{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  artikel fra canis
  • #1   15. maj Det jeg bider märke i som en der träner noget andet er det med hvad kontrol er. Jeg fik den tanke om al den fokus på ro ro ro i mange discipliner stammer fra en misforståelse af det begreb?

Ellers synes jeg artiklen er spändende også for mig der dyrker lp. Det med signaler osv kan sagtens bruges synes jeg bredt

• #2   15. maj Stop stop STOP DET !!!!!!!!!

• #3   15. maj Stop hvad martine? Jeg forstår ikke?

• #4   15. maj Nej det forstår jeg.

For at gøre en lang historie kort - det virker ikke til IPO, det hun prædiker.

Jeg kritiserer normalt ikke kursusholdere, men hende (de) der - nope, det er et nej herfra !

• #5   15. maj Helt OK... Jeg kender ikke til det men synes der står mange generelle gode ting i artiklen

• #6   15. maj uden en masse spildtid med at hunden løber væk med bideredskabet og atomiserer det i fjerneste ende af banen

Martine, ér det ikke hundens belønning? At den må løbe med ærmet?

Og så tror jeg simpelthen ikke at en rigtig ipohund når at bide ærmet i stykker, de har vel en god slip-kommando?

• #7   15. maj Der står at det også kan bruges til at stoppe hunden i at jage, hvordan det?

Jeg tænker bare han får jo aldrig lov til at jage som han gerne vil, ligegyldigt hvor mange fine øvelser han kan vise mig han kan lave inden han får værsgo?
    Er det mig der misforstår?

• #8   15. maj Det er premack ikk?

• #9   16. maj Hvorfor skal den slags artikler altid have “smarte” ord som fx “doggiezen”? Kald det dog det, det er

Det var så bare min kæphest

• #10   16. maj Doggie zen er ikke et nyt begreb

• #11   16. maj Jeg håber på, at det en dag lykkes for Canis-folkene at lave en IPO-hund.
    Der er et godt stykke endnu.

Jo, det er premacks og teoretisk set sidder den i skabet, men det praktiske mangler stadig en god del.
    Det er endnu ikke lykkes at lave den hund, der rammer balancen mellem maksimal drift og maksimal lydighed/kontrol. For at få det til at virke - at fastholde hunden ved føreren, er det stadig nødvendigt at holde dem i en relativt lavere drift end man normalt ser i IPO, hvis man udelukkende shaper og maksimalt bruger negativ straf.

Principperne kan måske på nuværende tidspunkt skaffe beståede prøver, måske også en 3'er.
    Men konkurrencehunde, der er de et stykke fra endnu.

Vi har set en enkelt malle konkurrere på baggrund af denne type træning. Den var egentlig korrekt nok, men fik aldrig de helt gode point - den så simpelthen drønkedelig ud på banen.

Indlæringsmæssigt er der masser af klikker-inspirerede måder, der benyttes.
    Men hele pakken er ikke klar til IPO-konkurrencer.

• #12   16. maj Fint I lige forklarer om ipo delen

Det ändre dog ikke ved at der er mange fede ting i artiklen som jeg kan bruge i min lydighed

• #13   16. maj Ganske givet.
    De arbejder helt ude ved grænserne for hvad metoden pt. kan bære - der, hvor det er svært. Jeg tvivler ikke på at det er brugbart i andre sammenhænge og kan måske inspirere til lidt mere spunk i træningen i klikker-miljøet.

• #14   16. maj Det sidste var Präcis min tanke da jeg läste artiklen ch. De bor ret tät på os. Overvejer at besøge dem og se dem träne. De träner sikkert mange andre ting end ipo jo. Desværre har jeg pt ingen hund at tage med men derfor kan jeg godt selv läre

• #15   16. maj Nej, Lens, jeg har godt læst det før, men hvis man er nødt til at forklare ordet hver gang man bruger det, fungerer ordet ikke rigtig

• #16   16. maj Ok... Jeg synes ikk jeg har problemer med begrebet. Det stammer vist helt tilbage fra Pryor

• #17   16. maj Der findes mange ord for det. Doggiezen er nok et af de dårligere

• #18   16. maj Salla -

Når min hund har kæmpet for at vinde ærmet - så skal han have lov til at nyde sit trofæ og naturligvis lukke lidt damp ud bagefter (hvor han spæner en runde med ærmet). Det, der er forskellen er så, at min hund og jeg har et ganske udmærket forhold (som nok hedder noget supersmart hvis du spørger dem med alle ordene), så han ender med at drøne ind i mig, springe op med ærmet og være ræserstolt.
    Så nej, han løber ikke væk fra mig - hanløber bare rundt og er stolt.

En jeg kender siger iøvrigt altid, at man ikke skal kalde hunden ind til sig når den spæner rundt med ærmet - den er i en tilstand, hvor den alligevel ikke kan modtage indlæring lige der og skal have lov til at ræse lidt af.
    Men okay - han er heller ikke Canis uddannet og han er heller ikke blevet disket i et par prøver pga hans hund overfaldt den anden hund på banen .. han har bare vundet et bette mesterskab .. mener det hedder WUSV, så hvad ved han egentlig om nogen ting ???

Som sagt - jeg har intet - as in INTET - positivt at sige om hendes "metoder" - men hun er infamt dygtig til at skrive de rigtige ord og hun har enormt meget teori. At det så ikke virker i praksis er tilsyneladende ingen hindring.

• #19   16. maj Tak Martine
    Gad vide om hun mener at, når hunden har fået ærmet så må den ikke tage en æresrunde, men skal slippe asap man ber om det? Det må da være topkedeligt for hunden..

• #20   16. maj Synes ikke jeg fik svar så jeg prøver lige igen
    Hvis man kan bruge metoden til en hund der jager, hvad gør man så i praksis?
    Jeg kan jo ikke belønne ham med at jage hr. Solsort

• #21   16. maj Caroline det kräver log in fra pc at forklare men jeg skal prøve senere. Det hedder premack og de fleste bruger det allerede

Jeg har ikke en ipo hund - tror det kunne väre verdens bedste griner dog at lade ham prøve og filme imens han løber väk hahaha - men min hund løber også en runde med sin belønning. Jeg er enig i at det ikke giver noget läring at kalde der... Jeg forsøgte at läre ham ikke at gøre det. Resultatet var at han ikke ville lege overhovedet... Så teori skal altid tilpasses praksis...

• #22   16. maj Martine og ch

Jeg Tänker tit at det kunne väre sjovt at teste en räkke racer pa en figurant og filme og vise hvor forskellige de er også som individ. Er det gjort nogensinde? Ved I det?

Det er jo ikke ipo men en test af adfärd. Måske det svarer til spøgelsestesten ved profiler...

Her overraskede min pelsbold. Først stivnede han, løb to skridt väk men så kom han igen og råbte gå gå gå og da spøgelset gik hen mod mig gik han imellem og til sidst blev han tavs og stiv og gik direkte frem og så stoppede de fordi de mente ahn ville bide. Men der skulle godt nok meget til fordi det er avlet ud... Nästen..

Jeg blev overrasket. Jeg troede han ville skrige og stikke af hahha

Men han er sejere end jeg giver kredit for. Selvom han også er typen der vurdere om det er riiskoen värd. Drift er en by i rusland hahaha men han er sjov

• #23   16. maj Enzo løber altid æresrunde med legetøjet, Kenzie har aldrig gjort det. Bordere har sådan generelt ikke ret meget bærefase. Barbie løber både æresrunde, rusker “byttet” og giver sig til at gnave i det Barbien må være tættest på det oprindelige

• #24   16. maj Hvorfor egentlig, Lens? Jeg tænker ikke bidarbejde siger ret meget om de egenskaber en jagthund eller hyrdehund bør have fx. Jeg tænker heller ikke, det kan bruges til at teste mod. Det er ikke svært at finde en border, der ikke ville bakke for en vædder og ikke lader sig skræmme af kvæg, men til gengæld pakker sammen foran en figurant der virker truende. Mod er mange ting.

• #25   16. maj Har Dansk Spids en ønskeprofil..?

• #26   16. maj For at en hund kan bide korrekte og i det hele taget forholde sig til et ærme, kræver det en hulens masse træning.
    Hvad en utrænet hund gør med det er irrelevant.
    Man kam teste med et skind.
    Det er der mange, der har gjort og det afslører da en del.

• #27   16. maj Man lægger ikke belastning på en rå hund.

• #28   16. maj #26

Men mest om hvilke egenskaber brugshundefolket vil have i en hund, ikke så meget om alle mulige andre egenskaber, vel?

Altså man kunne jo også teste en masse racer på får - og det ville da fortælle noget om, om de dur til det. Men hvorfor skulle man teste en jagthund på får?

• #29   16. maj Det lyder jo alt sammen meget godt. Personligt har jeg bare aldrig set en hund udelukkende klikkertrænet- som var pissefed på en træningsbane- eller under fuld kontrol.
    Jeg har set en hel del som næsten kun er klikkertrænet, som er fede og under kontrol dog.

• #30   16. maj #29

Når du siger klikkertræning, mener du så shaping, eller træning med brug af klikker?

• #31   16. maj Mener shaping

• #32   16. maj Vi shaper tricks, men jeg bruger det stort set ikke i lydighedstræningen. Nogle hunde fungerer bedre med shaping end andre. Min Enzo vil gerne tilbyde riiiiiiiigtig meget adfærd når man shaper. Jeg synes hurtigere vi når et godt resultat, hvor Enzo er helt sikker på, hvad øvelsen er, når jeg bruger lokning. I hvert fald til sådan noget som fvf og stillingsskift.

