{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
589 visninger | Oprettet:

Ida og Figo
Ida og Figo
Følgere: 9 Emner: 36 Svar: 3.249

Figo humpes af sin bedste ven? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige et spørgsmål omkring humpen.

Figo har en rigtig god ven, en rottweiler. De har leget sammen siden rottweileren var 8-9 uger og er bedste venner. Efter rottweileren er blevet voksen humper den dog Figo konstant. Før i tiden kunne han finde på at humpe hvis de havde leget i lang tid og rottweileren kørte sig selv op. Så fjernede vi dog blot hundende fra hinanden og gik en tur med dem i stedet, men nu er det med det samme han hopper på Figo og han bliver ved uanset hvor meget vi fjerner ham!

Han gør det ikke med andre hanhunde, kun Figo. Figo er ikke kastreret og vi har ikke problemet med andre hanhunde.

Det er jo lidt ærgerligt for det gør jo at de ikke kan lege som de plejede at gøre. Er der nogen der har en ide om hvorfor han gør som han gør?

Kommentarer på:  Figo humpes af sin bedste ven?
  • #1   16. maj Hvor gammel er rotten nu?

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#2   16. maj Han er lige blevet tre år, så det er kommet efter han er blevet voksen. Figo er fem.

• #3   16. maj Er det kommet fra den ene dag til den anden ? Hvor ofte mødes de (hvor tæt relation ? )

Jeg har ikke noget konkret bud, men "kaster" nogen tanker op: Er en af hundene måske syge, eller rotten har oplevet noget der gør den frustreret/usikker, måske Figaro udsender nogen signaler som kun rotten opfanger ?

Hvis i går en tur sammen først uden de leger, gør rotten det så stadig, i det øjeblik de bliver sluppet til fri leg ?

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#4   16. maj De har som sagt været bedste venner siden rottweileren flyttede ind (vi bor lige overfor hinanden). Før i tiden har vi mødtes minimum en gang om ugen, men på det sidste ikke så meget (når Figo ikke får så meget ud af det presser jeg ikke på for at mødes).

Humperiet er som sagt blevet rigtig slemt her indenfor det sidste ca. halve år. Rottweileren humper uanset tur først. Den skifter meget mellem slikke mundvige og humpe.

Det eneste jeg kan komme i tanke om er at Figo det sidste halve års tid er kommet af Clomicalm. Jeg har ingen ændring oplevet i forbindelse med det og han leger stadig fint med alle sine andre kammerater, men måske rottweileren mærker en ændring??

• #5   16. maj Clomicalm har indflydelse på psyken og dermed også signalerne... Så ja måske rotten opfanger noget hos Figaro som ingen andre gør! Hunde er sensible af natur, nogen mere end andre.

Jeg ville som du helst undgå møderne, hvis Figaro så i fremtiden kom på Clomicalm igen, så kunne det være interessant at se om rotten, så agerede anderledes .......

Håber at der kommer flere på banen med input, for jeg kan godt være rundforvirret omkring humpning og alle dens betydninger for de enkelte hunde. Herhjemme er der ingen tvivl om, at det også har en seksualitet betydning (2 tæver imellem).

• #6   16. maj Man kunne spørge sig selv om det er naturligt for to voksne hanhunde at lege sammen?

Jeg vil påstå at det er unaturligt for en hel del racer. Jeg ved at en del bløde racer stadig leger i en høj alder, men det er ikke unormalt at voksne hanhunde ikke leger med andre voksne hanhunde.

De er jo nu kønsrivaler. Det kan godt være at retrieveren gerne vil lege. Men jeg er ret sikker på at rottweileren ser den som en potentiel konkurrent, men som er længere nede i hierarkiet. Og det prøver den at fastholde ved at humpe den. Havde det været en lidt hårdere hund, havde de sikkert været i slåskamp.
    Og kan de så begge stresse en del over.

• #7   16. maj Er nogen af dem kastreret?
    Får rottweileren brugt sine arbejdsdrifter korrekt?

Kastration udløser ofte humpen, fordi alle de sædvanlige lugte af køn er væk, og hundene derfor forvirres.

