{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.256 visninger | Oprettet:

Dyrepoliti er en realitet {{forumTopicSubject}}

I debatten om øen, glemte alle, selv HG, alt om dyrepoliti. Men nu kommer det, omend med forholdsvist begrænsede midler til en start:

http://nyheder.tv2.dk/politik/2018-12-06-df-har-forsoegt-igen-og-igen-nu-faar-partiet-sit-dyrepoliti

Dumme, dumme DF, de laver da ikke andet en juks smiley


Kommentarer på:  Dyrepoliti er en realitet
  • #3   6. dec 2018 Nej, hippie. Du er ikke den eneste. Der er en midaldrende kvinde ved navn Tove, der fra sit pepitaternede hjem i Bøvlinge har udtryk tilfredshed med idéen.

  • #4   6. dec 2018 Altså fint nok med mere fokus på det område, men det der mangler er jo strengere straffe.

  • #5   6. dec 2018 Er jeg den eneste der ikke kan se den store forskel på det der og det vi har?
    Var det i 08? Man oprettede enheder i politikredsene der netop skulle have fokus på dyrevelfærd. Specialuddannet osv osv. Men skulle lave det ved siden af alm. Politiarbejde.
    Nu får vi det samme igen igen bare med et andet navn. Men det er samme princip. En enhed der skal uddannes i kredsene og som skal lave det her ved siden af andet politiarbejde.


  • #8   6. dec 2018 Jamen helt konkret.
    Vi har dyreværnsenheder i politiet.

    De pakker sidste årti’s julegave ind igen og vedlægger blot nye friske batterier.


  • #9   6. dec 2018 Jeg er vild med at der aldrig kan laves noget som helst uden

    1. Det er symbolpolitik
    2. Pengene bliver taget fra xxxxx (indsæt selv gamle, syge, børn eller andet)

    smiley

    Emma for pokker, du er for UNG til at smide de argumenter - de er forbeholdt gamle, sure damer.

    Jeg hilser personligt et hvilket som helst tiltag, der bare har den mindste chance for at give bare ét eneste dyr bedre forhold velkomment. Der kommer endelig en enhed, som kan tage over der hvor DB og andre ikke har kompetence. Nej, straffene følger ikke med, men forestil jer at de kan træde hurtigere til i sager som gravhundene, hundene nord for Randers eller andre sager, hvor politiet indtil nu ikke har haft ressourcer til at træde til.


  • #10   6. dec 2018 Hvis de så samtidig vedlægger nogle ressourcer, så dyreværnsenhederne i politiet, hvad enten de er fra 2008 eller nye, har mulighed for at gøre en forskel, så skal det da hilses velkomment. Men lad os nu se hvor meget forskel, det kommer til at gøre.

  • #12   6. dec 2018 Jeg er helt enig i at der burde gøres mere for produktions dyrene!! Jeg får tårer i øjnene hver gang jeg ser de her grisse transporter da jeg synes måden man behandler grise på i Danmark er sindsyg. (Ved godt det er værre andre steder, men derfor behøver man ikke være tilfreds med dårlig behandling)

    MEN! Generelt synes jeg faktisk godt om at man forsøger bedre området. I mine øjne er Danmark et kæledyrs land, jeg synes det er fantasisk. Jeg elsker måden man holder kæledyr på i Danmark, og jeg synes det er underligt at der skal være bedre struktur på sådan noget i udlandet end her, når det klart er min erfaring at den enkelte dansker går højere op i sine kæledyr end andre steder.


  • #14   6. dec 2018 Lene, der ER afsat midler, ikke mange, men dog en slat. Det svarer vel i runde tal til 15 fuldtidsstillinger om året, plus en smule til drift.

    Om det så kun er 10 fuldtidsstillinger, så er det bedre end “vi kan desværre ikke rykke ud bare fordi knoglerne stikker ud af pelsen, ring igen når halvdelen er døde”.

    Det er da muligt at det ikke batter en skid. Men det kan også være at det gør.

    Worst case er status quo, og ingen skade sket.


  • #15   6. dec 2018 Selv nægter jeg at spise svinekød, og hver gang jeg ser andre spise det forklarer jeg om hvordan grise blive behandlede bare for at de skal få dårlig samvittighed.
    Jeg er opvokset med at dyr skal være frie, og frie dyr der har haft et godt liv, smager af god samvittighed. Og hvis man er villig til at spise det, skal man være villig til at slagte det.

    Kan godt se det er svært i Danmark, men stadig noget jeg mener mange ville have godt af at prøve!

    Måske det kan det her politi udvides til mere end bare kæledyr i fremtiden smiley


  • #17   6. dec 2018 Man skal endelig ikke tro jeg ikke hilser fokus og økonomi til området velkomment.
    Det gør jeg bestemt!


  • #18   6. dec 2018 Jeg så det godt men er lidt syg så har ikke oprettet emner. Jeg synes det er svært at se hvad forskellen er på det og den dyreafdeling som Viborg har fået sidste år?

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #20   6. dec 2018 Nogle får sin politik igennem. Andre er ikke dygtige nok og bliver pisset på. Det nok det der er galt.

    For selvfølgelig er et hvert tiltag i den retning Glædeligt. Så er jeg ligeglad med hvad det kaldes og hvem der står bag.


  • #21   6. dec 2018 Jeg synes det er fint, at man nu forsøger sig med dette tiltag - der er sat lidt penge og mandskab af til formålet, der kommer fokus på nogle af de problemer der er - det kan jeg ikke være utilfreds med overhovedet.
    Om det er nok kan jeg tvivle på, men bare det at nogle indenfor politiet nu kun skal beskæftige sig med dette er godt - jeg håber de får bugt med de værste dyremishandlere og så alle de udenlandske hundehandlere, der kører alt for små hvalpe ind over grænsen.


  • #24   7. dec 2018 Jeg arbejdende i Fødevarestyrelsens Dyreenhed tidligere. Lad mig sige det sådan: svin er nok de produktionsdyr der har det mindst dårligt herhjemme.

    Køer og i særdeleshed fjerkræ har latterligt dårlige forhold. Ved svin er der efterhånden mange krav og virkelig meget kontrol. I øvrigt skal man ikke tro at øko er vejen frem for dyrevelfærd. Øko-svineproducenter står for nogle af de værste sager!

    Så at shame folk der spiser svin, er bare naivt og virkelig dumt. Start med at boykotte den ene af de to fjerkræproducenter (jeg siger ikke at deres navn hedder noget i retning af noget med en blomst).


  • #25   7. dec 2018 Det er jo altid en god ting, når/hvis der rent faktisk bliver gjort noget for at opretholde de love vi har. Lad os nu se hvordan det virker, før vi denne gang bryder ud i glædestårer eller afmægtig latter igen.

  • #28   7. dec 2018 Isabelle - Siger ikke der ikke findes gode steder, men desværre er der for få af dem.

  • #29   7. dec 2018 Hvis nogen af de grove sager kan tages i opløbet, er der bestemt grund til at klappe i hænderne.
    Det er i hvert fald frustrerende, når man læser, at der har været indgivet anmeldelser i nogle af de grove sager, men at der ikke har været ressourcer til at følge op på anmeldelserne. Det burde blive bedre nu.

    Så er der jo desværre også de sager, hvor ingen melder det, selv om det er oplagt, at nogen ved, hvad der foregår. Dem slipper vi jo desværre nok ikke for.

    Men alle skridt i den rigtige retning er da en fordel.



  • #30   7. dec 2018 I er ufattelige herinde smiley

    Havde det været liste Ø så havde spelt-folket klappet i hænderne - nu er det der klamme ækle vi kan ikke lide muslimer parti .. og så dur det ikke.

