{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Domesticering
  • #1   9. feb 2019 hahaha åh altså

  • #2   9. feb 2019 og katten.... stadig en kat...bare med luksus hahaha

    profilbillede
  • #3   9. feb 2019 og ups...

    profilbillede
  • #4   9. feb 2019 God humor - men for pokker, hvor er der i grunden få racer, der ikke er skamavlede efterhånden.
    Flygt ulv - FLYGT !!!!


  • #5   9. feb 2019 Der er noget der er decideret.... Hjernedødt... Men jeg tror den næste "bølge" er på vej. Når man avler på milde, temperementsløse og driftfattige hunde så vil de manglende stresshormoner og adrenalin udmunde sig i ringere anatomi automatisk på flere områder. Det kan selvfølgelig godt være at man kan opretholde lidt fornuft i racerne ved at blande arbejdslinjer over i de milde ringkrigere.
    Jeg er naturligvis ikke ekspert i genetik smiley men det er nok ikke en helt skæv prognose.


  • #6   10. feb 2019 Martine - ja og synes lidt det går på ‘runde’ pga forskellig popularitet. Eksempelvis synes jeg begge mine racer har været ramt af dårligere og dårligere avl pga stigende popularitet de sidste år. Ja Martin tror desværre du har ret i at der i hvert fald avles på manglende drifter

  • #7   10. feb 2019 @Johnny det sker jo allerede nu desværre, bare kig på rottweileren. Hvor mange af dem er halv fede sofakartofler.

  • #9   10. feb 2019 Det giver vel en vis mening at avle på dyr der trives ved den livsstil vi realistisk kan tilbyde dem. Alt andet lige, er det jo heller ikke i hundens interesse at være fuld af krudt i røven, når det den bliver tilbudt er to ture ned på gaden og 9 timer alene hjemme hver dag. Der er det nok mere på sin plads med en hund der kan li` at sove... Selvfølgelig skal der stadig være noget til dem der har hunde som hobby eller professionelt.

    Med det sagt, er jeg sgu alligevel glad for at "min" race ikke ligger lige for pludselig at skulle masseproduceres, selv om jeg ikke rigtig kan se hvorfor det er sådan, ud over at mennesker er mærkelige smiley


  • #13   10. feb 2019 Virkligheden er et eller andet sted i mellem.

    Der er nok intet intelligent menneske der ønsker sig at leve med en ulv i hjemmet. smiley

    Så hundene er nødt til at tilpasses den virklighed de lever i.

    Alle som en har hund, fordi at de kan styre den og synes det er sjovt. Ellers blev den aflivet.


  • #14   10. feb 2019 Wrong - jeg kan F ikke styre min !

  • #16   10. feb 2019 Martine smiley Jeg så et klip for noget tid siden på jeres Malle FB side med et kuld hvalpe - Hvor SAMTLIGE af dem var i KILL mode på et bukseben, mere end bare pjat og leg. Kan huske at jeg tænkte Fedt! med Hunde/Race/linje der ikke skal neddrosles. Jeg skulle dog ikke selv have sådan et bæst smiley

  • #17   11. feb 2019 "Det giver vel en vis mening at avle på dyr der trives ved den livsstil vi realistisk kan tilbyde dem. Alt andet lige, er det jo heller ikke i hundens interesse at være fuld af krudt i røven, når det den bliver tilbudt er to ture ned på gaden og 9 timer alene hjemme hver dag. Der er det nok mere på sin plads med en hund der kan li` at sove... "
    Man kunne jo også vende det om og spørge om det virkelig er nødvendigt at købe en hund, hvis det eneste man kan tiilbyde den er lang alene hjemmetid, et par småture og så ellers bare sofaen. Hvorfor FAN*** er det at folk partout skal have en hund, når det eneste de egentlig er interesserede i er 'billedet' af lykkeligt samvær med en hund ??? Ja, jeg fatter det altså ikke. Jeg vil til en vis grad nok give det ret i at der kan være en vis fornuft i at tilpasse hunde til det aktuelle samfund - det er der jo strengt taget ikke noget nyt i. Men når nu der allerede findes en masse hunderacer, der er skabt som selskabshunde, hvorfor hedehulan dog så lave alle racer om til det. Hvorfor vælger man dog ikke en selskabshund, hvis det er det der passer til ens livsstil. Hvorfor skal fx. jagt og brugshunde modificeres så de passer til et liv, hvor der foregår NADA 99% af tiden ?????
    Jeg har selv to racer der popularitetsmæssigt er meget forskellige. Den ene har aldrig været populær nogensomhelst steder = det er let at finde en med brugsegenskaberne i behold (det vil være sværere at finde en der ikke har dem smiley ). Min anden race har oplevet flere popularitetsbølger og er blevet modificeret til ukendelighed rent mentalt. Den er smuk og mange køber den desværre udelukkende for det - og så fordi den har et lidt 'sejt' image. De færreste vil have den som den egentlig skulle være; en duracell brugshund med ganske meget byttedrift og et kraftigt jagtinstinkt. Voldsom og højlydt. Og ja, såden en kræver lidt mere aktivering end hvad den gennemsnitlige hundeejer normalvis har i tankerne at tilbyde. I DK avles der desværre udelukkende udstillingsmodeller nu og brugsegenskaberne har man efterhånden ganske effektivt pillet ud. Der findes heldigvis stadig opdrættere, hvis primære fokus er brugsegenskaber ude i verden smiley


  • #18   11. feb 2019 Jeg tænker det samme. skal hunde tilpasses os eller omvendt... Det er et godt spørgsmål. Jeg har jo svært ved at se hvorfor man skal lave en bc fx der ikke kan hyrde... enhver sort hvid hund kan vel bruges hvis brugsegenskaberne tages ud...

  • #19   11. feb 2019 Mette

    profilbillede
  • #20   11. feb 2019 Vi har hunde fordi vi gerne vil have dem. længere er den historie sådan set ikke. At fastholde et billede der passer til Ens egen forestilling om hvordan tingene BØR være, hjælper ingen, og slet ikke de involverede hunde.

    Hvem har i øvrigt sagt at ALLE hunderacer skal tilpasses "de forkerte hundejeres" krav? Der skal, som jeg skrev i mit første indlæg, naturligvis være noget til dem der følger "den rette vej" med deres hundehold.


  • #22   11. feb 2019 Ja de er domesticerede men det gælder jo både malle og puddel og dog så forskellige smiley



  • #24   11. feb 2019 Den tilpasning jeg hentyder til stikker noget dybere end en gåtur smiley

    prøv at læse Mettes gode indlæg som det var et svar på


  • #26   11. feb 2019 forklar hvad? Mettes indlæg? Jeg er ikke med?

    jeg er enig med Mette. Det står egentlig allerede der. Jeg har svært ved at se hvad det er jeg om tilføje. hun beskriver det så flot.