Manglende outlet for energi kan udløse humpen - vi kan kalde det en slags negativ stress.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#8   16. maj CF, jeg har hele tiden været klar over at deres leg måske ikke var for evig. Før i tiden kunne de tumle rundt i timer for derefter at ligge sammen og hygge. Det sker ikke mere.
    Figo elsker stadig at lege med hans andre venner for jeg tænkte også om det er fordi Figo er blevet mere "voksen" og "kedelig".

Malene, ingen af hundene er kasteret. Og nej jeg vil ikke mene rottweileren bruges tilstrækkeligt. Den trænes ikke eller får brugt næsten i løbet af dagen. Men sådan har det altid været.

• #9   16. maj Jeg ville stoppe den leg med den hund.

På et eller andet tidspunkt ender den slags galt er min erfaring.

Så jeg er meget enig med CF.

Min hund er fantastisk med andre hunde og er ekstremt tålmodig, men forsøger en anden hund at humpe ham, så skal du se mig bevæge mig hurtigt! smiley

Min egen hund humper aldrig andre hanhunde, ellers ville jeg ikke kunne have ham i hundeskov.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#10   16. maj Martin, vi er også mere eller mindre stoppet med møder. Figo er piv-ligeglad med humperiet og opsøger rotten så snart vi har fået den af ham.

Jeg undrer mig bare hvad der kan være "galt" eftersom det kun er Figo der udsættes for det og eftersom der ingen problemer er med andre hanhunde.

• #11   17. maj Anton har en bedste-ven, Buller. smiley De leger sammen et par gange i ugen, hvor Anton og jeg besøger Bullers ejer, en ældre, ensom mand, og det har vi alle stor glæde af. MEN Buller kan også finde på at humpe Anton, og Anton er ikke altid lige god til at sige fra, når han gør respekteres det som regel. smiley Jeg stopper det naturligvis altid!

Buller humper helt sikkert Anton på grund af stress og understimulering. Engang havde de legetøj til at ligge fremme (vi er altid hjemme hos Buller, og det var ikke altid ejeren lige var opmærksom på at få det fjernet, inden vi kom), og dér kører Buller op i en spids, så alt legetøj er fjernet. Det sker også, når en af tæverne på gaden er i løbetid, så der besøger vi dem ikke mere. Anton blev kastreret sidste år, men det har været sådan altid, så det skyldes ikke dét, deres indbyrdes forhold har, så vidt jeg kan se, ikke ændret sig efter kastrationen.

Men som de andre siger, ville jeg helt sikkert stoppe med at ses med Rottweileren, det kan ende virkelig galt en dag. Havde Buller lavet det nummer med min himmelhund, Hannibal var det gået galt - det fandt Hannibal sig ikke i, og egentlig synes jeg heller ikke, at det er fair overfor nogen af hundene med den stress. Vores besøg er for at alle skal hygge sig, og gør alle ikke det, er der ingen grund til det, men hundene elsker hinanden og har det forrygende sammen. De kan både lege, spise og sove sammen. smiley

• #12   17. maj Jeg er enig i, at det er mærkeligt, at Buller ikke humper ANDRE end Figo smiley
    Min venindes flatcoatede tæve var udsøgt stresset (understimuleret helt sikkert) og humpede alle hunde - inkl. mine, når vi var på hundeskovtur sammen. Mine fandt sig ikke i det, så jeg måtte skille dem ad - og til sidst opgive skovturene.

• #13   17. maj Isabelle, med mindre Ida's Rottweiler også hedder Buller, så blander du dem vist lidt sammen - men du er lovligt undskyldt i dag. smiley

Men egentlig har du ret, for Buller, Antons bedste-ven, humper også udelukkende Anton, ingen andre, hverken tæver eller kastrater eller intakte hanhunde. Men med Buller er det 100% stress, han er helt ekstremt glad for Anton og en lille forholdsvis usikker hund, hvor Anton hviler meget i sig selv.

• #14   17. maj UPS smiley smiley

Jeg fik lige rodet nogle hunde sammen. Med Buller mener jeg Figos rottweilerven - og ikke Antons bedsteven smiley

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#15   17. maj Ja Isabelle, det er også det der undrer mig. De er gået fra at kunne lege i timer til at det kun handler om humpen fra det øjeblik de slippes fri sammen. Den anden dag var de sammen med en tredje hanhund, og rottweileren ikke så meget som overvejede at humpe den.

Men jeg havde slet ikke tænkt på at Figo var kommet af Clomicalm og derfor kan virke anderledes.

