{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
834 visninger | Oprettet:

Racer med sær fordøjelse? {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder lige og stener over den tråd om Acana. Det er en FB der ikke fungerer på det. En anden skriver at ingen af hendes FB’er har fungerer på kornfrit.

Jeg tænker, hunde er jo rovdyr, hvis absolutte primære energikilde burde være KØD. Eventuelt lidt frugt og grøntsager, men da slet ikke i de mængder der er i visse typer tørfoder.

Jeg er godt klar over at hundes fordøjelse nødvendigvis må have tilpasset sig igennem de mange tusinde år, de har været domesticerede, men jeg studser over billedet - kan der være (næsten) hele racer, som er avlet så skævt, at de simpelthen ikke fungerer på en almindelig hundediæt?

Er det i virkeligheden evolutionen der stikker snuden frem, og gør endnu et forsøg på at gøre en ende på racer, der er super skamavlede - som døjer med vejrtrækning, allergi, som ikke kan reproducere normalt osv?

Og ja ja, skriv endelig om de frøbenene schæfere også - de døjer faktisk med mange af de samme ting: sart mave, defekte bugspytkirter, allergier.

Kommentarer på:  Racer med sær fordøjelse?
  • #1   11. sep nu er hundenes fordøjelse vist ikke ændret ret meget igennem domesticeringen - den er stadig som dens vilde fætre.

Men - eet af problemerne med tørpiller er deres struktur, eller rettere mangelen på samme! - hvis du lægger pillerne i vand, opløses de til en tynd grød, dvs der er ikke meget for systemet at arbejde med, derfor tilsættes også en hel del fibre.
    At indgredienserne så samtidig er behandlet til atomer - nedbrudt til stort set enkeltbestanddelene, betyder også at hundens system intet har at arbejde med.

Der behøves ikke ret meget yderligere nedbrydning, for at næringsstofferne kan optages, fint vil mange mene, men det er jo ikke sådan, at en organisme skal fungere.
    Den skal kunne behnadle de originale stoffer.

Desuden bliver rigtig mange hunde fordre enormt ensidigt, med samme farve pose år ud og år ind, og går det vildt for sig, bliver posen skiftet til en anden smag i samme mærke.
    dvs, hundens system møder kun ganske få udfordringer, hvilket man jo kan sige sig selv ikke er optimalt.

Hunde er i bund og grund naturens skraldemænd, og kan æde alt mellem himmel og jord.
    Jeg er af den overbevisning, at langt de fleste *sarte* maver er den ensidige, og højt procecerede fodrings skyld.

• #2   11. sep Mange af mynderne trives ikke på de kornfrie fodertyper, de kan simpelthen ikke holde vægten, hvis de ikke får ekstreme mængder. Min erfaring med Acana siger 6-700 gram til en hund på 15 kg, hvor jeg kan nøjes med under det halve når jeg bruger foder med korn.
    Vi har netop i en whippetgruppe på FB haft en debat om Acana og Orijen, det havde rigtig mange af os dårlige erfaringer med og jeg betragter ikke mynderne som skamavlede

• #3   11. sep Men det er forkert at en kødæder ikke kan klare sig på kød.

Hundens fordøjelse, tarmsystem, tandsæt har ikke ændret sig, det er stadig magen il ulvens, og ulve æder næppe korn.

Hvor det går galt, godt spørgsmål.

• #4   11. sep Kirsten H: må jeg spørge efter hvad du fodrer med?

• #5   11. sep Der er også en hel del, som slet ikke kan tåle rent kød.
    Det undrer også altid mig - medmindre det ganske enkelt er et spørgsmål om, at de ikke er blevet vænnet til det?

• #6   11. sep Jeg tænker at rigtig meget af det skyldes manglende fokus på sundhed og trivsel i avlen Mental og fysisk sundhed er åbnebart lidt sværere/kedeligere at have med at gøre rent avlsmæssigt end flotte farver og et 'smashing' eksteriør, der bringer udstillingstitler med hjem. Mange opdrættere har det med at sætte eksteriør først og 'glemme' resten af hunden så brugsegenskaber og sundhed ryger i svinget. Min oplevelse er at det typisk er i de meget populære racer at folk slås med 'sarte maver', manglende ædelyst, allergi og alverdens sygdomme.
    For en skraldemand burde det jo ikke gøre nogen forskel om den spiser råt, affald eller voldsomt forarbejdet tørfoder og om den får det samme dag ud og dag ind Og så har Pia sikkert også en pointe i at vi ikke udfordre hundens tarmsystem nok - at skulle bruge 14 dage på at skifte fra et tørfodermærke til et andet er da helt absurd når man tænker på at hunden uden problemer kan æde et rådent kadaver.