    Jamen, så er det jo bare sådan smiley


  • #35   7. dec 2018 jOhN - Tror ikke du ved meget om emnet smiley Ja, der er blod når noget dør. Men det bliver gjort så humant som vi kan. Mere end man kan sige om svin smiley
    For danskere kan blod, særlig opløst i vand se voldsomt ud. Men det ser værre ud end hvad det er smiley


  • #37   7. dec 2018 Det ville nu alligevel se bedre ud, hvis det ikke var sådan at der bliver dræbt betydeligt flere hvaler end Færingerne kan spise smiley

    Man kan vel sige, at Danskere skal lære at dræbe det vi spiser, og så kan Færinger lære at spise det De dræber smiley


  • #38   7. dec 2018 jOhN - Hvis du tror alle grisebasser lever i sus og dus tager du utrolig meget fejl. Og de er også super intelligente smiley

    Hvalerne lever et frit liv, vi holder øje med bestanden og der er masser af dem smiley Desuden anvendes kun moderne metoder og er noget vi går højt op i.
    Igen, jeg tror virkelig ikke du har meget forstand på emnet.


  • #39   7. dec 2018 Kim - Jeg kan kun tale for min egen ø da jeg ikke er vandt til at få hval andre steder fra. Men al hvalen bliver lige fordelt mellem alle borgerne i byen og deltagende. Mig vidende bliver det fordelt over større områder jo mere hval der er smiley

  • #40   7. dec 2018 Færingerne oplyser selv at de smider masser af hvalkød ud.

  • #42   7. dec 2018 Slap dog af med hvalbillederne - ja, blod + vand ser voldsomt ud. Men betyder der automatisk at færinger ikke må have en holdning til dyrevelfærd?

    Ang "dyrepoliti" så hilser jeg da ressourcer til området velkommen - det kan da kun være positivt, hvis der nu er chance for, at bogen kan møde op, hvis der anmeldes grov vanrøgt.
    Men at slå det op som om vi nu har fået dyrepoliti må da være en joke - de har omstruktureret og tilført ressourcer til noget allerede eksisterende. Det er en god ting, så hvorfor ikke bare stå ved at det er det, man har gjort?


  • #43   7. dec 2018 Kim - Det har jeg nu ikke erfaret, nogensinde. Det bliver tørret og kan holde sig i utrolig lang tid. Så kan virkelig ikke se hvorfor nogen ville smide det ud.

  • #44   7. dec 2018 Om man smider det halve ud er da hamrende ligegyldigt for dyrevelfærden. Det er måske nok ressourcespild at smide mad ud som vi jo gør det i stor stil. Men det har da INTET med dyrevelfærd at gøre... og er da vist lidt af en afstikker fra emnet.



  • #45   7. dec 2018 Desuden tror jeg næppe du kan påstå at alt gris bliver spist i Danmark. Det er f.eks. også generel viden at nogle gange bliver op til 80% af grisen smidt ud efter slagtning pga. at der er for meget infektion i grisen til at det kan spises pga. de dårlige vilkår den har levet i.

  • #46   7. dec 2018 #43
    Det er ikke desto mindre tilfældet. Oplysningen kommer fra lokale, som observerer at meget af kødet aldrig kommer længere end til containere på havnen.

    At slagtningen også er lidt af en folkefest, hvor ikke alle slagterne er helt ædru, punkterer vist også forestillingen om hvor fantastisk fint det hele er.

    Pointen er, at der nok ikke er nogen der er helt fejlfri, men der er måske også lige den forskel at det er lidt lettere at forsyne 50000 mennesker med "dyrevenligt" kød, end 5000000?


  • #47   7. dec 2018 #44
    Dyrevelfærd er da i høj grad et spørgsmål om hvor megen lidelse man påfører dyrene i forhold til det praktisk mulige. At dræbe flere dyr end man kan bruge, må vel siges at påføre de dyr der bare rådner op, unødvendige lidelser?


  • #49   7. dec 2018 Kim - Hvad forn noget? xD Jeg aner ikke hvor du har hørt det fra. Men det er 100% forkert hahahaha. Nej, det er ikke en folkefest, og nej der drikkes heller ikke.

  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #50   7. dec 2018 Over 6.000.000 kvæg, får og lam bliver hvert år aflivet via halsoverskæring uden bedøvelse - alene i Europa, pga noget så fuldstændig ligegyldigt som folks tro på en himmelnisse.

    Just saying..


  • #51   7. dec 2018 Jamen så siger vi det... de Færinger der står bag oplysningerne ved simpelthen ikke hvad der foregår omkring dem smiley

  • #52   7. dec 2018 Jeg er meget enig Martine - fordi lovforslaget er gennemført af DF, så kan folk ikke lide det, var det liste Ø, så havde det været et fantastisk tiltag!

    Lad os nu se, om det er noget der forbedre forholdene for de mest udsatte dyr inden vi nedgør tiltaget! Det er vel trods alt godt, at der bliver tilført ressourcer til området.

    Og PS - jeg stemmer IKKE DF og har aldrig gjort det, men derfor tager jeg godt imod de gode tiltag de nogen gange også får ført igennem smiley


  • #53   7. dec 2018 Kim - Nej det gør de ved gud ikke xD Har deltaget i en del af dem og sådan har det aldrig været hahaha. Tror der er en del danskere der tror det er anderledes, ellers så er der nogen der har forsøgt at tage fis på dig.
    Men kan da sige at flest færinge også (særlig nu her pga. Seashepherd) er utrolig villige til at dele info og vise hvad der -egentlig- sker.
    Desværre er Seashepherd mere en organisation af at samle penge til en mand der overbeviser folk om en masse ting der ikke passer. Men det har startet en stor udvikling i at vise folk vores måde at leve på og vores kultur smiley
    Færøerne har aldrig haft så meget turisme før og folk der finder det spændende. Hvilket er virkelig fedt.


  • #54   7. dec 2018 Jeg er ikke specielt optaget af om det er synd for hvalerne i denne sammenhæng, så hvad Sea Shepherd eller andre propaganda organisationer mener om det har ingen indflydelse.

    Faktum er, at Færingerne slagter dyr som de ikke spiser (og faktisk frarådes at spise fordi der er alt for meget kviksølv i kødet).

    At turisterne synes at det er fedt, er næppe ligefrem et adelsmærke, hvis man lige tænker lidt over hvor meget turister sådan generelt tænker over hvad dyr må lide under for at underholde dem smiley


  • #55   7. dec 2018 Kim - Nej der holdes også øje med kviksølven og det er faldet så det er spiseligt igen smiley
    Der er ingen dyr der lider for at underholde turister, ved ikke hvor pokker du får den her info fra xD


  • #56   7. dec 2018 Igen, fatter slet ikke du har så meget holdning til noget du ved intet om xD

  • #57   7. dec 2018 #55
    Læs mit indlæg igen.


  • #58   7. dec 2018 Jo tak, har læst det, og det bærer stærkt præg af at du er ganske uinformeret om emnet smiley

  • #59   7. dec 2018 Kan I ikke stoppe den debat om hvalerne, den har intet at gøre med dyrepolitiet, I forplumrer debatten!

  • #60   7. dec 2018 #58
    Du er tilsyneladende ikke helt stærk i det med forståelsen af dansk.

    "At turisterne synes at det er fedt, er næppe ligefrem et adelsmærke, hvis man lige tænker lidt over hvor meget turister sådan generelt tænker over hvad dyr må lide under for at underholde dem"

    Hvilken del af "SÅDAN GENERELT" bliver du forvirret af? Du er med på at der er andre steder end Færøerne turister besøger? Måske er du også bekendt med at turister ikke er specielt kritiske med hvad de er med til at støtte?

    Hvis niveauet er, at faktuelle oplysninger der ikke passer ind i dit verdensbillede bare betyder at de er forkerte, behøver vi nok ikke at fortsætte denne debat.


  • #62   7. dec 2018 #59
    Det er taget til efterretning. Vi kommer nok heller ikke længere.


