{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  stamtavle på blandinger
  • #2   23. jun 2018 Jeg synes det ville være en brandgod ide at lave stamtavler til blandingshunde...
    Det ville give et fremragende værktøj til dem, der ønsker disse hunde.


  • #3   23. jun 2018 Amen to that CH smiley

  • #5   23. jun 2018 Men er det generelt en klub der laver stamtavler til blandinger ?

  • #6   23. jun 2018 Helt enig i at stamtavler er en god idé uanset om det er til racehunde eller blandinger. Det kan da kun være en fordel, at man kan se hvor ens hund stammer fra og derudover kan det være et redskab til at undgå indavl.

  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.015
    #7   23. jun 2018 Det giver lige så god mening, som det gør ved heste.

    Alle råber altid op om, at stamtavlen er et værktøj, så det er den vel også selvom at hunden ikke er renracet.

    Det er altid godt at vide hvad ens hund indeholder - især med tanke på de hunde der er på internater og som videreformidles..


  • #8   23. jun 2018 Jeg kendte hele familien til min ace og mødte flere generationer bagud.

    Aslans ups kuld kender køberne også begge veje bagud pga begge foräldre har tavle


  • #11   23. jun 2018 Det er en blanding med oeb og Staff

  • #16   23. jun 2018 CKC laver tavler på blandinger....... Michelles bror lavede, for uendeligt mange år siden, en tavle på sin blanding........

  • #17   23. jun 2018 smiley smiley smiley smiley smiley

  • #19   27. jun 2018 Ideen med stamtavle fra FCI anerkendte kennelklubber, er jo også at sundhedsundersøgelser registreres.

    I princippet er det jo fint nok, at man laver et stamtræ, hvis man blander to racerene hunde - men hvis man har lavet kuldet, fordi man ikke har kunne få forældredyrene avlsgodkendt, enten fordi man ikke har foretaget sundhedsundersøgelser eller de er faldet for avlsrestriktionerne - og så undlader at registrere resultaterne - så kan man jo ikke bruge det stykke papir til meget andet end at tørre røv i..... Sorry my french.
    Men ofte er argumentet for at lave blandingshunde, at man "ikke har noget at bruge en stambog til" fordi man synes det 2 åndssvagt med alle de sundhedskrav.

    Selvom man sagtens kan være uheldig at få en syg hund med stambog, så bør man jo anse en stambog, fra en FCI klub, for en form for kvalitetsstempel. Og skulle man være uheldig, har man kennelklubben at kunne få råd/vejledning fra, hvis opdrætter ikke vil stå ved sit ansvar.
    Den mulighed har man jo bare ikke, hvis man køber en hund med en papirudgave af et stamtræ - og den "klub" der, vil den mon hjælpe en uheldig hvalpekøber - og hvis nødvendigt, ekskludere avleren .....?

    Og det er en skrøne, at blandingshunde er sundere. Det er de IKKE, men man fører jo ikke register over deres lidelser, og man hører sjældent om de syge individer - netop fordi det ikke registreres. Dem der tror, at blander man to racer, så bliver afkommet sygdomsfrit, er jo - i min verden - helt blanke. Man kan jo reelt risikere, at få dobbelt op på alle lidelser, som de respektive racer er disponeret for. (teoretisk)

    PS
    Jeg skelner mellem avler/opdrætter, som en avler = tavleløs avl, opdrætter = FCI/DKK stamtavleavl


  • #20   27. jun 2018 Smydi, eftersom der nærmest ikke er flere krav tilbage på sundheden, så bliver tavlen jo i mange tilfælde illusorisk. I corgien kender jeg til flere der får taget røntgen af hofter og albuer. Hvis det er lort, glemmer de at oplyse det. Hvis det er godt, får de lavet en rekvisition og får billederne bedømt og registreret. Og førstnævnte gruppe bruger hundene i avl alligevel, for det er jo netop ikke et krav.

    Der avles rask væk på hunde som man ved fejler ting, men som der ikke er krav om at teste i racen, og derfor er det jo ligegyldigt. Jeg nægter at tro at det ikke forekommer i andre racer.


  • #21   27. jun 2018 Franske bulldogs feks som jo er en ret plaget race har INGEN krav om sundheds undersøgelser før avl... DET er da helt hen i vejret - hvor er kvalitetsstemplet så henne der?

  • #22   27. jun 2018 "I corgien kender jeg til flere der får taget røntgen af hofter og albuer. Hvis det er lort, glemmer de at oplyse det. Hvis det er godt, får de lavet en rekvisition og får billederne bedømt og registreret. "

    A, det kan vel så også kun lade sig gøre, hvis dyrlægerne er med på at snyde. Det var jo netop for at undgå det, at man lavede fremgangsmåden med, at kun billeder med rekvisition købt og betalt inden røntgenfotografering, registreres. Men alle kan jo få taget billeder uden rekvisition og så efterfølgende få taget nye med rekvisition, hvis de første så gode ud. Det er bare en lidt dyr fremgangsmåde.
    Det giver heller ikke helt mening, for hvis der ikke er krav hos racen, er det da billigere og nemmere helt at lade være med røntgen, hvis man alligevel ikke synes resultatet er vigtigt.


  • #23   28. jun 2018 #20 og 22, Et lille tjek på DKK's hjemmeside bekræfter, hvad jeg også forestillede mig, at det ikke er muligt at snyde med billeder taget før, der er købt rekvisition:

    "Køb en rekvisition
    Inden en hund kan røntgenfotograferes, skal ejeren (eller dyrlægen) købe og udskrive en rekvisition.
    På rekvisitionen er angivet et sagsnr., som skal indfotograferes på billedet.
    Det er således ikke muligt at optage billeder, før der er købt rekvisition."


  • #24   28. jun 2018 Man kan sagtens få taget billeder, selvom en rekvisition ikke er købt. Det er både hørt og set før smiley

  • #26   28. jun 2018 Præcis, Trine.

    Men hvis nogen har lyst at få taget et sæt røntgen billeder først, før de køber rekvisition og så får taget nye billeder, så står det da alle frit for.


  • #27   5. jul 2018 Enig med jer alle, vedr. det er op til egen moral og etik hos den enkelte opdrætter, når der ikke længere er direkte avlsrestriktioner, men kun anbefalinger. Er også klar over, at det kun er de færreste, der foretager sundhedsundersøgelser og får dem registreret, hvis det ikke er nødvendigt smiley

    Men igen - står man med en syghund med stamtavle, står man bare bedre juridisk, end hvis man ikke har tavle på. Man har mulighed for at få rådgivning hos DKKs jurist + er opdrætter helt afmarcheret, så kan DKK give sanktioner eller påbud.

    Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg meldte mig ud af DKK for mange år siden, netop fordi de fjernede avlsrestriktionerne + at det også blev muligt for folk uden kennelmærke, at bruge kennelmatrix på tavlerne. Man føler sig sgu lidt som en idiot, når man har betalt formuer for kennelmærke, opdrætteruddannelser og div. andre kurser, også får folk der ikke har ville ofre de penge/indhente den viden, få samme rettigheder som os andre smiley


Kommentér på:
stamtavle på blandinger

Annonce