{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
673 visninger | Oprettet:

Hjælp til hvalp der gør ? {{forumTopicSubject}}

Min hvalp på 9 uger gør åndsvagt meget.
Det giver 2 problemer.
Jeg gider ikke hører på det og mine naboer og overboer gider ikke høre på det og da hans gøen har en skinger decibel og væggene i det her boligbyggeri er lavet af pap, så er det umuligt at undgå at de kan hører det.
Han er en hvalp med utrolig meget lyd, piver og hviner af glæde, hyler og piver højt når der er noget han ikke må osv. Knurre, piver gør når han leger.

Men lige fra dag 1 har han gøet rigtig meget. Han gør når jeg laver mad, han gør når jeg sidder i sofaen, han gør når jeg er på wc, i bad, han gør af alt " fremmed " lige fra en shampoo flaske til en lysestage og han gør overraskende og voldsomt meget af mine kaniner og skriger nærmeste når jeg tager ham væk derfra.

Han kan også finde på at gø af mig hvis han keder sig.

Min strategi har indtil videre været at ignorer det fuldkommen ! Ikke så meget som blinke med øjnene eller kigge på ham, ikke give ham nogen former for opmærksomhed for det.

Jeg har nu efter 1 uge og 3 dage måtte erkende at det ikke virker en skid.

I går og i dag har jeg så sagt NEJ med høj stemme og afledt ham, men altså det har hellere ikke rigtig den store effekt.

Hvad ville i gøre ? Forsætte med at ignorere eller stoppe ham igen og igen og igen.... ??

Er det normalt at hvalpe gør så meget ? Jeg har personligt ikke oplevet det før.

Tror i det aftager med tiden ?

Og så er jeg mega træt af at jeg ikke kan gå til hvalpetræning fordi jeg ikke har bil. Alt hvalpetræning / hundetræning ligger altid uden for alt offentlig transport og det er ikke fordi det kommer som et chok for mig, men jeg kan mærke at jeg har behov for at gå til hvalpetræning med ham her.

Derfor ville jeg hører om i kender nogen steder i østjylland hvor man måske kan komme en weekend til et kursus eller sådan noget ?? Jeg har ikke mulighed for at låne en bil en gang om ugen i en time til et hvalpehold, men kan godt låne en bil til et kursus feks en weekend.

Kommentarer på:  Hjælp til hvalp der gør ?
  • #1   3. dec Jeg har aldrig forstået modstanden mod at bruge et "nej", når hunden gør noget, man ikke vil have. Et velindlært "nej" er anvendeligt i mange situationer, og med lidt målrettet træning, tager det 2-3 dage at indlære, så den sidder lige i skabet - øvelsen skal selvfølgelig holdes ved lige, og belønningen skal langsomt fases over fra lækker godbid, til verbal ros.

Så mit svar er, at jeg ville indlære "nej", og så bruge det i situationen.

• #2   3. dec Ikke til hans gøen, det har jeg ikke lige en løsning på, andet end der er forskel på, hvor verbale hvalpe er.
    Pudler plejer at være glade for at høre deres egen stemme

Hvalpetræning, hvis jeg husker ret og du bor på Djursland, var dette måske en mulighed, der er 700 meter fra busstoppestedet, der skal en af mine hvalpekøbere starte.
    http://hundeskolendanmark.dk/hvalpetraening-djursland-aarhus/

• #3   3. dec Jeg har absolut intet i mod NEJ. NEJ er en del af opdragelsen. Man kan jo ikke ignorere sig ud af alt, det ville være tosset når hunden er ved at æde sig igennem ledninger og tapet og giftige potteplanter. Men lige præcis med hensyn til at gø er min hensigt og tanke at han ville stoppe hvis han aldrig får hverken positiv eller negativ respons på det. Men det er så ikke lige tilfældet.

• #4   3. dec Kirsten H, mange tak jeg kigger lige på linket

• #6   3. dec Plejer man ikke at sige, at gøen er selvbelønnende adfærd?

Tålmodighed, at man forsøger en metode i går og i dag, kan næppe forventes, at give banebrydende resultater allerede

Og, fy hvorfor er hvapse ikke oprettet herinde? Vi vil se billeder

• #8   3. dec Hvad er det for en race?
    Nogen er jo lidt sværere at lukke kæften på end andre.

• #9   3. dec Jeg har brugt lidt en blanding af 2 ting i forbindelse med Tuckers gøen (alarmrace).

Et vuf er helt lovligt. Ved nummer 2 siger jeg "nej" i helt alm. tonefald. Bliver han ved, så bliver han kaldt hen til mig og laver en øvelse for at distrahere ham.

Jeg tror det med at ignorere kommer an på hvad grunden er til at hunden gør.
    Hvis det f.eks. banker på døren herhjemme, så gør Tucker og kigger afventende på mig - reagerer jeg ikke, så gør han ikke videre, for så er der tydeligvis intet at alarmere om.