  • #63   7. dec 2018 Kim - Igen du er utrolig uinformeret, men stadig i stand til at formidle det?
    Nej, jeg siger at turister hjælper med at udbrede en viden om hvad der egentlig sker, ikke at jeg støtter at man mishandler dyr for at underholde. Jeg ved ikke helt hvor du får den tanke fra. Og mig bekendt snakker vi ikke om Seaworld eller noget andet.
    Og nej, vi kommer ikke længere i det her. Jeg har det ganske udmærket med at lade dig sidde i din uvidenhed da du virker ganske tilpas i den. Er som sådan heller ikke interesseret i at debatere med dig da det intet giver mig, du er for snæversynet og uvidende om emnet uden at vise interesse i at have viden. Så der er intet at vinde. Så håber vi kan lægge den der.


  • #64   7. dec 2018 Tilbage til debatten;

    Det væsentlige her, er i mine øjne om det nye tiltag gør nogen forskel eller ej, og det kan kun tiden vise.

    Alt det sædvanlige "hvorfor skal vi gøre noget for A, når B er meget værre" er jo bare dumt.

    Jeg håber af hele mit hjerte at det virker efter hensigten, men det er altså lidt svært at være sådan helt vildt optimistisk, når man ser på hvor stor effekten af tidligere tiltag på området har været.


  • #65   7. dec 2018 Jeg forstår det stadig ikke.... Viborg har allerede en afdeling... tror det er fra 2008.... hvad er det nye?

  • #66   7. dec 2018 At andre end Viborg får en afdeling ? Bare et gæt ...


  • #67   7. dec 2018 Jeg mener altså det var i 2008 og flere steder.... Jeg har ikke mulighed for at slå det op pt. senere

  • #68   7. dec 2018 De faktuelle oplysninger må siges at være sparsomme.

    Der er åbenbart afsat 38 millioner til sagen og "et antal" betjente skal uddannes. Der skal oprettes 3 enheder.

    Resten er man jo så fri til at gætte på. Som sagt, jeg håber at det har en effekt, men som andre har peget på, mangler der blandt andet noget lovgivning (primært mulighed for højere straffe).

    Hvorvidt disse uddannede betjente friholdes fra at blive trukket over i anden tjeneste når "menneskepolitiet" ikke kan følge med, er uklart, og vil nok have stor betydning for effektiviteten.


  • #69   7. dec 2018 De er to i Viborg.... Jeg er ikke hjemme men vil prøve at finde det lidt senere. Det må være to ting jo... Kan ikke huske tilbage til 2008 i hovedet på en fredag hahaha

    prøver at finde noget senere


  • #70   7. dec 2018 Gør det - og det er helt OK hvis du imens ikke laver alle mulige opdateringer om, at du i virkeligheden ikke rigtigt ved hvad du taler om smiley

  • #71   7. dec 2018 Hvis et dyrepoliti skulle have nogen mening, så skulle der udstationeres betjente med strømpistoler ved supermarkedets kølediske. SMÅKAGE til alle, der købte billigt kød fra ikke-fritgående dyr. Det ville have betydning. Det andet gøgl er symbolpolitik - uanset om det er df eller ø, som lancerer det. Forskellen er højst behovet for at indtage en offerrolle - igen igen

  • #73   7. dec 2018 Kommer aldrig til at forstå den der "når de har det så dårligt, så skal de andre heller ikke have det godt" ...

    Og der ER sket en ændring hos folk - der findes supermarkeder, der ikke sælger buræg mere, flere og flere supermarkeder har fået kød fra fritgående dyr .. Slagteren i Vordingborg, sælger kød fra både frigris og frikøer .. de sidste, bliver slået ned på den mark hvor de bor. Der er en mælkebonde, som lader kalvene gå sammen med deres mor i 5 mdr .. men tingene sker jo ikke overnight.

    Forstår ikke den uvilje imod at der er opmærksomhed på de ting?


  • #74   7. dec 2018 For ikke at tale om at flere og flere rejsebureauer ikke arrangerer rejser, der involverer overgreb imod vilde dyr.

    Det går da i den rigtige retning - at vi ikke er i mål, og nok heller aldrig kommer det helt, er da ikke lig med, at vi skal sige "pyt, så skal de fanme allesammen ha det elendigt" - nej, forstår ikke den tankegang.


  • #76   7. dec 2018 MAn kan jo også forestille sig - eller håbe på - at får dette tiltag succes, så kan det med tiden måske udbredes og blive større, nu er man i gang, det skal have tid, men man kan da kun håbe, at der trods alt er nogle dyr der bliver hjulpet.

    Og så tænker jeg at det er vigtig med oplysning - som Martine skriver, så går det stille fremad med nogle ting, jeg tror også, at eks hvad angår hundehandlere både i ind- og udland, så kan vi rykke folks holdninger. Vi skal blive ved med at oplyse om, at så længe der er købere til de stakkels hvalpe, der har levet under kummerlige forhold, så længe fortsætter den uetiske og hjerteskærende produktion af hundehvalpe. På et tidspukt må det da trænge ind hos folk, at man skal købe fra ordentlige opdræt, hvor dyrene har det godt.


  • #77   7. dec 2018 Aslan - i 2008 besluttede man at efteruddanne et antal betjente i håndtering af dyreværnssager, så der var nogen af disse betjente over hele landet. Men de tager sig ikke kun/primært af dyreværnsloven. De arbejder med det samme som alle andre politifolk, men de har lidt ekstra viden på det område, hvis der skulle blive behov for det.

    Forskellen består vel i, at med det nye tiltag er der afsat ressourcer til, at man samler disse politifolk i en særskilt enhed, som som udgangspunkt kun arbejder med dyreværnssager (Men dog i særlige tilfælde kan bruges til andre opgaver også).



  • #79   7. dec 2018 Ja Michelle det er sådan det hænger sammen. slog det op da jeg kom hjem for husker skriverierne om det den gang.

    Det bliver spændende at se om det har en effekt at samle dem på den måde


  • #80   7. dec 2018 John - og i lande hvor man har et "dyrepoliti" udenfor politiet er det jo ikke ligefrem ubetinget succes. Se på UK.


  • #81   7. dec 2018 Ja, jeg er selvfølgelig kun for ideen, fordi jeg er racist og stemmer DF. Eller noget....

    Jer “sure gamle mænd/damer” hvad så I gerne ske i stedet, for at sikre bedre dyrevelfærd? Vil det give bedre dyrevelfærd, at straffene blive højere? Fordi det jo tydeligvis har vist sig at have effekt på alle områder- se bare i USA hvor folk jo helt er holdt op med at slå ihjel, i de stater hvor der er dødsstraf. Nej, hov vent!! Det har ingen effekt der. Nå, jamen herhjemme vil det HELT sikkert batte at man får en højere straf for dyremishandling. Måske en god lang fængselsstraf. Længere end fx for pædofili? Mjaaaa, nej, så må vi nok hellere skrue lidt dér også. Men hvor skal pengene tages fra, altså til efterforskning og flere fængselspladser? De gamle, de syge, børnene?

    Come f*ing on, hvordan kan med, med bare et minimum af sund fornuft, synes at det er dumt at sætte en flok politimænd til at beskæftige sig med bedre dyrevelfærd, med målrettede ressourcer til opsporing og efterforskning?


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #82   7. dec 2018 Folk som stemmer til venstre for midten, særligt de som stemmer på De Radikale og Enhedslisten, er ikke just kendt for at bruge deres sunde fornuft.
    Næh nej, de bruger deres FØLELSER.

    Og DF kortslutter fuldstændig hele deres centralnervesystem. smiley


  • #83   7. dec 2018 A jeg tror da ikke nogle synes det er dumt? Jeg vil følge det tæt og håber det virker

  • #84   7. dec 2018 #81
    Der er vel ingen der synes at det er dumt eller dårligt? Der er bare en del som ikke har de bedste erfaringer med effektiviteten af lovgivning på dyrevelfærdområdet. Man kan jo håbe på at dette er en undtagelse, men det er så også det det vil være, en undtagelse.

    Jeg er ikke specielt tilhænger af at man bare øger straffen for straffens skyld, men en del af de sager det her handler om, er drevet af økonomisk vinding, og der er det altså nødvendigt at uddele bøder der overstiger den gevinst der er ved det.