    Vi kan godt tage nogle eksempler ud over det nævnte. Vi taler naturligvis om brugshunde og arbejdshund. det er logisk følge af debatten. en bc er for mig en bc i kraft af at den kan hyrde dvs arbejde med dens oprindelige formål. uden det mister racen for mig noget dyrebart. nogle mener at man fint kan avle hyrdeinstinktet ud eller mildere og dermed tilpasse hundene til nutiden hvor få har får men for mig er det et tab. en bc bliver for mig først en bc når den gør noget som gør den til en bc. indtil da er den bare en sort hvid trænbar hund

    jeg er enig med Terry Martin fra slash v kennelen der har et fantastisk citat om brugsegenskaber og hvad der skaber en race. Jeg skal prøve at finde det en dag.

    Jeg et klar over at holdningen er kontroversiel for nogle men jeg kan ikke se hvorfor man skal eje en bc fx hvis man ønsker en halv bc og ikke en hel

    smiley

    brugsegenskaberne er hele fundamentet i disse racer. også selvom vi ikke har får. Jeg siger ikke at en bc med instinkt skal hyrde men jeg tror det er det den helst vil. med mindre den via avl er tilpasset ikke at ville og så har den for mig mistet sin værdi

    jeg kender aussie folk der ser pp brugsegenskaberne før stamtavle og udseende i en standard. for kan hunden ikke hyrde er den ikke en aussie. Jeg elsker den holdning selvom den er ekstrem. de har en pointe og er med til at trække avlen i en anden retning


  • #27   11. feb 2019 her er det citat. Jeg har spurgt Terry Martin fra slash v hvor det stammer fra men det vides ikke men det summer det ret godt op


    Pedigree indicates what the animal should be.
    Conformation indicates what the animal appears to be.
    But Performance indicates what the animal actually is


  • #28   12. feb 2019 Skal vi ikke lige prøve at lade lidt realisme komme med ind her?

    Der vil (og skal) altid være plads til brugshunde med al den drive de kan mønstre, men for 90% af alle der har hund, vil et roligere temperament med mindre krav til aktivitet, gøre samværet mellem ejer/hund langt lettere og være til glæde for begge parter.

    Det er jo helt det samme som hvis man kunne avle på hundens evne til at være alene hjemme! Det er vist ikke helt ukendt for selv de mest passionerede hundeejere, at det for langt de fleste hunde er en fast del af tilværelsen at blive efterladt alene i flere timer de fleste af ugens dage. Hvis man kunne fremavle en hund der synes det var en god ting, ville det da være en forbedring (i hvert fald for hunden) fra situationen i dag, hvor vi vist alle har det lidt skidt med at gå fra den, vel vidende at ingen hund synes at det er rart.

    På samme måde ville det vel være fint med hunde (igen for hundenes skyld) der har det godt med et aktivitetsniveau der ligger på linje med det en almindelig familie der har hund som en del af deres liv, uden at det overtager deres livsstil kan tilbyde.


  • #29   12. feb 2019 Kim det realistiske er at hunde af arbejdslinjer har en slukknap som er det mange ejere efterspørger. Jeg ved ikke hvorfor nogle folk tror en arbejdshund går pp væggene. gør den det er den lige så ubrugelig som en hund uden fx hyrdeinstinkt.

    jeg mener at hvis man ikke kan honorere de krav for aktivitet en bc fx stiller så skal man have en anden race. Jeg mener ikke at hundens instinkt skal avles ud eller ned for at alle kan eje den.

    Jeg skal fx ikke eje en husky eller malle eller stor vogter. sådan må man sætte realistiske krav til sig selv, ikke til hunden


  • #31   12. feb 2019 Jeg kan nok ikke forklare dig det Isabelle så. har forsøgt herover et par gange nu. beklager smiley

  • #34   12. feb 2019 kan du give nogle eksempler Majbrit på egenskaber af de to typer?

    Min umiddelbare tanke handler om at bevare og udvikle de oprindelige egenskaber men ikke fjerne dem og skabe hunde uden


  • #36   12. feb 2019 Jeg er forvirret her. Ingen har sagt at man absolut skal lave aktive racer om til sofahunde? Det jeg siger er bare, at det ville være til hundenes fordel, hvis man generelt avlede mere efter egenskaber der passer til det vores samfund i dag, i stedet for at fastholde at de skal være som dengang racerne blev skabt og passede til det samfund vi havde da.

    De fleste vil nok være enig i at hvis man tager en brugshund som f.eks. BC, schæfer, malinois, hovawart eller mange andre, og behandler den som en typisk familiehund, går det ikke særlig godt, hunden vil i bedste fald "bare" kede sig og i værste fald direkte mistrives.

    Ingen af disse racer er vel i virkeligheden tjent med at være som de er, set i forhold til hvor ofte de ender som familiehunde. Så kan man snakke løs om "tænd/sluk knapper" alt det man vil, men så længe hundene ikke trives hvis der ikke ned korte mellemrum bliver "tændt" hjælper det jo ikke noget.

    Det er ikke det store problem for racer der ikke er særlig populære, for de ejes som regel af folk der ved hvad der skal til, og efterlever det, men for populære racer vil det da være oplagt at lave linjer der er mere gearet til et roligere liv.

    Det er jo ikke uden fortilfælde at racer med stor udbredelse deles op i f.eks. jagtlinjer og udstillingslinjer, så hvorfor ikke gøre det samme, bare med sind i stedet for udseende, for de racer der typisk kommer i problemer fordi mennesker absolut vil have den hund der ligner noget de har set i fjernsynet.

    De eneste der har glæde af ikke at gøre det, er de mennesker der synes at det er lidt fedt at være en del af den eksklusive skare der er "gode nok". Hundene har i hvert fald ikke nogen glæde af det!

