{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.297 visninger | Oprettet:

Typisk DcH DKK {{forumTopicSubject}}

Så kom de nye rallyøvelser endelig fra rallyudvalget. Yeah smiley
I dag kl 14 skulle de offentlig gøres.
Eller det vil sige kl 13.55 meddelte Dch at pga uenighed i visse vitale punkter så udgav de deres egen version senere på ugen og reglementet blev først offentlig gjort i uge 4.
Da jeg er rallyinstruktør i Dkk skal jeg selvfølgelig kunne DKks til mindste detalje. Men jeg starter jo også konkurrencer i dch regi. Så er spændt på hvor stor forskel der så bliver på dch rally og dkk rally.
Jeg syntes det er lidt sølle at et nedsat udvalg må opgive at nå til enighed om noget så simpelt som rallyøvelser. Det er da kun for sjovt. Hvordan kan det være SÅ svært at samarbejde?
Det arbejde jeg har set, altså det dkk har offentliggjort er så super godt og rigtig flot arbejde. Så udvalget er dygtige nok men altså hvor er de konflikter bare dræbende. Hundesporten er altså ikke så stor i dk.

Nå men vi må igang med de nye øvelser, de ser sjove ud

Kommentarer på:  Typisk DcH DKK
  • #1   7. jan Hvis det er typisk dch vs dkk fnidder, handler det nok mere om person fnidder end det rent faglige.

• #2   7. jan Jeg er ikke så begejstret over de nye øvelser, men nu må vi se, måske ændrer jeg mening smiley

• #3   7. jan Milla
    Hvorfor ikke?
    Hvad er det du ikke kan lide?

• #4   7. jan Aner ikke hvad problemet bunder i. Men det virker latterligt at så lille en sport skal deles i to fordi et udvalg ikke kan blive enige

• #5   7. jan Sådan er hunde verdenen desværre langt hen af vejen. Vigtige at bestemte personen ikke får ret eller indflydelse end at der kommer godt indhold.

• #6   7. jan #3 Jeg havde en forhåbning om, at de ville ændre reglerne således at højrehandling i ekspertklassen blev begrænset til x antal skilte, og derved blev forskellen mellem øvet og ekspert mindre markant. Der har indtil nu været et rigtig stort spring mellem øvet og ekspert.

Jeg er ikke specielt glad for højrehandlingen i begynderklassen - ikke så meget pga. mine hunde personligt, de skal alligevel lære det, men jeg tror det skræmmer mange nye væk.

Generelt synes jeg virkelig det er en ærgerlig tendens at det skal blive sværere og sværere og sværere - bare fordi. På et tidspunkt krydser man, hvad godt er - det er selvfølgelig en svær balancegang at finde, og man skal selvfølgelig ikke komme sovende til tingene, men jeg synes i hvert fald at ekspertklassen er rigeligt svær i forvejen smiley

Jeg kommer ikke til at konkurrere officielt med Nicki i et langt stykke tid - vi har det i forvejen rigtig svært i ekspert (består med nød og næppe - jeg rykkede nok op for tidligt), og med de nye regler/skilte er jeg faktisk overbevist om at vi ville have tilpas udfordring i øvet klasse, men jeg kan desværre ikke rykke ned, så vi sidder lidt fast (og dyrker derfor primært AG i stedet nu)

Hvis reglerne havde været som de bliver nu, da jeg startede på rally med Nicki - så var jeg aldrig startet, tror jeg. smiley

Flere skilte med både den ene og anden vej, variation mv, gør bare at rally bliver endnu sværere at forstå som fører. Derudover frygter jeg også at der bliver skåret flere og flere fra, præcis som med LP, fordi folk simpelthen mister motivationen eller synes det bliver uoverskueligt. Det er vigtigt for en hundesport at kunne tiltrække nye deltagere, ellers uddør den langsomt. smiley

• #7   7. jan @Milla du har så meget ret. Rally blev populært fordi folk var træt at de strengente regler i LP. Nu kører de stille og roligt rally i samme retning. De fjerner det der var vigtigt, at folk kunne gå til det og have en fest med deres hund.

• #8   8. jan Men - er det ikke godt at der er noget for enhver smag?
    Det er vel ikke alle klasser, der er svære?

Personligt kan jeg godt forstå at man ønsker øget sværhedsgrad i de helt høje klasser - er man møgdygtig er det rart at udfordres.
    Og vel kun et problem, hvis der ikke også er plads til folk med et mindre behov for udfordring?

• #9   8. jan Jeg synes at de nye skilte er super fede og jeg glæder mig til at komme igang med dem.
    Jeg har to hunde (snart tre), der dyrker rally, og den ene fatter slet ikke det der højrehandling - men det gør mig ikke noget.
    Jeg synes det er super fint, at begynderne også tænker over højrehandling. smiley

• #10   8. jan Der har jo altid været en masse drama i rally. Jeg ved da at flere af de der var med til at starte det op i DcH-regi er gået og har smækket hårdt med døren. Og så var der ham DKK-dommeren der gakkede ud og fik et hysterisk anfald på facebook smiley

Det kommer egentlig ikke bag på mig at det er endt i hårdknude, og jeg er sikker på at begge sider har været lige gode om det.

Jeg synes at mange af de nye øvelser er spændende, og selvfølgelig er der nødt til at være øvelser der skiller fårene fra bukkene.

• #11   8. jan Jeg syntes der er en super fin rød tråd igennem klasserne nu. Så sværhedsgraden kommer ikke i så store hop.
    Mange deltagere lå på 100 point hver gang så må man jo sige de manglede udfordringer og de nye skilte giver dommerne mulighed for et hav af nye sammensætninger.
    Det med venstre / højrehandling så er det mest noget inde i vores hovede. Det er bare at træne højresiden lige så meget som venstre.
    Hunde kan selvfølgelig have en god og en mindre god side.
    Tænk lidt rally som gymnastik eller dressur. Der vil man jo også træne på begge sider/volter. Ellers bliver man usymmetrisk.
    Begynderklassen skal jo max lave et skift og ingen øvelser på højre side.
    Synkron og tulipan er jo blot en halv snurre rundt eller snurre ind.
    Jeg prøvede lige de nye skilte med mine hunde og det var indlært på to sessioner. Nu skal det bare finpudses. Og generaliseres.
    Eneste skilt der virkelig skal nørdes og som jeg syntes er svært er 312 Stå-bliv-løb-to spring-indkald. Især for agility hundene bliver det svært, men kanon for nu bliver man jo tvunget til at arbejde med startkriteriet i agility. Og ikke bare smide hunden i en dæk. Det er bestemt en øvelse der kræver meget arbejde fordi hunden på verbalt kommando skal kunne tage begge spring eller løbe udenom begge spring hvis dommer nu vælger at lave en “stå-gå fra-indkald” hvor der tilfældigvis er spring ved siden af smiley

Jeg syntes ikke rally er streng som LP hvor alt skal være præcis.
    Og man må jo rose og opmuntre sin hund hele vejen rundt blot man ikke rører hunden.
    Rally kræver selvfølgelig at man træner det nøjagtig som andre sportsgrene. Og der er da plads til alle. Man sætter jo selv sine kriterier. Nogle vil vinde andre vil bare kunne skabe kontakt med hunden på banen til konkurrence.

• #12   8. jan Jeg er så træt af at de ikke kan samarbejde. Det kan bare ikke være rigtigt.
    Så vigtigt er det skisme da heller ikke om der er to eller tre sideskift i ekspert eller hvor mange skridt man skal bakke. Få nu bare lavet fælles regler BUM.

• #13   8. jan Hvad er det begyndere nu skal kunne fra højresiden?

• #14   8. jan Ginne
    Ingenting de skal blot kunne lave nogle af skiftene.

• #15   8. jan #8 Nej, jeg synes netop der bliver mindre og mindre plads til alle. Begynderklassen var perfekt som den var, i mine øjne smiley

#13 Din hund skal kunne gå på højre side også (og lave skiftene selvfølgelig), men ikke lave nogle øvelser, før øvet smiley

• #16   8. jan #11 Yep - og også både den ene og anden vej rundt om keglen, sideskift inkluderet når den kommer retur. Og stå ved kegle - men hunden må jo ikke lære at stoppe ved keglen - så mister man jo de andre kegleøvelser smiley

• #17   8. jan Det er fint nok at der skal være udfordring, men som sagt synes jeg der var rigeligt i forvejen. Jeg har ikke set nogen bare lige gå op og score 95+ i ekspert, så nemt som ingenting (som det kræver for at få cert, som man skal have 3 gange for at rykke op i champion).

Jeg frygter også, at der bliver sorteret flere racer fra, som ikke er naturlige "arbejdsnarkomaner". smiley

Rally er jo netop også blevet sværere for førerne: nu skal vi også stå foran, nogle gange - og højre, venstre rundt er ændret til kort og lang vej rundt (??). Hund skal snurre rundt både den ene og anden vej - samme med cirkel om fører, både i gang og statisk, den ene og anden vej. Disse øvelser er ikke som sådan sværere for hunden, men gør det helt bestemt sværere for føreren, ISÆR nye førere.

• Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Online Tilmeldt:
    jul 2017

Følgere: 8 Emner: 14 Svar: 2.464
    #18   8. jan Men det er vel heller ikke meningen at nye førere bare sådan lige kommet i ekspertklasse..? Der skal da være niveau forskel også på hundeførere..
    Så er problemet ikke nærmest ikke eksisterende andet end for nogle få der har konkurreret på det gamle regelsæt og skilte..?
    Jeg kan ikke se logikken i at det skulle give færre deltagende end før, nok nærmere flere når alle ikke står i de "høje" klasser, og der i dem er en øget og væsentlig sværhedsgrad..

