{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  JRT
  • #3   7. jun 2018 Vi har næsten hver gang, vi har besøgt Roskilde Dyrskue, set de skønneste jrt nede i jagthunde området. smiley

    Det er den samme, der har stået med dem hver gang. Hun hedder Cynthia. Det er den korthårede variant, vi har set. smiley



  • #4   7. jun 2018 Skal til Roskilde imorgen, så vil da holde udkig efter hende så smiley

  • #5   7. jun 2018 Omtalte Cynthia er kennel highJacks herinde. Med Figo, flicka og turo.

  • #6   7. jun 2018 HiJacks Zarah ??

    Jeg står alle dage, men i år under Dansk Terrier Klub. Mine hunde er nemlig flyttet fra specialklub til Kennelklubben, så vi er altså nogen under DKK der kan noget ?? Dog kunne jeg ikke trække titler med over (selv de er gjort i FCI regi) så uofficielt er de dansk og finske Gravchampion. I hvert fald indtil jeg lige får taget mig sammen og kørt til Finland igen for at tage det hele forfra


  • #7   7. jun 2018 Jeg møder over 10.000 mennesker hvert år jeg står der, så på 8 år bliver det mange mennesker som kan huske mig, men jeg desværre ikke kan huske. Tag det endeligt ikke personligt og giv mig bare et ordentligt kram hvis I kommer forbi (og jeg tydeligvis ikke kan huske jer)

  • #8   7. jun 2018 Skide autocorrect smiley

  • #10   7. jun 2018 Canmax

    Det er sådan en jeg er ude efter hvis jeg skal ha en jack .. gider ikke de skamavlede, ligegyldige kasser smiley


  • #12   8. jun 2018 Holly det gør terriers smiley
    Jeg vil som alle de andre sige, at man sagtens kan finde det man leder efter i DKK. kender nogle med Parson Russel som er overflyttet. De går ENORMT meget op i brugsegenskaberne og har samtidig smukke hunde.


  • #13   8. jun 2018 louise c -

    Jeg er bimlende og helt og aldeles gennemgribende ligeglad med "smukke hunde" - jeg vil have en hund med indhold .. lad resten om at gå op i de ligegyldige ting smiley

    Jeg begynder at forstå, hvorfor jeg bliver frarådet DKK ...


  • #14   8. jun 2018 Det ved jeg godt Martine. Det lægger du aldrig skjul på. Jeg synes jo bare stadig at har man en standard, så skal den følges. Det være sig eksteriør som "interiør"
    En standard går jo lige så meget på brugsegenskaber. Hvorfor skulle man ikke kunne kombinere det?


  • #15   8. jun 2018 Der er vist een tilbage i Conors kuld. Ikke helt en JRT, men lige så gal i styrehuset smiley

  • #16   8. jun 2018 #14

    Den diskussion må du tage med en der gider - jeg har været igennem den SÅ mange gange, så det ser jeg intet formål med igen.

    Lad mig blot sige - "den hele hund" findes ikke - når folk mener at de har sådan en, så er det altid en hund der er "smuk" og har nogle mere eller mindre ligegyldige brugsegenskaber.
    Så det bli´r et nej herfra.

    Og ... når du nu ved det fordi jeg er ret klar i spyttet lige der - hvorfor så nævne det i en tråd hvor jeg efterspørger en hund til eget brug ?


  • #17   8. jun 2018 #15

    Det er ikke lige nu jeg mangler - og det SKAL være en jrt. Har også kigget på Fox og Tysk Jagtterrier .. men er vist landet på jrt´en smiley


  • #18   8. jun 2018 Kun fordi jeg ligesom dig holder på mit og joh den findes. Slut herfra

  • #19   8. jun 2018 En JRT er en superlækker hund, men de glathårede smider hvide hår overalt. Overvej i det mindste en ruhåret variant.

