{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.003 visninger | Oprettet:

Racevalg {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Jeg skal have en hund på et tidspunkt men det er først tidligst om 2 år, så vi er langt ude i fremtiden. Jeg kan bare godt lide at have styr på tingene, og at undersøge forskellige kenneler.

Jeg har altid sagt at jeg vil have en Finsk Lapphund men nu er jeg kommet i tvivl da jeg synes Berner Sennen også er en hund efter min smag.
Kæresten vil gerne have en Schæfer smiley

Måske i har nogle forslag på hunde jeg ikke har tænkt på?

Jeg vil først have hund når jeg bor i hus med have, lige pt bor jeg i lejlighed og er under uddannelse..

Jeg er opsat på at træne og arbejde med hunden i den tid det kræver for at hunden får tilfredsstillet sine krav.
Jeg ønsker at træne forskellige ting, det er ikke helt på plads det kommer os an på hunden.. Men noget lydighed selvfølgelig, gerne DCH og konkurrencer. Muligvis spor, NW, rally eller noget helt andet smiley

Det kommer til at være min hund hvor jeg står for at lære den nye ting, og al træning på hold, men kæresten vil hjælpe med de daglige gåture og at vedligeholde opdragelsen smiley

Tænker i umiddelbart at en Finsk Lapphund eller en Berner Sennen vil kunne leve op til hvad jeg har skrevet, eller har i andre bud? smiley
Jeg ønsker hund med DKK stamtavle og sundheden skal være prioriteret hos avler smiley

Kommentarer på:  Racevalg
  • #1   14. maj med fare for at skyde helt ved siden af, så passer de Bernere jeg har kendt ikke til den aktivitet du beskriver ...

Lapp hunden har jeg kun mødt en af, den var mest til lange gåture, helst med en pind i munden, om det er til fx agility aner jeg ikke ...

• #2   14. maj Hanne - Hvilken slags aktivitet tænker du berner sennen har brug for? smiley
    Jeg tænker umiddelbart de fleste (alle?) hunde kan gå lydighed, på hvilket niveau er jo så spørgsmålet smiley

• #3   14. maj Tænker det lyder som finde racer, så skal du så overvejer om du vil have så stor en hund som en berner er. Plus jeg har mødt et par enkle finner som ikke var så gode til det uden snor, pga de gerne ville bruge næsen meget.

Men har mødt begge racer på de forskellige rally hold og finner også på agility:)

• #4   14. maj Michelle C : Det er altid en god ting at være i god tid og undersøgende. Dejligt at du vil have en DKK hund, men du må for guds skyld ikke kalde en DKK opdrætter for avler ! Så risikerer du at komme til at træde vedkommende over tæerne !

En DKK opdrætter er opdrætter ! Dem jeg kender, opfatter ordet avler som negativt klingende og er ofte det ord man bruger om hunde fabrikker.

Jeg kender kun få eksemplarer af de racer, du selv har fundet frem til, så der kan jeg ikke bidrage, men pøj pøj med at finde den helt rigtige hund, når den tid kommer smiley

• #5   14. maj De bernere jeg har kendt har simpelthen været SÅ kedelige til træning. De gør hvad de skal men uden den store iver.

• #6   15. maj Min søster har en Berner Sennen. Hun går fint uden snor, har styr på lydighed og vil gerne træne - men hun er ikke entusiastisk omkring det, hun brænder ikke for det og gentagelser keder hende. Hun lader gerne børnene holde snoren og synes det er hyggeligt når de går tur sammen. Hun er den mest kærlige hund - også omkring børnene. Har et godt stabilt sind og tager sig hverken af udrykning, pludselige lyde fra børnene eller andet. Hun vogter sit hjem og fortæller hvis nogen går op til havelågen, og hun ville ikke tillade en indbrudstyv.
    Det er en stor hund, og hun ved på ingen måde hvor stor hun er. Du får hele hendes vægt når hun stiller sig op af dig for at blive nusset og hun er ikke bange for at komme til at sætte sig på dig når du sidder på gulvet.
    De er stærke! meget stærkere end du regner med! I teenagealderen med en lækker fært, skal der kræfter til, hvis h*n beslutter sig for at ville den anden vej.
    Det er en fantastisk hund, som jeg helt sikkert skal have på et tidspunkt - jeg gider nok bare ikke pelsen, og der er nogle andre småting hvor jeg finder Grosser Schweizer Sennen mere interessant - det er dog et sidespor.

Der er meget forskel på racerne du har nævnt, og det kommer an på hvor ambitiøs du er med træningen. Hvis det skal være hyggeligt og med en loyal ven, vil Berner Sennen meget gerne være din partner. Der er dog mere oplagte valg af racer til både agility og nosework hvis du er ambitiøs.

