{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.722 visninger | Oprettet:

Opdrætters hjem er beskidt - vil du købe hvalp der? {{forumTopicSubject}}

Jeg sad og kiggede på corgihvalpe, og faldt over en opdrætter som gennem tiden har lavet en del kuld. Hendes hjem er rodet og snusket. Hvalpekassen med de små er møgbeskidt, ikke bare ny snask, men mange års skidt og snavs. Mange billeder af hvalpene er taget på et bord, hvor man kan se at det flyder med skidt, madrester og rod.

Og så står min hjerne helt af. Jeg ville ALDRIG købe hvalpe et sted, hvor basal hygiejne ikke er en del af dagligligdagen. Én ting er at hjemmet roder, men at hvalpekassen er decideret ulækker, kan jeg slet ikke klare.

Hvordan har du det med sådan noget? Jeg ved nemlig godt at jeg er ret hysterisk med skidt og snusk smiley Men findes der andre der er lige så tossede?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opdrætters hjem er beskidt - vil du købe hvalp der?
  • #2   4. aug 2018 Men.... fokus på hvalpene starter da i hvalpekassen? At kassen tydeligt bærer præg af ikke at være gjort ren i mange, mange år - ej, det kan jeg altså ikke.

  • #3   4. aug 2018 Altså umildbart nej.
    Men samtidig er der SÅ mange andre ting der ville vægte højere for mig end det.

    Og nu ved jeg godt at du skriver flere års snavs og rod men samtidig forestiller jeg mig hvordan mit hjem ville se ud hvis jeg havde 10 Schæfer hvalpe..


  • #6   4. aug 2018 A har du prøvet at ha``hvalpe? nej vel....tæpper kurve vand/madskåle vaskes i en uendeliged…..støv ses ikke i den periode....mine hvalpekøbere smilede bare af det.

    profilbillede
  • #7   4. aug 2018 Jeg ville sige nej tak, og finde min hund et andet sted. Ikke at jeg skal kunne kloge mig på om opdrætteren ikke kunne have nogle glimrende hvalpe alligevel, men belært af bitter erfaring, gælder "better safe than sorry" i den grad her hos os, hvis vi skal ud og købe hund igen.

  • #13   4. aug 2018 Jeg havde valgt det første.
    Lidt sat på spidsen, jeg ved det godt, men i et HELT rent hjem, ville jeg nok også tænke om der overhovedet var tid til hvalpene med al den rengøring og om hvalpene ikke kommer udenfor kassen og får lov at udforske.


  • #16   4. aug 2018 #9
    Jeg kan ikke forestille mig at jeg får mere travlt, end at jeg kan vente på at finde en sælger der opfylder alle mine betingelser.
    Jeg er nu ikke specielt optaget af at der skal være pinligt rent, eller at alt på andre områder står snorlige, men der er nogle grænser som ikke skal overskrides.

    Når det kan lade sig gøre for nogle opdrættere at leve op til disse krav, er det vel logisk at det ikke kan være helt umuligt for andre?


  • #19   4. aug 2018 Men sådan noget som store, brune plamager omkring stikkontakter, tykt skidt på gulvet, lugt af gammel skidt og en klam hvalpekasse, det er sådan noget der ville gøre at jeg løb skrigende væk.

    At der mangler maling, at der er mudderstænk på køkkenlågerne og støv i vindueskarme, er jeg ligeglad med. Men det der gamle, fastgroede skidt - inkl i hvalpekassen, det kan jeg simpelthen ikke.

    Problemet er jo ikke større end at jeg slet ikke ville overveje sådan en opdrætter, for allerede på billederne fra hvalpekassen, ved jeg at jeg ville dø og få lyst til at desinficere mig selv smiley


  • #21   4. aug 2018 #17
    Jeg tænker at hygiejne i hjemmet er lidt som personlig hygiejne; det afspejler altså på en eller anden måde hvem man er.

    Hvis det snavs der er, virker som noget der kunne være kommet i løbet af hvalpeperoden (eller andre former for pressede situationer), ville det ikke gøre mig noget særligt, men er der tale om åregammelt snavs er det et nej tak herfra.

    Hvis det lige skulle være den bestemte sjældne hund jeg ville have, og der ikke var andre at finde, kunne man jo selvfølgelig blive nødt til at gå på kompromis og håbe det bedste.

    Slitage på hjemmet og møblementet ser jeg som et adelsmærke; det viser at man lader hundene være med der hvor man selv er, og bekymrer sig mere om dem end om sofaerne smiley


  • #22   4. aug 2018 At hjemmet er beskidt eller rodet er en ting, men det er vigtigt for mig at hvalpene er et sted hvor der rent (så rent der kan være med hvalpe), de skal i hvert fald ikke gå i gammelt indtørret afføring, der skal også være sikkert hvor de ikke kan spise og gnave i alt muligt.

  • #23   4. aug 2018 Ser hvalpene ud til at trives, så er jeg kold i kransen. Måske jeg ville takke nej til en kop kaffe, selv om det egentligt ville være mig inderligt imod.

  • #25   4. aug 2018 nå, i må undskylde mig i et pat timer, jeg kan høre, at jeg hellere må gå i gang med at vaske fodpaneler, gulve, hundetæpper, feje spindelvæv ned og pudse vinduer.. smiley

  • #28   4. aug 2018 Hvis hundene ser ud til at have det godt ville jeg gerne..

    Jeg har engang bestilt fra en katteopdrætter hvor der var kattehår ALLE steder, inkl i den mad hun serverede..

    Men kattene havde det godt og var dejlig kælne..


  • #29   4. aug 2018 Jeg køber hvalp efter linier - ikke opdrætters hjem smiley

    Jeg er græsk katolsk hvordan de er - en hvalp kan vaskes og så bliver den ren. Nemt og enkelt smiley

    Det er noget mere indviklet at skulle puste den i .øven hele livet, fordi den ikke er har haft en rette opvækst / det er nogle dårlige linier den er efter.

    Så kort og godt - jeg er ligeglad smiley


  • #34   4. aug 2018 Jamen hvis hvalpekassen er "møgbeskidt" og ikke hygiejnisk OK, med mange års indgroet skidt... så bliver hvalpene heller ikke passet som de skal.

    Vel at mærke hvis vi ikke bare snakker alm. skidt og snavs, som der kommer helt naturligt af at have hvalpe, og som kan variere naturligt fra person til person - men decideret uhygiejniske omgivelser.

    Nej så ville jeg aldrig købe hvalp der, for hvis ikke man kan lave helt basal vedligeholdelse af en hvalpekasse, så er der helt 100 også andre ting, man ikke kan. Og det ville jeg ikke risikere.

    Men igen, det kommer an på graden af mislighold, sådan fra et helt sundhedsmæssigt perspektiv.


  • #35   4. aug 2018 #33

    Det kommer i den grad bag på mig .. men fair nok, folk der roder og har det lidt beskidt, er IKKE interesserede i at holde kontakt med deres hvalpekøbere.
    Godt vi lige fik sat den på plads smiley


  • #37   4. aug 2018 Jeg er ikke specielt interesseret i kontakt med avler. Hunden er betalt og derfor min punktum Jeg står sgu da heller ikke og smalltalker med ekspedienten hos Skousen, om hvor godt min stavblender kører.

    PS! Mellem os, så kører den perfekt smiley


  • #38   4. aug 2018 Jeg synes, der er forskel på, om hjemmet er beskidt eller om hvalpene går under ulækre forhold.

    Jeg foretrækker da bestemt, at hvalpene ikke går i deres eget lort, men har plads til at gå afsides, når de skal gøres sig rene. Hvis vejret overhovedet er til det, forventer jeg, at hvalpene er vant til at være meget ude. Det er en klar fordel i forhold til renlighedstræning, og også på mange andre måder en fordel for hvalpene.

    Men jeg har nu selv haft kuld i perioder med overvejende dårligt vejr, hvor de ikke kunne være ude ret længe af gangen, og med f.eks. 8 store hvalpe så kommer der altså meget l... m.m. og man skal virkelig være på. Jeg synes, jeg har vasket gulv i en uendelighed, når jeg har haft vinterhvalpe, alligevel kan et køkken hurtig komme til at se ramponeret ud, når hvalpene udfolder sig inden døre.

    Hvordan resten af opdrætters hjem ser ud, synes jeg egentlig ikke kommer hvalpekøberne ved, og jeg tvivler på, at ens hjems tilstand på nogen måde afspejler ens interesse og seriøsitet som opdrætter.


  • #39   4. aug 2018 #37

    Helt enig.

    Czhaps opdrætter bor i Tjekkiet og vores kontakt består af "likes" og små kommentarer på facebook til diverse billeder / videoer - fint for mig.

    Men .. ja, vi roder også lidt hjemme hos mig. Har det mon noget med det at gøre, eller er det kun opdrættere med rod, der ikke rigtigt gider kontakten?
    For Dita boede faktisk pænt .. hvorfor mon hun ikke holder kontakten lidt mere .. har det mon noget med mig at gøre ?

    tisos


  • #40   4. aug 2018 Hmm..
    Vores hjem er så tydeligt et hundehjem. Her er aldrig HELT rent.
    Der er masser af slidtage - også om stikkontakterne smiley
    Da vi havde hvalpe væltede vi rundt inden køberbesøg for at gøre rent og det forekommer mig at være en helt tåbelig prioritering, men jeg ved jo at nogle er ret følsomme med sådan noget...
    Ren hvalpekasse og daglig rengøring i hvalpegård var for os en selvfølge.

    Min egen grænse går ved at der ikke fjernes lort fra hvalpeområdet.
    Resten betyder ikke så meget - det er ikke opdrætters sans for rengøring der gør en god hund.







