{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.307 visninger | Oprettet:

Dilemma - hvalp og gammel hund {{forumTopicSubject}}

Jeg det seneste år været forberedt på at der nok ikke gik længe før jeg skulle ud og finde en ny hvalp, efter Lilly begyndte at skrante. Jeg vidste at Silas ville få det rigtig svært med at skulle blive alene hund.

Jeg havde dog aldrig forstillet mig, at Silas var den som jeg skulle miste først og nu står jeg med et dilemma.
Jeg vil virkelig gerne have endnu en hund, da jeg altid har haft 2 hunde, men jeg ved ikke om det er fair over for Lilly eller en evt. ny hvalp.

Lilly er 14 år gammel, fik for et år siden en diskusprolaps og holder ikke til så meget mere, dvs. det er begrænset hvor meget hun kan lege med den og lange gåture er et no-go. Det går dog i den rigtige retning for hende. Men vil en hvalp måske være for meget for hende?

På den anden side, så er en voksen hund til at opdrage og til at lære hvalpen at være alene hjemme et stort plus. Som hvalp havde Lilly
stor glæde af min gamle hund Ronja og Silas havde kæmpe glæde af Lilly da han var lille. Og Lilly er jo vant til at dele huset med en anden.

Og den sidste er min egen frygt for at miste dem begge. At jeg skulle stå alene uden en hund, fordi jeg ved med mig selv at jeg ville købe med hoved under armen, fordi savnet ville blive for stort, når jeg ikke som nu, har en hund at trøste mig hos.

Hvad ville I gøre i min situation?

Kommentarer på:  Dilemma - hvalp og gammel hund
  • #1   6. nov Har Lilly et problem med at være enehund?

• #2   6. nov Nej det tror jeg ikke hun har. Hun var glad for Silas selskab, men virker ikke til at mangle ham.

• #3   6. nov Åh Tinna, har du mistet Silas? Det gør mig ondt.

Jeg ville lade Lilly være enehund og forberede mig godt og grundigt på den nye hvalp, som kommer, når hun ikke er mere. Finde opdrætter og skrives på venteliste.

• #4   6. nov Jeg har været hundefri i 4 år nu, netop pga. at jeg ikke købte ny hund da jeg kunne se at det begyndte at gå i den hundefrie retning. Mit hjerte blev så knust at jeg ikke har været klar igen før nu.
    Tror helt sikkert det har noget at gøre med hvilken "type" man er. Der er mange der ikke bliver rørt på samme måde som jeg og ikke har et problem med at få en hvalp igen efter en hund er død. For mig dog, helt sikkert, har jeg lært at jeg venter aldrig igen.
    Om din hund kan klare det eller ej kan kun du vurdere, og eller om du vil lave nogle hensyn så hun kan få det lettere ved situationen.

• #5   6. nov Jeg tror kun, det er dig selv, der kan vurdere, om Lily vil kunne kapere og have glæde af, at der kom en hvalp i huset.

Lanka var også gammel, da Lufkaz kom ind i flokken, men det var faktisk alligevel mere hende end Aqui, der legede med ham, og hun havde en stor aktie i at opdrage ham. Og det endda på trods af, at han jo lynhurtigt var væsentligt større end hun var.

Jeg har heller ikke selv nogle skrubler ved, at tage en ny én ind i flokken til foråret - hvor Aqui vil være 12,5 år. En ret høj alder for en stor hund.

• #6   6. nov Jeg har stået i den samme situation som dig …. Jeg vidste godt at min Lasse snart skulle herfra. … han blev 13 år. …. ( Nanna døde for 2 år siden )

Jeg kunne heller ikke forestille mig ikke at have nogen hund , hvis Lasse også døde.

Så jeg hoppede ud i det og købte en lille Mops Lilly ( … ja … det hedder hun ) på 4 måneder … og Lasse og den lille ny , blev bedste venner med det samme.

Det var ligesom den lille godt vidste , at Lasse ikke kunne lege vilde lege og forstod at han ikke gad / kunne .

Lasse døde her D. 1 august … da Lilly var næsten 11 måneder. … så nu har jeg kun
    Lilly.
    Sender lige et billede af dem begge da Lasse var 13 år … og Lilly var 10 måneder.