Finsk Lapphund kender jeg ikke.

• #7   15. maj Canmax - Hov det var vist en smutter smiley det er selvfølgelig opdrætter jeg mener

Hjemmegående - Okay æv at du har oplevet dem så kedelige. Jeg har kun mødt et eksemplar af racen på gåture, der er den frisk men det viser selvfølgelig heller ikke hvordan den er til træning smiley

Ziva - Tak for dit svar smiley Jeg kan nok læse mig frem til at jeg er mere ambitiøs end hvad en Berner kan give mig, jeg vil gerne nørde gentagelser og prøve at nå så langt som muligt i lydighed og måske nogle andre ting også smiley
    Det er nok os mere Bernerens sind og udseendet jeg faldt for smiley

Af hvad jeg ved er den finske lapphund heller ikke en der gider en masse gentagelser, så måske jeg skal ud og kigge på helt nye racer..
    Mine forældre har haft en labrador - helt sikkert dårlig avl men det er bare ikke en hund der siger mig særlig meget, men jeg har så også kun mødt "hyggehunde" ikke nogen der var trænet i noget som helst smiley

• #8   15. maj Hvis du gerne vil DcH og synes at konkurrence er skægt så er hverken en Finsk Lapphund eller en Berner du skal have. Så vil schæferen (brugsmodel) være et ganske udmærket bud.
    En af mine gode veninder opdrætter Finske Lapphunde; det er hunde til lange gåture, klap og kæl og en smule træning til husbehov. Husk på at racens oprindelse er som 'gårdhund' hos samerne og som rensdyrhyrde - noget helt andet end de racer der er lavet til at hyrde får/kvæg i europa smiley
    Berneren kender jeg kun fra nogle DKK træningspladser. Mit indtryk ikke ligefrem en race der virker meget minded for at synes at lydighedstræning er superfedt.

• #9   15. maj Er vokset op med Berner sennen. De er så dejlige, mén de har ikke en særlig entusiastisk disposition. Så leder du efter en hund der virkelig ligner som den nyder/engagerer sig i det i laver, så måske ikke den. Den ser altid ud som om den bare ikke gider, selvom den hygger sig. Alle vores havde konsekvent aldrig snor på. Det gik min far ikke ind for. De er dejlige hygge bamser, men de kræver meget motion (gode lange gåture).

• #10   15. maj Mette - Jeg er nok os kommet til samme konklusion.. smiley Jeg har kigget lidt på schæferen også nu når kæresten siger det er en hund han godt kunne tænke sig.
    Jeg finder det svært at finde hunde hvor ryggen ikke skråner alt for meget, jeg er ikke inde i om det er noget der faktisk vil kunne påvirke deres sundhed men jeg synes ikke det ser sundt ud smiley

Så ser jeg også mange opdrættere af schæfer stiller deres hunde i forskellige ipo og kriminalklasser det lyder vildt, og jeg vil være bange for om vi vil kunne leve op til og udnytte hundens potentiale, især som førstegangs ejere smiley

Julie S - Tak for svar smiley jeg må kigge mig om efter andre forslag hvis schæferen ikke passer smiley

• #11   15. maj Hvis du vil nørde træning med mange ens gentagelser, så er Berneren ikke det rigtige valg. smiley

Så er Grosseren nok et et bedre match trods alt, hvis hunden skal være stor. Men til nørderi træning er den stadig ikke optimal. De er ikke ejerfixeret nok. Min vil aldrig kunne komme til at slå en af de små grå irreterende ejerfixerede Schæfere. smiley

Vil i gerne have en hund, som kan den slags uden problemer, og som du også vil kunne vinde med, så er det en Appenzeller Sennenhund.

Den er jo også meget smukkere end en Schæfer. Det kan alle jo se med egne øjne:

profilbillede
  • #12   15. maj Schæfere af brugslinjer har ikke den skæve ryg.

Det er rigtigt at mange opdrættere skriver om IPO/IGP og PH (kriminalklasse). Det er jo fordi avlshunde af brugslinjer helst skal have præsteret noget. Og jeg forstår godt dine forbehold om en brugsschæfer til førstegangshundeejere. Jeg har selv været de tanker igennem, selvom jeg nu har haft hund i 13 år og har trænet DcH program i 8 år.

Der er jo flere ting man skal gøre sig klart. Er man klar til at lægge det kæmpe arbejde, der er i sådan én, de første par år? Schæferen er en virkelig klog og lærenem hund, på godt og ondt. Bliver den ikke stimuleret nok, bliver den besværlig. Enten finder den selv på underholdning, og ellers bliver den en pest for sine omgivelser - larmende, udfarende og ustabil i hovedet. Omvendt får man en fantastisk og loyal hund, hvis man lægger det store arbejde de første 2 år.

