{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.143 visninger | Oprettet:

Kan ejer gøre hunden "syg"? {{forumTopicSubject}}

Inspireret af en anden tråd, så vil jeg gerne høre jeres tanker om, hvorvidt ejeren kan gøre en hund syg. Enten ved at finde små "symptomer" ved hunden, som dernæst sygeliggøres, eller ved at ejerens sindsstemning simpelthen påvirker hunden så meget, at den bliver skrøbelig, både fysisk og psykisk.

Med de første, altså at finde symptomer, kunne man forestille sig en ejer der igen og igen opsøger dyrlæger, gerne forskellige, som ikke kan finde en diagnose - før der endelig er en dyrlæge der ud fra ejers beskrivelse og måske små, diffuse fund på hunden, stiller en kompleks diagnose.

Og i så fald, hvor går så grænsen mellem at tænke sin hund syg, og ikke stole på en behandler/dyrlæges afvisning af at hunden fejler noget?

Så - findes der en slags Münchhausen by hund?

Kommentarer på:  Kan ejer gøre hunden "syg"?
  • #1   8. okt Den slags findes - også i min familie (heldigvis perifert). Offeret, foruden hunde, er oftest en ung pige/kvinde 20-40år.
    Må jeg spørge, projicerer du A

• #2   8. okt altså nogle har jo fire eller flere bogstaver

Aslan og jeg har kun d

jeg tror selv at det er ham der har smittet mig for som Dali sagde er forskellen på mig og en gal person at jeg ved jeg er det... hov! nå pyt... men vi er d helt fra morgen til aften og han kom naturligvis med det fra hans tidligere hjem.... men hvad pokker.. det gjorde jeg jo også så vi har gensidig dårlig indflydelse på hinanden i forhåbentlig mange år mere

ang emnet ellers. Jeg tænker en ejer kan stresse et dyr så det får det skidt mentalt og fysisk. andre kan berolige samme dyr så det fungerer og for eksempel ikke angriber hunde mere. Jeg ser det nu og da. terapihunden der var sensitiv og mistrives i jobbet men fungerede fint i et andet hjem... og når jeg går fra et hjem efter en rådgivning er 50 % af problemet løst hvis jeg gør mit job ordentligt... nemlig ændre ejerens måde at tænke og være omkring hunden

har man nogensinde trænet en kat og måske en rigtig terrier så ved man også hvor vigtigt det er at man tror på at man kan, ikke tøver og famler. hunde er bedre end chimpanser til at afkode os. deres overlevelse afhænger af det. Vi er kilden til alt godt i deres liv. bemærk hvad din hund laver når i ikke er aktive sammen. et ører eller øje er på dig. det er skide smart og der er lavet de mest fantastiske forsøg med det område.

så mit svar er ja. naturligvis påvirker ejere deres hunde i positiv og negativ retning og naturligvis spiller den måde en hund trives på mentalt ind på dens fysik og omvendt. det er en helhed

min veninde er dyrlæge. Hun siger de bedste dyrlæger lytter til ejerens fornemmelser

• #3   8. okt Synes ofte at jeg ser hundeejere, der gerne gør et KÆMPE stort nummer ud af meget meget lidt...

En knækket negl, og der står nærmest et akut team på standby i 14 dage...

Synes nogen gange det bliver for meget, og jeg forstår ikke behovet for at lave sådan en scene over ingen ting...

• #4   8. okt Ha ha godt emne
    Tror jeg så en bums på min den anden dag men nu kan jeg ikke lige finde den igen.

• #5   8. okt Uha ja, jeg tror bestemt at Münchhausen by hund findes.

Der er bestemt folk, der skamglor deres hund i samtlige deres vågne timer og sidder og "finder fejl" .. se bare trådene herinde "dyrlægen siger godt nok, meeeeen .... " - og så en masse, der disser dyrlægen og ved langt bedre.

Så jo, det ser man ofte eksempler på, dette Münchhausen by hund ..

• #6   8. okt Måske, men jeg synes det er vigtigt man er obs på sin hund.

Jeg har selv lige oplevet et langt forløb med kiropraktik og jeg holdt fast i noget stadig var galt, selvom det var minimalt... CT-scanning viste diskusprolaps.

Jeg vil gerne skrive den lange historie en dag, når alt er kommet på afstand og alt forhåbentlig er gået godt.

• #7   8. okt Ja, jeg tror at det findes........ Jeg er en af dem, som opsøger dyrlæge i tide og utide. Heldigvis har jeg forstående dyrlæger, som VED at det er fordi jeg er så observant med mine hunde og hellere kører en gang for meget end en gang for lidt...... Men jeg HAR oplevet hundeejer( e) som VIL have at der skal være noget galt med hunden....

• #8   8. okt Jeg har selv lige oplevet et langt forløb med kiropraktik og jeg holdt fast i noget stadig var galt, selvom det var minimalt... CT-scanning viste diskusprolaps.

Jeg kører aldrig til kiropraktor ved mistanke om noget galt, inden jeg har fået min hund tjekket hos dyrlægen.
    En god kiropraktor er guld værd - men lidt moderne teknologi er bestemt heller ikke at foragte

• #9   8. okt Martine

Bestemt ikke, men tanke på diskusprolaps lå ikke lige for.

