{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
320 visninger | Oprettet:

Julia S
Julia S
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 5

Fra Aarhus til København med hund uden bil - erfaring? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Så skal jeg endelig velkommen hvalp hjem i det nye år. Men da jeg ingen bil har skal jeg begynde at tage toget et par gange om året (2-3 gange) fra aarhus til københavn (for at besøge familie) med min hund (selvfølgelig ikke de første 2 måneder, da jeg jo ikke vil stresse hvalpen unødigt med en 3-4 timers tog tur!). Jeg har indtil videre taget flixbus da det har været billigt – men der må hunde jo ikke medbringes.

Jeg ville bare forberede mig på forhånd og høre hvis nogen har erfaring med dette?

Jeg regner med at købe orange billet til hunden (børne billet, da det er en mellemstor hvaps) og jeg når det er billgest, og så tage fra Aarhus H til København H. Måske skal vi til københavn allerede når hvalpen er 4-5 måneder, men det kommer an på hvor godt han er faldet til og hans sind/temperament. Det betyder at jeg nok skal regne med at stå af toget for lige at give ham en tissepause da jeg ikke er sikker på om han kan holde sig hele turen (3-4 timer) når han er så ung. Selvfølgelig når han er ældre, er dette ikke et problem.

Men, jeg ville lige hører om der er nogen der ved hvilke stationer man lige kan stå af på hvor toget holder noget længere (ca. 5 min)?

Eller hvis man kender til en anden fix (relativt billig) måde at rejse fra Aarhus til København med hund, hvis man ikke har bil.

Mvh Julia

Kommentarer på:  Fra Aarhus til København med hund uden bil - erfaring?
  • #1   6. dec Det der ville jeg slet ikke bekymre mig om. Selvfølgelig kan hunden klare en togtur, og jeg ville heller ikke tøve med at hente en hvalp og tage toget tilbage.
    Er det nogle stabile, mentalt sunde linjer, så dør hvalpen ikke af stress i et tog - om man så venter 2 måneder eller ej

• #2   6. dec Hvad med bus 888? (Eller hedder den 999) . Den har jeg taget til Århus med hund, det koster bare et mindre tillæg.

• #3   6. dec Du kan også køre med sortbillet. De har overtaget nogle af rødbillets ruter. Der må man have hund med. På deres hjemmeside står der, at større hunde skal bære mundkurv, men det har jeg aldrig oplevet at være blevet bedt om.

Ellers plejer toget at holde ca. 10 minutter på Odense banegård.

Jeg tog turen fra København til Esbjerg første gang med Atlas, da han var 10 uger. Han kunne ikke holde sig hele vejen, men var så stabil i sin renlighed, at han ikke tissede i toget. Jeg havde bare en meget urolig hvalp de sidste 20 minutter, som tissede den største tår, da han så endelig kom ud. Ellers klarede han turen uden problemer og sov i sin taske det meste af tiden.

• #4   6. dec Da jeg boede i København, havde jeg ikke bil, og rejste landet rundt med hund i toget. Ingen problemer i det.
    Tog turen fra København til Kalundborg, da min bullmastiff var 10 uger. Han sov hele vejen.

• #5   6. dec Min kollega, der ofte tager fra Kbh til Ålborg plejer at bruge GoMore. Det er billigst, siger hun. Man har selskab på vejen, og så har man mulighed for at lave et stop, når hunden trænger, og er ikke afhængig af, at det passer med et sted, hvor toget holder lidt længere
    Måske det var en mulighed?

• #6   6. dec Da jeg fik min første labradorhvalp (8 uger), boede jeg i Holstebro og resten af min familie i Viborg. Jeg bar hende i en bigshopper-taske ned til rutebilstationen, og så stod tasken ved mine fødder med hende i, indtil vi kom til Viborg. Hvis bussen ikke var fyldt stod tasken ved siden af mig på sædet.
    Jeg tog turen første gang en uge efter, at jeg havde fået hende og derefter næsten hver weekend frem og tilbage.
    Da hun blev for stor til tasken, lagde hun sig bare på gulvet.

• #7   6. dec Min mor tager ofte toget mellem Ringsted og Aalborg med sin Cairn Terrier. Ingen problemer overhovedet. Hun stod ikke af da den var hvalp: Den kunne sagtens holde sig de timer, da den var 4 mdr gammel. Hun sørger for at hunden er motioneret og tisset af inden turen (hun går til stationen - ca 4 km). Hun har en taske med som hunden så lægger sig til at sove i. Du kunne jo tage et tæppe eller lignende med som din så kunne ligge på.

• Julia S
    Julia S Tilmeldt:
    nov 2018

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 5
    #8   7. dec Tak for alle jeres svar!

Jeg tror bus 888 er blevet til flixbus (købt af selskabet) og der må ikke medbringes hund (ihvertfald ikke længere). Det tror jeg også Rødbillet er, men må lige undersøge det nærmer - vil prøve at ringe og hører hvad de siger. Synes nemlig bussen er så dejlig nem.

GoMore er også noget jeg må få kigget på, jeg troede måske bare det ville være svært at finde en som var villig til at tage hund med. Men det kan jeg se at jeg skal undersøge nærmere.

Igen, tak for alle de gode forslag. Jeg er ihvertfald meget roligere omkring det nu, og kan se at der er flere muligheder end jeg måske lige havde anset.

• #9   7. dec Rødbillet er også købt af Flixbus, men nogle af chaufførerne var utilfredse, og de har så startet Sortbillet, som har samme regler og priser som Rødbillet havde, nogenlunde i hvert fald

• #10   7. dec Jeg kørte tit med tog og bus fra Århus - Gørding (ved esbjerg) den tur tog omkring 3 timer med skift osv. Det har aldrig været et problem. Rosa var 8 uger gammel da jeg hentede hende i fredericia og tog toget hjem til Stavtrup, der var hun først kørt i bil fra sønderborg til fredericia og så tog til århus, til sidst bus til stavtrup, så det har nok været på den gode side af 5 timer og hun sov det meste af vejen (stykket fra sønderborg til fredericia, var hun sammen med sin hundemor, så det var rart og velkendt. Resten af turen var i et tæppe hun fik med. Hun vejede dengang 335g, så lille bitte, og hun tissede ikke fra sønderborg til stavtrup

Nu ved jeg ikke hvor stor din vaps er, men i hvert fald mens den er hvalp, kan du jo måske have den i en taske på skødet i toget. Det er mine altid og så sover de bare, eller sidder og bliver nusset.

Jeg ved det har været sådan at der både var pause i fredericia og i odense (og selvfølgelig hvis man skal skifte) men der er ikke rigtig nogen steder hvor hunden kan tisse, desværre. Men den burde nu også at kunne holde sig, hvis den tisser inden og efter.
    alternativt kunne man måske lærer den at tisse på de der tisseunderlag man kan få, og så skynde sig ud og smide sådan et på jorden, få hvalpen til at tisse og så i skraldespanden. Men det er nok en smule for stressende.

Kommentér på:
Fra Aarhus til København med hund uden bil - erfaring?