  • #21   8. jun 2018 KH -

    Tror der er for meget hund i den til at jeg skal have sådan en .. efter det jeg har læst mig frem til, så kører den i et lidt højere gear end jack´en og så meget knald behøver jeg heller ikke.
    Den skal jo "bare" fungere som legetante for min malle i virkeligheden og det er ikke helt sikkert at en patter kan nøjes med det.

    Men fuck en lækker hund iøvrigt - helt enig der smiley


  • #22   8. jun 2018 Jaja Louise ... salig er de enfoldige i deres tro smiley

  • #23   8. jun 2018 #19

    Nej jeg vil ikke ha en hund med skæg smiley


  • #24   8. jun 2018 #19

    Hov, der fik jeg ikke læst ordentligt .. jeg læste det som fox.

    Jeg har i grunden ingen præference mht hårlag .. efter at have været igennem 2-3 schæferhunde, tror jeg at jeg er lidt immun overfor løs pels på gulvene ( og i sofaen og i sengen og i .... )


  • #25   8. jun 2018 #23
    Ellers rart godt, hvis man har glemt, hvad de fik at spise smiley


  • #26   8. jun 2018 Nooooo ....

  • #28   8. jun 2018 Det var som sagt også mit indtryk - og så dur den ikke her smiley

    Mallen er også imo lækrere end alle andre racer, men kræver sit og den dag jeg ikke kan goutere det, så skal den ikke være her.

    JRT´en er da fin nok, ik ?


  • #31   8. jun 2018 #30

    Haha - jeg er p ligeglad med om de er sjældne eller ej smiley



  • #32   8. jun 2018 Det må satme også være rigeligt, at ejeren er one of a kind smiley

  • #35   8. jun 2018 Haha - ja, på den måde vil jeg jo træde ud af mængden, selvom jeg udstyrer mig med en brun labrador og kalder hende Fie smiley

  • #37   8. jun 2018 Jeanette -

    Jeg tror du lægger mere i ordet end meningen i virkeligheden var .. jeg vælger at tro på, at du mener det sådan for sjov, når du skriver at man skal klippe skæg og knurhår af en hund ihvertfald.


  • #38   8. jun 2018 Du skal simpelthen have en terrier smiley Velkommen i klubben så smiley JRT er en rigtig lækker race, som jeg bestemt også godt selv kunne falde for. Meeeeeen skulle jeg have en mindre terrier end ireren så ville jeg nok selv være mere til Tysk Jagt eller Glathåret Fox smiley
    Med en ruhåret kommer man ikke udenom pelsplejen og er man ikke til 'skæg-dyr' og trim 3-4 gange årligt, så skal man da bestemt holde sig til de glathårede varianter.
    Når du så har fået din terrier så kan jeg anbefale 'terrier-cursing'; det er en fest for små hunde med stort jagtinstinkt smiley


    profilbillede
  • #39   8. jun 2018 Vi har en diy terrier-cursing bane i haven takket være solsortene. Jeg tror, at de driller ham, men de får ikke mange sekunder på græsset til at finde evt. orme, før han står der som et bøjet søm og med halen i lodret position smiley

  • #40   8. jun 2018 Jeps - solsortene er der meget god leg i smiley For slet ikke at tale om skovduerne og stærene smiley

  • #41   8. jun 2018 ... og egernene smiley

  • #42   8. jun 2018 Det ville være lettere at skrive 'alt der rør sig' smiley

  • #44   8. jun 2018 Jeg har malinois og træner ipo smiley

    JRT’en skal ikke bruges til noget - jeg er bare ved at finde ud af om den kan nøjes.
    Skulle jeg bruge hunden til noget var det tusind procent den tyske jeg shoppede - men kend din begrænsning smiley


  • #45   8. jun 2018 Så længe en terrier får lov at være med der hvor ‘det sker’ og så længe den får lov at få udlevet sine instinkter en gang imellem så kan den godt ‘nøjes’. Man behøver ikke gå på jagt med den får at lade bruge sine instinkter: at rende efter en bold er også at bruge sit jagtinstinkt smiley Det fleste af dem elsker hvis man gider bruge lidt krudt på at gå spor med dem ??