Det ville ikke være fundet på røntgen. Ville du som det første putte hunden i CT?

• #10   8. okt Ja !

Det gjorde jeg med min forrige hund - er der noget at se på ham, og de ikke kan se det på alm røngten, så må han en tur i scanneren.
    Ellers kan det jo være ligegyldigt med at køre til dyrlægen, hvis man ikke vil gå hele vejen

• #11   8. okt Hov - misforstod dit spørgsmål lidt. Nej, jeg ville ikke smide ham i scanneren som det første, men når han havde været i røngten og det ikke viste noget, så ville han ryge i scanneren.

Og så ville han blive aflivet, opereret eller til kiropraktor .. alt afhængigt af hvordan det så ud og hvad odds var

• #12   8. okt Jeg gider egentlig ikke skrive så meget, for Matine kommer mig hele tiden i forkøbet.

Men da Anton var unghund overvejede jeg faktisk, om jeg så spøgelser, for der var et eller andet, men jeg havde ret hver eneste gang, jeg insisterede på dyrlæge, uanset om det var knæ, ryg eller IBD og bøvl med bugspytkirtlen. Jeg ved ikke, hvad der gør, at nogle ejere (måske de fleste?) kan mærke/fornemme noget er OFF med vovse, men jeg er generelt meget sensitiv overfor andre mennesker, jeg er tæt med og kan mærke "i maven", hvis noget er galt eller noget er ved at være galt - hvilket både kan være en velsignelse og en forbandelse. Summa summarum er altså, at jeg ikke var tosset i hovedet og havde jeg lyttet til bl. a. min mand og havde set tiden an, var Anton her nok ikke i dag.

• #13   8. okt Jeg ville nok også gøre det en anden gang, men igen.. Det lå ikke lige for.

Hun havde været til konkurrence og præsteret til top og ingen bivirkninger dagen efter kort inden hun kom i CT

Jeg tog til konkurrence fordi kiropraktor havde sagt ok til det. Alt var fint.

• #14   8. okt Men hvis der ikke var noget galt med hende, hvorfor skulle hun så til dyrlægen ? Sorry, forstår vist ikke helt det der `?

• #15   8. okt Martine

Nej jeg forstår godt det er forvirrende med små udtag af hele historien.

Jeg ville bare skrive at jeg synes det er vigtigt at lytte til sig selv.

Vi havde været gennem længere forløb med denne kiropraktor, og nu fik vi ok til at tage til konkurrence.

Symptomerne viste sig ikke hver dag.

Du må læse med hvis jeg en dag får skrevet det hele ned, og vil egentlig gerne dele det, for det er møg vigtigt at man lytter til sig selv. Lige nu er det bare for tæt på stadigvæk.

• #16   8. okt Det et helt OK Tinna - jeg læser med når du er klar til at skrive

• #17   8. okt Jeg er ikke i tvivl om at det findes - men også at det modsatte findes - at ejere har fat i den lange ende selvom dyrlægen afviser.

Jeg har lært at stole fuldstændig på mig selv når det kommer til matriklens beboeres helbred.

• #18   8. okt CH, jeg er da heller ikke i tvivl om at ejeren tit har fat i den lange ende. Men jeg kan nogle gange undre mig over hundeejere som har 3-4-5 forskellige hunde, som alle har allergi/maveproblemer/rygproblemer - altså samme art af lidelse ved hver hund.

Jeg husker en bruger på et andet forum, som havde en lang række af hunde som havde meget eksotiske maveproblemer, og som en gang om måneden berettede at NU havde hun løst problemet, for det var bare med at undgå korn/majs/gluten/sukker/ærter whatever. To uger senere sked hunden sig ihjel igen, og hun opfandt en ny løsning. Så vidt jeg ved, gør hun stadig det samme i dag. Jeg foreslog hende engang at lade hundenes maver få ro, ved at få et par måneder på samme foder, og så blev hun sur og blokerede mig Jeg er slet ikke i tvivl om at en som hende gør sine hunde syge, ikke bevidst, men ved hele tiden at kegle rundt i alt muligt.

Jeg har da også selv stået med et problem, som Magtor mente var en dårlig skulder der skulle opereres. Halvandet år senere viste det sig at det var et bagben der var skadet, og havde været skadet hele tiden

• #19   8. okt Åh ja. Jeg har en bekendt hvis dyr altid bliver depressive, angste, får tvangstanker og tvangshandlinger, anfald af diverse slags, diverse sygdomme dyrlægen ikke kan finde... det er konsekvent at personens dyr fejler alt. I hvert fald i ifølge personen selv. Og det er altså uanset om det er hest, hund, kat, kanin eller fisk... personen har sågar haft en hest med “selvmordstanker”

• #20   8. okt #19 Dyr kan godt have selvmordstanker. Min tantes hund begik selvmord. Den var, vidst nok, blevet påkørt engang. Ikke alvorligt og den kom sig helt. Da den blev gammel og træt gik den ud foran en bil fordi den vidste den kunne dø af det (det gjorde den så også). Det er hun sikker på, tanten.

• #21   8. okt Hvordan ser man at en hest har selvmordstanker?

• #22   8. okt Såvidt jeg husker, har der været historier om folk, der gjorde deres dyr syge, bla. en der gav sine æsler/heste injektioner med insulin ?
    Så ja, Münchhausen by proxy kan også inkludere dyr, desværre

• #23   8. okt A #18, har vedkommende Beagler?

