går han konsekvent foran og lidt i vejen. Altså, han går foran, standser op for at se hvor vi skal hen, ender med at stå lidt i vejen, så jeg må begynde at kante mig udenom, hvorefter han traver to skridt i forvejen og siger "hvor skal vi hen, du?"; gentagelse ad libitum eller til vi er nået frem, hvor jeg ville hen.

Hvad mon den forskel skyldes?

(for god ordens skyld skal nævnes, at Balder altid har gået sådan sammen med; han trækker ikke i snor med mig andet end de første 3 minutter, men han trækker gerne hele vejen med B, hvis han kan slippe afsted med det; jeg er den, der alleroftest giver mad og godbidder, B giver nogle gange)

Kommentarer på:  Førerhund - eller følgerhund?
  • Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

Følger: 4 Følgere: 8 Emner: 102 Svar: 4.153
    #1   15. maj Jeg ved ikke, hvorfor han gør det, men sikke et godt billede af ham.
    Elsker det ansigtsudtryk han har.

• #2   15. maj Jeg ville så frygtelig gerne kunne sige noget rigtig begavet. Det er indtil videre kikset, så vi prøver med en bondesnu vurdering. Der er odd'sene ofte bedre.
    Du aktiverer Balder, og derfor 'fører' han for at være med fra start - en slags forventningens glæde.
    Din mands tilgang til Balder er mere drevet af pludselig indskydelser - hov, se et kyllingelår. Den slags skal man ikke stå i vejen for eller fjerne fokus fra.
    Aftenens foreløbigt vildeste gæt, men næppe det sidste.
    Skidegodt foto

• #3   15. maj Han er skøn

Han har vel lärt du er fuld af sjove muligheder?

• #4   15. maj Jeg er ikke helt sikker. Jeg har haft Balder i 7½ år, og det betyder selvfølgelig en del, men min mand og hund har haft en bromance kørende fra dag et. De aktiverer hinanden og er pot og pande. Jeg tror vi er lige gode om at tage initativ til leg. Og B er endda den, der tager initiativ til morgenturen, som er en times gåtur gennem skoven.

Måske det er vane fra dengang jeg var det eneste menneske i pletternes liv, som tog initiativ til *alt*? Og så er han blevet roligere med alderen, så da B ankom for et par år siden, så var pletterne tilfredse med at følge?

Men jo, I har sådan set ret, han *virker* mere forventningsfuldt glad, når han kommer vadende ind foran mig

• #5   15. maj Og tak, Anni! Det er også et af mine yndlingsbilleder. Og fordi der er i hvert fald tre mennesker herinde, som ikke har fået vinget af endnu, så får I lige et billede af hunden i sit sommerpalæ som bonus! Muahahaha

• #6   15. maj Han ser mig en kende arrogant ud, men også samtidigt sådan lidt zen-agtig. Det sidste skyldes måske pagajen/pagoden i baggrunden

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

#7   15. maj De to billeder går fra den ene yderlighed til den anden.
    På det første billede ligner han sådan lidt en "lalleglad" (det er ikke ment fornærmende) hovsa hund.
    Han ser meget forbavset ud, som om han siger: Hvad siger du ? Mig ? Nej, det kunne jeg ikke finde på, hvordan kan du tro sådan noget om mig.

På det andet billede ser han lidt "snobbet" ud, nærmest kongeligt.

• #8   15. maj Han ser snobbet ud, men det er hans "æh dæ dær æ da æn FUGL!"-udtryk

Men da vi to billedet endte vi med at kalde Hund von Homburg, Prinz Balderalle

• #9   15. maj Og her fra hans første togtur nogensinde (som han tog i stiv pote). Det udtryk, du beskriver, Anni, er RET meget hans standardudtryk

• #10   15. maj Han ser simpelthen så skøn ud, elsker det lalleglade udtryk

• #11   15. maj Tak, Mathilde, jeg er også en stor fan . Lige nu ser han dog meget alvorlig ud mens han kigger ud af vinduet og venter på sit andet menneske

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

#12   15. maj Jeg elsker det udtryk

• #13   15. maj Er man ok normal eller lettere tosset, når man sidder og kigger 7½ års billeder igennem af sin hund, mens man kigger på hunden ved siden af?