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #85   7. dec 2018 Kim,
    Hele HG har råbt op om et dyrepoliti i årevis. Nu har de fået det!
    Med hensigten om at bliver det er succes, så skal det tilføres flere midler end dem der er afsat pt.

    Hele HG burde juble! For selvfølgelig er det godt og formentlig starten på noget endnu bedre.
    Men begejstringen er til at overse.


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #87   7. dec 2018 Maj-Britt,

    Sidste år angående dyreværnssagen fra Gjerlev ved Randers blev der på HG råbt på et dyrepoliti.
    Der har ikke været et reelt dyrepoliti før nu..!


  • #88   7. dec 2018 USA har dyrepoliti. Bevirker det så at dyrevelfærden er super? Og at Der gribes ind overfor alle misrøgtssager??

    Og NEJ, jeg er ikke politisk. Og jeg har IKKE råbt op om dyrepoliti, for jeg kan ikke se hvad de skal kunne gøre, som ikke allerede kan gøres nu. Så længe en person som hvalpefabrikken i Bækmarksbro får lov at beholde alle sine hunde og kun får en bøde, så kan jeg ikke se hvad dyrepolitiet kan gøre i situationer som den og andre magen til?


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #89   7. dec 2018 "USA har dyrpoliti. Bevirker det så at dyrevelfærden er super? Og at Der gribes ind overfor alle misrøgtssager??"

    Så dyrepolitiet i USA er ubrugeligt?
    De griber simpelthen ikke ind overfor en eneste dyreværnssag? smiley

    Jeg tror ikke at man uanset hvor mange penge man bruger på et dyrepoliti, vil være i stand til at gribe ind overfor samtlige overtrædelser af dyreværnsloven.
    Så jeg vil skrive til DF og bede dem nedlægge det danske dyrepoliti igen, for de kan jo ikke hjælpe ALLE.

    Vorherre bevares.


  • #90   7. dec 2018 #8 9.

    Åh, hvor du fordrejer alt smiley


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #91   7. dec 2018 Det har jeg lært af venstrefløjen. smiley

    Ej men seriøst, mener du at man skal droppe et dyrepoliti?


  • #92   7. dec 2018 Hvor har jeg nogensinde skrevet at det skal droppes??

    Jeg kan bare ikke se det STORE lys og tror ikke på at alle dyreværnssager bliver håndteret. Lige så vel som det ikke bliver det nu.

    Jeg er villig til at æde min gamle kasket, hvis det viser sig at der bare sker SÅ meget med vanrøgtssager og at folk, der vanrøgter hunde, nu får nogle straffe der svarer til gerningerne.


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #93   7. dec 2018 OK.
    Jamen jeg tror da heller ikke at alle dyreværnssager bliver håndteret, men derfor er jeg sgu positiv overfor ethvert tiltag som kan forbedre situationen!
    Hvis bare EEN dyreværnssag bliver efterforsket og stoppet, er det så ikke lige meget med straffen?

    Men jeg mener ligesom dig at straffen for vanrøgt skal sættes op.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #94   7. dec 2018 Men så burde man da godt nok også bakke op om at der i det mindste sker lidt. Hvorfor ikke kritisere de partier som ikke interessere sig for området. Dem må der være nogle af siden at det skal være så svært at få det igennem.

    Vi har jo set i skat at det ikke er ligemeget hvad der bliver brugt af personale. Det er da langt bedre,at have folk med kendskab til det område de arbejder med.


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #96   7. dec 2018 Ida,
    S stemte imod igen og igen og igen, DF stemte for hver gang det var oppe i folketinget.
    Først med Dan Jørgensen ændrede S stilling..

    Og dyrepolitiet er stadig noget nyt, i forhold til tidligere!


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #98   7. dec 2018 Dyresexloven tager førsteprisen i kategorien symbolpolitik. Dyrene var allerede lovmæssigt beskyttet imod overgreb.
    Loven er en rendyrket "moral-lov" og derfor blev den haglet ned - af et fåtal af Hg's brugere.


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #99   7. dec 2018 Faktisk var det DF som hver gang foreslog et forbud. Ikke at jeg bifalder, men i politik er det de færreste som er enige i alt hvad deres parti gør.
    Artikel fra 2004: https://politiken.dk/indland/art5684155/DF-kr%C3%A6ver-h%C3%A5rdere-straf-for-dyresex
    S stemte først for forslaget, da de opdagede at der var stemmer i lortet.

    Lidt Google-søgning: https://www.google.com/search?q=df+dyresex&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b


  • #100   7. dec 2018 Om jeg forstår folks trang til at moraliserer over for andres spisevaner når deres egen er mindst lige så grotesk og etisk forkasteligt...



  • #101   7. dec 2018 Jeg må egentlig være en virkelig dårlig DF’er. For jeg har engang stemt på Dan Jørgensen (noget EU-dims), og så har jeg resten af gangene stemt på et parti mellem S og DF. I øvrigt er det vist nok noget med at S efterhånden er til højre for midten.

    Solva, hvis vi holder hvalerne ude - spiser du kylling? And? Gås? Vidste du at der tillades op til 10% med åbne benbrud efter læsning, transport og aflæsning? At mange fjerkræ indfanges med noget der ligner en mejetærsker?

    Spiser du kvæg? Vidste du at kvæg er de dyr med længst transporter? Og med mindst indholdsrigt liv?

    Spiser du økologisk? Ved du hvor mange økosvin der drukner i mudder, hvert år? At det er tilladt for øko- og frilandsavlere af høns og æg at skyde “briller” på med en almindelig hæftemaskine?

    Hvis man skal gå op i dyrevelfærd, skal man dels gå efter DB’s mærke, som sikrer rimelige levevilkår og rimelig transport. Helst skal man gå efter dyr, der opvokser i det fri (friland eller øko), og som slagtes på lokalt slagteri. Det er der færreste kød fra supermarkeder der kan leve op til det.

    Det er selvfølgelig nemmere at sige at man ikke spiser svinekød, fordi det lige er det der ligger først for. Men dyrevelfærdsmæssigt er det ikke noget der batter. Slet ikke.


  • #102   7. dec 2018 #85
    Jeg er helt enig m.h.t. dyresexloven, men det er også bl.a. den der gør at jeg er skeptisk når det kommer til den reelle effekt. Der er så mange måder det kan gå galt på, at man næsten ikke kan liste dem op, og der er jo en vis tendens, uanset partifarve, til at politikere formår at føre Murphy`s lov helt ud i ekstremerne. Husk lige på, at enhver lov skal forvaltes...

    Men jo, intentionen er rigtig god, og jeg har da ikke noget imod at indrømme at det er anden gang i partiets levetid, at DF faktisk er kommet med noget fornuftigt smiley og jeg lover at juble med, hvis denne lov fører til bare et minimum af forbedring for de dyr den skal hjælpe.


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #103   7. dec 2018 Kim,

    Nu er det jo ikke "bare" en lov.
    Det er en politienhed som kun skal beskæftige sig med efterforskning af vanrøgt og anmeldelser for brud på dyreværnsloven, og der er tilmed afsat penge til formålet.

    Dyresexloven er bare en lov. Og hvis man skal straffes efter den, så skal der jo en anmeldelse til, og det er heldigvis de færreste som kan se ind bag folks soveværelsesgardiner..
    Men indtil videre er een person blevet dømt, ud fra eet vidnes forklaring som endda står alene.. så det er da en kæmpe succes angående hvor let det er at dømme folk for dyresex.
    Altså hvis nogen anmelder det.


  • #104   7. dec 2018 #103
    Hvis jeg lige må opstille den mest oplagte mulighed for at det løber ud i sandet?