• #33   16. maj Jeg Tänker tit at det kunne väre sjovt at teste en räkke racer pa en figurant og filme og vise hvor forskellige de er også som individ. Er det gjort nogensinde? Ved I det?

Det er jo ikke ipo men en test af adfärd. Måske det svarer til spøgelsestesten ved profiler...

Jeg må indrømme, at jeg ikke helt ser formålet ?

Jeg tænker, at den test der er hos DKK vel er dækkende nok til at spotte de forskellige hundes adfærd ?

Og så er jeg big time fan af, at hunde, der ikke har det der skal til for at være i min sport, holder sig væk.
    Jeg synes det er drøn-beklageligt at overvære, hvordan barren hele tiden sænkes for at "alle kan være med".
    Denne manglende respekt for min sport, kan jeg kun beklage.

• #34   16. maj Ja det har I ret i. Det ville ikke vise noget adfärd som kunne bruges.

Martine burde man lave en art raceliste mon? Jeg kan sagtens se at det ikke dur at lägge belastning på en rå hund eller en hund uden drive osv. Faktisk er det synd Tänker jeg? Jeg kan sagtens forstä i ikke ønsker alle mulige racer ind... Også af hensyn til hunden

Kh ja da! Hvad pokker skulle vi ellers have teste dem på i dkk regi
    Du kan finde den ved dkk eller selskabet. Se her... Lidt af den her...

• #35   17. maj Jeg håber jeg må låne tråden, for når nu man ikke er inde i IPO, og dermed ikke kender trænerne / kursusafholderne men godt kunne tænke sig at lure lidt på de dygtige, hvem kigger man så efter?

Jeg hører meget om IPO med brug af ubehag for hunden i træningen, men der må også være nogle pointer gemt i det, så jeg er lidt ude efter en der bruger så lidt som muligt af at påføre hunden ubehag (herunder tænker jeg ryk i pighalsbånd, strøm o. lign.)?

• #36   17. maj Min mand bruger ubehag, men begrænser det.
    Han hygger sig med IPO, men har ikke lavet en konkurrencehund.

• #37   17. maj Jeg bruger så lidt som muligt .. der er vel ingen, der bruger så meget som muligt tænker jeg ?

Jeg tror bare, du skal holde dig væk fra IPO, for det lyder ikke som om det er noget for dig. Ellers tag et kursus hos Dina Doctorman - hun er ikke dygtig, men er god til at lyde sådan

• #38   17. maj CH - #36

Jeg har indtryk af at IPO-folk mener man er nødt til at bruge det. Jeg skal ikke kloge mig på det, men ønsker ikke at ende på et kursus med en hvor mange løsninger er at råbe efter hunden, smække pig-halsbånd på og rykke i det eller bruge strøm osv. i den dur.
    Sådan et kursus vil jeg ikke kunne bruge til en fløjtende fis, og ville synes mine penge er spildte.

Men jeg vil nu gerne lære noget af IPO-folkene, og må forberede mig på at der kan dukke ting op jeg tager stærkt afstand fra, men jeg har jo ikke den fjerneste idé om hvilke kursuser jeg skal dreje næsen mod, hvis jeg vil undgå at det er ting som det der vil overskygge hele kurset.

• #39   17. maj Pointen i forhold til at bruge ubehag i IPO-træning i modsætning til IKKE at bruge ubehag i IPO-træningen er, hvad jeg har skrevet tidligere.
    Nemlig at kunsten ligger i at balancere drift og kontrol.

Og indtil videre er der ikke nogen der er lykkes med at finde den balance uden brug af ubehag.
    Og nej - vi taler ikke om strøm og rive hunden rundt i pig...

Jeg tror ikke der er så mange andre pointer i det.
    Det er et hamrende svært program og det kræver at hunden er i rigtig god drift - ellers er det ganske enkelt ikke sjovt for den. Dertil er belastningen for hård.

Jeg ville ønske, der var et andet alternativ og hilser deres forsøg velkomne. Men det virker ikke endnu.

• #40   17. maj Hvad er det du vil lære fra IPO-folk som du ikke kan lære fra de dygtige i din sport ?

Beklager, men det lyder som om du vil lære, hvordan man spiser en masse flødeskumskager UDEN at tage på.

• #41   17. maj Jeg har aldrig nogensinde deltaget i et kursus i schæferregi, hvor de ting der var aktuelle.
    Det er sgu da noget underligt noget!!

IPO handler om små bitte detaljer, det er nørderi, det handler om en finger, der skal sidde to cm længere til venstre, så hunden sætter sig lige.

Det handler altså ikke om at råbe ad og rive i hunden.
    DET har nogen altså totalt misforstået!

• #42   17. maj Martine - #37

Jeg er ikke til IPO af flere grunde. Det har du helt ret i. Men selvom man rider dressur kan man få en masse gavnligt ud af at ride western fordi disse folk griber nogle ting anderledes an. For lige at komme med et eksempel uden om hunde.

Der er vel ting fra de forskellige sportsgrene som vi kan bruge hist og pist? Det synes jeg i hvert fald

Jeg håber sandelig at de fleste bruger så lidt som muligt. Jeg hører virkelig bare ofte at det er LØSNINGEN og sådan er det. BUM! Så det bedste råd til en hund der går for stærkt på sporet er at smide et pighalsbånd under selen, for så gør det ondt at trække hårdt i snoren, så hunden vil sænke farten.

Det er sådanne historier jeg hører, og jeg ville blive virkelig ærgerlig over at have brugt penge på fx et sporkursus hvor det er dette der bliver undervist i.

Håber min pointe kommer igennem?

Jeg aner intet om Dina.

• #43   17. maj Og nu er der så et par stykker her i tråden, som jeg godt ved, at jeg får på puklen fra - MEN burde man ikke overveje at kigge IPO-programmet igennem i sømmene ud fra et dyre-velfærds-synspunkt? Er det ok, at man faktisk ikke kan komme til tops i programmet uden at påføre hundene ubehag?

Når man nu tænker på, at der er SÅ mange andre hunde-sportsgrene og aktiviteter, hvor man uden problemer kan få hundene til at arbejde på ren motivation, glæde og samarbejdsvilje?

• #44   17. maj GAD godt vide hvilke mennesker, der finder på at udbrede sådan nogle horrible løgne!

Hvad vinder de dog ved det?

ULÆKKERT. Det er, hvad det er!

• #45   17. maj "Er det ok, at man faktisk ikke kan komme til tops i programmet uden at påføre hundene ubehag? "

Karina - JA! Det ved GUD det er!

Det program er i forvejen ændret så meget for at hr. og fru Danmark (Europa) ikke skal føle sig stødte.
    Det er en katastrofe for avl af brugshunde!
    Brugshunde, der altså bruges ved store demonstrationer, ved optøjer, ved indbrud, ved et væld af forskellige situationer, hvor de egenskaber, der udvikles i IPO i den grad er nødvendige.

Jo mere vi piller ud af det program, jo dårligere bliver hundene til deres arbejde.

DET tror jeg ikke nogen ønsker... Slet ikke når Moster Oda går hjemmefra uden tøj på om vinteren...

• #46   17. maj CH - #41

(tak for uddybning i #39).

Jeg er dælme glad for at høre at de historier jeg hører, hører til fåtallet.

Mit eksempel i #42 er en af de historier jeg har fået fortalt, og jeg er sgu glad hvis ikke er normalen i IPO, men hvordan søren skal jeg kende balancen når jeg ikke bevæger mig i IPO-verdenen (endnu )

• #47   17. maj Jeg magter det heller ikke mere - jeg træner og jeg ser min kæreste træne - og jeg kan bare ikke ha, at folk mener at det er ondt overfor hunden.

Jeg bliver virkelig træt af indlæg som dit Karina - men smid du bare ved på bålet og forbliv i din tro om IPO.

• #48   17. maj CH - #44

Hvad svarer du på her?

• #49   17. maj Tinna -

Dina er hende, der har skrevet artiklen.

Mit bedste råd er, at du holder dig væk fra IPO - de dygtige træner ikke på en måde, der vil passe sig alligevel.

• #50   17. maj Tænk en gang tanken.

Vores søde rare hunde, med søde og blide brugsprøver, der ikke udfordrer deres stamina og deres mod...

De laver hvalpe. De får deres egenskaber. De er søde...

Det er overfaldsmanden garanteret også...

Eller? KUNNE det hænde at en hund, der ikke har stamina fordi vi ikke afprøver ubehag længere, simpelthen skrider???
    Farvel betjent...

• #51   17. maj Jeg har indsat citat efterfølgende, Tinna..

• #52   17. maj Martine - #49

Hvorfor vurderer du på mine vegne at det ikke passer mig?

Mon ikke de har en pointe eller to der er interessant?

Men nej jeg bliver nok aldrig fan af at man knalder et pighalsbånd under selen på en hund for at få den til at gå langsommere.

• #53   17. maj Hvem gør det? Tinna?

Nogen der har fortalt om nogen, der har fortalt?

IPO er IKKE lige med mishandling. Men nogle har vist fordel af at sprede det rygte.

• #54   17. maj CH - #51

Måske skal jeg til louis Nielsen, men jeg kan ikke se noget citat i #44 ?

• #55   17. maj #52

"Knalder et pighalsbånd under selen" ??? Hvem er de mennesker du taler med ???

Hvad er det du vil lære af IPO-folk så ? At træne som DU synes man bør gøre ?

• #56   17. maj nr 44 er ud i luften..

Jeg regner ikke med at nogen har lyst til at fortælle hvor de hører sådan noget crap fra.

• #57   17. maj CH - #53

Fortalt af 1 som fik det råd, så det er ikke så langt ude den historie, desværre

Men jeg er glad for at høre at det ikke er den almene tilgang. Jeg har bare været bange for at få kastet mine penge efter det.

