{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
944 visninger | Oprettet:

"Det er mig eller hunden" UK {{forumTopicSubject}}

Nogle gange anbefaler youtube den næste video du bør se - og der kommer så denne frem med Diesel en husky som åbenbart er "ond"..

Altså jeg tror faktisk man lige skal se det afsnit først. Især fra 12min og frem. (Men for historien om at de får hunden som 5ugers osv er relevant...)

https://youtu.be/MfqZwbNXOJ0

Det skriger jo til himlen med den tilgang til man skal stå og spise af skålen så hunden får respekt.

Den hund - som er en aktiv race - bør da stimuleres MEGET mere men det er der ikke snak om. Hverken fysisk eller mentalt.

Og det der humperi....... og bideri(!)...

Hvad havde DU gjort? Eller hvilke råd ville du give i sådanne en situation?

Kommentarer på:  "Det er mig eller hunden" UK
  • #1   9. maj Jeg har kun lige set starten (skal nok få set resten senere)

og allerede der tænker jeg, den hund er stresset og understimulleret..

At ejer er bange smitter jo af på hunden så den blive frustreret.

Den virker ikke ond, bare misforstået..

jeg ved ikke hvad jeg ville have gjort, for jeg ville slet ikke have en så aktiv hund smiley

• #2   9. maj Det er en gammel episode ikke?
    Jeg kan huske det blev sendt i tv dengang jeg var 14-16 år og boede derhjemme, søster og jeg så altid med.
    Hun havde også en rimelig gammeldags tilgang til tingene, men er hun ikke blevet mere up to date med nyere viden om hundeadfærd nu?
    Og ja den husky er totalt misforstået af både ejere og Victoria.

• #3   9. maj Jo Mathilde - den er fra sæson 1 - men hvad jeg kan læse (jeg måtte grave lidt i det) så bruger hun stadigvæk den der tilgang med alfa i huset osv.

• #4   9. maj Jeg så ikke lige denne video igennem, men jeg synes eller, at Victoria i mange afsnit har været god til at hive folk ud og se, hvordan hunde af deres race bliver brugt, som forklaring på hvorfor de har problemer, og har prøvet at sætte noget aktivitet i værk.

Men jeg tvivler på, at nogen adfærdsdimser er gode i alle situationer.

• #5   9. maj Den sjoveste af de episode er et engelsk par og deres sarkastiske søn som har to labradorer. Man kunne lave en komedie ud af de forældre. Hold nu op hvor jeg grinte. Og sønnens kommentarer satte bare prikket over i’et. Jeg ved godt det ikke burde være sjovt, men hold da op.

https://youtu.be/aPDMYmQhkDY / den hedder : the dogs that walk their owners: toadie and smartie

• #6   9. maj På nogenlunde samme tid som programmet blev sendt med Victoria, kunne man også i Danmark se Cesar Milan og en dansk udgave med Irene jarnved. Når nu man "kender" Irene jarnved i anden sammenhæng, så opdager man, at der må være temmeligt meget, der ikke bliver vist på tv, for selvom jeg synes hun er den bedste af de tre, så var det også ved hende forholdsvist overfladisk.

Så man kan jo håbe, at der er givet vejledning om aktivitet mm også, men at producenten har valgt andre ting at vise.
    Men nej, hun er ikke lige min kop te som træner, håber hun har udviklet sig siden.

Tænker også, det er værd at huske, at Victoria faktisk ikke var hundemenneske før - hun er ikke den typiske træner, der selv har hund, fatter interesse for det og får erfaring med egne hunde, uddannelse mm. Hendes viden, i hvert fald dengang, var absolut mest teoretisk baseret.

• #7   9. maj Julie, den må jeg være gået glip af, der ringer ikke nogen klokke.