• #19   8. jan Men der er jo ikke nogle nye fører i ekspert.
    Sit foran Højre venstre rundt gav jo ikke mening i højrehandling. Øvelsen er den samme med nu passer teksten med kort vej/lang vej.
    Stå foran var der jo i forvejen “ stå foran og 3 længder bakke væk” nu giver det mening at først kommer “stå foran”, så kommer “stå foran og bakke en længde” og så kommer det gamle skilt “stå foran og bakke 3 længder”
    Jeg syntes virkelig det giver mening.
    Jeg har indlært ind foran verbalt og forskelligt
    Så ind foran sit er “meld ind” og ind foran stå er “foran” så ved hunden hvad den skal inden den kommer ind i position. Og så trænet det fra mange vinkler.
    Ligeledes med keglen.
    Min “send ud til kegle” hedder kegle stå
    Og mine rundt om hedder bare rundt. Skiftet kommer næsten af sig selv når man skal dreje 90 grader.

• #20   8. jan @1: Enig det handler sikkert om personfnidder. Er der noget nogen af de mennesker der er i hundesporten er gode til så er det fnidder fnadder; jeg har været med i DKK AG og LP og DcH (lydighedsprogrammet) i rigtig mange år og fnidder har altid være et 'vilkår' smiley En af årsagerne til at jeg droppede AG var de mennesker der dyrkede sporten. Jeg elskede AG - og det gør jeg sådan set stadig - men jeg gad til sidst ikke alt det uvenskab og sladder der var en fast del af det.

• #21   8. jan Jeg går i champion klassen med begge mine hunde, så jeg skal jo ud og lære alle 44 nye skilte på en gang, på begge sider og i langsom gang og løb. Så der er da noget at gå igang med.
    Men overhovedet ikke noget der får mig til at tænke nej det går nok ikke.
    Nu har jeg BC og Dsg.
    Det er svært at score 100 point i Champ og det skal det vel også være. Men der vindes jo på 95 -100 point hver gang så det er jo noget der sker ofte.

• #22   8. jan Ja i agility er de ikke meget bedre til at samarbejde. Dog har de fælles regler inde på banen. Det gør det lidt nemmere for udøverne

• #23   8. jan Jeg synes kun det er godt, at de højeste klasser er svære.

Det der med at sænke barren - som man har gjort i IPO, giver godt nok flere deltagere, men man kommer til at mangle eliten.

Man kan måske forestille sig, at dele rally op så der kommer konkurrencer for de "rigtigt dygtige" - og så for de "not so much".

Jeg er virkelig modstander af at lave alt leverpostej- og kedeligt.
    Lad os nu hylde dem, der virkelig har talent og vil arbejde efter resultaterne - uanset sportsgren smiley

• #24   8. jan Jeg beskriver to forskellige problemer, og I mixer dem vidst lidt sammen.

1) Ingen grund til at rode med begynderklassen - den var god, som den var, og ændringerne frygter jeg, kan skræmme nye førere væk, fordi det bliver sværere og sværere. Jeg synes begynderklassen havde et godt niveau. Der er også nye skilte i begynderklassen, hvor hunden skal både den ene og anden vej mv, dvs. det bliver selvsagt gjort sværere for nye førere.

2) Folk der, som mig, i forvejen har det svært i ekspertklassen/de høje klasser generelt, kommer nu endnu mere i klemme. Det løser jeg så bare ved at gå en klasse ned uofficielt, og måske få mod på rally igen, nu må vi se smiley Mit dilemma var, at vi lå til at få 90-100 point stabilt i øvet - men knap bestod ekspert. Jeg valgte så at rykke op, det skulle jeg ikke have gjort. Igen, jeg synes at ekspertklassen var rigeligt svær uden alle de nye skilte, efter sidste "opdatering", hvor alle skilte skal kunne højrehandles.

Jeg er nok bare ikke rigtig enig i den drejning sporten har taget, ift. eks. højrehandling smiley

#23 Jeg snakker ikke om at sænke baren eller gøre det nemmere - jeg snakker om at stoppe med at lave det sværere og sværere, ligesom i LP, hvor man til sidst mister folk. smiley

• #25   8. jan Men Milla, hvis du får 90-100 i øvet men knap består ekspert, synes du så ikke springet er for stort?

• #26   8. jan Jeg træner og underviser måske lidt anderledes.
    Jeg går ind og ser på champøvelserne og hvordan de deles op i momenter ned i gennem klasserne. Derfor er jeg glad for den tydelige røde tråd der nu er.
    Jeg træner alle hen i mod Champion klassen. Og opdeler det ikke strengt klassevis på rallyholdene. Men meget individuelt.
    På den måde kan jeg tilpasse øvelser til den hund og fører jeg underviser.
    Så på letøvet arbejder flere kursister med ekspert og champion niveau selvom de aldrig har været til stævner endnu.

Jeg kan ikke se hvordan det kan være svære at gå ligeud med hunden på højre side end på venstre. Det er jo blot geografi. Og tilvænning.

Milla ud fra de film jeg har set af jer kan du sagtens klare ekspert. I har en super kontakt!
    Din hund har god bagpartskontrol og er øvelsesstærk. Den går lidt LP tæt og det kan trække ned men der vil du jo gerne have den og så er det jo det du arbejder med.
    Men også super med agility og de schæfere kan sgu godt løbe agility.

• #27   8. jan #25 JO, det synes jeg. Hvilket er derfor jeg havde håbet de ville begrænse højrehandlingsskiltene i ekspert til f.eks. 10-15 bestemte øvelser, så man "kun" skulle lære dem, i første omgang smiley

• #28   8. jan Jeg er enig med AG: Højrehandling bør ikke være problemet, det er blot en position som så mange andre - vi skal bare passe på ikke at have så stor fokus på at det skal være venstre alene...

(Og nej, jeg går ikke rally, men derfor kan jeg nu godt handle på højre side alligevel, jeg har bare set det som en udfordring når jeg ikke vidste hvad jeg ellers skulle kaste mig over - ikke så pænt som venstre, men det er alene et spsm om øvelse ;-))

• #29   8. jan Nu kan man jo gå en rally bane der bare lige sidder i skabet med et super afstandsflow og farvorit øvelserne og hos en dommer der kan lide ens type. Og samme dag gå en bane hvor afstandsflowet er af HT og trælse kombinationer af øvelser hos en dommer der ikke kan lide ens type. Så der er jo ikke langt fra 100 til IB

• #30   8. jan #26 Som sagt - måske ændrer jeg mening. Lige nu er jeg super overvældet over at vi skal kunne endnu flere ting.

Vores bedste ekspertbane har været 83 point - resten har ligget enten til IB eller 71-73 point.

Jeg træner meget målrettet de forskellige klasser, dog med tanke om, hvordan jeg indlærer en øvelse smartest ift. de højere klasser.

F.eks. har jeg til færdighedsprøve 2 været meget opmærksom på at vinke altid var samme pote - fordi i 3'eren skal hunden kunne skiftesvis den ene og anden pote, og så dur det jo ikke at den skifter som vinden blæser smiley

• #31   8. jan Lad være med at se noget svært som en forhindring. Se det istedet som en udfordring smiley At noget bliver ændre er jo ikke nødvendigvis det samme som at det bliver sværere for alle smiley Grunden til at man mister folk i LP er ikke øvelserne (så svære er de altså heller ikke smiley ). Det handler snarere om LP ikke rigtigt er 'oppe i tiden' og at man skal investere mere tid i det end de fleste kan afse i en fortravlet hverdag. Rally og AG er lidt mere 'tilgængeligt' på den front. At nogen opfatter højrehandling som svært er ikke det samme som at det er svært for alle. I AG er højrehandling en helt naturlig del og man tænker ikke rigtigt over det - med mindre man står med en 'stærkt venstreorienteret' gammel LP hund smiley
    I alle programmer skal de høje klasser da være svære og ikke bare 'badedag'. Og ja, i en højere klasse er det da helt OK at man skal træne et stykke tid før man er konkurrenceklar. Sådan skal det være - og nej, det er ikke nødvendigvis sk*desjovt at rykke for hurtigt op så man lige får 'røven med over dørtrinnet' og mangler en masse konkurrenceerfaring. Det har været gældende i alle de programmer jeg har trænet smiley
    Perle rykkede i A-klassen ved årsskiftet 2016/2017. I efteråret 2018 var hun i konkurrence i klassen en enkelt gang og klarede de svære øvelser med 'flying colors'. I år skal vi så til konkurrencer for alvor igen smiley

• #32   8. jan Ja, det er ærgerligt at de ikke kan blive enige.

Ellers er jeg glad for de nye skilte, synes det er super at der fx er lidt højrehandling allerede i begynderklassen.
    Som jeg ser det har rally været lidt en "anden-rangs-sport", noget som enhver dygtig lp-hund har kunnet lære på ½ time og der har ikke været mange, der trænede rally som første valg af sport.
    Der skete en del med de nye skilte der kom sidst og nu er der kommet endnu flere øvelser, som ikke ligger i en anden sport. Jeg synes et er fint at det adskiller sig fra andre sportsgrene - det er jo ikke egentlig svære og avancerede øvelser, jeg vil påstå, at de fleste hunde kan lære de fleste øvelser.
    Som jeg læser de nye regler bliver det ikke sværere, der vil være de samme krav til præcision osv, der kommer bare nye øvelser.

• #33   8. jan Det med overvældet kender jeg godt smiley
    Jeg åbnede filen og scollede hurtigt igennem. Så så jeg på øvelsesnumrene 300 og noget og var nær faldet bagover smiley smiley smiley indtil det gik op for mig at de havde mixet klasserne og lavet nye numre så hver klasse har sit eget 200 = ekspert 300 = champion smiley
    Så jeg faldt helt ned da jeg kunne se der kun var 44 nye øvelser. Hvor de fleste jo blot er detaljeforskelle. smiley
    Misforstå mig ikke det skal nok give alle udfordringer men det er da sjove udfordringer.
    Har du en god kontakt til din hund og forstår at motivere den til opgaven. Som klart er det sværeste. Så er øvelserne jo ret lette og noget alle racer burde kunne udfører med lidt træning.