    Der opstår (igen!) en krise hvor politiet er på hælene, og da dyrepolitiet åbenbart skal være tilknyttet resten af styrken, må man jo vægte om det nu også ER det vigtigste at opklare ulovligt hundesalg m.v. i forhold til at (indsæt selv alternative forbrydelser) eller de lige "midlertidigt" skal lægge deres indsats der! Når landet sådan stander i vånde, kan enhver jo se at det er det rene spild af ressourcer at rende rundt og bekymre sig om nogle dyr... Et skridt frem, og et tilbage...


  • #105   7. dec 2018 Martine, da S kom med deres dyresex-lov blev det haglet ned herinde som tom luft og symbolpolitik så rød blok kan også få hug

    S er så heller ikke så dælens meget "rød blok" mere .. men .. ja, så er det OK at der skydes imod DF, eller hvad vil du sige med dit indlæg?


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #106   7. dec 2018 Du tager fejl Kim.
    Dette dyrepoliti skal tage sig af dyreværnssager. Kun hvis der ingen sager er så de sidder og piller næse, kan de bruges til andet politiarbejde. Kommer der en dyreværnssag skal de tilbage og bruge krudtet på den.


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #108   7. dec 2018 Hvad er forslagets mangler Ida?

  • #109   7. dec 2018 Ida - fair nok smiley
    Det med rød blok forvirrede mig, men jeg kan nu se, at jeg missede din pointe.

    Jeg er ikke helt enig der, men det behøver vi heller ikke at være.


  • #110   7. dec 2018 Jeg kan, uanset hvem der kom med forslaget, kun glædes over, at der afsættes lidt flere penge til dyrevelfærd.
    Jeg tænker dog, at hvis man afsatte penge nok til at politiet kan fungere sådan over hele linjen - så de rant faktisk kan rykke ud til både røverier og misrøgtede dyr, så havde vi ikke behov for en særskilt dyreenhed. For det er jo ikke kun dyrene, der overlades til dem selv, der er jo problemer i temmeligt mange andre typer sager også.

    Hårdere straffe ville næppe i sig selv stoppe dyremishandling - det virker jo ikke rigtigt præventivt på andre kriminalitetstyper, så det gør det nok heller ikke på mishandling af dyr. Men bedre mulighed for at fjerne vanrøgtede dyr samt forbyde folk at anskaffe nye ville jeg da hilse velkommen.




  • #111   7. dec 2018 #106
    Du har åbenbart insiderviden, for det fremgår da ikke af det der er kommet frem? At det er den nuværende ide, er jo så heller ikke det samme som at det ikke kan ændres, hvis/når behovet opstår. Men lad os nu se hvordan det går. Jeg er enig så langt, som at det er langt bedre at forsøge, med de fejlmuligheder der er, end slet ikke at gøre noget.


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #112   7. dec 2018 "Du har åbenbart insiderviden"
    Jeps det er da det jeg har smiley - eller også vil de altid venstreorienterede medier bare ikke give DF mere credit, end de kan slippe afsted med.
    I 2008 lavede man en enhed som var uddannet i dyreværnssager, men ikke nødvendigvis skulle bruges til det. Nu får vi et decideret dyrepoliti, som kun må bruges til andet politiarbejde, såfremt der ingen dyreværnssager er at efterforske.

    "Jeg er enig så langt, som at det er langt bedre at forsøge, med de fejlmuligheder der er, end slet ikke at gøre noget."
    Godt at høre. smiley


  • #113   7. dec 2018 #110
    "Hårdere straffe ville næppe i sig selv stoppe dyremishandling - det virker jo ikke rigtigt præventivt på andre kriminalitetstyper, så det gør det nok heller ikke på mishandling af dyr. Men bedre mulighed for at fjerne vanrøgtede dyr samt forbyde folk at anskaffe nye ville jeg da hilse velkommen. "

    Nu kommer det jo an på hvilke "hårdere straffe" man sætter ind med. Øget brug af frakendelse af retten til at holde dyr, vil jo helt af sig selv have en præventiv virkning i forhold til at stoppe vanrøgt og mishandling.

    Jeg er helt enig i, at det næppe vil gøre meget for at dæmpe antallet af førstegangsforseelser af vanrøgt, som i mange tilfælde skyldes manglende evner og indsigt, snarere end ond vilje, men det vil måske lægge en dæmper på sådan noget som ulovlig hundehandel, hvis bøden har en størrelse der gør at man ikke lige tjener den ind igen hvis man slipper godt fra den næste gang?


  • #114   7. dec 2018 Kim, det er en lidt blåøjet tankegang, det med at miste retten til at holde dyr. Folk uden kørekort kører rask væk i bil, på trods af at de får kæmpe bøder og måske endda konfiskeret bilen, når de bliver taget. Hvorfor skulle det være anderledes med dyr? Hvem skulle i øvrigt holde øje med om frakendte overholder det?

    Hvis man skal ændre på noget som helst inden for hvilket som helst område, er man NØDT til at starte et sted. At hæve straffene, giver jo lige præcis ingenting, hvis der ikke er ressourcer til at efterforske den type sager. Hvis man så oven i købet overvejer at kigge bare et øjeblik på strafniveauer, så kan det efterhånden ikke kommer som en overraskelse, at det i straffesager i overvejende grad er de juridiske dommere der vil tale straffen OP og lægdommere der taler straffen NED. Så menigmand er som regel den der lemper straffen i forhold til strafferammen.

    At strafferammen er høj, er i øvrigt på ingen måde det samme som at sige at gennemsnitsstraffen er høj.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #115   7. dec 2018 Hvem skulle holde øje med om de overholder det. Dyrepolitiet.

    Det er langt mere betryggende,at have folk der er specialiseret på bestemte områder og har øje for hvad der sker.

    Forstår ikke tanken om at det skal være noget nyskabende før at man klapper i hænderne. Flere hænder og flere penge. Hvordan kan det være negativ.


  • #116   7. dec 2018 #114
    Nu er det jo så meningen at der skal komme et dyrepoliti, som kan sørge for at et påbud overholdes, og det vil i det mindste være meget let at afgøre en evt. næste sag ved en gentagelse.


  • #117   7. dec 2018 Kim, så er jeg ikke sikker på hvorfor dyrepoliti er en så ringe ide? For hvis vi tæller dem ud, og bare hæve straffen, så sker der jo slet ingenting. Og så synes jeg egentlig at Max skrev det ret godt: Hvordan kan det være en dårlig ide at afsætte folk og ressourcer til området?

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #118   7. dec 2018 Og hvorfor kritisere dem der har kæmpet for det. Kritikken burde vil være dem der ikke bakker op om det?.

  • #119   7. dec 2018 #117

    Det kan jeg godt forstå, for det har jeg ikke på noget tidspunkt givet udtryk for. Jeg har mine tvivl om hvorvidt det rent faktisk kommer til at virke efter hensigten, men selve ideen er da helt fin, og som jeg allerede har skrevet i #111, er det klart bedre at prøve noget der måske og måske ikke virker, end slet ikke at prøve.


  • #120   7. dec 2018 Sorry Kim, jeg farer sgu lidt vild i folks krampagtige forsøg på ikke at synes at noget fra DF er fornuftigt smiley

    Hvis vi nu antager at den her enhed faktisk kommer til at fungere efter hensigten, så er det jo ikke utænkeligt at man senere hen vil regulere i sanktionerne. Og så er det igen ikke utænkeligt at der kommer flere ressourcer. Det kan også være at det falder med et brag, og ingen nogen sinde fik glæde af det. Det kan kun tiden vise.

    Men jeg bliver igen og igen imponeret over hvor mange krumspring folk vil gøre for at synes at alt fra DF er dumt smiley Tænk hvis alle turde stå ved deres overbevisninger i stedet for kun blindt at følge sit eget parti smiley


  • #123   8. dec 2018 Godt gamle vælgere er så kloge så smiley

  • #124   8. dec 2018 Ja, der er snart valg - og så plejer der at blive bevilget lidt ekstra til borgerne - det er begge blogge lige gode om, det er ikek kun denne regering.
    Når det så er sagt, så kan jeg stadig ikke se, at det skulle være en grund til ikke at kunne lide tiltaget smiley
    At sige at tiltaget er dårligt, FORDI det er gennemført af DF, og/eller FORDI det er det rene valgflæsk - de argumenter fatter jeg ikke.