I den mere groteske ende er en ung model pige, som har en masse urenlige chi'er, som bor hos hendes forældre, for de må ikke pisse inde i hendes eget hjem. Så de overpisser forældrenes hjem. Men hun ender faktisk med at begynde at lufte sine hunde, og sandelig det hjælper vældigt på renligheden, og hun tager dem hjem til sig selv. Men tænk at de forældre finder sig i det smiley

• #8   9. maj De fleste af den slags udseendelser er jo på en halv time, så selvfølgelig er der klippet meget fra. Hvor meget træneren så bestemmer i forhold til, hvad der skal klippes fra er jo ikke til at vide for os seere.

• #9   9. maj Jeg så den også en dag på youtube. Og jeg sad sq og morede mig lidt over de tre, altså ejere og Victoria.
    Det der med mad, og leder spiser først osv, jeg synes simpelthen det er så åndssvagt.
    Og jeg beklager hvis jeg træder nogle over tæerne.

Den hund er ikke ond, tværtimod er han offer for et par mennesker, som overhovedet ikke har sat sig ind i hvordan man anskaffer sig og har hund.
    Fem uger, det er rystende

• #10   9. maj Selvom jeg er uenig i mange af hendes metoder. Så kan jeg nu meget godt lide hende. Ville aldrig vælge hende som træner, og jeg synes da også meget af det hun siger i forhold til hund-menneske og adfærd er outdated/lidt gammeldags, men jeg synes hun åbner folks øjne for virkeligheden af at eje hund på en ligetil måde. Altså den stakkels Husky. Der var også en episode med en lille hund hvor hun også bare ligeud sagde: du er en dårlig hundeejer. Desværre har jeg lagt mærke til at meget det hun siger stadig bruges i USA især i forhold til dominans og kastration.

• #11   9. maj Enig Julie, hun kan da nogle ting, især med mennesker.

Men når de der hundetræner dimser går over i dominans, magt og lederskab står jeg sq lidt af.

Jeg tror heller ikke på at neutralisering er svaret på al uønsket adfærd/dårlig opdragelse

• #12   9. maj Nå nu skulle jeg så også lige se den smiley

Jeg har en udfordring med dyr, der har blå øjne, for mig ser de altid ondskabsfulde ud smiley Aner ikke hvorfor, kan ikke mindes jeg har nogen dårlige erfaringer (Bortset fra en episode og den er for nylig smiley ) Det hjælper så ikke, at man i flere klip har valgt at vise hunden som værende "farlig". For mig er det en stor teenager, der ikke har fået sat grænser, en hund der bare gerne vil være med i alt socialt, men pga manglende grænsesætning, er enorm frustreret. At urinere i sengen, er ikke tegn på dominans ! Det kan betyde flere forskellige ting, men ikke dominans.

Med hensyn til at pigen skal spise før hunden, så går jeg ikke ind for denne træningsform ud fra devisen om hierarki, men lige her og i deres situation, kan det være en god træning ! Fordi at pigen kan styre processen og dermed får noget selvtillid i sit forhold til hunden, samtidig bliver pigen mere rolig og det er godt for hunden (samt den tænker lidt over den situation).

Jeg er totalt uenig i, hvordan denne hund analyseres og konklusionerne og da Victoria anbefaler kastration får jeg direkte lyst til at banke hende med en våd berlinger. Det er så totalt misforstået at humpning er lig med dominans smiley Kastration skal efter min mening KUN anvendes ved sygdom uanset om vi taler tæver eller hanner.

• #13   9. maj Canmax:
    Du må hjem og kvæles i mine blå øjne-hunde smiley

Men ork ja - jeg sidder også og kan ikke forstå det faktisk stadigvæk er et program der kan florere rundt på nettet. Der er nogle der modtager det budskab - kasterere og smider hunde væk...

• Mette S
    Mette S Tilmeldt:
    maj 2019

Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 32
    #14   9. maj Er de første programmer ikke ved at være 15 år gamle nu? Flere at metoderne og synspunkterne virker lidt gammeldags, både i forhold til dominans, alfa og kastrering - det er forhåbentlig de færreste, som tænker sådan i dag.

