{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.806 visninger | Oprettet:

Hvornår er en hund overvægtig? {{forumTopicSubject}}

Inspireret af en herlig diskussion jeg havde i dag, med en offensiv, uvidende ***** midt i dyrlægens venteværelse smiley

Jeg har Elmo med op til dyrlægen i dag, for at hente Flexadin. Det er han engang imellem, for at få de der gode ture, hvor man kun får godbidder og ikke skal stikkes i. Veterinærsygeplejersken giver Elmo et par godbidder over disken, og bag mig hører jeg en kvinde sige: “det kan godt være du bare skal give den stakkels hund hele kagedåsen, den trænger da til noget at spise”... Som jeg nu engang er, smiler jeg, vender mig om og siger med et smil på læben: “ja sådan er det jo når man skal arbejde for føden til daglig, det er hårde odds”.... Og Jesus Kristus, så startede lavinen smiley Elmo er tynd, Elmo er underernæret, jeg var ikke opgaven værdig, jeg burde give ham noget ordentligt at spise, Elmo burde fjernes fra mig - ja tingene eskalerede heftigt, og inden jeg fik set mig om var jeg nærmest blevet stemplet som dyremishandler. Alt imens hendes Mops sad mellem hendes ben og var så fed at den ikke magtede at flytte på sig. Jeg prøver at stille kritiske spørgsmål omkring hendes viden om hundes vægt og trivsel, om hun ved noget om sukkersyge hos hunde, ledproblemer forsaget af overvægt, bla bla bla, men på trods af det kun var os og dem i skranken, så fyldte hun seriøst det hele og det var ikke muligt at få et ord indført... Mod tåber kæmper selv guderne forgæves, og hun slutter så af med at rette henvendelse til de nu to lidt forbløffede veterinærsygeplejersker der står i skranken (den ene tilsluttede sig højest sandsynligt ved udsigten til et godt drama, og indrømmet, det var lidt underholdende) - og spørger: “mener I ikke også, at den stakkels hund er alt for tynd?”
Hvortil den ene svarer: “Nej han er nu egentlig i ok stand, men lad os få vejet xxx inden du skal ind”
Havde jeg siddet på en stol, var jeg faldet ned af den af grin smiley

Jeg er målløs over den generelle tendens der er til shaming (i såvel menneske- som hundeverdenen), og hvor uanmindeligt uoplyste folk er.

Så lad mig høre, hvornår er en hund overvægtig i dine øjne? I mine øjne - UANSET race, så skal man kunne ane de sidste to ribben, som minimum kunne mærke dem, og hunden skal have markant talje. Alt andet burde resultere i skrump smiley

Og her får I lige et billede af den underernærede stakkel jeg ikke burde have, i en fri ved fod der er en tand for flagrende, men viser hans udmagrede krop meget godt smiley

Kommentarer på:  Hvornår er en hund overvægtig?
  • #1   4. feb Og et til, hvor man tydeligt ser at han er på dødens rand...

profilbillede
  • #2   4. feb Kender det alt for godt, får oftes af vide at jeg sulter min Boston (ham på snart 6 år) og min sheltie, har jeg efter 3 års kamp, utallige prøver og foder endelig fået under 8 kilo (vil gerne hun vejede 7 kg) jeg vil heller hav ene lidt for tynd hund en fed hund især når man tænker på hvad vi forlanger at dem i hundesporten.

så for mig var min sheltie overvægtig da hun vejede 8,5 kg hvor mange bare synes hun havde lidt på sidebene eller var perfekt.

Men jeg bliver gal når folk siger jeg mishandler mine dyr, fordi de slanke og i form.

ps. han ser super lækker ud og i en perfekt form smiley

profilbillede
  • #3   4. feb Jeg får nogle gange af andre mopseejere at vide, at mine to mopser er for tynde, og at mopser jo ikke skal ligne mynder. Men de får til gengæld ros fra mange andre for deres størrelse, deres agilitet og deres vigør smiley så det tager jeg ikke så tungt.

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

Følgere: 140 Hunde: 3 Emner: 20 Svar: 4.626
    #4   4. feb Ud fra billede 2 mener jeg godt han kunne tåle en smule mere huld, men decideret tynd syntes jeg ikke.
    Hvad siger højde og vægt.

• #5   4. feb Hvis jeg nu skal være 100% ærlig, så synes jeg egentlig at Elmo i den grad trænger til nogle muskler. Måske er det fordi han er ung, eller har været skadet, men i mine øjne er han alt for ranglet.

Jeg har selv en slank og muskuløs hund, og en buttet og muskuløs hund. Den slanke har jeg opgivet at fede op, hun er bare som hun er, og den buttede har jeg opgivet at slanke på.

Begge er i fin form (bortset fra at schæferen har gigt i et knæ), og er meget fysisk aktive. Den lille går med når vi er på eftersøgning, og er pt på knap en A-eftersøgning. Det vidner om en ret ok fysik og en virkelig god kondi, på trods af de korte ben smiley

Jeg gider ikke diskutere emnet med folk jeg ikke kender, og slet ikke ved dyrlægen. Jeg havde højest fortalt damen at hendes hund var smælderfed, og så ignoreret resten smiley

• #6   4. feb Jeg har også en stakkels underernæret hund. smiley

profilbillede
  • Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

Følger: 5 Følgere: 15 Emner: 135 Svar: 5.891
    #7   4. feb Synes også, at han er lige tynd/tanglet nok.

• #8   4. feb Arh. Det er nu ikke ALLE racer, hvor man skal kunne ane et par ribben eller se en talje. Man skal kunne mærke den, men ikke nødvendigvis se den.

• #9   4. feb det var da heldigt at det lige var (endnu engang) en mops der var overvægtig.

jeg ser dagligt en gravhund med bugen hængende ned på fortorvet,kunne da ikke drømme om at blande mig.,og sige "tja gravhunde har en tendens til at være for tykke".

den er altså ikke gravid,så har den været gravid i de fem år jeg har kendt den

• #10   4. feb Vibeke, at du kan blive fornærmet over at nogen ser en fed mops, siger vist mere om dig, end om noget andet smiley Pointen er at der var en hund, og hunden var fed, uanset hvilken race eller blanding der var tale om smiley

• #11   4. feb Nedenstående hund er, som den skal være - på begge billeder. Det nederste er bare efter et kuld hvalpe smiley

profilbillede
  • #12   4. feb BC 5 år slim og fit men man kan nu ikke se nogle ribben. Men man kan tydelig mærke dem.
    Jeg kan bedst lide at der er lidt fylde og godt med muskler men stadig slank!

profilbillede
  • #13   4. feb Jeg får også ofte at vide, at ham her er alt for tynd. Jeg er dog aldrig blevet anklaget for dyremishandling, men min morfar mener vidst, at jeg sulter den stakkels hund smiley

For ikke at være overvægtig, så synes jeg, at man skal kunne mærke ribbenene når man mærker ned langs hunden, og så skal den have en talje, når man ser den fra oven, og vel for langt de fleste racers vedkommende, også når man ser den fra siden.

Jeg synes, at Elmo er rigtig fin. Ja, det ville klæde ham med flere muskler, men mon ikke det kommer med alder, og når han bliver helt rask. Han ser i hvert fald ikke for tynd ud i mine øjne, men det er jo svært at bedømme, uden at mærke på hunden.

