{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
329 visninger | Oprettet:

Atter en om farve: Blue merle {{forumTopicSubject}}

En bekendt ønsker en blue merle eller sort/hvid corgi cardigan.

Og det fik mig til at tænke på noget der ligger viiiiiirkelig langt væk i hukommelsen: Er det noget med at BM kun kan parres med tri? Og kan der komme s/h hvalpe ud af det?

Corgi kommer i s/h, brindle (med s/h eller h), zobel, blue merle, rød og sikkert noget andet, som jeg har glemt...

Kommentarer på:  Atter en om farve: Blue merle
  • #1   13. apr Jeg ved ikke, hvad reglerne er indenfor racen, men merle kan uden problemer parres med alle andre farver end merle. Nogle farver kan så skjule merle (fx zobel eller recessiv rød), og der er man nødt til at genteste for merle først, så man undgår dobbelt merle.
    Alexandoria herindefra ved heeeeeeeelt vildt meget om farvegenetik.

• #2   13. apr Corgi kommer ikke i ren s/h, de er i virkeligheden tri med brindle point bare meget lidt brindle.

Blue merle må kun parres med tri colour med brindle eller tan point.
    Og kan give blå, tri med brindle eller tan point.

• #3   13. apr I corgien er det ikke ønsket at blå merle parres med andet en tri.

• #4   13. apr Og ja, i et kuld efter en sort tri og en blue merle kan der godt komme sort/hvide hvalpe.

Edit: Jeg vidste så ikke, at racen ikke kommer i sort/hvid smiley

• #5   13. apr #3

OK. Indenfor BC gør man det. Så længe man undgår dobbelt merle, så er der intet problem i forhold til sundhed smiley Er det en regel eller en anbefaling indenfor racen?

• #6   13. apr Blue merle kan parres med mange andre farver, og ja, det kan godt komme helfarvede hvalpe ud af det. I en merle (M/m) til ikke merle (m/m) parring, bare lige for at holde det simpelt, har hver hvalp 50% chance for at være merle. Resten vil så være ikke-merle.
    Generelt anbefaler jeg, at man tester den helfarvede først, da ikke al merle er synlig i pelsen. Vemodia er det bedste lab hertil.

Der er meget mere til merle end det jeg har skrevet her, men holder det lige simpelt.

Jeg tænker, at man i racen ikke tillader andet, er fordi man kan få fx brindle merle, og det kan jeg forestille mig ikke er ønsket.

• #7   13. apr I forhold til s/h, så kommer det an på, om den der er s/h (merlen, i det her tilfælde) er dominant eller recessiv sort.
    Førstenævnte kan give s/h parret med en tricolor, sidstenævnte kan kun, hvis tricolor bærer recessiv sort.

red: Hvis der er tale om brindle, så er det dog dominant over almindeligt A-locus udtryk, så det ville være dominant over tricolor.

Kommentér på:
Atter en om farve: Blue merle