{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.850 visninger | Oprettet:

Erfaringer med avlere mht syge hunde {{forumTopicSubject}}

Ja ikke et emne jeg lige husker herinde, men har nu oplevet flere gange, mig selv inkl., at folk står med håret i postkassen, når deres hund bliver syg, og avler kontaktes.

Jeg oplevede selv med min Bullterrier, at jeg kæmpede mod en avler, som mente, at jeg var skyld i hårsækkemider og alverdens sygdom, og først da DKK juristen blev kontaktet, og jeg "vandt" sagen, fik jeg penge retur.

Hvad har I af oplevelser... behøver ikke være DKK hunde, men mere hvad I er blevet mødt med, når I kontakter avler og fortæller af hvalp/unghund/hund er syg?

Jer med DKK hunde... fik I hjælp af juristen, og vandt i sagen mod avler?

Flere jeg taler med bliver ikke mødt med megen forståelse ... og mere en avler, som "ikke tror" på ejer, og faktisk ikke viser megen forståelse i en svær tid, hvor en hundeejer kæmper med syg hund... ja måske endda aflivning, som jeg gjorde.

I må selvfølgelig også gerne komme med de gode oplevelser også smiley

Kommentarer på:  Erfaringer med avlere mht syge hunde
  • #1   21. maj Jeg har også hørt om dem der står med hårene i postkassen. For mig handler det netop om, at for bla at være en god opdrætter, så er man der også når det går skidt.

Jeg har heldigvis det modsatte med Alberts opdrætter.

• #2   21. maj Jeg har ikke oplevet andet end hjælp og opbakning smiley

• #3   21. maj Jeg nåede ikke til DKK da dyrlægen ikke kunne sige det var genetik fordi det er en sygdom der er i dvale i kroppen og kun nogen springer den ud ved.

Hans ryg skulle jeg nok havde taget. Men nu han 6 år og ja har lært af mine fejl.

• Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 7 Emner: 1 Svar: 1.881
    #4   21. maj Jeg købte en for mange år siden en Cocker spaniel med DKK stambog, der skulle bruges til udstilling og lidt opdræt

Opdrætter sagde ombytning hvis HD

Tæven fik konstateret slem HD som 7 måneders og måtte aflives

Så startede kæmpen om en ny hvalp.....Jeg fik tilbudt ( efter meget kamp) en 1 1/2 årig hanhund, som ikke kunne lide at blive udstillet

• #5   21. maj Som "avler" har jeg stået med håret i postkassen for nogen år tilbage.
    Blev kontaktet af en hvalpekøber at de havde aflivet deres hvalp, kun ca. 1 år gammel.
    Hvalpen havde været halt on/off gennem et stykke tid, de troede det var grundet for hård leg med deres GD - ventede med at gå til dyrlæge og kontaktede ikke mig.

Nogen dage efter nytår kontakter de mig at at hvalpen var aflivet d. 21. december. Dyrlægen havde sagt det "nok" var en arvelig skavank, hvalpekøber vidste ikke hvilken. Jeg spørger selvfølgelig hvorfor de ikkekontaktede mig tidligere i forløbet og hvorfor de "bare" afliver - de bille ikke ødelægge min jul, var meldíngen smiley Jeg fik ingen forklaring på hvorfor de aldrig havde nævnt at hunden havde haltet. der var rige muligheder da vi jævnligt var i kontakt...

Havde hvalpekøber kontaktet mig INDEN de aflivede havde jeg købt hvalpen tilbage og sørget for den rette behandling - alternativt hvade jeg hjulpet hvalpekøber økonomisk hvis de ikke havde penge til behandling. Jeg har ALDRIG nægtet at hjælpe en hvalpekøber - dette er dog første gang jeg har haft en henvendelse om en "muligvis" arvelig skavank.

Jeg fik ikke mulighed for ar få hvalpen til anden dyrlægem fik ikke mulighed for at give hvalpen den rette behandling - og dyrlægen var ikke klar i mælet da jeg snakkede med ham... Han var ikke 100% sikker på diagnose og sagde yderligere undersøgelser var nødvendigt for at fastslå med sikkerhed hvad der var galt - men hunden var aflivet og forlængst kremeret!

