{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Smitsom kræft...
  • #1   8. aug Måske en lidt bedre artikel

https://www.tcg.vet.cam.ac.uk/about/ctvt

• #3   8. aug Jeg har lige læst om det på fjæsen for 30 min. siden. Ellers havde jeg heller aldrig hørt om det...

• Ida og Figo
    Ida og Figo Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 5 Emner: 24 Svar: 2.512
    #4   8. aug Jeg har også lige læst om det på fb

• #5   8. aug Også er der dem der ikk mener gadehunde udgør en større risiko sygdomsmæssigt end hunde man har med på ferie.. - det her er så bare et eksempel..

Men skræmmende at kræft kan smitte!

• #6   8. aug Puha, hvis kræft smittede blandt os mennesker lige så let som kønssygdomme, som denne her minder om, mon ikke antallet af unge der benytter kondom ville stige drastisk?

• #8   9. aug Jeg havde heller ikke hørt om den før nu. Meen jeg tænker ikke sygdommen er særlig udbredt. Jeg har en veninde som har stået for rigtig meget arbejde med gadehunde ift at få dem hertil, være plejefamilie, videreformidle mv. Det er aldrig noget de er stødt på.

Der er andre sygdomme jeg er væsentlig mere bange for som intet har med gadehunde at gøre - såsom parvo, leptospirose, giardia mv.

• #9   9. aug Nu kan gadehunde der netop ikk er vaccineret sagtens få leptospirose da det findes "eksotiske steder" men altså nu står der jo netop i linket at det tit er gadehunde der har det og smitter hinanden plus der har været tilfælde i dk (hvor ordlyden er at det har været gadehunde - det står ihvertfald i forbindelse med det) så selvom din veninde ikk har oplevet det så er det nu altså et problem hos gadehunde må man gå ud fra når det direkte skrives.. Derudover så lever gadehunde da netop under forhold der gør de er mere udsatte end feks hunde der er med på ferie osv.. plus der desværre ikke altid er godt nok styr på de sundhedstjek der udføres før de indføres i landet - omend det ikke er hver gang/alle foreninger/organisationer osv der indfører gadehunde hvor det er tilfældet, men der kan også være skjulte ting der ikke ses/testes for ved de tjek, så at det udgør en øget risiko er da logisk nok.. Men at helt lukke øjnene når også dyrlæger i den tidligere tråd herinde siger det udgør en fare og har konsekvenser, så bør man nu nok tro mere på det end en persons erfaringer med en organisation/forening Men det er en helt anden snak..

Desuden er sygdommen måske ikke vildt udbredt herhjemme pt men det betyder jo ikk automatisk at der er en sikkerhed for at det forbliver sådan...

• #10   9. aug Pernille, jeg har hverken lukket øjnene for det eller sagt at problemet ikke eksisterer. Men jeg siger at jeg personligt ikke vil være ret bange for den sygdom - netop fordi den ikke er særlig udbredt. Ingen har jo hørt om den? Og den første artikel er fra 2017.

Der er flere andre jeg frygter langt mere som eksisterer i Danmark helt uden gadehundes indblanding.

• #11   9. aug Pernille, nu du skyder på gadehunde, så bemærkede du vel også denne lille bemærkning: "Heldigvis er de importerede gadehunde almindeligvis kastrerede, og derfor er risikoen for, at de spreder smitten, lille."

