{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
757 visninger | Oprettet:

Rosa var ved at blive kvalt :'( noget jeg skal holde øje med? {{forumTopicSubject}}

Rosa fik en stor blød godbid, og normalt er hun god til at tygge dem over inden hun sluger dem, men ikke i dag, hvilket endte i at hun var ved at blive kvalt, gik fra at spise til at smide sig på gulvet på 2 sekunder. Hold kæft det var uhyggeligt og ubehageligt. Heldigvis var min kæreste hjemme og fik hjulpet, så hun kom på benene igen.

Hun virker okay nu, der er gået Ca 20 minutter, men stadig noget nedtrykt, hvilket jo er forståeligt, det har da uden tvivl været frygteligt for hende.
Jeg tænker ikke det er nødvendigt at ringe til vagtdyrlægen, for det er jo ovre?? , men er der noget jeg skal være opmærksom på? Jeg prøvede at give hende en lille smule vådfoder (most så der ikke var klumper) bare lige for at være sikker på at der var hul igennem, og det ville hun gerne spise.

Andre der har prøvet det, og hvor lang tid gik der før jeres hund blev "normal" igen??

Umiddelbart tænker jeg bare at hun skal have tid og ro til lige at komme sig over det, men man bliver jo pisse bekymret når sådan noget sker.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rosa var ved at blive kvalt :'( noget jeg skal holde øje med?
  • #2   12. okt 2018 Tak Nicole, så er jeg mere rolig.

  • #3   12. okt 2018 Bels har prøvet det en enkelt gang og det gav noget hæshed et par dage efter.


  • #4   12. okt 2018 Det er jo ligesom når vi selv får noget galt i halsen, så render vi jo heller ikke til læge af den grund smiley

    Jeg ville ikke gøre noget anderledes, det kan være hun bare har været lidt for hurtig idag smiley


  • #5   12. okt 2018 Min ene hvalp stjal et stykke kød fra sin moar og jeg måtte slynge det ud af hvalpen. Den var på benene med det samme og var klar til at prøve med kødet igen. Den blev solgt til en labrador træner, så vedkommende kendte alt til problematikken ??

  • #6   12. okt 2018 Frk Jensen, hun smed sig på gulvet, kunne ikke selv få det ud og kunne ikke trække vejret.
    Jeg har aldrig selv prøvet at benene bare kollapsede under mig.
    Men nej det er da som jeg selv skriver ikke nødvendigt med en tur til dyrlægen.

    Tak for erfaringerne, det gør mig lidt mere rolig.
    Lucky har været over hende som en høg siden hun begyndte at blive kvalt, han passer godt på hende smiley
    Rosa vil stadig gerne bare putte, men hun er begyndt at følge efter mig igen hvis jeg går, så det er da gode tegn smiley


  • #7   12. okt 2018 Min ene killing fik noget i halsen som heldigvis kom op. Han sank noget de første par dage, så han har været godt irriteret i halsen, men derudover spiste og drak han godt nok.

  • #8   12. okt 2018 Åh stakkels lille kat, men godt at han hurtigt kom sig igen smiley

  • #9   12. okt 2018 Ja, men der var dælme panik på der søndag nat klokken 3, hvor han ikke kunne få luft, synke eller noget. Det var SÅ grimt. smiley

    God bedring med hende. Det går heldigvis hurtigt over, når først det er ude. Men de kan godt være påvirket lidt psykisk. Det var killingen i hvert fald.


  • #10   12. okt 2018 Så længe der ikke er blevet brugt fx. heimlick manøvre, så burde dyrlæge ikke være nødvendigt, efter et forløb som du beskriver det.

    Men hvor må det være skræmmende at overvære.


  • #11   12. okt 2018 Vores hanhund har gjort det et par gange, den ene gang måtte min mand have fingrene ned og hive en andehals (tror jeg) hele vejen op igen, og anden gang satte et stykke ben sig fast i halsen så han måtte - udefra - massere det ned.
    Idiotiske dyr.. nu får han kun små godbidder eller stykker så store at de ikke kan være inde i munden på ham på een gang. Men det har været meget uhyggeligt at se på, men hunden har ikke været påvirket efterfølgende.


  • #12   12. okt 2018 Tusind tak Susanne smiley
    Ja man går virkelig i panik.

    Rosa er heldigvis okay igen ser det ud til. En smule øm i halsen tror jeg, men hun er begyndt at lege med Lucky igen og spiser også.

    Sanne jeg ved ikke hvad heimlick manøvren er, men der blev ikke gjort noget der kunne skade hende, så tænker bare hun lige har skullet over det chok det må være for hende. smiley
    Men ja det er virkelig skræmmende at se sin hund kollapse på den måde, hendes øjne var så store og fulde af angst. Det tog jo heldigvis ikke mange sekunder, men de sekunder føltes også som en evighed. Og der gik et par minutter efter før hun ville på benene igen og der gjorde hun det stadig kun for at komme hen til mig og så ville hun ellers kun ligge.
    Jeg har aldrig oplevet det før, så jeg vidste slet ikke hvad jeg skulle gøre og da slet ikke med en hund der ligefrem ikke kunne stå.