I et program som DcH vil du have rigtig gode muligheder med en brugsschæfer. Særligt hvis du vælger en hund af linjer, som dyrker PH. Det der er med PH, er at de har den løbeglæde og evnen til at arbejde selvstændigt langt fra fører, og dét er guld værd i de højere DcH-klasser.

Hvis du stadig er i tvivl om schæferen, så prøv at kigge på en chodsky pes. Den ligner en schæfer, men er noget mindre og har lidt mere pels. De er også schæfer-light i hovedet. Vi har efterhånden et par stykker i DcH, og de gør det godt!

Et andet alternativ kunne være en kelpie. Igen, noget mindre, men en hurtig og meget trænbar lille bandit.

• #13   15. maj Hvorfor er det at man skal have en schæfer for at kunne gå Dch konkurrence???

Jeg ser så mange andre racer også, det lidt som hvis man skal løbe agility konkurrencer skal man også have en border eller sheltie.

Til TS er konkurrencer det vigtigste for dig?? Eller hvad er??
    Jeg var en af dem der lyttede til hvis jeg ville noget var det den race jeg skulle have (ja min sheltie, ja jeg elsker hende)men min bedste træningspartner er min Boston. Ja den gamle kommer jeg aldrig til konkurrence med, fordi hans ryg og hofte.

Jeg kan nørde med begge mine racer, for det kommer an på hvordan man gør det.
    Me her hjemme er det vigtigste at de fungere i vores hverdag. Og ja der Boston bare min race og den har i mange år haft en plads i mit hjerte.

• #14   15. maj Martin - Det er en flot hund der smiley
    Må hellere få kigget nærmere på de der irreterende ejerfixerede Schæfere smiley
    Har ikke hørt om en Appenzeller Sennenhund så den må jeg lige kigge lidt på også smiley

A med bomstærk og tykke - Tak for svar smiley muligvis dumt spørgsmål.. hvordan finder men ud fra opdrætters side ud af om det er brugslinjer eller højavl? (er det, det, det hedder?)
    Jeg er helt med på at det kræver arbejde især de første par år og det er jeg og min kæreste også meget indstillet på til den tid smiley
    Jeg har tænkt mig at gå på forskellige hold helt fra hvalp da jeg ikke ved så meget om opdragelse endnu, har tænkt mig at læse en masse når vi kommer nærmere udsigten til hund smiley
    Jeg vil helt sikkert kigge på de andre racer du foreslår, selvom jeg helt sikkert mere er til hunde af en god størrelse smiley

• #15   15. maj Ansofie - Det er træningen og samværdet med hunden der er vigtigst for mig, ikke konkurrencerne, men det er et stort plus da det er der jeg finder motivationen til at træne, hvis vi har noget at træne op til smiley

• #16   15. maj @Ansofie,
    Man kan i teorien nørde med alle racer. Det vil jeg give dig ret i.

Men vil man gerne vinde, så er der altså et begrænset udvalg af hunde.

En Schæfer er bare nemmere at lave gentagelser med end en Grosser foreksempel.

Min er lige så god at træne med som Schæferen så længe den synes det er sjovt, men bum, så gider han ikke mere, mens Schæferen stadig står og glor beundrende på sin ejer og nærmest tigger efter flere øvelser.

Hvis du går ind på PH's hjemmeside, så vil du se, at det er altså Schæferen og Mallerne der ligger højst. En gang i mellem på listerne så dukker der andre racer op, som en Appenzeller, hvilket er sjovt, da der jo dæleme ikke er mange af dem i DK.

Jeg har foreksempel aldrig bare set en Appenzeller i DK.

• #17   15. maj Ja men vil du have en DM hund. Jeg tænker også vi skal evt tænke over hvad konkurrence betyder for os, er det DM eller er det at komme ud og være med? Ved ag er konkurrence for mig, lige så vigtig med hygge og stemningen.. det samme når jeg udstiller. Når jeg så vinder er det mega fedt. Men jeg bruger også konkurrencer for at udvikle mig selv og få nye fif.

Har endda trænet Ipo med min Boston for at få et bedre bånd.

• #18   15. maj Hvorfor er det at man skal have en schæfer for at kunne gå Dch konkurrence???

Hvem i alverden skriver det? smiley

TS, med dine øjne kan du SE hvilke hunde der er brug og hvilke der er højavl (med meget få undtagelser). Brugshunde er typisk grå, sorte eller næsten sorte med lidt lyse/gule markeringer ved øjne, bryst og på benene. Prøv at finde den bruger der hedder CH, og se hendes to hunde. De er begge brugshunde.