Se det var min historie om en hvalpekøber og om at "avlere" også kan "stå med håret i postkassen - jeg anseriøvrigt mig selv som opdrætter smiley

• #6   21. maj Jeg har ikke haft købt nogen hunde fra DK der er blevet syge (heldigvis) Men har flere gange hentet hunde i udlandet, som hverken kunne bruges til det ene eller andet af det jeg havde planer om, nogle var endda virkelig psykiske ustabile. Måtte aflive en hvalpe på 6½ måned pga af virkelig dårlige hofter, jeg sendte billederne derned og opdrætteren mente da ikke at det så skidt ud, vil lige sige at den ikke kunne gå. En anden var allergisk og med et meget skrøbeligt sind, jeg skulle have fulgt min mave fornemmelse da jeg hentede den, heller ingenting ville opdrætteren hjælpe med, en han udviklede sig ikke, den sendte opdrætteren ud som familiehund, det kostede mig 20.000,- da jeg ikke fik en nikkel, dog fik jeg penge retur for en hvalp der måtte aflives pga. en defekt i spiserøret. Jeg har selv givet købspris retur pga en unghund fra mit opdræt der måtte aflives.

• #7   21. maj Sten har fået sig et lille overbid. Ikke noget katastrofalt, men såfremt det ikke retter sig ved tandskifte, vil han jo så ikke kunne bruges til udstilling og avl - ingen af delene havde jeg planer om, så det er uden betydning for mig.
    Opdrætter er SÅ ked af det, og selvom jeg understregede, at jeg blot sagde det til hende som oplysning, at jeg er glad for hunden, tilbød hun mig fluks at "bytte" med en hvalp fra et kuld hun planlægger senere i år, eller at vi venter til efter tandskifte og er der stadig overbid, så penge retur eller hvalp til nedsat pris i fremtiden, hvis jeg hellere vil det...

Så her er der absolut ingen klager - tænker de fleste opdrættere er/virker som gode opdrættere når alt går godt. Om de er det, viser sig ført, når tingene ikke går helt efter planen.

For mit vedkommende er opdrætter væsentligt mere ked af fejlen end jeg er.

• #8   21. maj Her har jeg heldigvis også kun gode oplevelser, men Atlas' fejl er så heller ikke så alvorlig igen.

Han er kryptorchid, og aftalen var, at var den ikke faldet ned inden 8 måneder, så ville vi finde ud af, hvad der skulle ske. Stenen faldt aldrig ned, og opdrætter og jeg aftalte, at vi fik 45% tilbage af købsprisen, da det vidst var normen på dette tidspunkt.
    Tre dage efter aftalen, men inden at jeg har nået at få mine penge, ændrer DKK deres anbefalinger for tilbagebetaling på kryptorchide hunde til 15%. Opdrætter sendte mig dette og en besked, hvor der stod: "Der var du godt nok heldig smiley .". Så jeg fik stadig mine aftalte 45%.

Det synes jeg, er god stil af min opdrætter.

Jeg kigger lidt mod udlandet efter næste hvalp, men når man hører om de skrækhistorier der er, med netop hunde hentet i udlandet, så bliver jeg lidt usikker på det.

• #9   21. maj Som opdrætter har jeg solgt en hund, som senere viste sig at være kryptorkid. Jeg returnerede selvfølgelig købesum efter DKKs anbefalinger, selvom stenen lå hvor man kunne mærke den, og den nemt kunne have været masseret ned på plads.
    Sådan er det som opdrætter. Man lægger sit opdræt i andres hænder.

Som køber har jeg købt en hund med mange skavanker fra udlandet. Efter et års 'forhandling' fik jeg 20% af købesummen retur. Hunden var aflivet og jeg havde brugt 40.000 kr på den i det første år, så det var helt til grin med så lille en erstatning. Det er ikke nemt at hente hjælp ved køb i udlandet.

• #10   21. maj Staff mom .. meget enig.