• #7   11. sep Acana:
    60% kød - heraf 1/3 fersk kød: 40% frugt, grønt & urter:

hvis jeg fodrede med fifty-fifty ferske råvarer som den opskrift, ville mine hunde dælme også sulte, og få dårlig fordøjelse.

Jo mere findelt foderet er, jo mere fiber, der kan optage væske, skal der til for at holde næringen længe nok i systemet for at kunne nå at blive optaget, det er formodentlig derfor korn - og ris, er så godt til at lave store abe-lorte.

• #8   11. sep Og min whippet trives på acana, men dårligt på noget med for meget korn. Jeg supplerer op med råt, samt kartofler, grøntsager osv.
    Men hun har haft problemer med sart mave, da hun var yngre. På trods af, at jeg ved opdrætter, Kirsten H, har sørget for at introducere en masse varieret kost til hvalpene. For så vidt jeg ved, er hun den eneste fra de linjer, der har haft problemer med maven.

Mine observationer er, at flere og flere racer, ikke kun de skamavlede, generelt døjer med "sarte maver" i en eller anden form. Mynder inkluderet. I den tråd Kirsten henviser til, var der i hvert fald påfaldende mange.
    Hvorfor aner jeg ikke. Men er ovre i nogle af de samme overvejelser som #1 Hvis man tager evolution med i overvejelserne, så kan man godt forestille sig, at de sarte maver måske bliver noget, der er "tillært", altså arveligt.

• #9   11. sep Snehvide - Et godt mix af Platinum, Royal Canin 4800/Hike active, vådfoder, råt og rester. Mine hunde har ikke sarte maver og er ikke kræsne.

• #10   11. sep Tak. Det husker jeg lige på, hvis vi skulle støde ind i, at de ikke holder vægten

• #11   11. sep Nu er kornfrit foder jo heller ikke lig med bare kød.

Et hurtigt kig på ingredientlisten på et af Acana's produkter viser en del ingredienser, jeg har svært ved at forestille mig, er naturligt forekommende i f.eks. ulves føde.

"Råt lammekød (8%), frisk andekød (8%), friske hele æg (8%), tørret lammekød (8%), tørret sild (7%), tørret kalkunkød (7%), hele grønne ærter, røde linser, kikærter, frisk nordgedde (4%), rå lammelever (4%), friske andeindmad (lever, hjerte, nyrer) (4%), frisk kalkunkød (4%), lammefedt (4%), grønne linser, spættede bønner , hele gule ærter, solmoden lucerne, lakseolie (2%), linsefibre, tørret lam brusk (1%), rå lamme kallun (1%), brun tang, frisk græskar, frisk havegræskar, frisk pastinak, frisk hvidkål, frisk spinat, frisk brun sennep, frisk raps, friske gulerødder, friske "Red Delicious" æbler, friske "Bartlett" pære, frysetørret lever (fra and og kylling) (0,1%), friske tranebær, rødder friske blåbær, cikorie rod, gurkemeje, mælketidsel, burrerod, lavendel, ægte lægestokrose, hyben."

Mine hunde trives sådan set udmærket på kornfrit, men de skal godt nok også sættes op mængde for at holde samme sul som ved foder med korn eller ris. Jeg har ikke brugt det specielt meget netop af den grund, men jeg har ikke kunne se forskel på pels og energiniveau, når jeg har brugt det i stedet for foder med korn.

Jeg så så heller ikke nogen forskel i den periode, jeg råfodrede.

• #12   11. sep Rovdyr spiser vel generelt ikke meget korn, sådan direkte fra strå, men jeg har en lidt kvalmefremkaldende forestilling om, at de æder mavesække og indhold fra byttedyr. Jeg har ikke noget smart at sige om skodavl, da jeg aldrig har ejet den slags

• #13   11. sep Jeg tænker en del opdrættere bare bruger et foder, de synes virker og lyder godt på ingredienslisten, og så ikke eksperimenterer så meget med, hvad hundene kan tåle og ikke tåle. Lidt ud fra devisen, hvorfor ændre på noget, der fungerer ?

• #14   11. sep Jeg synes det er et sjovt postulat at hundenes fordøjelse ikke har ændret sig gennem mange tusinde år. Når det nu engang er slået fast at hunde faktisk KAN fordøje visse kulhydrater - hvorimod ulve ikke kan. Og at sammenligne med ulve forstår jeg generelt ikke. Hunde er ikke ulve, og ulve er ikke hunde. De er udsprunget af samme art, men har udviklet sig i forskellige retninger. Det er som at sige at mennesker og chimpanser er de samme.

Dog giver det god mening for mig at der skal være noget fiber i foderet, for at holde det i maven længe nok til at der kan optages næring. Omvendt undrer det mig så at nogle hunde fint fungerer på X foder, imens andre slet ikke gør.

Og som Christina er inde på, forstår jeg ikke det med hunde der ikke tåler kød og ben. Altså, det burde vel være det mest naturlige for et rovdyr?