Og Canmax - jeg har også en udfordring med blå øjne, synes de ser lidt uhyggelige og skræmmende ud smiley

• #15   9. maj Hvis man læser nogle af kommentarerne på YouTube, så virker det til at mange stadig har den gammeldags tilgang til det at have hund.... Sørgeligt, jeg har da også et par stykker på min arbejdsplads og i familien der stadig træner/omgås hund efter dominans og magt teorien..

• #16   9. maj Man behøver ikke se disse programmer, man skal åbenbart "bare" være kunde hos Anicura smiley se billede.

Christina: Jeg er ikke i tvivl, jeg hurtigt ville knuselske dine hunde, men når jeg så møder nye dyr med blå øjne, så har jeg forbehold igen, indtil jeg lærer dem at kende smiley

Den jeg havde en rigtig træls og dum oplevelse med for nylig, er også en dejlig hund, MEN ikke når man møder den ved, at den planker sit hegn og jeg står med en hundeflok på landevej, hvor der køres 80-100 km i timen smiley Jeg ved at man skal slippe sine hunde, men øh på en landevej, hvor der køres så stærkt, så skal man være heldig, at få alle med hjem i god behold og det var jeg smiley Men fuck en rigtig dum oplevelse, jeg gerne havde været foruden smiley Jeg har hilst på hunden efterfølgende uden at have mine egne med, derfor ved jeg det er en dejlig hund ved mennesker.

profilbillede
  • Mette S
    Mette S Tilmeldt:
    maj 2019

#17   9. maj Wow. Tænk at de sender sådan en besked rundt? Det er godt nok tosset, det er da ikke lang tid siden, at der kom en masse ny forskning frem på netop det område.. Det er altså lidt skræmmende, når det er store virksomheder som f.eks. Anicura.

Mathilde - ja, det er nok desværre stadig mere udbredt, end man lige tænker smiley

• #18   9. maj Det er det helt gamle program. Victoria tror ikke længere på alfa-teorierne.

Jeg er ikke nødvendigvis fan af hende men hun har en helt anden tilgang til hundetræning nu end hun havde i programmet.

• #19   10. maj Jeg følger Victoria på facebook og hun sender ret ofte “live”
    Hun tror ikke længere på de gamle dominansteorier. Og hun kæmper virkelig for at få lukket hvalpefabrikker og gøre folk opmærksom på at de ikke skal købe derfra.
    Hun gør meget for at vise hvad de forskellige racer og typer hunde er avlet til og kan bruges til.

De gamle udsendelser er faktisk ret rystende. Hvor lidt kan folk egentlig vide om hunde eller får de problemerne til at fremstå værre end de er?

• #20   10. maj Alexandoria og AG

Det er dejligt hun har rykket sig.
    -----
    Kunne være fedt hvis hun kommenterede på de gamle programmer, som hun har lavet.
    Og på den måde oplyse folk om at ALLE kan blive klogere smiley

Måske hun allerede har gjort det?

• #21   10. maj ""Hvis hunden ser os som "værdig leder" - så er grundlaget for et godt samarbejde mellem hund og hundefører tilstede. Og hunden vil helt automatisk blive en "lydig hund".

Hvis hunden ikke kan få øje på en "værdig leder" i flokken, så vil den forsøge selv at tage rollen som flokleder - og så er ethvert samarbejde mellem hund og hundefører besværliggjort""

""Man vil opleve at hunden virker ukoncentreret, egenrådig og grænseskabende.
    Hunden forsøger i denne periode meget intensivt at definere sin egen rolle i flokkens hierarki - og som unghundefører udsættes man jævnligt for "kup-forsøg", hvor hunden altså forsøger at kapre flokleder-posten.