  • #48   8. jun 2018 Det fleste af dem elsker hvis man gider bruge lidt krudt på at gå spor med dem ??

    Det gider jeg heller ikke - jeg kunne aldrig drømme om at træne uden formål (stille til prøver / konkurrencer), så den skal altså bare være hyggehund smiley

    Og det er det, jeg er i tvivl om den kan nøjes med ? For kan den ikke det, så skal jeg ikke ha den.
    Jeg så en tysk jagtterrier idag på Roskilde Dyrskue - det er altså en fin hund, så kan godt forstå "anbefalingen" smiley


  • #49   8. jun 2018 Bare så jeg lige forstår dig korrekt: hunden skal have kant, men helst stille sig tilfreds med at være til fremfor at være med?

  • #52   8. jun 2018 HiJacks

    Jeg har fået at vide af en opdrætter, at mange af JRT´erne er blevet usikre og ikke har det terriersind som jeg godt kan lide.
    Jeg vil ikke købe en terrier, som ikke har terriersind - det er såmænd blot derhen jeg vil.

    Og nej, jeg gider ikke træne med den - som sagt træner jeg IPO med min malinois, og det er der min interesse ligger.
    Jeg kan bare godt lide de små terriers og ser at mange har cairn sammen med schæferhunde, uden at de laver noget specifikt med cairnerne.
    De små cairner ser fint ud tilfredse med at være med side om side med schæferhundene - og det jeg er i tvivl om er, om JRT´en kan det ?

    Er der mere knald på den end på cairn´en ? Vil den kunne nøjes med at være med på træningspladserne med mallen ? Vil den kunne nøjes med at være med på gåturene på stranden med mallen ? Vil den kunne nøjes med at bo indenfor i huset, mens mallen står i hundegård ?

    Eller er der bare for meget knald på den til at den kan nøjes ?
    Jeg har af den grund valgt den tyske fra - for den hører jeg fra alle sider er mere "hund" end JRT´en og mere krævende.

    Spørgsmålet er, om JRT´en kræver mere end det jeg kan tilbyde den - for så skal jeg selvfølgelig ikke have den.

    Men ja, naturligvis skal jeg ha en hund med kant og knald på - alt andet er uinteressant for mig.


  • #54   8. jun 2018 #53

    My point excactly !

    Jeg undrer mig jo over alle de her mennesker, der vil have malinois og så bare bruge den til noget så ligegyldigt som rally.

    Ja, det kan den vel godt, men ... der er andre racer, der er mere egnede, og hvorfor købe en Ferrari, hvis du alligevel kun skal bruge den til at køre til bageren søndag morgen ?

    Og derfor jeg skriver herinde - jeg er vild med den lille terrier, men vil dæleme ikke have en, hvis den ikke kan stille sig tilfreds og trives med det jeg kan tilbyde den.
    Jeg ved bare, at jeg ikke vil træne den til noget som helst - andet end naturligvis at komme og den slags - men decideret at bruge tid på at træne den kommer ikke til at ske.

    Og kan den så blive lykkelig ? Hvis den bare skal leve et velnok noget mere aktivt liv end majoriteten af danske hunde, men uden at blive sat i træning ?


  • #56   8. jun 2018 Din race ser jeg også en del af som "2. hund" hos schæferhundeejere smiley

    Og ja, man har et standpunkt .. men .. ja, jeg må tænke videre og tale med nogle opdrættere af racen.
    De må jo om ikke andet vide, hvem de ønsker at sælge til smiley

    Hvis jeg blev jagtinteresseret, var det den tyske jeg slog kløerne i - men den hører jeg bare alle steder, kræver noget mere end JRT´en.