    Edit: Det var da den lange version af hvad Mai-Brit lige har sagt smiley


  • #39   12. feb 2019 jeg synes ikke egenskaberne skal avles ud selvom opgaven er forsvundet for et fåtal, nej. igen er det ikke sådan at man ikke kan lave andet med en hund der har sine egenskaber bevaret. det kan man godt selvom den på nogle områder stiller andre krav end dem uden egenskaberne. hvis man ikke kan løfte den opgave må man vælge en anden race mener jeg

    Jeg har til gode at se at der er kommet noget virkelig godt ud af at flytte fokus væk fra egenskaberne

    noget af det første jeg ser forsvinde er slukknappen og den ville de fleste ejere sætte pris på at have, også dem der ikke ved hvad den egenskab gør. Jeg ser rigtig mange hunde med manglende evne til at afreagere og slukke. det mener jeg ikke er til gavn for hverken hund eller ejer.

    lad os tage den grønlandske slædehund. nogle vil gerne bevare racen og tager den til DK og avler en hund der kan leve her. for mig er det ikke længere en grønlandsk slædehund men en dansk version tilpasset vores samfund. den er et ekstremt eksempel som er let at forstå. derfor kan den illustrere det godt som eksempel

    hvad mener jeg så man bør gøre ved den? I dens tilfælde måske lade den uddø da dens opgave er så nichepræget som den er.

    for langt de fleste andre racer med arbejdsegenskaber bevaret er sagen ikke så niche præget. derfor kan de sagtens bruges til andre ting og stadig have de gode ting fra arbejdslinjerne med sig.

    der er så mange fordele knyttet til arbejdslinjer at jeg mener de bør bevares og plejes i avl


  • #41   12. feb 2019 Majbrit det er ikke det jeg skriver. du fordrejer min holdning til noget den ikke er.

    hvis man vælger at få en vogter så stiller det nogle krav til en som ejer så ingen skades fx af hunden. at den har sine egenskaber i behold betyder ikke at den skal slippes løs på folk. det betyder normalt at den også har en række andre positive egenskaber som bidrager positivt til dens væsen og væren og gøren i dagligdagen og disse sider anser jeg for så værdifulde for en hund og ejer at jeg mener de bør bevares.

    når vi selektere i avl vælger vi til og fra. vi skal passe på hvad vi vælger fra også. der er flere positive egenskaber ved en hund med arbejdsegenskaber end negative synes jeg. Jeg kan se der skrives om eksklusive få og at nogle tror at en hund af arbejdslinjer er raket videnskab. faktisk er det min erfaring at det er omvendt. en arbejdshund skal indeholde nogle sider som gør den brugbar i dens job. og disse sider kan sagtens bidrage positivt til den i en dagligdag også. den viser dem ikke kun på job men generelt. de sider synes jeg er værd at pleje og bevare hos racer.

    kan man ikke håndtere at eje en hund der har sine vogteregenskaber bevaret så må man vælge en anden race.


  • #43   12. feb 2019 Majbrit mener du da at arbejdsopgaverne er forsvundet for flertallet af racer? og mener du at en race kun kan lave en enkel ting? Jeg mener ingen af delene nemlig.

    det er ganske få racer der er så nicheprægede at de kun kan fungere et sted nærmest. den grønlandske er et eksempel. resten kan sagtens fungere med andre opgaver der giver mening. er egenskaberne fra arbejdshundene samtidig bevaret får man som ejer samtidig de gode sider fra arbejdslinjerne med.

    det er ren win win

    synes jeg. det er jo en holdning. som man kan være enig eller uenig i.

    har man en gang ejet en hund uden slukknap eller evne til at afreagere så ser man måske mere nøgternt på hvad arbejdsegenskaber også er.


  • #46   12. feb 2019 men langt de fleste racer kan da sagtens lave andre ting og stadig have de gode ting fra arbejdslinjer med sig....

    nogle oprindelige opgaver findes stadig. hyrdning fx og mallens brugsarbejde. Jeg siger ikke at en bc med instinkt skal hyrde men jeg tror det er det den helst vil. at man så kan få en hund med slukknap og evne til at afreagere og lave andet med den det er da klart en fordel.

    det er som om at nogle tror at en hund af arbejdslinjer går på væggene og er en kæmpe opgave. Jeg synes det er omvendt. en hund uden de positive sider som følger med arbejdsegenskaber er for mig en større opgave end at forhindre at en vogter fx spiser folk eller at en bc hyrder biler....


  • #48   12. feb 2019 og nu er jeg lige nødt til at logge ud lidt smiley

    men det er en spændende debat og vi bliver nok ikke enige men det er også ok jo

    Jeg er tilbage senere smiley

    indtil da dette foto af en hund der næppe kan vinde ret meget for skønhed men som vinder ved mig i kraft af dens evner med får. der er heldigvis en hund til os alle. vi skal bare huske at når vi vælger fra så vælger vi også til i avl.

    smiley

    køn er den sgu ikke men den kan slukke og tænde og afreagere og sikkert også gå både agility og lp hvis den fik chancen. indtil da hyrder den bare men det betyder i min verden ikke at dens afkom også skal det. men derfor kan arbejdsegenskaberne godt bevares



    profilbillede
  • #49   12. feb 2019 Majbrit ja for mig er det tæt på en dødssynd. Jeg så en udstillingsmalle og spurgte oprigtigt hvad blanding det var.... men jeg er klar over at holdningen er kontroversiel nogle steder og for mange er det tydeligvis ikke en dødssynd smiley nogle synes sådan en skygge af en malle er fantastisk... åbenbart... Jeg er anderledes. Jeg får aldrig en for jeg vil ikke eje skyggen men den originale og det ka jeg ikke magte og jeg synes ikke det er en skam eller dødssynd at erkende... derfor nyder jeg dem på afstand.

    nu skal jeg altså ud smiley ses senere folks smiley


  • #53   12. feb 2019 Min grænse går ved de deforme og sygelige ting avl gør ved hundene.
    Det er ikke i orden at avle hunde der ikke kan trække vejret ubesværet osv. Hunde skal ikke fødes til et liv hvor de begrænses i et normalt hundeliv af deres krop igen og igen.
    Ja det er da synd at driften tages ud af hundene. Men man avler jo efter at kunne sælge hundene til evt købere. Hvad efterspørger køberne?
    Udbud og efterspørgelse. Længere er den jo ikke.

    Ingen tvivl om at ved f.eks BC skal man se meget på linjerne og hvad ens eget mål med hunden er.
    Så længe hyrderne avler hunde til hyrdning, udstillerne til udstilling og sportsfolkene til sporten så går det da nok. På den måde bliver alle jo tilfredse.
    Nogle gange mixes linjerne så for at give noget “nyt” eller andet. Jeg ser det ikke som noget dårligt mere. Man skal bare se sig grundigt for inden man køber en hund. Og det bør alle seriøse hundeejere jo gøre alligevel.