    Jeg tror jeg vil læse mere op på hvad man skal gøre hvis det skulle ske igen, så jeg er forberedt og så genoverveje hvad der skal være fremme af mad når jeg ikke er hjemme. Tænk hvis hun var blevet kvalt af noget imens jeg var på arbejde..


  • #13   12. okt 2018 Lisbeth, hvor er det godt at hører at det er gået godt, det må virkelig heller ikke være rart med så store og hårde ting. Jeg ville ikke kunne få en finger i halsen på rosa, så jeg kan jo kun hjælpe udefra.
    Men forstår godt at du ikke tør give noget han bare sluger.

    Her kommer jeg i hvert fald også til at tænke mere over hvad hundene får fremover.


  • #14   12. okt 2018 Heimlich er metoden hvor man presser vedkommende på brystet, så trykket gør at stykket kommer fri smiley

    Men uha, hvor er det bare mega ubehageligt at overvære sådan noget med hundene! Og især fordi det går så stærkt, man får et kæmpe chok. Håber at du også er ok Solvej smiley


  • #15   12. okt 2018 Funke, tak for forklaringen, det gjorde vi ikke i hvert fald. Jeg masserede hende på halsen, efter min kæreste havde forsøgt at få hende til at kaste det op. Og det hjalp heldigvis smiley

    Jeg er okay, men der går nok lidt før jeg slapper helt af igen når de spiser. Det er ikke lang tid siden Lucky var ved at kløjes i en tyggedims, men han fik den heldigvis selv op igen, så der endte det ikke nær så skræmmende, det var mere som når man selv lige får noget til at drille halsen eller i gal hals og så lige hoster det op igen. smiley

    Jeg skal i ikea i morgen, så jeg har lovet rosa at tage en bamse med hjem til hende. Min kæreste er hjemme, så selvom hun er okay igen, er det nu alligevel rart at vide at der er en hos hende. Jeg er lidt pylret smiley
    Lucky har også være mere over hende siden, han er dog også begyndt at slappe af. Rosa måtte pludselig sidde og ligge helt opad ham og bide i ører og hun måtte ikke komme op til mig i sofaen uden Lucky. Det er lidt sødt at se hvor meget han passer på hende smiley


  • #16   12. okt 2018 Det har jeg prøvet et par gange med Sam, oftes ved rå ben, hvor han sluger et stort stykke for tidligt, heldigvis har han selv kunne få det op igen.
    Og ellers er det godt at kunne udfører heimlich på sin hund, hvis det virkelig er ved at ende galt.
    https://www.idenyt.dk/kaeledyr/hund/sadan-udfoerer-du-heimlich-manoevren-pa-hunde/


  • #17   12. okt 2018 Heimlick er ganske rigtig virkelig god at kunne, både når det kommer til mennesker, og hunde.

    Har man brugt metoden skal den der har fået foretaget "indgrebet" altid tilses af en læge/dyrlæge, med obs. for indre skader.


  • #18   13. okt 2018 Uha, det har jeg også prøvet med Albert en enkelt gang. Det var noget fra et ben der blokerede i hans hals fuldstændigt. Han faldt også om og lå med gaben helt åben og hev efter vejret. Jeg kunne lige nå ned med en finger, mens jeg i panik råbte på min datter at hun skulle ringe efter nogen. Men jeg har åbenbart kunne snitte benet nok til at det gled ned, og med det resultat at Alberts kæber klappede sammen om min finger.
    Han kom på benene og stod med skum om munden og logrede smiley
    Tossede hund.
    Det var først derefter at jeg mærkede, at jeg havde en finger der ikke havde det så godt, og måtte lige tilses af en læge bagefter. Kan hilse at sige, at han har et okay kraftigt bid smiley
    Men nøj man har det skidt efter sådan en oplevelse. Så kæmpe kram til dig


  • #19   13. okt 2018 Det må jeg hellere læse op på så jeg kan det til en anden gang smiley håber dog selvfølgelig at jeg aldrig får brug for det.

    Tak staffordsshire bullterrier mom, det lyder godt nok også som noget af et chok du var igennem, og så at blive bidt i fingeren, av! Men man er nok lidt ligeglad i situationen, jeg tænkte i hvert fald ikke på andet end at få reddet rosa, for det ser virkelig voldsomt ud. Jeg fik panisk skreget efter min kæreste, og så sad jeg ellers bare og var ved at stor tude, nok ikke ligefrem den bedste og mest brugbare reaktion.

    Rosa er heldigvis helt sig selv igen. smiley


Kommentér på:
Rosa var ved at blive kvalt :'( noget jeg skal holde øje med?

Annonce