{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Hundefoder
  • #1   13. sep Det tænk konkluderer er at dyrt skodfoder er lige så godt som billigt skodfoder, og det har de ret i. Men de har ikke sammenlignet kvalitetsfoder med skodfoder.
    Og så kan hunde overleve på sålelæder, men skal de det...?

• #2   13. sep Altså de skriver “alt hundefoder følger de samme standarter så hundens behov skal nok blive dækket” ?

Men ellers så er Royal Canin da med i testen, det vil jeg da mene er kvalitetsfoder, det bliver det ihvertfald solgt som og det er også halv pebret synes jeg..

Jeg tror bare lidt at der er noget mode og reklamefis med det hundefoder..jeg er sådan set ligeglad med hvad der står af smarte ting på posen, bare vovsen kan lide det og trives med at æde det.

Men igen jeg ved det ikke, jeg ved bare at Holly snart har gnavet sig igennem sine første 10kg Royal Canin så jeg skal snart have fundet en ny sæk mad

• #3   13. sep RC er ikke hvad jeg vil kalde god kvalitet...
    Men jeg er da enig i at hunden bør fodres med det den trives på.

• #4   13. sep Hvis det passer hvad de skriver så skal jeg da ned i Netto og købe en sæk

• #5   13. sep Holly, prøv at dykke ned i gamle tråde og indholdsfortegnelser på mærkerne.
    Emnet er vendt herinde en mio gange
    Testen sammenligner en hel masse mærker fyldt med korn og fyldstoffer. Der er intet godt, kornfrit foder med i testen, og man kan derfor ikke bruge den til noget.

Ja, alt hundefoder kan hunde overleve på. Men er overleve nok? Ikke for mig.

• #6   13. sep gadehunde bliver mellem 4 og 7 år. de ferale altså. er det nok for en kan man bare fodre med fodsåler. for mig er det for kort en levetid

• #7   13. sep Tror ikke gadehunde s levealder alene kan sammenkædes med deres foder. I gamle dage levede hunde af alt muligt mærkeligt og blev stadig 15 år gamle.
    Jeg er ikke i tvivl om, at noget foder er bedre end andet, der er da forskel på indholdet og hvad den enkelte hund dur bedst på.
    Samtidig er jeg ikke i tvivl om, at der sidder folk rundt omkring, som lever fedt af, at der ikke er grænser for hvor mange penge folk vil bruge på deres lille baby (hund)

• #8   13. sep det er tal fra studier af boitani. de er renset for de andre ting som slår dem ihjel.

jeg synes det er en fin sammenligning hvis man fodre med fodsåler

jeg husker ikke hunde som meget ældre i gamle dage. tværtimod synes jeg de kan behandles bedre i dag for sygdomme mm. hvor stammer det tal fra?

• #9   13. sep Er det mig du spørger efter et tal?

• #10   13. sep ja eller en anden. jeg undrer mig fordi jeg før har hørt den påstand men jeg har aldrig kunnet finde ud af hvor det stammer fra.

jeg tror det er en myte. og hvis de levede længere tror jeg ikke årsagen var foder men måske avl

udsagnet minder mig om når Turid rugas siger at verden var bedre i gamle dage da hunde ikke blev trænet

• #11   13. sep Jeg undrer mig bare fordi jeg ikke har skrevet noget tal eller kommet med nogen konkret påstand

• #12   13. sep Hvis det var avl, så passer teorien om at bastarder er sundere end racehunde, for min farbror og tante på Bornholm har hele mit liv haft blandinger, fodret dem med rugbrød og leverpostej, og kartofler, sovs og kød. De har ALDRIG fået hverken tørfoder eller dåsemad.

Den yngste blev kun 10.

En cockerblanding, en pudelblanding ( han blev 10, blind og så aflivet), en bassetblanding, en gravhundeblanding, en DSG et eller andet og nu har de en chi noget.

Det er på 60 år. Pudlen og basset overlappede hinanden. Ældste hund, gravblandingen blev 16 år.

• #13   13. sep egentlig er den test jo valid nok; alle doderene indeholder jo de tinge, en hund skal have ....
    Hvad original-indgredienserne har været, er jo lidt ligemeget, idet de stort set aller er behandlet til atomer (groft sagt) - med de er nedbrudt til enkeltbestanddele.

Og vi hører jo gang på gang, at den og den hund ikke trives på de dyre, kornfrie mærker.

Så hvorfor ikke bare købe en omgang ALDI-foder og se hvad der sker ..

• Cille  F
    Cille F Tilmeldt:
    apr 2018

Følger: 2 Emner: 5 Svar: 30
    #14   13. sep Mennesker kan jo også spise mere eller mindre sundt uden at tage skade af det.

• #15   13. sep sundt? - hvad er det ??
    Det er vel blot at indtage den mængde kalorier, fedt/proteiner/vitaminer og mineraler som er passende for individet.