• #14   15. maj Måske har han erfaret, at man kan godt gå ind foran kvinden, for hun går udenom, men man skal ikke gå ind foran manden, for han går IKKE udenom

• #15   15. maj Hvad er ok normal? Jeg ejer ikke et foto af mine efterhånden ret så døde bedsteforældre (ved godt at Balder først dør om 9-10år). Behovet for fotos har jeg ikke. De ødelægger i nogen grad mine indre billeder. Men det er vel heller ikke helt normalt. Hvem ved?

• #16   15. maj Hahhahha elsker de foto

• #17   16. maj Han leger Kongens efterfølger med jer Og det er åbenbart sjovest at følge efter B, mens det åbenbart morer ham fantastisk, at du følger ham

Hor er han bare skøn

• #18   16. maj Smukke, skønne og dejlige Pletballe

• #19   16. maj Pas på din debat, men vil gerne komplimentere det første billede Han ligner en man bare vildt gerne vil nusse med. Hej flotte fyr!

• #20   16. maj Bella har altid gjort det samme med mig og min eksmand. På trods af at vi fik hende sammen, og vi boede sammen med ham de første 6 år af Bellas liv.

Han kunne såmænd sagtens gå ture med hende og hygge med hende, men han formåede fx aldrig at få hende til at lystre en "plads"-kommando. Den er åbenbart forbeholdt mig

Og samme scenarie med at gå hhv foran og bagved (i virkeligheden er det jo pisse irriterende at de går foran, vender sig halvt og glor på en, så man skal gå udenom)

Og hvor er han altså en lækker fyr, ham Balder

• #21   16. maj Han forventer noget af dig, hvorimod han blot synes det er interessant at følge efter din mand.

Man bliver da helt glad af det fjæs hvor er han skøn at se på kan levende forestille mig hans løben foran dig, med tungen ud af munden og skæve op til dig "hvad skal vi nu"

• #22   16. maj Han (ok, jeg) labber alle jeres kommentarer i sig som en 5-årig i en iskiosk . Jeg synes jo han er verdens skønneste pletmås, og efter jeg for nyligt blev gjort opmærksom på hans alder (og lidt traumatiseret af det), er det rigtigt rart at læse jeres kommentarer. Han er præcist så skøn som billederne viser!

Det er sjovt, at der kan være sådan en forskel på følge/føre, når der ikke er en åbenlys årsag til at det skal være det ene eller det andet.

Et andet spørgsmål: Balder fik for nyligt forstrukket et eller andet i bagbenet, da han tonsede igennem marken efter en bold og ville fange den. Han er ok, dyrlægen var inde over, men vi har haft 5 dage med relativ ro på. Min mand fik også sagt noget om en anden hønsehund (en lille uskøn gnalling på 2½ år) som var mere elegant i løb end Balder med konklusionen "he's getting old". Han fylder 8 år lige om lidt. En gylden alder for vovser, og jeg er opmuntret af at mange hønsehoveder bliver temmeligt gamle. Men jeg er en smule, hm, "sobered by the thought" af hans alder. Er jeg den eneste for hvem det kan være et chok, at ens hund er den alder, den er?

• #23   16. maj Min Bella rundede 7 år i februar. Hun har nogle skavanker efter en fejlbehandlet skade, og tanken om at jeg kun har hende et par år endnu, lammer mig totalt. Jeg kan ikke forstå at jeg nogensinde har levet uden hende ved min side, og jeg kan ikke forliges med tanken om at jeg snart skal undvære hende for altid. Jeg synes det var igår hun bare var en nuttet lille balladehvalp

At Dorit er fyldt 4 år, er der ingen der forstår. Hun opfører sig stadig som en hundehvalp, og hun klarer sig igennem alt på charme og nuttethed

• #24   16. maj Han ser skøn ud. Hvorfor han går foran en og bagved en anden skal jeg ikke kunne udtale mig om. Begge mine går konsekvent foran både min mand og jeg og der er virkelig ferme til at gå/stå/sidde/ligge i vejen Jeg ER faldet over - især Perle - mere end én gang
    Og nej, du er ikke den eneste der går lidt i panik/chock over at komme til at tænke på at vovse ikke er 1½ år mere. Min skønne Perle er 6 år nu og nyretallene er ikke superpæne mere (følgeskade af Leptospirose da hun var 1½). Så tanken om at hun jo ikke holder evigt har da meldt sig Jeg havde ellers planlagt at hun skulle blive mindst 15 år........