  • #54   12. feb 2019 Majbrit måske du skulle læse op på hvad arbejdsegenskaber også er smiley eller vent.... måske vi kunne have en god debat uden personfnidder.... det sidste går meget godt så skal vi ikke prøve at fortsætte med at gå efter bolden smiley

    en Akita er ikke en hund for alle. det synes jeg er fint og sådan må det gerne blive ved med at være for min skyld. kan man løfte opgaven kan man få en og man kunne argumentere at fik man en så var det nok en stor fordel at den både kom med slukknap og evne til at afreagere som bare er to af de ting der oftest ses i linjer hvor fokus er på brug generelt. hvad man vægter ved Akita ved jeg ikke nok om men jeg nægter at tro at den ikke skal kunne nogle af de samme fundamentale ting som andre hunde med job. ellers adskiller den sig på det område hvilket ville overraske mig


  • #55   12. feb 2019 @Kim.
    Realisme i en online debat.

    Er du ude på at ødelægge internettet. smiley


  • #56   12. feb 2019 Lene præcis sådan en der bør vi alle have smiley hvor er den fantastisk

  • #57   12. feb 2019 Lens, ja, det ser overlegent ud.


  • #59   12. feb 2019 Isabelle jeg nævner et par stykket herover. men fx hyrdning, vogtning, alarm, træk, jagt og brugshundearbejde for især malle findes i brede kredse. og ellers kan man jo som jeg skrev lave andre ting og stadig have de gode ting fra arbejdslinjer med sig i individet.

    det er jo ikke sådan at hunde er jobløse som fx de store heste pga traktor. der er masser af job til hunde der kan.

    med ulvens tilbagekomst og måske los på vej kan man forestille sig at flere job kommer til. men det behøver som jeg skrev ikke være de oprindelige opgaver selvom det er de oprindelige egenskaber man bevare.


  • #60   12. feb 2019 Nu er pyreneerhunden en af de racer, hvor man har ændret på temperamentet. De er mindre skarpe overfor mennesker end tidligere, men er stadig velfungerende vogterhunde.

    Man er nødt til at se på, at verden ændrer sig. For pyreneerhundens vedkommende gør det sig gældende ikke kun for familiehundene, og det er dog størsteparten af dem, men også for mange af dem, der bruges som aktive vogterhunde. Jeg snakker naturligvis ikke bare DK men rundt om i verden.
    Rigtig mange pyreneerhunde vogter over får- og/eller gedeflokke, der græsser på offentlige jorder . Man kan muligvis tillade sig at have så skarp en hund, man vil på egne velindhegnede jorder, men ikke på offentlig land. Og der er bare mange flere, der bruger naturen i dag, end der var for 100 år siden.
    Et godt eksempel kan være Alperne og Pyrenæerbjergene, de er begge meget store turist attraktioner. Der er genindført bjørn til stor frustration for fåre/gedeholderne, der græsser deres dyr der. Staten har forsøgt at løse problemet ved at give tilskud til hold af vogterhunde.

    Men hundene må selvfølgelig helst ikke være til fare for folk, der færdes i områderne. Det er en problem stilling, der tages seriøst. Der skiltes i områder, hvor man kan risikere/være heldig at møde vogterhunde. Der lægges videoer på nettet med oplysning om, hvordan man skal forholde sig. Der udleveres foldere på engelsk, tysk og fransk med oplysning om hundenes arbejde og hvordan man skal opføre sig, hvis man kommer for tæt på. Oplysningerne går i høj grad på opfør dig stille og roligt og hold afstand og hvis du har egen hund med hold endnu mere afstand.

    Der er simpelthen et arbejde for en hund, der stadig an skræmme rovdyr væk, men ikke er skarpe overfor mennesker. Og der passer pyreneeren godt ind. De skal naturligvis heller ikke være venligt opsøgende over for mennesker.

    Da racen var ny i Danmark, blev de aflivet på stribe, fordi folk ikke kunne magte vogterinstinktet. Det er jo på ingen måde ideelt. Det er bestemt ikke mit indtryk, at de havde en bedre stopknap den gang.




  • #62   12. feb 2019 Så er i jo lykkes Lene med både og. det er en ren succes historie som jeg desværre ikke genkender ved ret mange hvor man i stedet ender med næsten to typer.



  • #63   12. feb 2019 Emma hunden er da ligeglad tænker jeg.

  • #66   12. feb 2019 Også i USA bliver der brugt en del pyreneere som vogterhunde, og ud over de forskellige andre præferencer folk har, er det ofte sådan, at skal hundene bruges et sted, hvor der færdes mange mennesker, anbefales pyren, fordi den går for at være mest menneske venlige.

    Og så alligevel kan det gå galt. Der kørte her for nogle år siden en ret omtalt retssag, hvor et par pyreneere havde haft fat i cyklist, der kom for tæt på fårene. Der blev afholdt en eller anden form for cross country cykelløb, og vedkommende dame var så langsom, at alle andre var gået hjem, og fårene var trukket ned på området, hvor hun skulle passere. Hundene gøede af hende, og damen blev bange og valgte den forkerte løsning, hun prøvede at jage dem væk. Hun blev slemt forbidt.
    Det endte i en retssag. Hundenes ejer havde alle tilladelser i orden til at have hundene gående der. Alligevel tabte han retssagen til stor frustration for LGD folket.

    Men for mig at se, en tydelig indikation af, at selv i guds eget land, hvor retten til at forsvare sig selv og sine ejendele er meget mere accepteret end normalt i f.eks Europa, kan skarpe vogterhunde være et problem, når de skal fungere uden for ejerens område. Og skal der vælges mellem vogterhunde på offentlig land og andre menneskers ret til at færdes der, så taber vogterhundene kampen.

    Så igen i og med at mange flere bruger naturen, så er der altså et behov for en vogterhunde, der er menneske venlig. Og der passer pyreneeren, som den er i dag godt ind.



  • #69   12. feb 2019 Men hvor mange racer drejer det sig reelt om, hvor man har 2 linjer ?

    Eller er det noget, vi mest hører om i de mere udbredte brugs- og jagtracer ?


  • #73   12. feb 2019 der snakkes ikke fra min side om hvad der er brug for eller om at hunde skal arbejde med de oprindelige opgaver. Jeg har flere gange skrevet at man kan lave andre ting. det er en fordrejning af det jeg siger.

    Jeg siger ikke at en bc med instinkt skal hyrde men jeg tror det er det den helst vil. og så siger jeg at jeg mener at der med arbejdsegenskaber bevaret er en række positive andre egenskaber som bidrager positivt til dens væsen og væren og gøren i dagligdagen som jeg sætter højt hos en hund. endelig siger jeg at en given race ikke nødvendigvis er for alle at eje og at jeg ikke kan se hvorfor det er et problem da man så kan vælge en der er.

    for enkelte racer er de specialiserede eller nicheprægede og de skal helst arbejde med de oprindelige opgaver. fx mallen og grønlandsk slædehund. men så må disse ejes af dem der vil arbejde med de oprindelige opgaver.

    der er rigeligt med opgaver til hunde hvor arbejdsegenskaberne og de øvrige gode ting fra arbejdslinjer er bevaret mener jeg. Jeg kan ikke se hvorfor det skal dæmpes fordi jeg synes opdelingen i to typer sjældent giver noget ret godt resultat.