  • #41   4. aug 2018 Hvad med dilemmaet ikke at ville købe fra et møgbeskidt hjem men gerne vil købe en hjemløs hund som kommer leveret i egen pis?

  • #43   4. aug 2018 Åh!
    Vi har nailet rengøringen! Vi har kontakt til alle hvalpekøbere!
    Klik!


  • #46   4. aug 2018 Det vil jeg være ligeglad med.

    Det er hunden jeg er interesseret i, ikke avlers hjem.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #47   4. aug 2018 For mig har det betydning. Jeg ville ikke købe er sted hvor det direkte er ulækkert. Det fremstår for mig som manglende overskud.

    Jeg ønsker ikke at gå på kompromi med hverken hund eller omgivelser. At der er rodet og lidt beskidt vil ikke have betydning.


  • #48   4. aug 2018 #27, Christina, jeg ved præcis hvem du tænker på - det med snavs på billederne smiley

    Og jeg ved godt at jeg er til en side med det med skidt og rengøring. Men jeg kan sgu få det helt dårligt over når der er møghamrende beskidt. Sådan hvor alle flader er fedtede og pelsede af støv, tapetet er brunt af skidt og der lugter beskidt og indelukket.

    Der skrives altid at man skal vælge en opdrætter, hvor man ville sende hunden retur hvis det blev nødvendigt. Jeg ville ikke sende mine hunde retur til et sted der var sådan.


  • #49   4. aug 2018 Der skrives altid at man skal vælge en opdrætter, hvor man ville sende hunden retur hvis det blev nødvendigt. Jeg ville ikke sende mine hunde retur til et sted der var sådan.


    Hvorfor i grunden ikke ?

    Jeg, for min side, ville hellere sende min hund retur til et sted med lidt "liv på væggene" end et sted, hvor der var FOR rent. Du ved, hvor man ikke kunne se at der var hunde.


  • #50   4. aug 2018 Jeg havde det meget rent før Conor. Nu har han møjsommeligt delagtiggjort mig i, hvor mange stykker, pamfletten fra den lokale borgerforening kan deles i. Man tror det næppe. Det der nytårskonfetti virker lidt groft og sjusket forarbejdet ift 'Paper made by mr. McFatty'®

  • #51   4. aug 2018 Og hvis opdrætter nu er hamrende gode hundemennesker, der ville gøre alt for at deres hunde havde et godt liv - også hvis de skulle blive sendt tilbage - betyder skidtet så virkelig så meget?

  • #52   4. aug 2018 Gad vide om opdrættere gør sig sådan nogle tanker om deres købere...

    Personligt vil jeg hellere sende en hvalp hen hvor der er nusset end hvor der er så rent at der ikke er plads til hunden.


  • #53   4. aug 2018 Altså skreg det til himlen af dårlig hygiejne på første besøg ville jeg nok vælge at se an til næste gang også, hvis det virkelig var en stjerne kombi. Hvis andet besøg også var decideret uhumsk så nej..

    Rod og anderledes indretning, alm skidt og revl er helt ok. Men lort op og ned af væggene, års lag af skidt i hvalpegården, hvalpe der ikke er passet i pelsen. Jeg er heller ikke stor fan af en hvalp fra røghjem, hvor hjemmet bære udpræget præg af det.

    Sorry, så vil jeg hellere nøjes med den næste bedste kombination af genetik. Eller vente..


  • #55   4. aug 2018 Hmm, det kunne måske godt få mig til at kigge et andet sted, hvis det var et møgbeskidt og rodet hus jeg kom til på første besøg.

    Der er forskel på at bo i et "brugt" hjem hvor man kan se der bor hunde og så et hus der er møgbeskidt og rodet overalt.

    Jeg købte engang gnavere fra et hjem hvor jeg godt nok blev overrasket da jeg trådte ind af døren. Jeg var der først da dyrene skulle hentes og de var betalt + det var en opdrætter der lavede fine dyr.. men var jeg kommet der for at kigge dyr inden jeg havde besluttet mig for nogle, så tror jeg faktisk jeg havde kigget mig om andre steder.
    Og med en hundehvalp ville jeg være mere kritisk, så nej, jeg tror ikke jeg havde købt hvalp sådan et sted.


  • #56   4. aug 2018 En lille krølle til emnet er også at de der kliniske hjem, med afspritning før hvalpenus og hvor rodalonen kommer ud af vandhanerne, hvor hvalpene ikke må lege i græsset eller opleve en regnvejrs dag, er også NoGo.
    De skal have lov til at udvikle et ordentligt immunforsvar.


  • #57   4. aug 2018 Altså rod kan sgu da vel ikke genere nogen...

  • #59   4. aug 2018 Noget der næsten ligner sådan et rigtig "horder-hjem", med rod OVERALT, opvask der er uger gammelt, stank af fordærvet mad osv - sådan et sted vil jeg ikke købe hund fra.

    Et hjem med en masse rod, poteaftryk på slidte gulve og støv på overfladerne - det ville jeg godt købe fra.


  • #61   4. aug 2018 Hearthitter, jeg er ret sikker på, at det ikke er dig.
    Jeg tror at jeg ved, hvem der hentyde til.


  • #63   4. aug 2018 Jeg er glad for, at jeg ikke har haft sarte hvalpekøbere smiley

    Her er godt nok ikke gammelt skidt på væggene og der bliver skiftet tæpper i og omkring hvalpekassen i en uendelighed, men hjemmet er slidt og her roder ofte.
    Jeg får aldrig et stylet Bo Bedre hjem, det her er et hus, hvor både to- og firbenede lever og må være kreative.

    Jeg har kontakt med 15 af 16 hvalpekøbere, nogle ofte andre sporadisk, så det er vist ikke rod/ikke rod, den kan hænges på.


    Det er absolut heller ikke det, jeg hæfter mig ved, når jeg har købt hund og mine hvalpekøbere, må bo som de har det bedst med, hvis bare de har tid og hjerte til hunden smiley


  • #64   4. aug 2018 Det er jeg ked af at høre, John, ikke mindst på dine vegne. Kvinder med rengøringsvanvid er som bekendt ofte snerpede i andre situationer, som man siger smiley

  • #65   4. aug 2018 Synes ikke det er skidepænt at henvise til nogen på den måde...

  • #66   4. aug 2018 Tror pokker du hænger herinde, John smiley smiley

  • #68   4. aug 2018 Søren, du skal ikke være ked af det på Johns vegne.
    Han tager bare i det lille røde skur når han trænger smiley


  • #69   4. aug 2018 Øhhhh, Søren, jeg synes at huske at jeg så sent som i dag har bedt dig om at spanke mig med en udraderet slip-let pande. Det på trods af en mild grad af rengøringsvanvid smiley

  • #70   4. aug 2018 Rolig nu, A. Du er noteret smiley

  • #73   4. aug 2018 Hearthitter
    Det der er patina - et lang mere sofistikeret udtryk for slitage smiley


  • #74   4. aug 2018 Nu har jeg fintænkt lidt, og jeg erklærer mig som uden skyld i det med rengøring. Min mormor havde rengøringsvanvid, og det er nedarvet til både min mor og min moster. Både min bror og jeg har arvet det, og vi fandt begge partnere som også har det smiley

    I dag hvor min mor har temmelig fremskreden alzheimers, er de eneste intakte egenskaber, at hun elsker at være sammen med dyr, og at hun stadig gør rent konstant smiley

    Så det gør vist egentlig ikke noget hvis det er de to ting jeg har arvet fra hende smiley

    Mit spørgsmål var nu alligevel helt oprigtigt. Det er big deal for mig, og jeg var nysgerrig efter om der er andre der er lige så skøre smiley


  • #75   4. aug 2018 Hearthitter, jeg har set det billede før i en anden tråd, og jeg ikke så meget som skænkede tapetet en tanke smiley Det var kun sovetrynen der tog opmærksomheden der smiley

  • #76   4. aug 2018 A - er jeg på MI hos dig som hos så mange andre ???

    For jeg ville virkelig ellers blive glad hvis du ville svare på mit spørgsmål i #49 smiley


  • #77   4. aug 2018 Slap nu helt af, A. Du behøver ikke at forklare dig. Du er blevet lovet dask med stegepanden, og så får du dask med stegepanden. Jeg holder ord smiley

  • #78   4. aug 2018 MI?

    Jamen, jeg har svært ved at forklare det. For mig er det bare vigtigt at der er en vis grad af hygiejne. Og inden for de racer jeg kigger, er der heldigvis mere end ét sted at vælge imellem, så det vil ikke være nødvendigt med kompromis.

    Det er lidt det samme som at forklare hvorfor man er bange for edderkopper eller slanger - jeg kan ikke forklare hvorfor en vis rengøringsstandard har betydning for mig.


  • #80   4. aug 2018 Jeg gad ikke kigge alle de billeder igennem, som jeg har vist herinde, men mit hjem bærer præg af mange hunde, der får lov at rende ud og ind, også med snavsede fødder, så det kan altså også sagtens være mig, der henvises til. Der er dog ikke lort nogen steder.

    Men jeg smed lige for nyligt dette billede af en snavset hvalp op herinde, og det er da tydeligt, at lågerne bag ved den også er snavsede, men det bliver de da hurtigt, når man har en flok snavsede hvalpe, der kommer ind. Der er kun en hvalp på billedet, men den er en del af en flok.

    Ingen hunde bør rende rundt i lort, og de skal have frisk drikkevand og rene skåle at spise af, hvis man bruger skåle, men personligt tror jeg, at hunde er ret ligeglade med hvor ofte, man vasker sine køkkenlåger af og lign.

    Men det kan da være, at man skal være lidt mere forsigtig med hvilke billeder, man lægger op herinde.


    profilbillede
  • #81   4. aug 2018 Det kan også sagtens være mit hjem.
    Her er ikke lort nogensteder, men mit hjem er et hundehjem og her er hunde alle vegne, potespor på gulvet og på sengetøj, der er hundehår på gulvet og mudderstænk i en meters penge på væggen, især om efteråret.