Højalvshunde er gule med sort sadel, og der er relativt lille variation i deres farver. De kan være lidt lysere eller mørkere, men det er godt og vel sådan de ser ud.

Jeg har ikke særlig meget godt at sige om højavl, så dem må jeg nok hellere lade være med at beskrive yderligere smiley

Men prøv at kigge på Kennel Crympe - de laver nogle meget smukke brugshunde, som ikke går allerhøjest i tændingen.

• #19   15. maj A med bomstærk og tykke - Tak for forklaringen smiley jeg har godt læst mig til der er noget med de højavl der, folk ikke er så vilde med smiley
    Jeg tror alle de opdrættere jeg har kigget på har været brugshunde så smiley
    Jeg vil helt sikkert kigge på crympe, jeg er allerede igang med at kigge på opdrættere, der er godt nok MANGE i midtjylland smiley

Men intet er fastlagt endnu, dog hælder jeg pt mest til schæferen ud af de forslag der er kommet her i tråden smiley

• #20   15. maj Som et alternativ kunne du/i kigge på chodsky pes smiley mange siger det er et sundere alternativ til schæfer.

Jeg har mødt et par og de var fantastiske smiley

• #21   15. maj @Martin der jeg vil hen er hvad TS ligger i ordet konkurrence. Er det DM eller er det at deltage. Hvad betyder det at komme til konkurrence for TS.

For jeg vil mene de racer hun næver hun vil have er ikke nærheden af hvad en schæfer er, og slet ikke nogen af brugslinierne.

Så vil ikke bare anbefalede hende en schæfer, hvis det fordi konkurrence ikke er det vigtigste, men mere at hun gerne vil af sted for at komme ud.

F.eks ville min kæreste have en FB eller staff. bullterrier, ikke nogle racer jeg vil have. Og det er mig der træner og bruger største del af tiden på dem, mener jeg det vigtigste er jeg finder den race der passer til mig og ikke ham

• #22   15. maj Ansofie - Jeg ved ikke hvordan det skal skrives uden at komme til at lyde forkert.. Jeg vil da være træt af at tage til konkurrence og altid være sidst.. Jeg vil gerne have en hund der har potentialet til at vinde, så er det bare om vi har evnerne til at træne den så godt, at det faktisk kan blive en realitet smiley

• #23   15. maj Nej du kommer ikke til at lyde træls, for det kun dig der kan fortælle, hvad der vigtigst.

Men hvis du hælder til schæfer vil jeg tager ud forskellige steder og se dem arbejde.

• #24   15. maj @13 og 18: Det er nok det man får ud af at læse mit indlæg #8 smiley
    Det er bestemt ikke sådan at man ikke kan træne fx DcH programmet med alle mulige racer. Det kan man godt. MEN hvis man synes at træning og konkurrence er sjovt så er det da bare ikke fedt at stå med en hund, hvor man render ind i begrænsninger fordi den egentlig ikke rigtigt 'tænder' på det. Jeg kender mange der træner med lidt mere 'alternative' racer - inkl mig selv smiley Det har sin charme og for mig er det både lærerigt og sjovt. MEN jeg kender også dem der er blevet vildt frustrede over aldrig at nå nogen vegne fordi hunden fx bare ikke ser pointen og det fede i at finde en genstand der er blevet skjult ude i vegetationen. Sådan har mange spidshunde - incl lappen - det. Det ligger ganske enkelt ikke til dem.
    Det er helt korrekt at man skal gøre op med sig selv hvad der er vigtigst i samlivet med en hund og så vælge ud fra det.
    Jeg træner i DcH Programmet med en Irsk Terrier og en Dobermann. Øvelserne og stabiliteten i udførelsen af øvelserne kommer noget lettere med doberen. Ireren er sk*deskæg at træne med, men det kræver at man kan leve med at nogen gange så er det hele 'hat og briller' - og lade være med at lade sig slå ud af det

• #25   15. maj @Ansofie,
    Jeg er enig i, at hunden skal passe til ejeren det er for mig meget logisk.

I øvrigt, så kan man jo godt vinde konkurrencer med andre racer end lige den pokkers Schæfer.

Tjek lige denne flyvende Broholmer.