Atlas har været meget ranglet at se på. Nu er han heldigvis begyndt at sætte muskler 2,5 år gammel, men jeg ville gerne lige have 0,5-1 kg mere på ham.

profilbillede
  • #14   4. feb DSG 8 år. Hvis man kan ane hans ribben så syntes jeg han bliver for tynd. Han har et lille fedtlag på ribben men stadig talje og masser af muskler

profilbillede
  • john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

#15   4. feb HG når det næsten er sjovest.
    Ingen skal genere min hund. smiley

• #16   4. feb Der er jo bare forskel på hvad vi mennesker mener og hvad vi ser. Selvom det er det samme vi ser på smiley
    Nogle kan bedst lide dem tynde andre er til de lidt mere buttede. smiley
    Se på hunden, trives den? Den bør hverken være mager eller fed. Men normal, slank, fit, tilpas er sørme mange ting

• #17   4. feb a er bedøvende ligeglad med hvad du mener jeg mener og jeg bliver fornærmet og bla bla........ spring dog mit indlæg over

som jeg ihærdigt prøver når jeg ser dit/dine indlæg,,tænker jeg

å gud ikke hende igen.

vil ikke engang sige du provokerer mig men du er lidt trættende at læse,så jeg prøver ihærdig at ikke læse din indlæg..........................................
    kan du have det godt........(ved du elsker mine .....;;;)

• #18   4. feb "Ingen skal genere min hund."

Nemlig, John - og jeg skal nok SELV sige, at den forreste hund er for fed!!!! smiley smiley

Vi arbejder på sagen smiley

profilbillede
  • #19   4. feb Jeg svarer lige lidt mere uddybende senere når vi er hjemme igen, men jer der synes han er ranglet har helt ret - han er ikke så gammel, og har som mange ved også været syg, så muskulaturen er meget indsvunden. Det kommer med alder, tid og godt helbred smiley Men at påstå at han er underernæret, mishandlet og radmager er måske lige at stramme den smiley

Mht at kunne se ribben, så mindes jeg også at have skrevet “som minimum mærke dem” - den kommentar var af hensyn til pelshundene hvor det at se noget som helst er noget nær umuligt smiley

• #20   4. feb Og ja, teenage-body for alle pengene smiley Men underernæret - næppe smiley

profilbillede
  • #21   4. feb Her kan man i hvert fald ikke se ribben, men de kan sagtens mærkes smiley
    Med sådan et pelskræ får jeg aldrig kommentarer på vægten smiley

Men man ser godt nok mange overvægtige hunde når man kommer rundt omkring - det er så ærgerligt.

profilbillede
  • #22   4. feb #20: Og med dilleren ude smiley Men nej, han ser ikke just døende ud smiley

Jeg har - uden held - forsøgt at finde et billede af Bella, hvor man kan se hendes huld. Men eftersom hun har temmelig meget pels, giver det ikke rigtig mening. Hun er én af dem man skal mærke på. Man kan mærke alle ribben, ryggen og hoftebenene smiley

• #23   4. feb Balder svinger lidt i vægt, men jeg er ikke bekymret. Han er stadig unghund og skal bygge muskler op. Så længe han er pæn at se på, er han ok i mine øjne. Naboens unghund derimod er allerede smæld fed. Men det var deres forrige lab jo også. smiley

• #25   4. feb Sådan lyder det også, når folk ser en Whippet og de ikke kender racen. Ret belastende til tider smiley Ja jeg sulter jo selvfølgelig mine hunde.

profilbillede
  • #26   4. feb Elmo er i mine øjne rigtig pæn. Han mangler muskelmasse, men er der jo ikke noget at sige til med hans historik. Han er lidt ranglet men jeg synes da at han får mere og mere "voksenkrop" :o))

• #27   4. feb Suk, Elmo er da lige præcis som han skal være, lidt muskelmasse på, så er det bare perfekt.

Tja, jeg har en pæn slank bernertøs, der aldrig bliver taget for at være overvægtig, hverken af dyrlæge eller andre.
    Og jeg har en lille firkantet tøndeformet version af berner tillige, som altid bliver betragtet som småtyk af alle - det sjove er, at sidstnævnte faktisk har talje og man kan mærke ribbenene på hende, når man kommer ind under al pelsen. Så hvert år starter dyrlægen med at sige, at hun ser godt nok ud til at være rigelig godt i stand, og slutter besøget af med, at de begge er lige som de skal være.
    Ergo det er ikke sjovt at være kortbenet og af statur som en firkantet kampvogn, suk!

• #28   4. feb Kirsten, Dorit siger HØRT!!!! smiley

• #29   4. feb Jeg tror det kommer meget an på , hvor højbenet en hund er …. min gamle Wilma var en flot udgave af en Berner Sennen … ( når jeg selv skal sige det )
    Havde hun haft kortere ben . tror jeg faktisk hun havde set tykkere ud.

Lyder det dumt ??? smiley

profilbillede
  • #30   4. feb Jeg får altid af vide at Bassen er for tynd, især af andre med gårdhunde. Men ifølge dyrlæge (og mig) så vejer han omkring et kg for meget. Men han må helst heller ikke veje for meget, både fordi han har dårlig lænd/bækken og så fordi han på grund af sin sygdom åbenbart får mest fedt rundt om organerne som belaster dem. Så jeg vil hellere have han er for tynd

profilbillede
  • #31   4. feb

profilbillede
  • #32   4. feb Så skulle du prøve at have en mynde smiley

Hold nu op hvor skal man høre meget før ørene falder af! smiley

profilbillede
  • #33   4. feb Hov... Det var så et billede af min overvægtige puddel hund, uden talje smiley her er mynden smiley

profilbillede
  • #34   4. feb Baby er for tyk. Og det ved jeg. Men det er der sjovt nok ingen der kommentere på. Ikke engang dommerne på udstilling....

profilbillede
  • Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

Følger: 60 Følgere: 931 Emner: 183 Svar: 5.485
    #35   4. feb Udstillingsdommer og vurdering af huld, det går ikke så godt i spænd

• #36   4. feb Nej absolut ikke. Det er ret skuffende!

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

Følger: 60 Følgere: 931 Emner: 183 Svar: 5.485
    #37   4. feb Meget, og det er ødelæggende for de racer det går ud over

• #38   4. feb Jamen mops (pga. ejerne) HAR da også tendens til at blive for tykke, ligesom fede labber eller goldens. Men det synes jeg nu heller ikke, jeg læser at TS blander sig og siger?

En rigtig rigtig stor del af de danske hunde er bare overvægtige. Og når det bliver normalen får folk et helt andet syn på vægt - det er klart, når det er dét, man ser hver dag. Men det er dødtrist og så utroligt misforstået godhed.

• #39   4. feb #36

I hvilken klub er han udstillet?

Altså ikke at jeg tror DKK er bedre end småklubberne på dét punkt. Jeg er bare nysgerrig på, om det også står slemt til i småklubberne.

• #40   4. feb Baby er kastrat og derfor udstillet hos ddh.

• #41   4. feb Her kan man da lidt bedre se hans former (og skidt smiley ).
    Til tider kan jeg godt være i tvivl om han kunne bruge liiiidt mere på kroppen, for jeg synes hofteben og ryg er lige tydelige nok at mærke. Dog roser dyrlægen ham - også for muskelmasse.

profilbillede
  • Eifos
    Eifos Online Tilmeldt:
    aug 2016

Følger: 1 Følgere: 3 Hunde: 2 Svar: 210
    #42   4. feb Qwerty var også lige ved at dø af sult smiley for bull terriere skal jo være kraftige smiley

profilbillede
  • #43   4. feb Fik tit kommentarer på at Mack var for tynd. Især min mor synes det var noget synd for ham

profilbillede
  • Eifos
    Eifos Online Tilmeldt:
    aug 2016

Følger: 1 Følgere: 3 Hunde: 2 Svar: 210
    #44   4. feb Og lige et mere - personligt synes jeg hun var dejligt fit smiley

profilbillede
  • #45   4. feb #40

OK. Ærgerligt at det står ligeså slemt til der.