• #24   8. okt Nicole, det nægter jeg at udtale mig om

• #25   8. okt Jeg tror bestemt godt at man kan påvirke sine dyr ubevist. Ligesom mennesker kan få fysiske symptomer pga noget psykisk. Det fungere nok ikke helt på samme måde, og det fysiske kan man jo sagtens se spøgelser men sådan helt overordnet så ja det tror jeg godt man kan.

Min vaks fik kræft i halsen som spredte sig med lynets hast, jeg havde ham i præcis 3 uger fra det blev fundet til vi sagde farvel.
    Så det er jeg ekstra bevidst om nu, jeg er blevet bedre til at lade være, og jeg har ikke rendt til dyrlæge med hundene pga det, men jeg har prøvet at finde en lille bule på Lucky og været helt sikker på at det var kræft. Det var det dog selvfølgelig ikke, fik dyrlægen til lige at mærke på det ved det årlige subdhedstjek og det gik pænt væk igen kort efter

Lucky reagere meget på hvordan jeg har det. Hvis jeg bliver virkelig ked af det, får angst anfald og lign. Reagere han lige med det samme. Han bliver nærmest en helt anden hund, han klæber, bliver jumpy. Det er desværre ikke længe siden jeg havde et anfald, hvor han faktisk reagerede så kraftigt at han lå og rystede i sin kurv. Jeg fik heldigvis ret hurtigt kontrol over mig selv, og fik så min kæreste til at hjælpe mig med at gå med hundene, både for min skyld, det hjælper at komme ud og få noget luft, men mindst ligeså meget for Lucky, han skulle ud og opleve noget positivt.

Havde jeg mange af disse anfald, og reagerede han så kraftigt hver gang, ville jeg nok overveje at jeg ikke var den rette ejer for ham, det ville være så synd at han skulle have det sådan. Rosa reagere også men ikke nær så kraftigt som Lucky gør. Heldigvis er det yderst sjældent at jeg får disse anfald, specielt hvor hundene er til stede, og hvis jeg ved at jeg har nogle dårlige dage kan jeg sende dem hjem til min mor

Jeg har også selv været der hvor jeg gik til undersøgelser hos læge og sygehus, blev indlagt af 2 omgange, fordi jeg blev ved med at gå og være syg, men de intet kunne finde. De fandt så ud af ved anden indlæggelse hvor jeg netop var der for at de kunne snakke med mig og finde ud af om der var noget psykisk bag, at jeg blev fysisk syg, fordi der var noget psykisk. Det er blevet meget bedre i dag, men når jeg er på vej til at få angst får jeg det som om jeg har influenza.

Nu er jeg jo et menneske, så som jeg sagde først er det nok lidt mere komplekst og anderledes end hunde, så det kan som sådan ikke sammenlignes. Men jeg tror bestemt godt at man enten kan se spøgelser hos sin hund, eller at man kan påvirke sin hund så meget at der kommer symptomer..

• #26   8. okt #23 - Sjovt, jeg tænkte vist på den samme

• #27   8. okt Har kun lige fulgt med på sidelinjen

Men hvis den vedkommende du snakker om A, har beagler, så sig lige hun skal læse om Beagle kolik syndrom Det findes nemlig, så hvis det er det de har er hun ikke helt galt på den

• #28   8. okt Selvfølgelig kan man gøre sin hund syg ved at tilføre den skader på et væld af måder.
    Men at man skulle kunne gøre den syg alene ved tankens kraft, der står jeg af.

Man kan gøre den skrøbelig, nervøs og tage det mentale overskud ud af den, men ikke give den sygdomme.

• #29   8. okt Tro mig Caroline, det har hun været omkring mange gange. Og mange andre spændende diagnoser. Jeg tror nok at jeg har fulgt hende gennem 4 hunde, og samtlige har været virkelig syge med maverne. Og dét kan jeg undre mig over.

Nu skal det ikke kun handle om hende, for jeg kender også andre som på mystisk vis mister hunde. En jeg kender har fået aflivet 3-4 yngre hunde (den ældste var vist 4 år), og alle har haft sygdomme som måske kunne være flåtsygdomme eller andet neurologisk, men ingen af hundene har haft diagnoser som er bekræftet af dyrlæger.

• #30   8. okt Det er bare iorden, det er vidst bare ikke sp udbredt så HVIS nu hun ikke kendte det ville jeg lige nævne det

Men ja jeg er enig, de findes helt sikkert dem der kan få både hunde og børn til at fejle alt..

• #31   8. okt Nu er temaet her vist hundes sygdomme, men skulle ejeren komme til at stå i en situation, hvor den modtagne opmærksomhed lige trænger til en make-over, så er her en liste med mere eller mindre vidtløftige diagnoseforslag til fri afbenyttelse.
    http://www.hypnose-hypnosis.dk/liste-med-fobi-fobier.htm

• #32   8. okt Det er så bestent heller ikke rart at være under mistanke for sådan noget når det ikke er sandt. Jeg har hørt gu ved hvor mange kommentarer om at det er godt nok uheldigt vores dyr altid er syge, og hvorfor det mon kan være,om jeg ikke lige er pylret nok, eller om det er for at få opmærksomhed..