• #58   17. maj Martine - #55

Personen er ikke herinde og kunne heller aldrig finde på at udpege nogen

Jeg forstår ikke sidste sætning. At lære noget af nogen står lidt i modsætning til at få dem til at træne som mig?

• #59   17. maj Knalder et pighalsbånd under selen

Bum bum.. hvordan skulle det få hunden til at gå langsommere?

Jeg tror de fleste, der tænker sig om holder op med at bruge sele, hvis deres hund går for stærkt.
    Det er lidt en omvej med en pig under selen...
    Er tanken, at når hunden trækker i selen, så gør det avs i under piggen?

• #60   17. maj CH - #56

Jeg tror godt jeg kunne få et navn, men det ønsker jeg ærlig talt ikke.

• #61   17. maj Jeg tror godt jeg kunne få et navn, men det ønsker jeg ærlig talt ikke

Det havde jeg da bestemt heller ikke regnet med. Det ville være første gang i historien at nogen skulle stå inde for deres ytringer om IPO.

• #62   17. maj CH - #59

Altså jeg TROR det er det der er tanken, men jeg spurgte altså ikke yderligere ind til det. Det var fint bare at få at vide at det var den foreslåede metode.

• #63   17. maj CH - #61

Hvad mener du?

Selvfølgelig vil jeg ikke pege fingre ad nogen. Heller ikke hvis jeg selv havde været til stede!

Det er op til personen selv at sætte navn på sig hvis h*n vil det.

• #64   17. maj Det ville da være langt enklere at bruge en puddelpig om halsen...

Og ja, det kan jeg sagtens tolerere og ja, det råd bliver med garanti givet.

• #65   17. maj #58

Mit spørgsmål var retorisk mht ophavet af udtalelsen om en pig under selen ...

Du har allerede sat regler op om hvordan du vil træne - hvad er det du forventer at få at vide som du ikke ved i forvejen ?

• #66   17. maj Jep, Tinna - som sagt INGEN overraskelse...

• #67   17. maj Martine - #65

Der er da masser jeg ikke ved? Jeg kan jo ikke gå til en AG-træner eller en DKK-træner osv. og lære noget om IPO-folkets tilgang / tankegang?

(Vil ikke skære alle over en kam, men xx-folket er lige for nemhedens skyld )

• #68   17. maj CH - 66#

Jeg hænger helst ikke nogen ud, det er altså det rigtige for mig at gøre Hvis ikke jeg har noget pænt at sige, så bliver det ikke nævnt i offentligt forum. Og SLET ikke når det ikke er noget jeg ikke selv har set.

Jeg kan jo kun tage udgangspunkt i hvad jeg har fået fortalt, og som sagt er jeg glad for hvis det ikke er sådan det foregår.

• #69   17. maj #67

Hvad er det du forventer at høre om vores til- og tankegang ?

• #70   17. maj Man kan fortælle en masse om ens egen tankegang - jeg ved at mange har prøvet i mange år.
    Det forandrer desværre ikke på, at forestillingerne og rygterne har deres eget liv, båret af mennesker, der glemmer deres kritiske sans.

Jeg VED, at det ikke ville forandre en pind, at du tog til et kursus med IPO-instruktører. Du vil stadig tro på at IPO-folket er slemme mod dyrene. Bare ikke lige de to instruktører på DET kursus...

Denne snak er ikke ny.
    Jeg har været i miljøet nu i 12 år og udenfor miljøet har intet forandret sig...
    Der er nok ikke så meget tilbage at gøre end at lade folk spinne derud af...

Vi ved heldigvis selv, hvad, der er ret og hvad, der er vrang.

• #71   17. maj Martine - #69

Jeg har ingen forventninger? Jeg vil bare gerne suge til mig.

• #72   17. maj Jeg hænger helst ikke nogen ud, det er altså det rigtige for mig at gøre Hvis ikke jeg har noget pænt at sige, så bliver det ikke nævnt i offentligt forum. Og SLET ikke når det ikke er noget jeg ikke selv har set.

Men du er villig til at dele det på nettet?
    Du er med på, at du hænger samtlige IPO-udøvere ud, ikke?
    At du bidrager til en fortælling, der ikke bare er forkert, men også virkelig rådden.

INGEN vil stå til ansvar når de har hørt det ene eller hørt det andet. INGEN.

... ikke hænge nogen ud... jow jow.

• #73   17. maj #71

Af hvad vil du suge ???

• #74   17. maj CH - #70

Aeh! Nu forstår jeg reaktionerne

Rygter er jo vanvittig svære at ændre. Vi ser jo stadig gamle teorier om dominans, ikke?

Jeg skal altså ikke på IPO-kursus for at få bekræftet noget. Jeg skal på kursus for at få mere viden. Jeg påstår ikke at IPO ER sådan. Jeg har fået det fortalt af en jeg kender, og har dermed en frygt for at jeg kan risikere at bruge mine penge i den retning.

Jeg tror jeg er blevet opfattet med en forudindtaget tanke på at jeg også skal til at fortælle grimme historier om IPO?

Hvis ikke jeg troede på der var noget godt i det så spejdede jeg slet ikke efter et kursus.

• #75   17. maj CH - #72

Ej nu tror jeg det bærer lidt præg af at du ikke kender mig.

Jeg håber sørme at folk kan tænke selv og godt ved at den historie hører til et enkelt (så vidt jeg forstår på jer) råddent kar?

Jeg er da nødt til at forklare hvad jeg gerne vil undgå, hvor min frygt ligger, jeg ved det jo ikke selv endnu hvordan jeg får drejet mig efter dem der kan komme med en masse viden som ikke er løsninger som føromtalte.

Jeres svar kommer altså til at bære voldsomt præg af at jeg er én til som bare vil IPO noget dårligt.

Der er da også folk inden for min egen sport som absolut heller ikke træner særlig smagfuldt (efter min mening).

Igen kunne jeg ikke drømme om at nævne deres navne i et forum, men jeg kan da komme med en historie, hvis det så gør det mere lige op for at der er en historie om IPO?

Der er da rådne kar og dygtige folk inden for enhver ting uden at det gælder alle?

Jeg håber ikke folk er så generaliserende?

• #76   17. maj Martine - #73

Jeg tror du må uddybe hvad du vil have svar på, for jeg vil gerne suge viden

• #77   17. maj Er det ikke også lidt svært at få overbevist om andet når man ikke vil hjælpe med nogle foreslag på nogle trænere når der står en "uden for og banker på" for at blive klogere fordi man (jeg) tror der gemmer sig noget helt genialt i IPO-verdenen som jeg endnu ikke kender til?

• #78   17. maj Man kan træne IPO-øvelser ligeså tosset man vil med alt det gode. Man kan indlære hele programmet via shaping, det er uden problemer.

Men når den højdriftige hund står og brager en standhals og du skal kalde den væk fra figuranten, så rækker det ikke at vifte med en bold.

Det er sådan noget, der som udgangspunkt MÅ accepteres, hvis man vil lave IPO som de dygtige IPO-folk gør.
    Hvis man ikke kan det, så er det ikke det rigtige valg.

Jeg ved ikke, hvad du vil suge til dig - der er masser at lære i IPO, det skal jeg være den første til at skrive under på.
    Men DRIFT er betingelsen her. Og høj drift er ikke nemt at arbejde med.

Så det skal du i første omgang gøre op med dig selv.
    Og så vil jeg sige det som det er - INGEN gider at bruge tid på, det/dig, hvis denne accept ikke er til stede. Jo - naturligvis dem, der træner IPO the Canis way.

Sandheden er, at alle os amatører har brug for instruktører og de har rigeligt at lave. De gider IKKE at diskutere om det er ok, at man nøkker hunden ud af skærmen.

• #79   17. maj Du skriver at du godt vil "suge til dig" - af hvad vil du suge ?

Du har i en tidligere mail til mig skrevet, at du ikke vil gøre noget negativt - og som du selv skrev :

Med negativt mener jeg helt ned som i at hæve stemmen.
    Ingen fysisk eller psykisk vold.

- jeg synes du har begrænset dig allerede her - og jeg har ærligt talt svært ved at se hvad det er, du vil "suge til dig" ?

Jeg træner IPO - jeg er en af de dygtige - jeg bruger pig, jeg hæver stemmen .. hvad vil du suge af ?

Prøv Dina - som jeg allerede har forslået - og som du, selvom du påstår andet - jo udmærket godt ved hvem er.
    Det gjorde du ihvertfald i den mail, du sendte til mig i februar

Jeg har luret lidt efter Dina Doctermann (jeg er dog bosat på sjælland) fordi jeg har fået opfattelsen af at hun benytter sig udelukkende af belønning i træningen,

Seriøst - tag på kursus med hende - det er mit bedste råd.

• #80   17. maj CH - #78

Med samtale fra nogle IPO-folk har jeg forstået at det er den høje drift der gør at man er nødt til det.

Nu er det jo ikke et hold jeg vil gå på, men et par kurser, og jeg kunne aldrig drømme om at begynde og diskutere med den der afholder kurset og diktere at det er forkert.

Der er jo ting der er rigtige for MIG, men jeg kan jo ikke smide et stempel på det og sige det er det eneste rigtige.

Der er en masse viden, og den vil jeg gerne tilegne mig noget af. Det er svært for mig at forstå at det er så forkert?

Jeg forventer at jeg kan sortere i det jeg vil tage med hjem og det jeg ikke vil tage med hjem. Ligesom jeg gør konstant når jeg er omkring hundefolk. For mig kan alle bidrage med noget, men det er nødvendigvis ikke hele sandhende for mig, og sådan forventer jeg nok at alle har det. Jeg render heller ikke rundt med sandheden for alle, men måske kan jeg bidrage med en ting eller to.