Jeg vil nu påstå, at det siger mere om træneren, end at en Broholmer er Agility hund nummer et. smiley

PS: I øvrigt vildt sejt, hvordan han får stoppet hunden på rampen (omkring 0,35), så hunden ikke får belastet sin ryg/albuer unødvendigt....

https://youtu.be/rdyF3tC0XDE

• #26   15. maj Martin, du er meget sød, men ejeren stopper ikke hunden for at skåne den, han stopper den fordi det koster, hvis hunden ikke berører feltet, som er nederst på ..... feltforhindringerne smiley

Jeg kan stadig ikke læse at man skal have en schæfer, for at dyrke DcH. Man skal have en hund! Men en schæfer er nemmere at komme langt med, end fx en gravhund. Og det på trods af at der har været en gravhund i eliteklassen.

Jeg er heller ikke overbevist om at TS skal have en schæfer. Men jeg kender ikke TS og kæresten, så hvad ved jeg egentlig om det smiley

• #27   15. maj @A med bom.
    I stand corrected, jeg aner da også nix og nada om Agility. smiley

Jeg ville nu gøre det alligevel, for da jeg så klippet første gang tænkte jeg lige kort, stakkels hund når den lander. smiley

• #28   15. maj Heldigvis har jeg mange år endnu til at finde ud af hvilken race der passer os bedst smiley
    Lige et spørgsmål - Er det et forældet råd at tage vandet fra en hvalp til aften så den ikke har noget vand hele natten, eller gør man stadig det? smiley

• #29   15. maj Mine hunde har altid haft fri adgang til vand. Det har aldrig udfordringer af nogen art.

Jeg har så heller aldrig hørt om den regel.

• #30   15. maj Min tanke var da også at det er da synd hvis hvalpen er tørstig, så nægte den adgang til vand. Fair nok det gør det måske lettere for ejer, måske et besøg mindre i haven om natten, men det er en hvalp vi snakker om den skal jo ud alligevel smiley

Det var på en opdrætters hjemmeside det stod som et godt råd.

• #31   15. maj Mine har også altid haft fri adgang og hvalpen sov igennem uden ulykker fra første dag

• #32   15. maj Specielt tørfoder er jo baseret på, at hunden skal drikke en del, så selvfølgelig skal den have fri adgang til vand. Det er ikke sjovt ikke at kunne drikke, når man er tørstig.

At tage vand fra hvalpen om aftenen er noget man gør udelukkende af hensyn til sin egen magelighed og ikke af hensyn til hvalpens velbefindende. Nogen hvalpe skal ud om natten, vand eller ej, andre skal ikke. For de fleste er det en begrænset tid, det skal man nok komme igennem.

• #33   15. maj Lene - Det var helt sikkert også min tanke smiley Jeg kunne ikke finde på at tage vandet fra en hund uanset alder
    Blev bare forvirret nu det stod på en opdrætters hjemmeside smiley

• #34   15. maj Michelle, der er også opdrættere som sværger til dominansmyter, stødhalsbånd osv. Det bliver det ikke bedre eller mere rigtigt af smiley

Du skal i øvrigt ikke begrænse dig geografisk til en opdrætter. Hvis den perfekte opdrætter er på Bornholm, så er det dér du henter hund.

Martin, bare for at lukke den med AG - den broholmer springer spring som i højden er til små eller mellem hunde. Så altså hunde der er UNDER 43 cm over skulderen, springer sådan nogle små hyggespring som den broholmer vader over smiley

• #35   15. maj A med bomstærk og tykke - ja det er selvfølgelig rigtigt. Nogen bliver ikke klogere smiley
    Okay det skal jeg nok have med i tankerne når jeg kigger efter opdrætter smiley
    Ved schæfer er der så mange så bare dem her i nærheden af mig løber op i 10 personer i midtjylland med brugshunde smiley så der er mange forskellige at finde rundt i smiley

• #36   15. maj Altså hvis du er så vild med den kedelige race, så vil jeg anbefale dig at spørge nogen af de fanatiske tilhængere af racen herinde om valg af linie......

De er nemme at spotte disse fanatikere, hvis man bare læser lidt med herinde. smiley

• #37   15. maj Hvad med finsk hyrdehund?

http://spidshundeklubben.dk/finsk%20hyrdehund.html

• #38   15. maj Kedelige og kedelige.. den kan vi diskutere smiley
    Jeg ved intet om linjer der er jeg slet ikke nået til endnu smiley

• #39   15. maj Martin synes selv han er sjov,, fordi han ikke kan kapere intelligente hunde med drift, og derfor er nødt til at have nogle der minder mere om kedelige ponyer i stedet smiley

Michelle, jeg har spurgt CH om tusinde ting i min søgen efter opdrættere. Jeg dyrker DcH, og vil have en hund med gode forudsætninger for at blive elitehund. Derfor kigger jeg efter hunde, som gør det godt i PH. Jeg har - til mit brug - ikke behov for en hund efter linjer med et særligt fast bid, eller med kæmpe mod.