Lederskabet bør altid (uanset hundens alder) ligge hos hundeføreren - og specielt i "lømmelalderen" er det vigtigt at lederskabet er klar defineret. Hvis der ikke er en synlig flokleder i hierarkiet i forvejen, vil hunden forsøge at sætte sig selv i rollen som flokleder - og det vil umuliggøre enhver form for fornuftigt samarbejde.""

""Specielt vedr. lederskab er det vigtigt, at man ikke på noget tidspunkt lader hunden overtage. Lederskabet er ikke bare noget der skal være på plads, når vi træner - det skal være på plads i alle døgnets 25 timer.""

Den hundeskole har opdateret sin hjemmeside d. 29-4-2019

• #22   10. maj https://positively.com/dog-training/myths-truths/

(Ved ikke om linket følger med?)

"Dogs are not wolves trying to dominate us..."
    Er citatet øverst på siden.

Hun har en section hvor hun snakker om dominans, pack theory osv (gamle teorier som hun har troet på, men ikke længere gør).

• #23   10. maj Maj-Britt

Det er så rystende det der.

Julie S

Tak, det vil jeg lige kigge på smiley

• #24   10. maj Jeg troede også på det, og jeg holdt øje med mine hunde, var det de lavede nu et forsøg på at vippe mig af pinden som ALFA?

Det var det nok, så for en sikkerheds skyld fik de lige et par dæk øvelser, og gud nåde og trøste den hund, der ikke ramte jorden med et brag, for så var den på vej til MAGTEN.

Det var, hvad jeg lærte i politihundeforeningen dengang i slut 70, start 80.

• #25   10. maj Det må virkelig være stressende, at gå og holde så meget øje med hunden.
    At tro den tager magten fra dig.
    Fik du nogensinde at vide hvad der ville ske, hvis den blev leder og fik magten osv?

Men du er jo heldigvis blevet klogere, altså du har taget ny viden til dig.
    Nu ved jeg ikke om du er hundetræner, men det vil virkelig klæde en del trænere, at følge lidt med i ny viden og rent faktisk bruge det

• #26   10. maj Nej, og dengang tænkte jeg ikke et sekund over, hvad der ville ske, hvis jeg lod dem tage magten smiley Ingen spurgte.

Når jeg spørger dem, der stadig tror på det, så kommer der ikke noget svar, for der er jo ikke noget svar.

Ja, jeg blev klogere, den dag det gik op for mig at mine hunde ikke var glade for den behandling, jeg sommetider gav dem. Til al held var de nemme hunde, det var ikke nødvendigt at rykke hovedet af dem, at alfarulle dem, at lægge sig oven på dem, at vride deres ører rundt, at ruske dem i nakken og hvad vi ellers fik lært af uhyrligheder.

• #27   10. maj Maj-Britt
    Kan du ikke sende en pb om navnet på den træningsplads der har skrevet det i #21

• #28   10. maj I 2017 købte jeg Laika hos internatet. Jeg havde ikke haft hund i en del år, og var meget usikker på hendes signaler. Jeg fik en lille "bog" med hjem fra internatet, og der stod ting om lederskab og hvordan man var en god leder. Man skulle altid spise før, hunden fik mad, og gå ud af døren som den første. Havde man børn, skulle man sørge for, hunden ikke så sig som værende højere på rangstigen.
    Det tog jeg til mig. Jeg tænkte, det er sådan en ideel hundeejer holder hund, ifølge internatet. Der gik en uge, så droppede jeg bogen. Det jeg så, passede slet ikke, med det der stod skrevet. Liva humpede (hun var kommet i løbetid, og var meget påvirket), og det skulle betyde dominans, men Liva udstrålede alt andet end dominans. Hun var det mest undseelige og ydmyge lille væsen, man kunne tænke sig. Bare man stak en hånd ned til hende, smeltede hun på gulvet, i håb/forventning om at blive nusset på maven. En adfærd der, i følge bogen, betød underkastelse. Lidt forvirrende at hun våde ville dominere og underkaste sig på samme tid, så jeg smed bogen væk, og følte mig lidt åndssvag.