• #7   6. nov jeg er lidt modsat, ikke så meget grundet hendes alder, men mere grundet diskus proplapsen, tænker en energi bombe af en hvalp kan være en mundfuld i sig selv, når man så også har en skavank af den slags så ville jeg nok være lidt nervøs for om der kunne ske forværring (pludselig bevægelser, enten i leg eller fordi hun fx vil undvige hvalpen) ....

• #8   6. nov Jeg ville ikke gøre det .. med den dårlige ryg ville jeg ikke risikere det.

• #9   6. nov Enig med Hanne - jeg ville ikke turde, jeg ville vælge at lade den gamle være enehund med overflod af forkælelse resten af dens dage

Til gengæld ville jeg allerede nu begynde at forberede køb af ny hund, dvs vælge race, finde en avler mm, så jeg vidste at der var noget godt i vente fremfor netop at købe med hovedet under armen

• #10   6. nov åh er ked af at høre, at du har mistet Silas

• #11   6. nov Jeg er ked af du har mistet Silas.

Jeg ville også vente, og det skyldes også hendes ryg.

• #12   6. nov Tak for jeres svar. Ja, jeg mistede desværre Silas i sidste uge meget pludseligt

Det er også Lillys ryg jeg er mest bekymret for, om en hvalp bliver for voldsom for hende. Hun er god til at sige fra, men tænker at det heller ikke er fair for en hvalp at den ikke må lege med hende.
    Tænker også om jeg måske skulle kaste mig ud i en omplaceringshund i stedet, en voksen hund, men har bare tidligere haft dårlig erfaringer med det.

Når jeg skal have hvalp igen skal jeg have en Chinese Crested, og har heldigvis kendskab til de fleste opdrættere som jeg kunne forestille mig at få hund fra. Og jeg ved at racen ikke har det super fantastisk med at være ene hund. Så for en hvalp ville det jo være super at komme ind i en lille flok.

• #13   6. nov havde det blot været alderen. så havde jeg nok ikke set et problem..
    men med en diskus prolaps oven i, så vil jeg sige nej.

en lille hundehvalp forstår jo ikke den skal tage hensyn til den gamle hund og dens skavanker.
    den vil måske hoppe af af hendes ryg, og så skal man gå hele tiden og være på vagt.

• #14   6. nov Jeg stod i samme dilemma sidste år. Jeg valgte at lade Lotus være i fred. Det bevirkede så at jeg var uden hund i et par måneder...... Indtil der dumpede en lille skøn westie ned i min turban

• #15   6. nov Var det ikke hårdt at stå der uden en hund i et par måneder? Kan slet ikke forstille mig et liv uden.
    Jeg har self katten, men det er ikke det samme.

• #16   6. nov Jo, det var hårdt. Den eneste tid siden jeg blev født, hvor jeg ikke havde hund. Men det var nødvendigt. Jeg skulle have tid til at komme mig over Lotus (som var den sidste ud af 3). Og ved du hvad? Jeg klarede de måneder

Jeg har hele tiden sagt at på et tidspunkt, må der meget meget gerne dumpe en 3-6 årig labtæve ned i min turban. Så idag sendte en veninde et link med en 14 måneder gammel labtæve. Men Murphy og jeg skal have tid til at komme HELT ind under huden på hinanden. Så om et års tid, tænker jeg at jeg er klar til hund nr. 2. Jeg har ikke travlt.

• #17   6. nov du skriver at det ikke er fair for en hvalp ikke at måtte lege med den voksne, og på sin vis har du ret .... men det er heller ikke fair at risikere at en voksen ældre hund, der måske trænger mest til ro og forkælelse, skal blive en sur mokke der kommer i situationer hvor den skal sige fra overfor en insisterende hvalp, enten pga af alderen eller pga bevægelser den tvinges ud i og som udløser smerter og/eller forværring af en tilstand du skriver er i bedring ... hendes alder taget i betragtning er skyldes en del af bedringen nok at hun kan være i ro, hvilket vil være meget sværere med en hvalp i huset ...

desuden ved man jo slet ikke om hun gider/orker en hvalp ... min to gik overhovedet ikke alene sammen de første mange måneder, der gik i det hele taget over 2 måneder inden den ældste gad lege med den yngste, og eftersom hun af og til virkelig hakkede ud efter hvalpen så turde jeg slet ikke lade dem gå sammen når vi ikke var hjemme ... og dem var der kun 19 måneder i mellem ... Det kom til at gå godt, men det var en hård tid ...

jeg synes du skal rå forkæle Lilly, og så måske den dag hun ikke er mere så tænke i baner at finde en voksen hund og lidt senere en hvalp så de er mere lige i alder ...