• #35   8. jan Jeg elsker højre FVF, for der tog jeg erfaringen fra venstre FVF med, og derfor blev den højre meget bedre end den venstre. Men der er jeg nok lidt atypisk.

Synes måske at det er lidt upraktisk med alle de spring, vi træner altid offentlige steder (har ingen adgang til have eller klub-område) så nu skal jeg også have 2 spring med hver gang vi træner ved CBS, Life etc. smiley

• #36   8. jan Ja de har godt nok fundet 117 måder at bruge et spring på smiley

• #37   8. jan Buch min højre er også bedre pga det du skriver smiley

• #38   8. jan Jeg er lidt skuffet over rallyudvalget.
    Et er at de ikke kunne finde en fælles løsning. Guderne må vide hvorfor.

Men at flere fra udvalget nu er ude og tilbyde dyre kurser i disse nye skilte mener jeg er rigtig dårlig stil.
    Jeg mener det skulle vente til efter informationsmøderne sidst på måneden. Om disse møder så også er aktuelt hvis man går dch ved ingen endnu.
    Når alle har set skiltene og de endelige øvelsesbeskrivelser kunne dem der ønsker det så tilbyde kurser.
    Det samme med den merudgift man nu tilfører alle klubber og træningssteder. Var det ikke smart at udvalget havde kontaktet nogle firmaer og hentet priser på de helt nye skiltesæt som vi alle nu skal have og helst igår. smiley

1000 kr for nogle timers undervisning og vejledning i øvelserne smiley
    250 kr for et privat info møde uden hund hvor skiltene forklares smiley
    Jeg syntes altså det er for vildt.
    Men selvfølgelig hvis nogle vil betale det så må de da det smiley

• #39   8. jan enig AG

• #40   8. jan Med hensyn til kurserne er jeg helt enig med dig AG. Det er altså bare dårlig stil.
    Alle andre private undervisere har jo ikke en chance for at være med her. En ting er man som udvalgsmedlem underviser i DcH og DKK, det er jo som det skal være, men at udbyde privat undervisning for egen økonomisk vinding, allerede nærmest inden der er offentliggjort til noget synes jeg er at udnytte sin position.

Derudover er jeg glad for vi udvikler os som sport. Min hund er 5 år, har været champ siden sidste år. Hvis vi skal gå rally indtil han ikke kan mere, så kommer vi altså til at kede os gevaldigt inden han bliver gammel, så jeg hilser udvikling velkommen og ser frem til at komme igang med de nye skilte. Men der er da bestemt meget at gå i gang med og fuld respekt for dem der synes det er for meget, det er jo forskelligt hvad vi vil og kan med vores sport, men det mener jeg der også fortsat er plads til.

• #41   8. jan Mange spændende nye skilte smiley Vi har haft en del af dem med til træning i aften smiley Jeg ser dog også ret store udfordringer i begynderklassen med de sideskift. De er faktisk ikke så nemme i snor smiley Tror desværre det skræmmer en del begyndere fra at stille op til konkurrence smiley

Synes dog ikke det klæder hverken DKK eller DcH at offentliggøre skiltene uden at være enige. Det har været længe undervejs og de burde længe være “gået ud af børnehaven” og blevet enige smiley

• #42   9. jan Er der nogen der ved hvem der sad i øvelsesudvalget? Altså dem allesammen?

• #43   11. jan Så er DCH's skilte blevet offentliggjort
    https://www.dch-danmark.dk/medlem/dchs-medlemssider/sektion-3/konkurrence/rally/rally-udvalg.htm

Der er også en fin oversigt over forskellene mellem DKK og Dch

• #44   11. jan Men hvorfor vælger man at dele rally Danmark op?
    Hvorfor vælger man at gøre Dkk rally dårligere/nemmere end Dch rally?
    Vi havde et udvalg der skulle finde en fælles løsning. Pludselig vælger udvalget så at lave to forskellige løsninger?! Hvordan i alverden kan det gå til?

• #45   12. jan Her er det seneste nyhedsbrev fra Dch rally udvalg, som nok kaster lidt lys over hvorfor at det ikke er blevet ens i de to foreninger.
    Det er virkelig ærgerligt, at det ik er ens.

https://www.dch-danmark.dk/download/rally/rally_nyheder/15-19-DcH-Rally-Udvalg-Nyhedsbrev-3-2019.pdf

• #46   12. jan Hamrende ærgerlig situation for rally Danmark.

• #47   12. jan Ja ja, jeg giver mig sgu ikke uden kamp. smiley
    2-3 personer skal vel ikke bestemme egenrådigt hvad fremtiden med DKK rally skal være. Bare fordi de ikke går dch rally eller underviser kursister der går dch rally.
    Så må vi på barrikaderne

• #48   12. jan DKK har i mine øjne truffet det rigtige valg, i forhold til at matche øvelser til klasser (altså alle de øvelser, de har valgt skal være i ekspert eller champ, men hvor DCH har dem i øvet eller ekspert) - meeen de kunne godt have sagt noget fra starten. Det er ikke i orden at melde ud så sent. smiley

Indtil nu, har der været stort spring mellem øvet og ekspert - før det, stort spring mellem ekspert og champion. I DCH vil der fremover være stort spring mellem begynder og øvet, i mine øjne. smiley

• #49   12. jan Jeg synes ærlig talt også at DKK udvalget skylder en forklaring for hvorfor der bliver valgt som der gør, hvis det er foregået som i nyhedsbrevet fra DCH.
    Når man 2-3 personer vælger at lave rav i Rally Danmark, så skylder man altså udøverne en forklaring på hvorfor, for det er da i hvert fald ikke i vores interesse.

• #50   12. jan Milla
    Dybt uenigt.
    Det kan aldrig være i rallysportens interesse at dele den op i en A klasse = DcH og en B klasse = Dkk.
    Der er intet svært i rally. Det er øvelser enhver fysiks sund og rask hund kan udføre med lethed.
    Ja der kræves lydighed, samarbejde og kropskontrol. Men det skal vel heller ikke være muligt at gå direkte ind fra gaden og vinde et rallystævne. Man må da godt øve sig lidt.
    Alle får sgu IB med hjem i ny og næ. Bliver uenig med dommeren om en vurdering osv. Så er det da bare hjem og øve sig lidt mere og afsted igen.
    Måske skulle man prøve med ja hatten og så tage en udfordring op hvis man har en. Istedet for nej hatten med uha det kan jeg ikke.
    Lyt til Pippi Langstrømpe “ Det har jeg ikke prøvet, så det kan jeg nok godt”
    Rally bygger på glæde og samarbejde, så ha det sjovt med sin hund og så må point sgu være point.

Vi er rigtig mange der går rally i både Dkk og Dch eller underviser kursister der gør. Det er dybt godnat at have to forskellige koncepter.
    Hvad er en champion titel værd i dkk hvis det bare er B-rækken?

• #51   12. jan Vi er bare ikke alle sammen enige i, at alt skal gøres sværere, bare fordi man kan.

Ellers kan vi da også begynde at gøre banerne dobbelt så lange - fordi hvorfor ikke? Så skal det nok blive svært at bestå eller få titler, og så kan vi rigtig trække folk til sporten! Når nej.. smiley

• #52   12. jan Enig. Vi skal udvikle os som sport. Hvis vi ikke gør det kommer man da til at kede sig noget så frygteligt. MEN vi skulle gerne have udviklet sporten ens i de 2 foreninger, det andet her er noget skrammel for sporten.

• #53   12. jan Nu ved jeg ikke, hvad jeres tanker har været med rally, men jeg har aldrig haft en forventning om at én sportsgren som rally, kan udfylde et helt hundeliv. Altså BLIVER man jo "færdig" på et tidspunkt, og går i gang med noget nyt - det er i hvert fald min holdning/tanke. smiley

• #54   12. jan Jeg har arbejde på får med min, både egne og så lidt arbejde for en lokal bonde, så vi keder os ikke, men derfor har jeg egentlig ikke tænkt mig at blive færdig med rally. Det er faktisk vores hyggesport, men selvom det er det, så tager vi det skam seriøst alligevel.

Hvis man kigger på pointene til de forskellige prøver og stævner, så ligger folk altså også pænt til. Det er for mig et tegn på at det er godt vi ændrer på tingene. Der behøver bare ikke være 3 der laver 100 i en klasse hver gang. Det bliver kedeligt og trivielt hvis du spørger mig.

Til DcH’s DM var der lavet en hel sindssyg finale bane om søndagen, alle var bekymrede for en masse ting og nej pointene lå ikke specielt højt for nogen som helst. Men det var en DM finalebane og den var perfekt og jeg har sjældent gået så sjov en bane. Svært kan sagtens være sjovt og fedt at gå, også selvom man ikke får høje point.

• #55   12. jan Okay, min oplevelse er bestemt ikke at folk har skøjtet gennem ekspert og champion banerne. Ikke engang gennem øvet.

En hund der før har dyrket lydighed kommer ret nemt gennem begynder - men det er vel også fair nok, når det kun er en begynderklasse. Så er der nemlig stadig plads til de lidt mere uerfarne. smiley

Jo, en rutineret (formegentlig også halvgammel) hund, som har dyrket rally i jeg ved ikke hvor længe klarer sig nok rigtig godt i champ.. Men er det ikke også okay?

• #56   12. jan Men er det sjovt som champion at få 100 eller derop af hver gang. Det tvivler jeg på i længden.