  • #82   4. aug 2018 Allo, allo
    Ja, det var en sjov serie. Persilledusk husker jeg ikke, men vi havde en fallen madonna i "nærmiljøet"


  • #85   4. aug 2018 #78

    Max ignore .. nu troede jeg lige jeg var skide hip og nede med de unge og så´n .. og så skal jeg bagefter sidde og forklare smiley smiley smiley smiley smiley

    Tak for svar smiley


  • #86   4. aug 2018 Det er jeg glad for at I gør smiley

  • Charlotte K
    Charlotte K Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 Svar: 29
    #87   4. aug 2018 Tænk at man vil sidde og snakke om andre folk på den måde.
    det syns jeg godt nok er grimt.


  • #89   4. aug 2018 Præcis John og det er jo noget andet smiley

  • #92   4. aug 2018 Jeg boede udenfor Ringsted i en 43 m2 lejlighed, da jeg mødte Revisoren. Alt var PINLIGT rent !!
    Det tog seriøst 1½ time at ordne ALT så det skinnede - hvis jeg også skulle ordne furene imellem badeværelsesfliserne med en tandbørste, kunne jeg få 2 timer til at gå med rengøringen.

    Så mødte jeg som sagt Revisoren - og hold K hvor han roder, sviner, ryger osv ... i starten forsøgte jeg at holde trit, men gav op. Mit liv er andet end rengøring, men jeg må indrømme, at jeg ind imellem savner den lille rene lejlighed.

    Hvordan andre bor ??? Ligemeget - der er dem med "drikkevarer kun med intakt kapsler" - og dem med "det er ok med brudt bandarole".


  • Charlotte K
    Charlotte K Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 Svar: 29
    #94   4. aug 2018 Så det kalder du rodet eller hva?


  • #95   4. aug 2018 Hvor F er det "rod" henne ?

  • Charlotte K
    Charlotte K Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 Svar: 29
    #96   4. aug 2018 ville hellere købe fra et hjem med "rod" end fra et ikea hjem. Man må godt ku se at der bor hunde i hjemmet

  • #98   4. aug 2018 Jannis sofa er vel ikke beskidt, den er blot næsten ikke eksisterende.

    Jeg tror, at den er ved at skifte ham - lige som en slange.
    Og vupti, pludselig en dag så har den fået nyt skind og står så flot og pæn, at mange af jer bliver misundelige. smiley


  • #103   4. aug 2018 Min veninde kommenterer altid min “grå løber” når hun træder ind af døren. Det starter med en lang, grå gulvmåtte, der dækker hele længden på gulvet i gangen. Så følger en 4 meter lang grå løber ind på trægulvet i køkkenet. Nej, fikst er det ikke, men der er effektivt!

    Jeg bor på 106 kvm, og har 3 (!!!!) støvsugere. En retarderet Roomba, en Miele til det grundige og en Dyson Animal Pro til resten smiley Det er altså bare mit liv i en nøddeskal!

    Martine, fejlen er at du betragter mig som ung smiley Jeg har forlængst overgivet mig til at være gammel med de gamle smiley


  • #105   4. aug 2018 Min sofa er bare beviset på at man godt kan købe en lidt for billig sofa smiley



  • #106   4. aug 2018 (Jeg har ikke læst alle kommentarer)

    Jeg dømmer folk på det, de giver mig lov til at se, og i den her situation vil det være dem selv og deres hjem. Af skade bliver man klog, og jeg har ikke særligt gode erfaringer med folk, der bor i møgbeskidte hjem.

    Jeg roder, udskyder huslige pligter og bor derfor ikke spotless, men vi taler om lidt støv, sand og hundehår - ikke indgroet snavs og permanent svineri.

    For mig handler det ikke om, at der er beskidt, men mere om, hvad det indikerer/hvilke associationer, jeg får.

    Rod og snavs kan selvfølgelig hænge sammen med, at vedkommende bruger al sin tid og energi på hundene, men det kan også betyde, at h*n ikke har overskud til det ... så jeg ville foretaget en helhedsvurdering


  • #110   4. aug 2018 Jeg kan godt se at man skal være forsigtig med at poste billeder fra indersiden af hjemmet...
    Gad vide om ukrudt i haven også trækker ned...


  • #112   4. aug 2018 Nu er der jo ikke kun mulighederne at bo klamt eller klinisk rent - der er en masse imellem. Jeg tror størstedelen (hvis ikke alle) af dem der sidder her og forklarer om deres hundehjem slet ikke er i nærheden af hvad der snakkes om i startindlægget smiley

    Det er yderst sjældent jeg har set billeder fra hjem hvor jeg har siddet og tænkt at det ikke så specielt rent/hygiejnisk ud.


  • #113   4. aug 2018 Jeg bor midlertidigt sammen med en veninde, som lige nu har et kuld hvalpe.

    Vores hjem bære præg af, at der bor 4 voksne hunde og 6 hvalpe.

    Stuen er belagt med 3 forskellig slags trægulv, der er hul i sofaen og min seng står i stuen.

    Men hvalpe gården, den bliver gjort rent hver gang hvalpene er vågne. Der bliver lagt nye tæpper i hver dag, og legetøjet bliver skiftet jævnligt.

    Jeg ville da være ked af, hvis hvalpe købere valgte de små fra, fordi der stod en opvask, eller der var hunde poter på gulvet.

    Jeg ville nok selv springe fra, hvis ikke der var rent hos hvalpene. Resten af hjemmet ville jeg være totalt ligeglad med.
    - Nogle af de bedste mennesker jeg kender, bor i skidt til op over begge øre..


  • #114   4. aug 2018 Jeg er vokset op i et hjem med en mor, der havde rengøringsvanvid ud over det vanlige. Hun havde rengøringshjælp 3 gange om ugen og gjorde selv rent dagligt. Vinduerne var af den gammeldags slags med forsatsruder, alle 4 sider blev pudset 1 gang om ugen og alle nøglehuller blev sprittet af med vatpind også på ugentlig basis.

    I min barndom er jeg aldrig nogensinde kommet ind i hjemmet via hoveddøren, kun gennem kælderen, hvor trappen selvfølgelig blev skuret dagligt.
    Jeg svor allerede som ret ung, at sådan ville jeg aldrig bruge mit liv og mine børn skulle ikke vokse op med, at skulle vaske hænder, bare de havde spist en vindrue.






  • #115   4. aug 2018 Nej, ikke tale om. smiley

  • Rollo
    Rollo Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 9 Følgere: 13 Svar: 925
    #116   4. aug 2018 Jeg tænker at der er forskel på rod, og beskidt, og i hvilken grad af beskidt.

    Jeg er vokset op i et rodet og beskidt hjem, med tiden blev det værre for min mor - sådan, decideret klamt og sådan et sted ville jeg ALDRIG købe en hvalp, og nu generaliserer jeg måske, men jeg ved ud fra det, at det er et spørgsmål om overskud og hvis man ikke har det til sit hjem, så har man det ikke til hvalpe.

    Jeg kender også nogen, der har haft et hjem værre end min mors - vi snakker, rottemanden er ude og kan ikke gøre noget, før de selv tager fat på problemet, for det var paradis for rotter - ad. Sådan virkelig klamt. Lille lavt hus, med ting presset ind overalt, en del dyr, som ikke havde ordentlige forhold og bare, virkelig beskidt - vi snakker altså ikke at det er noget der kunne klares med et par timers rengøring agtigt.
    - De avlede (avler?) hvalpe, vorherre til hest... Af flere årsager ikke et sted jeg skulle have hund.

    Jeg indrømmer gerne at jeg selv er et rodehoved - og her er ikke så rent som jeg godt ville at her var. Lister og karme kunne trænge til en tur osv.
    - Haven, den trænger især...

    Men, der er altid rent omkring hvalpene - og det er nok et af de tidspunkter hvor vi er mest hys med rengøringen smiley

    Kan dog godt følge den tanke med at man bliver lidt, øm måske, over at dele billeder - jeg har det især sådan når hvalpene har skidt/tisset indenfor og hvis det kan ses på billederne - vores er åbenbart ikke lige de hvalpe som lynhurtigt fanger at enten have et bestemt område til det - eller hurtigt går ud for det, de kører efter devisen "når man skal, så skal man, og jeg sku!"
    - Og selvfølgelig man gør rent efter dem, så KAN man jo nå, at de laver noget sødt/sjovt og så fanger man billeder hvor man tænker, ugh... Kan jeg lige redigere en lort væk smiley

    Men det følger jo et eller andet sted også bare MED til det at have hvalpe.

    Nå anyways, min pointe var egentligt - at der er forskel på beskidt og slidt - og så noget der er decideret langvarigt fastgroet skidt. Det er ikke ondt ment, men nej jeg ville nok ikke have hvalp sådan et sted fra - mest fordi jeg ud fra erfaring, ikke vil tolke det som nogen med overskud til at lave hvalpe, der har en opvækst jeg ønsker.

    Jeg synes godt man kan se forskel på om folk bor med hundene og når der render hunde ind/ud dagen lang agtigt - og hvornår det er nogle år siden, nogen sidst skrubbede gulvet.


  • #117   5. aug 2018 Jeg synes også der er stor forskel på om vi snakker opdrætters hjem eller hvalpenes forhold. Selve hjemmet, sådan isoleret set, er jeg egentlig ret ligeglad med, men hvalpenes forhold (fx. rengøring af hvalpekassen) er jeg ikke.