  • #59   8. jun 2018 Der hvor jeg købte den sidste schæferhund jeg havde, opdrætter hun også dansk/svensk nu smiley

    Det er helt sikkert at den ville få det bedre hos mig - men spørgsmålet er, om den ville få det godt nok jo smiley



  • #61   9. jun 2018 Jeg tror ikke at mine ville kunne nøjes med det liv, selv den gamle på 11 år, vil arbejde. Og især hvis de så er med i bilen og kan læse de andre hunde er opstemte, og så ikke selv får lov til noget, så brænder de nok inde. De er jo langt fra dumme og de vil jo gerne have et andet formål, end at være følgesvend. Og uden at være pessimistisk, så er der mange JRT der er opdrættet til et liv med Hr og Fru Danmark, der blot går 2x20 minutter om blokken. Og det er vel også fint, men hvor meget terrier der er tilbage i de hunde, ved jeg ikke

  • #62   9. jun 2018 Jeg har solgt en JRT til en tidligere hundefører hos politiet og hun dyrkes også til IPO på hyggeplan. De kan og de vil! Selvom hun kun vejer 5,5 kg, så tager hun fat ?? men der er selvfølgelig noget som hun ikke kan fysisk, men psykisk kan hun ALT

  • #63   9. jun 2018 Jeg forstår ikke, at du lyder til at ville have en hund med spunk og arbejdsiver, ellers er det "ikke en rigtig terrier", men når folk så kommer med absolut minimumskravet til den type hund, så er du ikke villig til at gå på kompromis og fx gå lidt spor engang imellem.?
    Du lyder lidt som de folk, du selv kritiserer, der køber en malle uden at ville træne ordentligt.

    Hvis du bare vil have en følgesvend, der gider være indenfor og sove med jer og sådan, hvorfor så ikke finde en race, der kan nøjes med det? Hvorfor vil du have en super aktiv lille hund, og åbenbart kun de aller mest aktive linjer i racen, når du ikke vil bruge det til noget?


  • #64   9. jun 2018 Vil man have en selskabshund, så køber man en selvskabsrace. Kan man ikke leve med en selskabsrace, må man opfylde hundens behov. De JRT’er jeg kender, ville ikke trives med ikke at lave et eller andet meningsfyldt. Man skal have in mente at en JRT ikke er typen der kan luftes uden snor, så dens liv vil altså bestå af ture i snor, leg i haven og ligge i sofaen inden for?

    Dorit blev købt som selskabshund. Hun er ikke en særlig driftig race, og ikke af specielt driftige linjer. Da hun fyldte 1 år havde hun spist samtlige hjørner på fodlister i hele huset og lavet terrassedøren om til abstrakt kunst. Hun begyndte at gå til træning én time om ugen, og problemet var løst.

    Hvis du ikke mener at kunne overskue at bruge bare en lille smule tid på en “legetante”, så tænker jeg at det er en jævnt dårlig ide for alle involverede.


  • #65   9. jun 2018 Jeg forstår ikke en skid af noget af det, der skrives herinde. Eller, jo lidt. Mette rammer nogenlunde hovedet på sømmet. En terrier skal naturligvis ikke have et liv udelukkende på sofaen, men det er vel næppe Martines hensigt. En terrier skal deltage i dagligdagen. Den skal hjælpe med at tænde grill, rydde haven for fugle, gemme sko, rydde haven for fugle, lave mad, rydde haven for fugle, grave lidt huller i haven, rydde haven for fugle, opdrage lidt på de andre hunde, rydde haven for fugle og den slags ting. Det er de fleste hunde såmænd tiltænkt at skulle oprindeligt. Selv en malle var oprindeligt en gårdhund. Den er ikke udviklet til at bide i ærmer, og hvad der ellers sker i IPO-sporten.
    Så kom glad, Marine. Kan jeg have en terrier, så kan du også. Ellers må du spørge om råd smiley


  • #66   9. jun 2018 Hold da op smiley

    Jeg opretter en tråd hvor jeg beder om RÅD !!! - og så ender det ud i, at nu er det også for dååårligt, at jeg fastholder at jeg vil have en aktiv lille hunderace og at jeg ihvertfald burde købe en anden race osv osv osv....

