{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
657 visninger | Oprettet:

Indica J
Indica J
Online Tilmeldt:
24. nov 2017
Følger: 3 Følgere: 168 Emner: 16 Svar: 735

Pembroke? {{forumTopicSubject}}

Hvor skal man købe Pembroke fra nu til dags?

Jeg kommer ikke til at gøre i udstilling, og jeg tager gerne en med fejlfarve eller en fluffy.

Det er ikke lige nu jeg skal have mig en Pembroke, men måske engang i løbet af et par år.

Kommentarer på:  Pembroke?
  • #1   10. jul Måske herfra?

http://www.welshcorgi.dk/3649947

• #2   10. jul Tak Mette
    Dem tjekker jeg lige ud.

• #3   11. jul Jeg vil våge den påstand og sige der er ikke nogen dårlige opdrættere af Pembrokes I DKK & corgi klubben.

Det er et spørgsmål om kemi mellem dig og opdrætter.

https://www.corgi.dk/pembrokeopdraettere
    Alle på denne liste er gode reelle opdrættere, der brænder for racen.

• #4   11. jul Den kennel Mette linker til er der min Pembrokeblandings far kommer fra, og han var en helt fantastisk hund, men døde desværre alt for tidligt af cancer.

Malene, jeg har hørt nogle snakke om at de ikke ville købe Corgi herhjemme grundet sygdom. Men om der var tale om Cardigan eller Pembroke ved jeg ikke.

Jeg vil have en sund og rask hund som forhåbentlig skal være hos mig i mange år

• #5   11. jul Efter hvad kæresten har fortalt, så har han hørt om flere cardigan’er, der desværre bliver aflivet i en alt for tidlig alder. Synes ikke jeg har hørt det samme om pemmerne.

Har du kigget på en svensk opdrætter ?

• #6   11. jul Juice er 9, hun er fra Hashfan, hun knækkede en kindtand for 4½ år siden, hun fik livmoderbetændelse i nov. sidste år, og så har der ikke været mere med hende.

Andy er 8½, vi fik ham, da han var 2 år, og minus en mistanke om lungeorm, så har der ikke været noget med ham.

• #7   11. jul Mener det var inde på Corgi tosserne på FB han kunne se, at der havde været “en del” aflivninger af unge corgier. Men jeg er ikke selv på fjæsen, så kan ikke se det selv.

Svende er 6 1/2 år og har haft kennelhoste som unghund og brækket en tå, da han var 6 måneder...ellers 7-9-13 har der ikke været mere nævneværdigt

Han er dog fra Sverige.

• #8   11. jul Linda, det er nok Cardigans jeg har hørt om så. Det er også klart dem jeg ser flest af rundt omkring her i landet, det er faktisk sjældent jeg ser en Pembroke. Men det er jo selvfølgelig bare hvad jeg ser i gadebilledet, om der er hold i det aner jeg ikke

Jeg har ikke kigget mod Sverige endnu, men skal da helt klart have kigget der - jeg kigger alligevel den vej ang. Västgötaspets. Dem kunne jeg godt tænke mig at opleve nogle stykker af næste gang jeg er i Sverige

Maj-Britt, jeg har også et godt indtryk af Hashfan, så dem skal jeg da i hvert fald besøge ved lejlighed

• #9   11. jul Hvad skulle grunden være til at corgier er sundere i Sverige?

Gøtaen er helt vidunderlig, jeg prøvede at overtale Kasper, da han faldt for pembroke, uden held

• #10   11. jul Jeg ved ikke, om de er sundere men racen er så vidt jeg ved noget større end i Dk

Og det var bare et forslag

• #11   11. jul Næ, men jeg læser jo tit at man skal søge udlandet, for den og den race er så usund i DK.

Ja, Sverige er et stort hundeland.

Og jeg undrer mig hver gang, for hvad er det udlandet kan, som vi ikke kan?

• #12   11. jul Nu kommer jeg rigtig meget i Sverige, så at finde en hvalp derovre er ikke noget problem for mig. Jeg er klart åben for Sverige, men Danmark kan være ligeså godt

• #13   11. jul Maj-Britt, det undrer jeg mig også ofte over, og jeg er heller ikke sikker på, at det altid holder stik.

Men Sverige er et stort hundeland, så for en del racer er udvalget nok større. Og der er helt sikkert mange dygtige opdrættere. Måske er sundheden større i f.eks. Sverige for en eller anden race, og så er der nogen, der bare overfører tankegangen til andre race, uden egentlig at vide det.
    Jeg undrer mig f.eks., når det drejer sig om ekstremracerne, hvor udstillingerne har sin del af skylden på racernes udseende, og man så hører bemærkningen: "prøv udlandet, der er de sikkert bedre". Jamen for hulen, det er jo de samme dommere, der dømmer rundt om i de forskellige lande, så hvorfor skulle hundene være mindre ekstreme i andre lande ? En dommer dømmer vel ikke forskelligt, alt efter om udstillingen foregår i Sverige eller i Danmark.