• #46   4. feb Baby har aldrig fået andet end 1. Pladser og aldrig noget kritik... Selvom der er rigeligt at tage fat på. Derfor stiller han heller ikke længere....

• #47   4. feb #46

Det er da egentlig også for dårligt. Jeg vil så sige, at det også kommer an på indenfor hvilken race. I nogle racer bliver der slået ned på, hvis hunden er for fed. I andre racer belønnes det.

• #48   4. feb Min mor viste HVOR bekymret hun er for mine hundes ernæringstilstand:
    Jeg fortalte hende at Cof måske skal kastreres og bekymret spørger hun: Har han sul nok til at klare en operation?
    Jeg brød sammen af grin - jeg driller hende jævnligt med at hun har et ganske anderledes syn på det end jeg har smiley smiley
    Hun kan godt lide fede hunde smiley

• #49   4. feb CH hun lyder som min mor smiley

• #50   4. feb Jeg prøvede lige at tage et billede af Hera, men damen ville ikke stå stille længe nok.... Hun er lidt for tyk og vi arbejder på at hun taber omkring et kilo.
    Hera er i øvrigt en super duper slank sylfide, når man sammenligner hende med andre engelske bulldogs, særligt dem der udstilles, for de er enormt fede....

• #51   4. feb Spørger man andre cocker folk, så synes langt de fleste, at min hun er alt alt for tynd.
    Sjovt nok synes jeg altid deres er ALT for tykke smiley
    Min hund var for år tilbage overvægtig, og jeg kan ikke takke vores nye agilitytræner dengang nok for at turde at påpege det.

• #52   4. feb Det er så skønt når folk blander sig- jeg har tit fået at vide at mine hunde er for tynde- godt nok aldrig af vildt fremmede- men folk på træningspladsen og især min mor...

profilbillede
  • #53   4. feb Jeg synes ikke Elmo er for tynd, han mangler muskler ja, men med det forløb i har været igennem er det vel klart, det skal nok komme smiley

Sam holdes slank og fit og trænes i diverse core og balance øvelser på hold, så vi bliver vejledt korrekt.
    Jeg vil til hver en tid have en hund der er for slank end for tyk.

Jeg har aldrig nogensinde fået at vide at Sam er for tynd, både dyrlæger og fremmede folk på gaden stopper os jævnligt for at fortælle hvor flot han ser ud, til trods for at han har tydelig talje og de sidste 2 ribben kan ses smiley

Billedet her er fra oktober 2018, Sam bliver 2 år til April. smiley

profilbillede
  • #54   4. feb #51
    Jeg læste vist lige lidt for hurtigt og læste i første omgang: "Min mand var for år tilbage overvægtig, og jeg kan ikke takke vores..." Haha smiley smiley

• #55   4. feb Hold da op ja jeg fik tit af vide med Lucca at hun var skind og ben og jeg var dyreplager. Hun havde en vældig appetit uden at blive tyk så det var bare heldigt. Victor har været decideret tynd da han var yngre hvor han nu er i fin form. Folk der mærker på ham synes så stadig han er tynd. Men han er bare en bette ranglet en der ikke har fået sat muskler helt endnu

• #56   4. feb Sådanne kommentarer får jeg også indimellem omkring Arnold, specielt fra mange andre FB ejere, som jo mener at de franske skal være "tøndeformede" (Læs: Fede) og at Arnold derfor er alt for tynd. Både i følge mig selv og vores dyrlæge, så er han i helt perfekt form og så kan han løbe og lege, selv i sommervarme, uden at lyde som om han er ved at falde om smiley Han vejer 12 kg, hvilket er indenfor standarden for racen.

profilbillede
  • #57   4. feb jep - bulldogs skal helst være fede - ellers er de døden nær ifølge mange man møder

profilbillede
  • #58   4. feb Når whipperne bedømmes på udstillinger kommenteres det oftest, hvis de har for meget sul på sidebenene, der skal ikke meget overvægt til, før det påvirker balancen i deres bevægelser.

Jeg har kæmpet med vægten hos Ghini efter hun blev steriliseret , men det er efterhånden 8-9 måneder siden jeg fik hende ned på idealvægten igen og hun er kommet i så fin kondition.
    Min smukke 8½ årige diva smiley

profilbillede
  • #59   4. feb Jesus en tur, så landede vi hjemme igen smiley

Jeg glemte at svare dig, så til John: han måler 66cm og vejer pt 34,5kg, han har tabt 1,5-2kg efter han blev syg smiley ikke at det kan bruges til noget, jeg kender en hanhund på 63cm og 30kg som er smælderfed, og en på 64cm og 36kg som er lige slank nok, så det afhænger jo af meget mere end højde og vægt. Men det er et fint pejlemærke smiley

Super fedt med alle jeres inputs, og tak for svarene! Jeg har lidt svært ved at lure et overordnet billede af folks opfattelse af hvornår en hund er overvægtig, men fedt at se så mange byde ind med deres flotte, slanke hunde! De findes jo smiley
    Jeg er glad for jeres søde kommentarer om Elmo, men det var nu ikke det jeg var ude efter - jeg ved at han er præcis som han skal være, og bare skal komme sig helt igen, og have de 1,5-2kg muskler på igen som han har tabt efter han blev syg og vi stoppede med at svømme, træk-træne osv smiley Kommentarer som dem jeg fik i dag preller af, men gør selvfølgelig indtryk i retningen af hvor uoplyste rigtig mange er! Jeg håber at man langsomt kan få vendt billedet rundt, så der kommer fokus på overvægt hos hundene smiley Men igen, tusind tak for de søde ord om ham! Det er da altid rart at få afvide smiley

• #60   4. feb Minnie smiley

profilbillede
  • #61   5. feb De 11.2 hun vejer her var i underkanten. 11.8-12 er meget bedre, meget pænere.

Sam er i mine gamle RR øjne ( har haft racen) en kende for mager. Elmo er en kende for mager.

Pas nu på med ikke at ryge i den anden grøft.

profilbillede
  • john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

#62   5. feb #59
    Ja så er han til den tynde side med den højde.
    Burde nok veje omkring 40 kg som min den grå. (Min mening)
    Min højavl kan man ikke sammenligne med da han er enorm, og bygget som et godstog smiley

Skægt som tråden udviklede sig , men folk fik da vist deres dejlige vuffer smiley

• #63   5. feb "Pas nu på med ikke at ryge i den anden grøft."

Du skrev det, Maj-Britt smiley

Jeg tænker det jævnligt - at det giver stor streetcredit på HG, hvis en hund ikke bare er slank, men er cirka mager smiley

• #64   5. feb Elmo er ikke til nogen tynd side.
    Han er i fornuftig huld, men trænger, som andre siger, til at få lidt muskelvolumen.

• #65   5. feb 40 kilo for en ung schæferhund, der ikke har optimalt udviklet muskulatur er virkelig meget.

De har altså ikke brug for at have 2 cm fedt under huden...

• #67   5. feb Ifølge den ligger Balder og svinger mellem 3 og 4. smiley

• #68   5. feb Jo... jeg tænker nu egentlig at jeg lige præcis med schæferhunde har fået oparbejdet en hvis rutine.
    Jeg ser dog en lille sjat af dem.

Hvis Elmo skal fedes op er det da kun hvis Vaxhound vil udstille ham. Der skal de helst være chubby. Og så kan man jo skrue ned igen bagefter.

• #69   5. feb JEG synes at folk, med mindre der er tale om vanrøgt til den ene eller den anden side, skal blande sig udenom. Jeg havde aldrig indledt mig på en diskussion med en kvinde på den måde, for det rykker jo ingenting....... Hun ændrer ikke sin mening og det gør du heller ikke.