    Det er jo for F også det jeg selv skriver !!!
    Kan den trives med det jeg ville tilbyde den - eller kan den ikke. Det er faktisk ret enkelt - man kan næsten fristes til at kalde det et ja-nej spørgsmål, så hvorfor hidser I jer sådan op ???

    Jeg er fuldstændig klar i spyttet - jeg vil IKKE have en JRT der bare ligner og ikke er, så råd om at jeg burde tage sådan en er uinteressante, det er slet ikke det jeg efterlyser, hverken rådene eller hundetypen smiley

    Jeg kan læse mig frem til, at en JRT (og her taler jeg om den rigtige model MED indlag terriersind) på ingen måde vil kunne trives med et aktivt liv hos mig og min malle - og så springer jeg naturligvis over og nøjes med mallen smiley

    Tak for alle rådene - en anden gang, så læs hvad der står, istedet for at tillæg ts´eren motiver, vedkommende slet ikke har smiley


  • #67   9. jun 2018 Jeg ved bare, at jeg ikke vil træne den til noget som helst - andet end naturligvis at komme og den slags - men decideret at bruge tid på at træne den kommer ikke til at ske.

    Og kan den så blive lykkelig ? Hvis den bare skal leve et velnok noget mere aktivt liv end majoriteten af danske hunde, men uden at blive sat i træning ?


    Sorry, jeg svarede bare på denne del. Jeg opfattede “?” som at det var spørgsmål, men jeg har nok overfortolket smiley

    Og nu jeg er igang, så slår jeg lige mig selv over at have skrevet selskabsrace med “v” smiley


  • #68   9. jun 2018 Jeg har solgt en JRT til en tidligere hundefører hos politiet og hun dyrkes også til IPO på hyggeplan.

    Ja, jeg trænede sammen med en fox, der kunne et helt gr C IPO3 program - og til et VM i Tjekkiet, var der opvisning af en Border, der lavede et helt gr C IPO3 program.

    Men nu var det jo ikke helt det jeg efterlyste - det har jeg mallen til smiley

    Og en tidligere politihundefører har nu næppe "hygget sig" med lidt spor, lydighed og gr C a´la IPO .. men det lyder selvfølgelig meget godt at sætte "ipo" foran det meste.

    Vores Corso "hyggede sig" i såfald også med "IPO" - hun morede sig da ihvertfald mægtigt, når hun fik lov til at bide lidt i ærmet smiley

    https://www.youtube.com/watch?v=KIBrQS0vCiM


  • #69   9. jun 2018 #67

    Du giver mig et råd om at købe noget så uinteressant som en selskabsrace - jeg mener at det råd jeg efterlyste var, om en JRT kunne trives i det liv jeg havde at tilbyde den - ikke hvad for en hund der evt ville smiley

    Og det her ...

    Hvis du ikke mener at kunne overskue at bruge bare en lille smule tid på en “legetante”, så tænker jeg at det er en jævnt dårlig ide for alle involverede.

    ... ja, sådan er det smiley


  • #70   9. jun 2018 Det var nu ikke for at virke ophidset at jeg skrev, det er mig nok bare svært forståeligt, at det overhovedet kan være en overvejelse om en fuldblodsjagthund kan leve tilfredsstillende med et selskabshundeliv - derfor min undren smiley



  • Sofie
    Sofie Tilmeldt:
    sep 2013

    Emner: 14 Svar: 107
    #71   9. jun 2018 Puha, når man læser den her tråd så burde min JRT have det absolut elendigt, stakkels hund smiley

  • #72   9. jun 2018 Du giver mig et råd om at købe noget så uinteressant som en selskabsrace - jeg mener at det råd jeg efterlyste var, om en JRT kunne trives i det liv jeg havde at tilbyde den - ikke hvad for en hund der evt ville smiley

    Det er vist dig der overfortolker. Jeg råder dig ikke til at købe en selskabshund. Jeg konstaterer at en JRT ikke er en selskabshund, og hvis du ikke vil give den det den kræver, så synes jeg det er en dårlig ide.