Og spiser man ususndt - både hund og menneske, så går det galt, for så er der ubalance i sagerne.

Men som testen viser, er alt foder på markedet indenfor de udstukne rammer.

Kæphest: hvis man vil være sikker på hvad ens hund får, så er det rå-vejen !

• #16   13. sep Lens, kunne man tænke at det med at de også dengang blev gamle måske kan skyldes at de fleste racer dengang ikk var ligeså skamavlet og fokus lå mere på udseende end funktion/velfærd/sundhed end idag.. det er jo desværre sådan at vores hunde er blevet sygere og sygere med tiden pga bla det faktum samt der avles på hunde der slet ikk burde avles på (så på et tidspunkt en engelsk dokumentar).. Hvis man så antager det er korrekt så gir det faktisk mening at levealderen ca er den samme..

Alle vores hunde undtagen en blev ihvertfald ganske gamle..

• #17   13. sep pernille - please, husn at det kun er et fåtal, der er "skamavlede" - ganske mange racer er -stadog- sunde, og mange endda sundere en for fek 40 år siden ..

Der bliver altid fokuceret på den usunde minoritet, når talen falder på dårlig avl.

• #18   13. sep Holly tror du er inde på noget rigtigt trods alt.
    Der er jo penge i lortet, og enda mange.
    Jeg fodrer råt, og har altid en pose piller stående hvis jeg skulle få en tom fryser.
    Kunne aldrig drømme om at smide 6-700 kr efter et såkaldt kvalitets foder.

I gamle dage her på landet stod den på leverståhejs madder eller grisepiller og de levede ikke kortere.

Fra ulveliv til sterilt apotek, check din hund, fodre alsidigt er mit råd.

• #19   13. sep Pia, lige præcis det jeg undrede mig over også, altså hvis alt hundefoder følger samme standarter og der er de ting der nu en gang skal være i, så kan det ene vel være lige så godt som det andet ?

• #20   13. sep Linda, ja folk betaler åbenbart gladeligt ved kasse 1 uanset prisen, men om det så er pengene værd ved jeg ikke..
    Man kan sige hvis man sælger hundefoder så må man ikke sælge det for billigt ihvertfald, for så er der ikke nogen der tør at købe det

• #21   13. sep John, til den pris der, så er det vel også næsten billigere at fodre med råt kød, det fås jo tit meget billigt ?..men så er der noget med sammensætningen og alt det der, jeg bilder mig jo ind at hunden får alt hvad den har brug for i dens tørfoder og så får den kød og kødben sådan lidt ved siden af.

Så spørger de i butikken, hvis du er glad for din hund så skal du da købe den her..diiing så gør folk da det, hvem er ikke glad for deres vuffer

• #22   13. sep Samtidig er jeg ikke i tvivl om, at der sidder folk rundt omkring, som lever fedt af, at der ikke er grænser for hvor mange penge folk vil bruge på deres lille baby (hund)

Uanset hvad der herefter bliver skrevet i denne her tråd - så er det her KLART det klogeste

• #23   13. sep Malene, jeg har skam gransket mange tråde om foder og der er for og imod i alle sammen synes jeg, nogle skriver godt om det ene og nogle om noget andet, det er noget af en jungle ?

• Jinx
    Jinx Online Tilmeldt:
    jan 2014

Følgere: 8 Emner: 16 Svar: 2.092
    #24   13. sep Hvis alt foder følger de samme standarter og et ikke er bedre end andet, så ville hunde jo reagerer ens på foder med samme protein/kulhydrat kilde, men det gør de ikke.

Tilsætningsstoffer, farvestoffer,smagsstoffer og den giftige konservering er typisk at finde i billigt foder så det kan holde sig længere, og selvom det ikke siger noget om ernæringen, så kan det give hunde foderintolerance, sygdomme og allergi overfor indholdsstofferne.

https://okoliv.dk/hundefoder-uden-dyreforsog-og-skadelig-kemi/

"BHA er et hormonskadeligt stof og mistænkes for at være kræftfremkaldende.
    BHT er skadeligt for vandmiljøet og mistænkes for at være kræftfremkaldende.
    Ethoxyquin er forbudt til fremstilling af menneskeføde og kræftfremkaldende
    Propylene Glycol er giftigt for vandlevende organismer.
    Propyl Gallate er allergifremmende."

https://www.allaboutdogfood.co.uk/dog-food-ingredients/0043/antioxidants

• #25   13. sep Der er jo netop en minimums grænse for de forskellige elementer i foderet
    Feks: % protein, % fedt % diverse vitaminer/mineraler osv.

Min mening er dog, at uanset tilsætningsstoffer, vil en ensidig fodring med eet mærke, på sigt være skadelig.

Og uanset konserveringsstoffer, er det da betænkeligt at tørpiller kan holde sig så længe i en pose ...