• #70   5. feb "har fået oparbejdet en hvis rutine"

Ikke i at skelne mellem "hvis" og "vis" smiley smiley

• #71   5. feb Hvis jeg var Vaxhound, havde jeg nok også haft svært ved at ignorere, Mette - men ellers enig med dig smiley

• #72   5. feb Isabelle - nej. Det er p****irriterende.

Lige meget hvad jeg skriver ser det forkert ud.
    Har du ikke en skøn huskeregel?

Jeg er ellers ret god til dansk, men den der driller - ligesom vidst og vist tidligere gjorde.

• #73   5. feb CH, hv-ord er dem der står i starten af et spørgsmål - kan den bruges som huskeregel?

• #74   5. feb På træningspladsen blander vi os selvom hunden ikke er ved at dratte om af over/undervægt.
    Det handler om at vores træning er ret så belastende for hundens fysik, så den skal være så risikoen for skader er mindst.

• #75   5. feb Bedre med en, der knytter sig til vis, A smiley

• #76   5. feb Vis hvis ordet kan erstattes med ..... bestemt?

• #77   5. feb Med en tråd om min hunds sommervægt, komplet med enighed om, at kræet skulle tabe sig, kan jeg vist nærmest ikke være med i denne debat smiley

Jeg har, da Balder var ung, måtte høre en masse for hvor udsultet han var, og ærligt talt... WHO cares? Jeg lytter til folk, jeg stoler på, og tager bestik af konsensus, hvis mange udtaler sig. Det kan jeg bruge. Resten må jo altså bare hygge sig. Et eller andet sted må man bare trække vejret dybt og sige til sig selv "de tager godt nok fejl, men de har kun åbnet munden fordi de vil din hund det bedste, og det mener de, er det bedste". Det kommer fra et godt sted, også selv om det er hammerirriterende og man allermest har lyst til at slå dem med et nerf-bat.

• #78   5. feb Vi har blandet os på træningspladsen. Men der skal være god grund til det.
    I agility får de f.eks kun lov at springe på lav højde hvis de er overvægtige.
    Vi havde en instruktør hvor hunden blev syg og derefter tog voldsomt på. Det blev kommenteret og vedkommende blev meget sur, ked og reagerede voldsomt. Efter den episode kommenteres der kun ved særlig tilfælde og på en meget konstruktiv måde.
    Det er jo vigtigt at folk fortsætter til træning og at hunden får motion. Så må vi prøve at vejlede bedst muligt og skåne hunden lidt.

• #79   5. feb Haha, A, jeg ved jo godt, hvad det betyder smiley smiley

Det er lyden, der driller.

Pyt, jeg laver ikke så mange fejl, hvis den der dukker op, så lever vi sgu nok alle med det smiley

• #80   5. feb Jamen, det var skam ment som en huskeregel. Altså hvis du i stedet for "vis" kan skrive "bestemt" og sætningen giver mening, så er det "vis". Hvis der er "hvis", giver det jo ikke mening at skrive "bestemt".

smiley smiley smiley

• #81   5. feb Jeg er ikke sikker på teltet holder, hvis det regner.

Jeg er ikke sikker på teltet holder, vis = bestemt det regner .

Kan disse sætninger bruges , hvis du skulle være i tvivl en anden gang.
    Kan disse sætninger bruges, vis = bestemt du skulle være i tvivl en anden gang. … smiley

• #82   5. feb A, jo jo - men det er jo ikke fordi jeg ikke kender forskel på betydningen af de to ord.
    Det er en simpel stavehuskefejl.

Det er som sagt lyden, der driller mig. Jeg læser vis med kort I og I-lyd, og hvis med kort E-lyd.
    Vis med E-lyd passer ikke ind i mine kasser smiley

• #83   5. feb Nej, det er helt sort, det, du skriver der Nittib smiley smiley

Jeg tror jeg skal knytte den til vist.

• #84   5. feb Ham her er bestemt til den tynde side (jeg ville gerne have ihvertfald 1 kg mere på ham)
    Men pga. den afsindigt tykke og tætte pels, er der aldrig nogen, der påtaler det smiley

profilbillede
  • #85   5. feb Spot har ligget i begge ender. Da han var tungest vejede han 22, blev så syg og røg helt ned på 16. Nu vejer han 18 kg, som passer helt perfekt. Så er det bare om at holde ham der smiley

Da han er en udstillingslinje med bunkevis af pels er det dog desværre ikke helt ligetil at se, hvor pæn han er smiley

• #86   5. feb Her har vi også prøvet det modsatte, billede af Sam da han var 8 måneder gammel og for overvægtig.

profilbillede
  • #87   5. feb Matilde
    Hvorfor mener du at han er for overvægtig på det billede?
    Han har da fin talje og bugen tydelig markeret.
    Nu kan billeder snyde. Men hunden ser bestemt ikke overvægtig ud. Bare typisk muskelfattig og ranglet unghund

• #88   5. feb Jeg synes ærlig talt at Sam er for tynd pt. Nu viser du jo mange billeder, og det har jeg synes i et godt stykke tid.

• #89   5. feb Det er helt fint, her må jeg bare sige vi er uenige smiley

Jeg har flere billeder fra dengang på min computer hvor man tydeligt kan se han har for meget fedt på kroppen, jeg lægger dem op når jeg er hjemme igen efter arbejde.

Det var opdrætter der gjorde mig opmærksom på det dengang, samt andre RR ejere, og nu kan jeg sagtens se det kunne jeg ikke dengang.

• #90   5. feb Jer der mener at Elmo er for tynd, og burde veje mere - ikke tale om! Og da slet ikke 5kg mere end han gør nu, er du vimmer mand smiley Han er 18mdr gammel, dvs unghund som stadig er i vækst, og han har aldrig været knoglekraftig - 5,3kg som 8 ugers, hvor de typisk ligger på 7-9kg smiley Schæferen kommer i mange forskellige tyngder rent knoglekraftmæssigt, og der er ingen tommelfingerregel for eksakt højde/vægt-forhold, ud over racestandarden smiley Ydermere krediteres moderat overvægt på udstillinger, så det er sgu svært at vide hvad man skal tro. Men det er IMO absolut ikke optimalt, at en Schæfer har betydeligt fedtlag nogen steder smiley
    Folk må hjertens gerne blande sig, jeg gør det selv, hvis jeg ser en hund der ikke er i ok foderstand! Men man skal have belæg for at udtale sig, og at påstå at en spinkel unghund skal veje 5kg for meget, er ikke helt heldigt smiley
    Med hensyn til muskelmasse, så er vi til gengæld helt på bølgelængde! Men igen, han har været frygteligt syg, og er ikke særlig gammel - det kommer tids nok smiley Jeg tænker vi lukker “Elmo er for mager” vs “Elmo er i fin stand” her, selvom det også kan give et praj om folks syn på hund og vægt smiley Det er ikke optimalt at udtale sig om en hund man ikke har haft i hænderne, og jeg kan forsikre jer om, at han ikke dør af sult lige foreløbig - jeg har lige stået og skåret 20kg kød, ben og indmad ud fredag aften smiley

CH

- “Hvis” = spørgeord, eller et spørgende eller relativt stedord/pronomen.
    Fx “Hvis du kommer i morgen, vil du så tage salat med?”
    “Hvis er skylden i ulykken?”