    Men hvad ved jeg - gør hvad du finder bedst. Din hund, dit valg. Men lad være med at spørge hvis du ikke kan tåle at høre svarene smiley

    Men jeg kunne levende forestille mig at du ikke ville spare på gloserne, hvis nogen overvejede at købe en malle som hyggehund. Og en med drifter jo, ikke en udstillingskasse smiley Men godt at vide at reglerne kun gælder én vej.


  • #73   9. jun 2018 A-S

    Ja, det er det åbenbart, svært forståeligt smiley

    For mig er der også et par ting, der er svært forståelige

    1, Jeg opretter en tråd om en race, som jeg ikke kender supergodt og spørger ind til om den kan fungere som .. ja, det har jeg jo allerede skrevet en del gange. Jeg skriver, at det naturligvis skal være en terrier med terriersind og påpeger, at jeg fra en opdrætter af racen har hørt, at der er problemer med at det er gået lidt ned af bakke med dem - grundet avl, som formentlig har noget med populariteten af racen at gøre ? "Frasier" har nok en del af "skylden".
    Jeg skriver, at kan en som jeg beskriver ikke fungere som det jeg vil have den til at fungere til, så skal jeg ikke have den.
    Mao, jeg søger oplysning om en race, jeg ikke har det vildeste kendskab til - og det skal så nærmest latterliggøres ?

    2.
    Havde jeg skrevet, at jeg ville smide et spor i ny og næ så havde tingene set helt anderledes ud.
    Så havde det være fantastisk, for så havde hunden og jeg jo "lavet noget sammen" - og ja, der er en opfattelse af spor herinde, som noget der gør hunden træt.
    Det er "svært forståeligt" for mig, at det havde gjort en forskel at lade en hund gå et par spor - så havde jeg nærmest været prototypen af en JRT ejer smiley

    Men tak alligevel for dine indlæg - jeg kan ikke rigtigt bruge dem til noget, men blot konstatere, at man godt nok skal være rimelig kold et vist sted for at spørge om råd herinde ;D



  • #74   9. jun 2018 A nogle gange er det dæleme svært med dig smiley

    Jeg spørger om en JRT med fut i røven kan trives som hund hos mig.

    Det var spørgsmålet - svaret fik jeg af HiJacks .. som jeg har accepteret og ovenikøbet skrevet gør, at jeg ikke anskaffer en JRT.
    At der sidder en schæfer / corgi ejer og kommer med gode råd om anskaffelser og historik om en race, som ikke er i nærheden af den, tråden handlede om er bimlende ligegyldigt .. men så er det mig, der ikke kan lide de svar jeg får ?

    Mht mallen som nu skal blandes ind i det - så vil jeg til enhver tid fraråde folk at købe den, hvis det ikke er en hardcore brugshund de efterlyser.
    Præcis som HiJack anbefaler om JRT´en - og som jeg naturligvis lytter til - ellers havde der ikke været grund til at stille spørgsmålet.

    Ufatteligt at du ikke kan se hvor meget over målet du skyder lige her med dine "hvis du ikke kan lide de svar du får .. og godt at vide at reglerne kun gælder en vej"

    Prøv dog at læse og forstå hvad der står - ellers spring min tråd over, når jeg er så fæl og uretfærdig smiley


  • #75   9. jun 2018 Historien med corgien var et eksempel på hvor lidt man kan “nøjes” med at investere i en hund, for at den trives (eller for at den ikke laver savsmuld ud af alt der engang var et træ). Jeg skulle naturligvis have skåret det mere ud i pap for dig, men jeg havde tilsyneladende misforstået din evne til at tolke. Det beklager jeg.