• #57   12. jan Hvor mange sker det reelt for? Jeg synes ikke jeg møder mange - medmindre vi snakker en ældre hund, der har dyrket rally eller lydighed hele sit liv. Og så er det vel på sin plads, at få gode point - for så er den jo dygtig!

• #58   12. jan Bliver færdig???
    Jeg bruger rally som lydighed, samarbejde, kontakt, tricks, gymnastik og det er bestemt noget jeg vil træne med mine hunde til de bliver meget gamle. Nu er der jo også seniorrally hvor der tages ekstra hensyn til ældre hunde.
    Så nej jeg bliver ikke færdig..... Så var jeg vel færdig når jeg nu går Champ med begge hunde.
    Jeg skal lære 44 nye skilte også som højrehandling. Det mener jeg kun bliver sjovt for både mig og hundene.

Nu løber jeg også agility, der bliver både jeg og hundene “færdig” på et eller andet tidspunkt. For det slider anderledes hårdt på hundene. ( og mig smiley )
    Selvfølgelig kan vi løbe lidt i seniorklasserne når den tid kommer. Men det kræver stadig en rigtig god fysik

• #59   12. jan #58 Ja, hvis mine hunde nogensinde blev champs, ville jeg rykke videre til noget andet (og komme igen til seniorrally).

Jeg ville nok blive i rallydysten, fordi det er hyggeligt, men ellers ikke. smiley

• #60   12. jan 54
    Hov hov jeg fik da 97 point på Dch dm finalebanen smiley

• #61   12. jan Archie havde 7 starter i rally, så var han i championklassen.
    Hvorfor dog stoppe? Træningen er da sjov og spændende. Stævnerne er blot en test hvor man kan se om træningen fungere udenfor hjemmebanen. Desuden er det bare hygge og sjovt at være til stævner. Masser af hygge med hundene og masser af hundesnak med hundetosserne.
    Hvis man så kan hive lidt præmier med hjem er det da super

• #62   12. jan Nu går jeg ikke rally længere, men har kastet mig over noget andet - men dybt seriøst, hvis det var supernemt ikke blot at bestå men at bestå med topkarakter, så ville det altså ta' noget af lysten fra mig: Jeg vil langt hellere kæmpe for en titel og vide at det som min hund og jeg opnår er resultatet af lang tids hårdt arbejde og noget som man ikke gør "bare sådan lige", end jeg vil opnå en titel som det er relativt nemt at få fingre i...

Jeg har "kun" to pinde i Begynder, så stoppede vi, da motivationen slet ikke var der hos hverken hund eller fører - men rent øvelsesmæssigt, så synes jeg altså det er ret nemt at opnå en RBM...

Måske også derfor de to titler vi har er for den enes vedkommende én som kun en håndfuld collier har, og den anden én som jeg tror er blevet opnået under 20 gange i DK...

• #63   12. jan #AG Så nemt er det bare ikke for os alle. smiley

Hvorfor stoppe - tjah, hvis jeg har opnået mit mål, eller hvis jeg ikke vurderer der er et nyt realistisk mål, så går jeg videre, ellers får jeg ikke trænet.

Nok også derfor jeg fik rykket Nicki for tidligt op, jeg har svært ved bare at blive i en klasse, hvis der enten er mulighed for oprykning til en højere klasse, eller hvis der ikke er flere klasser. Så mister jeg motivationen for at arbejde med den klasse. smiley

• #64   12. jan Nå ja for pokker. Der var lige dig. Alle os andre keglede rundt smiley men det var en Mega fed bane der faktisk gav en masse god energi blandt førerne, selvom den var virkelig svær.

Så skulle jeg have holdt med rally sidste år med en hund der lige er blevet 5 år, for der rykkede han i champion, det ville da være trist, når han nu synes det er sjovt.

• #65   12. jan Det er altså ikke fordi jeg synes en svær bane er en dårlig bane - sidste rallydyst gik mig og Nicki til IB, men det er en af de bedste ekspertbaner vi har gået (også bedre end dem til 82, 70 mv. point).

Den var svær, men på en god måde - og overskuelig at klare sig bedre på, med øvelse. smiley

• #66   12. jan Hvorfor ville du rykke videre til noget andet?
    Hvad skulle det give som rally ikke gør?
    Jeg kender mange som træner rally som deres primære ting. Hvorfor skulle det ikke være nok?
    Hvis rally bliver kedeligt handler det da i høj grad om at se på motivationen og belønningen. Lave det sjovt.
    Enig i at nogle hunderacer gerne vil have mere udfordring end rally. Nogle racer skal jo også have mere motion end andre.

• #67   12. jan #66 Fordi jeg synes det er sjovt også at lave andre ting - jeg synes både AG, rally, tricks, spor og lydighed er sjovt.

Jeg synes også det er sjovt at gå til prøver - men ikke rigtig at gå til prøver i noget, man allerede har "klaret" smiley

• #68   12. jan Det er jo det fede ved rally og agility. Det er nyt hver gang. Så det er aldrig noget man har klaret.

• #69   12. jan Milla, at "rykke videre" lyder som om du kun vil dyrke én ting, altså rally, indtil du er færdig med alle klasser - er det rigtigt forstået?

• #70   12. jan #69 Korrekt, det er det jeg helst vil (så vidt muligt).

Mit mål for Easy i år er f.eks. at tage FP3 og LP1. Så vi kommer til at have gang i to ting, normalt vil jeg helst fokusere på en ting, men jeg har brug for at gå på noget hold med ham for at holde forstyrrelser ved lige, og der er det meget nemmere at finde LP-hold. FP3 er så i stor grad mere mit "stue projekt", hvor jeg får lidt hjælp hist og her med nogle kurser og online hjælp smiley

I 2018 var vi meget fokuseret på FP1 og 2 smiley

Det udspringer sig lidt af, at jeg med Nicki har været meget rundt omkring - RBM, RØM, FP1, alle bestået flot - og nu AG (som hun gør kanon godt) og faktisk klar til LP1 minus apporten... Jeg vil ikke begå samme "fejl" igen med at tage alle de lette klasser hist og her. Tror Nicki bliver i AG nu, det synes vi begge er VIRKELIG sjovt. Så må vi se, om vi kommer ud til konkurrencer en dag, hun er jo ikke helt den oplagte race.

Med Easy vil jeg gerne være mere målrettet omkring at gøre en sportsgren "færdig". smiley

• #71   12. jan Milla, hvad så hvis du løber tør for ting hunden kan? Eller du som fører ikke kan det, hunden er god til? Og hvorfor ikke kaste sig over en sport hvor du kan komme til internationale mesterskaber? Så kan du nok med god samvittighed læne dig tilbage hvis du bliver verdensmester smiley Du er også velkommen til at kaste dig over programmer som IPG eller DcH-programmet. Med DcH vil jeg påstå at man ikke er “færdig” når man er rykket i E. Måske hvis man har gået E-turnering et par år i streg, men så plejer det at være tid til at skifte hund.

Til emnet: der er da slet ingen tvivl om at rally er nødt til at udvikle sig. Sporten har så mange år på bagen, at der er folk der dyrker det seriøst. Som alle andre hundesportsgrene skal der være plads til os tosser, der bare nuller rundt i det for hyggens skyld, og som tager en konkurrence for sjov.

At DKK vælger at gøre sine klasser nemmere, kommer til at gå ud over deres medlemmer. For det betyder at dem der træner i DKK ikke kan konkurrere (på lige fod) i DcH, og at DcH-folk igen vil være dem der napper titlerne i DKK (med mindre de anerkender DcH-resultater?).

• #72   12. jan Sjovt smiley Jeg har aldrig set hundesportsgrene som noget man bliver færdige med.
    Måske lige færdighedsprøver hvor formålet jo er noget lidt andet.
    Men derimod set hundesport som noget aktivt og hyggeligt man kan lave med sin hund. Det bliver man jo aldrig færdig med. Selvom ambitioner og mål jo ændre sig løbende.

• #73   12. jan #71 Jeg TROR ikke vi kommer til at mangle ting at lave, jeg har massere på listen smiley Nicki er allerede 4 år, og vi er kun lige startet på AG - og kunne godt finde på at tage en LP1 på et tidspunkt.. Min udfordring med alle lydighedsprogrammer er den apport (den er ikke i rally - måske derfor jeg "faldt" for rally) smiley

• #74   12. jan Psssst, så KUNNE apport jo måske være et sted at starte smiley

AG, jeg har det nok som dig. Man kan da ikke blive “færdig” med en sport, hvor man hele tiden kan blive bedre. Jeg tror ikke at der findes nogen som kan gå ud og lave max point HVER gang. Og kan man ikke det, er man jo ikke “færdig”.

I rally er fordelen jo at man aldrig møder den samme bane 2 gange. Så jeg forstår ikke tanken om at være “færdig”.

• #75   13. jan For mig at se, er det den mere eller mindre "typiske" danske holdning at vi allesammen skal være med.
    Det kan jeg ikke være uenig i mht rally - men ... ja, hvad er der galt med at de, der vil tage tingene liige en tand ekstra, liiige kæle lidt ekstra for detaljerne, liige ..etc ... ikke skal have lov til at distancere sig fra de andre?
    Hvorfor må det ikke være svært at opnå at stå øverst på skamlen?
    Jeg forstår ikke at det på nogen måde skulle være motiverende, at man stiller op til en konkurrence og sjosker sådan la la igennem og jubiii - du får 100 points og en flot pokal, en masse foderpræmier og et diplom at hænge op på væggen.
    Og?
    Man ved da - bør vide - hvor meget man har lagt i det, og det er dæleme ingen skam at tabe til en, der er bedre.

I "min" klub er der jo desværre også folk, der mener at VM-udtagelserne er "for svære" - aj men !
    Så det skal være sådan at alle kan være med - og når de så kvaller og rent faktisk kommer med, fordi det ind imellem er nogle totalt talentløse dommere, der dømmer - så er helvede løs, for man får jo ingen points til FMBB vm hvis man ikke præsterer - og så bliver folk sure.

