{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
573 visninger | Oprettet:

Vådfoder {{forumTopicSubject}}

Er der nogen herinde der fodrer med vådfoder som primær ernæringskilde?

Min kræsne fyr er gået fra sit råfoder og nægter at røre det - det hænder i ny og næ at han bliver træt af at spise det samme, og kald mig curling”mor”, men jeg skifter altså efter herrens smag og behag. Og jeg sulter ham ikke til han æder. Så er den uddebateret smiley

Men nu er hans kærlighed så faldet på vådfoder. Og jeg har været ude og handle ind i dag. Og for første gang i 14 dage spiste han et helt måltid og slikkede skålen ren, så der var jubel i det lille hjem. Men jeg kan ærlig talt ikke helt regne ud om det er fint nok som primær ernæringskilde i en periode fremover - det er godt nok et fuldfoder, men alligevel. Er der nogen der fodrer med vådfoder som eneste foder, og hvordan fungerer det for jer?

Kommentarer på:  Vådfoder
  • #1   11. maj Han kan leve fint og godt på vådfoder resten af hans liv.

• #2   11. maj Hvis du ellers køber en ordentlig kvalitet vådfoder, burde han såmænd fint kunne leve af det.

Min kræsenrøv er endelig blevet madglad efter at hun får vådfoder om morgenen (jeg pakker 7 poser om søndagen, smider 4 i køleskab og 3 i fryseren), og så får hun tørfoder om aftenen. Af tørfoder har hun 3-4 forskellige, så hun får en ny variant hver dag.

Bare som alternativ til at holde en schæfer kørende på vådfoder smiley

• #3   11. maj Mon ikke han om ti dage igen går fra foderet og vil have noget andet serveret? Er tendensen begyndt, så fortsætter den gerne. Men så kan du da skifte vådfodermærke i stedet smiley
    Platinum har et fantastisk vådfoder. Jeg bruger det som topping eller i Kong.
    Du skal bare sørge for en tandrensende aktivitet, hvis ikke hunden gider kødben og større stykker kød længere, da plak ellers ophobes.

• #4   11. maj #2

Jeg har købt Real Nature, er startet med varianterne Wilderness Pure Duck og Pure Horse, og så tager vi den derfra. Jeg er super begejstret for at de hverken indeholder korn, kartofler eller bælgfrugter (kan aldrig huske om kartofler også er bælgfrugter eller kun går under kategorien rodfrugter.... uanset, masser af stivelse...), så jeg håber bare han trives på det så længe han vil æde det smiley Tørfoder fungerer desværre ikke særlig godt, han pure nægter at æde det, men tanken er god smiley Det må gøre lidt ondt i pengepungen... men kun 100kr dyrere end råfodring på månedsbasis, så tænker det går smiley

Det gør han helt sikkert - måske om tre dage - måske om tre måneder, men han skal helt sikkert nok blive træt af det smiley
    Han får stadig ben og tørrede huder af forskellig art (ører, muler, sener, luftrør, lunger, halse osv), så tænker det går, og ellers må der en årlig tandrensning til når han alligevel skal vaccineres smiley

• #5   11. maj Gaddafi er en sær hund.
    Han elsker råt og han hader det - det vil sige at han er helt vild med råt, hvis det er hakket eller skåret ur i små biddet.
    Giver man ham en hel kotelet eller kyllingelår, så spiser han det ikke
    Han er sær. Giver man ham en hel pølse eller frikadelle, så spider han den hellere ikke. Det skal skæres ud i små bidder.
    Han spiser hellere ikke rå fisk.

Somme rider går han også fra det rå selv om det er hakket eller skåret ud i små bidder.
    Når han er i det humør, så hælder jeg godt med kogende vand over hans råfoder og lader det stå lidt.
    Når vandet er hældt fra og det er kølet af, så glider det ned med velbehag.

Måske du kunne prøve det samme med at hælde kogende vand over.

• #6   11. maj #5

Fuck hvor jeg kender det.... Mage til besvær smiley Lige pt tror jeg vi forsøger os med vådfoder i en periode - han er helt syg med det, og nu har jeg købt ind til de næste 14 dage... Men når (og ja, jeg siger når...) han bliver træt af det, så kan det være jeg skal prøve det med råfodring igen. Vi går under alle omstændigheder tilbage til råfodring igen i hvert fald... Men jo, det lyder som om han er sær... og sær hund er du ikke alene om smiley

• #7   11. maj Men hvorfor ikke mixe? Kør vådt og råt blandet - så kan det være at variationen gør at han ikke kører træt i det.

