{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
345 visninger | Oprettet:

Mental stimuli {{forumTopicSubject}}

En lille tråd om mental stimuli ud over den almindelige træning (agility, IGP, rally osv) og aktiviteter der bidrager til dette

Skriv gerne jeres bedste bud, og gerne så det bliver muligt for andre at udføre

Jeg starter med mine som jeg laver ud over den almindelige træning, som for os er spor i IGP:

- Spor/nose work med leverpostejsklatter i haven. Udføres ved at lade hunden blive inde, mens du går ud med en bakke leverpostej og en ske (eller en finger ) og tager små klatter som tværes på forskellige steder. Det kan være på græsplænen, på en flagstang, på et træ, et havemøbel osv. Gerne i forskellige højder. Bagefter hentes hunden og kan bruge lang tid på at gå og finde leverpostej

- Fyldt Kong eller andet legetøj (evt silikoneforme til chokolade eller lign). Udføres ved at lave en grød af et eller andet hunden kan lide. Det kan være dens foder som opblødes, eller en hjemmelavet blanding af fx lever, kallun, kyllingefilet eller andet, fx tilsat banan, gulerod eller lign. Kom grøden i legetøjet/formen og frys natten over. Giv hunden den frossen og så er den underholdt i en rum tid, alt efter mængde og sværhedsgrad (Kong keglen er svær da den er dyb, silikoneforme er lidt nemmere)

- Hundespil med godbidder eller foder i (Buster cube, Nina Ottosen spil osv)

- Indlæring af tricks - udførelse er forskellig alt efter tricket, men tricks såsom “giv pote”, “omkring/rundt”, “rundér”, “rul rundt”, “bak” osv er noget vi har indlært - noget kan bruges til træning, andet er bare sjov og spas

- Fodring i en papkasse fyldt med bolde eller papirskugler. Meget simpelt - en papkasse af rimelig størrelse, en masse plastikbolde (som dem der er i legeland) eller papirskugler, fyld papkassen med boldene/kuglerne, og kom foderet i bagefter. Hunden skal enten skubbe til boldene/kuglerne for at få mad, eller løfte dem ud af papkassen for at komme til maden.

Det var lige dem jeg kunne komme på at vi bruger Kom gerne med jeres ideer og metoder!

Kommentarer på:  Mental stimuli
  • #1   6. dec Så kommer jeg da også med lidt tips

Gebstands søg, det kan være alt fra en handske, kasket,nøgler osv.
    Jeg laver det både derhjemme og på tur alle steder, i byen, skoven osv.
    Både svære steder og nemmere steder, højt og lavt og uden han kan se genstanden, men udelukkende bruger næsen og markerer hvor den er.

Jeg bruger også godbids søg i skoven på en masse fældede træer, samme højt, lavt og hvor han skal kravle rundt oven på i mange stammer, man skal bare sikre sig at stammerne ligger stabilt, så de ikke kan rutche rundt.

Og så får han ofte en masse toilet ruller pakket sammen og æsker, som han må splitter ad for at komme til foderet..

• #2   6. dec The søgning bliver ofte nævnt herinde.
    Hunden skal betinges på teen først, derefter kan theposen sættes hvor som helst indendørs og hunden skal så finde den.
    Egentlig ikke anderledes fra alm nosework, det er bare en anden duft hunden går på.

Balanceøvelser. Enten på vippebræt eller halvt oppustet bold/luftmadras afhængig af hvad man har/hvor dygtig hunden er.

• #3   6. dec Pt er vi i en bakke øvelses træning, jeg ønsker at asterix bliver stabil i at kunne bakke alle steder, på kommando. Op af ting, op på ting, langs med ting, lige tilbage sammen med mig osv
    Det er faktisk mere krævende end bare lige for han bliver hurtigt låst fast i "jeg forstår det ikke" teenagehjerne, så nogen gange kræver det MEGET tålmodighed!

Vi træner også bamse, og han er god til det, men jeg er lidt træt af at jeg skal have en pegefinger hen over hovedet på ham før han tilbyder den, jeg ville ønske han kunne på kommando, så det træner vi på, men bamse øvelsen i sig selv kan han, nu er vi ved at bygge på at jeg går væk fra ham, og kaster en godbid som han griber, og stadig sidder i bamse. Derudover træner vi bamse på forskellige ting, pude, balancepude, rullebræt osv.

Og så træner vi nosework på værkstedet,hbor jeg laver et miljø og gemmer 2 parrede dufte og lader ham finde.

• #4   6. dec Vi laver tit Pølse-Træ i hækken. Pølsestykker på grenene i forskellige højder i hækken

• #5   6. dec Vi bruger ofte et viskestykke, som jeg binder 2-4 knuder på. Så stopper jeg godbidder ind i knuderne og imellem dem. Det kan Atlas bruge lang tid på. Dog skal man skifte viskestykke indimellem, i hvert fald hvis man har en lidt mindre opfindsom hund, som ofte bider huller i stoffet, i stedet for at få godbidden ud

• #6   6. dec Gode bud I er kommet med

Og ja det kunne jeg forestille mig Amalie, men god leg

• #7   6. dec Jeg er stor fan af aport agtige øvelser. Føler virkelig hunden lærer meget, de bliver brugt fysisk, mentalt og lærer at holde godt samarbejde.
    Måden jeg tidligere har gjort det på er først at lære at give slip på noget. Det bliver kun smidt lige ned på gulvet til at starte med og man er helt nede i øjenhøjde med hunden. Langsomt bliver det smidt længere og længere.
    Senere når hunden bliver dygtig begynder man så med flere ting, altså. "Hent den blå bold", "Hent det pivende egern" osv. min erfaring indtil videre er at hunde eeelsker det.
    Hvis du har en hund med god snude, kan du også gemme legetøjene når hunden bliver øvet i det, og så sende den og lede efter dem når du beder om at hente. (Carmen var ekspert i den)
    Synes det er en øvelse der kan bygges på så meget og blive til vildt mange fede tricks hvor man også kan bruge hundens særlige talenter i det

Ellers er jeg vild med energiske tricks. Så som at rulle, snurre rundt om sig selv, snurre rundt på 2 ben, hoppe op at og "bounce" på en. Føler den slags tricks bruger meget energi og øger kommunikation og er sjov for begge!

Jeg kan generelt godt lide at bruge hundens energi og mental aktivitet på noget der har med mig og gøre ;P

• #8   6. dec Jeg gemmer godbidder inde - både højt, lavt og midt i mellem.

Honey hjælper mig, når tøjet skal i vaskemaskinen - jeg lægger tøjet på gulvet, og så giver Honey mig det.

Torskerognsdutter i haven/skoven. Jeg sætter små spor af torskerogn fra tube ude i haven/skoven - på stammen af mit æbletræ og andre steder.

Jeg lægger Honeys legetøj ud på gulvet, og så skal hun "rydde" det op. Hun samler legetøjet op, og kommer hen til mig, og giver mig det i hånden.

Kommentér på:
Mental stimuli