  • #119   5. aug 2018 Jeg er egentlig overrasket over nogle af svarerne her, tror lidt det bærer præg af, at de ikke har prøvet at ha et kuld hvalpe, jeg vil prøve at skitsere en normal dag, med mine nu snart 8 ugers hvalpe

    kl. 03.00-04-00 (enkelte dage tidligere)

    Skrig og skrål fra hvalpegården, jeg styrter ned og lukker dem udenfor, mens jeg roser dem, for at der ingen af dem der har skidt i hvalpegården, men vækket mig, så de kan komme udenfor.

    Mens de tonser rundt udenfor og får skidt af, får jeg sat den første maskinevask over, med tæpperne fra natten, for ja, de tisser stadig en lille smule. Så går jeg igang med at vaske hvalpegården, så den er klar til de skal ind om aftenen igen.

    Så går turen til udendørsarealet, husk på, det er stadig midt om natten. Der bliver samlet 8 stk. lorte op, mens jeg snakker med alle hvalpene, har dem oppe og snakke og nusse en af gangen, mens jeg, hvis jeg er heldig, får en slurk af en tår kaffe, så jeg også kan begynde at fungere.

    1 time til 1 1/2 efter, sover alle hvalpe sødt igen, og jeg smider mig lige på sofaen, for at se om jeg kan få en time mere, det er faktisk sjældent det lykkedes, for ganske kort tid efter jeg har lagt mig, er de sultne, så skal der serveres

    Så er klokken blevet ca 8-9, så sover de igen, og der er jeg så igang med 3 vask i maskinen, og hvis jeg er heldig, på min 2. kop kaffe.

    Jeg er så i den enormt priviligerede situation, at jeg arbejder hjemmefra, så der bliver lige tid til at arbejde et par timer, før hvalpene igen er vågne, og der skal snakkes leges, og inden vi får set os om, er det frokost tid, og naturligvis fjernes lort i hvor det nu end er landet

    Et par timer efter, sover vi så igen (altså hvalpene), og vi er nu måske på 4. eller 5 vask, alt efter hvad jeg lige når. Så er der måske tid til at arbejde et par timer igen

    omkring kl. 16 er de vågne og der skal leges mv. og det foregår stort set til de skal ha aftensmad, hvis jeg er heldig, lige afbrudt af 1/2 - 1 time hvor de på skift tager en powernap

    kl. ca. 20 får de aftensmad, og tonser lidt rundt derefter, og når de er lige ved at dratte om, ryger de indenfor til natten. Nu er kl. et sted mellem 21-22

    Mangler der noget..... ja det gør der, jeg har mange dage på nuværende tidspunkt, ikke fået noget at spise, det er jo positivt, for så er der ikke noget opvask der kan genere besøgende hvalpekøbere, men hov, hvalpekøberne er slet ikke nævnt i denne tidsplan?

    Det kan i så selv prøve at sætte ind i ligningen, og så prøve at finde ud af, hvornår jeg skulle ha tid til at gøre mit hjem pinligt rent, så mine hvalpekøbere ikke syntes det er et frygteligt sted at købe hvalp.

    Som regel ligger jeg hovedet på puden omkring midnat, og 3-4 timer efter, starter vi forfra

    Mine hvalpe er 8 uger på tirsdag, og så begynder de at flytte hjemmefra, jeg glæder mig til at få mit hjem og nattesøvn tilbage, og heldigvis, virker det ikke som om at nogen af mine hvalpekøbere, har rynket på næsen af, at der sidder lidt spindelvæv i hjørnerne, hundehår på gulvet, fordi mor Skylar er ved at smide al sin pels, og en enkelt tallerken eller kaffekop i vasken, som jeg ikke lige har nået at vaske op, inden jeg prioriterede DEM, så jeg ofte har haft dem på besøg.

    Undskyld den meget lange besked, men hvis nogen vil prøve at bytte med mig de sidste 3-4 dage inden de flytter, er i meget velkomne

    Nåede du helt ned i bunden her, så er dette ikke en tudeforklaring, kun en forklaring på, at mit hjem bestemt ikke er pinligt rent, men mine hvalpe har det fantastisk


  • #120   5. aug 2018 Flatrunner, jeg kan godt nikke genkendende til meget af det der, og så har du endda den fordel til dette kuld, at vejret er super til et kuld hvalpe i øjeblikket, så de kan opholde sig uden det meste af tiden.

    Når man har et kuld hvalpe, så vil man jo også gerne bruge mest mulig tid på dem og ikke bare på rengøring.


  • #123   5. aug 2018 Puha, jeg husker det der.
    Alt er sat på standby, hele tilværelsen er sat ind i hvalpeskema.
    Vi vaskede 3 maskiner i døgnet til hvalpene og så vores eget ved siden af.

    Vores nætter var ekstremt privilegerede hvalpene var 6-8 uger, de sørgede helt for sig selv, gik bare ud og gjorde deres og gik ind og sov videre.

    Alligevel var alt i undtagelsestilstand og det var fanme sært da livet pludselig skulle tilbage til normalen.
    Det var så sært at alt ikke var planlagt ned på minuttet smiley smiley


  • #125   5. aug 2018 Hold da op - I forstår at gøre tingene indviklede smiley



  • #127   5. aug 2018 Vi havde en hel vetbed liggende i den indendørs hvalpegård og så et stykke af en.
    15-20 ikea-måtter der blev skiftet hver aften og så diverse løse tæpper.
    Vores lå for åben dør døgnet rundt, så der skulle være noget at putte i

    Det giver 3 vask. Ikke om natten dog, en om aftenen, to om dagen.


  • #129   5. aug 2018 Der var intet kompliceret ved det, bare fast arbejde..

  • #131   5. aug 2018 Jeg har haft 4 kuld hvalpe - og et kuld fra 5-8 uger, grundet sygdom hos opdrætter - og jeg må indrømme, jeg kan IKKE genkende noget af det der.
    Ja, de skider, ja der skal ordnes .. men .. ingen søvn i 8 uger og kun sparsom indtagelse af føde ??

    Nej smiley


  • #132   5. aug 2018 Vores var stort set renlige ved 5 ugers alderen. Men det der med at have åbent ud til hvalpelegepladsen døgnet rundt i en tid, hvor det pisser ned uden ophold giver svineri med 9 hvalpe.



  • #134   5. aug 2018 Huhada, hvordan slap man afsted med at have hvalpe i gamle dage? Før støvsugeren og den fuldautomatiske vaskemaskine. smiley

  • #135   5. aug 2018 #134
    Der brugte man aviser eller halm og ikke tæpper, og der boede hvalpe ude i en stald ikke i stuen

    Jeg gør ikke tingene kompliceret, for jeg brokker mig ikke, jeg forklarer blot, hvorfor mit hjem ikke ligner et bo bedre hjem i de uger jeg har hvalpe, for min tid bliver prioriteret til dem


  • #136   5. aug 2018 Nu sidder jeg og tænker lidt - og måske er der ikke en dyt at ha det i, men prøv at følg mig.

    Hvis hvalpe er vant til "underholdning" hver eneste gang de er vågne - så kunne jeg da egentlig godt forestille mig, at det ville være noget af et spring, at de pludselig skal til at være alene, altså helt alene.
    Og jeg tænker lidt videre - gu ved, om det kan kobles til de mange folk, der skriver ind om seperationsangst og alene hjemme problemer ?

    Tænker bare lidt her - ingen links til uderbygning eller videnskabelige facts - blot tanker smiley


  • #138   5. aug 2018 Jeg kunne nu også både nå mad og kaffe. Det var bare med i rutinen...

    Det handler ikke om gamle dage eller ikke gamle dage.
    For mig er det ikke pointen at finde ud af hvad, man kan nøjes med at gøre, men at skabe forhold man er glad for.

    Det giver glade købere...

    Og det der avishelvede folk holder - aldrig i livet.


  • #139   5. aug 2018 Hvordan blev det til at hvalpene bliver underholdt hele tiden?

  • #140   5. aug 2018 #138

    Jamen klart er der forskellige måder at gøre tingene på. Jeg havde nu indtryk af, at vi havde "glade købere", selvom jeg passede mit job mens vi havde hvalpe.

    Men .. ja, jeg kan jo ha taget fejl smiley


  • #141   5. aug 2018 Stråmand..
    Som du ved, har jeg ikke med mine ord sagt noget om dine købere...



  • #142   5. aug 2018 #139

    Flatrunners beskrivelse af hendes dag / nat, når hun har hvalpe - det er den jeg reagerede på.


  • #143   5. aug 2018 #141

    Så forstår jeg ikke helt denne her Det giver glade købere...


  • #145   5. aug 2018 Mener ikke jeg nogen steder har skrevet at du ikke har glade hvalpekøbere

    Men som næsten altid her på HG, så læser man lige nøjagtigt det man vil, og ikke pointen

    Så jeg hopper ud af tråden igen


  • #146   5. aug 2018 For vores vedkommende trappede underholdningen ned helt i takt med at hvalpene blev mere og mere bestialske med deres tænder.
    De sidste par uger var det ingenlunde sjovt at være hos dem, når de var vågne smiley :D



  • #148   5. aug 2018 Helt generelt synes jeg ikke underholdning var en del af opgaven?
    Måske fordi et stort kuld klarer den slags helt selv?


  • #149   5. aug 2018 #145

    Nu er det vist dig, der ikke læser - min kommentar var til CH smiley


  • #151   5. aug 2018 Jeg har jo ikke en skid at ha det i - men .. ja, jeg synes bare at hvis man smider alt hvad man har i hænderne x mange hver dag, fordi de små dutter er vågne og ikke kan være lidt for sig selv .. så tror jeg man skaber et problem, som ikke behøver at være der.

    Der hvor jeg har købt fra sidst, blev hvalpene født inde, kom ud i indendørs løbegård da de var omkring 3 uger, og var inde x flere dagligt i hendes hus.