Lav de små prøver for "de små mennesker" - og lav nogle seriøse konkurrencer med seriøse krav og dygtige dommere til de, der gerne vil lidt mere.

Og så må "de små mennesker" bare acceptere, at de ikke er dygtige nok til at være med når musikken spiller for alvor.
    At sænke kravet er det dummeste man kan gøre.

• #76   13. jan Martine vi er rørende enige. Det er ikke et spørgsmål om at alle ikke må være med, det mener jeg nu stadig alle kan, men det bliver væsentlig sværere at opnå titler og DM udtagelse, det er da en god ting. Derudover er det et spørgsmål om at hvis man vil vinde, så må man arbejde benhårdt for det.
    Hvis vi ikke udvikler os og stiler efter det bedste, så skrider de dygtigeste af hundeførerne og det er ikke en god ting hvis du spørger mig.

• #77   13. jan Martine, der er noget du misforstår. Jeg vil ikke have det bliver nemmere - jeg vil have det forbliver, som det er lige nu (før de nye ændringer). Jeg snakker ikke om at sænke kravene - jeg snakker om at stoppe med at gøre det sværere, bare fordi man kan smiley

Det er ikke ret lang tid siden, der blev lavet store ændringer i rally - så min holdning er bare, at der ikke er behov for at gøre det sværere.

Jeg synes på INGEN måde at man kan sjuske sig igennem de store klasser og opnå cert/gode point!

• #78   13. jan Er motivet for at ændre på det "fordi man kan"?

• #79   13. jan De nye skilte gør det da ikke svære. Det giver blot dommerne flere muligheder i deres banedesigns
    Man kan jo ikke se rally som f.eks LP hvor man skal igennem ca 10 faste øvelser. I rally bestemmer dommeren jo hvilke øvelser der skal indgå i banen og i hvilke rammer og flow. Man kan øge sværhedsgraden ved vanskelige kombinationer i øvelser og man kan lette sværhedsgraden ved godt flow og nemme kombinationer.
    Og så er svært og let jo individuelt. Hvad der er nemt for dig kan være svært for mig.

Det er 5 år siden der sidst skete ændringer i rally. Der sker jo udvikling i alle ting

• #80   13. jan Samme spørgsmål som CH i #78 - er det bare "fordi man kan", at det bliver ændret?

Jeg ved, hvorfor det blev ændret i SBH - og hvorfor det nu desværre ser ud som om, det bliver "ændret tilbage" - men ingen af delene har været blot "fordi man kunne" ?

• #81   13. jan enig AG. det er ikke sværere som er et problem. det er ensrettetheden mellem klubberne der blev forsøgt og glippede og kritiseres af mig

• #82   13. jan Begrundelsen som jeg har læst det er
    At dommerne ønsker flere redskaber til interessante og nye bandesigns. Især flere retningsændringer.
    Det er for at forbedre sporten. Ikke at udelukke nogen.
    LP ændrede deres programmer forrige år. Det var jo også for at forbedre sporten.

• #83   13. jan Jeg synes helt klart godt det må være svært at komme på øverste skammel, men jeg troede faktisk at rally gerne skulle være en sport man også kunne med ikke samarbejdende racer, og alt andet lige så er det nok sværere med en whippet, Akita, husky og andre mere selvstændige racer end med BC, collie, schæfer og lign. (:
    Men jeg synes det virker til at være blevet gjort en del sværere for folk som mig der gerne vil prøve det men aldrig har prøvet sådan noget før også har jeg jo en whippet som nok ikke trænes ligeså nemt som sheltien jeg ellers var vant til smiley

• #84   13. jan Lens
    100%enig
    Problemet som jeg ser det er at man har nedsat et øvelsesudvalg der skulle blive enige om et nyt materiale. Så “beslutter” nogle i udvalget at man da bare deler sporten og laver to forskellige materialer. Uden at spørge om det er i nogens interesse. Uden at give en forklaring.
    Men ingen tvivl om at dkk modellen tiltaler dem der mener rally er for svært. Og det vil muligvis være grundlaget til at rallysporten bliver delt i to.

Jeg er uddannet dkk eksamineret rally instruktør og helt ærligt så er den uddannelse pludselig blevet til en dårligere uddannelse end dch rally uddannelsen der ikke har eksamen men blot mødepligt.

• #85   13. jan Hvordan kan man tro at man nemt kan bruge huskyes og whippets til noget som kræver lydighed og samarbejde?
    Alle KAN gå rally. Hvis man vil have en husky eller lignende til at samarbejde må man da kæmpe det mere for det.
    Man kan jo ikke lave en sport der bygger på samarbejde og lydighed der tilgodeser racer der ikke foretrækker samarbejde.
    Der er fordele og ulemper ved alle racer. At gå rally med en BC har også sine udfordringer skal jeg hilse og sige

• #86   13. jan Ja, og antallet af LP udøvere er da også faldet en del - i hvert fald til de kombinerede LP / rallyprøver jeg har været til.

Det er IKKE 5 år siden der har været væsentlige ændringer i rally - de flyttede højrehandling, som før var i ekspert (tror jeg?), ned i øvet (det som nu kommer til at være i begynder), og ekspertklassen blev markant sværere, i og med man nu skulle kunne alle øvelser på begge sider. Det var i samme omgang, som de fjernede ærespladsen.

Det er mindre end 5 år siden, fordi vi har kun haft Nicki i lidt over 3 år, og jeg dyrkede rally med hende, på det tidapunkt. smiley

Nej, de nye skilte er måske ikke så slemme i sig selv, og det er højrehandlingen heller ikke, men man skal også lige huske at rally er jo ikke at du går ud og laver en enkelt øvelse, og så er du færdig.

Jeg havde præcis samme opfattelse, Anya - at rally skulle være en sport, hvor selv de mindre samarbejdende hunderacer kan være med, og en sport, der tiltrækker nye hundeførere, fordi fokusset i høj grad er på glæde og samarbejde (i forhold til racen), og ikke om din hund sidder 20 grader skævt i sin plads, eller kigger lidt væk, når I går FVF. smiley

• #87   13. jan Det er en skam de ikke kunne enes til gavn for sporten

• #88   13. jan Anya, sporten er for alle, og den kræver altså et samarbejde. Så nej, den er ikke lavet for at kunne rumme racer der ikke samarbejder, tværtimod! Rally bygger på samarbejde og glæden i samarbejdet. Og den er god til hunde der ikke kan arbejde selvstændigt, fordi der hele tiden er opgaver og fordi hundeføreren må støtte med både stemme og krop. Dette i modsætning til fx LP, DcH-program og IPO, hvor hunden skal udføre lange stræk uden ny kommando, hvor man ikke må hjælpe med stemme og krop og hvor hunden skal udføre visse opgaver selvstændigt.

Milla, det er ikke ændret “fordi man kan”. Det er ændret for at tilgodese de mennesker der dyrker sporten seriøst. Selvfølgelig skal de udfodres - ellers ville de jo være “færdige”, ikke? Det betyder så at det bliver sværere for folk som dig og mig, som enten ikke har evnerne eller lysten til at nå til tops. Men der er vi nok forskellige - jeg lader gerne de seriøse stå øverst på skamlen, og byder alle nye tiltag velkomne.

• #89   13. jan var det ikke i 2014 man ændrede sidst? Der er altså sket en hel del med niveauet på udøverne siden da, så det er kun godt der sker lidt igen.

Det blev i øvrigt allerede dengang meldt ud af der ville ske flere ændringer på et tidspunkt.

• #90   13. jan Milla
    De seneste skilte blev lavet i 2013 og indført i 2014
    http://www.rally-lydighed.dk/5-videoer/videoer.htm

Der er lavet små justeringer i reglementet og ærespladsen er udgået i 2017

• #91   13. jan #89 Nej, det var d. 22. december 2016, jeg har lige tjekket smiley

Jeg synes de ændringer var meget gode, ville bare ønske de havde begrænset hvilke skilte der kunne højrehandles i ekspert, så det var f.eks. 10 eller 15 udvalgte skilte, men det er jo løst nu ved at man skal højrehandle 1 skilt fra begynder, i øvet smiley

• #92   13. jan Ja, jeg snakker om højrehandling ændringerne, ikke om nye skilte. Det var jo stadig en væsentlig ændring i sporten. smiley

• #93   13. jan Jeg havde præcis samme opfattelse, Anya - at rally skulle være en sport, hvor selv de mindre samarbejdende hunderacer kan være med, og en sport, der tiltrækker nye hundeførere, fordi fokusset i høj grad er på glæde og samarbejde (i forhold til racen), og ikke om din hund sidder 20 grader skævt i sin plads, eller kigger lidt væk, når I går FVF.

Jeg forstår ikke det med samarbejde og ikke-samarbejdende racer?

Man bliver, mig bekendt, ikke trukket for at hunden går 20 grader skævt eller kigger væk? Blander du LP ind i det, eller?

Og der er ikke behov for at tiltrække flere folk til rally. Som det er i dag, er alle konkurrencer fuldt booket op på dagen eller dagen efter tilmelding åbner. Så hvis flere skal dyrke rally, kræver det også at flere vil afholde konkurrencer - og de to ting hænger desværre ikke sammen.

• #94   13. jan Jeg synes det er bedst hvis de havde kunnet enes så både træner uddannelse og skilte mm var ens. Jeg forstår stadig ikke præcis hvorfor de ikke kunne det? ville det ikke have givet sporten et løft som helhed eller misforstår jeg den del?