    Det er i min optik bedre at man forsøger noget end at man bare fortsætter som nu, for sådan som det fungerer nu, så er det skidt.

    Og ja, dette her redder ikke alle dyr, der vil stadig være misrøgtsager. Man kan sætte en finger på mange ting, MEN bare det, at man kan hjælpe nogle dyr ud af armod, bare det at der kommer mere fokus på problemerne det gør, at jeg hilser det velkommen - hellere lidt end ingenting.



  • #127   8. dec 2018 Jeg synes ikke det har noget at gøre med at "hoppe i" - jeg kunne aldrig finde på at stemme DF, fordi de har fået dette indført - jeg er bare glad for, at der tildels området flere ressourcer smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #128   8. dec 2018 Det må jo være misundelse over at nogen får deres politik igennem. Man har kæmpet for at forbedre området og det er lykkes.

    John. Glem det. Det er DF der har fået det igennem og så er det noget skidt.

    Sjov at dem der er imod DF ofte ikke er bedre selv. Fuld af fordomme,hadefulde og imod en bestemt gruppe af befolkningen.


  • #129   8. dec 2018 Kender I det?
    Arbejdslørdag i friskolen - mødetid lørdag kl 9.00. Det sædvanlige par kommer for sent(og kan desværre ikke deltage det efterfølgende møde, hvor vigtige ting skal besluttes), og alle de væsentlige opgaver er fordelt. Det 'sene' par tager rollen som dem, der sørger for saftevand til børnene. Vi andre er i gang med havearbejde, vedligehold af legeplads, hovedrengøring af klasselokaler og den slags.
    Hvem huskes ugen efter? Ja, korrekt. Parret, der sørgede for saftevand til børnene.


  • #131   8. dec 2018 Jeg gad godt at tilhøre åndseliten, som kan se igennem tingene - helt ind til marven i knoglerne og gennemskue ALT det, som andre almindelige, smådumme danskere ikke fatter .. hvor må det være fantastisk at være så ufejlbarlig, smart og klogere end gennemsnittet.

    Der er vist et ord for det .. hmm .. man siger vist at personen har hypomane træk, og det findes der faktisk behandling for.

    Men de virker nu glade nok, de, der vælter rundt i deres forvirrede overbevisning smiley


  • #134   8. dec 2018 Ida, du kan jo starte med at liste hvad den tidligere enhed (fra Viborg?) går ud på, hvor mange ressourcer der var osv. Jeg kan ikke finde noget som helst, nada, om det. Så jeg kan indtil videre se 38 mio forskelle på dengang og nu smiley

  • #136   8. dec 2018 Jeg tror ikke at "nu får alle dyrene i Danmark gode kår" - det mener jeg iøvrigt heller ikke at nogen i denne her tråd har skrevet ?

    Blot er jeg glad for, at der er opmærksomhed på det, som sagt fordi man jo kan se, at øget opmærksomhed batter.


  • #138   9. dec 2018 For mig er det komplet underordnet hvilke partier, der har stemt for eller imod dette eller hint - det har 0 indflydelse på om jeg synes det er godt eller skidt.
    Således er der ikke et parti, der ikke både har leveret lort og lagkage. Og sandheden er jo også at størstedelen af dansk politik laves med brede flertal - og så er der enkelte højprofilerede sager, der køres stramt i blokke...

    Dyrepoliti - der er en risiko for, at det ikke kommer til at rykke det store, men hvis de præcisioner, der er kommet (og som jo altså er stemt ind med et flertal og ikke kun af DF), kan gøre en positiv forskel for bare et enkelt dyr i nød, så er det et positivt skridt på vejen.

    Symbolpolitik - bestemt. Men fint med mig, hvis det forandrer bare en smule.
    Som det ser ud er der ikke nogen faldgruber, men heller ikke væsentlige forandringer - men jeg håber det da! Og jeg håber bestemt at der giver blod på tanden i befolkningen at kræve endnu mere dyrevelfærd - for alle dyr. Også produktionsdyr, også vilde dyr.



  • #139   9. dec 2018 Palle, er 38 mio ikke ressourcer?

    Enig med CH. Og jeg holder aldrig op med at undre mig over hvordan folk, i ramme alvor, kan synes at noget er en dårlig ide, alene fordi et parti de ikke stemmer på, har lavet forslaget. Det er rent Rasmus Modsat, og burde være noget man voksede fra inden man blev gammel nok til at stemme smiley


  • #141   9. dec 2018 I USA, hvor de har både fungerende dyrepoliti og højere straframme end i DK, er der ikke noget, der tyder på, at det har den store præventive virkning.
    Der kan være en vis tilfredsstillelse i at vide, at dyremishandlere bliver straffet, så det kan mærkes, men for mig ville der være mere tilfredsstillelse i frakendelse af retten til at have dyr, og en løbende kontrol af om frakendelsen overholdes. De ville være et sted, hvor de en del af de ressourcer virkelig kunne gøre gavn.

    Og så tror jeg ikke, at vores strafferamme egentlig er så ringe, men den bliver bare ikke rigtig udnyttet, så en holdningsændring i forhold til frakendelser ville være godt.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #142   9. dec 2018 Selv i tråde om Uffes forslag om at spise mindre kød har jeg ikke ser symbolpolitik blive nævnt så mange gange. Det er så godt for vi skal tænke på miljøet.

    Selvfølgelig er der forskel.


  • #144   9. dec 2018 Max, du kan bare noget med de stråmænd der.

    Den er bare ikke pakket så pænt ind som den med at man ikke kan lide det, DF foreslår, bare fordi det er DF...

    At få folk til at begynde at forsvare sig mod sådan nogle påstande selvom de aldrig har fremført dem er belejligt afsporende...


  • #146   9. dec 2018 Alle de politiske partier er da startet med symbolpolitik - der er jo valg til foråret.

    Socialdemokraterne lover (og lover som de plejer) 1000 flere sygeplejersker og flere af de små lokalsygehuse tilbage (inden de store supersygehuse er bygget færdige)

    Alternativet plaprer op omkring at undvære juletræ og julegaver, og så skal vi spise mindre kød (der er dukket flere sager op om, at de selv flyver meget mere end gennemsnittet i forurenende fly)

    DF får grænsepoliti (det kunne være interessant snart at få at vide, hvor meget det har hjulpet)

    Regeringen vil sende afviste kriminelle asylansgøere ud på en øde ø (som om det gør en forskel, hvis de bare kan tage til og fra, men øen er et stærkt symbol)

    .... og sådan kan vi blive ved - ingen går fri. Vi vælgere er jo ikke dumme, vi kan godt gennemskue det.

    Men lige i dette tilfælde, så HAR DF kæmpet kampen i mange år, og nu har de fået det på finansloven, det priser jeg velkommen. JEg forventer ikke, at der sker en revolution nu og at vi når til ende med alle dyreværnssager - men jeg har en forventning om, at nu kommer der fokus på området, og kan man forbedre forholdene for bare lidt flere dyr, så er jeg glad. Bliver det en succes, så kan man håbe, at der kan komme endnu flere ressourcer.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #147   9. dec 2018 144. Så stå da ved at man ikke vil anerkende noget som helst der kommer fra den kant. Det andet er da om noget pakket ind.

    145. Det mener jeg da at kunne huske. Pointen er,at der den vej slet ikke er samme kritik.


  • #148   9. dec 2018 I disse år har populisme og symbolpolitik afsindigt gode kår, det er en forbandelse i vores folkestyre for det kan være møgsvært at se igennem alt det forbandede spin.

    Og nej, vi gennemskuer det ikke bare. Vi ryger lige i igen og igen og det har forandret vores land væsentligt.

    Ingen partier går fri - dem, der ikke røg med på denne moderne måde at føre politik på - CD og Kristendemokraterne - røg ud på røv og albuer.
    - Fordi vi hopper på alt det mundlort og synes det fattigt når et parti ikke er flamboyant på sin egen måde.