Ved du hvad, når man har haft en hund med SLO sp bryder ens verden sammen når næste hund flækker en negl iøvrigt var det mig der fandt Obbes diagnose og bad dyrlægen teste for det, det var mig som bad dyrlægen fjerne ALLE kløer fordi jeg vidste at det var den eneste vej! Det var mig som fandt alternativ medicin, og importerede ulovlig medicin, og min hund blev rask! Men det var følgesygdomme der var skyld i at vi måtte aflive

Ja og Asterix har været syg i 1 år nu, jeg har 1 måned ud af 12 hvor han ikke har kostet 3-5000 i dyrlæge regninger.. forsikringen udbetaler ikke flere penge i år, vi er nået max.

Men det kan man ikke forklare folk der ikke ved hvordan mit forhold er til min hund..

• #33   8. okt Rotterne, nu handler den her tråd vel ikke om hunde der ER syge, men om ejere der bare gerne vil have at deres hunde er syge... Eller er jeg helt galt på den her?

• #34   8. okt ...eller hvor andre tænker at ejeren gerne vil have at hunden er syg.

• #35   8. okt Minion, jo men derfor må jeg vel stadig give mit besyv med om hvordan det er når folk mistænker et eller andet

• #36   8. okt Den vinkel må jeg indrømme at jeg slet ikke havde på...

• #37   8. okt Rotterne, jeg havde bestemt ikke dig i tankerne, slet ikke. Jeg har ikke været her længe nok til at kende historien med Obelix. Bare for at gøre det helt klart!

CH, jeg tænker ikke så meget på at gøre hunden syg, men måske mere at sygeliggøre alt. Altså se faretegn ved alt, og i flæng forsøge at behandle med alle mulige forskellige tiltag. Den med foder og allergi er jo en genganger, særligt folk som faktisk HAR haft en allergihund tidligere.

Der var engang en bruger på et andet forum, hvis hund udelukkende levede af svinekoteletter. Fordi hunden før (eller før igen) havde haft allergi.

Selvfølgelig har man sine tidligere hundes sygehistorie i baghovedet, særligt når det er racerelaterede sygdomme. Men jeg synes også at man kan gå for vidt. Det er så der hvor man måske skulle overveje at skifte race.

• #38   8. okt #21

Jamen lige præcis! Måske har man oplevet den forsøge at hænge sig i hønettet?

• #39   8. okt Sindsstemning alene, som du nævner i startindlægget, kan jeg ikke se føre til decideret sygdom hos hunden. Men hvis der menes tanker, som forplanter sig i adfærd... ja, selvfølgelig.

Jeg synes det er fornuftigt at have en vis skepsis til diverse fagfolk. Det betyder ikke, at man ikke skal stole på dem - men sådan noget som at få en vurdering fra forskellige dyrlæger, insistere selvom symptomerne er minimale, eller fortsætte med videre undersøgelser selvom der umiddelbart ikke kan findes en diagnose, synes jeg ikke lyder overdrevet. Det lyder faktisk som noget mange her på HG ville gøre.

Det hele kommer nok an på situationen. Jeg aner ikke hvor grænsen går mellem at sygeliggøre sin hund unødvendigt og at være kritisk over for dyrlægens dom, og det er nok også rimelig svært at svare på, eftersom man i mange af de her tilfælde jo netop ikke når hurtigt frem til en diagnose (og det derfor i længere tid vel sagtens kan ligne, at man selv "sygeliggør" sin hund)

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 5 Emner: 24 Svar: 2.508
    #40   8. okt Jeg synes der er MEGET stor forskel på at "pylre" og rende til dyrlæge bare hunden bøvser og så decideret gøre sin hund syg. Jeg synes der er en del herinde der har en tendens til råbe dyrlæge lidt for meget, men omvendt er det vel bedre med et besøg for meget end et besøg for lidt (jeg skal faktisk ærligt indrømme at nogle gange har jeg tænkt at jeg må have overset noget med Figo for jeg er jo aldrig til dyrlægen med ham...).

Jeg er ikke i tvivl om at Münchausen by proxy også kan gælde hunde og jeg skal ærlig indrømme at der var en bruger herinde, hvor jeg ikke var i tvivl om at vedkommende gjorde sine hunde syge. Det var til sidst rigtig uhyggeligt at læse tråde fra vedkommende.

Personligt er jeg heller ikke i tvivl om at jeg har andel i Figos stress. Jeg var meget usikker med alting og koblet med manglende adskillelses- og selvtillidsøvelser, så har man en seperationsangstramt hund. Men heldigvis har jeg lært at tage lidt lettere på tingene og Figo er blevet voksen og vi harmonerer bare meget bedre nu

• #41   8. okt Dels tror jeg at der er ting i mellem os som ikke kan måles og fremføres, altså tanker/energi der kan påvirke.

Men også helt almindelig påvirkning via ens adfærd. Det gode er at det vel også virker den anden vej. Jeg har altid behandlet og tænkt Sally som et stresset lille energi monster der aldrig bliver for gammel, so far, well Sally is Sally

• #42   8. okt Jeg må indrømme at jeg har blind tillid til min dyrlæge og at han ved, hvad jeg mener når jeg spørger "kan den du bagefter" .. for jeg tænker ikke på om den kan blive en fin og rar familieting, der hygger sig med gåture - jeg tænker på, om den kan blive en hårdtydende arbejdshund, som den hidtil har været.
    Kan den ikke det, og er den ikke ret gammel - så skal den bare væk.