• #95   13. jan Milla
    Du kan se reglementet fra 2017 hvor alle ændringer står med gult. Det er virkelig ikke ret meget. Det væsentlige var at ærespladsen udgik. Og det var pga reaktive hunde. Og så den store forskel der kunne være i den øvelse. Nogle skulle holde position i 1,5 minut andre i 5 minutter.

• #96   13. jan #93 Jeg fik nok forklaret mig dårligt - jeg føler, at rally er på vej, den vej, ja - men nej, per reglerne, bliver man ikke trukket for de nævnte ting lige nu.

Jeg kom med disse eksempler, fordi det bliver der trukket for i LP - hvilket skræmmer nogen væk (jeg snakker ikke om mig selv), og jeg frygter bare det er den vej, rally er på vej ned af (ikke med disse konkrete ting, men mere i forhold til tendensen at gøre det sværere, sværere, sværere, sværere)

Måske ser jeg forkert, men det er den følelse jeg sidder med lige nu.

Min pointe heraf er så, at i mine øjne, hvis man bliver ved med at gøre det sværere og sværere, hvadenten det er ved at kigge på detaljer, eller på at forlange mere, i tidligere klasser, så tror jeg bare ikke, at rally bliver ved med at have fuldt bookede prøver, jeg tror at man taber folk på et tidspunkt, præcis ligesom man har gjort i LP smiley

• #97   13. jan AG - Hvor skrev jeg det skulle være nemt med de racer?

A - Nå så har jeg tydeligvis misforstået at det var en sport for alle. Jeg troede ikke den kun henvendte sig til hunde som klæber og pleaser.

Troede det var meningen der skulle være plads til os med atypiske racer os, men kan da se jeg nok skal finde noget andet så.
    Langt de fleste racer kan da i øvrigt samarbejde imo, det er bare ikke alle der gør det ligeså nemt som de pleaser racer smiley

• #98   13. jan Min fornemmelse som instruktør er bestemt ikke at sporten taber folk. Tværtimod tiltaler det rigtig mange at man må give kommandoer og opmuntre hunden så meget man vil.
    At øvelserne ikke nødvendigvis skal præciseres som i LP.
    Men der skal jo være klare regler at dømme efter. Det er meget hvornår skal føren samle fødder og hvornår må fødderne ikke samles. Øvelsesområdet og flowet.

Anya du skriver i 83 at rally skulle være en sport for alle racer.
    Det svære ved racer som huskyes osv er jo ikke øvelserne eller om de skal udføres på højre eller venstre side. Det er at holde kontakten og samarbejdet med hunden igennem 15-20 øvelser uden belønning.

• #99   13. jan Sit-dæk-stå-bliv-bakke-snurre rundt-spring-tunnel- fremadsendelse og temposkift er ikke nemmere for en BC end en husky.
    Samarbejdet, kontakten, antallet af øvelser før belønning er i højere grad nemmere for en BC end en husky. Men det piller de nye øvelser jo ikke ved. Hverken årgang 2014 eller 2019 øvelserne

• #100   13. jan Du kan jo træne og konkurrere alt det du vil. Der er da masser af plads og kigger du på racerne til stævner synes jeg da faktisk også at der er ret meget variation.

Du skal bare arbejde hårdt hvis du vil have titler og øverst på skamlen og det er vel ok. Jeg ser ingen der siger at alle racer ikke er velkomne.

Jeg har en Berner sennen på mit hold, sløv padde, men kan godt trækkes op til rally. Fører hygger sig med det, kommer nok aldrig til at vinde det helt store, men så længe hendes hund synes det er sjovt, så klør hun på. Hun er ikke det mindste skræmt at de nye øvelser. Jeg synes det handler enormt meget om indstillingen til se nye tiltag.
    Måske man ikke vinder så meget i rally med en huskye som med en bc. En bc vinder til gengæld ikke mange slædeløb eller Ipo konkurrencer. Racerne har forskellige kvaliteter og vil man øverst på skamlen, så må man jo finde noget hvor talentet er til det, men det er ikke ensbetydende med man ikke kan være med og sætte sine egne succeskriterier.

• #101   13. jan A - Nå så har jeg tydeligvis misforstået at det var en sport for alle. Jeg troede ikke den kun henvendte sig til hunde som klæber og pleaser.

Troede det var meningen der skulle være plads til os med atypiske racer os, men kan da se jeg nok skal finde noget andet så.
    Langt de fleste racer kan da i øvrigt samarbejde imo, det er bare ikke alle der gør det ligeså nemt som de pleaser racer

Jamen, det ER da for alle. Du skriver at det skulle være for mindre samarbejdende racer. Nej, det er for ALLE. Men det kræver. Selvfølgelig samarbejde, ellers kan man jo ikke lære hunden noget som helst smiley

Hvorfor klæbende? Kender du rally? Har du prøvet det? Hvad er det helt konkret ved de nye ændringer der gør at en whippet ikke kan gå rally? Det må jo betyde at den godt kunne før de nye skilte.

Der er stadig masser af muligheder for at træne rally, uanset hvilken hund man har. Men korrekt, os der ikke træner det seriøst, kommer ikke til at vinde mesterskaber.

• #102   13. jan En hund der "klæber og pleaser" ?
    Hvor får man sådan en henne ?

Der er en rigtigt sød fyr, der træner PH, og bider på min kæreste 2 gange om ugen. Han har rotweiler.
    Han siger selv, at han aldrig kommer til at vinde noget med den race i PH og at det er OK - for han har købt hunden fordi han synes den er fantastisk og den passer super godt til ham og konen. Han begynder ikke på, at det er "for svært" og at hans hund ikke "klæber og pleaser".
    Han forholder sig til tingene, som de er - og forsøger ikke at ændre i PH programmet.

Jeg synes ærligt talt, det er enormt klædeligt at opføre sig på den måde.
    Jeg mener, jeg står jo heller ikke til VM og er tøsefornærmet over Mia Skogster, Peter Scherk, Florian Knabl etc er SÅ mange gange bedre end mig til det der med hund, og forlanger at programmet skal gøres nemmere så "alle kan være med" - for det kan alle, det er så bare ikke alle, der er lige dygtige og ikke alle, der vinder smiley

• #103   13. jan Wow du misforstår mig Martine hvis du antager det fordi jeg er tøsefornærnet. XD

Hvis jeg havde en drøm om at vinde noget som helst havde jeg da aldrig købt en whippet til at starte med.

Og beklager hvis det gør nogle sure men jeg synes at shelties og lign klæber og pleaser smiley

Jeg har heller aldrig sagt noget skulle være nemt eller gøres nemmere. Jeg troede bare det var en sport for alle fordi jeg tænkte det var en mere afslappet version af lydighed. Noget der ikke behøvede være snorelige.

Men der har jeg taget fejl. Beklager.

• #104   13. jan Du virker faktisk lidt fornærmet smiley
    Nej igen igen rally kræver ikke snorlige præcision. Hverken før eller efter de nye øvelser.
    Men det kræver lydighed, kontakt, samarbejde.
    Og så mener jeg at fælles regler gavner sporten og sammenholdet i sporten.

• #105   13. jan Anya, hvis du ville gå til rally inden du så den her tråd, så gør det da! smiley
    Rally er mindre snorlige end LP.

Hvis ikke man kender sporten får man nok et forvrænget billede af det pga diskussionen her, men tænk lige over at det er et fåtal, der mener rally er blevet sværere. Faktum er nok at flertallets opfattelse ligger nærmest virkeligheden og at rally stadig er en sport langt de fleste racer kan dyrke.

Men ligesom med alt andet kommer man kun til tops med træning og fokus:)

Og ja, så er det jo nemmere med en pleasende race, men ikke umuligt med andre.

• #106   13. jan Jeg har heller aldrig sagt noget skulle være nemt eller gøres nemmere. Jeg troede bare det var en sport for alle fordi jeg tænkte det var en mere afslappet version af lydighed. Noget der ikke behøvede være snorelige.

Jeg prøver lige igen: Har du prøvet rally? Hvad er det konkret ved de nye skilte der gør at man ikke kan gå det med en whippet?

• #107   13. jan AG - det beklager jeg for det er jeg slet ikke xD jeg er nok bare dårlig til at formulere mig på skrift så smiley

A - Nej jeg har aldrig prøvet det og jeg har aldrig sagt der er noget man ikke kan med en whippet. Jeg synes bare det er forvirrende at der ikke er ens regler/klasser. Men jeg kan også bare bedst lide når ting stemmer overens.

• #108   13. jan Anya - beklager, men du virker ærligt talt lidt fornærmet. Godt at det er mig, der mistforstår.

Men lad mig da spørge hvad det er der gør, at du / I mener, at det ikke er en "sport for alle" ?
    Hvad er det I mener med det?

Jeg kan da den dag i morgen træne rally med min hund - vinder jeg noget? Formentlig ikke, men jeg kan da sagtens være med til at træne.

Jeg mangler virkelig en forklaring på det der "for alle"?

• #109   13. jan Mht det der "pleaser / klæber". Nej, jeg bliver ikke irriteret over at nogen kalder min hund det, for jeg tænker, at det er en gængs opfattelse af hans race.
    Jeg ved hvordan tingene hænger sammen - det er nok for mig smiley

• #110   13. jan A - Nej jeg har aldrig prøvet det og jeg har aldrig sagt der er noget man ikke kan med en whippet. Jeg synes bare det er forvirrende at der ikke er ens regler/klasser. Men jeg kan også bare bedst lide når ting stemmer overens.

Jamen, det er jo ret svært at debattere noget man ikke ved hvad er, særligt at sige at det ikke er for alle. Eller at sige at det kræver en pleasende og klæbende race. For det ER for alle. Jeg kan ikke komme i tanke om en eneste hunderace der ikke kan træne rally! Jeg kan komme i tanke om en hel masse racer der ikke vil elske det som eneste aktivering, og en hel masse racer der nok næppe vil være dem der vinder - fordi man i rally, nu som da det startede - konkurrerer på at øvelsen udføres korrekt og på tid.