    Så her fik du dit svar på endnu en stråmand, Max...


  • #149   9. dec 2018 Emma, der er da mindst én gammel surling her i tråden, som hader dyrepoliti, fordi det kommer fra DF. Og alt fra DF er lort, basta! Og kommer de på noget fornuftigt, er det symbolpolitik.

    Men ok, hvad mener DU ville batte? 38 mio og en lille flok betjente gør ingen forskel - hvad VIL gøre en forskel? Drag gerne erfaring fra andre lande.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #150   9. dec 2018 Enig. Kan godt være man kan overbevise hinanden i at det ikke forholder sig sådan. For andre er det jo helt tydeligt.

  • #151   9. dec 2018 Vel hedder jeg ikke Emma, men stik mig et par stiletter (str 46) og en kort nederdel, så . . Lige efter jul kan jeg måske endda præstere en lille fiks a-skål smiley
    Jeg tror, at de 25millioner kunne bruges bedre på de forskellige interesseorganisationer, kattens værn, dyrenes beskyttelse, og hvad de ellers hedder. De resterende 13mill kunne så gives til politiet med en løftet pegefinger om at reagere på anmeldelserne. Så er det løst, og hermed frigives df's hjernetrust til alvorligere problemer såsom sundhedsvæsenet (psykiatrien) og uddannelsesområdet.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #153   9. dec 2018 Det hule i mere mandskab og penge på området?. Man skal da være noget negativ for at se det som et problem.

    Det er som om man ser helt bort fra en vigtig kendsgerning. Var det ikke for DF ville der ikke være sket noget som helst på området.

    Vi skal ikke gøre noget med mindre at det løser alle problemer på området. Det giver ingen mening.


  • #154   9. dec 2018 “Det kunne jo også være at ens skepsis handler om det hule i forslaget og ikke har noget med DF at gøre... bare en tanke. Det kunne jo også være at ens skepsis handler om det hule i forslaget og ikke har noget med DF at gøre... bare en tanke.”

    Men.... Så ryger hele argumentet med symbolpolitik smiley

    Søren, de 38 mio går jo netop til efterforskning. Om nu er jeg ikke super skarp i matematik, men jeg tror at man kan få mere efterforskning for 38 mio, omtrent 3 gange så meget, som man kan for 13 mio.

    De eksisterende dyreværnsorganisationer mangler ikke penge, slet ikke. Og da slet ikke hvis de fik lov at få deres egne midler frigivet til drift. Men deres primære arbejde ligger i at pleje dyrene EFTER skaden er sket.

    Skulle de have en bredere bemyndigelse, eller del i offentlige midler, burde de imo være meget hurtigere til at aflive dyr, fremfor at gå meget langt for at redde alle dyrs liv.


  • #157   10. dec 2018 Emma, at arbejde for bedre forhold for produktionsdyr, har da ikke noget med dyrepoliti at gøre. Jeg tænker egentlig at det er to ret forskellige ting - et dyrepoliti retter sig nok primært mod kæledyr og andre dyrehold, hvor der ikke er kontrol.

    Besætninger HAR kontrol, og bliver dels besøgt af embedsdyrlægen, dels er der ret streng kontrol på slagterierne.

    Der er ingen kontrol eller opsyn med kæledyr, og sanktionerne er virkelig små.

    Men jeg er da enig i at der sideløbende med dyrepoliti burde arbejdes for endnu bedre vilkår for produktionsdyr. Jeg tænker bare ikke at det skal træde i stedet for dyrepoliti, som jeg tror du mener det skal?

    Mener du at ressourcerne skal flyttes fra politi til Fødevarestyrelsen, eller hvad er det du mener?


  • #159   10. dec 2018 Jeg tror ikke at der er mange uopdagede dyreværnssager på produktionsdyr, men det kan selvfølgelig have ændret sig markant de sidste 5 år. Er det noget du har viden om, eller er det en antagelse? Og er det egentligt dyreværnssager, eller er det de generelle vilkår der skal være bedre?

    Jeg har lidt svært ved at følge din tankegang. Som jeg skrev tidligere, indfanges fjerkræ med en slags mejetærsker, og der tillades op til 10% åbne benbrud når de ankommer til slagterierne. Og der er alle regler overholdt. Så det må være lovgivningen der skal skrues på. Eller misforstår jeg?


  • #161   10. dec 2018 #160
    Der er vist nok at tage fat på. Halekupering af grise fx. Du kan selv google det.


  • #162   10. dec 2018 Lige til en der med "fakta" .. der er en bondemand, (som jeg skal giftes med), som er blevet "berømt" fordi han lader kalvene blive hos deres mor i ½ år vist.
    Jeg synes at det er at mishandle et dyr, at skille den fra sin mor / sin unge, efter kun 12 eller 24 timer, og at ham bonden er blevet kendt på netop ikke at gøre det, vidner da noget om, at han, desværre, nok er temmelig alene om den fremgangsmåde smiley


  • #164   10. dec 2018 #163
    Jamen så er alt jo i den skønneste orden. Så er det jo ikke mishandling længere.


  • #166   10. dec 2018 Jeg prøver lige igen: Er det ikke LOVGIVNINGEN, ikke kontrollen, der skal strammes for produktionsdyr? Fx det med at det er ok at bruge hæfteklammer til at sætte briller på høns, at kalve må tages fra mødrene efter 12 timer osv.?

    Jeg er helt med på at det er synd for de kalve. Det er det! Men jeg kan ikke greje hvor grænsen så bør gå? Vi har en flok store tyrekalve dernede hvor jeg lufter hunde. De er vel 1-1,5 år gamle. De har gået med deres tanter indtil for en uges tid siden. De har kaldt og kaldt lige siden. De “savner” deres tanter. Så min tanke er at de savner, uanset hvornår de bliver skilt ad. Jeg ved ikke nok om køer til at kunne sige noget klogt om det.

    Uh, og Martine, giftes? TILLYKKE!!!!



  • #167   10. dec 2018 Stakkels "små" kalve smiley
    Ja, gu kalder de, det gør føllebøller også når de bliver vænnet fra som 6 mdrs .. men uden at skulle spille Doktor Lieberkind vil jeg dog mene, at en nyfødt kalv har mere behov for Mamacow, end en 6 mdrs kalv har det smiley

    Min kommentar var blot til den, at der ikke var fakta på mishandling, for det synes jeg jo nok der er.

    Og tak smiley


  • #169   10. dec 2018 Men John, han gik måske ikke fallit hvis der var krav om en måned hos mor, og derefter nogle måneder hos en tante.

    Jeg synes altså også det er lige hårdt nok skille dem ad efter 12 timer. Og det bør være muligt at indrette sin produktion, så kalvene får bare et minimum af kontakt med deres mor og reserve-mødre.


  • Steen H
    Steen H Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 12
    #175   12. dec 2018 Jeg går ud fra, at det Dyrepoliti som her er omtalt,
    bliver lige så godt til HOVSALØSNINGER,
    i stedet for REELLE LØSNINGER,
    som vores almindelige politi de er!


  • #184   12. dec 2018 #174: "Der hvor mine forældre køber oksekød har de ganske få køer som de går og hygger med og folk kan komme og klappe deres kommende middag. Så nogle kan tydeligvis få overskud og dyrevelfærd til at gå op i en højere enhed. "

    Det er fint, at nogen laver kød på den måde og at der er købere til det, men et mindre overskud på et lille hobbylandbrug kan næppe sammenlignes med at skulle leve af det.

    Men jeg er enig, at der trænger til opstramning på reglerne i forhold til produktionsdyr. Men så længe det er tilladt at importere kød, der er produceret billigere og med mindre fokus på dyrevelfærd, så vil danske landmænd stå i en rigtig dårlig situation, hvis der strammes alt for meget på reglerne. Der vil altid være mange købere til de billige varer.