• #16   17. maj Jeg tror, rottweileren bliver overstadig, når han ser Figo. Han forbinder Figo med Big Fun, og kan ikke rumme det. Måske det er eskaleret pga. smerter, måske fordi han er understimuleret. smiley

• #17   17. maj Jeg tror rottweileren ikke overvejede at humpe den anden, fordi den var af en højere rang.
    Og så tror jeg at den bliver forvirret over at leje med en hanhund generelt. Det er IKKE naturligt.
    Og er der en tæve i løb i miles omkreds, så afføder det stress hos begge hunde.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#18   17. maj Det er meget sjovt du siger det med rang CF, for det har jeg også selv tænkt, men har jo altid hørt at humpen ikke har noget med dominans og hiraki at gøre.

Figo har altid været "the boss", men der var rottweileren jo også hvalp/unghund, nu er den voksen.

• #19   17. maj Det giver ikke mening, at de to hunde har en rang, de er jo ikke i samme flok/familie?

• #20   17. maj Sofia A
    Det kan du da evt. lige fortælle to højløbske tæver, der ikke kender hinanden smiley

Sommetider går der lidt for meget menneskepsykologi i den.

Jeg kan love dig for at en to hunde lige med det samme vurderer hinanden og hvor de befinder sig mentalt og i status.
    Det gør de bare de passer hinanden på et fortov.

Altså hvis ikke deres ejer har travlt med at dominere dem og beslutte hvad de skal og ikke skal smiley

• #21   17. maj Jeg kan ikke se, hvordan en hund har status? Er det personlighed?

• #22   17. maj Nej det er noget du tillægger den. Sørme ikke mig!.

Men du har selvfølgelig ret eller?

• #23   17. maj Personlighed eller status? Jeg forstår ikke, hvad du skriver?

Jeg kan love dig for at en to hunde lige med det samme vurderer hinanden og hvor de befinder sig mentalt og i status. 
    Det gør de bare de passer hinanden på et fortov. 

Jeg spørger, hvordan en hund har status.

Nej det er noget du tillægger den. Sørme ikke mig!. 

• #24   17. maj Jeg er nu enig med Sofia her - i hvert fald tror jeg næppe på, at to komplet fremmede hunde danner et hierarki og en fastsat rang bare af at passere hinanden på fortovet.
    Det er langt mere flydende og nok ikke så rigidt, som mange gør det til, når snakken lander på hierarki.

Jeg ved selvfølgelig ikke, hvordan det forholder sig med den tredje hanhund og hvordan de alle kender hinanden.
    Det kan være, at den anden hanhund modsat Figo har sagt SKRID!!! men jeg undrer mig da også over, at det kun er Figo, han humper. Jeg har ikke sådan lige svaret på det.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#25   17. maj Vi bor alle sammen lige ved siden af hinanden og har haver der grænser op til hinanden. Hundene har kendt hinanden siden de var helt små (Figo er den ældste, rottweileren den yngste) og har altid leget sammen og gået ture sammen.

• #26   17. maj Jeg tror, at bedst egnede hund til x ting bliver "lederen" af den opgave.

Det har jeg også læst engang af en undersøgelse af en flok gadehunde.

Smider jeg min egen hund i en hundeskov, så bestemmer ingenting, for han leger som sådan ikke med de andre hunde. Han finder sig endda gladeligt i unge hanhunde, som lige skal se om de lave et lille lege angreb på ham.

Er der tiltræk til ballade, så kommer han farende og stopper det. Derefter så skrider han igen, og så leger de andre videre.

Så han styrer nada.

I øjeblikket, er min meget sammen med en Malteser på 2 kilo, det er tit Malteseren der styrer selvom de er lige gamle. Det hele afhænger af situationen.

Er der en kat i haven (som min aldrig ville så meget som gø af hvis han er alene), det ændrer sig fuldstændigt hvis Malteseren er i haven, og gør af en kat. Hvis katten ikke flygter så kommer min farende, og jager katten væk.

I øvrigt er deres måde at interagere med hinden helt ligesom hvis det var lige store. Det er ganske underholdende at opleve.

• #27   17. maj Man behøver heller ikke være enig. Så var HG kedeligt smiley

Kommentér på:
Figo humpes af sin bedste ven?