Min moster snakker stadig om, at når hunden lægger sig, betyder det underkastelse, og når den humper er det for at sætte den anden hund på plads. Osv.

• #29   10. maj Det er så rystende at folk stadig tror på det.

Har en bekendt med to Rottweiler hvalpe, på ca. 6 og 8 mdr.
    Hundene skulle ha en godbid.
    De sætter sig foran hende, som de har lært, så siger hun:
    "Og jeg spiser først, smask smask smask"
    Spørger hende hvad det lige går ud på.
    Jo, altså i ulveflokke spiser lederen først og jeg er deres leder, siger hun.
    Kigger på hende med et undertrykt grin og spørger hende, om ikke hundene godt ved at de og hende ikke er ulve, at de ved hun er menneske og de er hunde, altså forskellige arter, at de ved hun er kilden til godbidder og derfor sætter sig pænt foran hende.
    Hun spørger helt forfærdet om jeg ikke gør det med Mille?!
    Nej, det har jeg så aldrig gjort. Jeg ved nemlig at min hund er klog smiley Hun ved godt vi er forskellige arter.

Tænk at hver gang hundene skal ha en guffer, skal man stå og lege idiot, nej tak.

Jeg skal selvfølgelig ikke sige om det er mig der er forkert på den her, men helt ærligt...

• Mette S
    Mette S Tilmeldt:
    maj 2019

#30   10. maj Den hundeskole som de citater stammer fra burde dælme ikke have lov at undervise folk.. Hvad er det for en gang ævl?

Generelt satte man måske mindre spørgsmålstegn ved metoder og tilgange dengang, men NU. Tænk at folk tager det for gode varer.

Godt at Victoria har er blevet klogere med årerne og også godt kan se, at de principper hun arbejdede efter for år tilbage er totalt outdatede og direkte forkerte. Så kan man mene om hende, hvad man vil, men det er ikke alle, der vil indrømme deres fejl og skifte holdning, hvis de finder ud af, de har gjort noget forkert

• #31   10. maj Sofia

Og det er i bund og grund det som det egentlig handler om - brugen af sund fornuft.

Godt, hun kom til dig smiley

• #32   10. maj Det med neutralisering af dyr der er jeg noget splittet.
    Jeg har altid neutraliseret mine katte og aldrig neutraliseret mine hunde.

Desværre tænker alle mennesker sig ikke så grundigt om før de lader deres dyr avle.
    Så selvom der kan være negative sider ved neutralisering, så hellere det end hunde som ejer ikke kan styre og hunde der ikke trives pga løbetid i nærområdet.
    Når hundene er neutraliseret kommer folk da ikke pludselig i tanke om at det kunne være så sødt at hunden lige blev far eller mor.
    Jeg kender utrolig mange der har neutraliseret hunde og jeg ser hverken dårlig adfærd eller noget sygdom ved disse hunde. Nogle døjer med ekstra pels.
    Mange er også sluppet for nogle adfærdsproblemer.

• #34   10. maj Jeg spiste hos en veninde for et års tid siden. Hendes flatcoatede drønede uroligt rundt om bordet, mens vi spiste.
    "Hun vil bare have mad," sagde veninde, "men det får hun først, når VI har spist."
    Jeg spurgte hvorfor - og fik det der svar om, at hunden ville tro, den var leder, hvis den fik mad først.

Min reaktion var vist ikke heeeeelt pædagogisk korrekt smiley

• Mette S
    Mette S Tilmeldt:
    maj 2019

#35   10. maj Isabelle - min reaktion havde nok heller ikke været pædagogisk korrekt, men man kan blive så træt nogle gange og tænke sit smiley

• #36   10. maj 34: Sådan er det også hos min mor, schæferen må først få mad når alle andre har spist, basta bum!