    Men - de har da været vågne uden at der var mennesker omkring dem.
    Det jeg mener er, at hvis man kommer drønende hver gang en hvalp vågner og laver "larm" så tænker jeg, at man, naturligvis uden at det er meningen, kan skabe et behov hos denne her hvalp.

    CH skriver, at hendes hvalpe sov om natten - vågnede og pissede og sov videre.

    Det tror JEG, er en ret væsentlig detalje at få med.
    Om natten sover vi sq - også dig Fido smiley


  • #155   5. aug 2018 Vores var vidst stue/haveopdræt smiley

    Jeg tror der er stor fordel i at man ikke behøver at være der når de skal ud om natten.
    Vores vågnede enkeltvis og der var ingen at kontakte, hverken hunde eller mennesker - så ingen grund til at vågne helt op.

    Det var skønt og vildt nemt!
    Ingen lort i hvalpegården - men en del udenfor smiley


  • #156   5. aug 2018 Det var sådan nogle måtter, vi havde i hvalpegården.
    Det var super - men det krævede daglig vask.
    Til gengæld havde vi ikke sække fyldt med aviser smiley


    profilbillede
  • #157   5. aug 2018 Det var lidt et cirkus at få det arrangeret så der var områder af hvalpegården uden træk.

    Ingen brugte de par steder smiley



    profilbillede
  • #159   5. aug 2018 Og her kommer de daglige maskiner med vask ind i billedet.
    Nøj med ting, de slæbte med ind.
    Det var et muddermareridt.



    profilbillede
  • #162   5. aug 2018 Det var en hamrende god løsning, John og fuldstændig trygt også når de var ude alene.

  • #163   5. aug 2018 Jeg tror, at nogen i tråden misforstår, hvad der betegnes som et beskidt hjem og derfor kommer til at tage andres ord lidt for nært smiley

    Med et møgbeskidt hjem mener JEG indgroet skidt, rod udover det almindelige og generelt et hjem, hvor man tænker "wow" på den ufede måde. Vi taler måske også afføring og urin fra voksne dyr eller spildt alt muligt, som ikke er blevet tørret op i ugevis eller mere. Hvis min hunds opdrætter ikke har blik for almindelig hygiejne vil jeg tvivle på flere ting:

    1) Skyldes rodet og snavset, at opdrætter ikke ser det eller at han/hun ikke har overskud til at fjerne det? Sidstnævnte er et dårligt udgangspunkt for at opfostre hvalpe, tænker jeg.

    2) Er det sundhedsskadeligt? Jeg har været i hjem, hvor bunker af tøj, plastikposer med alt muligt i og diverse papkasser ligeledes med alt tænkeligt og utænkeligt indhold optager en masse plads, og imellem disse opstår der usigeligt meget støv og i nogle tilfælde fugt.

    3) Hvis hunden er vant til at måtte svine urimeligt meget indenfor, så får jeg en større opgave med at lære den det modsatte


  • #164   5. aug 2018 At man ikke har overskud til at gøre rent er vel ikke det samme som at der ikke er overskud til at tage sig af hvalpene?
    Og så vil jeg lige sige - folks grænser for hvad de synes er beskidt er virkelig forskellig.




  • #165   5. aug 2018 Hvis hunden er vant til at måtte svine urimeligt meget indenfor, så får jeg en større opgave med at lære den det modsatte

    Hvad tænker du på her?
    Hvordan kan en 8 ugers hvalp svine urimeligt meget indenfor?


  • #166   5. aug 2018 #163
    Jeg har ikke den store erfaring med hvalpekøb, men den begrænsede erfaring jeg har, passer faktisk fint med det du beskriver;

    Vi kom også til et sted som virkede helt igennem "gammelbeskidt" og faktisk passede beskrivelsen også ret godt på dem der boede der.

    Jeg tog dengang det standpunkt, at folk har ret til at være lidt til en side, og at de jo ikke skulle komme hos os, og vi ikke regnede med at vi skulle være på krammebasis... Vi snakkede da lidt indbyrdes (konen og jeg) om at man jo nok ikke skulle tage det pæne tøj på når man kom der, men valgte altså at købe en hvalp alligevel.

    Det var så i den berømte hovawart/golden retriever kennel i Haslev, og de fleste har sikkert senere hørt hvordan det gik med den...

    Det har i hvert fald givet os en lærestreg, så hvis jeg for fremtiden løber ind i en hvalpsælger der ikke ser ud som om at han/hun har så meget overskud i sit liv, at der er plads til at holde en nogenlunde rimelig hygiejnisk standard, vælger jeg at fejle til den sikre side, og gå ud fra at det måske kunne være et tegn på at der generelt ikke er så godt check på tingene.

    Det er så langt fra det samme som at det har noget at gøre med de overfortolkninger der bliver præsenteret her i debatten smiley


  • #167   5. aug 2018 Når jeg skriver at folks grænser er forskellige er det netop fordi at vi har oplever at "venner" har rådet andre til at tage gammelt tøj på når de skulle besøge os fordi her var møgbeskidt i følge dem
    Det var en ret ekstrem oplevelse for os, for det satte en masse i perspektiv. Herunder at der er virkelig stor forskel på hvad folk finder ulækkert.

    Vi bor som de fleste af vores hundevenner bor.... også dem, som fik advarslen.


  • #168   5. aug 2018 # 166

    Kim, det vil sige, at hvis nu der hos en hvalpefabrik er pænt rent, så støtter du gerne en hvalpefabrik og køber hvalp der ?

    Det eksempel du kommer med i # 166 synes jeg ikke rigtig at man kan sammenligne
    .
    Uanset hvor rent der er, så burde man ALDRIG støtte en hvalpefabrik


  • #169   5. aug 2018 #167, det var sgu da noget af en udmelding fra de “venner” smiley

    Anni, jeg tror at det Kim ville frem til, var at man skal stole på sin mavefornemmelse. Hans førstehåndsindtryk var ikke godt, men han overhørte det og gjorde det alligevel. Og det var en frygtelig fejltagelse.

    Jeg har hørt historierne om Kims hund på det andet forum. Det var så forfærdeligt, alt det de var igennem, både for hund og mennesker.


  • #170   5. aug 2018 Det var det, A - de holdt også op med at være venner smiley

  • #171   5. aug 2018 CH: Nej, at der ikke er overskud til rengøring betyder ikke, at der ikke er overskud til hvalpene - som jeg tidligere har skrevet, så kan rod og snavs jo betyde, at der bliver prioriteret hvalpe over rengøring. Men de hjem, jeg taler om, der kan man altså godt se, at snavset og rodet er mere end 8 uger gammelt og intet har med hvalpe at gøre. Og som jeg også tidliget hat skrevet, så foretager jeg en helhedsvurdering. At jeg ikke ville købe hund i et hjem, der er sundhedsskadeligt og befængt med indgroet skidt og snavs er vel okay smiley

    Ang. hvor meget snavs en 8 ugers hvalp laver indenfor, som bliver accepteret/overset ... Flere opdrættere her i tråden skriver, at deres hvalpe øver sig i at besørge udenfor, så hvalpene er næsten renlige, når de flytter hjemmefra. Jeg har oplevet hvalpe, hvor familiens børn laver glidebane i hundenes afføring og urin, fordi det ikke bliver fjernet. Sådan et sted ville jeg fravælge at købe hund, hamster, hest, whatever.


  • #172   5. aug 2018 Hvad børnene laver med hundenes afføring har vel ikke noget at gøre med at hvalpene "sviner urimeligt meget indenfor" så du får ekstra arbejde.
    De skider. Det gør de fleste smiley

    Jeg tror også de fleste hvalpekøbere forventer at de skal renlighedstræne..


  • #173   5. aug 2018 CH: Hvalpene skider, ja, og hvis ikke opdrætter fjerner afføringen (og lukker hvalpene ud), så er der jo netop ingen renlighedstræning i det. At opdrætter så samtidig lod sine børn lege i afføringen og urinen var endnu et red flag.

  • #174   5. aug 2018 Men det besvarer ikke spørgsmålet. Hvad er det, der giver dig ekstra arbejde når du får hvalpen hjem?
    Hvordan sviner den urimeligt meget?


  • #175   5. aug 2018 Hvis hvalpen ikke er renlighedstrænet, så giver det ekstra arbejde ...

  • #176   5. aug 2018 Er det at svine urimeligt meget for en hvalp?
    Ikke at være renlighedstrænet som 8 ugers?
    Så begynder det sgu at være svært at stille folk tilfreds..


  • #177   5. aug 2018 A - det kan stadig ikke sammenlignes.
    Kim skriver at han havde en dårlig mavefornemmelse fordi der var beskidt, ikke fordi det var en hvalpefabrik
    Vi har nogle hvalpefabrikker her hjemme, hvor der faktisk er rigtig rent og alting er velholdt, så hvis Kim var kommet et af de steder, så havde hans mavefornemmelse åbenbart været god, hvilket i mine øjne er fuldstændig absurd når man vil købe hvalp.

    I stedet for at se på, hvor pænt og rent der er, så burde man se på, hvordan avlshundene amt hvalpene lever og bliver behandlet.



  • #178   5. aug 2018 CH, jeg synes, det virker lidt som om du ikke VIL forstå, hvad jeg mener smiley Jeg skriver ikke, at hvalpen skal være renlig. Den skal bare været renlighedstrænet. Når jeg kommer for at hente min 8 uger gamle hvalp, så gider jeg ikke at glide i lort, som har ligget i 8 uger.

    Anni: Kim skriver da ikke, at hans mavefornemmelse havde været god, og at han ville have støttet en hvalpefabrik, hvis bare opdrætter havde gjort rent ...


  • #179   5. aug 2018 Anni, det er vel 10-12 år siden, og jeg vælger at tro på at Kim er blevet temmelig meget klogere siden. Luffe hentede han, så vidt jeg husker, i Sverige. Så nej, han ville ikke købe hvalp på en pæn og velholdt hvalpefabrik.