• #81   17. maj Meld dig ind i Schæferhundeklubben, tag et grundkursus og gå i gang med deres kurser...

• #82   17. maj Martine - #79

For søren altså. Ja jeg ved hvem Dina er af NAVN.. Så derfor ved jeg ikke noget om Dina.

Fordi jeg ved du hedder Martine aner jeg da ikke en bjælde om dig?

Nu fraråder I jo Dina fordi det ikke er "rigtig" IPO eller hvordan jeg skal formulere det, og det lytter jeg til (det øhm, beklager jeg?)

JEG vil ikke gale af min hund eller brug pig. Det kan jeg da bare lade være med. Nu har jeg uddybet i tråden hvorfor jeg skriver til dig som jeg gør. Det er kva af de historier jeg har fået, og har dermed været bange for at jeg får brugt penge på sådan noget.

Er det noget der bliver brugt på 1 ud af 8 hunde på kurset (eller 1 element) så kan jeg da sortere metoden fra hvis resten er brugbart for mig.

Jeg står altså bare her og gerne vil lære, og alle har ting med som jeg ikke vil bruge og ting som jeg vil bruge.

Jeg har simpelthen så svært ved at forstå at man så ikke vil komme med forslag til nogen. Det er jo åbenbart ikke den almene tilgang, de ting jeg har fået fortalt, og det er sgu da kanon! Så stik mig et par forslag

• #83   17. maj CH - #81

Så IPO kurser er ganske enkelt ikke noget man kan melde sig til ligesom det findes i fx Nosework (som pt. er alle vegne )

• #84   17. maj Tinna, jeg ved ikke hvordan man gør med nosework.
    IPO kurser kræver at man træner det.
    Når man er ny og skal lære de grundlæggende ting, træner man i klub og tager kursus i schæferregi.
    Der er både kurser i kredsene og i hovedklubben.

Når de dygtige instruktører holder kursus er det bestilt af kredse eller af træningsfællesskaber.
    Enkle udbyder dem.

• #85   17. maj CH - #84

Aeh okay, så er det måske derfor man ikke ser det så meget. Jeg troede bare det var fordi jeg ikke bevægede mig i den verden.

Jeg ville deltage som observatør da jeg ikke har IPO-hund

• #86   17. maj Lige en berigtigelse...

Jeg har intet som helst i mod Dina - tværtimod, så synes jeg det er et fint stykke arbejde hun laver.
    Ret beset er der også ting fra den kant der indlæringsmæssigt har sneget sig ind i træningen her og der.
    Hun er bare et godt stykke fra målet når det handler om at nå målet med IPO-hundene.
    Jeg håber bestemt, at hun bliver ved - men også at hun anerkender, at hun er et stykke fra målet

Jeg vil stærkt anbefale dig at tage et kursus der.
    Hvis metodernes (der er lige så mange som der er hundeførere) detaljer er vigtigere end sporten i sig selv er, så er det spild af både din og instruktørernes tid, at du melder dig på kursus.
    Hos Dina får du begge dele. Dog mere en snert af metoden end en snert af at arbejde på grænsen mellem maksimal drift og maksimal kontrol.

I IPO kan jeg garantere dig for, at du kommer til at hæve stemmen, hvis hunden er bare en smule frisk. Hunde larmer, når de laver standhals - og i en enkelt øvelse står du altså 25-30 meter væk. Der SKAL bruges stemme.
    Når begrænsningerne allerede er der, så er det meningsløst at dykke ned i det. Og måske synes jeg også det er en smule respektløst at deltage i noget, man i virkeligheden tager afstand fra.

Handler din nysgerrighed i virkeligheden om at få bekræftet hvad der siges om IPO-kurser?
    Den tanke får jeg, det må jeg erkende.

PS... Ingen af mine hunde har nogensinde haft et pighalsbånd på....
    TÆNK, det findes....

• #87   17. maj Og heldigvis trænes der IKKE på denne måde her i landet:

https://www.youtube.com/watch?v=_PG2vBIwZUA

Stick og stød..

• #88   17. maj Tinna - jeg kan forstå, at du bor på Sjælland.
    Der er et sted her i nærheden af mig, hvor der trænes IPO.
    Hvis du sender mig en PB, så vil jeg gerne guide dig derudaf, så du evt. kan tage ud og overvære træningen, og se/høre, det det kan give dig noget brugbart og/eller om det kan be- eller afkræfte nogle af dine forestillinger

• #89   17. maj Hej Karina - #88

Jeps det gør jeg, og vi har da også været på kursus sammen

Jeg kender et par IPO-mænd, og kan måske trænge mig på hos den ene i deres træning. Jeg har faktisk bare ikke villet spørge fordi jeg tænkte det kunne være påtrængende, og ville så bare vælge et kursus ligesom vi kender det fra lydighed, AG og andre. Men sådan er det vidst ikke med IPO lader det til

• #90   17. maj CH - #86

Nej.. Som jeg har skrevet... Jeg vil ikke på kursus for at få be- eller afkræftet noget.

Nøj jeg må formulere mig dårligt.

Nå men.. Hvordan kan jeg spilde andres tid ved at være tilskuer?

Det er den "rigtige" IPO jeg gerne vil snige mig lidt ind i og lure, og dermed ikke sagt at jeg ikke kunne finde på også at tage et kursus ved Dina.

Der er metoder jeg tager afstand fra ja, men der vil jo med garanti være noget jeg kan bruge.

Mht. råben så taler jeg ikke om den situation du nævner der. Jeg skal godt nok også gale højt efter min røde model når vi laver eftersøgning i skoven, hvis hun er i et dybt udslag og det blæser.
    (Jeg er ikke blevet så smart at bruge fløjte endnu )

Forresten... Metoderne interesserer jeg mig en del for, og ja dem er der jo mange af, så... Det er jo bare i gang med at blive klogere
    Men det er også tilgangen og den er der selvfølgelig også mange variationer af, og igen..

Jeg kan suge til mig i egen sport, men jeg kan også blive klogere ved at suge til mig fra andre

• #91   17. maj Helt ok - du siger bare til, hvis jeg skal guide dig i en anden retning.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 8 Emner: 10 Svar: 3.277
    #92   17. maj Jeg har oplevet et par gange at mine grænser er blevet overskredet. At der er folk der er idioter er jo ikke det enkelte program skyld.

Flyt dem i DKK og de vil stadig være idioter.

• #93   17. maj Max - #92

Enig.

• #94   17. maj Tænker du at folk råber ad hundene som straf?
    Joo, jeg har set det.
    Ældre mænd med højavlsschæfere, der var kredsmestre i 1983.
    De kan noget med råben og rykken. Det kan bare ikke lave IPO.
    At der findes klaphatte er næppe en overraskelse.

Tinna, hvad er det for noget metode, du vil se?
    Til hvad helt konkret skal du bruge inspiration?
    Hele systemer er ikke almindeligt, der er vel nok kun et enkelt. Folk samler ting op.

Når man tager et kursus hos en privat, så hører man DERES vinkel. Ikke IPO-vinklen.

• #95   17. maj Tinna - aj men lad nu være !

Du skriver jo "fordi jeg har fået opfattelsen af at hun benytter sig udelukkende af belønning i træningen"

mao - du ved mere om Dina end blot hendes navn

Jeg har stadigvæk, trods dine mange forsøg på at forklare, ikke fundet ud af hvad det er du vil med et kursus hos en af de "dygtige" indenfor sporten - så jeg ville, hvis jeg var dig, enten tage på kursus hos Dina eller benytte dig af Karinas tilbud om hjælp.
    Hun har jo også den samme forskruede opfattelse af hvordan det foregår når der trænes, så det giver jo god mening, at hun anbefaler en instruktør

• #96   17. maj Martine - #95

Jeg VED det ikke, det er en opfattelse.

Jeg har læst på hendes kurser når hun har slået op, men det er det. Men hvorfor er det så vigtigt?

Til det andet. Du VIL vidst bare ikke hjælpe, og det accepterer jeg

Jeg bliver klogere ved også at deltage på andet end det jeg kender til. Det kan være du har det anderledes.

Men nej jeg formulerer mig åbenbart helt gal for det opfattes at jeg bare vil have bekræftet at IPO-folk er onde. På trods af at jeg blot forsøger at beskrive hvad jeg har frygtet at ende med at have betalt for at se.

Og det er ikke nok forklaring at jeg bare gerne vil være klogere? Det har jeg svært ved at forstå at det ikke er til at forstå, men skidt.

• #97   17. maj CH - #94

Vi er helt enige

Jeg har intet sted skrevet at ALLE er noget. Blot brug "folk" for nemhedens skyld.

Som skrevet tidligere. Der findes trælse folk alle steder

• #98   17. maj Tinna -

Du efterlyser kurser i IPO træning .. og skriver at

Jeg har faktisk bare ikke villet spørge fordi jeg tænkte det kunne være påtrængende, og ville så bare vælge et kursus ligesom vi kender det fra lydighed, AG og andre. Men sådan er det vidst ikke med IPO lader det til

- det er det da. Kurserne bliver udbudt, man melder sig til .. det er da det samme som du beskriver.

• #99   17. maj Martine - #98

Jamen det er de kurser jeg ønsker foreslået fra jer der kender folkene bag, men forstod på CH at det ikke findes i IPO, at det er enkelte klubber man er medlem af som arrangerer, så det er en mere lukket kreds.

• #100   17. maj #98

Nu skal jeg lige være med - du kender ikke mig, det er vi enige om, ik ? Du aner ikke hvordan jeg træner - du aner ikke om jeg råber, skriger og sparker .. bruger strøm, pig og det der er værre ..
    Men du vil gerne have at jeg foreslår en kursusholder - seriøst .. det giver da INGEN mening ... beklager ...