    Jeg kan ikke forstå at hunde skal være for alle. Der er masser af racer jeg ikke kan eje. og det er da fint nok. hvorfor skal de dæmpes så jeg kan få en. det forstår jeg ikke men måske en kan forklare mig det?

    nu kan jeg vist ikke opsummere det meget bedre smiley


  • #76   12. feb 2019 Emma flere krav om test af arbejdsegenskaber stemmer jeg klart for. men det overrasker næppe smiley



  • #78   12. feb 2019 Men hvem skal afholde de test ? Hvem skal f.eks. med bordere og andre hyrder lægge får til, så alle realistisk kan få testet deres hund ?

  • #80   12. feb 2019 Lens, jeg skrev de lange indlæg om pyren, fordi jeg synes holdningen om endelig ikke at ændre noget på hundenes arbejdsfunktioner ofte er meget unuanceret. Og pyreneeren er et godt eksempel på, at en ændring kan være en succes også i forhold til hundenes arbejde, simpelthen fordi verden ændrer sig.

  • #83   12. feb 2019 hvordan kan det egentlig være Emma? ved du hvorfor

  • #86   12. feb 2019 Emma mærkeligt at man har valgt det fra hos DKK... sikke en skam

  • #88   12. feb 2019 En hyrdetest giver nu heller ikke det store til at vurdere en hunds arbejdsevner.
    Og hvis hundene ikke skal bruges til hyrdning hvorfor så vække genet?
    Faktisk mener jeg ikke at man bør hyrde for sjov da der er andre dyr med i træningsprocessen.
    Jeg har selv hyrdet for sjov, da jeg jo har en BC af arbejdslinjer og opdrætter mente at jeg burde hyrde. Jo, vist syntes hunden da at det var vældigt, men det mener han jo om det meste arbejde.
    Jeg ved så ikke lige om diverse får rundt omkring syntes det var så fedt at jeg og mange andre skulle prøve talentet af.
    Hyrdning er super hvis det er noget man virkelig vil arbejde med. Hundene skal jo læres op og fårene skal jo hentes ind og flyttes rundt.

    For mig giver det mening at avle efter det man skal bruge. Så længe det ikke ødelægger hundenes fysik


  • #90   12. feb 2019 ag vi tolker først sjovt forskelligt. du kan sagtens dyrke en sport uden reel brug og stadig vise hensyn til fårene. naturligvis da...

  • #94   12. feb 2019 Jeg er nu ikke så sart, men måden får bliver behandlet på nogle steder, blot for hobbyens skyld, fik mig på andre tanker.
    Heldigvis har får det godt langt de fleste steder. Bl.a ved min opdrætter.
    Men jeg på hyrde kursus et sted og jeg var virkelig rystet og havde det meget dårligt med hvad disse får blev udsat for.
    Ligeledes har jeg set videoer på facebook af flere andre racer der lige skulle prøve at hyrde/jage får uden den store omtanke på fårene.
    Måden mange arbejdshunde lever på er så også langt fra den måde jeg gerne vil have hund på.


  • #97   12. feb 2019 Isabelle ikke kun nej smiley jeg opsummere lidt længere oppe. prøv at se om det ikke står der

  • #102   12. feb 2019 Isabelle jeg har svaret direkte på det i #73

    Ja Majbritt? ikke forstået...


  • #103   12. feb 2019 Emma hvad betyder sød til at læse hyrden... ?

    Camilla er dygtig synes jeg. hun har nogle fede hunde selv. så du dem arbejde? smiley


  • #106   12. feb 2019 Majbrit jeg forstår simpelthen ikke spørgsmålet... vi har talt om egenskaber og opgaver og i 73 opsummere jeg. der er intet i det du citerer mig for som ikke matcher #73. så jeg ved ikke hvad det er i spørger om som ikke allerede står her?

  • #108   12. feb 2019 Emma jeg har ikke sagt at bc af arbejdslinjer kun må hyrde... tvært imod har jeg flere gange skrevet det modsatte

  • #112   12. feb 2019 Isabelle det står altså i #73. Jeg kan ikke citerer fra telefon.

    når jeg direkte skriver flere gange at en hund af arbejdslinjer sagtens kan lave andre ting end de oprindelige opgaver med mindre de tilhører de få nicheprægede racer så står det da og så der....

    en opgave kan både være en oprindelig opgave eller en sport. hunden er ligeglad. selvom man ikke selv skal hyrde fx kan der være fordele ved at få en hund der har de andre positive egenskaber som ofte følger med arbejdslinjer.


  • #115   12. feb 2019 Majbrit så må i simpelthen læse mine indlæg igen. for det står direkte hvad jeg mener. det ligner trolling mere end debat nu smiley

    ellers så spørg igen. måske forstår jeg ikke hvad det er i spørger om siden jeg mener jeg har svaret?

    personfnidder er når der ikke bliver debatteret et emne men en person. det sidste gider jeg ikke deltage i men jeg vil gerne debatten . der er ikke noget her men det kan hurtigt komme og det synes jeg er en skam for debatten er god og vigtig smiley

    tilføjelse tak! jeg undrede mig over om jeg ikke forstod spørgsmålet for mente nok jeg havde svaret smiley


  • #116   12. feb 2019 Vi kommer ikke udenom at BC’en er en super god sportshund. Så hvorfor ikke avle sunde og brugbare hunde til dette formål? Hvad skulle det ødelægge?
    Jeg kan se problemet den dag der ikke er flere der avler arbejdshunde men så er behovet for disse hunde der nok bare ikke.
    Lige nu kan det kun være et plus da hyrdeopdrætterne altid kan sælge deres overskuds hvalpe til sport.
    Mange hardcore arbejdshunde fungere fremragende på jobbet men kan have problemer i hjemmet. De kan være utrolig sensitive og nogle direkte lydangst. Det er intet problem i det liv de lever på stald og mark, men hvad hvis de skifter miljø?


  • #118   12. feb 2019 AG og det er også en holdning. vi bliver nok ikke enige her selvom vi tit er smiley

  • #119   12. feb 2019 åh Isabelle altså smiley læs nu mine indlæg og svar til dig.