Hvis jeg var dig, ville jeg skrive en pb til hende og spørge. Hun ved cirka alt der er værd at vide om brugslinjerne, og hun er skide sød til at hjælpe smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 10 Svar: 3.394
    #40   15. maj Hvis man vil træne noget bestemt finder man en race der er egnet til det. Alt andet ville være underligt. Har tit set folk slæbe hunden rundt til noget den ikke har lyst til. Det er ikke rimeligt over for hunden.

Og hvorfor kun vælge en hund,der kan og vil,hvis man har forventninger om at nå langt?. Jeg forstår det ikke.

• #41   15. maj Som jeg sagde, fanatikerne er nemme at spotte! smiley

Uanset hvad, så vil jeg give A med Bom ret.

Jeg tror de fleste af os herinde anderkender CH som værende ret skarp på den lille race.

Min hund er i øvrigt ikke en mindre pony han vejer kun 49 kilo. Altså pr. definition en kat. smiley

• #42   15. maj Tak for en masse brugbare råd smiley jeg tænker at jeg vil skrive til CH når jeg kommer lidt tættere på at vide lidt mere om hvad jeg ønsker mig fra en hund, ift hvilke discipliner den skal kunne bruges til smiley
    Jeg skal kigge lidt mere på dch, ipo og ph for at se hvad det kræver af hundene og fører, om det er noget jeg vil kunne leve op til med mine skavanker smiley

• #43   15. maj Undskyld det langsomme svar. Labradoren kan være en hyggehund, men de kan også komme rigtig langt fordi de er så meget på med at arbejde, og de ikke bange for gentagelser, hvis bare du stadig har mad i hånden.
    Du skal ikke have den hvis den ikke siger dig noget, men du bør overveje at besøge en enkelt opdrætter af de arbejdende linjer - de er overraskende kvikke og jeg elsker hvor nemme de er at træne i forhold til de andre hunde i vennekredsen.

• #44   16. maj Ziva - Det er nok en meget god ide for mig at besøge en ordentlig opdrætter. Mine forældre havde en labrador da jeg var barn, men jeg er ret sikker på den kom fra dårlige forhold smiley
    Min søster har også en labrador, den hun har ingen talje den er tøndeformet smiley
    Hendes hund kan absolut intet og de bruger den ikke til noget, så derigennem har jeg et forbehold for labradoren, som jo ikke er særlig godt begrundet smiley

• #45   16. maj En labrador er en aktiv hund, som kan bruges næsten til hvad som helst og mange gør det godt i DcH-programmet.

Jeg har selv en labrador, som er pænt aktiv. Udendørs og i træning har han et godt tempo, men indendørs er han relativt god til at være rolig. Dog vælter han ind imellem en kaffekop eller lign med halen smiley

Her er en video fra en konkurrence for nyligt

https://youtu.be/UDEjleQL7Ho

• #46   16. maj Randi - Jeg har godt set på deltagerlisten ved DcH at der er mange labradorer der klarer sig godt smiley
    Jeg tror bare jeg er farvet af at jeg altid har fået afvide at det er en begynderhund, og at det er den hund min svigermor anbefalede uden overhovedet at høre på hvad jeg ønsker af en hund smiley

Jeg har ikke set din video endnu, men umiddelbart vil jeg være bekymret om labradoren vil være for pleasende ift søg og figuranter, nogle af de elementer i dch hvor hunden ikke er tæt på fører om den kan holde fokus derude uden at søge tilbage hele tiden smiley

• #47   16. maj Michelle, labber gør det rigtig, RIGTIG godt i DcH programmet, og den hund der har deltaget i flest konkurrencer, herunder 9 år i eliteklassen (!!!) og over 100 konkurrencer i alt, er en labrador.

Man får absolut rigtig meget forærende ved at købe en lab af gode, solide arbejdslinjer. så om man vil have lab eller schæfer, er en temperamentsting. Om man bedst kan lidt labbens fjollede og lalleglade sind, eller om man bedre kan lide schæferens mere fandenivoldske sind, er en smagssag.

Med hensyn til søg, så er det sådan set lige præcis dér at labradoren er totalt overlegen i forhold til de fleste andre hunde.

Og frisk alligevel, at gisne om hvilken hunde der kan arbejde i et program, man ikke selv dyrker smiley

• #48   16. maj Michelle, retrieveren er lavet til at hente skudt vildt, også på stor afstand af fører. De skal selvfølgelig være dirigerbare og stadig samarbejdende på afstand, men de er også nødt til at kunne arbejde selvstændigt, ellers ville de sjældent finde noget smiley .