Jeg har én gang "taget chancen" og fået min hund opereret i det ene bagben. Lars fra Faxe sagde, at han langt fra var sikker på udfaldet - men jeg valgte at lade min hund operere alligevel.

Havde Lars sagt blankt nej, havde jeg ikke gået videre med en operation.

Hvis jeg ikke har den tillid til min dyrlæge, finder jeg mig en anden

• #43   8. okt der er også nogle der ser adfærdsproblemer i alt.... hvor hunden er normal....

Jeg kender en. Hun ser det endda i min hund. når han dæmper når han hilser fordi han er en mild og venlig hund så ligger han ørerne helt ned og logrer lavt... så hun mener han kryber og skal lave selvværdsøvelser....

hunden er bare venlig og signalfølsom.... nej han er angst.... øh... okay...

men det er ok.... Hun synes også han er stresset fordi han aldrig går men traver......og at jeg er blevet snydt fordi hans hale er bøjet for det må den ikke på en bc....

I kender nok typen... Vi forsøger at undgå at møde dem...

• #44   8. okt Jeg bliver nogle gange i tvivl, om folk tænker lige præcis det om mig ift Coco...

Hun har haft SÅ mange underlige små og store ting, det er hver gang sygeforsikringen skal betales, at jeg kan tænke tilbage og prise mig lykkelig for, at jeg valgte at tegne den. Den har tjent sig selv ind hver gang næsten..

I næste uge skal Coco opereres for en bule/knude på halsen som ingen (4dyrlæger) har præcist kunne sige, hvad er. Den har bekymret mig, siden jeg opdagede den i februar, og jeg er træt af at bekymre mig om den, plus den er vokset her på sidste, så nu bliver den fjernet og sendt ind til analyse.

I sommers var hun indlagt pga vejrtrækning og blev udskrevet med "diagnosen" græspollenallergi..

Nogle gange tænker jeg, det ville være nemmere, hvis hun da så bare fejlede nogle mere almindelige ting...

Eller endnu bedre, ikke fejlede noget.....

• #45   9. okt Jeg kender en med sådan en hund. Hunden fejler dog intet. Ejer er bare sikker på den er syg konstant!
    Hun er i alle grupperne for racen, og spørger og spørger og spørger.
    Lige nu leder hun efter en adfærdsbehandler, til ganske almindelig hunde adfærd.....

Jeg er slet ikke i tvivl om, at man kan påvirke sin hund PSYKISK!
    Men gøre dem fysisk syge? Det tror jeg ikke på.....

• #46   9. okt Selvfølgelig kan man gøre sin hund syg ved at tilføre den skader på et væld af måder.
    Men at man skulle kunne gøre den syg alene ved tankens kraft, der står jeg af.

Man kan gøre den skrøbelig, nervøs og tage det mentale overskud ud af den, men ikke give den sygdomme.

CH til det sidste især: Men sådan en hund kan da netop blive syg fysisk pga dens mentale tilstand. Stress angriber immunforsvaret fx.

• vark
    vark Online Tilmeldt:
    nov 2017

Følger: 12 Følgere: 21 Emner: 4 Svar: 149
    #47   9. okt Nogens ego er også så store at de gør hunden syg for at undgå ansvar.
    Har godt nok kendt uhyggeligt mange hundeejere som i stedet for at indse de måske kunne have negativ indflydelse på sin hunds adfærd, har valgt at projektere "skyld" over på alverdens sygdomme.

• #48   9. okt Ja nu vi snakker syge og adfærdsvanskelige hunde pga ejer, så kender vi jo begge en, der kan passe i den kategori, ikke vark?

• #49   9. okt Jeg tror helt sikkert også, at Münchausen by Proxy findes på hunde. Og at man som ejer kan påvirke hundes adfærd ved selv at være stresset eller nervøs i situationer.

Jeg har selv lidt tendens til at være overpylret. Opfører Atlas sig bare en smule anderledes, så er jeg der straks. Det betyder så bare, at jeg overhovedet ikke stole på min mavefornemmelse, men i stedet lægger al min tillid til dyrlægen. Noget af den usikkerhed tror jeg så også kommer fra, at Atlas er min første hund. Vi har i hvert fald været til dyrlæge med nogen ting, hvor jeg ved, at jeg ikke fremover vil tage til dyrlæge med det, men lige se tiden an.

• #50   9. okt Ja ejer kan godt påvirke hund..

Jeg oplever at hunde der stresser let, hurtigere bliver stresset, fordi jeg selv stresser nemt..

Og det behøver ikke engang være min egen hund...

• #51   9. okt #50
    Hvad så med din hamster

• #52   9. okt Min familie har avlet mange Jack Russell terriers.
    Der var et ægtepar der købte en hvalp, efter 1 år kontakter de min far, hunden var blevet blind, og blevet aflivet. De får en ny hvalp. Igen efter et år ringer de, denne var også blevet blind, og derfor aflivet.
    De får endnu en hvalp, og vi har aldrig hørt fra dem igen. Disse hunde, var blinde, min far så dem faktisk inden de blev aflivet. For han havde meget kontakt med disse mennesker.