Der er 1000 regler for hund hos min mor, kedeligt hundeliv altså smiley

• Mette S
    Mette S Tilmeldt:
    maj 2019

#37   10. maj Det er godt nok skørt. Her får vores nu altså bare mad, når han er sulten. Men måske han i hemmelighed prøver at tage magten herhjemme, haha smiley Nogle gange går han også først ud af døren

• #38   10. maj Ang VEH så tror jeg faktisk mere det bunder i en utrolig dårlig opdateret hjemmeside der trænger til en grundig oprydning. F.eks billeder og tekst med hvad der sker på hvalpeholdet er fra 2002.
    Hvis det som fremgår er uddannede Dkk instruktører så må de jo ikke bare undervise efter gamle forældede koncepter. Og det tror jeg heller ikke at de gør.
    Men man kan jo søge nogen med erfaring derfra og måske få det opklaret.

• Mette S
    Mette S Tilmeldt:
    maj 2019

#39   10. maj Tror generelt en del af indholdet er af ældre dato, alle artiklerne, som de linker til er f.eks. heller ikke nyere end 2004.

• #40   10. maj Nu har jeg sendt en mail til VEH og spurgt ind til hjemmesiden.
    Der står også på hjemmesiden at hunden skal basis vaccineres hvert år....
    Og kopi af Giro eller bankudskrift fremvises for gyldig betaling....
    I det hele taget så virker hjemmesiden meget meget gammeldags.
    Men deres agilityudstyr er det sidste nye og superflot kan jeg se på Facebook. smiley

• Mette S
    Mette S Tilmeldt:
    maj 2019

#41   10. maj Haha jeg tror, du har ret. Mange af tingene er lidt gammelt. Det bliver sjovt at se, hvad de svarer smiley

• Ida og Figo
    Ida og Figo Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 9 Emner: 36 Svar: 3.187
    #42   10. maj Her i huset spiser Figo konsekvent først, så jeg har en træt og mæt hund, der sover når jeg spiser. Han går også først ud af døren når vi skal gå fordi det er nemmest rent logistisk i en lille Københavnerentre.

Her på det sidste er han dog begyndt at tage min plads i sengen og nogle gange endda skubbe mig ud af den, så måske han har taget magten!!??

• Mette S
    Mette S Tilmeldt:
    maj 2019

#43   10. maj Ja det er jo nok en tabt kamp så Ida.. BÅDE spise først, gå ud af døren OG skubber dig ud af sengen. Han har taget magten over lejligheden smiley

• Ida og Figo
    Ida og Figo Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 9 Emner: 36 Svar: 3.187
    #44   10. maj Jeg kan ligeså godt flytte smiley

• Mette S
    Mette S Tilmeldt:
    maj 2019

#45   10. maj Måske lejligheden allerede er opsagt af din alfa hund smiley

• #46   10. maj Jeg tog på udstilling, så har først svaret AG nu.

Ja, det er VEH, og de har stadig den tilgang.

Sidste år deltog en af mine lab-hundevenner på hvalpeholdet, og for hver 3 sætning blev der sagt LEDERSKAB, hvalpen måtte ikke selv finde en plads at sove på, den skulle anvises stedet, for ellers tog den huset. Forbudt at ligge i vejen, spise sidst, gå sidst ud af døren bla bla bla bla bla

Hun var kun på hvalpeholdet, så stoppede hun med VEH.

• Mette S
    Mette S Tilmeldt:
    maj 2019

#47   10. maj Kan godt forstå din bekendte stoppede.. Ærgerligt sådan noget gammeldags tænkning stadig skal fylde ude på træningspladserne.

