{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
931 visninger | Oprettet:

Quick-fix tidsalderen? {{forumTopicSubject}}

Hvorfor er det lige, at vi har udviklet os til et samfund, hvor alt skal kunne klares her og nu? Helst ved, at man går ned og køber en "dims"?

Mit liv er fyldt af udsagn som disse pt.:

"Min 1-årige slædehund trækker, så nu har jeg købt en anti-træk-sele. Nu går den så pænt, at mit barn kan gå med den alene"

"Min lille hvalp har ødelagt mine briller, så nu køber jeg et bur, indtil den ligesom kommer over den periode"

"Er der ikke noget med, at man kan købe et halsbånd, så hunden lader være med at gø?"

Det driver mig til vanvid, at man i den grad køber hunde med hovedet under armen, og når de så ikke "virker", ja, så køber man da bare noget, der kan reparere dem.

Jeg er ellers et rimeligt roligt, behersket og diplomatisk individ, men jeg bliver SÅ vred, og får ondt i maven over, at den mentalitet i så høj grad går ud over nogle fantastiske, skønne og fuldstændig normaltfungerende hunde.

Det er bare ikke ok!!!! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Quick-fix tidsalderen?
  • #1   13. nov 2018 Absolut enig!!

    Og jeg tror at alt for mange, der anskaffer sig en hund, reelt ikke har interessen med. Man vil ikke lægge den tid og energi i det, som det kræver, for det er jo bare en hund og den tager ikke skade. Det er jo bare en familiehund. Det virker jo.

    Og hunde er ikke raketvidenskab for den almene ejer, men man kan godt kræve et minimum af interesse for hundens fungeren og velbefindende udover at fodre og vande den. At gå et spadestik dybere.
    Det mangler så bare alt for mange steder... smiley


  • #2   13. nov 2018 Ja!! Og når man køber en slædehund, så MÅ man altså forvente, at der skal lægges noget tid og energi i det, for at lære den at gå pænt.
    Og det samme skal der til, hvis man skal lære en alarm-hund at være liiiiidt mere selektiv ift., hvornår den giver hals.

    Og det ER ikke rimeligt, at stå med en stor, stærk, muskuløs, energisk, selvstændig unghund med jagtinstinkt, og så forlange at den skal "rettes ind", så børnene kan gå med den alene!

    Man bliver altså nødt til at være rimelig og realistisk ift. hvad man selv er villig til at yde, og hvad man forventer af sin "bedste ven".


  • #3   13. nov 2018 Jeg forstår det ikke. Jeg har aldrig haft brug for den slags Quick fix.

    Men mine hunde er heller ikke altid de mest velopdragen... De opføre sig som.. Ja... Hunde..


  • #4   13. nov 2018 Jeg ser et andet "problem" - at folk ser problemer i ALT, hvad Fido gør ... ham af min, han ville hive håret ud på en hvilken som helst adfærdsguru og få denne til at fylde ham med beroligende midler, beordre nosework og andre søgeopgaver, snudesele, kastration etc.

    Og han er jo bare en malle .... og kan man ikke med sådan en, så lad være med at købe den smiley


  • #5   13. nov 2018 Tjaaaah, jeg kan jo godt se, at det er et problem, når unghunden trækker ungerne omkuld. Men istedet for at smide en gå-pænt-sele på, så kunne man måske vælge den mere ansvarlige løsning, og lade være med at sende ungerne alene afsted for at lufte hunden...

    Der er da helt sikkert også nogle, der ville synes, at specielt Lufkaz trængte til "noget". Men de tager fejl. Han er helt perfekt smiley


  • #6   13. nov 2018 Det kaldes "Instant gratification" og er desværre noget der går igen i alle de aktiviteter, store som små, vi har gang i.

    Det skyldes sikkert de enorme muligheder teknikken giver os i dag, og som vænner os til at man netop i mange tilfælde KAN købe sig til en løsning eller måske endda nogle muligheder man aldrig har haft før, når det gælder materialistiske problemer.

    Vi mangler bare at opdage, at ikke alle problemer kan klares på den måde. Tålmodighed er desværre stadig nødvendig, især når der er levende væsener i den anden ende...


  • #7   13. nov 2018 Mmm... Jeg synes, at faget "Behovsudskydelse" skal indføres som obligatorisk helt fra folkeskolen smiley

  • #8   13. nov 2018 Karina, du har ret. Jeg sidder og tænker at jeg kan komme i tanke om flere forskellige udfordringer og ting vi er igang med, men der falder mig aldrig ind at benytte Quick fix. Jeg tænker faktisk at det er SÅ tilfredsstillende når noget endelig lykkedes, en øvelse eller en bestemt ting man har forsøgt at få hunden til at forstå??