Hundene er ikke blevet blinde “af dem selv”, vi har en meget kraftig mistanke, til at konen var skyld i dette.

Så og de findes, de ejere...

• #53   9. okt Tror generelt at folk med selskabshunde er mere pylrede om deres små guldklumper.
    Her ser vi kun Dr dyr hvert andet eller tredie år til vaccination.
    7 9 13 bank under bordet og amager rundt.

• #54   9. okt J0hn - Han er pænt ligeglad med hvis jeg er stresset..

Det er min venindes boxer også, hun er god til at få mit stressniveau ned

• #55   9. okt #52 hvordan kan man gøre en hund blind?

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#56   9. okt Ad hvor uhyggeligt Natascha. Hvordan kan de være at din far blev ved med at overdrage hvalpe til dem når han havde mistanke om at konen gjorde dem blinde?

• #57   9. okt #55 det tænker jeg også, konen har simpelthen beskadiget hundenes øjne med vilje, uden det har kunne ses bagefter? For ellers ved jeg ikke, hvordan man kan gøre en hund blind uden fysisk at mishandle den?

• #58   9. okt Fünke, nej lige præcis. For hvis det er gjort ved at skade den fysisk, så passer det jo ikke rigtigt ind i tråden. Så kan alle da gøre deres hunde 'syge', hvis man har den slags syge tendenser.

Venter spændt på en opdatering. Det lyder i mine ører meeeeget spøjst.

• #59   9. okt Münchhausen skader gerne fysisk.... har desværre måtte behandle en sag i dag med en mor der efter min mening må lide af dette. gennem ca 5 år ca har hun iflg anklagen hver anden uge tappet ca en halv liter blod fra sin lille søn. han er fem år i dag. Jeg bliver fysisk dårlig.... at en kunne gøre en hund blind ville derfor ikke undre mig en dyt.... desværre

ps eneste gode ved den sag er at drengen har det markant bedre nu

• #60   9. okt Lens, det har du selvfølgelig ret i. Der var da også en sag med en mor der tappede blod fra sit barn for at holde hende syg - eller noget i den dur?
    Den med det fysiske havde jeg ikke lige tænkt ind. Men ja, så kan vedkommende selvfølgelig sagtens have skadet hundenes øjne fysisk. Og så giver det mening. Omend det lige blev en smule mere sygt!

PS. Har tydeligvis ikke læst dit indlæg ordenligt. Pudser lige mine briller. Det er vidst samme sag vi snakker om.

• #61   9. okt Lens, hvad Søren har du med den sag at gøre? Der er kommet en pressemeddelelse om at anklagemyndigheden nedlægger påstand om fængselsstraf, men anklageskriftet er ikke offentliggjort, ej heller den eksakte påstand. Sagen kom frem i december sidste år.

http://nyheder.tv2.dk/krimi/2018-10-09-tiltale-mor-tappede-blod-fra-sin-son-hver-anden-uge

• #62   9. okt Men ja Anne der må jeg erklære mig enig. I at jeg heller ikke lige kan se hvad Lens har med den sag at gøre ift 'at behandle sagen'?

• #63   9. okt Münchhausen by Proxy kan bestemt have alvorlige konsekvenser og endda dødsfald. Det skulle ikke undre mig, at der et eller andet sted findes nogen, som kunne finde på at påføre deres hund skade for at fremtvinge behandlinger og undersøgelser - en slags Münchhausen by hund, ja..

Men ikke, som der bliver lagt op til i startindlægget, at tænke hunden blind, enten ved at finde opdigtede symptomer eller ved ejers sindsstemning.

Jeg tror nu heldigvis det er de færreste hundeejere, der forsøger at overbevise andre om at hunden er syg og slæber den igennem samtlige dyre undersøgelser uden nogen egentlig sygdom eller grund.

• #64   9. okt At eje en "sygdomsramt" hund er både identitetsskabende, trøstekramindsamlende og 'dugørdetrigtige' bekræftende. For nogle er det næsten et øjeblik af zen. Skideværre med hunden, den er bare et nødvendigt instrument.

• #65   9. okt sorry at behandle en sag er et fagudtryk som jeg kom til at bruge... nok fordi jeg har talt en del med min chef om den i dag. Vi behandler sager journalistisk....

Ja nicole det må være den samme. Hun boede i Skjern og den skal berammes i Herning men datoen er ikke sat endnu. det er en skrækkelig sag

Gad nok vide hvor udbredt den slags er ved dyr også

• #66   9. okt Vi har oplevet noget med en kat vi solgte til et par. den fejlede alverdens ting. til sidst tog dyrlægen aktion. og jeg rykkede ud og hentede den.

det viste sig at kvinden var jaloux på kattens glæde ved manden og derfor havde sultet den, smurt noget i dens øjne som gjorde den mistede en del af synet og det var der dyrlægen opdagede det. det foregik imens manden var på job som chauffør

Jeg modtog den på en p plads. Hun var virkelig syg...

men rigtig Münchhausen var det ikke men jalousi... og sygt. konfronteret af dyrlægen fortalte hun alt

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#67   9. okt #58 Munchausen by proxy handler jo netop om at skade nogen (ofte børn) for at få opmærksomhed så Nataschas eksempel passer da lige ind i denne tråd.