• #49   16. maj Jeg smider lige mit forslag ind igen om chodsky pes. Det er en nyere race der lige er blevet FCI godkendt. Den er super til træning af hvad jeg ved smiley sundere alternativ til schæfer smiley

• #50   16. maj @46: Kigger man på lidt statistik over konkurrenceresultater så kunne man godt konkludere at en arbejdsmodel lab nok den hund der er bedst egnet til DcH programmet smiley

• #51   16. maj Mette: ja, sammen med border collien. Og så er der ved at komme flere maller i programmet smiley Og så er der nu altså rigtig mange af labberne i DcH, som ikke er arbejdslinjer, men udstillingslinjer, dual eller tavleløse.

Schæfere er der ikke sindssygt mange af, men de begynder at komme. Jeg har så ikke luret om det er fordi de faktisk vil dyrke DcH, eller om det er fordi de vil dyrke Nordisk eller Skydd.

• #52   16. maj Jeps - jeg er nok farvet af at jeg træner sammen med temmelig mange jagtmodel labber. Og man må indrømme at de er ret lækre at træne med i DcH programmet. Men ja, alle former for labber gør det faktisk temmelig godt. Og ja vi ser også mange BC'ere og Kelpier.
    Jeg har også undret mig lidt over de manglende schæfere; programmet passer godt til dem og dem der går konkurrencer gør det virkelig virkelig godt. Jeg tror måske det er fordi bidearbejdet mangler i DcHprogrammet ???
    Og ja, der kommer flere og flere maller. Men det er lidt en blandet oplevelse; en del af dem har desværre hundeførere, der ikke helt er opgaven voksen. Det ender tit lidt skidt. Men med en hundefører der ved hvad han/hun har med at gøre er det en fed race - også i DcH programmet. Jeg træner sammen med en i E-klassen. Altså for pokker en eftersøgning den hund har og stuedressuren er 'savle'.
    @46 TS: At nogen kalder en labrador for en begynderhund er lidt noget fis. Der findes ikke noget der hedder en begynderhund. En labrador er meget tilpasningsdygtig og let at opdrage. Det er ikke det sammen som at den kun er egnet til folk der ikke kender for og bag på en hund smiley

• #53   16. maj A med bomstærk- Ja jeg er frisk smiley Ej min kærestes mor har dyrket meget dch lydighed så det var ham der luftede bekymringen ang. labradoren for igen jeg har sku ikke så meget forstand på det smiley

Der er ikke andet for en at jeg må ud og kigge lidt på forskellige racer ved opdrætter smiley
    Jeg tager også med til en DcH konkurrence i Horsens d. 1/6 for at kigge lidt på hunde og på programmet smiley

• #54   16. maj Det er ikke mere begynderhund, end det også er en af de hunde der bliver omplaceret rigtig ofte, fordi folk slet ikke forstår at den oprindeligt blev avlet til at arbejde.
    De har et vildt gå-på-mod, og siger altid ja tak til en ny opgave.

Racen er ikke nødvendigvis nem. Den knytter sig meget til ejer, og kan nemt få alene hjemme problemer. Retrieveren vil hente alt, og bider i alt. De kan være ret destruktive når de keder sig, min venindes formåede at spise bunden af en trappe og lave hul igennem soveværelset og stuen. Flere af dem får smag for at tage lang-rend og de står højt - højest? på listen over bid-episoder.
    Racen er utrolig nem at træne hvis man ønsker det. Ziva vil gøre ALT for en fiskefrikadelle eller de der tuber makrel-guf. Vi kan nørde detaljer med præcist hvordan hun skal stå igen, og igen, og igen, og igen. Så længe jeg har makrel, skal Ziva nok blive ved. Det er ikke ret mange racer, der efter 3 rettelse ikke bare finder på noget andet at lave.

Jeg kan godt forstå hvis du går for en anden race, men jeg synes virkelig du skulle prøve at opsøge en jæger eller en DcH træning og få lov at se dem arbejde. Jeg vil meget gerne invitere dig med til jagttræning, men tænker at der langt til sydsjælland for at se 10 retrievere træne jagt - det kan man opleve 100 steder på fyn.

Jeg sender kun Ziva i en retning med hånden når hun bliver bedt om at apportere. Hun ved ikke ved afsendelse om der ligger død kanin eller fasan - men hun ved at hun skal finde noget. Hun vil løbe lige ud, indtil hun hører tre små korte pift, hvorefter hun vil begynde at løbe rundt i en spiral for at søge og kan sendes højre/venstre/frem/tilbage efter hvor jeg ca. kan se hun bør bevæge sig hen, men markerne ligner ret meget hinanden og man skal ikke få kigget væk før man har glemt hvor genstanden ligger. Når vi gemmer mange genstande i skoven/marken, kan vi nemt glemme hvor de ligger og så er det helt op til hundene at arbejde selvstændigt og finde byttet helt på egen pote.