• #10   3. dec Gøen er en adfærd der for nogen hunde kan være selvforstærkende, og så kan man altså ikke ignorere sig ud af det (tag det fra en, der har boet med islandsk fårehund i en lang årrække ).
    Jeg ville, som andre skriver, få indlært et godt nej eller stop.
    Er det noget specifikt der gøres af, så fjern hunden fra det HVER gang.
    Og husk at rosen skal falde efter lidt stilhed, så man ikke ender med at få belønnet for gøen.

• #11   3. dec Der er kommet flere gode bud på gø problemet, så det vil jeg ikke kommentere på, men din tanke om et weekend kursus i stedet for hvalpetræning, synes jeg ikke lyder smart til en så lille hvalp, som jo kun skal trænes med ganske kort tid af gangen.

Jeg tror man meget nemt vil få fyldt alt for meget på til hans lille hoved med både oplevelsen med at være der, og noget træning vil man jo også gerne have ud at det, når man betaler for en weekend.

• #12   3. dec Hvad siger opdrætter? Hvorfor har vedkommende solgt en meget vokal hvalp til lejlighed?
    Jeg ville få en ekspert ud og betragte jeres samarbejde. Noget går jo skævt. Og rettes det ikke op, ender det med en klage og en flytning.

• #13   3. dec Kan godt se at et weekend kursus er for meget for en hvalp. Men takket været nogen herinde fra har jeg nu fundet et hvalpehold jeg kan komme på, så det er super dejligt

Jeg ville fremover stoppe ham i at gø og være OBS på ikke at komme til at belønne for det.

• #14   3. dec Hans mor er cocker-spaniel og hans far er cocker spaniel og puddel

• #15   3. dec

• #16   3. dec Han er godt nok charmerende

• #17   3. dec

• #18   3. dec Han er så sød glæder mig til at møde ham en dag

• #19   3. dec Fin uldtot

du er vel godt i gang med tilvænning, til at blive børstet, redt og studset.

• #20   3. dec Nøj hvor er han kær! Helt vild med de hvide pletter ^^
    Ved os har det virket rigtig godt at lære dem at gø på kommando, og så at være stille på kommando.
    Altså, du lærer først at gø, og når det er indlært, så er det lættere at så lære "shh" ved at belønne når man så stopper med at gø.
    Ved os gjorde det at vi kunne kontrollere hvornår hundene gøede og hvornår de ikke gjorde, og gav os en super "stop" knap som hundene ikke opfattede negativt.
    Skal dog siges, jeg er til gøende hunde da jeg foretrækker at vide hvornår der kommer fremmede osv. men, der skal også være mulighed for at forklare hvornår man så er færdig med at gø.

• #21   3. dec vil stoppe ham med slut. bruger jeg på min sheltie og når hun ikke sagde mere fik hun ros. i dag skal jeg bare sige hendes navn så klapper hun i, men var over hende fra jeg fik hende hjem og det har gjort hun gør minimalt.

• #22   3. dec Atlas gøede også helt tosset, da vi fik ham hjem. Jeg brugte at belønne ham for stilhed, så belønningerne faldt, inden at han begyndte på sin gøen. Jeg lærte ret hurtigt, i hvilke situationer han gøede, og så sørgede jeg for at rose og proppe godbidder i kæften på ham, før han kunne nå at sige noget. Det virkede ret hurtigt, og i dag gør han sjældent, men det ligger så heller ikke normalt til racen.

• #23   3. dec Jo vi er i gang med tilvænning til børste og trimmer og saks, er jo vant til min tidligere krølle bølle ven, blanding af engelsk og amerikansk cocker spaniel

• #24   3. dec beløn ro før han gør, altså tavshed. sæt situationer op, der normalt vil få ham til at gå, start fx med et Bank i bordet, på ruden, tag i døren osv... lav en liste over hans triggere. start med de nemmeste og øg gradvis sværheden.

hvis han gør, bed han udføre en let øvelse. fx sit og beløn sit. afvent tavsheden i et stykke tid og fortsæt. hvis han en kæde så bed ham udføre to øvelser fx sit og dæk og beløn dæk. så har de fleste hunde glemt de gøede.

gør han vedvarende så gå væk og kald fra et andet rum. når han kommer til dig så beløn tavsheden

ved at flytte dig bliver du en del af løsningen i stedet for problemet.

indlær nej. men vent med at bruge det før han har et fundament af tavshed i sin læring. Ellers råber de ofte bare mere op jo mere ejeren siger

lær han først at al godt kommer til den der klapper i. herefter kan du bremse nye tiltag til at genindlære den dårlige vane med et indlært nej

sig til naboerne at du arbejder med disse ting og opsøg hjælp hvis du ikke ser en markant bedring mod mere tavshed inden for ca 5 dage

• #25   3. dec her var det også effektivt at indlære at gø på kommando og derefter at stoppe på kommando igen

Kommentér på:
Hjælp til hvalp der gør ?