Husk også at købe noget vådt med ren kallun. Det er en helt særlig form for lækkerhed, siger mine smiley

Zooplus har et super udvalg med ren kød, og der er i Rinti både lam og hest (og flere andre), der er Wolf of Wilderness med rensdyr og vildsvin, Happy Dog har vildt, Zooplus Selection har lækker kylling som ren eller med ris eller søde kartofler og mange flere (vi undgår oksekød, svin og fisk, så derfor nævner jeg kun dem damerne herhjemme spiser).

• #8   12. maj #7

Jamen det kunne da godt være jeg skulle prøve det også, men umiddelbart ligner han en der lugter til en lort når han lugter til skålen med råt, så jeg tvivler... Men måske smiley

Kallun får han dog stadig råt - også en helt særlig lækkerhed der aldrig slår fejl herhjemme smiley

Jeps, har kigget og de ser ok ud nogle af dem, dog forsøger jeg at undgå kartofler, korn og bælgfrugter helt, og det snævrer feltet en del ned... Og så er RN faktisk det billigste med de krav jeg har... Men helt sikkert værd at kigge derinde også. Jeg går primært efter and, hest, eksotiske proteinkilder (kænguru, struds mm) og kanin, men vildt og lam kan også gå i en snæver vending. Jeg udforsker lidt mere, jeg er sgu ikke så kendt i vådfoder, det er pudsigt nok ikke ret brugt herhjemme.

• #9   12. maj Hvad er det for en hund du har ?

• #10   12. maj John, jeg er 100 % sikker på at det er en schæfer.

• #11   12. maj Ok men iflg profilen er den død og ingen ny oprettet.

• #12   12. maj Det er en Schæfer.

• #13   12. maj Og racen er lidt ligegyldig, når det kommer til at leve af vådfoder smiley

Et godt vådfoder er langt at foretrække fremfor mange tørfoder.

• #14   12. maj #9

MB og Anni har fuldstændigt ret i at jeg har schæfer. Men om det var en Golden, GSP, DSG, Puddel eller Cane Corso, så tænker jeg ikke det betyder det store ifht spørgsmålet om at fuldfodre med vådfoder smiley Det eneste der kan tænkes at være en forskel er nok mængden og dermed prisen - men jeg er i forvejen en af de sindssyge individer der bruger aaalt for mange penge på hunden, og han blev råfodret fuld tid før, så det er ikke en bekymring smiley Hvad tænker du selv siden du spørger til racen?

Jeg må indrømme at jeg faktisk er overrasket over at det ikke er mere udbredt at fodre med vådfoder end det er, efter at have undersøgt lidt forskellige mærker og typer. De gode mærker er jo næsten råfodring på dåse, mængden af kød er kæmpe stor og der er ikke alt muligt unødvendigt fyldstof og stivelse i. Tænker det er en blanding af prisen (for det er helt sikkert dyrt at fodre med 1-1,2kg vådfoder om dagen), og så myten om at vådfoder er “slik” og giver dårlige tænder. Så længe man supplerer op med ben, og måske renser tænderne i ny og næ, så tænker jeg ikke det er et problem smiley

• #15   12. maj #9

smiley

profilbillede
  • #16   12. maj Jeg tænker såmænd økonomi primært.
    Skulle jeg fodre mine 2 med vådfoder ville det koste mere end jeg ville ofre på hunde.
    En bette gravhund ville der være bedre økonomi i. smiley

Jeg vil undlade at beskrive min egen mening om den måde at fodre på i øvrigt.
    Det er et frit land. smiley smiley

• #17   12. maj #16

Jeg har umiddelbart ingen øvre grænse for hvad jeg vil “ofre” på min hund, han er valgt til, og det forpligter på flere planer. Så hvis det er det der skal til for at han trives, jamen så er den jo ikke længere, og det kunne ikke bekymre mig mindre om jeg fodrer ham for 200 eller 2000kr om måneden smiley

Din mening om at fodre “på den måde” (hvad det så end betyder smiley ) må du da gerne holde for dig selv, hvis den er så giftig som du antyder smiley

• #18   12. maj Du skal bare være møgopmærksom på hans tænder, hvis du kun fodre med vådfoder.
    Rigtig mange hunde får dårlige tænder som følge af det.

En retriever ville aldrig kræve vådt foder. Men en puddel ville helt klar kunne opdrage sin ejer til kun at fodre med kyllingeskind. (Nu du talte om racer og fodring)

• #19   12. maj #18

Jeg er selvfølgelig obs på hans tænder - det er vel helt normalt, uanset hvad man fodrer med, at man generelt holder øje med tænder og andre sundhedsmæssige faktorer smiley Han får fortsat ben og tørrede huder (ører, muler, sener mm) og jeg kigger hans tænder en gang om ugen, så det er jeg slet ikke bekymret for. Det er vel i og for sig heller ikke anderledes end at råfodre med fuldfoderblandinger som er fars - det har jeg kendskab til mange der gør, og Elmo fik det selv i 3mdr, og tænderne er super fine på alle individer smiley Jeg tror til gengæld man kan få store problemer med tørfoder som klistrer fast på tænderne og indeholder svingende mængder sukker, hvis ikke hunden ellers får ben eller anden hjælp til tandrensning.