• #15   11. sep #14

Det kan ulve da vist også De spiser bær og rødder i naturen, og deres fordøjelse er mere omnivore end en kats

• Jinx
    Jinx Online Tilmeldt:
    jan 2014

Følgere: 8 Emner: 16 Svar: 2.162
    #16   11. sep Så fordi en fransk ikke trives godt på kartoffel/ærter/linser men bedre på korn, så er det fordi naturen vil udrydde den?

Hvad med ALLE de hunde der trives bedst på kornfrit fremfor korn... det må jo være det samme for dem, kornfrit er jo ikke = mere kød

• #17   11. sep Enig, Jinx. Folk glemmer ofte, at der er ret massive mængder af alt muligt andet end kød i en del kornfrit foder. Kingsmoor indeholder fx ikke en imponerende mængde kød, men både kartofler, ærter, hestebønner og roefibre.

• #18   11. sep der er vist ingen, der sammenligner hund med ulv ....

Og mht omsætningen af kulhydrat, så er evnen stort set sammenlignelig med de andre Canidae, der lever vildt., hvilket ikke er ret effektivt, derfor skal korn også nedbrydes kraftigt, inden det kan udnyttes af hunde.

Og klart, at kornholdigt, meget kulhydratholdigt, foder kan udfodres i mindre mængde end kød, der er langt flere kalorier/energi e 100g korn end 100g kød

At hunde-dyr æder mavesækken er en sandhed med modifikationer, i tider med rigeligt bytte er den ikke foretrukken, i strammere tider, jo så kan den da glide ned, men som oftest bliver den rystet omhyggeligt fri for fnadder!

Og, det er jo langt fra alle hunde-dyr, der lever af kornædende dyr ... faktusk ret få, da vildt korn er en sjældenhed, de fleste byttedyr (udover fugle) lever langt overvejende af gærs, buske, træer ... dvs uden korn.

• #19   11. sep Hvad skulle forskellen være på en ulvs fordøjelsessystem kontra hundens?

• #20   11. sep Jeg har - med flere forskellige hunde - oplevet, at ingen af dem kan æde Essentials, uden at få splattermave efterfølgende. Orijen, nogenlunde samme resultat. RC som de får nu, samt at min bliver supp. med alt muligt forskelligt af tørfoder, lige nu Carnilove og Josera, ingen problemer.
    Samme hunde spiser (spiste) råt kød, fisk, duer med fjer, hele kaniner, hele kyllinger, ben, pizza, leverpostej, rester o.m.a ligegledes uden problemer.

Naturligvis kan vi godt sige, at mine og kærestens hunde, af racerne malinois og cane corso er skrammelavl .. det ville så bare ikke være i tråd med min opfattelse

• #21   11. sep Nu har jeg jo engelsk bulldog, og de er kendt for at have sarte maver. Det er nu ikke noget der har plaget mine to, men de har så også været vant til at spise alt muligt, og det tror jeg generelt er med til at gøre dem mindre sarte.

• #22   11. sep Mine kan godt tåle både foder med og uden korn, både tørkost, råt og vådfoder. Det er jeg glad for Min erfaring er, at de skider mere på foder med lavt indhold af kød (uanset om det er kornfrit eller ej), men det er så også det. Jeg tænker, det skyldes, at en mindre del af foderet optages.
    Når foderet er så findelt, giver det vel også mening, der skal nogle fibre til for at samle afføringen, uden hunden behøver være “skamavl” af den grund. Har man en hund, der generelt ikke fungerer på særlig meget foder, kan det naturligvis også skyldes et arveligt problem.

• #23   11. sep Det tørkost, jeg har “dårligst” erfaring med, er Kingsmoor, Royal Canin og Acana (lidt mere afføring, lidt mindre blank pels og sidstnævnte kunne mine ellers ikke kræsne hunde ikke lide). Det, jeg har bedst erfaring med, er Orijen, Brit Care, Prima Dog og Essential Foods. Så det er lige modsat et par andre erfaringer her (i denne tråd og den om den franske bulldog). Det viser meget godt, at man også er nødt til at kigge på, hvad ens egen hund fungerer bedst på, og at de ikke nødvendigvis fungerer godt på det samme Også i ellers rimelig sunde racer.

Jeg er dog enig i, at hvis en meget stor del af en race generelt har problemer med sart mave, så MÅ der være et genetisk problem.

• #24   11. sep Min dyrlæge sagde på et tidspunkt at den enkelte ting de ser mest af er hunde med dårlig mave, og at det er mange forskellige racer.. tror det bare generelt er et stort problem..

• #25   11. sep Men så er der måske noget om snakken i Pias indlæg? At tørfoder kan være synderen, sådan generelt?