Der bliver ikke pillet ved selve øvelserne, der bliver ikke pillet ved forudsætningerne, der bliver bare tilføjet nogle øvelser som ALLE racer kan lære, og tilføjet nogle kombinationer.

At DKK vælger at de først vil have skiltene i en klasse højere end DcH, ændrer da ikke på at rally er rally, og at ALLE hunde kan træne det.

• #111   13. jan Paradokset er så at man får samme fratræk i rally hvis hunden klæber som hvis den hænger.
    Der må ikke være fysiks kontakt imellem hund og fører.
    Der har jeg da mistet lidt point i ny og næ. BC’en vil gerne gå tæt. Men vi arbejder da på at få mere konstant afstand og hvor hovedet ikke berører låret i vendinger. Det problem har jeg ikke med Gårdhunden den holder naturlig afstand efter alle de gange jeg har trampet på ham smiley

• #112   13. jan Min schæfer er da bestemt ikke rallyhund. Hun kokser over at gå på højre side, og hendes hoved kan ikke klare alle de konstante kommandoer. Det resulterer i at hun begynder at gå, går alt for tæt på mig og KUN kigger op på mig (og derfor ramler ind i tunneler og spring). Desuden er hun for lang til at gå rally på tid.

Corgien er vild med det! Hun aner ikke hvad plads og fod betyder, men det kan man så heldigvis vise hende med hænderne. Hun har lært at gå sidelæns, en øvelse som alle elsker at hade. Hun har vist en af de nye bakkeøvelser (den med stå-sit-dæk), og det kan hun uden problemer.

Jeg vil ikke kalde en corgi for hverken pleasende eller klæbende. Slet ikke faktisk! Hurtig er hun heller ikke, og når vi er i konkurrencer, taber vi også altid på tiden. Men hun kan da i dén grad træne rally. Det kan schæferen også - hun vil bare foretrække at lave noget andet og mere smiley

• #113   13. jan Efter alt den snak om de "store" forskelligheder der er kommet i Dch og DKK rally. Så bliver jeg nød til at linke til den her:
    https://www.dch-danmark.dk/wp-content/uploads/2019/01/Forskel-mellem-DcH-og-DKK-rally-øv-2019.pdf

Det er det eneste, som er forskellig hos de to. Bedømmelse mv. er fortsat det samme.

Det er da super ærgerligt, at det hele skete som det gjorde, så det ik er 100 % ens i de to foreninger. Derudover så kan jeg ikke kommentere mere på den del, da jeg er dommer begge steder.

Jeg har selv trænet rally på "sidelinjen" eller som min sekundære sport, mit hovedfokus er på Dch programmet.
    Dch programmet er et stort program og det kræver rigtig meget tid at træne eftersøgning, spor, feltsøg og alt det andet. Derfor ender det nok med, at jeg dropper rally, da jeg simplethen ikke har tid og overskud til begge dele.
    Det er bestemt ikke kun de nye øvelsers skyld, men det kræver efterhånden også en del at træne rally, da man jo skal at kunne hele på begge sider i ekspert og champion. I forhold til Dch programmet og rally er der ingen paralleller i de to programmer, hvilket komplicere at få tid til begge dele på et ok højt niveau.

Det ville helt sikkert være en fordel, hvis jeg istedet trænede LP eller HTM, da mange "øvelser" er noget man bruger begge steder eller trænede en mindre træningsmæssig tidskrævende sport(ikke for at træde nogle over fødderne) som agility eller Nosework.

Men Asti elsker virkelig arbejdsøvelserne i Dch programmet, så det er der vores fokus fortsat bliver. Og vi træner altid efter at gøre det rigtig godt og derfor er der bare ikke tid til begge dele.

• #114   13. jan Jeg mener det er vigtigt at kæmpe for sammenholdet og fælles regler for rallysporten i Danmark. Det giver ingen mening at der er forskelle i klasser og øvelser.
    Modellen med forskellige DM mener jeg er fin og ret lige til. Fordi reglerne for selv klasserne er ens.
    Nu har vores klub lavet et skriv som er sendt til alle dkk kredse og diverse specielklubber og udvalg samt facebook gruppen.
    Så har vi gjort folk opmærksom på de problemstillinger vi mener opdelingen medfører.
    Så må vi se hvad der sker eller om vi kan ændre noget fremadrettet smiley smiley

• #115   13. jan Det er et pisse godt skriv, AG! Det kan I være stolte af, og jeg håber at mange bakker op.

• #116   13. jan Jeg har ikke en "pleasende" race, Sam er meget selvstændig, egenrådig og stædig, men alligevel formår vi at gå til rally. Rally'en passer godt til ham, banerne er aldrig ens, jeg kan holde ham motiveret igennem banen ved at blive ved med at opmuntre ham til at fortsætte, indtil han tilsidst kan få sin ultimative belønning.
    Han kan alle begynder og øvet skilte, men det der kan være svært for Sam, er at gå 15 skilte i træk uden belønning.
    Det er det vi så arbejder på, heletiden at kunne strække imellem hvornår han så kan få sin belønning.
    Jeg synes virkelig ikke man skal lade sig skræmme af de nye skilte og jeg er sikker på at du Anya sagtens kan gå til rally med din whippet smiley

Det handler om at finde ud af hvad der kan holde dem kørende igennem så mange skilte, Sam's favorit belønning er et tørret rådyrhovede vi leger trække leg med eller en rævehale påsat en lang snor, som han skal jage, jeg bruger kun disse belønninger til rally. smiley

Og så skal man gå til opgaven med rette indstilling, positivt smiley

• #117   13. jan har man ambitioner om mere skal man vælge race efter det. jeg kan ikke forvente at sporten tilpasser sig . det er omvendt

• #118   14. jan Det handler nemlig ret meget om indstilling og egne forventninger i forhold til det her.
    For der er selvfølgelig meget at lære og ja det går nok lidt hurtigere hvis man har en arbejdsmaskine, men så er der uden tvivl andre udfordringer for den.
    Igen synes jeg ikke problematikken er at man øger sværhedsgraden, problemet er at den ensretning man var så godt på vej med i forhold til et forenet rally Danmark, den er da gået fuldstændigt fløjten på det her.
    AG jeg synes det er et rigtig fornuftigt skriv I har lavet der og jeg kan godt forstå I forlanger en forklaring fra jeres udvalg og det synes jeg bestemt også DKK skylder deres instruktører og udøvere, så jeg bakker op om jer.

• #119   14. jan Anya, du har ikke planlagt konkurrencer i rally med din whippet?

Du går bare til rally, og er skiltet / øvelsen for svær at indlære, så spring det over.

Jeg går til rally med Juice og heldigvis kan man ikke lære gamle hunde nye tricks, så vi går let og elegant forbi alle bakke skilte, og vi har alligevel et par herlige timer.

• #120   14. jan På det rallyhold, hvor Honey og jeg går, er der kun en ud af 5 hundeejere, som overvejer konkurrencer.
    Resten af os går der, for det sociale, og fordi vi synes, at det er sjovt.
    Honey er vild med, hvis jeg træner nogle af rally-øvelserne på vores gåture.

• #121   14. jan Hvis/når disse ændringer bliver gennemført tror jeg aldrig dansk rally bliver forenet igen. Næste gang der skal ændres vil forskellen blot blive større.
    Når først der er forskel kan det jo så næsten være ligegyldigt. Så må folk jo bare vælge.
    Jeg kan så godt frygte at det på sigt bliver det seriøse dch hvor de dygtige holder til og det useriøse dkk hvor man så bare kan deltage for at opnå en titel til stamtavlen.
    Men så galt går det nok ikke lige nu.

Selvfølgelig kan man træne rally uden nogensinde gå til prøve. Rally er bare sjovt og hyggeligt.
    Jeg mener så at man bør træne f.eks bakke med sin hund. Da det er fysiks godt for hunden at lave den bevægelse. Alle hunde kan jo bakke, men hvis det ikke trænes eller man sætter hunden i situationer hvor det er nødvendigt, så gør den det nok ikke af sig selv.
    Mine hunde laver bakkeøvelser hver dag hele livet. Selv mine agilitykursister træner bakke og skal bruge det som en del af deres opvarmning før de træner agility.
    Faktisk bruger jeg flere rallyøvelser som opvarmning til agilityen. Netop fordi rally er “gymnastik”

• #122   14. jan Nu var det ikke helt pointen om ens hund bør lære bakkeøvelsen.

Pointen var at der er så mange skilte på en bane at skulle en eller to blive gået let og elegant forbi, så er der stadig masser af skilte tilbage.

Lidt det samme i agility, det går nok at suse forbi slalom.

• #123   14. jan Til træning kan du vel gøre lige hvad du vil

• #124   14. jan Ja.

Og så kan alle være med.