• #48   11. maj Maj-Britt
    Det er virkelig rystende.
    Jeg kan se at VEH Albertslund ikke er under Dkk så selvom trænerne har taget uddannelsen der må de måske nok undervise som de vil.
    Dkk kreds 1 har en lille træningsplads i Albertslund ude ved Jægerhusene

Jeg mener bare det er ret frækt at reklamere med DKK uddannede instruktører og så bruge et helt andet koncept smiley
    På Dkk uddannelsen gøres der meget i at slå alt gammeldags snak om lederskab og dominans ned.

Her er hvad jeg kunne finde på dkk siden til hvalpekøbere.

profilbillede
  • #49   11. maj Altså, man kan ikke have en træningsplads i Albertslund ude ved Hedehusene smiley

Men der kan være en DKK træningsplads ved Bakkehuset i Albertslund.

• #50   11. maj Nix, Jægerhusene smiley
    Har redigeret, du var bare hurtigere

• #51   11. maj Ok, det er også i Albertslund.

VEH skriver godt nok om positivt lederskab, men stadig om lederskab, stadig om at vovse kan dominere, tage magten.

Jeg har spurgt dem på en mail sidste år, jeg fik ikke noget svar. Der var jo en del i svømmehallen, der kom med hvalpe og gerne ville høre om jeg kendte et godt sted, og jeg anbefalede IKKE VEH, og havde labbens mor spurgt mig, så var hun ikke taget afsted på det hvalpehold. Hun tror heldigvis ikke på lederskab og andet af den slags pladder.

• #52   11. maj Det kan være en stor opgave at finde en god træningsplads hvor man er enig med alle instruktører. Jeg tror bare man må følge sin mavefornemmelse og se på sin hund. Og så selv sige fra hvis noget lyder forkert.
    Det kan bare være vanvittig svært når man er uerfaren hundeejer og ikke har en kæmpe baggrundsviden.
    Det er faktisk også svært når man har den viden og så går disse instruktører på klingen og der opstår dårlig stemning. Jeg har lært at det nemmeste er at sige man lige skal på toilet eller hunden er tørstig eller skal skide, når man så kommer tilbage er øvelsen over og vi kan træne videre med den næste. Ved “fri leg” siger jeg nu bare klart nej tak

• #53   11. maj Et forsigtigt slag på tasken, så tror jeg at knap halvdelen af hundeejerne stadig tror på dominans.

Jeg har jævnligt hørt om: Måske kommer der ikke en kamp. De behøver ikke tænke over magtkampe før de kommer. Hun har da taget magten fra dig. Det hjalp da jeg væltede ham om på ryggen siden har han ikke lavet ballade og videre i den dur.

Jeg har set et ungt par lægge deres store bullmastiffblanding ned, for det havde de lært man skulle, når den spillede op. Så skulle den ligge stille på siden, til den overgav sig.

En opdrætter, der konsekvent alfaruller 3 ugers hvalpe, inden de bliver for dominante.

Jeg er sikker på at mange andre herinde kan komme med samme oplevelser, der er sket / udtalt for nylig.

• Mette S
    Mette S Tilmeldt:
    maj 2019

#54   11. maj Synes godt nok også, det er lidt rystende. Troede helt oprigtigt, at folk var kommet noget kun længere end det. Hvis jeg så på en hjemmeside, at instruktørerne/trænerne var DKK uddannede, ville jeg netop tænke, at jeg undgik alt det der dominans/alfa/tage magten ævl..

Møder du den her opfattelse hos nogle af dem, du har på dine hold AG?

• #55   11. maj Men hvis man ser 20 år tilbage så var det vel nærmest alle der troede hundene ville overtage verdensherredømmet hvis mennesket ikke gik først ud af døren og spiste først, alfarul og vise hundehvalpen at den havde pisset på gulvet.

Mange folk er heldigvis blevet klogere på området. Og ved åben og ærlig info og debat skal det nok blive bedre. Bare vent smiley
    Desværre så holder nogle mennesker meget stejl på deres overbevisning og lukker bare af for debat. Det nemmeste er at få nye folk ind i folden og så holde tvivlerne på afstand.
    Der er jo penge i hundetræning.
    Jeg får det helt dårligt når jeg ser alle de reklamer for “hundesprog”. Efter at jeg deltog på et gratis webseminar bliver jeg bombarderet med reklamer derfra. Det var en lang dominanssnak. Og mange førstegangshundeejere åd det råt.