    Jeg er personligt uendelig ligeglad med hvilken hund du køber eller ikke køber. Men jeg ser altid helst at hunde er glade og trives, og hvis du kunne købe den hund du åbenbart ønsker, ved at investere 1-2 timer ugentligt, så kunne det jo være løsningen. Beklager at du synes det er decideret fornærmende, men jeg står nu ved hvad jeg skrev.


  • #76   9. jun 2018 Igen kommer du med et råd jeg ikke har bedt om - læs dog hvad jeg skriver, det er da ikke umuligt, er det ?

    Jeg leder ikke efter "løsninger" - jeg spørger om en JRT ville kunne trives med det liv jeg er parat til at give den. Svaret var nej fra en opdrætter af racen - så jeg skal ikke have en.

    Nemt og enkelt smiley

    Jeg er iøvrigt vældig fan af at du bliver ved med at fremstille mig som den "dumme" af os to - og selv ikke fatter, at alle dine "råd og løsninger" ikke er det, jeg beder om smiley


  • #78   9. jun 2018 Må man driste sig til at spørge om du har andre racer i tankerne istedet?



  • #82   9. jun 2018 Pas nu på, at selvfedmen ikke stiger jer til hovedet. En læskedrik ville være meget bedre i denne her varme. smiley

  • #86   9. jun 2018 Isabelle -

    Jamen jeg tror bare jeg vælter kongen ...

    "Kan man bruge rød til syltning af agurker ?? Jeg ved, at der er orange men det er jeg ikke interesseret i at bruge."

    Det er F godt nok svært at svare på .. eller .. er det ikke bare "ja" eller "nej" - istedet for .. "hvis du nu bruger rødbeder istedet for, så ..."

    Men ja, det er da bestemt mig, der er galt på den her smiley :D smiley


  • #87   9. jun 2018 #78

    Ingen faktisk. Jeg så JRT´en (har naturligvis set den før, for nu at undgå misforståelser), og har ved flere lejligheder overvejet at købe en mindre hund, til at gå sammen med mallerne.
    Jeg mente, at den ville være god til det, fordi der skal lidt hund til at følge med, og jeg gider ikke ha en hund, der ikke gider slås. Og nu igen for at undgå misforståelser - det er IKKE hundekamp jeg tænker på, det er i forhold til leg med den.
    De forsigtige hunderacer keder mig langt ind i intetheden - jeg skal have noget med lidt knald på, og defor står terrieren først for..

    Jeg har selv haft (som familiens hund for mange år siden) Australsk Terrier, men der hører jeg, at der er gået for meget udstilling i den ?
    Kunne jeg få en som vores Sofus, var det sådan en jeg valgte smiley

    Min veninde havde fox i en længere periode og en anden venindes forældre, airedale.

    Jeg husker ikke at nogen af hundene "gik til noget" - men man kan jo argumentere, at de også er døde idag og at de måske døde af kedsomhed smiley

    Spøg til side - nej, jeg har ikke en plan B - jeg kiggede Tysk og JRT smiley


  • Sofie
    Sofie Tilmeldt:
    sep 2013

    Emner: 14 Svar: 107
    #88   9. jun 2018 Jeg tror altså der er lidt forskel på hvad en JRT kan og ikke kan, alt efter hvilke linjer den kommer fra. Javist er det en krævende lille hund, men ikke alle sammen i lige høj grad.

  • #89   9. jun 2018 Sofie -

    Hvad linier er din fra ? Og hvad laver du med hende / ham ??