• #11   21. maj Trine fedt med god avler smiley

• #12   21. maj Pepsi’s opdrætter brød alt kontakt til/med mig, da jeg fortalte han havde fået allergi og spurgte ind til allergi i linierne smiley Mere forlangte jeg ikke. Jeg ville bare gerne vide om det var arveligt smiley Han var på daværende tidspunkt ca. 12 mdr.
    Hun svarede hverken telefon, SMS eller mails efterfølgende.

Jeg har siden hen fået kontakt til en ejer af én af hans kuld søskende, som desværre viser de samme tegn på allergi som min. De har desværre bare ikke fået den testet.

• #13   21. maj Lise jeg er helt med på, at der altid er to sider af en sag, og det ikke altid er nemt at være opdrætter.

Kender opdrættere, som har oplevet noget ala det som du beskriver... blot en helt rask hund, som blev aflivet uden grund, og de kontaktede aldrig avler.

• #14   21. maj Pepsi... ja samme oplevelse her. Avler påstod, at hun aldrig havde haft hunde med hårsækkemider, og så fik jeg kontakt med andre fra samme kuld, som også fejlede det samme... og endda en fra ældre kuld, som havde døjet meget med hårsækkemider, og havde været i kontakt med avler.

Ja jeg er glad for DKK hjælpen ... men er trist over at skulle igennem så meget, og miste sin hund oveni. De 7000 kr jeg fik retur var en meget lille erstatning, når jeg kiggede på mine udgifter til dyrlægen.

• #15   21. maj Jeg har fået hund fra USA, Tjekiet, Belgien og Tyskland, hvor der aldrig har været problemer, tværtimod.
    Jeg har haft to danske DKK hunde, som der har været problemer med,
    En Laekenois, som jeg måtte aflive knap 3 år gammel på grund af en hjernesvulst.
    Jeg havde god kontakt med opdrætteren, men da jeg sendte en mail med at hunden havde en hjernesvulst, så puf forsvandt opdrætteren og jeg har aldrig hørt fra vedkommende siden.

Og så havde jeg jo min Taliban der blev aflivet for lige nøjagtig et år og to dage siden., kun 5 år gammel.Havde rigtig god kontakt med opdrætteren, gik på udstillinger sammen og mødtes til en kop kaffe ind i mellem.
    Efter tandskift manglede hun 6 tænder, hvilket ikke er så smart når man gerne vil udstille og opdrætte.
    Kommentar fra opdrætter, om hunden ikke kunne spise, for så længe den kunne det, var det jo ikke et problem, og hendes dyrlæge havde sagt, at hunden ikke havde brug for alle tænderne.
    Nå men jeg var jo glad for kræet og var ikke sur.
    Da Taliban blev 8 måneder kom Demodexen og et par måneder efter allergien.

Det var sådanset ikke meningen at jeg ville forlange erstatning, men da opdrætteren så fortalte mig, at det var min skyld at Taliban havde Demodex, fordi jeg lod hende bade i søer og åen, samt at det var min skyld at hun havde fået allergi fordi jeg råfodrede, jeg kunne bare fodre med tørfoder, så var problemet løst, blev jeg godt nok sur.

Jeg gjorde krav på erstatning, og efter det, kunne jeg overhovedet ikke mere komme i kontakt med opdrætter, blev endda blokeret på Facebook.
    DKK gav mig medhold, og dømte opdrætteren til at betale ½ købspris rilbage, det var 3500 kr.
    Der kom aldrig en krone og efter at DKK havde rykket opdrætter 3 gange fik hun karantæne i DKK i tre år.
    Jeg var så i mellemtiden blevet så sur, da hun havde fyldt DKK med en masse løgne, som jeg kunne modbevise ved at sende kopier af sms'er til DKK, at jeg var ligeglad med, hvad det kostede, så jeg satte advokat på.
    Advokaten kostede 700 kr, men så kom der også penge retur fra opdrætter.