• #56   11. maj Første gang jeg så en kursist alfarulle sin hund blev jeg vred og overrasket. Men fandt hurtigt ud af at gribe situationen anderledes an.
    Komme med forslag til hvordan man ellers kunne reagere. Hvorfor hunden gjorde som den gjorde og at tilliden virkelig lider skade ved sådanne overgreb.
    Det værste man kan gøre er jo næsten at jage kursisten væk.
    Men samtidig er jeg også klar i spyttet over for de andre kursister at det ikke er den bedste måde at gøre tingene på.
    Rom blev ikke bygget på en dag men jeg tror på at vi er på vej i rigtig retning og hele tiden bliver klogere på og lærer mere af vores kære hunde

• Mette S
    Mette S Tilmeldt:
    maj 2019

#57   11. maj Det er nok også den bedste måde at gribe det an på. Hvis du havde jaget kursisten væk, havde denne højest sandsynligt fortsat med sine metoder. Man kan også sagtens "fraråde" metoder på en pæn måde, som du gør, og derefter komme med et bedre alternativ.

Troede dog på ingen måde, at det stadig var så udbredt!

• #58   11. maj Jeg tænker vi skal længere end 20 år tilbage, før det var noget alle hundeejere troede.
    Min bror og jeg gik som børn til træning med familiens hunde i DCH. Jeg har sådan liiige nået at gå kortvarigt på et hold med "kæft, trit og retning" med den første hund jeg kan huske vi havde, men allerede her var der ikke snak om hvem der går først ud af døren eller om hunden må være i sofaen - det handlede mere om, at hunden skal adlyde "fordi jeg siger det" osv. Da vi bagefter fik vores collie (for 25 år siden) var det havnet helt i den anden grøft. Vi trænede øjenkontakt, spyttede godbidder og sad i rundkreds og kælede vovser... og SHAPEDE øvelser, ikke med klikker, men alligevel smiley Det er som nævnt 25 år siden i en lille, vestjysk by, som sjældent er den første til at opdage sådan noget nymodens noget som moderne hundetræning smiley

I al den tid jeg har haft hund, har det hedder "Men for 20 år siden" - det kan ikke blive ved at være 20 år siden smiley

Og jeg tror ikke, man skal regne med at hele hundedanmark ændrer holdning. Jeg tror det sker med generationsskifte rundt om i klubber og på trænibgspladser, for det virker altså, det der med helt klare regler... og det har virket i alle de 50 år træner Jensen har haft hund, så han styrkes jo dagligt i sin antagelse af, at det virker, fordi vovse kender sin plads.

• #59   11. maj Jeg tror også desværre at “alfa” “ulv” og “dominans” er noget som mange folk tror på som ikke har hund - fordi det har været sådan da de voksede op, og siden da har de ikke skulle tage stilling til det igen. Det er i hvertfald min erfaring når jeg snakker om hvordan jeg opdrager/træner min hund. F.eks. Da jeg kom til at fortælle at Holger sover i min seng - var svaret prompte - nej det kan man da ikke, den skal have sin egen seng (helst i bryggerset). Den skal jo ikke tro at den er herre i huset. Og det svar kom fra min mormor som aldrig har haft hund. Eller en i familien som sagde jeg skulle putte min hund på plads (da han gøede) ved at tage ham i hoved og hale og råbe / udvise min dominans. Da jeg så sagde, at jeg faktisk ignorer det og vender ryggen til, blev han så forbavset, det kunne man da ikke - så lærer hunden aldrig. Denne mand har heller ingen hund.

Kommentér på:
"Det er mig eller hunden" UK