“Vis” = udtryk for bestemthed som adjektiv (kan også bruges som substantiv).
    Fx “Damen, vis hund var fed, fornærmede mig”

Det er svært at forklare, det er ret komplekst, og jeg bytter tit selv rundt i kampens hede smiley

En huskeregel kunne være: “Vis og vis, MIN røv er spids”
    Min = udtryk for bestemthed... Hilsen Vaxhound, som ikke fatter et ord af matematik, men læser en BA i dansk smiley

• #91   5. feb Men det er vel ok at kommentere på en overvægtig hund og en undervægtig hund på et debat forum under det emne? smiley
    Normalt kan man altså godt se på et billede hvis hunden er FOR tyk eller tynd. Og her snakker vi jo så ikke få 100 gram til begge sider. Vægten vil jo skifte en smule i ny og næ og det er da helt ok.
    Enig i at det er let at mærke. Men det er altså muligt at vurdere lidt ud fra foto. Især når hunden er korthåret.
    Jeg mener der er noget galt når man poster et billede med labels “For overvægtig” ved en normalvægtig hund.
    Det er da ikke meningen at alle hunde skal rende rundt og være skind og ben. Normalvægtig er vel målet.
    Vi behøver ikke være enige. Og vores syn på normalvægtig er måske også bredt.

• Mophy
    Mophy Online Tilmeldt:
    nov 2016

Emner: 2 Svar: 57
    #92   5. feb Over-/undervægtige hunde vil jeg ikke kommentere på, da der vist er sagt rigeligt i dén sammenhæng, men jeg er simpelthen nødt til at rette dig, Vaxhound - dine eksempler er altså desværre en kende forkerte smiley
    Det hedder "damen, HVIS hund var fed, fornærmede mig." Som du selv er inde på, er 'hvis' her et relativt pronomen, der henviser til en føromtalt person.
    Det sammen gælder din huskeregel. Det hedder "hvis og hvis min røv var spids", da 'hvis' her er en konjunktion. Hilsen en, der læser BA i dansk smiley

Se evt. https://sproget.dk/lookup?SearchableText=hvis

• #93   5. feb Min indre sprognørd er ved at gå til af frydsfølelse. Og kærlighed

• #94   5. feb Nu lykkedes det mig lige at få et billede af Spot (hvor det dog er lidt svært at se formen grundet pels)

Jeg er glad for han er blevet så fin nu, for jeg skal ellers lige love for, han var grim og ranglet for et par måneder siden efter sygdom.
    Og jeg var nu også noget ked af det, da jeg i sin tid fandt ud af han vejede 22. Der var den også helt gal.

profilbillede
  • #95   5. feb Her med sele (hvor det er lidt nemmere at se):

profilbillede
  • #96   5. feb min har tabt 8 kg i løbet af de 4 år jeg har haft hende. Nu synes folk ( nok især naboen, som har den sødeste, men MEGET overvægtig cavalier) at den er aaaalt for tynd, og har orm.

Dyrlægen siger at den er som hun altid har ønsket sig at den skulle se ud smiley

• #97   5. feb Når en RR står knivskarpt kan man bare SE, at det er rigtigt.
    Jeg er helt med dig, Mathilde!

Hvad vis og hvis angår, så fornøjer jeg mig over at så simpelt et ord ikke bare bringer mig ud af fatning, men også andre sprogentusiaster smiley

• #98   5. feb Mine hunde har aldrig svinget flere kilo i vægt som voksen. De har været nogenlunde stabile og er blevet reguleret i foder efter aktivitetsniveau.
    Når jeg dagligt mærker på mine hunde opdager jeg ret let når det går til den ene eller anden side.

• #99   5. feb Jeg har aldrig haft en overvægtig hund.

Det der med at "man får streetcredit, hvis ens hund er undervægtig" - er det ikke lidt det samme som de tøser, der siger at "størrelsen er ligemeget" ?

Jeg mener - 1. udsagn kommer altid fra en med en fed hund - 2. fra en, med en kæreste med en lille diller smiley

• #100   5. feb Men skal en hund stå knivskarpt? Hvis ikke er den så overvægtig?
    Man bør bruge ordret overvægtig med rette, mener jeg.
    Det minder lidt for meget om modelverden hvor normale slanke piger bliver betegnet som tykke.
    500 gram eller 1,5 kilo gør ikke forskellen på for tyk og for tynd ved en 25-30 kg hund. Det er udelukkende ejers egen vurdering hvad man mener ser bedst ud.

• #101   5. feb Og så lige et billede af Czhap Norris, som står knivskarpt - og så er jeg iøvrigt 80.000% enig i det her :

Jeg gider ikke diskutere emnet med folk jeg ikke kender, og slet ikke ved dyrlægen. Jeg havde højest fortalt damen at hendes hund var smælderfed, og så ignoreret resten

profilbillede
  • #102   5. feb Det retoriske skal jeg ikke kloge mig på.

Der er for mig ingen tvivl om, at Mathildes ellers dejlige hund, på det billede trænger til at smide lidt huld.
    Den trænger i øvrigt også til at få udviklet lidt muskelvolumen, ligesom langt de fleste hunde gør - mine egne inklusive.

Om de skal stå knivskarpt - hvorfor skulle de ikke?

• #103   5. feb 500 gram eller 1,5 kilo gør ikke forskellen på for tyk og for tynd ved en 25-30 kg hund.

Det er jeg ikke enig med dig i. 1,5 for meget gør altså en stor forskel for en hund, der skal trænes til - og deltage i - IPG3 prøver.

• #104   5. feb Vores skal dælme heller ikke tage et kilo på, og da slet ikke svinge et kilo.

De må svinge op til 500 g.

• #105   5. feb #92

Jesus Kristus, og her sidder jeg og kloger mig - tænk hvad et par glemte H’er kan gøre smiley Jeg kravler tilbage i mit skjold igen, og skammer mig over lige at have bestået TP med bravour smiley

Selvfølgelig kan man i øvrigt se hvis en hund er alvorligt under- eller overvægtig. Men nu var spørgsmålet heller ikke lagt så sort/hvidt op, men tilbage i tidernes morgen udlagt således, at jeg var nysgerrig på at høre hvordan folk definerer under- og overvægt hos hunde (mest overvægt) smiley Mht hvorvidt det giver “streetcredit”, så er jeg nok lidt af den opfattelse, at folk der mener det, siger det fordi skoen klemmer et sted, men det skal jeg ikke kloge mig på smiley Jeg bruger min hund i sportsmæssige sammenhæng, og som Martine skriver, så kan 500-1500g altså betyde en del smiley

Tråden er sgu rendt lidt af sporet, men vi har da både fået vendt under- og overvægt, enkelt-individer, danske retskrivningsregler, og betydningen af top-trimmet-hund i henhold til hvorvidt det afføder streetcredit - what’s not to like smiley

• #106   5. feb #94

Kæft hvor han ligner sin far! smiley

• #107   5. feb Man kan nemt se, om Kenzie er for tyk eller for tynd, pga. den korte pels. Man kan ikke SE på Enzo om han vejer 1 kg for meget eller for lidt - men man kan altså nemt mærke det smiley

Han har været lidt til den tynde side. Ikke med vilje, men han er jo en meget aktiv unghund, og i voksealderen har det bare været lidt svært at holde huld på ham. Nu er det blevet lettere, fordi han ikke bliver højere, og er begyndt at sætte mere bredde. Han er 57 cm høj og vejer 19,5 kg smiley Der skal sættes lidt muskler, og det arbejder vi på, bl.a. ved gode gåture og brug af waterwalk. Jeg vil gerne have, at han har godt med muskler, når han skal lave agilityøvelser.

profilbillede
  • #108   5. feb Men når vi snakker en ganske normal familiehund som ikke trænes til noget som helst.
    Det knivskarpe kræver jo træning, det er ikke bare noget man fodre sig til.
    Man skal jo ikke kalde en normalvægtig for overvægtig eller undervægtig.