Det er jo sjovt, for i mange år talte man om protein som synderen, og nær sagt alle hunde med dårlig mave, skulle bare have foder med mindre protein. Måske virkede det fordi hundenes maver fik noget at arbejde med, selvom det så var kulhydrater.

• #26   11. sep Er der nogen der har noget videnskabelig evidens, for at ulven og hundens mave-tarm system er identisk ??

• Kim J
    Kim J Online Tilmeldt:
    jul 2018

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 456
    #27   11. sep Denne artikel virker rimelig seriøs:

http://www.sciencemag.org/news/2013/01/diet-shaped-dog-domestication

Måske skulle man bare kigge lidt mere på hvordan hunden trives, og mindre på hvad der står på posen?

At der er store forskelle på hvad de enkelte racer/individer klarer bedst, virker ret logisk på mig.

• #28   11. sep Tak Kim...

Det bekræftede hvert fald mine tanker om hundens fordøjelse...

Selvfølgelig er der sket en udvikling på 11000 år.

• #29   11. sep .....i mange tilfælde kan man måske også tilskrive den generelle fb ejer visse ting

Nå men mit kræ æder råt det meste af tiden... og så får han også engang imellem en gang vådfoder eller tørfoder eller alt i en stor pærevælling. Han får primært rene kødgodbidder...og så engang imellem smager han en toast, får en pandekage eller min kæreste stikker ham en halv cheeseburger... pizzaskorper eller hvad der lige er... som ikke er direkte giftige for dyret..

Og han har altså ingen fordøjelsesproblemer -og vi er tydeligvis ikke så sarte med hvad der ryger ind...

• #30   11. sep Nu er der jo også selvsagt mange andre årsager til sart mave/dårlig mave.. feks parasitter (også uopdagede tilfælde), allergi (også uopdagede tilfælde), forskellige tarm diagnoser - også her uopdagede tilfælde hvor ejeren bare aldrig får sat navn på..

Det handler da langt fra om bare at vænne hunden til at spise diverse varieret kost..

• #31   11. sep Allergi er måske en af de mest udbredte årsager...

• #32   11. sep Det vurderes feks også at en ret stor del af hunde går rundt med giardia uden at ejeren ved det og det bliver behandlet.. jeg kan ikk huske det præcise procent antal men jeg blev virkelig overrasket og chokeret..

• #33   11. sep Nu var det så mig der lavede tråden om Acana foderet - og jeg havde helt glemt efter 10 år væk fra HG hvordan det fungere herinde!
    However - Arnold som elsker sin Acana og har fået fantastisk pels og minimalt lugtende prutter, har bare det lille problem at han kommer af med for meget afføring i forhold til hvad der kommer ind. Og det er bestemt ikke fordi han ikke får andre ting i løbet af dagen (som jo i princippet også kan være med til at give for meget afføring) - men jeg vil bare gerne at han får noget som han går optimalt på... Har prøvet forskellige typer foder, plus han får en helt anden slags som godbidder indimellem.
    Så jeg må bare konkludere at jeg må bruge udelukkelsesmetoden!

Jeg kan ikke tåle kiwi, og nogle få andre ting - men er ellers blevet udsat for både det og meget andet i min barndom - men det betyder vel ikke at alle andre mennesker bør være allergiske også, fordi vores fordøjelsessystemer er ens?

• Jinx
    Jinx Online Tilmeldt:
    jan 2014

Følgere: 8 Emner: 16 Svar: 2.162
    #34   11. sep føj hvor er det egentlig bare en gang klam russisk ureguleret roulette man fodre sin hund med... kornfrit vs korn har ikke meget betydning i den sammenhæng.

http://www.ukrmb.co.uk/images/Research%20Paper%20-%20Raw%20Diet%20v%20Kibble%20Diet%20.pdf

• #35   12. sep det link beskriver tingene meget fint ..

Det er jo enhvers frie valg, at fodre hvordan og med hvad man vil .... men det bør være et oplyst valg, ikke blot fordi man blindt tror på industrien.

• #36   12. sep Jeg er så dårlig en hundeejer, at jeg fodrer med det tørfoder som jeg på respektive tid lige kan få ved kennelvennerne . Jeg ved faktisk ikke engang hvad hun får lige nu. Hun har aldrig haft maveproblemer, har masser af energi selvom hun efterhånden er en 'ældre' dame og så får hun et helt andet foder nede ved naboerne oveniu

• #37   12. sep Hunde er forskellige ligesom os. Min hund fik råt, men gad det ikke efter et stykke tid, hun elsker tørkost og ville hellere ha det. jeg supplerede med vådfoder. Nu er hun så på noget specielkost pga. krystaller i urinen, der har jeg købt flere forskellige mærker, både tørt og vådt og hunden er helt tilfreds og fungere fint på det.

Kommentér på:
Racer med sær fordøjelse?