  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #180   5. aug 2018 For mig er det helheden der tæller. Hvis der er møgbeskidt er det med til at danne et indtryk af stedet. Hvis avler ikke selv kan se det er der måske også andre ting de ikke kan se.

  • #181   5. aug 2018 Meget enig med Max

  • #182   5. aug 2018 Nu sidder jeg og tænker lidt - og måske er der ikke en dyt at ha det i, men prøv at følg mig.

    Hvis hvalpe er vant til "underholdning" hver eneste gang de er vågne - så kunne jeg da egentlig godt forestille mig, at det ville være noget af et spring, at de pludselig skal til at være alene, altså helt alene.
    Og jeg tænker lidt videre - gu ved, om det kan kobles til de mange folk, der skriver ind om seperationsangst og alene hjemme problemer ?



    Martine - igen må jeg kysse din røv smiley
    Jeg tror virkelig at du har ret i din antagelse.


  • #184   5. aug 2018 Kris, det er ikke mig, der ikke VIL forstå. Det er dig, der taler udenom.

  • #185   5. aug 2018 Anni: Kim skriver da ikke, at hans mavefornemmelse havde været god, og at han ville have støttet en hvalpefabrik, hvis bare opdrætter havde gjort rent ...

    Kris - nej det skriver han ikke ,men han skriver at mavefornemmelsen var dårlig på grund af at det var beskidt....

    Deraf kan man vel konkludere, at hvis der havde været rent, så havde han haft en god mavefornemmelse.....


  • #186   5. aug 2018 Aj, skal hvalpen nu være renlighedstrænet, inden man får den hjem ?

    Det bliver da mere og mere avanceret smiley

    Det må jeg indrømme at jeg på ingen måde har forventninger til ...


  • #187   5. aug 2018 Martine: Hvad lægger du i ordet renlighedstrænet?

  • #188   5. aug 2018 Anni: Kim skriver, at det var med til at give ham en dårlig mavefornemmelse, ja. Men det betyder jo ikke, at rent = god mavefornemmelse.

    Morlille kan ikke flyve, sten kan ikke flyve ...


  • #189   5. aug 2018 Anni, nu sparker jeg dig sgu snart i røven, i stedet for at kysse den smiley

    Du laver de mest drastiske modsætningsslutninger, og det er sjældent sådan verden hænger sammen.


  • #190   5. aug 2018 Martine: Hvad lægger du i ordet renlighedstrænet?

    At opdrætter har sørget for at hver gang hvalpen er vågnet, at være tilstede og guide den udenfor smiley

    Hvad lægger du i det ?


  • #191   5. aug 2018 At en hvalp på 8 uger kan svine urimeligt meget kan jeg slet ikke se hvordan skulle kunne lade sig gøre...

    Heller ikke selvom den lægger 100 procent indendøre.
    Det kan næppe blive urimeligt...


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #193   5. aug 2018 Jeg undre mig over at man kan sige det er ligemeget. Der må da være en grænse. En hund der lever i sit eget pis og lort.

    Ligemeget. Den vasker vi bare når den kommer hjem. Ikke om jeg ville støtte sådanne forhold om det så var det bedste avl i verden.


  • #194   5. aug 2018 #192

    Det er jeg sikker på de har smiley


  • #195   5. aug 2018 Så kan jeg godt forstå, at du undrer dig smiley
    Jeg lægger det i det, at de første grundtrin til faktisk renlighed er lagt. At hunden har fået lov at besørge udenfor, og at den ikke træder rundt i afføring og opholder sig på samme kvadratmeter, som den besørger på.

    Jeg har fuld forståelse for, at hvalpe sviner! Og med store kuld er der jo ekstra svineri smiley Men det ville være rart, hvis opdrætter liiiige tog sig tid til at fjerne afføring og urin fra hvalpekassen


  • #196   5. aug 2018 Isabelle, både jeg og vores købere satte da også rasende stor pris på at hvalpene var renlige.
    Men det gør det altså ikke til urimeligt meget svineri - som hvalpen har fået lov til - at den IKKE er renlighedstrænet.


  • #198   5. aug 2018 Kris men det har da intet at gøre med at hvalpen sviner urimeligt meget.

    Du får da ikke mere arbejde ud af at opdrætteren ikke fluks tørrer op?


  • #199   5. aug 2018 CH: Du forstår vist bare ikke, hvad jeg mener. Men hvis du læser min forrige kommentar, så vil du måske få et tydeligere indblik i det.

    JEG mener, at det er urimeligt meget svineri, hvis 10 schæferhvalpe møver rundt i deres egen afføring i 8 uger. Og sådan et sted ville jeg ikke købe hvalp. At det så er opdrætters "job" at fjerne dette urimelige svineri understøtter jo bare, at jeg ikke vil købe hvalp fra en opdrætter, som ikke gør sit arbejde godt nok


  • #201   5. aug 2018 Jo, CH, for så er hvalpen jo vant til at besørge, hvor den sover fx. Så giver den ikke lyd eller bliver urolig, når den skal ud - den sætter sig bare.
    Og nu taler jeg ikke om, at opdrætter skal stå klar med pose og køkkenrulle, men om at jeg forventer en vis renlighed omkring hvalpene


  • #202   5. aug 2018 Isabelle, jeg tror, du har ret smiley

  • #203   5. aug 2018 #195

    Jeg tror måske vi misforstår hinanden lidt her smiley

    For mig, er hvalpene kun i hvalpekassen når de er helt små - altså frem til en 3-ugers tid, og der gør mor-hunden jo meget af arbejdet med rengøringen.
    Der er jo ingen renlighedstræning for hvalpen her ihvertfald.

    Når de så flytter ud af kassen, er min erfaring ihvertfald, at de er ret skrappe til selv at gå ud af den seng de har i deres hundegård / hvor de nu bor henne - og det er for mig, en del af renlighedstræningen.
    '
    Det forventer jeg ikke at opdrætteren hjælper med - altså på anden måde, end at opdrætter naturligvis sørger for, at der er rent i kassen hvor hvalpene sover, og at opdrætter fjerner efterladenskaber der hvor hvalpene går.
    Jeg har ingen forventning til, at en opdrætter - ligesom jeg selv gør når jeg får hvalpen hjem - holder øje med, hvornår den vågner og straks bærer den udenfor, sætter den på græsset eller fliserne og siger døøøøøøøøøgtyyyyyyyyyyyyyyy når den sætter sig smiley

    Aj, den del af opgaven klarer jeg helt selv smiley

    Jeg har iøvrigt aldrig - 7-9-13 - haft problemer med at få mine hvalpe renlige, så måske de lærer mere fra sig selv end vi regner med ?


  • #204   5. aug 2018 Martine: Jeg tror, at vi er helt enige faktisk smiley
    Det, jeg taler om ift. min debat med CH, er de tilfælde, hvor opdrætter IKKE fjerner afføringen efter hvalpene. Det synes jeg absolut ikke, jeg har lyst til, at min hvalp skal være vant til


  • #205   5. aug 2018 Selvfølgelig ikke - men jeg må indrømme, det har jeg ALDRIG været ude for at de ikke gjorde ??
    Jeg har så kun oplevet schæfer og malinois kuld ... men jeg kan da kun svært forestille mig, at den renlighed ikke er tilsvarende stor hos andre racers opdrættere ?


  • #206   5. aug 2018 Som sagt går min personlige grænse for hvor beskidt der må være ved at hvalpene er smurt ind i lort.

    At hvalpen skal renlighedstrænes har intet med det at gøre overhovedet, det mener jeg kun jeg som køber kan forvente er mit job.

    For mig handler det om, at hvalpe smurt ind i lort ikke har meget kontakt til mennesker (fordi man ikke vil røre dem) med risiko for dårlig prægning.


  • #207   5. aug 2018 Jeg tror også, at der er forskel på at gå efter en hvalp i et stamtavlekuld, hvor man kan forvente en vis standard og styr på tingene - fx ift. at matche de rette hunde osv. Det her var et blandingskuld, og opdrætter havde tydeligvis ikke styr på almindelig hygiejne, hverken omkring hvalpene, huset generelt eller sig selv.

    Og inden jeg bliver misforstået af nogen: Jeg siger IKKE, at alle blandingshunde vokser op hos håbløse opdrættere, eller at det kun er tavlehundeopdrættere, som har styr på tingene smiley


  • #208   5. aug 2018 Ok, nu kom det da helt ud af proportioner..



  • #209   5. aug 2018 CH: Så du ser ingen farer i, at der er lort og urin i opdrætters hjem, uden at det bliver tørret op i løbet af de 8 uger, hvor der er hvalpe?

    Det, jeg tænkte - og faktisk senere fik bekræftet - var, at opdrætter var at ikke havde overskud til gøre rent og ikke havde blik for det.

    Vedkommende havde ikke viden om og overskud til hvalpenes vilkår sundhed, prægning osv. Så mangelfuld rengøring var en indikation på, at noget var galt.

    Men hvis du aldrig har oplevet det scenarie, er det måske svært for dig at visualisere det


  • #210   5. aug 2018 CH?

  • #211   5. aug 2018 # 207

    Hold da op, det er godt nok længe siden at jeg har hørt/læst så meget vås smiley


  • #212   5. aug 2018 Hvad mener du helt præcist er usandt?

    At der findes håbløse opdrættere, at jeg ikke siger, at tavleopdrættere ubetinget er bedre end blandingshundeopdrættere eller ...?

    Jeg ved, at Martine går efter gode hunde, som hun kan bruge i sin træning.
    Hun søger nok ikke ligefrem hos Trunte, som er psykisk syg og avler hunde for sjov uden at sætte sig ind i tingene. Deri består forskellen. De steder, Martine søger, ville jeg også forvente en højere standard generelt.