• #18   6. nov Jeg tænker også det ville være synd for Lilly, når ryggen ikke er helt god.
    Så jeg vil enten sige vent eller få en voksen, roligere hund

• #19   6. nov Egentlig synes jeg, det ville være bedst at vente, men jeg ved bare også selv, at jeg ikke kunne være helt uden hund, så jeg kunne også (som du nævner) komme til at springe ud i noget lidt forhastet. Jeg tænker derfor, at en god løsning i stedet kunne være at finde en rolig, voksen hund, som fungerer godt sammen med Lilly.

• #20   6. nov Synes godt nok den er svær, fordi der er 1000 følelser med i spillet også, men det er nu nok mest rigtig at lade Lilly hygge sig alene, det var også lidt det jeg var kommet frem til, men tanken om at stå alene uden hund er uudholdelig.

• #21   7. nov Jeg havde også mange tanker omkring det. Lotus var en ener Jeg ville have ELSKET at hun kunne hjælpe mig med en hvalp. Men det var set fra MIN side. Set fra Lotus`side, ville hun nok helst, i en alder af 12 år, slippe for at få en hvalp i huset...... Hensynet til Lotus vandt. Så kom min tristhed over ikke at have hund, i anden række.

• #22   7. nov En Chinese Crested er vel ikke ligefrem en voldsom hund, ej heller som hvalp tænker jeg.
    Jeg ville se på om den gamle hund vil have glæde og fornøjelse af en lille ny.
    Alle hunde i min bog fortjener en artsfælle hvis de kan håndtere det.
    Og man kan altså skærme den gamle en del ved brug af hvalpegård osv.

• #23   7. nov enig med Kennel H

• #24   7. nov Jeg er også enig med kennel H.

• #25   7. nov Jeg tænker lidt, hvad er det ved at have hund du holder af? Hvad er det der får dig til at tænke jeg skal have en ny skøn CC.
    Hvis det er de lange ture, naturen, træningen osv som du ikke på samme måde får dækket længere via skønne gamle Lilly, så havde jeg fundet en god lille hvalp. Som kh skriver er det jo ikke verdens mest udfordrende race og mit indtryk af racen er de generelt er ret rolige og gode i flokken til at kende andre hundes grænser.
    Hvis du primært har hund for at hygge på sofaen, klappe og snak og nus. For at have nogen af komme hjem til osv. Så Lilly kan udfylde det behov så ville jeg nok vente lidt, men begynde at lede efter en god hvalp du har lyst til. Så du ved at når dagen kommer så ved du hvor du ringer hen og skal hente hvalp igen.

• #26   7. nov #22

Nå, vores leger nu voldsom brydeleg, især med andre CC

• trine L
    trine L Tilmeldt:
    aug 2013

Følger: 4 Emner: 6 Svar: 31
    #27   7. nov Jeg ville helt sikkert vente med ny hvalp... Fik hvalp med min "gamle" hund... Han var ca 8,5 år da hvalpen kom.. ( begge Schæfer ) men det var alt for hårdt for den gamle og det kan jeg godt fortryde i dag... Glæd dig over og forkæl din gamle hund. Du kan jo sagtens tage kontakt til opdrættere og eventuelt lade dig skrive op.

• #28   7. nov Jeg ville vente med hvalpen til Lilly var væk. Og ja, man risikere at være hundeløs i en periode, men det er mest fair overfor både hvalp og gammel hund. Så må man overleve det. Jeg har på den konto engang været hundeløs i 6 mdr uden hund. Bevares det var da ikke sjovt, men jeg overlevede

• #29   7. nov Nej CC er en forholdsvis rolig race som voksen, men som hvalp - der er krudt i måsen. Og det er bryde lege og det er især jagt. Men Lilly ville slet ikke deltage i den slags og blot blive sur. Katten ville dog - han elsker den slags og legede i timevis med min nieses CC da den var hvalp.

