{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
568 visninger | Oprettet:

Ida og Figo
Ida og Figo
Følgere: 7 Emner: 33 Svar: 3.129

Borgerforslag, hundelov (forbudte hunde) {{forumTopicSubject}}

Et borgerforslag til ændring af hundeloven er oprettet igår.

https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-02528&fbclid=IwAR1exybKL2L-X2iRXC-Bftz86mVlsG2vNsjJ2Dx28ck5wL8ip4zIufXLaDI

Hvad tænker I? Jeg tænker at betingelser for at have de 13 forbudte hunderacer er en god ide, men ellers er det da et værre vævende forslag.

Kommentarer på:  Borgerforslag, hundelov (forbudte hunde)
  • #1   13. mar Jeg kan da bedre lide dette:

https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-02040

• #2   13. mar "... og evt. et bestemt antal års erfaring med tidligere stor lovlig hunderace (evt. schæferhund, rottweiler osv.)"

Det synes jeg til gengæld ville være ret ærgerligt. Det bliver bare en gentagelse af, at man skal have en "øvehund" før man går til den, man reelt ønsker. En schæfer forbereder dig da ikke en skid på at have en Fila smiley

Jeg tænker, at betingelser ikke ændrer ret meget, hvis ikke folk ændrer grundholdning. Det er måske dét, der er formålet med et kursus af en art, men jeg kunne da godt have mine tvivl.

Forslaget er meget kort, unuanceret og uigennemtænkt (og så er der sørme også stavefejl!) - jeg kunne godt tænke mig, at der kom nogle begrundelser med kød på.

• #3   13. mar Ok, allerede når man siger "afskaf hundeloven" står jeg af - hundeloven er altså temmeligt meget mere end bare forbuddet. Ville være ret ked af, hvis man afskaffede hundeloven.

Og nej, vi skal da ikke ud i noget med "øvehunde" - så skal man starte med en labrador og så gradvis bevæge sig op gennem racerne før man får den hund man egentlig ville have?

Nej, vi skal da ganske enkelt stille krav til ejere af hunde - sørg for kræet ikke render rundt og er farlig. Hvis ikke du kan det, så får du en bøde og nogen påbud (snor, hegn osv). Hvis du stadig ikke kan det, så tager vi kræet fra dig og nægter dig a anskaffe en ny i en eller anden given periode). Og så er jeg egentlig ligeglad med, om man har en hund på 2 eller 200 kg, om den er vagtsom eller venlig osv. Hold styr på kræet eller betalt prisen.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#4   13. mar Enig "øvehund" er noget pjat.

• #5   13. mar Hunde giver så mange mennesker glæde hver eneste dag, uanset race. Hunde er levende væsner som vi selv. Den nuværende hundelovgivning virker til at se på hundene som genstande for os mennesker. Hos mange mennesker er hunden et familiemedlem som kan være svært at erstatte. Hvis ikke synet på hundene vil ændre sig, så kig i retning af hvad det gør mod de mennesker som den bliver fjernet fra uden nogen yderligere grund, end at den er blevet født. Dette er ikke retfærdigt, hverken over for hund eller ejer.

Jeg ser små engle med tykke kinder flyve rundt omkring forslagsstillerne.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#6   13. mar smiley smiley smiley

• #7   13. mar #1;

For hewlede. Den er da ikke seriøs, hva`???

Afskaf den nuværende hundelov
    ID: FT-02040
    Jeg synes hundeloven skal afskaffes da det er ejeren den er galt med og ikke hunden
    Hvis man kigger på forskellige statistiker så er det ikke muskelhundene der er værst. Der er de små hunde chihuahua der faktisk bider meget. Så burde de jo også være ulovlige

• #8   13. mar Mette - har du aldrig mødt chi'er der kunne flå struben ud på en voksen mand i et bid? smiley

• #9   13. mar Michelle:

ALLE de chi`er jeg har mødt, har været frygtindgydende. Det samme med mine labber...... For labrador kan også bide smiley

• #10   13. mar Labrador er de værste. Dem og golden retriever... og gravhunden, glem ikke gravhunden.

• #11   13. mar Åååååhh, jeg havde glemt gravbassen....... OG schæferen burde forbydes. Jeg tror at jeg vil lave et lovforslag om at forbyde alt andet end.......... Ja hvad?? Tøjdyr?