  • #213   5. aug 2018 Jeg tror vi ser ret forskelligt på, hvad der er høj standard.
    Og nej, det handler ikke om stamtavler!


  • #214   5. aug 2018 Anni: Jeg bliver nødt til at sige at du har en gennemgående tendens til at fortolke ret langt på andres indlæg, og generelt til den negative side, når det drejer sig om noget du ikke ved en skid om.

    At den pågældende kennel var en hvalpefabrik, er faktisk sagen uvedkommende i denne sammenhæng; Det der er pointen, er egentlig bare at jeg faktisk kunne SE på stedet at ejerne ikke kunne følge med i det de havde gang i, og alligevel var dum nok til at ignorere mit indtryk i misforstået "tolerance" overfor folks ret til at være anderledes end det jeg selv sætter som standard.

    For dem som har fulgt med i pressen, viste det sig jo så senere, at de (eller rettere manden efter konens død) var så langt fra at kunne følge med, at myndighederne til sidst lukkede stedet ned.

    At der også var andre problemer med stedets hunde, i form af dårligt avlsmateriale, helt urimelige forhold for især golden retrieverne (hovawarterne var åbenbart de "priviligerede") rovdrift på på tæverne i form af alt for mange kuld m.v. er noget helt andet, som det ikke er så let for førstegangskøbere at gennemskue eller forudse.


  • #215   5. aug 2018 CH: Hvad ser du som høj standard?

    Jeg tvivler på, at vi ser det så forskelligt, som du tror smiley


  • #216   5. aug 2018 Jeg er meget på linje med dig, Kim. Mangelfuld rengøring er jo bare ét tegn ud af flere, men det er et meget håndgribeligt tegn. Hvis man undersøger i dybden vil man jo få øje på flere af de ting, du nævner - men det er super svært, hvis man ikke ved bedre. Jeg ledte efter min første hund, da jeg stødte på den her opdrætter - og jeg er glad for, at jeg alligevel valgte hvalpen derfra fra. Men jeg kunne lige så godt have endt med at købe derfra, fordi jeg ikke vidste, at det var alle mulige ting galt med hendes opdræt. Rengøring var i virkeligheden den mindste del af det samlede billede

  • #219   5. aug 2018 # 212

    Kris - det er så igen noget af en påstand som vist ikke er rigtig.

    Martine søger ikke efter steder hun vil købe hund fra, hun søger efter hvilke linier hvalpen har og køber hund efter det.

    Måske du lige skulle læse Martines # 29, det kommer her:

    #29
    i går kl. 16:50
    Jeg køber hvalp efter linier - ikke opdrætters hjem

    Jeg er græsk katolsk hvordan de er - en hvalp kan vaskes og så bliver den ren. Nemt og enkelt

    Det er noget mere indviklet at skulle puste den i .øven hele livet, fordi den ikke er har haft en rette opvækst / det er nogle dårlige linier den er efter.

    Så kort og godt - jeg er ligeglad


  • #220   5. aug 2018 A
    Så er der mulighed for at optjene bonuspoint til betaling af slipletstegepandedask smiley


  • #221   5. aug 2018 Anni: Ja, præcis! Hun køber hund i hjem, som har gået op i, hvilke hunde, der er blevet parret, og hvilke hvalpe, det med høj sandsynlighed resulterer i.

    Det finder hun jo netop ikke i et "meningsløst" kuld blandingshvalpe, som den opdrætter, jeg besøgte, stod bag.


  • #222   5. aug 2018 Længere nede skriver hun netop, at hun ikke har oplevet de forhold, jeg beskriver - og det er da netop, fordi hun i første omgang leder de rigtige steder!

    Jeg vidste ikke bedre dengang. 17 år gammel, havde aldrig eget end hund ... Jeg ledte sådanne steder og blev heldigvis afskrækket fra at købe der


  • #224   5. aug 2018 Holly - det kan man sagtens smiley

  • #225   5. aug 2018 Anni: Ja, præcis! Hun køber hund i hjem, som har gået op i, hvilke hunde, der er blevet parret, og hvilke hvalpe, det med høj sandsynlighed resulterer i.

    Sikke engang vås, det har da intet at gøre med om det er rent hos opdrætter eller ej, og læs lige en gang mere, hvad hun skriver, nemlig at hun er ligeglad med om der er beskidt eller ej.....


  • #226   5. aug 2018 #217

    Ha ! Det kunne min da også smiley


    profilbillede
  • #227   5. aug 2018 Nu faldt jeg lige over dette på G&G - jeg synes sgu sådan en hvalpekasse er klam!

    profilbillede
  • #229   5. aug 2018 Søren, jeg er stadig øm i bagen efter det virtuelle klask igår, så jeg gemmer en ny omgang til sløjere tider smiley

  • #230   5. aug 2018 At bruge en så erfaren hundeejer/opdrætter som Martine som reference, er måske ikke det allersmarteste for hvalpekøb generelt? Martine kan jo netop se igennem forhold som vi andre falder over, fordi hun ved præcis hvad det er hun ønsker og har styr på det nødvendige hjemmefra. Det er desværre ikke os alle forundt, så vi må jo forsøge at pejle os ind på det vi vil have, ud fra de forudsætninger vi hver især sætter.

    Man kan jo også gøre som jeg selv har gjort i anden omgang med stort held; Forhøre sig hos den relevante specialklub om der er kendte problemer med den opdrætter man har fundet frem til. Så får man sorteret de værste fra, og kan tage den derfra.


  • #231   5. aug 2018 Anni: Du er simpelthen nødt til at gøre to ting, hvis jeg skal blive ved med at svare dig.

    Først og fremmest et du nødt til at skrive, hvad du mener er forkert i mine opslag, i stedet for bare at afskrive det som vås.

    Dernæst er du nødt til at læse og eventuelt spørge ind til, hvad jeg skriver, i stedet for at afskrive det som vås.

    Alternativt kan vi stoppe vores debat her, for jeg står ved mine kommentarer:

    Jeg dømmer en opdrætter på baggrund af en helhedsvurdering, hvori bl.a. renlighed indgår som grundlag for denne vurdering. Det samme gør fx personlig fremtræden hos opdrætter (jeg vil føle mig tryg ved vedkommende). Det vigtigste er naturligvis hvalpenes vilkår.

    Derudover er jeg sikker på, at Martine har ledt efter sine hunde andre steder, end jeg gjorde som uerfaren 17-årig. Min tro herpå står jeg også ved. Men Martine kan selvfølgelig selv svare for sig om, hvorvidt hun har ledt efter hund hos en psykisk syg opdrætter af blandingshunde smiley

    Og ja, opdrætter var psykisk syg, fandt jeg ud af efterfølgende. Så der var netop en grund til den manglende rengøring (og prægning på hvalpene).


  • #232   5. aug 2018 A
    Passer mig fint. Man skulle jo nødigt få en tennisalbue smiley


  • #233   5. aug 2018 Kim: Det er også min pointe. Martine har langt bedre styr på det end jeg har, så derfor talte vi i første omgang forbi hinanden smiley

  • #234   5. aug 2018 Kris, når du taler om en enkelt konkret hændelse og alle andre taler generelt, bliver det en smule svært at debattere.




  • #235   5. aug 2018 CH: Jamen ja - derfor har jeg forsøgt at uddybe ved at skrive, at jeg helt generelt bedømmer opdrætter ud fra min opfattelse af vedkommende. Fx ift. rengøring

  • #236   5. aug 2018 Aj, skal vi ikke lige stoppe de der Martine-indlæg nu .. please smiley

    Jeg købte min første hund i 89 - fandt den i Berlingske Tidenes søndagstillæg .. den var dobbeltsidet kryptochid men med DKK-tavle.
    Vi bliver jo allesammen klogere smiley


  • #238   5. aug 2018 #226

    smiley


  • #239   5. aug 2018 Martine
    Du vil bare være bedst til det hele. Jeg har en gang købt en dkk-hund(gl dk hh), men den var kun enkeltsidet kryptochid. smiley


  • #240   5. aug 2018 Jamen er Martine ikke bedst til det hele?! smiley smiley

    Ej, undskyld, Martine - det var ikke min mening at trække dig ind i debatten på den måde. Beklager smiley


  • #242   5. aug 2018 For mig er der stor forskel på om vi snakker et slidt hjem, hvor man kan se, at der bor hunde og evt. andre dyr, og så et møgbeskidt hjem, hvor det aldrig bliver gjort rent, hvalpene ligger i afføring fra de tidligere kuld osv. Det sidste kunne jeg ikke købe fra, det første har jeg intet problem med.

    Jeg er ret enig i, at manglende rengøring kan være er symptom på manglende overskud. Det behøver ikke at være det, men jeg ville bruge det i en helhedsvurdering af opdrætter.

    Jeg ser det nok også som en form for professionalisme. Hvis man ligger billeder op af hvalpene i ulækre omgivelser, så trækker det ned i min vurdering af opdrætter, på samme måde som en hjemmeside fyldt med stavefejl eller dårlig grammatik. Det er måske ikke fair eller snobbet at gøre, men sådan noget påvirker mig. Og inden nogen skulle blive fornærmet, så snakker jeg virkelig snavset baggrund. Et par pøller ville ikke genere mig.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #243   5. aug 2018 Det ser jo også ud til at folk har grænser så helt ligeglad er man jo ikke.

  • #244   5. aug 2018 Men jeg er også privilligeret, jeg har ikke så store krav at jeg skal vente på bestemte linjesammensætninger der kommer hver 20. år


    Nej, det bliver dejligt fredeligt, når jeg bliver gammel nok tli at gå over i puljen med "familiehundeejere" smiley smiley


  • #246   5. aug 2018 Der er ingen, der sætter lighedstegn mellem overskud og et rent hjem.