  • #122   12. feb 2019 Lens
    Jeg ved ikke lige hvad vi er uenige om smiley
    116 var jo et spørgsmål og jeg ved jo ikke hvilken holdning du har til det smiley


  • #123   12. feb 2019 Isabelle se #112. står det ikke der?

    svaret er ja og nej. Jeg taler jo om begge dele... eller også forstår jeg ikke hvad det er du spørger mig om. Jeg kan kun se at jeg har svaret et par gange på det...


  • #124   12. feb 2019 AG jeg kan ikke citerer fra telefon men forsøger at svare. det er lidt svært for skal scrolle op og ned

    men

    en hund af arbejdslinjer behøver ikke vokse op mellem hyrderne hunde hos en hyrde. du kan sagtens lave dem til agilitybanen osv og bevare egenskaberne, blot skal de testes naturligvis før avl.

    Jeg mener en hund af arbejdslinjer har en række egenskaber generelt som kan komme den til gode i andre sportsgrene også. Jeg ser ikke nogen grund til at avle egenskaber ud med risiko for at miste andre gode ting som oftest kendetegner arbejdshunde


  • #127   12. feb 2019 Øh nej selvfølgelig gør den da ikke det, siger nogen da det? smiley
    Min bor da indenfor og han er ren arbejdslinje. smiley
    Nå nu har du redigeret 124 så nu giver mit svar ikke megen mening smiley

    Jeg er enig. Jeg mener bare ikke instinkt testen viser så meget.
    Hyrderne laver jo en helt anden udskillling løbende ud fra hundenes evner. Det vil man aldrig kunne med en test.
    Så vælger man sportslinjer eller udstillingslinjer aner man ikke om hvilken hyrdeevne hunden har. Det kan være vildt højt eller ikke eksisterende


  • #128   12. feb 2019 Ja jeg beklager jeg scroller op og ned og føjer lidt til. Jeg er på fra mobil og ikke et teknisk vidunder smiley

    AG jeg er i tvivl om jeg har svaret dig på det du spurgte om for der kom indlæg imens jeg skrev... ellers så spørg igen smiley

    jeg har ændret det første fordi jeg misforstod dig.

    Ja du har en. så burde du da også kende værdien af at bevare egenskaberne og få andre positive egenskaber med.

    det er ikke min oplevelse at hunde af arbejdslinjer generelt er mere lysfølsomme og sensitive. en god arbejdshund kan afreagere. der findes naturligvis også dårlige linjer og individer blandt arbejdslinjerne. dem skal man heller ikke bruge mener jeg


  • #129   12. feb 2019 Men hvis DKK havde krav om bestået hyrdetest før avl, var DKK også forpligtet til at afholde tilstrækkelig med hyrdeprøver til at alle kunne få testet deres hyrdehund. Det er urealistisk.

    Skulle DKK så investere i får og fårehold samt egnede lokaliteter til afholdelse af hyrdeprøver ? Jeg mener, man kan vel ikke basere krav på, at private stiller lokaliteter og får til rådighed.

    Så selv om det umiddelbart lyder fint, at alle f.eks. bc avlsdyr skal testes på får inden avl, så lyder det urealistisk for mig. Og så vil jeg egentlig også godt bakke op om AG's pointe mht. fårene, der skal bruges som trænings- eller testredskab til ganske mange hunde, som måske ikke alle er lige meget under kontrol.


  • #131   12. feb 2019 En god hund kan afreagere - arbejdslinje eller ej. Men hunden, der bliver brugt, har nok nemmere ved det, om ikke for andet så fordi de bliver brugt og dermed tilfredsstilles.

  • #132   12. feb 2019 Ja for mig var det meget vigtigt at det var arbejdslinjer og jeg har aldrig fortrudt.
    Han er den mest fantastiske hund smiley
    Ang lydfølsomhed har jeg oplevet andre arbejdslinjer som er købt til sport men hvor de har store problemer med lydangst. For en arbejdshund betyder det intet, men en hund der skal fungere i en fyldt sportshal der kan det være et kæmpeproblem.
    Arbejdshunde testes jo i det miljø de lever og vælges ud fra det.
    Derfor kan jeg så se nogle fordele i at mixe eller sportslinjer hvor man kan se forældredyrene i det miljø man selv kan tilbyde.

    Udstillingslinjer ville jeg personlig gå uden om, men der kommer et hav af dygtige hunde fra den kant. Så de har stadig i høj grad deres berettigelse. Flere af dem hyrder også ganske glimrende. Bortset fra at de ligner noget der er løgn med alt det lange pels møgbeskidt af jord, mudder og LO.. smiley


  • #133   12. feb 2019 der er ingen i denne tråd der ikke mener der skal passes på fårene osv. naturligvis ikke.


    AG men sådan en arbejdshund kan du knap bruge i jobbet så jo... den skræmmes i nye miljøer... Jeg vil mene at det er dårlige linjer eller individer og ikke normen for en arbejdshund.

    der er jo mange der hyrder mange steder og nogle dyrker også anden sport ved siden af hyrdning. det er klart at dårlig avl materiale skal vælges fra uanset linjer.

    Ziggy her... sød sort hvid hund smiley det er svært ikke at grine lidt for ham er da sød men hold nu op hvor ved han intet om at hyrde

    https://youtu.be/pJrtyN6kGjY

    ejerens kommentar i videoen er guld smiley


  • #134   12. feb 2019 Men selvom vi ikke længere kan bruge hundene på samme måde som for 100 år siden, så gør det vel ikke noget at bevare arbejdsegenskaberne. Jeg hører i hvert fald tit, at det er arbejdsegenskaberne som gør en hund eminent til diverse hundesportsgrene - og det giver da meget god mening at bevare egenskaberne så?

  • #136   12. feb 2019 findes der arbejdslinjer ved corgi ?

  • #139   12. feb 2019 nu gik jeg lige et par igennem. det er mest jagt eller hunde der ligger og sover hahaha

    den her viser muligvis noget

    https://youtu.be/ruGZg7RF6Vs

    af de seks videoer jeg så var den den eneste der har noget plus den ønskede ro og tryk. den arbejder sammen med en bc tror jeg det er.


  • #140   12. feb 2019 Sannes Ziggy har tydeligt ingen interesse i fårene. Men det sker jo altså også indenfor arbejdslinjer at der kommer et individ der ikke kan eller vil hyrde. Hvor det bare ikke tænder hunden at hyrde.
    Mange af de store BC opdrættere af arbejdslinjer lydtester ikke deres hunde. Hvorfor skulle de da det? Så længe hunden fungere som en fremragende arbejdshund eller til hyrdekonkurrencer så er de da pænt ligeglade med hvordan den forholder sig i en sportshal eller til udstilling. For det er jo ikke det den er lavet til.
    Der er et hav af ting men kan prioritere når man vælger at avle. Hvordan disse prioriteringer er afhænger jo af hvad formålet med hunden er.
    Mange ting kan man jo også ændre ved hjælp af god miljøtræning.
    Men man bør altid respektere hundens egenskaber og tage de forbehold der følger med de enkelte racer.