Og Holly, du bekymrer dig for, om hunden får nok af dit-og-dat hvis du selv står for foder-sammensætningen, det er du jo rent faktisk heller ikke sikker på ved brug af færdigfoder - det kommer jo helt an på, om hunden spiser den -korrekte-mængde! - spisder den for lidt, vil den på sigt komme i under skud, og spiser den for meget, ja så vil den efterhånden blive overdoseret.
    Jeg - er igen- af den mening, af en varieret kost, langt bedre tilgodeser behovene, da det jo ikke er samme mængde af tingene, der bliver indtaget hver dag.

• #26   13. sep Pia -

Min mening er dog, at uanset tilsætningsstoffer, vil en ensidig fodring med eet mærke, på sigt være skadelig.

Hvorfor ?

• #27   13. sep Det blev en sæk af noget med nogle fedtsyrer i, der støtter hjernes udvikling og fremmer indlæringsevnen, det tænkte jeg lige Holly godt kunne bruge..
    Det bliver SÅ godt, tænk at man kan æde sig klog

• #28   13. sep Pia, der er også nogle der siger at hunde ikke har ret godt af at skifte foder hele tiden, så skulle de kunne få problemer med maven ?
    Men din teori lyder meget god, jeg ville nok også finde det ret så kedeligt at spise f.eks frikadeller med kartofler hver dag og måske også på sigt komme til at mangle et eller andet ?

• #29   13. sep #26 - fordi man risikerer at netop den sammensætning af foderet proteine, vitaminer/ mineraler kan udløse en over-følsomhed (ikke at forveklse med allergi)

Netop fordi, der er forskel på sammensætningen af diverse fodere, nogle indeholder meget feks A-vitamin, andre meget af noget andet, og uanset hvad, så er en massiv påvirkning af een type proteiner ofte årsag til at immunsystemet reagerer.

Det kan dog ret let overkommes ved at have fek. 3-4 forskellige typer piller.

• #30   13. sep Its a religion

• #31   13. sep John, ja det kan jeg forstå

• #32   13. sep og hvorfor skulle hunde ikke have godt af at skifte foder tit? nu er vi vist tilbage til det oprindelige spørgsmål

Hunde er naturligt i stand til at leve af en "skraldespand" - og der kan indholdet jo let variere fra dag til dag ... so to speak.

Ja, hvis hunden kun er vant til een form for foder, er jeg enig i, at den kan have svært ved at omstille sig til en anden type, men ligesom os selv, der jo spier noget forskelligt næsten hveranden time døgnet rundt ... næsten. Kan en normal sund hund selvfølgelig tåle at skifte foder tit, og -i min mening- også gøre det!

• #33   13. sep #30 - hvad er en religion?

• #34   13. sep Pia -

Tak for svar

• #35   13. sep Pia
    Hele fodersnakken.
    Fodrer råt og stoler mere på mig selv end indholdsfortegnelse på en pose

• #36   13. sep hvor kommer religionen ind i det?

Og, der er jo ingen der modsiger deklarationerne ... de er givetvi helt korrekte - min holdning er blot, at konstant at anvende det samme foder, vil man komme ud i en ensidig fodring - egentlig på samme måde, som hvis du lever af hakkebøf med bløde løg, sovs og kartofler ... det er fin mad, men hvis du får det et helt år, er jeg rimelig sikker på, at du vil udvikle een eller anden utilsigtet kondition.

• #37   13. sep Jeg tror jeg er blevet snydt, der står på posen det er kylling og ris, men det er bare sådan nogle brune kugler der lugter lidt ala tørfisk ?

• #38   13. sep Jeg har 4 slags tørfoder stående, der er råt i fryseren, der er rester i køleskabet.

Begge hunde skifter fra morgen til middag til aften, og det klarer de fint.

• #39   13. sep jeg undrer mig bare fordi jeg før har hørt at hunde blev ældre i gamle dage. det kan jeg ikke genkende i min omgangskreds.

• #40   13. sep Jeg tror heller ikke de blev ældre, men har heller ikke indtryk af, at de levede kortere...

• #41   13. sep enig.... Det er interessant men jeg tænker tilpasning.... men i min familie fik de godt nok hundeæde..... som i virkelig noget jeg ikke ville give min i dag..... jeg forstår det ikke.... men umiddelbart overlevede de.... men var de sunde.... det ved jeg simpelthen ikk.... at blive gammel er lig med sund... neeej vel. jeg tænker bare højt

• #42   13. sep Og måske var mange ikke så opmærksomme på hundens trivsel, som man er nu. Så måske blev hunden gammel, men havde det elendigt de sidste år. Jeg ved det ikke.

• #43   13. sep Min mormors hund levede fint på leverpostejsmadder og rester. Det var før tørkost blev det nye hit

Kommentér på:
Hundefoder