    Men et rent hjem kræver overskud. Og et beskidt hjem KAN indikere, at det overskud ikke er til stede.

    Der er heller ingen, der glorificerer hjem, hvor rengøring er en tvangstanke.


  • #248   5. aug 2018 Grænser er vidt forskellige som vi også konstaterede med "vennerne".

  • #250   5. aug 2018 Trine, det har du sådan set også ret i - at det er sådan for nogle mennesker, mig selv inklusiv. Det er jo netop derfor, jeg og flere andre skriver, at vi foretager en helhedsvurdering

  • #253   5. aug 2018 Trine: Sådan vil det jo altid være. Men sundhedsskadeligt er i al fald ikke et definitionsspørgsmål

  • #256   5. aug 2018 You said it. Hvis noget skader sundheden, så er det sundhedsskadeligt. Som udgangspunkt må vi - i denne sammenhæng - være enige om at bruge den korrekte definition, når vi debatterer.

    At hver person så individuelt kan have en mening om, hvad der er forsvarligt/skadeligt, må vi holde uden for sagen.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #258   5. aug 2018 CH. Selvfølgelig er det forskelligt. Det er jo ikke det samme som at det er ligegyldigt for den enkelte. Du har jo også selv en grænse.

    For mig er det et tegn på ligegyldighed,hvis man ikke har en hvis orden,når man fremviser noget man ønsker at sælge.


  • #259   5. aug 2018 Jeg forstår ikke hvorfor det kan være så angstprovokerende at nogle mennesker lægger vægt på andre ting end man selv ville gøre, når de køber en hvalp? Det kan jo altså ikke gå værre end at os der vælger fra, må lede lidt længere, og dem som ikke har levet op til vores krav, har en hundehvalp til salg lidt længere. Jorden er jo ikke gået under...

    Det er måske her jeg skulle kaste en bombe! Jeg har et krav der faktisk er LANGT færre der kan leve op til, end bare renlighed; Hvis det ikke er en hovawart de har til salg, gider jeg slet ikke at komme... smiley smiley


  • #260   5. aug 2018 #259

    Spot on !

    Accepter dog at vi ikke ser ens på alt smiley


  • #262   5. aug 2018 Jeg tænker at det er fuldstændig forskelligt hvad vi prioriterer når vi handler med en opdrætter.
    Tråden om at tage hvalpen med ud uden opdrætter var endnu et godt eksempel på det.

    Personligt er jeg græsk katolsk overfor hvad andre vælger, men synes set er underholdende at høre hvorfor...



  • #264   5. aug 2018 Jeg er helt enig i at det er et sjovt emne. Netop derfor kan man godt undre sig over den aggressivitet der kommer til udtryk nogle steder.

    Det kunne egentlig også være ret så interessant at høre om hvor mange der ikke helt selv har levet op til deres eget ideal om hvordan sådan et hvalpekøb bør foregå, men det er der nok ikke mange der har lyst til at afsløre, givet den let antændelige stemning smiley


  • #265   5. aug 2018 Ida - Men tilsyneladende er der jo nogle herinde der har set så ækle billeder fra nogle herinde at de aldrig ville komme på besøg eller købe hvalp fra disse hjem.
    - Jeg ved ikke hvilke hjem der er tale om, og synes egentlig os det er usmageligt at skrive sådan om folk på et forum men ja det blev skrevet i starten et sted, og da jeg jo er enig med dig i at jeg aldrig har set billeder af så slemme hjem herinde, så må det jo i den grad være et definitionsspørgsmål, hvad for meget skidt er (;


  • #266   5. aug 2018 Jeg har købt hvalp på en måde jeg ikke ligefrem synes er fantastisk.

  • #273   5. aug 2018 Da vi købte Meck sendte DKK en alenlang liste på papir med alle hvalpekuld i Danmark.
    Vi fandt en opdrætter ca 50 km væk og vi kørte dertil samme dag.

    Der var 2 hvalpe tilbage, en frisk og opsøgende tæve og en han, det hellere ville sove end hilse.
    De var 10 uger.
    Vi tog hannen med hjem og talte aldrig med opdrætter igen. Hjemmet var ikke specielt rent smiley
    Vi købte halsbånd, skåle og en line på vej hjem.


  • #274   5. aug 2018 Ida: En damprenser/moppe er GENIAL til indtørret forhudsbetændelse, så skal man slet ikke skrubbe , men bare lige lade moppen stå ovenpå pletten kort tid, og så tørres det nemt af smiley



  • #275   5. aug 2018 Jeg har købt hund et sted, hvor jeg ikke ville have leveret hunden tilbage, men det havde jeg heller ikke tænkt mig at gøre, så det så jeg ikke som et problem.

    Vedkommende forsøgte også at binde mig et par usandheder på ærmet vedr. hd status i beslægtede hunde, hvilket undrede mig, eftersom hun måtte være klar over, fra hvad jeg havde fortalt, at jeg kendte til linjerne.

    Altså ikke lige et køb efter bogen, men jeg fik den hund, jeg ville have og har aldrig fortrudt købet.


  • #276   5. aug 2018 Jeg købte en hvalp et sted, hvor der ikke var ret rent hvor hvalpene gik.

    Det var de gladeste, mest frimodige (og modige) hvalpe jeg nogensinde har set. Men for F de stank af pis !!!
    Rengøring var ikke noget, han brugte ret meget tid på.

    Hvalpen var - som sagt - den mest fantastiske lille hund at få hjem. En appetit på livet så stor, ingen forbehold, glad for mennesker og andre hunde - ikke bange for biler eller busser, stor ædelyst, fantastisk motorik.

    Kæft, hvor var det dog ligegyldigt, at han ikke gjorde rent hele tiden, ham opdrætteren - han kunne til gengæld finde ud af at lave hunde, og præge dem formidabelt i deres opvækst smiley


  • #277   5. aug 2018 Jeg har haft fire kuld hvalpe, og jeg har det ryddeligt og rent, jeg går også på arbejde i den periode jeg har hvalpe, men der arbejder jeg i aftenvagt 32/uge. Min mand arbejder hjemmefra, så hvalpene er ikke alene, men han står ikke for nogen former for rengøring.
    Jeg kunne aldrig finde på at lægge billeder op af et beskidt hjem, hverken når jeg har hvalpe eller på andre tidspunkter.
    Jeg gør meget ud af, at hvalpene de første fire uger ligger i en ren hvalpekasse, jeg skifter tæpper og rengør kassen en gang dagligt, hvor alt skrubbes og skures og tæpperne vaskes.

    Når hvalpene er 3½ - 4 uger gider de ikke være i kassen, så der bor de i køkkenet, med hundekurve, wetbed tæpper og masser af legetøj, og der kommer de ud i haven så tit de vil, jeg står også op flere gange om natten, så de kan komme ud og besørge, så de er stort set renlige, når de tager her fra.

    Jeg synes det er sindsygt hårdt at have hvalpe, men jeg knokler også hele tiden med rengøring, socialisering, leg, kæleri osv, men de får også lov til at lege selv, jeg underholder ikke konstant, for de har jo hinanden og deres indbyrdes socialisering er sindsyg vigtig.
    FORDI jeg også passer mit arbejde, så synes jeg det er hårdt, men det er ikke mere hårdt, end at jeg gerne vil have et kuld eller to mere, jeg ELSKER hvalpe smiley ... men sparsom nattesøvn er rigtig hårdt, og det er det værst af det hele.

    De gange jeg har været ude at købe hund har jeg valgt opdrætter efter hvilke linjer der er, og så spiller mavefornemmelsen også meget for mig. Jeg har aldrig været ude i et møgbeskidt hjem, jeg har været ude i nedslidte hjem, men det er noget andet, hvis der var meget ulækkert kunne jeg godt finde på at gå igen, for jeg vil tænke, at har de ikke et minimum af hygiejne i hjemmet og har styr på det basale, så er der måske også andet de ikke har styr på, men jeg forventer ikke et skinnende rent og ryddeligt hjem, slet ikke.


  • #278   6. aug 2018 Er hvalpen godt avlet, velpræget og sund så er jeg fløjtende ligeglad med hvor rent der er/ikke er hos opdrætter. At en hvalpekasser er beskidt kan heller ikke få mit p** i kog. Hvalpene kan godt tåle det og man kan jo bare takke nej til kaffe (det drikker jeg så ikke alligevel smiley ).

  • Hilda L
    Hilda L Tilmeldt:
    dec 2007

    Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 1
    #279   6. aug 2018 Jeg ville be' Dyrenes beskyttelse kikke på stedet!!

  • #280   6. aug 2018 279# bare fordi der er beskidt?

  • #281   6. aug 2018 Hvis der er meget uhumsk og meget beskidt ville jeg bede DKK lave et kennelbesøg i første omgang - men det er forskel på, om der er møgbeskidt og decideret ulækkert i hjemmet generelt eller om det bare er fordi, at man har hvalpe gående, der ikke er renlige endnu.
    Det er svært at beskrive grænsen så på skrift, men nogle steder jeg har set på tv er deciderede ulækre, og sådan noget ville jeg reagere på.


  • #282   6. aug 2018 Dyrenes beskyttelse ligefrem.

    Så skal vi da være helt derude hvor det er som de hoarders, der er i de der underholdningsprogrammer.

    Dem tror jeg altså ikke ligefrem det vrimler med.
    Ligeså vel som et rent hjem ikke gør en god hundeejer, gør et beskidt hjem ikke en dårlig.


  • #283   6. aug 2018 Hvis dyrene har mad, læ og vand så hverken kan eller vil db gøre noget..

    De må IKKE bare tage dyr med som RSPCA må


Kommentér på:
Opdrætters hjem er beskidt - vil du købe hvalp der?

Annonce