Man har altså ikke munchausen blot fordi man stresser lidt og hunden så gør det samme (eksempel).

• #68   9. okt Ida: det er netop derfor at emnet er lidt tvetydigt. Altså, i forhold til om man kan gøre sin hund syg - uagtet - via sin sindsstemning fx.

• #69   9. okt Hvis vi SKAL navlepille, så leder Münchhausen-delen hen på løgnehistorier - altså opdigtede sygdomme. Det er ret tæt på at sygeliggøre et ellers raskt individ. By proxy, som jeg ikke har nævnt, er delen hvor løgnene/sygdommen påføres andre (mennesker). Derfor er “by hund” måske tæt nok på at sygeliggøre sin hund. I øvrigt et begreb der helt er opdigtet af undertegnede

Lens, arbejdede du ikke hos en advokat? Og hvad laver en advokat med dén sag? Med mindre vedkommende er forsvarer, og man så er underlagt tavshedspligt...

• #70   9. okt A jeg arbejder mere end et sted og nej dette var på en avis som jeg skrev.

• #71   9. okt Du har simpelthen det forkerte job hvis du kan få det dårligt af at læse sådan en pressemeddelelse! Jeg erkender at jeg af og til skal synke en ekstra gang når jeg læser sagsakter på den type sager, men hvis jeg fik det dårligt af at læse en artikel eller pressemeddelelse - som er renset for alle de grusomme detaljer, så ville jeg finde et andet job.

• #72   9. okt Hvis vi SKAL navlepille, så er Münchhausens syndrom en undergruppe af factitious disorder (imiteret/selvtilføjet sygdom), men karakteristisk ved at fortælle usande, grandiose historier om andet end sygdomshistorien også. Det er meget sjældent og undersøgelser indikerer at der ligger svær personlighedsafvigelse bag.

Det er svært at overføre dele af det til "ejerens sindsstemning påvirker hunden så meget, at den bliver skrøbelig, både fysisk og psykisk".
    At ejers sindsstemning kan påvirke hunden synes jeg er noget helt andet end rent faktisk at gøre sin hund syg.

Men det spændende er: hvornår er en hund syg? Du kan gøre hunden fuldkommen apatisk og initiativforladt - vil det være beskrivelsen af en syg hund?

• Kim J
    Kim J Online Tilmeldt:
    jul 2018

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 374
    #73   9. okt Jeg gik egentlig ud fra at spørgsmålet drejede sig om hvorvidt nogle hundeejere i deres egen bevidsthed får gjort deres hunde "syge", selv om de ikke er det.

Det tror jeg helt afgjort sker, både på grund af overnervøsitet og fordi de faktisk nyder lidt at deres hund er "speciel".

• #74   9. okt Fünke, emnet er åbent for fortolkning, så læg i det hvad du vil.

Men læs startindlægget igen, jeg skriver ikke at ejers sindsstemning gør hunden syg, men at det gør den skrøbelig. Et eksempel er den dame jeg nævner med de mavesyge hunde. Jeg er ret overbevist om at hendes evige fokus på hundenes mavers sundhed giver hende stress. Det smitter af på hundene. Så sætter hun igang med alle mulige og umulige løsninger og forsøg, og ender med at stå med dødsyge hunde. Et eksempel på en tilstand der starter med ejers sindstilstand og ender med aflivning af hunde.

• #75   9. okt Jeg har da selv en tendens til at gå lidt langt i det med at tænke hunden syg. Bella har været udsat for nogle vanvittige ting, og jeg bekymrer mig altid om hende.

Da hun fik en grim svulst på benet, var jeg 100% overbevist om at det var ondartet. Så den blev fjernet og sendt til undersøgelse. Det viste sig at være absolut ingenting.

Jeg forsøger ellers at holde mig lidt kølig og ikke haste afsted til dyrlæge hver gang jeg får en mistanke om at noget er galt. Og sjovt nok er jeg aldrig bekymret for den lille, for hun fejler aldrig noget.

På den anden side, kan jeg mærke hvordan særligt Bella er blevet meget mere afbalanceret efter vi for halvandet år siden flyttede fra min eks. Han var skide god til hundene, men ikke for mig. Jeg var meget påvirket af vores forhold, og det var egentlig først da jeg var flyttet, at det gik op for mig hvor stresset jeg havde været over det. Mest fordi jeg så hvordan Bella fandt en helt ny ro.

• #76   9. okt Jo, du skriver "jeres tanker om, hvorvidt ejeren kan gøre en hund syg. Enten ved at finde små "symptomer" ved hunden, som dernæst sygeliggøres, eller ved at ejerens sindsstemning simpelthen påvirker hunden så meget, at den bliver skrøbelig, både fysisk og psykisk."

Altså det er vitterligt det du skriver - kan ejer gøre hunden syg, enten ved at sygeliggøre symptomer eller ved at sindsstemningen påvirker hunden?

Men jeg skal nok lade være med at fluekneppe Ja, jeg tror da sagtens at ejers sindstilstand kan forplante sig i adfærd, som så fører til at hunden bliver syg. Men først når ejer handler på sine tanker.