  • #141   12. feb 2019 Jeg kan ikke rigtig se relevansen af hvorvidt man taler om den ene eller den anden opgave, evner til at udføre dem m.v. i denne forbindelse.

    Det primære må vel være om man kan lave en hund der kan trives fint, selv om den ikke får afløb for sine indbyggede evner i det mest udbredte af alle miljøer, nemlig hos helt almindelige mennesker der bare ønsker sig et ekstra familiemedlem.

    Jeg er helt med på at det ikke regnes for særlig "fint" eller seriøst, men det er nu engang den begrundelse de fleste har for at ville have hund.


  • #142   12. feb 2019 Der er jeg så ikke enig.
    Det er da super fint at nogle racer kræver noget særligt. Og at alle racer ikke er for alle.
    Hvis du vil have en race der kører højt og er meget aktiv er det jo ikke det samme som en selskabsrace der er meget mere rolig og ikke kræver nær så meget stimuli og arbejde.
    Der skal da også avles hunde til dem der IKKE er helt gennemsnitlig hr og fru dk. Kravene til disse hunde er alt andet lige meget vigtige.


  • #143   12. feb 2019 Lens, jeg er helt med på, at alle her ønsker, at fårene behandles godt. Jeg tænker bare, at der må skulle temmelig mange får til, hvis alle avlshunde skal testes og fårene ikke skal stresses unødigt.

    Og hvis der først er krav om avlsdyrenes evner på får, så vil mange opdrættere nok også gerne lige se, om afkommet også lige lever op til forventningerne på det område. Og hvem kan argumentere mod det ? Jeg kunne godt være nervøs for om fårene endte med at være et sportsredskab, også selv om der var de bedste intentioner fra start af.


  • #144   12. feb 2019 Der skal selvfølgelig være hunde til alle, men hvorfor ikke bare se i øjnene at der, i hvert fald for de populære racers vedkommende, ligger et stort potentiale for bedre trivsel for hundene, hvis der avles linjer der er knapt så højt gearet?

    Argumentet med at der allerede findes racer der klarer sig fint som familiehunde er jo godt nok, men al erfaring viser at mange alligevel går efter noget helt andet og mindre fornuftigt, til skade for hundene.

    Hvis man skulle gå efter fordelingen i antal, ville det faktisk være smartest med generelt mindre driftige hunde i de populære racer, med enkelte "skarpe" linjer, til de relativt få der har brug for det.

    Mere enkelt sagt, er der et overtal af alt for energiske hunde, i forhold til hundeejere der har brug for dem, hvilket ikke rigtig er i hundenes interesse.

    Jeg ville f.eks. elske hvis man også kunne få en hovawart der var knapt så meget hovawart! Det går fint med Luffe nu, men når jeg engang skal have en ny hund (eller måske hunden efter den), kunne det da være fedt at jeg ikke skulle ud og lede efter en anden race som jeg har mindre lyst til at have, fordi jeg realistisk godt ved at jeg ikke længere kan følge med. Hovawart er dog for "lille" en race til at det ville kunne lade sig gøre, men det kunne jo sagtens fixes med mere talrigt repræsenterede racer.

    Man kunne jo starte med de racer der allerede nu er opdelt i brugs/udstillinglinjer.


  • #145   12. feb 2019 Juice behøver ikke have hyrdeegenskaber på kvæg for at gå NW, rally, agility.

    Amie det samme, bare på får.


    Nej, men de har nogle egenskaber i kraft af at de er hyrdehunde. Dem må man vel godt bevare, fordi du har vel valgt dem netop fordi de besidder de egenskaber?


  • #146   12. feb 2019 præcis Therese

    Kim en hund af arbejdslinjer behøver ikke være topenergisk og svær. tværtimod hvis du ser bort fra de ekstreme racer


  • #147   12. feb 2019 Det er meget fint at sige, at en hund af arbejdslinjer ikke behøver at være topenergisk og svær, og at den har god stopknap, men er det nu også tilfældet, hvis den havner hos familien Danmark og ikke bliver budt mere indhold i tilværelsen end gennemsnitshunden ?

    Det er ikke fordi, jeg tror, at alle hunde af arbejdslinjer løber på væggene, hvis de ikke aktiveres meget, men det giver simpelthen ikke mening for mig, at man selektivt avler efter højtydende hunde, der virkelig skal kunne præstere, og så sælger dem som værende mere afslappede og nemmere, mindre krævende aktivitetsmæssigt end udstillings udgaven af samme race. smiley


  • #148   12. feb 2019 Lene jeg synes folk skal vælge den hund der matcher dem. ikke omvendt. så det er egentlig ikke et scenarie jeg overvejer om en hund af arbejdslinjer kan trives i.

    men i en almindelig aktiv familie kan en stor del da trives fint. det er nu påstand med mindre vi taler de mere ekstreme racer eller linjer.

    Jeg mener det er sværere at eje en hund uden evne til at afreagere og slukke for mange ejere end en der kan.

    det virker bare lidt som om at arbejdslinjer gøres til noget helt vildt krævende. det behøver de jo ikke være. der er fx forskel på en aussie af arbejdslinjer og en malle af brugslinjer og en pyr som du også ved. alle kan arbejde, alle er noget bevaret ved men ikke alle passer i alle hjem og sådan synes jeg egentlig det er rigtig fint det er.

    det jeg oprindeligt reagerede på var den med at avle hunde til en grå masse så alle kunne have en uanset race. sat på spidsen naturligvis smiley


  • #149   12. feb 2019 Selvfølgelig skal folk vælge hund, der matcher dem. Det kan vist ingen af blive uenige om. Vist heller ikke, at mange ikke gør det.

    Du har bare ikke overbevist mig om, at fordi en hund er af arbejdslinjer, så er den pr. automatik bedre til at afreagere og slukke, end en der ikke er af arbejdslinjer.


  • #150   12. feb 2019 okay men så sig mig hvor brugbar en hund med et dårligt væsen er i et job... for mig ubrugelig.

    naturligvis kan du finde skidt der også men jeg ser det oftere ved udstillibgslinjerne hvor væsen betyder mindre.

    måske har jeg bare været heldig med dem jeg har mødt . men for mig giver det fin logik at der er andre krav til en hund der skal bruges og det er også det ejerne siger. de har jo erfaring så jeg må indrømme at jeg læner op af det


  • #152   12. feb 2019 Okay Majbritt. Så du tænker slet ikke sind og medfødte egenskaber, når du vælger hund?