Er du på facebook ? Kig under "kurser" .. så kommer der en del op.

• #102   17. maj Næh nu ved jeg du bruger pig fordi du har skrevet det.

Det er okay det ikke giver mening for dig. Jeg forsøgte at blive klogere på det, og det beklager jeg.

• #103   17. maj Er på FB men åbenbart ikke der hvor der er IPO
    og herinde kan man åbenbart ikke få hjælp til så at finde frem til det

• #104   17. maj Øh .. hvor meget hjælp skal du ha ?

Jeg har lige linket til et kursus på Sjælland, der bliver afholdt af en af verdens bedste hundeførere - CH har kommenteret i tråden om hende ..
    Hvad er det mere du forlanger vi skal gøre for dig ?

• #105   17. maj Ja, nu ved du jeg bruger pig .. men ved du hvordan / hvor hårdt / i hvilke situationer .. nope, og det er denne mangel på nuancer i din tilgang der gør, at jeg ikke får lyst til at bruge alt for meget tid til at hjælpe dig

• #106   17. maj Det er èt kursus, og der kan jeg ikke. Jeg ved ikke hvor de kurser bliver slået op.

Jeg interesserer mig for DCH lydighed, men snuser til AG, rally og DKK
    Jeg samler viden og redskaber til rygsækken.

Men jeg har erfaret nu at IPO skal man ikke spørge til.

• #107   17. maj Martine hvor skriver jeg at jeg vurderer på det?

Det er dig selv der vurderer at jeg ikke har de nuancer med.
    Du kender mig heller ikke, så hvordan skal du vide det

Jeg ved der er nuancer.

• #109   17. maj Men så lad mig spørge dig - nu hvor du ved at jeg bruger pig .. ville du så være interesseret i at komme på kursus hos enten mig, eller en jeg anbefalede ?

• #110   17. maj Er det ikke meget almindeligt, at når man er på et kursus, sorterer man lidt i hvilke ting man faktisk vil tage med og bruge i sin egen træning? Jeg har da mødt folk, jeg er ret enig med, men sjældent folk jeg er 100% enig med om alt i træning, også indenfor egen sport. Det betyder ikke, at jeg ikke kan lære noget fra dem.

• #111   17. maj Jo, Emma.
    Men når man ikke kan tolerere en noget så beskedent som en hævet stemme, så er det dælme svært at finde et kursus, der ikke kun vil forarge.

• #112   17. maj Tre hundeførere, jeg gerne ville lytte til og se på lige pt er selvfølgelig Mia Skogster i lydighed. Hun er så hamrende dygtig, det ville være en stor inspiration.
    I Gr C er der egentlig to - den ene er Jens Carlseng, det vil være en gentagelse, men han er djævelsk dygtig og han taler ret meget til den opdragelse, jeg selv har fået i IPO.
    Erik Fenger ville jeg gerne høre - erfaren og dygtig og så tror jeg faktisk også at han bevæger sig nogenlunde der, hvor vi kommer fra rent forståelsesmæssigt. Det gør det lidt lettere at bruge de råd, han giver.
    I spor vil jeg gerne høre Jacob og Anette. De har udviklet deres egen måde at gøre tingene på, meget inspireret af det, der rører sig pt.
    Jeg er nysgerrig på det, så det ville være sjovt.

Men det er kun mig. Der er mange typer af hundeførere og mange typer af instruktører. Man vælger det, der inspirerer mest, som taler til en eller som imponerer en.
    Men jeg vil vove den påstand at det er spild af tid uden forforståelse for programmet.
    Og ja, der bruges ubehag - af dem alle.

• #113   17. maj Hvis det er dch lydighed du træner, vil du kunne få et fedt resultat ved at kigge mod hvad ipo folket laver. Det gør jeg selv i det omfang min sparsomme fritid tillader og det vil jeg fortsat gøre fremover. Men hvis noget som blot at hæve stemmen, er over din grænse, så skal du nok kigge mod canis og folk som hende Dina.

• #114   17. maj Ja det er over min grænse at skælde hunden ud verbalt, men det kan jeg da sortere fra.

Jeg er træner da også sammen med folk jeg ikke er enige med og det har vi ingen problemer med, da vi hver især accepterer hinandens tilgang og lytter til hvad vi hver især gerne vil have vi gør når vi skal hjælpe i træningen, men selvfølgelig har jeg mine grænser også inden for hvilken hjælp jeg vil yde

Har de fleste ikke det?

• #115   17. maj Martine - #109

Ja jeg kunne nemt finde på at tage på et kursus med dig selvom du bruger pig.

Jeg ville undersøge så godt jeg kunne om personen inden, da jeg ikke har i sinde at bruge penge på hvad som helst, men der er jo kæmpe forskel på hvordan tilgangen til træning er. Det gælder alle sportsgrene.

Fx går jeg gerne uden om kurser, hvor der fokuseres på dominans som i fx at en hund dominerer fordi den følger dig i hjemmet, fordi det er meget fjernt fra min opfattelse, og føler derfor ikke jeg ville få noget ud af det kursus.

Der er jo kæmpe forskel på om der bruges pig til et element på en enkelt hund på et helt kursus eller om det er hele løsningen på alt i kurset.

Håber min pointe brænder igennem?

At jeg nok aldrig bliver enig i at det er okay er en anden snak. Der kunne blive 7 timer ud af 8 som var hamrende givende, og sådan tror jeg det er på alle kurser, alene af den årsag at vores hunde er forskellige.

• #116   17. maj Jeg så noget i en amerikansk hundetræningsgruppe, som var ret vildt. Hunden ville ikke slippe, så man stak noget, der mest ligner en metal kniv ind i dens mund. Jeg anser den slags for en falliterklæring som træner. Jeg bliver hverken forarget eller andet - jeg tænker bare, at den mand nok har fået mere hund end han har evnerne til....

Men det er helt ærligt også mit indtryk, at folk i DK er bedre uddannet end en del er i USA når det handler om at træne hunde - uanset disciplin.

• #117   17. maj Det lyder godt nok ækelt.

Jeg kender da folk, der bruger mere hårde metoder end jeg selv ville, men godt nok aldrig noget der direkte kunne skade hunden på den måde...

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#118   17. maj Måske hunden er trænet til ikke at slippe.

• #119   17. maj Jeg forstår faktisk slet ikke idéen, hvis man f*cker hundens mund op med en kniv, så får man den da ikke til at bide ordentligt igen?

Hvis den gør er den da i hvert fald godt dum

• #120   17. maj #118

Ja okay, hvis det er en rigtig bidepisode der er tale om. Tænkte mere i forbindelse med træning.

• #121   17. maj Max: det ved jeg ikke..... Men hvad gør man så? Slippe må den jo skulle på et tidspunkt?

Den hed noget med anti biter eller sådan noget.... jeg har googlet løs.... Jeg forlod gruppen, for det blev for meget med stød derinde til min smag.

Jeg tror dog ikke det var ipo... det var vist bare.... ja nogle, der syntes deres hunde skulle ligne våben fordi ejeren har en lille tisser - I kender nok typen... Jeg synes der er en del af den slags på de amerikanske sider. Hvis det er den slags, martine fx mener udvander sporten, så forstår jeg frustrationen. De virker som klaphatte

Den skar ikke... Men det gjorde da nas...

Det var "træning" - formålet kunne jeg dog ikke tyde

Vil prøve at se om jeg kan finde gruppen. Kan simpelthen ikke huske navnet pt... googler og googler

Den hed Dog training do bullshit eller sådan noget...

• #122   17. maj No nonsense!

Her er den skisme

https://www.facebook.com/groups/357170024650699/?ref=br_rs

Kan man se videoer mon, for så vil jeg tro den er der imellem stadig

Tilføjelse: Det kan man ikk... jeg prøver at melde mig ind igen LOL

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#123   17. maj Det tror jeg bestemt ikke er hvad hun mener. Folk der bare vil være smarte træner ikke IPO. Der skal man altså hænge i for at få resultater. Ingen klub vil da bruge tid på sådanne typer.

Det er den måde, man vil gøre det til en alle mands sport,der er et problem. Her er jeg meget enig. CH er jo også inde på,at det vil gå ud over avlen,og det kan alle vil se problemet i.

Er som om man vil det skal være en hobby, hvor alle skal kunne være med. En manglende forståelse,for betydningen af de krav der skal være,for at finde de hunde der har det.

• #124   17. maj Hvis man træner seriøst, tænker jeg da heller ikke, man kan være interesseret i at bruge et redskab, der kan gøre permanent skade på hundens mund. Det ville man forhåbentlig ikke uanset - men hvis man virkelig er ambitiøs og skal bruge bidarbejde i sin sport, må man da være om muligt endnu mindre interesseret i den slags!

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#125   17. maj Der er ikke nogen der træner der bruger det. Det giver jo ingen mening. Det har jo intet med normal træning at gøre.

• #126   17. maj Helt enig, Max. Jeg kunne absolut heller ikke forestille mig det.

• #127   17. maj Det kan jeg sagtens forstå Max.

Også enig om det andet - jeg smuttede fordi jeg tænkte - det her er ikke brugtbart og jeg kan ikke holde mund For mig er den slags bare vold. Unødvendigt og råt.

Men tænk hvis jeg har misforstået det - jeg venter på optagelse! Så snart jeg får adgang så skal jeg prøve at finde videoen igen. Jeg så det bare en gang og så kommentarerne og smuttede, men for mig lignede det at det handlede om at "lære" hunden at slippe.... Tabertræning

• #128   18. maj Jeg har fundet videoen og kæmper med at få den ned eller screenshot. Min mobil er a h til!