Åh det ved jeg nu ikke - jeg kender en retriever der ikke spiser hvad som helst smiley De findes, men det er nok en minoritet i retriever familien.

• #20   12. maj Vax
    Jeg kender ikke nogle der udelukkende råfodre med fars. Det er der sikkert nogle der gør.
    Min egen hund gider slet ikke råt i de mængder.

Angående foderpiller på tænderne , så slider de tandsten og plak væk. Og de skylles af, når hunden drikker.

Most vådfoder slider ikke noget væk.
    Men det er rigtig godt at hunden får noget at tygge på, ved siden af.
    Men overvejer om maven får fibre nok.

• #21   12. maj #20

MUSH og VOM er gode eksempler smiley Og det er formidabelt foder, specielt MUSH er jeg begejstret for (hunden er så ikke mere...)

Jeg er ikke helt enig i tørfoderdelen, jeg tror simpelthen ikke på at hunden når at få foderpillen op omkring tandroden og rense, og mængden af sukker tror jeg også kan skabe problemer. Men igen - hver sine præferencer, jeg ville vælge våd eller råt over tørt any time, jeg tror ikke på at tørt er godt, hverken for tænderne, mængden af sukker, korn eller den nye DCM forskning vedr bælgfrugter og taurin. Men man skal gøre hvad der virker for ens hund, det gør jeg smiley

Fibre tænker jeg også på, men nu må jeg se hvordan han responderer - grøntsager bliver ikke løsningen, så må jeg se hvad der så skal til hvis det ikke er nok smiley

• #22   12. maj Vax hvis hunden ikke vil spise det råfoder der, er det så et godt foder?

Nu ved jeg ikke hvilket tørfoder du kender til, men der har ikke været sukker i det jeg har brugt.
    Og det er kvaliteten af det foder du vælger, der afgør om det lægger sig blødt om tænderne.

Min hund bliver 11 om få dage. Han har ikke fejlet andet end en flækket pote og to bindevævsknuder og en fedtknude.

Han har alle sine tænder endnu og de er rigtig fine.
    Han løber stadig 3-5 km om dagen, ud over markerne.

Han har aldrig fået andet end et godt kvalitets tørfoder og rester af libitum fra køkkenbordet.
    Han har iøvrigt en blod/organprofil uden anmærkninger.

Så jeg giver ikke så meget for dit argument med hverken råt eller vådfoder smiley

• #23   12. maj #22

Som jeg skrev, så gør han det med ALT. Råt, tørt, vådt, you name it - han går fra det efter en rum tid. Så han er ikke den rigtige at spørge smiley

Dejligt at han er frisk, frejdig og har fine tænder. Men det ændrer jo ikke på fakta vedrørende næringsstoffer smiley

Selvfølgelig er der sukker i dit tørfoder, der er sukker i mere eller mindre alt, men betydeligt større mængder i tørfoder end i råt/vådt. Hvor kommer kulhydraterne i dit foder fra? Korn = stivelse (sukker), kartofler + søde kartofler = stivelse (sukker), grøntsager og frugter = stivelse, kostfibre og frugtsukker. Alt sammen bliver nedbrudt til glukose i tarmen og optaget i blodbanen. Min hund fungerer utroligt dårligt med stivelse, og det er en velkendt faktor i udviklingen af gærsvamp - både hos mennesker og dyr.

Nu var det dig selv der bragte den på banen mht tænder og tørfoder vs vådfoder, og det er ikke et argument mere end det er reelle facts - prøv at læse lidt om DCM og bælgfrugtholdigt foder, som er kontraspilleren til tørfoder med korn. Det er spændende (og lidt skræmmende) læsning smiley

Over and out, og tak for input smiley

• #24   12. maj En hund der æder hvad der bliver serveret er en sund hund, er min påstand, og gerne forskelligt.
    Æder den ikke er den ikke sulten, eller venter på at favoritten bliver serveret smiley

• #25   12. maj #24

Her må man gerne få favoritten smiley

• #26   12. maj Mine hunde får også det de kan lide. Kigger ikke på pris. Specielt Rubi (Corgi) er en kræsen lille dame. De får lige nu Carnilove tørfoder, blandet med Lukullus vådfoder. De får også tit en ordentlig klat hakket oksekød oveni. Men du spørger indtil vådfoder, og kan som skrevet anbefale Lukullus, kan købes til en god pris på Zooplus smiley

• #27   12. maj Her er favoritten en bakke Stryns leverpostej, men favoritten er nok ikke altid det bedste valg.