• #109   5. feb "Det knivskarpe kræver jo træning, det er ikke bare noget man fodre sig til. "

Bestemt! Jeg ser det som noget meget vigtigt, at min hund er muskuløs. Det skal han jo være for at kunne holde til et aktivt liv - og et aktivt liv kræver han smiley Jeg ønsker absolut ikke, at han skal være undervægtig, for en undervægtig hund sætter ikke tilstrækkeligt med muskler. Samtidig skal han ikke være overvægtig, for der er bestemt ingen grund til, at hans led skal belastes af overflødige kilo. Det er om at finde balancen smiley

• #110   5. feb Her var han lidt til den tynde side. 12 måneder gammel unghund, 56,5 cm høj og vejede 17 kg.

profilbillede
  • #111   5. feb Emma, ja, han ligner ham efterhånden en del smiley
    Han behøver heller ikke få mere pels nu smiley

• #112   5. feb Kenzie er 50 cm høj og vejede her 17 kg.

profilbillede
  • #113   5. feb #111

De ville elske ham på en udstilling smiley

• #114   5. feb Her vejer hun 16 kg. Hun er meget bred og muskuløs i forhold til Enzo stankelben smiley

profilbillede
  • #115   5. feb "Jeg mener - 1. udsagn kommer altid fra en med en fed hund"

I dette tilfælde er det rigtigt, for min Kela vejer desværre pt. for meget (cirka to kg, og det er en del med en idealvægt på 22). Men jeg er nu kommet med næsten det samme udsagn, da mine hunde havde idealvægt. Just saying smiley

PS. Et eller andet kunne tyde på, at specialfoderet feder. Hun har taget et kilo på, mens hun har fået dette, og jeg KAN ikke give hende mindre, end hun får (110 gram om dagen + 10-15 gram fedtfattige godbidder). Hun tager heldigvis stadig nogle gode løbeture, når vi er i skoven og på marken smiley

• #116   5. feb #115

Min er heller ikke fed, og jeg er helt enig i, man skal passe på med at gøre det til en mode, at hunde skal være så slanke som muligt. Det er som sagt balancen, man skal forsøge at ramme, ikke tyndest muligt smiley

Jeg synes i øvrigt, man bør skelne mellem en hund, der er et halvt kilo overvægtig og en FED hund smiley

• #117   5. feb Der var engang, jeg lod stå til. Lina fik det mad, hun kunne spise - og hun fik masser af godbidder. Stille og roligt blev hun for tyk - og meget for tyk. Hendes idealvægt var omkring 26 kg. 26,5 var ikke for meget. 27 var lidt for meget. Hendes vægt lød på 34,2 smiley
    Min mand syntes, hun måske var lidt til den tykke side - ikke mere. "Du får hende ALDRIG ned på 27 kg," udtalte han kategorisk.
    Lina kom ned på 25,7 kg smiley

• #118   6. feb Tror ikke der findes nogen formel på hvornår en hund er fed. Men mon ikke vi har en lille nøgleringstørrelse opfindelse klar om 250 år som kan diagnosere vores hundes fedtprocent, vitamintal, blodtal, platicitet, hormontal osv on the go?

Det gad jeg godt kunne nu... Men indtil da er det vigtigste at hunden har det godt og ikke bliver decideret TYK.

• #119   6. feb Har mødt Elmo IRL, og nej han er ikke for tynd, men blot unghundekrop.

Tænk jeg synes jeg oplever mest streetcred ved, at folk netop fortæller, at deres lab vejer 45 kg og er en stor dreng, min schæfer vejer 60 kg og ren muskler osv osv. Hvor de hver eneste gang er overvægtige.

Jeg synes 1 kg er meget at svinge, og forstår ikke, at man ikke vil holde sin hund slank.. da det er bedst for den.

Det står så slemt til, at man nu tilbyder slankehjælp herinde i byen hos dyrlægerne, og folk så går jævnligt til tjek for at få deres hund til at tabe sig??? Stop med at overfodre din hund, og gå evt længere end en tur rundt om blokken. Medmindre hunden fejler noget er det ikke raketvidenskab, at få kg af igen.

Og helt enig med Martine og CH.

• #120   6. feb Louise, jeg tror, at ude i den "virkelige verden" blandt "almindelige" hundeejere, at dét med en stoooor hund giver mest street credit, men som andre oplever jeg det anderledes her på HG - jo mere tynd/slank/mager, jo mere respekt, og det synes jeg er ligeså slemt, som en overvægtig hund - selvfølgelig indenfor rimelighedens grænser.

Jeg har tit undret mig over nogle billeder i statusbeskeder, hvor hunden efter min ydmyge mening er for tynd, men den vises stolt frem, det virker som om, at ejeren bare er pissesej, fordi man formår at kontrollere vægten på hunden SÅ yderligtgående.

Ingen hunde skal være hverken (meget) overvægtige eller undervægtige, men lige tilpas, og det afhænger naturligvis af øjnene, der ser.

Anton har, indtil omkring han var 6 år (han er 9 år nu) været meget til den tynde side, også F<or tynd, indtil vi fandt årsagen, som er IBD og nedsat funktion i bugspytkirtlen. Da han først var velbehandlet og ovre den værste krise, blev han så fin, rent vægtmæssigt, indtil han ikke længere kunne tåle diætfoderet. Vi skiftede foder og det tåler han fint nu. Men i maj 2018 måtte vi have ham kastreret, fordi han fik konstateret testikelkræft, og dét sammen med den varmeste sommer i mange år og medfølgende inaktivitet, har kostet ham 1 kilo på sidebenene, så han nu er til den let buttede side. Problemet er, at han SKAL spise, hans mave har aldrig været bedre, som efter han spiser mere, maven holdes i gang. Så her er det et valg mellem pest og kolera, og vi har besluttet, at så må han have lidt for meget på sidebenene, hellere dét, end krise på krise med maven. Så dét med overvægt er ikke altid lige...

• #121   6. feb Skrige .. jeg har på intet tidspunkt set undervægtige hunde på HG.

Og vil til enhver tid foretrække 1 kg for lidt end 1 for meget.. og det vil hundens led og knogler også.

Har lige været hos Claus Sloth, som netop talte om hvor stor betydning selv lidt overvægt har .. i den negative forstand.

• #122   6. feb Den der "Og vil til enhver tid foretrække 1 kg for lidt end 1 for meget" er bare så bastant en udtalelse, og med mindre man har stået med en syg IBD hund, skal man nok passe på med at sige sådan, som skrevet er det ikke bare sådan lige. IBD kan koste Anton livet over night, det kan en smule overvægt altså ikke. Han er velfungerende, frisk og løber rundt som altid.

• #123   6. feb Men enig i, at en sund og rask hund skal holdes slank.

• #124   6. feb Som jeg jo skrev.... jeg taler om sunde og raske hunde... er da helt med på, at der er andre regler ved hunde med kroniske sygdomme.

• #125   6. feb Det skriver du ikke i #121, og det er dét, jeg forholder mig til, da jeg går ud fra, at det er svar til min #120. smiley

• #126   6. feb Jeg skriver netop, at det ikke er raketvidenskab at få hunden til at tabe sig, hvis den er sund og rask.

Og seriøst... det kan da ikke være mere åbenlyst, at vi taler raske hunde... jeg kan da ikke udtale mig om overvægt/undervægt og alverdens sygdomme jeg intet aner om... tænker mere du føler dig ramt pga din situation.... og intet er jo henvendt til dig og Antons sygdomsforløb smiley

• #127   6. feb Jeg føler mig nu ikke ramt, jeg forholder mig egentlig bare til dét, du skriver. Men vi lader den ligge, vi har vist begge forstået budskabet. smiley

• #128   6. feb Ja jeg synes altså det er ret åbenlyst, at vi generelt taler sunde hunde medmindre andet er nævnt... ellers bliver det ret svært.