Men nu må vi se. Jeg har hvert fald fået mere at tænke over. Tak for jeres svar.

• #30   7. nov Så ville jeg slet ikke bekymre mig..
    Som sagt kan man skærme Lilly meget ved at bruge hvalpegitter/gård..
    og hvem ved.. Måske hun ville live lidt op..
    Jeg er så også all for at hunde skal kunne tåle at leve lidt.. Også blive vilde..
    selvfølgelig alt med måde, men sofahund her i huset der ikke kan holde til leg..
    den er her ikke så længe..

• #31   7. nov Der er stadig krudt i måsen på vores, når det lige tager hende Men indrømmet, det gør det langtfra så ofte, som da hun var hvalp/unghund, hvor hun ville lege hele tiden

• #32   7. nov igen enig med KH

• #33   7. nov Vi har fået hvalp hjem og den "gamle" er 10 år. Men han er også meget større race mæssigt end hvalpen, da hvalpen er chihuahua. Og så fejler vores den gamle intet.
    Jeg ved ikke hvad jeg ville have gjort i dit sted, men jeg tror du bedst ved det, ved at mærke efter, da du kender Lilly bedst.
    Og det gør mig ondt med Silas.

• #34   7. nov Det er hårdt for min den gamle med en unghund i huset. Kunne jeg gøre det om havde jeg ventet til han var væk. Der er ingenting inde. Men ude vil hun lege alt for vildt med ham

• #35   8. nov Jeg ville ikke gøre det. Både pga alder, men også diskusprolaps. Jeg mistede Luna i december 16. Og var hundefri frem til jeg hentede Quila 14. juli i år. Jo det var mærkeligt i starten, og jeg var meget glad for at min kæreste kom hjem før mig.

Men det blev bedre og mit hjerte var ikke klar til en ny hund før omkring nu her ved starten af året

• #36   8. nov Jeg fik faktisk en hvalp retur i mit sidste kuld, fordi den var for voldsom for husets gamle hund. Det var en Berner sennen tæve, så dog en pænt stor hund, og en hund, der var vant til, at der var flere hunde i huset. Men hun begyndte at trække sig væk og virkede ikke længere glad, så ejeren valgte, at sådan skulle hendes alderdom ikke være.

Men sådan noget ved man bare ikke altid på forhånd. Ejeren her var meget overrasket, fordi den gamle altid havde fungeret godt med andre hunde, og var en hund, som andre hunde havde respekt for men ikke var bange for, så ikke noget, der burde have været forudset.

• #37   8. nov Lene, det ser jeg også hos Lilly hvis jeg invitere en stor hund ind i mit hjem for et par dage. Hun trækker sig væk og virker ikke glad ved situationen, måske fordi store hunde netop har tendens til at være mere voldsomme end de små.
    Men de gange vi har haft besøg af min nieses CC hvalp - der dog nu ikke er hvalp længere - har det ikke været et stort problem, så længe den ikke var nærgående overfor hende.

Kunne være jeg skulle se om jeg kunne låne hende hund igen og se hvad Lilly siger til det.

• #38   8. nov selvfølgelig er en hvalp af en stor race "værre" alene grundet størrelse ... men et lille vaks energi bundt af hvilken som helst race kan være en pestilens for en ældre hund der oveni ikke fysisk er helt fit for fight længere ....

jeg ville klart tænke mere på den ældre hund, end mine egne behov ... selvom en hundepause kan synes hård så er den nok til at komme igennem, og når så man får hvalp så kan man med god samvittighed bruge al sin tid og opmærksomhed på den...

• #39   8. nov Ja jeg synes helt klart også at egne behov burde sættes til side.

Det er derfor jeg ikke har fået nr 2.. Junior er ikke så gammel... og egentlig frisk nok, men han vil ikke gide en lille hvalp.

Kommentér på:
Dilemma - hvalp og gammel hund