• #77   9. okt Jeg tror ikke almindelig bekymring og rigelig mange opkald til dyrlægen kan gøre din hund syg

• #78   9. okt Men hvad så hvis jeg ikke stopper med det ene opkald til den ene dyrlæge? Men fortsætter til den næste og næste og næste. Og bygger nye “symptomer” på. Og til sidst er der en dyrlæge som siger “jamen, nogle af symptomerne passer på japansk mund og klovsyge (eller noget der faktisk er en sygdom ), så vi kan prøve at starte en behandling op - den skal have kemo i 4 uger”-agtigt.

Så HAR hunden en diagnose, som dog udelukkende bygger på ejers fortælling, og ejer får endelig bekræftet at hunden ER syg, og den måske raske hund sættes i en voldsom behandling. Det er nok mere det, end at “jeg er ked af det=min hund er ked af det” jeg tænker på

• #79   9. okt Undskyld jeg har misforstået tråden, beklager.

• #80   9. okt Natascha, men vil du ikke komme med en opdatering på hvordan den kvinde gjorde de der hunde blinde?

• #81   9. okt Jamen Nicole hvor skulle jeg vide det fra? Jeg har aldrig gjort en hund blind.
    Vi synes bare det så ret mærkeligt ud at 2 hunde bliver blinde, og ejerne så til sidst “forsvinder”.
    Så vi snakkede om det, og havde en ret ulækker mistanke til der var blevet gjort noget.
    Man kan vel bruge kemi, til det. Tænker jeg, det er dog ikke lige noget jeg vil prøve.

• #82   9. okt Jamen undskyld jeg spørger da. Jeg troede I vidste det. Den sidste kommentar virker ret underlig og unødvendig.

• #83   9. okt Jamen du er tilgivet

• #84   9. okt hvis man googler dukker der en masse sager op

https://pet-owners.org.uk/news/can-pets-be-victims-of-munchausen-by-proxy

en i den mildere ende. der er også dyrlæger der fortæller om mistanke om ejere der har forgiftet hunden.... vildt

det må være en dyr lidelse i regninger

• #85   9. okt Det er et godt spørgsmål A, for nogle gange skal der bare flere dyrlægers vurdering til, før der kommer diagnose på og rette behandling.
    Jeg har faktisk ikke oplevet det før - at en ejer går til de længder for at få hunden i langt/voldsomt behandlingsforløb uden der er hold i det.

Til gengæld oplever jeg da at nogen slæber hunden igennem 115 forskellige behandlingsmetoder "for lige at prøve det", og det kan jeg da være uforstående over for, hvis det også er sådan noget, du tænker på.
    Og så kommer jeg også til at tænke på dem, der står med hunde som bliver syge gang på gang på gang, og må sættes i intensive behandlingsforløb for derefter at blive rask, for derefter igen at skulle sættes i en helt tredje behandling... men det er en helt anden diskussion

• #86   9. okt Hvis man ikke kan sygeforsikre ville der så være færre syge hunde;)

• #87   9. okt John - min var i hvert fald blevet aflivet før

• #88   9. okt Jeg tænker på trådens emne og hundeMünchausens syndrom hvis det findes.

• #89   9. okt Nu er jeg jo en af dem, der skrev i de anden tråd om mon ejer så spøgelser eller gik rundt og var nervøs/bekymret, og det så ligesom "smitede" hunden . Så ja jeg tror godt på at folks sindstemning kan sætte sig psykisk i hunden

Ligeså tror jeg også at der findes nogen, som ser spøgelser hele tiden, og så måske overtolker hundens signaler ret meget.

Min tanke er bare at når der sker ca det samme ved alle de hunde en person ejer gennem livet, så er der altså mulighed for at ejeren enten er nervøs/bange for at noget er galt, og den nervøsistet så går i hunden. Eller at ejer simpelthen bare ser ting der ikke er der.

Dermed ikke sagt at dyrlæger ikke kan tage fejl, og at ting godt kan overses

• #90   10. okt John, nu er Münchausen syndrom jo ikke noget man tilvælger, så nej, om man har sygeforsikring eller ej vil da ikke påvirke en, der er psykisk syg i at udføre sine handlinger.

Men "den overpylrede ejer, der render til dyrlæge med alt muligt" vil der nok være færre af, hvis sygeforsikring ikke eksisterede.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#91   10. okt Apropos Münchausen by proxy, er der nogen der har set dokumentaren "mommy dead and dearest"?

• #92   12. okt Naturligivs - desværre. Der er masser af hundeejere, der ikke har eller kan få børn. For dem er hunde deres børn. Hvor sjælden den end er, denne psykisk syge tilstand, så findes den naturligvis også hos hundeforældre. Og lur mig, der er også nogle, der gør deres hunde syge. Det er næsten lige før opmærksomheden omkring en syg hund er større - i hundekredse - en opmærksomheden omkring et sygt barn. Og det er jo desværre det, det handler om. Opmærksomehed.

• #93   12. okt Jamen det står jo også længere oppe i tråden..

Det er skulderklap, kram osv...

• vark
    vark Online Tilmeldt:
    nov 2017

Følger: 12 Følgere: 21 Emner: 4 Svar: 149
    #94   13. okt #48 Joooo det. Nu er trunte i Marokko og så vidt jeg ved kom hunden hun købte i Spanien for et par måneder siden ikke med... Mon ikke den fejlede et eller andet?

• #95   13. okt Jeg tror sq hun aflivede Sally. Desværre!

Kommentér på:
Kan ejer gøre hunden "syg"?