    #4 Jeg kan ikke lige lure hvad der er i vejen med nosework og søgeopgaver? Jeg ville gerne prøve nosework så jeg er bare nysgerrig, er der bare i forhold til uvidenhed om din race du tænker?


  • #9   13. nov 2018 @4; det er godt nok også et 'problem' jeg oplever tit: hvis ikke Fido er 'instant-velopdragen' (totalt bovlam, initiativforladt og kedelig) så er der noget galt med den. Man forsøger sågar at hæfte menneskelige diagnoser på kræet (den må have en form for ADHD', 'den har OCD' osv). For nyligt skilte en perifert bekendt sig af med sin Irish Soft Coated Wheathen Terrier han på 2 år (han røg heldigvis retur til opdrætter). Han var iflg ejer totalt forstyrret i hovedet og absolut ikke normal. Hun mente faktisk at han måtte have en psykisk lidelse. Altså jeg vil da absolut forvente at en 2 årig hanhund af den slags ER en bølle overfor andre hunde og den vil rigtig gerne have lov at 'lægge arm' med dem. Den ER guds gave til tæver og derfor MÅ den nødvendigvis stikke snuden i alle fitterne. Den ER hyperaktiv, voldsom og temmelig fysisk og JA, den lægger nogen gang hjernen og slår turboen til. Og er den i snor når det sker så er man ved at blive rykket omkuld. Og JO, den kan faktisk godt finde på at svare dig igen, hvis du mister tålmodigheden med den og fx tager fat i den. Den kræver oceaner af tålmodighed, overbærenhed og humoristisk sans. Når man kommer ud på den anden side af unghundealderen med en af de irske fætre så er det som regel virkelig skønne hund, der 'hviler i sig selv'. Men de er altså ikke voksne før de er min. 3 år gamle.
    Hvis man vil have en stille og rolig sofapude, der ikke gøer ret meget og ikke vælter ungerne omkuld og stikker snuden i alt hvad man foretager sig, så skal man IKKE købe en Dobermann. Heller ikke selvom man synes den er smuk.
    Er der noget mange mennesker mangler så er der realitetssans og evnen til at lytte til folk som rent faktisk ved noget om det de snakker om.


  • #10   13. nov 2018 Jeg forstår ikke, at folk ikke bare hælder Canabisolie i køteren. Det virker jo mod alt.

    Plus, det findes helt sikkert allerede, i en meget dyr hømopatisk udgave.

    Skulle det dog ikke findes, så giv mig besked. For jeg kan godt få det produceret til 999kr. for 100 milliliter og den endda med et fint label på.

    Det er nok det bedste at bruge! smiley

    Tja, quickfix og tro vil nok altid findes, og reelt skal man nok spørge sig selv, om det betyder så meget hvad andre gør?

    Angående selen. Hvis det virker for dem. Who cares. :-). Buret der er vi i mine øjne ovre i noget andet. Men det er min vurdering. smiley


  • #11   13. nov 2018 #8 - nu skal jeg selvfølgelig ikke tolke på motiverne bag Martines indlæg i #4, men jeg tror bare hun mener, at langt de fleste ville mene, at hendes skønne malle skulle dæmpes massivt - have ro på - osv, ved fx. at bruge nosework.
    Det er ikke noget galt med nosework. Det er en helt fin aktivitet. Det der er galt, er tanken bag, hvis man mener, at en malle overhovedet skal dæmpes smiley

    Martine - correct me if I´m wrong smiley


  • #12   13. nov 2018 Almindelige sund fornuft er efterhånden en by i Rusland.
    Folk gider ikke lægge arbejdet i at løse ting på en fornuftig måde.
    som i skriver. Hund kan ikke være alene=bur.
    Hund trækker=antitræk sele osv.
    synes det er opgivende


  • #13   13. nov 2018 #10 - Martin det er mig bare dybt imod, at tilføje en hund ubehag/smerte, bare for at gøre min dag nemmere. Og det ER det, langt de fleste anti-træk-seler gør. Hvis det ikke var ubehageligt for hunden (eller gjorde ondt) at trække med dem på, så ville de jo trække lige så meget, som med en alm. sele, eller i et halsbånd.

    Og det er bare IMO ikke ok, at tilføje en hund smerte - slet ikke, når det er for at stoppe den i at gøre det, som den igennem generationer er lavet til.