• #12   13. mar Dele af forslaget, er fornuftigt. Selvom det er dårligt formuleret.

Jeg har hele tiden tænkt, at det er unfair at forbyde en masse racer, når nu at det er ejeren som er problemet.
    Det her lovforslag ville kunne åbne op for, at de ansvarsbevidste ejere ville få mulighed for at eje deres ønskerace. Hvis de opfylder visse krav.

Et eller andet sted, virker det lidt op ad bakke, hvis man skal starte med en øvehund. Omvendt, så synes jeg egentligt at det er ret fornuftigt, at man har en vis erfaring som hundeejer, inden man kaster sig ud i at have én af de mere potente hunderacer.

• #13   13. mar Jamen, det er jo IKKE altid ejeren. Hunden har gener, som man altså ikke kan kikse sig ud af.

• #14   13. mar Mette: Selvfølgelig er det ALTID ejeren der fejler, når en hund angriber.
    Hvis man anerkender hvilken hundetype man har, og hvad den er i stand til, så ville det ikke være et problem.

Det giver sig selv, at man selvfølgelig ikke lukker en ekstrem vogter, som f.eks Boerboel, ind i en børnehave, og forventer at alle kan klappe den, bare de har kiks nok.
    Kan folk ikke erkende det, så skal de bare ikke have boerboel.

• #15   13. mar Jeg syntes ikke hundeloven skal afskaffes..

Jeg syntes forbudet mod bestemte hunderacer skal afskaffes

• #16   14. mar Afskaf dumme hundeejere! Især dem hvis hund hedder buster! For satan jeg er træt af en bestemt møgkøter og dens ejer!

Jeg har simpelthen ikke et klogt svar på så meget dumhed samlet i eet forslag..

• #17   14. mar #16
    Det var da et modbydeligt forslag smiley smiley smiley smiley
    Hilsen Buster og ejer

• #18   14. mar AG det gælder kun dumme hundeejere, så det er ikke dig og Buster smiley

• #19   14. mar Hvis man vil gøre sig forhåbning om at nå nogen vegne med et borgerforslag så skal man nok øve sig i at være lidt mere velformuleret og velbegrundet end tilfældet er i de to stillede smiley

• #20   14. mar Men, hvis der så skulle stilles et mere velformuleret og seriøst forslag frem - end et sukkersødt "Afskaf hundeloven, for hunde er søde"

Hvad skulle det så være?
    - Vi kan jo hurtigt blive enige om, at racerne kræver forskellige ting, og nogle er kompetente til at eje en bestemt hunderace, mens andre ikke er.

Det ville være meget nemt at sige; sund fornuft er hvad der skal til!

Men hvad så når Conny og Brian, er helt overbeviste om at de er totalt kompetente til at have en dårligt avlet pit? Eller en anden potent race? Og de mest af alt, måske lige kan klare en tøjdyrs hund fra IKEA så længe den ikke skal vaskes for så ryger deres kompetencer sgu i svinget.
    - Ej, den var sat meget på spidsen.

Men hvad gør vi, når folk ikke er deres ansvar voksent, til at være obs på hvad race egner sig til dem?
    - Hvad er løsningen?

Personligt kan jeg stadig godt lide idéen om fx forsikringer er betinget af forskellige ting, ligesom bilforsikringer, - men det er vel reelt kun en lille del af det?
    - Hvad gør vi ellers?

Og ER det kun de her racer der er et problem?

Eller har vi potentielt et ligeså stort problem, i at der dælme er mange hundeejere her i DK, der ikke har et begreb om almen hundeviden, og at aflæse deres hund? Tager vi fx et hav af videoer på FB med søde hunde - hvor folk er "Ih så sødt" og det bare er en situation der er alt andet end sødt o.O Igen, basal aflæsning af hunden der mangler.

Er det ikke et ligeså stort og farligt problem?

• #21   14. mar Problemet med de "potente" racer er at NÅR de bider, så gør de væsentlig mere skade end de fleste andre hunde.

Jeg har ikke en løsning.

• #22   14. mar Rollo: jeg er meget enig. Reel viden om hundesprog, eller bare lysten til at tage adfærd hos alle dyr lidt mere alvorligt, er generelt på et meget meget lavt niveau.