• #25   16. maj "Er jeg den eneste for hvem det kan være et chok, at ens hund er den alder, den er?"
    Nix, man kan være for gammel, men man kan sgu også være for ung - læs Conor. Han render foran mig, bag mig, ved siden af mig og også lidt på mig, gerne samtidigt?! Hvornår bliver han gammel?

• #26   16. maj He he Søren en Irsk Terrier bliver ALDRIG gammel Renderiet er livsvarigt

• #27   16. maj Tak for info
    Suk!

• #28   16. maj I have a sweet puppy named Conor
    Dammit, there went my shoe

Dette er en ny række limericks, som vi har introduceret kun for Conors skyld . Hvalpen spiste resten af digtet

• #29   16. maj Jeg synes, det var igår at Balder lige var ankommet og opdagede, at paranormal mysteries-paperbacks er ideelle til at rense tænder med. Nu er han lidt stivere end normalt (hvilket minder mig at jeg skal have booket tid hos en kiro til tjek) pga. skaden, men det er en uhyggelig afspejling af at han en dag bliver gammel, og at jeg en dag vil skulle tage en meget svær beslutning. Og jeg er ikke sikker på, at jeg vil kunne gøre det.

• #30   16. maj Den der beslutning, som vi ikke taler mere om, skal du tænke godt igennem nu og så lægge helt fra dig igen. Afgørelse truffet - låg på. Det slider unødigt at skulle bekymre sig om 'det' mere end to gange. Nemlig når beslutningen tages, og når den effektueres.
    #psykologblevhanaldrig

• #31   16. maj 17 stjerner OG hjerter til især første billede af en uendeligt skøn super charmerende pletmås

Alder? Da en af Kelas søstres menneske for et par år siden udtalte, at hun da godt kunne mærke, at Luka var ved at blive lidt gammel (dengang otte år) fnøs jeg og sagde, at otte år overhovedet ikke var i NÆRHEDEN af gammel Selv i dag, hvor Kela og søster Luka er ti år, har jeg det stadig stramt med at tænke, at de er lidt gamle. LINA er det - OK, men hendes døtre? Nul putte
    Ergo: Skønne Balder er ikke en skid gammel!!!!!

• #32   16. maj Søren: Du har så evig ret. Jeg burde i mit liv have lært, at jeg ikke kan bekymre mig til at få kontrol over alting her i livet. Og heller ikke den beslutning kan jeg bekymre mig frem til. Og i mellemtiden ødelægger jeg min fordøjelse ved at bekymre mig til en knude i maven. Det er ikke helt sådan at lægge den væk, det er en proces, men den begynder nu. Så jeg kan nyde pletterne fuldt ud.

Isabelle: Ja tak!!! Det er noteret! De fleste hernede, når de møder ham første gang, kigger trøstende på os og siger "bare rolig, de er lidt uregerlige, de unghunde, men han skal nok falde til ro med alderen". Min lille pletmås.

• #33   16. maj Trolden Hugo: "Døøøh, hvor skal vi hen, du?"

• #34   16. maj Pletternes grundtilstand

• #35   16. maj Jeg aner ikke hvorfor han går foran og bagved - men ... jeg er kæmpe fan af racen og han er da et knuse-lækkert eksemplar

Og ja, vores Rick er 9½ år - og en dag dør han .. men så er der så mange andre dage, hvor han ikke gør og dem nyder vi

• #36   16. maj Du har helt ret, Martine. Både i at racen er tæskelækker og at Balder er et fantastisk eksemplar på racen i særdeleshed og lækkerhed i almindelighed, og at det handler om at nyde de dage, de er her, i stedet for at bekymre sig om den dag, de ikke længere er her.

• #37   16. maj Lækkert billede af den hund! Den der gavflab som flyver igennem luften

Kommentér på:
Førerhund - eller følgerhund?