  • #15   13. nov 2018 Præcis Maj-Britt.
    Jeg hørte endda én i går, der i ramme alvor hævdede, at hunden trak afsindigt hårdt og meget, men at "selen trækker den blidt til siden"...
    Den er godt nok smart, når den på den måde kan kraft-udligne... Eller noget...


  • #16   13. nov 2018 @Karina.
    Påfører smerte/ubehag? Sikke nogen seler. smiley

    Jeg bruger sele til mine unghunde, netop for at undgå de stærke ryk i halsregionen i deres vækstperiode. Med store hunde - store kræfter.

    Det er jo lige bøvlet/nemt, at lære en hund at gå pænt uanset hvad man bruger, men jeg vil simpelthen ikke give min hund de store ryk i nakken, fordi at deres hjerne/fødder ikke lige er vokset sammen endnu. smiley

    Så jeg synes at du taler mod bedre viden her.

    Måske gør du/ måske gør du ikke. Uanset vælger vi alle, hvad vi mener er bedst for vores hund. smiley


  • #17   13. nov 2018 Martin - jeg har INTET imod almindelige seler. Dem bruger jeg i høj grad selv, og de er netop gode til at forhindre skader på hundene, når de hopper lidt rundt, som unge hunde jo gør.

    Det jeg protesterer mod er anti-træk-seler, gå-pænt-seler (og hvad de ellers kalder dem), som enten niver, strammer, trækker skævt, eller andet.


  • #18   13. nov 2018 Nu har jeg lige læst mine indlæg igennem, og jeg synes da, at jeg ret konsekvent skriver "anti-træk-seler" og ikke seler generelt smiley

  • #19   13. nov 2018 Niver strammer eller andet har jeg aldrig set, men heller ikke ledt efter.

    Når du tænker trækker skævt, så tænker du formodenligt på dem hvor snoren sættes fast foran på brystkassen, og det er lige den type sele jeg bruger.

    Dem synes jeg er bedst når hunden lige mister hjernen. Sat jeg snoren fast bag i, så ville det virke som en træksele, og med store hunde, så trækker den jo nemt 80 kilo med sig ud på vejen foreksempel. Der vil jeg heller ikke have min hund ud (eller et menneske). smiley

    Ideen er jo ikke, at en sele lærer en hund at gå pænt (det kan ingen sele når vi er over 40 kg, og stadig er hvalp i hovedet i ny og næ), men at forhindre skader og uheld når hjernen kikser på køteren mens den er ung, det kan den. Når hunden er ovre sin unghunde periode, så bruger jeg halsbånd i stedet.

    Sådan ser vi bare så forskelligt på tingene. Jeg tror faktisk ikke, at nogen af os, er onde mod vores hunde.


  • #20   13. nov 2018 Martin - er slet ikke sikker på, at du har valgt den bedste og mest gennemtænkte løsning, for dig og din hund..

    Der hvor jeg protesterer, er når en "adfærds-korrigerende" sele bliver smidt på en hund, ISTEDET for at lægge kræfterne i træning. Og jeg ville aldrig nogensinde forlange/forvente, at et "aggregat" skulle passivisere mine hunde, så et barn kunne gå med dem alene. Det er bare ikke rimeligt i mit hoved.

    Det ændrer ikke på, at børn ned til 3-års-alderen regelmæssigt får lov til at "træne" med Aqui, og kan hygge sig med at gå pænt i snor mv. (Selvfølgelig kun, når jeg er lige ved siden af)
    Forskellen er jo, at han har lært det. Han gør det ikke, fordi det er umuligt eller ubehageligt for ham, at gøre noget andet smiley


  • #21   13. nov 2018 Aj sorrry - der skulle altså stå i første linje, at jeg slet ikke er i TVIVL OM, at du har valgt den bedste løsning... smiley

  • #22   13. nov 2018 Det kunne jeg dog godt regne ud. smiley

    VI er i øvrigt helt enige.


  • #23   13. nov 2018 Karina så har jeg forstået det rigtigt ????

  • #24   13. nov 2018 Åh ja. Det er en mærkelig tendens. Mange tror at en hund kommer programmeret til at kunne alle de ting man ønsker, og i øvrigt også kunne forstå menneskesprog som "nej", "ned fra sofaen" og "gå pænt" uden at indlære det.