Det er en metalting, der ligger i et læderetui, som ligner en kniv. Når de tager den ud, er det en aflang metalting, der er rund for enden. Den propper man så ind i siden af munden og hunden slipper figuranten

Jeg kan ikke se, hvad de kalder den pga min mobil blokerer alt. Det er pisseirriterende, men jeg skal prøve igen

Er der nogle, der ved, hvad det er?

• #129   18. maj En break stick

Her er den i plastik tror jeg - den i gruppen er i metal

https://www.youtube.com/watch?v=KfMVH4wY5Pg

Som den her - https://www.siriusk9ny.com/product-page/the-breaker-k9-break-tool

The breaker kalder de den. Det er en malle de bruger den på

De findes i flere typer

https://www.google.dk/search?q=break+stick+for+dogs&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiy4a3UvI7bAhVPEVAKHYveDMwQ_AUICigB&biw=1366&bih=700#imgrc=_

• #130   18. maj Måske er det normalt, men jeg synes jeg ser danske trænere træne deres hunde til at slippe i stedet. Måske nogle, der ved mere om det kan fortælle om det bruges i DK og hvorfor?

• #131   18. maj #95 - jamen tak for den da

benytte dig af Karinas tilbud om hjælp.
    Hun har jo også den samme forskruede opfattelse af hvordan det foregår når der trænes, så det giver jo god mening, at hun anbefaler en instruktør

Og god weekend herfra

• #132   18. maj Ham her, Bart, skulle være ret anerkendt:

https://www.youtube.com/watch?v=7NLlqiccc_Y

https://www.youtube.com/watch?v=ZZOVYr6CiJU

men sådan træner man heldigvis ikke hunde i Danmark...............

• #133   18. maj Og så er der nogen, der undrer sig over at vi IPO folk ikke står med åbne arme og siger "sig da TIL hvad vi kan hjælpe jer med - vi bukker os forover og tager den for FULD smadder lige op i Elgiganten, alt imens vi kan læse at I ihvertfald ikke vil hænge nogen ud"

Helt ærligt - hvad tænker I på ???

Jeg oplever ting om min sport - som jeg har dyrket siden 89 - herinde, som jeg aldrig oplever idag. Ja, det kunne da være jeg skulle komme mere ud - og tage nogle af jer andre fordomsfulde og "jeg sidder på nettet og poster ting" med .. Det virker som om der kunne være behov for en god gang udluftning på 1. sal ihvertfald.

Hvad TROR du selv, Lens ??
    Tror du, at IPO folk bruger sådan en "slags kniv" når vi træner ?
    Nu bliver jeg ærligt talt lidt forvirret nemlig ...

• #134   18. maj Ja jeg kunne nemt finde på at tage på et kursus med dig selvom du bruger pig.

Håber min pointe brænder igennem?

Nu mindre end nogensinde .. men hey .. don´t bother

• #135   18. maj #133

Tror du det gør folk mindre fordomsfulde, hvis de bliver afvist, når de gerne vil lære mere om IPO? Bare en tanke

• #136   18. maj #95 - jamen tak for den da

Tak for hvad Karina - du sidder og disser min sport udfra et ikke-eksisterende grundlag. Forventede du, at jeg gav dig en præmie ?

• #137   18. maj #135

Jeg ved ikke hvad du mener med at blive afvist ?

Jeg har postet et kursus herinde med en dobbelt verdensmester i sporten - jeg har postet andre kurser med andre, på ingen måde så dygtige, udøvere af sporten - hvad skal der mere til ?

Hvad har jeg iøvrigt fået ud af det - sådan bare i denne her tråd ?

En person med slædehunde, der mener at min sport skal tages op til revision
    En person, der vil på kursus og "suge til sig" hos de dygtige - men sandelig ikke vil træne på den måde som de gør ???
    En person, som poster videoer, ikke bare én, men hele to gange den samme fordi reaktionerne på den første ikke levede op til forhåbningerne og er - som altid i hendes tilfælde - enormt sarkastisk og kun elendigt skjuler sin store aversion imod IPO og ikke endnu har fundet ud af at blive ude fra tråde, der omhandler denne hundesport.
    Samt en person, som fortæller - sådan meget apropos - skrækhistorier om en amerikansk side hvor de bruger en kniv for at få en hund til at slippe .. midt imens vi sidder og taler om kurser i IPO ...

Det kan godt være det bare er mig .. men ..

• #138   18. maj Hvor er det, jeg disser din sport?
    Og hvor er det, jeg giver udtryk for en forskruet opfattelse?
    Jeg spørger ind til, om man burde kigge på sportens præmisser, når I på det tidspunkt var to, der havde udtalt klart og tydeligt, at man ikke kunne træne sporten, uden at påføre hunden ubehag?
    Det er vel fair nok, at stille spørgsmål til det?

Jeg har ikke noget imod hverken IPO, DCH-programmer, lure-coursing eller noget som helst andet, som jeg ikke selv har personlige erfaringer med - men det er vel acceptabelt at jeg har en holdning til, at dyr generelt skal påføres mindst muligt ubehag, og at jeg ønsker at få årsagen uddybet, der hvor andre mener, at det er en nødvendighed?

• #139   18. maj Martine,

Ja don't bother For det nytter ikke at uddybe.

Hvordan du kommer frem til at jeg ikke vil træne som IPO folk ved jeg ikke, for jeg ved jo ikke hvordan de træner, så hvordan skal jeg vælge det fra?

Fordi der er elementer jeg ikke vil bruge kan der være masser af elementer jeg gerne vil bruge.

Men for nogen er det åbenbart sådan at man skal kunne bruge alt 100% før de får noget med sig. Sådan er det bare ikke for mig

• #140   18. maj Når man nu tænker på, at der er SÅ mange andre hunde-sportsgrene og aktiviteter, hvor man uden problemer kan få hundene til at arbejde på ren motivation, glæde og samarbejdsvilje?

Hvis du ikke selv kan se det - så aner jeg helt seriøst ikke hvordan jeg skal forklare det.

CH har forklaret - og forklaret .. og forklaret .. - hvorfor der bliver tilført ubehag og hvis du ikke har forstået det, selvom hun har gjort sig ret meget umage, så er hun helt tydeligt heller kke den rette til at forklare dig det.

Hvad er det du forventer at vi skal gøre ?
    Skal jeg invitere dig til en trænings-session med mig og min hund, så du kan sidde og dissekere hvad jeg laver - og eventuelt komme med små tilråb og råd fra sidelinien ?
    Skal jeg skrive en bog ?
    Skal jeg kontakte dig pr mail / sms / messenger / etc når der dukker et kursus op, samt betale for - OG transportere dig til - kurset, sørge for en stol i forreste række og holde en paraply over dig in case of rain ...

Hvad er det I vil ha ?
    Jeg har postet mange - MANGE - videoer ind - jeg har en hj.side som jeg fuldt offentligt har linket til, hvis folk er interesserede i at glo på hvad det er jeg laver - jeg har holdt kurser, hvor der er et par stykker herinde fra der har deltaget ...

CH har i ADSKILLIGE tråde forklaret - og det er hun super god til - hvordan tingene hænger sammen og hvorfor det ikke kan lade sig gøre uden ubehag ..

Hvad er det du mangler ?

• #141   18. maj Men for nogen er det åbenbart sådan at man skal kunne bruge alt 100% før de får noget med sig. Sådan er det bare ikke for mig

Vis mig venligst, hvor du ser at jeg har skrevet det ???

• #142   18. maj Martine - #141

"Nogen" er ikke nødvendigvis dig, men jo jeg har da fået det indtryk når du ikke kan forstå at jeg ville kunne få noget ud af et kursus hvor der bruges elementer jeg ikke selv vil / skal bruge.

Vi må "tale" forbi hinanden i så fald

Jeg ved ikke om det kan hjælpe med et eksempel. Jeg har været på kursus hvor der flere gange blev taget problemer op med DKK's næseprøve. Det er slet ikke en øvelse i DCH-programmet, men jeg synes det var super interessant at overvære folks problematikker med øvelsen og løsningen på det selvom jeg slet ikke skal bruge det... Og dog.. For der kan dukke en pointe / en tankegang / en tilgang til løsningen op, som kan skræddersyes lidt på og bruges i øvelser jeg selv skal bruge.

• #143   18. maj Du skriver selv:

”Og så er der nogen, der undrer sig over at vi IPO folk ikke står med åbne arme”

Hvis ikke afvisende, så i hvert fald heller ikke helt åben og klar til at byde velkommen, vel?

• #144   18. maj Men hvorfor skulle de også gøre det? Jeg mener, kan I virkeligt ikke se at præmisset "jeg vil gerne se jeres sport in action, men jeg er i øvrigt uenig med de fleste elementer af den" sgunte er det allermest indbydende?

Jeg synes, det er en forkert tilgang at have, hvis man oprigtigt ønsker at lære noget fra en given sport. Ræddi mange IPO-hunde udmærker sig ved at have tonsvis af appel på banen. Det er som om de alle tænker "FeeeeeeedT!" hvert sekund de er på banen.
    Seriøst, hvis man lavede tankespor på videoer af Flax ville det være "UH! En SIT-kommando! My favorite thing! UH! En DÆK-kommando! My favorite thing! UH! En MAND! Til TYGNING! My favorite thing! Hey mand! DU der! Ja, DIG! STÅ stille! My favorite thing!".

Det er selvfølgelig ok at have nogle grundlæggende grænser for hvad man er komfortabel med i sin personlige træning. Man kan sige "ingen stød", "ingen rusk", whatever, men hvis man lægger ud med "alt helt ned til en hævet stemme er et overgreb på hunden", så har man sådan set lagt en grænse, hvor man lukker sig totalt af for alt.