• #28   12. maj #27
    Nu er det jo favorit VÅDFODER der bliver antydet til...
    Men du vil vist bare gerne have det sidste ord smiley

• #29   12. maj #26

Helt det samme her smiley Det er der IMO heller intet galt i, tror i bund og grund det handler om folks personlige indstilling og den skal man ikke anfægte så længe hunden ikke lider overlast. Tak! Jeg kigger på

Så er det sgu da heldigt at favoritten ikke er noget så uhumsk som leverpostej herhjemme, når nu jeg er sådan en frygtelig curlingmor, som føjer min lille verdenshersker smiley smiley smiley

• #30   12. maj Så ville der i hvertfald blive en relativt fed og fejlernæret schæfer, der ikke blev ret gammel.

• #31   12. maj #30

Det har du fuldstændigt ret i smiley

• #32   12. maj Andy, ( han er SÅ savnet) han var en snedig hund.

Han vidste, jeg havde kalvehjerter i fryseren og vådfoder i skabet, så han sagde nej til tørfoder.

Så sultede han en hel dag og så fik han kalvehjerte og vådfoder. Men hvordan fanden vidste han at jeg havde det??

Vores hunde lever så kort tid, mad er en af deres glæder, så hvorfor ikke forkæle de hunde?

• #33   12. maj Vax, det er måske lige at stramme den, at sige at det er råfoder på dåse. RN Pure Horse er 70% hest, med det består af hjerte, lunger, lever, mave og kød. Nu har de, klogt nok, ikke skrevet hvor stor en del der er af hver, men jeg tænker at det er ret langt fra at ramme sammensætningen på et byttedyr (hvis det er den måde man barfer).

Der er nogle af Bio-varianterne på zooplus, som har temmelig meget muskelkød i.

• #34   12. maj Mine hunde får aldrig samme foder to dage i træk. Den ene dag står den måske på vådfoder mixet med grøntsager og deres olietilskud. Næste dag får de råt blandet med ris eller kartofler, en anden dag tørfoder med lidt middagrester/ost/æg eller de får hjemmelavet mad, hvis jeg har fundet noget datokød, som jeg kan tilberede med grønt mv. i.
    De går aldrig fra foderet.

• #35   12. maj #33

”De gode mærker er jo næsten råfodring på dåse” - var vidst det jeg skrev smiley Aldrig at det var RN, og aldrig at dåsefoder er råfodring, for det er det selvfølgelig ikke. Men nu råfodrede jeg efter NRC retningslinjer afbalanceret i PDD, og efterfølgende med MUSH, så inddelingen af muskelkød (hvilket i øvrigt både hjerte, kallun og lunger også går ind under), organer og ben var totalt afgjort af den specifikke opskrift og de næringsværdier jeg skulle ramme i samtlige parametre smiley For mig er god råfodring ikke at fyre op for muskelkød og ben, men at ramme en afbalanceret diæt hvor hunden hverken bliver over- eller underernæret med nogen vitaminer, mineraler mm... Så så længe foderet er afbalanceret, certificeret og godkendt som fuldfoder, så er jeg ligeglad med inddelingen smiley

• #36   13. maj Okayyyyy, jeg kan godt se at du står helt fast på det, og måske ikke helt er interesseret i at blive skubbet lidt til. Det var såmænd bare for at du måske reflekterer lidt over hvor meget indmad din hund får på daglig basis.

Men jeg hopper ud igen. Pøj pøj med projektet smiley

• #37   14. maj #36

Det handler da slet ikke om at jeg ikke kan tåle “at blive skubbet lidt til” smiley Men 1. du lagde ord i munden på mig, og jeg orienterede dig bare om at jeg aldrig havde påstået at RN er decideret råfodring på dåse. Og 2. jeg sætter pris på dit input, men det er vel også rimeligt at gøre opmærksom på at der er taget højde for det, da jeg kvag tidligere fodring er vant til at fodre efter næringsværdier, frem for ratio diets, og derfor ikke mener at mængden af organer i sig selv har den afgørende betydning, men derimod de næringsværdier de tilfører, og om foderet så er afbalanceret derved. Når RN er godkendt som et fuldfoder, så tænker jeg at det er afbalanceret, uagtet mængden af organer, som angiveligt må passe siden det kan godkendes smiley

Med det sagt, så er det jo egentlig bare fuldfodring med vådfoder jeg spørger til ifht kalorier/fedt og daglig mængde, ikke hvorvidt lunger, mave og hjerte er organer, hvilket det selvfølgelig ikke er smiley Men tak!

Kommentér på:
Vådfoder