    En samtale jeg havde for nylig:
    "Vores hvalp er utrættelig, den løber på væggene!"
    Mig: "Jamen bliver den ikke træt når den har været til hundetræning?"
    "Jo så sover den hele aftenen, det er den eneste dag om ugen den er træt"
    "Så må I jo træne hver dag"
    "Hahahaa ja den var god"
    (De har købt en aktiv jagthund, i den tro at hvalpetræning én gang om ugen og 3 gåture om dagen må være nok)

    Der var også engang én der spurgte mig om jeg kendte et sted man kunne sende sin hund i træning fordi hendes lille bomuldshund var "helt umulig" da den var løbet igennem en hæk ind til naboen og jagtet deres høns.

    Der er så mange der køber hund uden egentlig at have særlig stor interesse i hunde. Det har jeg aldrig forstået. Man går jo heller ikke bare ud og køber en hest uden at sætte sig ind i tingene og uden at have en vis passion og lyst til at tage sig af den. Men det er nogen gange som om en hund bare er en obligatorisk ting der bare skal være der i hverdagen fordi det er lidt hyggeligt, og ikke fordi det er ens hobby og interesse.

    Så det er nok derfor de gerne vil have hurtige løsninger. De forstår ikke at ting skal indlæres og at det tager tid.
    Og når de spørger om hjælp fejer de alle løsninger væk når det ikke er noget der virker på én dag.
    Og så får de råd fra andre, som at: "De skal bare sige noget til den" og "den skal bare ruskes lidt". Og dét virker desværre nogen gange - og ofte lidt hurtigere end de mere "pædagogiske" metoder som jeg personligt er til.
    Dybt suk...


  • #26   13. nov 2018 Du har helt ret Tanja. Der er mange, der ikke rigtigt er interesseret i at bruge den energi, og den tid, der skal til FØR hunden bliver velfungerende. Og som hele tiden skal investeres, for at den bliver ved med at være det, selvom det bliver noget nemmere med alderen.

    Og jeg forstår ikke, at folk uden problemer fjerner ting, som børn helst ikke skal kunne få fat i (og ødelægge) men at det er helt utænkeligt at vise samme hensyn overfor en hvalp/unghund..


  • #27   13. nov 2018 Det er derfor jeg ikke taler om hunde med "almindelig hundeejere",for jeg synes at størstedelen avler, sælger, køber og holder hund, med hovedet under armen. Og det gør mig trist og frustreret.

  • camilla A
    camilla A Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 7 Emner: 1 Svar: 19
    #28   13. nov 2018 Ja, det er en kedelig tendens - at det hele SKAL gå så hurtigt, og kræve så lidt af ejers tid og kræfter som overhovedet muligt smiley
    Det ses jo også på populariteten af bl.a. "Lydig hund på 48 timer"-konceptet.
    Send hunden væk i 48 timer, og få ANDRE til at træne den og løse problemerne. Det er så deeeejlig nemt! smiley

    Eller quick-fix-metoderne fra TV-udsendelserne, hvor problemerne også "løses" meget nemt med stramme kvælerhalsbånd - anbragt lige bag ørerne, hvor hunden er allermest følsom. Så "lærer" hunden meget hurtigt at gå pænt, hvis man rykker i snoren! smiley
    Eller et los i lysken eller en gang alfarulning, hvis hunden laver udfald, hopper op ad folk eller på anden vis er besværlig smiley

    "Hundehviskere" med hurtige løsninger er populære som aldrig før...


  • #29   13. nov 2018 #11

    Spot on smiley


  • #30   13. nov 2018 Jeg ser både quick fix tendensen og den tendens, Martine ser.

    Et problem skal helst løses med det samme, og det skal gerne være nemt - Samtidig gør man et problem ud af alting og folk overfortolker deres hunde helt abnormt. Jeg synes, det er så fint, at folk er opmærksomme på deres hundes adfærd, men man kan også blive det til et punkt, hvor man gør for meget ud af et non-problem.


  • #31   13. nov 2018 Det sker netop også ofte, når jeg snakker om hund med tilfældige mennesker, at de falder bagover og synes det er "nørdet" når jeg snakker om interessen generelt.
    Hunden ER mange steder blevet en ting man har i hverdagen fordi det er hyggeligt, fordi man er dyreelsker, fordi selvfølgelig skal man da det, men en hund trives ikke på hygge alene.

    Og så er jeg også helt enig i, at der på den anden side læses problemer ind i alt - se bare herinde, hvor mange der skriver om problemer med at "min hvalp spæner rundt i huset og leger hele tiden" / "min hund på 1 år er mega energisk" osv osv.

    At købe hund med hovedet under armen kan gøres på mange måder.


Kommentér på:
Quick-fix tidsalderen?

Annonce