{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
784 visninger | Oprettet:

mette b
mette b
Tilmeldt:
8. feb 2010
Følger: 3 Emner: 36 Svar: 137

Selemareridt (kleiner) {{forumTopicSubject}}

Jeg har været igang med at finde en sele til vores kleiner, men var ikke forberedt på at det skulle være så svært.

Vi har en ala dog copenhagen/ruffwear som hunden går spor med, og kæresten vil gerne at den kun bruges til det.

Derfor vil jeg finde en anden til når jeg går tur i skoven eller herhjemme. Denne sele skal hunden helst lære ikke er en hvor man må trække (som han jo gerne må, når de går spor) og derfor har jeg ledt efter en, hvor linen kan fæstnes fortil, så der var tydelig forskel.
Har bestilt en ruffwear front range og testet den idag. Men det duer slet ikke. Den glider frem på hunden og bliver meget løs fortil. Og hvis jeg spænder den ind fortil, så sidder den meget højt i halsen, hvilket jeg ikke tænker er optimalt.

Så findes der alternativer, der bliver tilbage og hvor linen fæstnes et andet sted end midt på ryggen?

Evt nogle der har erfaringer med gode seler til kleiner eller hunde med tilsvarende bygning?


Kommentarer på:  Selemareridt (kleiner)
  • #1   18. maj 2018 Du er med på, at seler med linepåsættelse foran giver hunden skævheder, ikke?
    Det er absolut det bedste med en ring i ryggen.


  • #2   18. maj 2018 Hvis hunden ikke trækker og går stille og roligt, kan du bare købe et halsbånd til gåturen. smiley det betyder ingen ting. Halsbånd til gåtur, sele til spor med træk.

    Rigtig godt tip fra Malene og huskirene.


  • mette b
    mette b Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 3 Emner: 36 Svar: 137
    #3   18. maj 2018 Det er jeg helt med på, men det er jo netop meningen at hunden skal lære at når den sidder der så går vi pænt tur uden at trække. Mens når den sidder på ryggen går vi spor, og så må han gerne trække linen med sig.


  • mette b
    mette b Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 3 Emner: 36 Svar: 137
    #4   18. maj 2018 Det kan også være vi ender der. Vil bare helst have en sele, hvis jeg kan finde en.


  • #5   18. maj 2018 Må hunden trække på sporet?

  • #6   18. maj 2018 Du kan også skille det tydeligt ad med angivelse af arbejdsvest. Vi bruger samme udstyr derhjemme men onsdag med manden i jagtvest betyder noget helt andet end mig om lørdagen til lydighed. Samme udstyr men Ziva kender tydeligt forskellene.

    Politiet giver deres hunde vest på i nogle tilfælde til tydeligt at sige arbejde eller gåtur.

    To metoder til nemt at bruge samme sele til begge ting


  • #8   18. maj 2018 Vi bruger kædehalsbånd til det hele. Hunden fanger alle mulige forskellige signaler.

  • mette b
    mette b Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 3 Emner: 36 Svar: 137
    #9   18. maj 2018 # 5
    Ja når de går Schweiss må hunden gerne trække på sporet.

    # 6
    Specielt udstyr til mig holder ikke. Jeg vil ikke være afhængig af at skulle have et specielt stykke tøj på, hvis jeg skal en hurtig tur i skoven.

    Og tvivler på kæresten husker at skifte tøj, når har skal gå spor.

    #7
    Måske behøver forskellen ikke være så stor. Jeg ved det ikke. Min logik siger mig bare jo større forskel, jo nemmere for hunden at skelne.


  • #10   18. maj 2018 Mine har en træksele og en gåsele, begge med ring på ryggen. Det er ingen problem smiley De ved udemærket at den ene sele betyder GO, mens den anden betyder gå pænt.

  • #12   18. maj 2018 Min erfaring er at hundene sagtens kan skelne træningssituationen fra en helt almindelig gåtur. Min Clinton HADER seler og hans ben mister fuldstændig evnen til at virker hvis han iføres en sele = det bruger vi så ikke smiley Jeg træner MEGET spor med den lille fyr (DcH spor). Han går spor med sporlinen fæstet i hans helt almindelige halsbånd, som vi også går tur med. Han trækker ikke når vi går tur og bliver ikke 'overtændt' selvom det er det samme halsbånd vi bruger til det hele. Der er SÅ mange andre signaler til hunden om hvad det er der skal ske at en detalje som selen formegentlig ikke har den store betydning. Clinton er ikke et sekund i tvivl om hvad det er vi skal når han tages ud af bilen på en mark og vi går mod sporstart. Han trækker helt vildt og hopper rundt på vej mod startpinden. Så snart sporlinen er sat på og han har fået sin 'søge spor' kommer næsen i jorden og tempoet ned og så går han ellers derudaf i roligt tempo og er dybt koncentreret.
    Mht at trække på sporet. Så er min erfaring - efter at have gået schweiss med 3 hunde - at det godt kan betale sig at lære hunden IKKE at trække på schweissspor heller: en hund der går roligt og koncentreret kommer rundt med færrest fejl smiley


  • #15   18. maj 2018 Jeg bruger sådan en helt almindelig kedelig sele ala balance harness med nylonstropper til min ene, den anden har en fleece-foret billig sele fra maxizoo, som sidder perfekt på ham (og utrolig dårligt på min anden hund.
    Tag hunden med i en velassorteret butik og prøv alt hvad de har af seler. Lad være med at høre på hvad ekspedienten siger, gå kun derfra med noget der passer på hunden.


  • #16   18. maj 2018 Fuldkommen enig med Mette i # 12.

    Hunde er altså hellere ikke så dumme, at de ikke kan se at de ikke skal gå spor, men kun ude at gå tur selv om de har samme sele på.

    Mine hunde har endda kunnet finde ud af at samle genstandene op i frit søg og at markere (dække) for genstanden på spor, selv om det var samme genstande.


  • #17   18. maj 2018 Selen fra EQ dog kan linen fæstnes tæt oppe ved nakken, men hvordan den sidder på jeres hund tør jeg ikke svare på.

    Når det er sagt så tror jeg også sagtens jeres hund vil kunne kende forskel smiley


Kommentér på:
Selemareridt (kleiner)

Annonce