• #125   14. jan Altså det der med at man bliver lidt småsur/trist - hvad ved jeg - over at nogen piller ved et program og ændre lidt i det og vupti så føler man ikke at man kan være med selvom man ikke lige er i besiddelse af en de 'nemme' racer. Det er altså noget fis ! Selvfølgelig er der forskel på hunderacer - temmelig meget endda - men det må man så tilpasse sin træning efter. Så længe vi taler fx DKK LP eller rally så kan langt de fleste hunde faktisk godt gøre det rigtig pænt. Det er da akurat lige så svært/nemt at lære en BC at sidde lige som det er at lære en Irsk Terrier at sidde lige smiley Jeg har trænet DKK LP siden 1987 med mine terriers (Ruhåret Fox og Irsk). Jeg har gået til prøver og fået første præmier og været i LP3. Jeg har ikke haft nogen DKLPCH endnu, men det skyldes manglende ambitioner til for alvor at få gjort noget ved det fra min side. Men det skal nok komme en dag. De sidste mange år har jeg trænet og konkurreret i DcH programmet med Irsk Terrier og Dobermann. Ingen af dem er helt vildt 'nemme' at træne, men programmet passer godt til begge racer. Lidt pokaler er det da blevet til og Dobsen er da A-hund. Dengang jeg startede i DcH var det med min gamle irerhan og da vi først fik tingene til at svinge var der da nogen der blev lidt 'trætte' af os fordi vi altid gik hjem med en af pokalerne smiley
    Clinton skal da helt sikkert også ud og konkurrere i B-klassen i løbet af efteråret eller næste år. Så er han 3½-4 år når han debut og så er han formegentlig moden nok til at kunne håndtere det.
    Det handler om at man skal lade være med at have udgangspunkt i et fokus på de ting der er svære og de 'ulemper' der er ved ens race. Flyt istedet fokus til det i er gode til og de styrker, der er ved racen/typen. Og start så der istedet smiley Det er et langt bedre udgangspunkt for success. Jeg har i mange år brugt at have en lille bog, hvor jeg skrev ned hvad der var gået GODT når jeg havde været ude og træne med hundene. Når så det engang imellem føltes somom ingenting virkede så var det faktisk fantastisk til at få vendt 'stemningen' i mit hoved at bladre lidt i den bog og sige 'aaahh ja, han/hun er jo skidegod til xxxxxx'. Så ser verden pludselig anderledes ud.
    Vi vil allesammen gerne gøre det godt, men hvis nu man har så travlt i sin hverdag at træning nærmest er udelukket så skal man altså ikke regne med at man kommer til at gøre det helt vildt godt til konkurrencer. Derfor skal man huske at justere ambitionsniveauet til den indsats man har tænkt sig at lægge for dagen. Det sidste kan godt være overraskende svært og kræve lidt eftertænksomhed smiley
    Der hvor det kan komme på tale og snakke om at det ikke er alle racer, der egner sig er når vi taler fx brugsprogrammer der kræver nogle bestemte egenskaber hos hundene eller AG som konkurrencesport, hvor det helt klart er en fordel med en smidig og hurtigt hund, der ret naturligt følger dit mindste vink. Med ud over det så tror jeg at de fleste begrænsninger er nogen der er i hovedet på hundeførene smiley

• #126   14. jan Er det ikke okay, at være skuffet eller ærgerlig over at der kommer nogle ændringer, som man ikke er fan af?

Det er vel helt op til mig, hvad jeg synes om de nye ændringer, og om jeg så har lyst til at gå rally eller ej.

Og det er vel også helt okay at udtrykke bekymring for eller uenighed med de annoncerede ændringer? smiley

• #127   14. jan Du må da gerne mene at de nye øvelser er noget skrammel, andre har så bare en anden mening.
    Og det er jo den de argumentere for.
    Om man vil dyrke rally eller ej bestemmer man da heldigvis også selv smiley
    Du kan nu sagtens klare dig i ekspert klassen med Nicki ( den anden har jeg ikke set gå rally)
    Men hvis du hellere vil satse på noget andet og mener de nye øvelser er dårlige så er det da det du skal gøre.

Uanset hvad burde man ikke kun se på sig selv og sine hunde når man tænker på hvad der gavner rallysporten i Danmark. Og det mener jeg måske at nogle folk de gør.

• #128   14. jan Jeg tænker netop meget på andre nye hundeførere og begynderhunde, når jeg udtaler mig vdr. beg+øvet klasserne.

Vedrørende ekspert og champion... Ja, så er det nok mest mig selv smiley

Easy tror jeg faktisk vil kunne klare sig bedre i rally - dog i en senere alder end Nicki. Han er blevet præsenteret for at gå i flere forskellige positioner tidligt, hvor Nicki er indlært meget på KUN venstre side.

Så jeg tror han vil kunne komme længere, men skal bruge lidt længere tid på at modne end hende smiley

Han har gået flere uofficielle begynderprøver og består fint - trods vi ikke træner mod rally. Sidst havde vi julerally, og jeg skulle være lidt smart at matche snoren med hans halsbånd.

Det var bare lidt dumt, fordi snoren var kun 0,5-1 meter lang = alt for kort til rally = -10 point på stram line smiley

• #129   14. jan #125 skidegodt indlæg smiley

• #130   26. jan Husk der bliver livestreamet for informationsmødet kl. 13.30

• #131   26. jan Ja det var da et fint møde.
    Lidt ærgerligt at der var så lidt plads til at demonstrere øvelserne. Det var faktisk kun dem der sad på de første par rækker der kunne se noget.
    Men jeg glæder mig til de redigerede øvelsesbeskrivelser kommer.
    Og at dommerne bliver enige om de issues der blev bragt op. Som f.eks hvornår mister man 1-2 øvelser. Det virker lidt fjollet at de står og modsiger hinanden og giver forskellige info og bedømmelser af samme “fejl”
    Jeg indgav en klage om netop dette ved DM. Hvor det kostede mig 20 point og en dm titel. Når en dommer står tydeligt og forklare reglerne tror man jo på at det er gældende ved alle stævner. Så jeg er faktisk lidt skuffet over at det ikke var på plads nu. Men det kommer forhåbentligt nu.

Flere af øvelserne var faktisk noget nemmere end hvad man umiddelbart kunne tolke ud fra beskrivelsen.

• #132   27. jan Jeg kan godt huske den fejl AG. Jeg har en hundefører der havde fået det samme at vide, jeg stod og lignede et stort spørgsmålstegn da hun sagde hun havde mistet 2 øvelser smiley
    Jeg skal på kursus næste weekend da jeg er træner i DcH og det er jeg da spændt på. Så må vi i gang med alt det nye.
    Kom der noget mere afklaring i forhold til oprykninger til og fra når nu programmet ikke er ens længere?

• #133   27. jan Dkk fastholder den nye mulighed for at overføre nogle Dch resultater til dkk.
    Fra dkk til Dch er reglerne uændret, altså så kan man fortsat overfører resultater.

• #134   27. jan Ift. til udfordringen med om man mister to øvelser eller ej ved indkald over spring, så blev det som sagt på mødet igår drøftet på fælles dommermødet, der arbejdes fortsat på en afklaring.

Hvad var det for to øvelser, som var problematiske til DM?

• #135   27. jan Ja der kom afklaring på oprykning. Kan prøve om jeg husker det korrekt smiley smiley smiley
    Umiddelbart kan resultater overføres direkte pånær til champion/mester.
    Hvis man er Champ i dch kan man få overført titlen, hvis man får et cert i ekspert i dkk.
    De andre titler kan overføres fra dch ved kun en oprykning i dkk.
    Nordiske rallychampions kan blive dansk champion ved blot en cert i ekspertklassen i dkk. Og ligeledes kan dansk Champ blive norsk champion ved et cert i ekspert i Norge.

• #136   27. jan Problemet var at flere dommere havde udtalt til stævner i løbet af året, at en øvelse som felt og kegle slutter når hundefører er gået forbi keglen/feltet. Og kan/skal derefter ikke laves om. Derefter gælder det indkaldsskiltet.
    Til DM rejste min hund sig i feltet før jeg nåede helt ind i indkaldsområdet. Den står i feltet og kommer først på indkald. Så selvfølgelig skal der være fratræk.
    Men jeg troede jo at jeg ikke kunne/måtte lave første øvelse om. Og hunden var jo stadig i feltet så dermed lavede jeg heller ikke indkaldet om.
    Men det kostede så ærgerlige 20 point ved DM.
    Det er også helt fair, HVIS ALLE dommere dømmer efter og fortæller disse regler.
    Der blev spurgt direkte ved et stævne få måneder før DM.
    Og man tror jo selvfølgelig på det dommeren siger. Og burde jo kunne regne med det ved alle stævner.
    Der mangler klart ensrettede regler på det område. Så ingen er i tvivl om hvornår en øvelse skal/kan laves om.
    Og med alle de bliv- gå fra øvelser der kommer nu, er det meget vigtigt at man ved om man mister begge øvelser ( indkald) hvis hunden skifter position, flytter sig ( hvor meget er urolig position -3 point og hvor meget er -20 point) løber før fører kalder.

• #137   27. jan Hmm, det bør jo dømmes som 2 seperate øvelser, synes jeg?

Jeg fik i hvert fald af vide, at hvis hunden ikke løb ud til feltet eller forlod feltet før tid, så skulle man gå ud, lægge hunden i feltet og så lave indkaldsøvelsen.

Det gjorde vi på en officiel bane - Nicki løb ikke selv ud til feltet, så derfor gik jeg ud, dækkede hende af, tilbage til første skilt med felt og så indkald som normalt.

Men det gør vel netop ikke øvelse 2 til mistet øvelse?? smiley

• #138   27. jan Hvis hunden ikke selv kan løbe ud til felt /kegle så kan man gå ud og placere hunden ved kegle /felt og lave bliv øvelsen ved at gå imellem de to skilte og kalde ind i indkaldsområdet. Der mister man selvfølgelig første øvelse.
    Men mister man så begge skilte hvis hunden skifter position? Ifølge nogle dommere nej, andre dommere ja. ?!?
    Tvivlen er hvis hunden bevæger sig/skifter position før indkaldsområdet.

• #139   27. jan Jeg ville sige nej, men jeg er heller ikke dommer..

• #140   27. jan Dommerne skal jo blot blive enige. Og så melde det ud. Og selvfølgelig dømme ens efter de regler de i fællesskab aftaler.

• #141   27. jan Bare øvelserne dømmes ens af alle dommere, så jeg ved hvad jeg har at rette mig efter, så er det om det er på den ene eller anden måde mig ligemeget.

Kommentér på:
Typisk DcH DKK