Jeg siger ikke, at IPO er en totalpakke hvor man SKAL have alt med for at kunne lave dygtige hunde (det er endda mit indtryk herindefra at de formår at til- og fravælge redskaber til hver hund på individuel basis i stedet for at bruge et tæppe af ideologi som dikterer samme tilgang til alle hunde i alle situationer), men jeg vil nu nok mene, at man skal være en smule mere åben for sporten end "jeg synes ALT det I laver er f*cking forkasteligt, undtagen jeres resultater".

• #145   18. maj Batdog

"jeg synes ALT det I laver er f*cking forkasteligt, undtagen jeres resultater".

Det tænker jeg ikke er ud fra mit skrevne, for så har du i hvert fald helt misforstået.

At jeg ikke vil skælde min hund ud verbalt på træningspladsen er ikke ensbetydende med at jeg ikke kan lære fra folk der vælger at bruge det.

Hele pointen ligger i om det er "hovedemnet" på kurset eller om det er en løsning der bruges til nogle ting.

CH har sådan set givet mig det indtryk at det ikke er normalen.

Men jeg er ret tæt på at opgive at uddybe for man VIL åbenbart have det til at lyde sådan at jeg synes IPO-folk er forfærdelige og jeg vil bare gerne se hvor frygtelige de er og derefter kan jeg så fortælle alt og alle om hvor frygtelige mennesker der er i den sport.

Så jeg står af her. Jeg har forsøgt at forklare at jeg har det lige nøjagtig omvendt. Det kan jeg af en eller anden grund ikke overbevise nogen om.

Jeg har fået nogle link fra Martine og CH har været super sød at uddybe.

God weekend

• #146   18. maj “Jeg mener, kan I virkeligt ikke se at præmisset "jeg vil gerne se jeres sport in action, men jeg er i øvrigt uenig med de fleste elementer af den" sgunte er det allermest indbydende?“

Jo, men hvem har også skrevet det?

• #147   18. maj Jeg tænker, at hvis folk beskyldte mig og min sport for at behandle hundene grimt, så ville jeg være den første til at sige “så kom og se når vi træner”.

• #148   18. maj "Beklager, men det lyder som om du vil lære, hvordan man spiser en masse flødeskumskager UDEN at tage på."

Det ville jeg sådan set gerne lære

• #149   18. maj Jeg tror, det for mit vedkommende (husk på, jeg har en jagtrace, så jeg skal blot nævne "jagttræning" og så kommer Tourettes'en "Carl Tabel") ville komme meget an på om jeg kunne fornemme at kritikeren var åben eller lukket af sind.

Kommer personen for at få afkræftet nogle ting, med et åbent sind og forståelse over for hvorfor man gør nogle ting; i IPO-verdenen fordi man skal levere hunde til PO, hær, osv. som ikke slipper narkomorderen når han slår hunden, i jagtverdenen fordi man skal have en hund, der er driftig nok til at affange en såret hind (schweiss) men som kan kaldes til fører selv når den er på arbejde ½ km væk fra føreren i tæt buskads.

Eller kommer personen for egenhændigt at få bekræftet at alle jagt- eller IPO-folk er nogle nederdrægtige sataner der stikker knive i kæften på deres køtere og rusker dem rundt i pik-/pighalsbåndene?

Og jeg kan forestille mig, at man, hvis man har stødt på nok fordomme om sin sport gennem tiden, er noget mere selektiv i sin tilgang til at byde andre velkomne, især når udgangspunktet er "der er rigtigt meget, jeg ikke vil være med til, helt ned til at råbe på min hund".

Og med det, Tinna, hvad er det så helt håndgribeligt, du håber på at lære af IPO-folk? Du har nævnt nogle af de ting, du ikke vil være med på, men hvad er det så, du håber på at opnå? Jeg tror sagtens, du kunne score en invitation til at få lov at se/være med til en træning, men selv hvis du mener, at du er ih så åben, så er det tydeligvis ikke indtrykket, man får herinde (Martine, CH eller for den sags skyld mig som observatør). Og det vil hjælpe ræddi ræddi meget, hvis du sætter ord på, hvad du håber på at lære.

• #150   18. maj #148

Ja eller Sarah Bernhardt kager, Gateau Marcel og andre ting med chokolade

• #151   18. maj #149

Ja, det kan jeg godt se - at det er vigtigt, man møder op med et åbent sind, og at det selvfølgelig er træls at få smidt fordomme i hovedet hele tiden.

• #152   18. maj Emma, ikke efter 10-20 år... på et tidspunkt er det nok.

Hvis du igen igen hørte: Jeg vil gerne træne som jer, bare uden vold, så ville du også få nok.

Der er en modbydelig præmis folk lægger over vores sport og det er ret svært at blive ved med at være gæstfri og indbydende

• #153   18. maj #152

Jeg kan godt se pointen. Men skræmmer det ikke nye væk, hvis man ikke er gæstfri og indbydende?

• #154   18. maj Og den der pind og IPO..

Hvis der er et grimt redskab, så er det nok til IPO..

For helvede da!!!

• #155   18. maj Hvilke nye?
    Tinna er ikke ny IPO-hundefører, hun er bare nysgerrig.

• #156   18. maj #155

Jeg var også bare nysgerrig, da jeg så LP første gang, men det udviklede sig da
    Jeg tænker dog mere generelt. Trådene på hundegalleri kan alle se, så er det ikke vigtigt at virke åben overfor eventuelle nye?

• #157   18. maj Og i forhold til imødekommenhed.
    Prøv lige at tjekke hvor mange tråde jeg har forklaret og forklaret i..

• #158   18. maj Hvis folk har den indstilling at de vil have det samme som os bare uden vold, så gider jeg sgu ikke længere..

• #159   18. maj #157

Ja, det har jeg godt lagt mærke til

• #160   18. maj Batdog

Okay jeg svarer lige.

IPO folk er helt sikkert MEGET andet end at bruge pig og strøm. Det er jo det jeg tror på, men ved at det forekommer og derfor frygter (frygtede efter det indtryk jeg har ud fra CH og Martine) at det er for stor en del af det. JEG vil bare ikke bruge det, så det er ikke lige de småting jeg tager med hjem.

Ligesom jeg heller ikke tog næseprøve delen med hjem fra et kursus jeg var på. Mere er der såmænd ikke i det, men jeg kan jo se at der er nogle gevaldige følelser i klemme, og min hensigt har aldrig været at træde på nogen.

Jeg synes egentlig jeg er ret åben, men jeg kan åbenbart ikke få det forklaret. Jeg håber alle træner deres hunde efter hvad der er rigtigt for dem. Jeg træner min hund efter hvad der er rigtigt for mig, og som sagt hjælper jeg folk med øvelser som gribes an helt anderledes end hvad jeg ville gøre med den type hund, men jeg accepterer da at det er det rigtige for den enkelte hundeejer, og jeg ser jo også kun øjebliksbilleder, så jeg har stor respekt for at hver mand kender sin egen hund.
    Derfor er det også lidt spøjst at blive mødt som jeg bliver i denne tråd.

Men vi kender jo ikke hinanden, og jeg kan åbenbart ikke helt får skrevet så det er det indtryk man får. Jeg ved desværre ikke hvordan jeg skal gøre det anderledes. Jeg er ærgerlig over at nogen måske følte sig trådt på for det er vitterligt aldrig nogensinde min hensigt. Så det beklager jeg!

Jeg kan ikke specificere hvad jeg vil lære af IPO for jeg kender det stort set ikke. Jeg har brugt en hel weekend på rally-lydighed. Rally griber ikke lige umiddelbart min interesse, men måske der kunne finde på at gemme sig ting i Rally'en som den almene lydighedsmand ikke har med sig?

Det er sådan jeg ser på det, og fuldstændig det samme med IPO. De kan noget andet med deres hunde på banen. Om det er race, træningsmetoder, tankegang hvordan man griber indlæring an osv. det ved jeg jo ikke, og er det jeg gerne vil blive klogere på. Og jeg er sådan set temmelig sikker på der ligger nogle super fede guldkorn i det som er fedt at få i værktøjskassen.

Ligesom jeg snart skal på trickkursus. Ikke noget jeg kommer til at bruge yderligere tid på, men måske er der her nogle mennesker som har nogle "trick" (høhø) i ærmet

Jeg er tæt på at give op på at uddybe fordi uanset hvad jeg skriver så bliver det misforstået lader det til, så jeg "tør" næsten ikke mere.. Det gør bare ondt værre og det er ikke det jeg vil.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#161   18. maj Man er da åben og villig til at hjælpe. Det er da også tit set her inde. Det er måden man spørger på der giver udfaldet.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#162   18. maj Det er ikke en stor del af træningen at bruge pig og strøm. Jeg bruger det ikke og ser ikke mange der gør. For de fleste vil det ikke ændre noget som helst. Det er jo ikke sådan at man springer et stor stykke op af stigen af at bruge de metoder.

• #163   18. maj Jeg er nok bare uenig i, at der er blevet spurgt på så grim en måde, at det kræver så voldsom en reaktion.

• #164   18. maj Max - #161

Jeg synes jo ikke der er noget i vejen med den måde jeg spørger på, for så havde jeg ikke spurgt sådan.

Jeg var slet ikke klar over de her følelser, og ret tidligt i tråden skriver jeg at jeg nu forstår reaktionerne.

Man er åbenbart vant til at det er hård kritik og opfatter det derfor meget hurtigt sådan.

Det anede jeg ærlig talt ikke. Jeg tror nu de fleste sports hører et eller andet, men måske IPO er hårdere ramt? Det ved jeg ikke.