Du nævner jo netop din som et specielt eksempel... og det er da klart, at der ofte gælder andre regler med syg (kronisk) syg hund

• #129   6. feb Der må vi så bare være uenige. smiley

• #130   6. feb Bare lige så jeg fatter det... så jeg skal i fremtidige tråde svare, og så kunne forudse alverdens sygdomme og hvor relevante de er?? Det er da helt sort. Vi taler da netop om sunde hunde i denne tråd...

• #131   6. feb For pokker, du bliver da ved!

Du svarer LIGE EFTER mit eksempel, og som den eneste, hvor jeg skriver, at det ikke altid lige er med den overvægt og at nogle gange må man vælge mellem pest eller kolera, hvorefter dit næste svar er "Og vil til enhver tid foretrække 1 kg for lidt end 1 for meget" - det ER da ikke sært, hvis jeg misforstår dig!

• #132   6. feb Ja det er da frygteligt, at jeg ikke lige forstod din pointe. Skal ikke ske igen smiley

• #133   6. feb Årh, hold nu op, Louise. smiley

• #134   6. feb Jeg vil til enhver tid foretrække 500 gram for meget end for lidt. Jeg har set, hvad pludselig sygdom kan gøre ved en sund og rask hund/kat. Og taber de dem så 1,5 kilo, så er 2 kilo undervægt rigtig meget !!!

• #135   6. feb Jeg har også mødt de der rottweilere på HVERTFALD 60 kilo, ikke et gram fedt, rene muskler.

Jeg har set de overfede hunde i svømmehallen, hvor de kom for at få dem slanket, den værste var en korthåret gravhund på 4 mdr. der havde nået et pænt stykke over voksenvægt. Den havde fedtdeller på benene. Hun havde givet Bellas favorit efter, hvad den skulle have som voksen.

Jeg har også mødt de slanke hunde, ( jeg skal undlade at skrive race), der lige skulle smide et par kilo, for nu var de blevet for fede. Hunde, hvor ribben sås tydeligt.

For meget og for lidt.

Det handler nemlig lige præcis om at finde normalvægt, og de der 11.2 på Juice var ikke normalvægt, det var ikke kønt, men ved slankemafiaen ( som en veninde kalder det), der havde jeg sq nok fået rygklap og kunne hun ikke lige smide 200 gr. mere?

• #136   6. feb "Tænk jeg synes jeg oplever mest streetcred ved, at folk netop fortæller, at deres lab vejer 45 kg og er en stor dreng"

Her på HG? Næppe smiley og det var HG, jeg talte om smiley

• #137   6. feb Ha ha herinde har jeg flere gange fået at vide, at Balder er for tyk. smiley smiley smiley smiley

• #138   6. feb Jeg var så glad for at Andy havde den sorte tætte pels, for han var noget så svær at holde huld på. I de værste perioder kunne jeg mærke rygrad, men det kunne heldigvis ikke ses.

• #139   6. feb Åh ja, havde vores Max været korthår, var vi blevet meldt til dyreværnet. Han vejede sølle 14 kilo.

• #140   6. feb Jeg kan altså mærke rygrad på Fie. Hun skal veje omkring 20-21 kg og ligger (har lige vejet) på 20,8 (skulderhøjde 52).

• #141   6. feb I de værste perioder mærke rygrad? Du skal da kunne mærke rygraden tydeligt, ellers er der da tale om en meget tyk hund! smiley

• #142   6. feb Jeg kan også mærke ribben på Anton, men han vejer stadig mellem ½-1 kg. for meget. smiley

• #143   6. feb Ja, jeg fik skrevet forkert, jeg kunne se rygrad.

• #144   6. feb De slæææmme schæferejere med magre hunde smiley

• #145   6. feb Det har ingen vist skrevet, CH. Ingen har heller skrevet de slææææmme hundeejere med 200 gram for meget på sidebenene-hunde. Så fik vi dét på plads smiley

• #146   6. feb #144

Mange ville da tydeligvis få et slagtilfælde, hvis de kom en tur ud i kredsen - ude ved os er hundene jo skind og ben.

• #147   6. feb Isabelle, jeg tror godt man en gang imellem man kan læse mellem linjerne.
    MB morer sig lidt smiley

• #148   6. feb OK OK - mellem linjerne, Isabelle smiley

• #149   6. feb Der kom også maller i den svømmehal, CH smiley

Hellere lidt for lidt, end lidt for meget.
    Jeg var til foredrag hos Claus Sloth om fodring af hunde - det var hans ord, og dem tilslutter jeg mig,
    At nogle ser det anderledes er imo blot et udtryk for uvidenhed, men de mennesker bruger alligevel sjældent hundene til andet end at trække lidt i en snor spændt fast i en sele, så det generer dem nok ikke såå meget smiley

Være med dem, der stadig mener at Fido skal være overvægtig OG arbejde ..

• #150   6. feb Same/same, Martine smiley
    Brugshundefolket smiley

• #151   6. feb Nå ja, det er os med de sorte hatte smiley

• #152   6. feb Nemlig!

• #153   6. feb Hvis vi nu prøver at se bort fra topaletiske internationale verdensstjerner og syge hunde. smiley
    Så er normalvægten jo ikke 100% fast. Den har en lille variation på +- før hunden ryger i kategorien undervægtig eller overvægtig.
    Det optimale må da være at ramme normalvægten. Det er ikke sundt for hunden at være fed eller mager.
    Nøjagtig som ved mennesker. smiley
    Jeg vejer 68 kg nu og vil gerne tabe 3 kg. Jeg er normalvægtig nu men det er jeg også når jeg når de 65 kg.

Problemer med overvægtige og fede hunde overstiger de underernærede og magre med flere 1000% når vi snakker hr og fru dk.
    Det ER et kæmpeproblem. Men derfor mener jeg stadig at målet skal være normalvægtig.

Lidt anderledes forholder det sig når vi snakker sportshunde. Der ser man ikke mange tykke/tynde hunde.
    Jeg får da nogle gange at vide at mine hunde er lidt til den tynde side. Især Archie smiley Men når jeg forklarer at de trænes til agility og skal kunne tåle mange spring og hård fysiks aktivitet, så forstår folk det godt. Om de så tænker noget andet, ved jeg ikke og jeg er også ligeglad.
    Blodprøver, dyrlæge, massør og kiropraktor holder jævnligt øje med mine hunde.
    Målet for aktive sportshunde er superfit med god kondition, styrke og smidighed.
    Fuldstændig som med aktive sportsfolk.

• #154   6. feb At svinge 1-2% i forhold til ideel kropsvægt.
    Det er fino for mine hunde.
    Da Cof sidste år tabte næsten 10% af sin kropsvægt (2.5 kg) var det slemt - og det ville det dælme også have været den anden vej, han ville være bollefed)
    Han er pensionist og er ikke top-tænet og meget aktiv længere - men det at han er i fornuftig huld har gjort at han har overkommet skader perfekt.
    For mig handler det om at passe på hunden.

• #155   6. feb Mit lille klip med Fie, Kela og et par whippets viser egentlig meget godt forskellen på en fit og en ikke fit eurasier. OK - Kela er tæt på 11, hvilket selvfølgelig spiller en rolle, men havde hun ikke været overvægtig, havde hun ikke opgivet SÅ hurtigt (at følge med Fie og de to whippets).
    Jeg er ikke stolt af mig selv over, at jeg ikke har holdt bedre øje. Men jeg er sikker på, at Kela nok skal komme ned på idealvægten igen nu, hvor jeg er såååå fokuseret på det smiley
    Jeg er helt enig i at 10% overvægt er MEGET smiley

• #156   6. feb Et frisk billede fra igår inklusiv lækker savl smiley
    Sam og jeg lever et aktivt liv med konkurrence løb, rally, fitness hold for hunde og nosework og så starter vi forhåbentlig op med kickbike her til foråret.
    Det vil ikke gavne ham at rende rundt med ekstra vægt i form af fedt.