  • #191   12. dec 2018 Ida, ganske få køer lyder som hobbylandbrug i mine ører, jeg har svært ved at forestille mig, at man kan leve af og betale for en ejendom af ganske få køer.

  • #193   12. dec 2018 Jeg forstår ikke hvorfor hele landbrugssektoren ikke lægges om, sådan rent økonomisk. Fjern momsen på dansk økologi, og sænk afgiften på øvrige danske varer. Og beløn landmænd der får slagtet i Dk.

    Fokus på danske varer og dyrevelfærd må kunne svare sig på den lange bane.

    Men det ændrer STADIG ikke på at jeg er all in på et dyrepoliti, som skal har mandskab og ressourcer til at optrevle de værste dyreværnssager, selvom det “bare” er kæledyr smiley


  • #194   12. dec 2018 A
    Du har mange gode idéer (de stegepanderelaterede inklusive), men som det rasende velbegavede menneske du er, så må du være bekendt med begreberne protektionisme og tekniske handelshindringer smiley


  • #195   12. dec 2018 Som du nok har opdaget, er jeg ikke typen der fungerer med protektionisme og handelshindringer. Men mig bekendt er der faktisk ikke noget til hinder for at fjerne momsen på økologi. Og jeg er helt sikker på at der sidder nogle embedsmænd et sted, som kan opfinde et begreb der sikrer at det næsten kun er danske varer der ryger på den lave afgift. Vi kunne jo starte med at sænke afgiften på typiske danske varer, og se om det batter.

    Den med slagtning er straks værre. Omvendt er slagtning sandsynligvis billigere i nabolandene, så de danske slagterier kunne sænke prisen, mod et statsligt tilskud.

    Og nu er min IQ brugt op, så jeg hopper i seng smiley


  • #196   12. dec 2018 Nå ja, og fjern afgiften på slip-let stegepander... smiley

  • #198   13. dec 2018 Af nysgerrighed, John, hvad siger EU om dansk moms? Og hvad siger EU om danske skatter og afgifter?

  • #200   13. dec 2018 Desværre lever vi i et land, hvor eventuelle afgiftsnedsættelser kun har en effekt de første par måneder. Derefter justerer detailbranchen stille og roligt på profitskruen indtil alt er status quo. Vi ved jo alle, at det ikke kun er afgifts- og momsniveau, der er skyld i prisforskellene ift Tyskland.

  • #203   13. dec 2018 Hvad vi betaler i moms i Danmark er kun et dansk anliggende.

  • #205   13. dec 2018 Ida - men det er jo bare et formuleringsspørgsmål. Man må ikke nedsætte momsen pmsoecifikt pp dansk økokød. Men man kan jo nedsætte momsen på kød der opfylder specifikke regler om f.eks. dyrenes pladsforhold, teansportforhold til slagt osv og på den måde alligevel målrette det dansk kød... og skulle en tysk ko sælges under samme regler, kan man jo så glæde sig over, at en tysk bonde også ville leve op til disse regler

  • #207   13. dec 2018 Vi kan godt differentiere momsen på varegrupper.
    F.eks kunne vi nedsætte momsen på medicin eller andre livsvigtige "ting" til 10%.
    Det er der ingen, der kan blande sig i


  • #208   13. dec 2018
    Danish Crown slagteriet på Bornholm kører på statstilskud. Det kan man åbenbart få, hvis man bare truer med at lukke.





  • #210   13. dec 2018 Jeg skriver bare generelt at statstilskud bruges på slagteri - hvad grunden er, er vist ligegyldigt, for reglerne bøjes når det passer ind. Der blev bøjet mange regler tilbage i 2014 for at holde slagteriet på øen. Hvis EU gennemgik den sag, ville det ikke overraske mig, at de fandt snavs.

  • #212   13. dec 2018 Ida - Du har ret, selvfølgelig kan man ikke sænke prisen på nogle medicinmærker uden at sænke dem alle smiley
    Og skulle man sænke momsen på økokød, ja så skal det gælde "alt" økokød.
    Men om man må, det er en anden sag.
    Men jeg kan ikke se, at det ikke skulle kunne lade sig gøre.
    Satte man ikke afgift på "fedt" kød for nogle år siden?


  • #213   13. dec 2018 Ida - jeg tænker godt man kunne nedsætte på alt økokød, bare ikke på specifikke producenters. Men ved det da ikke med sikkerhed.


  • #216   14. dec 2018 Tænker bare, at hvis man gerne må nedsætte momsen på en gruppe medicin uden at gøre det på alt medicin, så m0 det samme være muligt på fødevarer - altså ned med momsen på fx. øko.
    Nu er jeg så ikke ubetinget enig i, at øko = dyrevelfærd og det har også nogen klimamæssige konsekvenser hvis vi fik det meste af befolkningen til kun at købe øko. Men tror bestemt det ville være muligt at komme igennem med sænket moms kun på øko


  • #218   14. dec 2018 Danmark må sikkert gerne sænke momsen på alle fødevarer, men det er man næppe interesseret i. Der skal jo penge i statskassen.

    Men vi må næppe sænke prisen udelukkende på dansk producerede økologiske varer, og det er vel det, der debatteres her.


  • #221   14. dec 2018 Ida, det var vi i hvert fald ret enige om smiley

  • #222   14. dec 2018 Jeg tror, at Danmark er et af de få lande i Europa, hvor vi ikke har differentieret moms.
    I Italien har man tre forskellige satser 4,10 og 22%.
    Alle fødevarer har enten 4 eller 10%.
    Man skelner mellem "nødvendig" 4 og "resten" 10.
    Nødvendigt er f.eks brød, pasta og grøntsager.
    Hvorimod kød, sodavand, chokolade osv. er mere luksusbetonet.
    Så jo vi kan godt nedsætte momsen på varer eller varegrupper, men ikke fra enkelte producenter.


  • #226   14. dec 2018 Man kan sænke momsen på økologisk kød i forhold til "almindeligt" kød. Det er jo ikke konkurrenceforvridende i forhold til andre EU lande, da alle kan være med.

    Man må til gengæld ikke sænke momsen på DANSK øko-kød i forhold til øko-kød fra andre lande, da det skaber en handelsbarriere.


  • #228   14. dec 2018 Jeg kan som Kim heller ikke se noget galt i, at vi sænker momsen på alt økokød.
    Selvfølgelig ikke kun det danske men alt økokød fra EU.
    Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle være "forbudt".
    Men som Lene skriver, det er der nok ikke vilje til.


  • #230   14. dec 2018 Den ene artikel er over 1 år gammel og den 5år gammel og ingen af dem aner vist mere om, hvad de skriver end os smiley


  • #232   14. dec 2018 #229
    Det ene link leder til en side der tilsyneladende er forsvundet?

    Det andet er skrevet af folkebevægelsen mod EU. Næppe den mest pålidelige kilde...

    Som andre nævner, er der masser af tilfælde hvor der er differentieret moms på forskellige varegrupper i EU.

    I DK er der til gengæld en indædt modvilje mod at indføre dette, oftest med det tynde argument, at det er for besværligt at administrere.


  • #233   14. dec 2018 Mere realistisk end en sænkning af momsen, er det faktisk at der kommer en EU-tvungen afgift på kød i al almindelighed. Her kunne man måske sætte ind med ekstra afgift på kød som ikke er økologisk! Formentlig en langt mere tiltalende ide for en dansk politiker smiley

  • #236   15. dec 2018 Det uafklarede er vel stadig, om vi må fjerne momsen eller reducere den på alle øko varer produceret i eu. Altså så konkurrencen bliver mellem øko varer og ikke øko varer, ikke landene imellem. Men det vil jo være til gene for konventionelt landbrug, så hvis ikke de bliver kompenseret på anden måde, vil det det være et problem.

    At sætte momsen ned eller fjerne den helt kun på dansk producerede varer - øko eller ej - er protektionisme og selvfølgelig ikke acceptabelt overfor de andre eu lande.



Kommentér på:
Dyrepoliti er en realitet

Annonce