Jeg tror stadig ikke jeg kunne formulere det anderledes. Frygten var der for at det fyldte mere end det heldigvis gør ud fra hvad jeg har fået fortalt i denne tråd. Det er jo åbenbart bare enkelte klovne i sporten (klovne ud fra ens eget perspektiv, for igen så har jeg ikke den generelle færdige sandhed), og de er jo for pokker alle vegne.

Min frygt var der, sådan er det og min tro på at det nok ikke var sådan alle steder gjorde at jeg spurgte folk der kender til det ind til hvordan jeg kommer uden om tosserne.

Det var aldrig min hensigt at male et fandens billede af sporten. Hvorfor skulle jeg så tro på at der fandtes guldkorn i det?

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#165   18. maj Både og. Der bliver hjulpet. Så lyder det at man er lukket og ikke ønsker at hjælpe. Så forstår jeg da godt at man bliver irriteret.

• #166   18. maj Emma - #163

Tak. Jeg er glad for din deltagelse i tråden, for det var virkelig ikke min hensigt at få trådt på nogen. Jeg søgte hjælp. Ret tosset at træde på dem man vil have hjælp fra Så bevidst var det altså ikke!

Men det skete, og det er jeg ærgerlig over. Det er okay at man reagerer som man gør. Man har jo sine ting i rygsækken for at få de følelser man nu engang får.

Jeg accepterer fuldt ud at det var sådan man fik det ud fra mit skrevne, men det VAR altså ikke min hensigt.

Men uanset hvad, så er det nu rart at føle at man bliver bare lidt forstået. Så tak

• #167   18. maj At bevidst påføre sin hund "ubehag" for en sports skyld, at ikke mange, men dog nogen, bruger pig ( lovligt), stød ( ikke lovligt), er som at rykke tilbage til slut 70, start 80.

• #168   18. maj #167

Og det baserer du på din ufattelige store erfaring på IPO-træningsbaner ?

Du aner seriøst INTET om hvad du taler om - så et eller andet sted burde du flade lidt ud, hvis du evner ..

• #169   18. maj Tinna, lad mig føre med: Det er ikke min påstand, at du bør prøve alt på en træningsplads, så at hvis du er på en plads med strøm, så følger det, at du partout skal prøve det. Det er ikke det, jeg siger.

Men hvis man skal prøve noget nyt, for at se om det er noget, er man nødt til at være noget mere åben over for hele oplevelsen. Lige som jeg engang tog på et kursus i en jagtforening, og første gang blev chokeret over brugen af kvælere. Jeg var så forhippet på min bløde, hippe, klikkede måde at træne på, at jeg direkte udvandrede. Det, jeg gik glip af var indlæringen, som på ingen måde var tvangsbaseret, fordi jeg så "kvæler" og gik. Det kunne have været "man råber" og jeg gik. Det brøds jeg mig heller ikke om. Det tog næsten et år (hvor min hund i øvrigt trak af røv uanset hvad jeg prøvede), før jeg mødte en som indlærte at gå i kvæler på min hund. Det tog seriøst 20 minutter, der var ingen tvang, intet overgreb, men tværtimod en fremmed dame, der havde en uhyggelig god connection til min hund, som lyttede opmærksomt, og fik 2 timer på stranden uden snor fordi han gik så pænt. Jeg tog tilbage på besøg i den jagtforening, og de indlærte på præcist samme måde. Det var mig, der var problemet. Mig, der var totalt lukket af, fordi jeg havde opstillet nogle grænser og lukket mig af for det hele.

Og bagefter tog vi i øvrigt tilbage i klubben og trænedei to sæsoner. Og der var ting, vi kunne bruge, og ting vi ikke kunne bruge, men hundene var glade, harmoniske arbejdere som nød samværet med deres ejere. Men humlen var, at jeg havde givet slip på alle mine "ej det vil jeg ikke være med til, fordi klik"-principper og bare kiggede på hvad de gjorde, og hvad der virkede på min hund.

• #170   18. maj Batdog

Jeg går ikke. Jeg sorterer det fra

Fuldstændig som jeg sorterer fra med selve næseprøven.

Jeg tror ikke det er mig der sætter sig fast på at jeg vil drage direkte kan konklusioner

• #171   18. maj Vi beskytter vores sport.
    Det er desværre nødvendigt.

• #172   18. maj CH - #171

Det forstår jeg

Men ville nogen kunne gøre noget ved det?

Altså der er masser der er imod opdragelseshalsbånd. Altså de der, der skyder vand. For bare at tage et eksempel, men det bruges da stadig.

Altså en hel sport kan vel ikke blive lukket ned af den årsag? Der er vel sagtens lige så mange der er for den som er imod den tænker jeg?

Jeg træner selv et program der er lidt i fare for at gå i vasken, og jeg elsker at træne det program, så jeg ville godt nok blive ked hvis ikke det kunne fortsætte.

Jeg forstår sagtens at I gerne vil passe på den!

• #173   18. maj Ch og martine

Nej det er ikke ipo de träner. Jeg beskrev det herover men i har vist overset det

• #174   18. maj Hvis det ikke er IPO, de træner, hvad relevans har det så for tråden her om IPO? Eller har jeg overset noget? Jeg troede tråden handlede om IPO i hænderne på Doctermann, og så IPO træning? Nå, lige meget, jeg hopper bare ud. Der er ikke meget herinde der giver mening

• #175   18. maj Min tråd er ikke om ipo alene batdog. Det var faktisk slet ikke hensigten med den men at give andre nigle fif fra en artikel med mange gode råd uanset disciplin og så at sätte lidt fokus på stress forskräkkelse. Som det fremgår af mit start indläg

Tråden har så udviklet sig men det må den Naturligvis også gerne.

Men det er et tilfalde at artiklen handler om ipo. Det er de generelle råd jeg fandt gode og derfor ville dele med flere der måske også kan bruge dem

• #176   18. maj Der er hundefolk, der bruger pig, stød, stick, lyskesnor og afstraffelse, hvis ikke hunden lystrer.

Der er hunde, der lever hele deres liv i bur dag og nat.

Der er hundefolk, der tror på at hunden vil dominerer, så den lægges ned.

Der er hundefolk, der tror på og udøver Cesar Milan træning.

Der er hunde, der lever et helt liv i en lille have, og der er hunde, der hele livet er svært overvægtige.

At benægte noget af dette, og jeg har givet glemt en bunke, hunde udsættes for, er ret naivt, og jeg kan ikke forestille mig at mange hopper på den.

Men folk må jo behandle deres hunde, som de vil, for deres hund, deres ansvar, deres samvittighed.

• #177   18. maj #176

Hvem benægter at den slags foregår?

• #178   18. maj Og pudsigt nok føles den svada relevant. Hvorfor? Fordi emnet er IPO.. Åbenbart en naturlig association.

Og så er det ikke til at forstå at vi sætter en grænse.

• #179   18. maj Den forstår jeg heller ikke Maj Britt

Du finder brodne kar inden for alt jo. Det knytter sig ikke kun til jägere eller ipo folk selvom nogle vist stadig tror det. Folk rykker sig. Og nogle rykker sig ikke mrn det ses sandelig også inden for lp

• #180   22. maj Canis har mange gode artikler, men de har dælme også mange hvor det hele bliver en smule for 'frelst' og teoretisk.
    Må tilstå at jeg egentlig 'ikke engang' er enig med artiklens forfatter i forhold til DcH programmet. Hvis belønningen for hunden er at rende med ærmet, bidepøllen, bolden whatever jamen så skal den da det og længere er det vel ikke. Så må man bruge den tid det tager til træningen. Min dober skal altså lige have lov at løbe en tur med sin bidepølle når hun har vundet den fra figuranten. Og ja, der står utålmodige figuranter og mener at hun skal komme lige tilbage til dem med bidepøllen, når hun vinder den og som mener at det er et udtryk for at hun er dårligt trænet, ikke kan lide figuranterne osv osv osv osv. Det må de så mene. Hun skal lige have sin runde før hun vender tilbage og vil have mere af den sjove leg. Sådan fungere hun bedst og det skal der ikke laves om på selvom det selvfølgelig var nemmere for figuranten hvis hun blev hos dem når hun vandt bidepøllen
    Når mine terriers for lov at bruge deres instinkter til at udrydde diverse skadedyr. Det man oplever er en MEGET intens tænding (drift, motivation whatever), hvor man i første omgang ikke sådan lige kan trænge igennem. Man får dem ikke til at slippe byttet bare ved at tilbyde dem en frikadelle i stedet. Der skal nogle lidt andre metoder til og det kan godt være at hunden er nødt til at lære at et fravalg af 'slip' kan medfører et vist ubehag. Min gamle Daffy lærte 'slip' ved at hun blev kylet i havedammen med den høne hun havde taget i munden samtidig med at jeg råbte SLIP (held i uheld). Fra den dag af slap hun rotterne når jeg sagde 'SLIP'. Før det skulle jeg vriste hendes kæber fra hinanden og pille rotten ud (og det var bestemt ikke nemt). Clinton slipper bestemt heller ikke frivilligt et bytte han har fanget uanset, hvor lækker en godbid jeg forsøger at bytte med Han er skam ellers meget fint og moderne trænet med shaping osv. Men når man bevæger sig ind på så kraftige drifter, instinkter, motivationer - og hvad man ellers kalder det - så duer de meget fine teorier altså ikke altid

• #181   22. maj Mette var sammen med en tysk jagtterier i dag. Sikke en fed lille hund! Jeg faldt total for dens attitude. Jeg må indrømme terrier har noget x factor over sig

Kommentér på:
artikel fra canis