• #12   9. aug @9: Bare til info: Leptospirose kan man være uheldig at rende ind så 'eksotiske' steder som skovene omkring Køge og Herfølge ved at gå i snor på stierne og pladre lidt i vandpytterne I det område blive min Dobermann smittet i 2013. Hun var vaccineret mod det, men vaccinenen dækker kun fire slags leptospirose. Min hund fik en af dem som vaccinen IKKE dækker (Leptospira Saxkoebing - en variant fundet første gang i Saxkøping lang tid før man begyndte at hente gadehunde hertil).
    Min hund var meget tæt på at dø og fik nyresvigt. Nu 5 år efter begynder nyreskaden hun har fået dengang at kunne ses på blodprøverne og jeg skal nok ikke forvente at min hund bliver gammel. Det er en sygdom der ses mere og mere i Danmark. Tidligere hed det sig at det kun var jagthunde, der kom med på jagt i fugtige skovarealer om efteråret. Dette er ikke billedet mere og fx dyrlægerne i Faxe, der behandlede min hund, siger at de ser flere tilfælde af Leptospirose end de gør af hundesyge.
    Det er en sygdom vi skal tage alvorligt og gadehundene er ikke ansvarlig for stigningen i tilfælde her i DK. 'Den ansvarlige' er det lunere klima og de milde vintre.

• #13   9. aug Dyrlæger rundt omkring ser nu den her type kræft, især hos importerede gadehunde.

• #14   9. aug #11 Men alligevel er der set tilfælde i dk.. og som sagt er det da en risiko man ikk kan komme udenom - det kan nu også smitte på andre måder end ved parring står der.. Men det er sådan set lidt irrelevant - pointen er faren som flere skød væk i den tidligere tråd vdr gadehunde.. derfor skriver jeg som jeg gør.. plus alle de andre sygdomme som vi er lykkeligt uvidende om herhjemme (endnu)..

• #15   9. aug 10# Der er da også sygdomme jeg er enormt bange for som er mere sandsynlige at få herhjemme, men det lød bare utroligt meget som om at fordi ingen har kendt den herhjemme (på hg) eller fordi din ene kontakt ikke har oplevet det som et problem, så er det ikke et reelt problem hos gadehunde, og ikke noget vi bør være bekymrede over..

• #16   9. aug er jeg den eneste der synes det er lidt en storm i et glas vand? jeg ville nok ikke have skrevet om det... Jeg synes det skaber en masse unødig frygt og der har medierne et ansvar for hvad de fodre folk med

men jeg kender ikke sygdommen. Det virker bare som meget sjældent... lidt ligesom madiker i hunde i varmen

• #17   9. aug Pernille, det skrev jeg ikke. Det tolker du selv. Jeg skrev at det ikke er et UDBREDT problem og at jeg ikke frygter den.

• #18   9. aug Præcis Lens!

• #19   9. aug 17# Så forstår jeg bare ikk at du nævnte din veninde/bekendte/kontakt hvis din pointe blot var at du ikk frygtede det.. Men fair nok, du mente noget andet også er den skid jo slået..

• #20   9. aug Pernille, læs nu hvad jeg skriver. At det ikke er udbredt - dette bla understøttet af artiklerne der er linket til OG at jeg har en veninde som er med i alt det med gadehunde og de aldrig er rendt ind i det. Hverken hende eller alle dem hun arbejder sammen med, organisationer der snakker på tværs mv.

• #21   9. aug Der står der har været få tilfælde i dk, da jeg læste det, læste jeg ikk at der stod det var sjældent hos gadehunde.. Men kan da godt prøve at læse det igen..

• #22   9. aug Få tilfælde er da også lig med sjældent/ikke udbredt/whatever

• #23   9. aug Ja i dk.. Det har jeg også skrevet flere gange at det pt er i dk.. så det er da ikke nyheder :s

• #24   9. aug Men når det ikke ligefrem er sjældent hos gadehunde så er det da også en risiko for at vi kommer til at se flere tilfælde her i dk..

• #25   9. aug Måske, måske ikke. De fleste er som sagt neutraliseret så jeg tænker ikke risikoen er kæmpe. Lidt en storm i et glas vand som Lens siger.

• #26   9. aug Ej det her er simpelthen hat og briller nu.. Orker ikk at blive ved at forklare samme mening igen og igen

Ha en god dag alle sammen

• #27   9. aug

Kommentér på:
Smitsom kræft...