Jeg ved godt hvorfor du har dit indtryk, men jeg er meget ærgerlig over at retrieveren er kendt for en tyk sofahynde, der ligger i hjørnet og tigger mad. Jeg håber inderligt du vil opsøge nogle der arbejder med deres retrievere, hvilket enhver ordentlig opdrætter burde gøre efter min mening.

• #55   16. maj For mig, har udtrykket begynderhund, mest at gøre med om racen er nem at lære det elementære, nem at have i hverdagen, og om den generelt kan med andre hunde og mennesker.

Vil man have en nem begynderhund, så kig på Broholmeren.

Nem at træne alt det elementære, og sjældent udfordringer med andre hunde og mennesker.

Kræver i øvrigt minimalt med træning i hverdagen for at være stimuleret.

Se det er en nem begynderhund.

På alle fronter er den nemmere at eje og arbejde med (til en hvis grænse) end en Labrador.

Men den vinder næppe DM i lydighed nogensinde. Selv om jeg virkeligt og af hele mit hjerte ville elske det skete! Jamen, sikke nogen indlæg jeg ville lave! smiley

• #56   16. maj Ziva - Jeg vil helt sikkert kigge mere på labradoren for det er en dejlig hund, og jeg ærgrer mig over at jeg kun har dårlige oplevelser med energiniveauet og træningen af dem smiley
    Jeg regner med at se nogen når jeg tager til DcH konkurrence her d. 1. smiley

Martin - Jeg tænker ikke lige det er en hund for mig smiley Men du må da få en og prøve dig ad med lydighed smiley

• #57   16. maj Øh, der er ikke konkurrence i Horsens den 1/6....?

profilbillede
  • #58   16. maj Og hvis din svigermor ikke har haft held til at træne en lab op til DcH-programmet (hvilken klasse nåede hun), er der enten noget galt med hende eller hunden smiley

Det er relativt nemt at komme igennem C og B, men de fleste nye rammer muren i A. Fordi den eftersøgning er så pisse teknisk. Og hvis man så endelig nailer den, så rammer man E-sporet, som kræver en hund der faktisk kan gå spor.

Men at sige at en lab ikke egner sig, er så forkert som det bliver. Enkelte (typisk udstillingslinjerne) kan have svært ved at gø af figuranter, men det løser man med et bringsel.

• #59   17. maj jeg fandt bare denne her hvor der står der er en lokal konkurrence smiley

profilbillede
  • #60   17. maj Min svigermor har vist aldrig haft en lab hun havde en blanding af en masse racer som nåede A klasse. Og en blanding af noget spids og hyrdehund, der nåede i B klasse.
    Hun går slet ikke op i tavler så bare det at jeg vil have en med DKK tavle synes hun er mærkeligt smiley
    Hun er af den overbevisning at blandinger er sundere uanset hvad smiley

• #61   17. maj Konkurrencen i Horsens er en lokalkonkurrence (klubkonkurrence) med 2 tilmeldt i C-klassen. Du vil få mere af at tage ud og kigge på træning smiley

Nåede A-klassen med en rundkørsel først? Og så B-klassen med en spidsblanding bagefter?

• #62   17. maj Okay men må man bare gerne dukke op til træning? smiley
    Ja dog var træningen med nr 2 hund ikke nær så seriøs som med første hund smiley

• #63   17. maj Ja, men tjek lige hvornår der er hvilke hold.

Fint at første hund nåede A-klassen, men anden hund er altså født B-hund, så den har som sådan ikke “nået” noget smiley

I øvrigt er DcH programmet ikke super publikumsvenligt. C-klassen foregår kun hjemme på banen, men i B er der spor, og i A er der spor og eftersøgning, og typisk vil frit søg og hals for død også foregå uden for pladsen.

IGP er klart det program der er fedest at se på. Det er så ikke ensbetydende med at det er en sport for alle.

• #64   17. maj Okay det vil jeg prøve at kigge på smiley
    Hehe nej det kan jeg godt se..

IGP kan jeg se er for schæferhundeklubben, betyder det at det kun er schæfere der må deltage eller gælder det for flere racer? smiley

• #65   17. maj Jeg ved ikke nok om IGP til at fortælle andet, end at det er fedt at se på. Men jeg ved at andre racer KAN dyrke det, men kun ganske få racer er egnede til det. Og det er nok ikke racer du skal overveje.

• #66   17. maj Okay jeg vil undersøge det smiley

Kommentér på:
Racevalg