    Hvis det er OK at jeg spørger smiley


  • Sofie
    Sofie Tilmeldt:
    sep 2013

    Emner: 14 Svar: 107
    #90   9. jun 2018 Min er fra et ups kuld hvor mor og far boede på en gård og fungerede som rottefangere.
    Næste gang jeg skal have en JRT så skal vi have mere styr på linier, og hvad de er testet for, men hende vi har nu er altså bare selskabshund og fungere super som det. Hun får selvfølgelig lange ture med mulighed for at løbe, men vi bruger hende altså ikke til noget bestemt.
    Jeg er ikke ekspert på området - langt fra, men jeg tænker at der er stor forskel på JRT'er, alt efter hvad de er avlet til.


  • #91   9. jun 2018 Tak for svar, Sofie smiley



  • #93   9. jun 2018 Fordi jeg savner at have en hund med i sengen smiley

    Flax lå der hver nat, Iroc også. Czhaplin gider ikke, han vader rundt indtil jeg lukker ham i hundegård. Så lægger han sig til at sove med det samme.

    Så JRT´en måtte ofre sig - og blive inde om natten også. Det tænker jeg, at den også sagtens have ville kunne leve med smiley


  • #95   11. jun 2018 Det man nok lige skal huske på omkring terries er at det jo i vid udstrækning var all-round gårdhunde. De skulle holde ejendommen fri for rotter og mus og sige til når der kom nogen. At man så også kunne tage dem med på jagt og smide ræve ud af graven og den slags var jo kun et plus. Rigtig mange af dem duer stadig til deres oprindelige opgaver også selvom langt de fleste opdrættere udstiller. Vi tog den sidste foxterrier min mor havde med i en kunstgrav (det kan man desværre ikke mere); den var fuldstændig med på hvad det handlede om så snart den fik fært af Mikkel ræv. Ingen af mine irere har stået rådvilde overfor en rotte smiley
    Ingen af min barndoms foxterriers 'gik til noget' før jeg som 14 årig så noget lydighedstræning og besluttede mig for at det ville jeg gå til med min fox. De var med i vores hverdag, de rendte med os ned i engen og spillede rundbold med de andre unger fra omegnen, de kælkede med os på kælkebakken, gik med på opdagelse i pilekrattet langs med åen, de hjalp min far med at grave kartofler op og min mor med at støvsuge. De tog mus og rotter og jagtede naboens kat ud af haven når den havde formastet sig derind.
    Det er ikke raket videnskab at have en terrier. Det der for alvor betyder noget for en terrier at den får lov at deltage i familiens aktiviteter. Og at den får lov at være TERRIER. Dvs. at den får lov at jagte fuglene ud af haven, grave i muldvarpeskuddene, smide naboens kat ud osv. Den behøves ikke 'dyrke' en hundesport. De vil gerne hvis man giver den tilbuddet, men det er ikke noget krav. De kan godt få deres behov dækket på anden vis, hvis de altså bare får lov at være terriers, som terriers nu engang er: legesyge, undersøgende, pilpotede, deltagende, aktive osv. Jeg dyrker hundesport med Clinton, men han kunne sagtens undvære det hvis bare han får tilstrækkelig fysisk og mental aktivitet. Han elsker fx at bruge næsen til at finde sit foder og han kan bruge temmelig meget krudt på at jagte småfugle eller hente en bold eller lære et par tricks og lege med Perle.
    Det en terrer IKKE trives med er at 'kæft, trit og retning'. Den slags hundehold, hvor hunden bare skal være der men helst ikke må kunne mærkes. Så er det den slags man har i tankerne så skal man holde sig fra terriers. Det vil heller ikke være noget problem at have den med rundt til træning og konkurrence med mallerne. Den vil ikke føle at den går glip af noget hvis den blot får lov at komme med ud og føle sig vígtig smiley når fx mallerne holder pause i deres bur.


  • #97   11. jun 2018 #95

    Tak for dit indlæg smiley



  • #98   11. jun 2018 Så lidt smiley

Kommentér på:
JRT

Annonce