  • #154   12. feb 2019 Jeg snakker ikke om hunde med dårligt væsen, jeg snakker hunde om hunde, der er placeret i hjem, der ikke har brug for eller interesse i disse hundes brugsegenskaber, og hvor hundene derfor ikke får opfyldt deres behov. Det sker helt sikkert for hunde både af brugslinjer og for hunde af udstillingslinjer.

    En del hunde til forskellig type brug bruges jo i meget afgrænsede miljøer hvor der måske ikke er de samme krav til deres væsen ud over, at de skal være godt til et eller andet.

    Og i den situation ser jeg ingen grund til at tro, at en hund af brugslinjer er hverken nemmere eller mere velfungerende. Hvis hver eneste hund endte der, hvor den passede ind, så så meget jo nemmere ud.

    Men nu kan du jo se, hvad AG skriver om meget sensible og lydfølsomme bc'er af arbejdslinjer, men som kan være rigtig gode arbejdshunde i deres ejet miljø. Af en hund er en god arbejdshund betyder jo ikke nødvendigvis, at den er velegnet til hr. og fru Danmark.
    Og med hensyn til f.eks jagthunde var det i hvert fald tidligere ret almindeligt, at de udelukkende levede i kenneler og løbegårde, og så blev taget ud, når de skulle bruges til jagt. Hvad garanti var der for at sådan en eller dens afkom kunne fungere i alle mulige andre sammenhænge ? Det var jo ikke noget, der blev lagt vægt på.


  • #155   12. feb 2019 Man kan jo mene hvad man vil om at folk bare kan vælge den rigtige race, og så sige at de selv er ude om det når de ikke gør.

    Realiteten er dog, at det bliver deres forkert valgte hund der betaler prisen.


  • #156   13. feb 2019 Jojo, men det kommer længere nede.

    Først udseende, her især pels. Så sundhed. Så egenskaber.


    Okay, så står vi også ret langt fra hinanden - så det er klart, at vi ikke er enige smiley


  • #159   13. feb 2019 Jeg ville heller aldrig købe en hund, som jeg synes er grim. Men jeg synes stadig, det er ærgerligt, når udseendet bliver vægtet højere end egenskaber i avlen.

  • #161   14. feb 2019 Ja, vores hunde skal tilpasse sig og det gør de jo også løbende allesammen. MEN jeg forstår altså stadig ikke hvorfor det er at man fx skal pille brugsegenskaberne helt ud min elskede Dobermann og skabe en smuk og kedelig hund for at tækkes dem, der egentlig ikke vil have en Dobermann med alt hvad den burde indeholde (opdrættere incl.), men BILLEDET af en Dobermann. Hvis det man har brug for og som passer til ens livsstil IKKE er en Dobermann. Og det eneste argument er at den er smuk og ser sej ud - for let's face it; det er det for mange af dem der køber racen smiley
    Jeg elsker Doberen for dens brugsegenskaber og dens sind, som den er i brugsmodellen. Så er der nok nogen der siger 'køb dog en malle istedet'. Men nej, mit temperament passer ikke til mallen, men hold k*** hvor jeg elsker at træne med min dober.


  • #162   14. feb 2019 #161

    Groft sagt kan man jo anskue det sådan, at det er fint for passionerede ejere at bevare Dobermann som den er, men knap så fint for de Dobermann der ikke lige ender hos disse ejere. Der ville det jo være smart enten at hundene kunne passe til begge grupper, eller at der blev lavet to linjer.


  • #163   14. feb 2019 Eller man kunne vælge sig en fx en Tysk Pincher, hvis man er gerne vil have noget der ligner en Dobermann, men ikke rigtigt kan kapere dens aktivitetsniveau og tror at en Dobermann nok har lidt for meget drift smiley
    Sagen er lidt den - i hverfald for mange brugs- og jagtracer - at mange af de egenskaber der gør hundene til det de er - det som faktisk er det som mange forelsker sig i (og tror de gerne vil have) - er det der ryger i svinget, når man nedtoner brugsegenskaberne. Fx når man begynder at avler terriers med manglende jagtinstinkt ja, så ryger problemløsningsevnerne, selvstændigheden, tændingen, troen på egen overlegenhed og hittepåsomheden. Det der står i beskrivelsen og som folk synes lyder attraktivt - og som er præcis det der gør en terrier til en 'pain in the a** ' for dem der gerne en hund de kan slippe løs på gåturen og tage med i hundeskoven uden at den kommer i slagsmål med de første 5 andre hunde de møder ;- ) . En Dobermann avlet udelukkende efter ekstriøer er ofte nærmest 'bare' en lidt langbenet black/tan labrador i den lidt aktive ende. Folk får så ofte ikke den frejdige og frimodige hund de læser om i racebeskrivelserne, når de vælger fra opdrættere der avler udelukkende på eksteriør. Istedet står de ofte med en usikker hund, der fx ikke tør gå på et uvant underlag eller er bange for fremmede. Hvorfor det er sådan - tjaaaa det er åbenbart hvad der sker, når man flytter fokus fra en robust mentalitet og vælger eksteriør frem for brugsegenskaber i sin avl.
    Men OK jeg hører jo nok også til i den mere passionerede ende af hundeejerskalaen og jeg forstår ikke helt det med at vælge hund så ensidigt med øjnene som mange gør smiley
    Og at folk siger at 'jeg kommer aldrig til at vælge en grim hund' er lidt svært at bruge til noget som helst; hvad der er smukt for en er grimt for en anden.
    Og nej, opsplitning af racer er ikke nødvendigvis nogen dårlig ide såfremt alle parter er ærlige omkring det de avler efter smiley


  • #165   14. feb 2019 Nu er der jo forskel på at avle efter interiør og være ligeglad med mentalitet, og så at avle direkte efter en ændret og mere hensigtsmæssig mentalitet smiley

    Sagen er den at der ER mange som vælger hund efter udseende, og de anskaffer den altså, som man med al ønskelig tydelighed kan se på diverse internater, uanset hvor dumt det er.

    Som nævnt Ret mange gange her, er det jo muligt at avle flere linjer af samme race, så der også er noget til det mindretal der virkelig går op i deres hunde.


  • #167   14. feb 2019 #166
    Muligvis smiley Det går lidt hurtigt engang imellem.


  • #168   14. feb 2019 ekstern = ydre

    smiley


Kommentér på:
Domesticering

Annonce