Der har også lige floreret en video rundt af en miniaturehest med voldskæve ben, som pisker rundt i stalden for at finde en udgang og advarende bakker op mod kameraet - men folk dåner over hvor GLAD og SØD den lille hest er, for se hvor den danser rundt af glæde!!

Dét er et kæmpe problem, og ja, bestemt lige så omfattende som hele problematikken omkring raceforbuddet. Men det er lidt to sider af samme sag; den der Disney-opfattelse af, at en hund er hvad man gør den til, den er bare glad, det hele kræver bare kærlighed og glæde. I bedste tilfælde uvidenhed, i værste tilfælde direkte ligegyldighed ("slap da af, den lider ikke overlast, det er bare for sjov, I er hysteriske" etc)

Jo, det er dælme farligt!

• #23   14. mar Enig Rollo !!
    Lad os først og fremmest få styr på de tåbelige og uansvarlige hundeejere, så er problemet løst.
    Bare se på episoden med Funky og Juice, som blev voldsomt overfaldet af en stor, blandingshund, uden ejer. Hvis den ejer havde været ansvarsbevidst, og holdt sin hund hjemme/i snor, var overfaldet aldrig sket.

Eller se på hende den tåbelige kvinde på Møn, med hendes store, løse blandingshunde, som gentagne gange har haft mulighed for at hærge området, og overfalde mennesker og dyr. Havde man fjernet hundene, og frataget hende retten til at holde hund, var problemet løst.
    Som det er i dag, kan kvindemennesket gå ud i morgen, og anskaffe sig nye hunde, som hun kan ødelægge smiley

Jeg er hamrende træt af, at folk i de her debatter giver skylden på hundene, for det kan ALDRIG nogensinde være hundenes skyld, når det går galt !!
    Det er os, som ejere der fejler. Derfor giver det også bedst mening, at man sætter krav til os hundeejere.

• #24   14. mar Men er der ikke lovlige racer der også gør grum skade når de bider? Og ender vi så ikke netop i en problemstilling hvor mindre hunde, bliver det der må være tilbage, fordi de har mindre at bide med en de større, der er vel mindre kraft blandt de fleste små hunde kontra store?

Alle hunde kan vel lave slem skade. Da vores bordeaux bed vores westie gik det galt. Samme da en nabos løse schæfer bedt svigermors westie.

Det er vel desværre en del af gamet, at de større giver grim skade på de mindre?

At vi så HAR nogle inkompetente hundeejere, er i min optik dér vi skal have fat.

Jeg kan godt se at racerne har betydning, men jeg synes stadig det er ærgerligt det skal gå udover så mange fornuftige mennesker også, med de forbudslister.

Derfor jeg tænker der må være bedre alternativer smiley

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#25   14. mar Jeg havde en overbo der havde en stor amstaff (fra før forbuddet). Fantastisk sød hund, selv når Figo kom som lille overglad hvalp bar den over med ham smiley

Ejer var helt med på hvad han havde mellem hænderne, hunden blev altid luftet i snor, han undgik andre hanhunde så vidt muligt på turen, den var aldrig løs i området men kun i private indhegninger. Ingen var bange for den hund og ejer var kendt som ansvarsfuld ejer.

Jeg kunne godt unde sådan en ejer at få en ny amstaff for han var i hvertfald ikke en af de problematiske ejere og jeg synes at det er ærgerligt at sådanne ejere også rammes af forbuddet.

• #26   14. mar Rollo: Ja, alle store hunde kan lave alvorlige og dødelige skader på andre hunde, specielt små hunde er jo ekstra udsatte.
    Der har gentagne gange været alvorlige bidepisoder med diverse racer eller blandinger, som ikke er på forbudslisten. Og det er der desværre stadig smiley
    Aviserne synes bare ikke, at det er spændende at skrive om længere. Dræberhund, vil de færreste aviser vel ikke bruge som overskrift, når en labradorblanding, som i Funky og Juices tilfælde, går amok smiley

Ida: Enig !! Det er så trist, at de seriøse og ansvarsbevidste ejere af de forbudte racer, er blevet ramt af raceforbudet. Hvor imod de useriøse fjolser “bare” kører til Polen og fylder bagagerummet med pitbullhvalpe, som de smugler ind i landet smiley

Kommentér på:
Borgerforslag, hundelov (forbudte hunde)