Jeg har også prøvet at han blev syg og tabte sig i den periode 2,5 kg, det er meget og der var han undervægtig, men han tog heldigvis vægten på igen hurtigt. Der kunne både dyrlægen og min hundetræner se at han vejede for lidt, men det var jo bestemt heller ikke meningen.

Sam har holdt samme vægt 42 kg i mange måneder nu, som han ser ud nu, synes jeg han bør se ud smiley

profilbillede
  • #157   6. feb Nu er vi nogle af de sleeeeemme hundeejere, der kun har fido i snor og ikke går til alverdens træning. For han er "blot" en stakkels kysse, klappe vov. Men han dør nok ikke af overvægt alligevel.

Selv vores overvægtige Collie på 9 år, 60 cm og 30 kg. døde ikke af overvægt. Surprise. Vi forsøgte seriøst at få ham ned i vægt, men så gik han og var så sulten, at han åd alt mulig andet i stedet. Shit happens.

• #158   6. feb #156

Seriøst, Sam er SÅ fin!

• #159   6. feb Jeg mener også at Sam ser fin ud. Men det gør han også hvis han tabte sig 500g eller hvis han tog 500g på.
    Idealvægten er altså ikke så snæver som nogle vil gøre den til. Medmindre vi snakker OL topform.
    Det afhænger i høj grad af smag og behag.
    At kalde Sam for overvægtig på det billede af ham som 8 mdr. mener jeg er forkert betegnelse. At Matilde gerne vil have at han tabte sig lidt. Fair nok. Og det er hendes hund.

• #160   6. feb Okay, ikke overvægtig som 8 måneders, men hvad siger man så? smiley
    For stor? smiley
    Opdrætter synes i hvert fald jeg skulle passe på med hans vægt på det tidspunkt.
    Han fik stadig hvalpe foder og fik vidst 600+700 g. foder om dagen + godbidder/tygge snacks ved siden af.
    Han blev sat ned i foder, men voksede samtidig og vægten blev ved med at stige, men det hele udlignede sig selv.
    Hvis ikke opdrætter havde sagt noget kunne han sikkert godt have nået derhen hvor han blev decideret for tyk, før jeg selv ville reagere på det smiley

• #161   6. feb Overvægtig - vejer for meget ... same same, but .. what, different?

Jeg er helt enig med dig og din opdrætter - din hund var for tyk på det billede smiley

• #162   6. feb Og iøvrigt - ros til dig for at rent faktisk lytte til hvad din opdrætter sagde - og ikke bruge alle de krumspring og undskyldninger for det indlysende ; din hund vejede for meget smiley

Det ER ikke raketvidenskab - eller jo, det virker lidt sådan herinde? - men en god ide er da, at lytte til den, der har avlet racen, eller en dyrlæge, der har forsket i vægt / sygdom i en forfærdelig masse år.

• #163   6. feb Det er sgu svært at vide, hvordan man skal formulere sig, hvis man ikke må sige at hunden er overvægtig/for tyk, når den vejer lidt for meget.

For mig er der ikke et kæmpe interval, hvor hunden er normal - som sagt svinger det for min størrelse hund ikke mere end 500 gram, altså de max 2% kropsvægt.
    Det er ikke ret meget - og hundens udseende ændrer sig ikke radikalt i det interval, men det kan ses.

Er det mere end det, er det for mig over grænsen og så ER det jo altså henholdsvis overvægt/undervægt afhængigt af, hvilken side, den tipper til.
    Undervægt er så bare ekstrem sjældent set, synes jeg.

• Christina & Slædehundene
    Christina & Slædehundene Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    aug 2008

Følger: 7 Følgere: 326 Hunde: 4 Emner: 14 Svar: 1.626
    #164   6. feb Mine hunde får dobbelt ration foder pt. Kulden og den daglige aktivitet tager hårdt på dem.

Jeg mærker på hundene og kigger på dem hver dag.

profilbillede
  • #165   6. feb Er det ikke lidt ordkløveri vi er ude i nu?
    Så jeg skal altså betegne mig selv for fed, fordi jeg gerne vil være lidt mere fit og smide et par kilo? smiley
    Man kan da sagtens regulere vægten lidt op og ned uden det straks skal betyde for tyk eller for tynd.
    Normalvægt er normalvægt. For tyk og for tynd er når man ikke længere er normalvægtig. smiley

• #166   6. feb Lavede du lige en sidestilling af mennesker og hunde der?

ÆH?

Jeg tror da vist nok, vi er ude i ordkløveri, men det er altså dig, der leverer det smiley

• #167   6. feb Ja det gjorde jeg smiley når vi snakker om hvad normalvægt/overvægt/undervægt er så kan man da fint sammenligne.
    Ellers bliver det da ret vanskeligt.
    Men nogle af os bruger åbenbart ordret overvægt hvis de mener hunden måske kunne tabe 200 g for at ramme topformen. Og andre bruger overvægt når de reelt mener at hunden er for fed og bør sættes på kur.
    Ordkløveri. smiley

Jeg vil ikke sætte procenter på hvad mine hunde må tage på/tabe sig. Jeg holder dem bare som jeg gerne vil have dem. Og jeg mener de er slanke og i god form. Hvad andre mener kan jeg ikke bruge til så meget. Længere er den jo ikke.

• #168   6. feb Jeg er altså ligeglad med, hvad det kaldes, det er dig, det kløver, AG smiley

• #169   6. feb Det er jeg så ikke ene om. smiley
    Det er da lidt vigtigt at vide hvilken betydning et ord har når man debattere eller skændes ved dyrlægen.

• #170   6. feb Sam er rigtig fin Mathilde. Ridgebacken laver mange sving og hurtige drejninger når den løber og så duer det bare ikke, med for meget på sidebenene.

• #171   6. feb 170
    Hvilken race gør ikke det?
    Ingen racer har da godt af for meget på sidebenene.

• #172   6. feb Vi får altid at vide, at Balder er fin, når dyrlægen er forbi. Så det må jeg tage for gode varer. Jeg kan sku selv se, at vores ene kat er fed. Men det er svært at slanke en ud af alle dem, der er. smiley

• #173   6. feb Heste på sommergræs og neutraliserede hankatte hvor der er flere katte ER bare fede smiley smiley smiley

• #174   6. feb Hvorfor bliver steriliserede hunkatte egentlig ikke fede? Dem jeg har haft af slagsen er nemlig ikke blevet det, og de har fået det at spise, de gad æde smiley

• #175   6. feb Aner det ikke. Mine neutraliserede hunkatte har altid været pæne slanke, men hankattene smiley smiley Diætkost og vådfoder har ringe virkning. Og det er ret håbløst at rationere foderet permanent.

• #176   6. feb AG, hvorfor er det håbløst at rationere foderet permanent?

• #177   6. feb Fordi det kræver permanent isolation når man har flere katte. Og ingen adgang til fugle eller mus.
    Og selv der kan det være svært. Alt spiseligt skal gemmes væk bag lukkede og låste låger smiley Køkkenbord og spisebordet skal overvåges 100% når der er mad fremme. smiley
    Og så kan en sulten kat skrige og tigge så man tror det er løgn smiley
    Jeg har forsøgt af flere omgange. Men kastet håndklædet i ringen hver gang. smiley

• #178   6. feb Vores katte har reguleret det fint. Halvfede om vinteren, mindre fede om sommeren.