Og det er skriver jeg ikke for at stoppe folk i at importere. Der kan være mange grunde til at importere, det har jeg også selv gjort og vil sikkert gøre igen. Men jeg går efter noget bestemt, det er ikke på grund af en eller anden tro på, at bare jeg kommer uden for Danmark, så får jeg sikkert en sundere eller på anden måde bedre hund.

Man skal undersøge sagen ordentlig, hvis man vælger at importere, om ikke andet så fordi, at får man en hund med f.eks. sundhedsproblemer, er man ofte dårligere stillet, hvis hunden er købt i udlandet.

• #14   11. jul Der er ret få pembrokeopdrættere herhjemme, men de laver vist alle et godt stykke arbejde.

Med cardi’erne er det lidt en anden historie. Der er mange, der avles gerne på syge individer og størrelsesmæssigt bevæger de sig mod nogle kæmpehunde på 20 kg og mere.

Svenskerne er generelt mere tro mod racestandarden, og som bonus er der mange af de svenske opdrættere som vælger at få deres hunde fotograferet for AD/HD inden avl. Det er de faktisk generelt ret gode til i udlandet. Der er heldigvis danske opdrættere som også arbejder for sundhed og gør hvad de kan for at sikre sundt afkom.

Der er netop lavet et kuld cardigan, hvor tæven dels var for ung (men fik dispensation), og hannen har AD3. I det kuld faren kom fra, er halvdelen i dag (3 år gamle) aflivet grundet problemer med led, både AD/HD og short ulna. Det er en god indikation på at fars 3’er på albuen er arvelig. Og alligevel er kuldet lavet med specialklubben velsignelse

Når jeg skal have min næste cardi, bliver det fra én af de få opdrættere, som faktisk laver sunde hvalpe, eller fra udlandet.

Nå, det var bare en bøvs i forhold til det med at hundene er sundere i udlandet. Man kan sige at det jo er svært at være ringere, end noget af det jeg har beskrevet ovenfor....

Men Indica, jeg ville bestemt kigge mod Ingrid Höcky! Hun laver nogle skønne, skønne hunde, og så kan jeg læse at hendes hvalpekøbere er SÅ glade for hende.

• #15   11. jul A mit svar var lidt mere generelt, for jeg ved ikke noget specielt om corgi, men mere at det der er god latin i en race, muligvis ikke er i en anden.

Jeg kender Ingrid Höcky som en meget behagelig person, der brænder for sine hunde, så jeg kan godt forstå, at hendes hvalpekøbere er glade for hende.

• #16   11. jul http://www.redfordhill.dk/

Charlotte er det mest elskelige menneske, og så har hun lækre hunde. Det samme med hendes mor, http://www.kennel-c.dk/

Men Marianne og Birgith står øverst, masser og masser af års erfaring med racen.

• #17   11. jul Jeg har jo aldrig købt en hund med stamtavle før, så jeg tager imod alle de råd jeg overhovedet kan

Og nu er der da lidt at gå igang med at undersøge.

Egentlig er jeg helt forelsket i de blå Cardigans, men jeg har indset at Pembroken er den Corgi jeg brænder for.

• #18   11. jul Jeg er også pjattet med de blå, men det er pembroken, der har taget mig med storm. De er altså klogere

• #19   11. jul *host host* nu skal der heller ikke vanvittig meget til at være klogere end en cardigan

Snu, opfindsomme, sjove, finurlige ja, men kloge er de altså ikke

• #20   11. jul Min Viktoria, som jo er 75% Pembroke, er meget Pembroke, både i eksteriør og sind. Og jeg elsker det sind

• #21   11. jul Juice overgår alle mine salige hunde, både schæfer, RR og sheltierne i at løse opgaver, i at være klog.

• #22   11. jul Viktoria havde engang en god ven der hed Charlie.
    Charlie var labrador, og når de to skulle lave aktivitetsspil sammen gjorde Charlie sig meget umage for at ligge "brikkerne" pænt fra sig, og mens han gjorde det snuppede Viktoria godbidden. Og Charlie fattede aldrig helt hvad det var der skete

Jeg har opgivet at købe aktivitetsspil til hende, for der går ikke mange sekunder så har hun luret dem, og så er de ikke så sjove mere

• #23   11. jul Maj-Britt, ved du egentlig om Västgåotaspetsen minder om Pembroken i sind?

• #24   12. jul Jeg ved det ikke, jeg har kun haft fornøjelse af dem ganske kort.

Jeg så dem en del, da Kasper handlede i Spidshundeklubben, var jo helt på knæ for disse charmerende hunde, og alle var de venlige og imødekommende.

En her i Tåstrup har den, de havde også været lun på corgi, men med småbørn i huset, de var blevet frarådet p.g.a. hyrdning, venlig hund, da jeg straks måtte klappe løs.

Vi mødte en på Langelinie, Juice var med, det var en tæve, og underligt nok synes Juice at den var supersød, så de sludrede, mens ejer og jeg sludrede. Dejlig venlig hund.

Så blev Kasper spurgt om han ville låne en til juniorhandling, ja tak da, men lige den, de kom med, den skulle ikke gå nogen steder med en fremmed.

Det er alt, hvad jeg har af erfaring med racen.

Kommentér på:
Pembroke?