Dertil skal siges, at det ikke kun var Taliban der havde arvelige skavanker, det var hele kuldet.
    Den første af kuldet blev aflivet inden den var et år. En anden bruger herindefra har en anden kuldbror, den mangler tænder, har Demodex og svær Patella, jeg ved ikke om de sidste to stadig lever, men de var også plaget af Demodex og manglende tænder, og evt, allergi

• #16   21. maj #14
    Louise det ved jeg jo så er løgn. Der har været lign problemer med den anden race de avler

• #17   21. maj Udover min allerførste golden, købt med DKK tavle i 1980, har jeg aldrig haft vrøvl med opdrættere. Jeg har orienteret dem undervejs, når der "har været noget" og vi har fundet ud af tingene i fællesskab. JEG mener at man skylder opdrætter at orientere, hvis der er "slinger i valsen". Hvis det er akut og en aflivning kommer på tale, så skal beslutningen selvfølgelig tages med det samme. Men hvis der kan komme tvivlsspørgsmål, mener jeg at opdrætter bør være med på sidelinien og måske råde og vejlede.

Da Kaido blev AD fotograferet, var dyrlæge lidt i tvivl om den ene albue. Jeg kontaktede opdrætter og hendes første reaktion var: "Hvis det viser sig at der er det mindste, betaler jeg en omfotografering om ½ år og er det ellers noget, finder vi ud af det sammen ".

• Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Online Tilmeldt:
    jul 2017

Følgere: 13 Emner: 15 Svar: 2.844
    #18   21. maj jeg har fået Bello hjem fra Spanien som et sats med kun 1 sten stabilt nede. Nr 2 kom aldrig ned og blev der og han fik løse knæ osv. Jeg blev tilbudt en ny hund kvit og frit, som desværre viste sig at have OCD i skuldrene 8 mdr gammel.

Har selv stået med en hvalpekøber som er opdrætter hvor jeg måtte kontakte DKKs jurist for råd, vejledning og ikke mindst rettigheder. Desværre søgte hun ikke om erstatning så jeg kunne få hunden udleveret eller tilbagekøbt, og hunden blev så aflivet pga syringemyelgi, noget som Boxerens ellers på ingen måder er disponeret for ud af MANGE andre sygdomme.
    Jeg så hunden dagen før aflivning og selv jeg som hellere afliver for tidligt, havde forsøgt med fysioterapi og jeg er stadig sikker på det var en skade omstændighederne taget i betragtning.

• #19   21. maj Thea's opdrætter er nok ikke noget at råbe hurra for...

Thea's linjer har vist sig at være syge. Det er ikke dokumenteret, men nu er der så mange hunde i hendes linjer, der har fejlet det samme. De har alle samme far.

Opdrætter bruger stadig faderen i avl, og mener at det er hysteri.

Thea skal af den grund desværre ikke i avl, selvom hun ville kunne give meget godt til racen....

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

Følger: 61 Følgere: 962 Emner: 189 Svar: 5.659
    #20   21. maj Krøllet

Husker godt Theas bror, der måtte aflives ALT for tidligt smiley

Det er simpelthen ikke ok, fortsat at bruge den han i avlen.

• #21   21. maj Der er drevet så meget matador avl på den hund... Man kan næsten ikke finde en ddh italiener, uden ham i linjerne.... smiley

Milo var thea's nevø. Moderen hertil, er thea's helsøster.

Derudover har Thea en halvsøster med rygproblemer, og en hel søster der blev aflivet med kidney shunt...

Jeg håber min søde Thea går fri smiley

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

Følger: 61 Følgere: 962 Emner: 189 Svar: 5.659
    #22   21. maj Nåhja, det var sådan det hænger sammen.

Krydser fingre for Thea smiley

• #23   21. maj Jeg har ikke haft alvorlige problemer med de hunde, jeg har købt. Men som opdrætter, har der været et par stykker, og jeg har bare betalt ved kasse 1.

Men det er jo ikke altid det med pengene, der er det vigtigste. Jeg blev på et tidspunkt kontaktet af en dame, der lige havde mistet en pyreneer, og var interesseret i at høre om jeg kendte til en pyr til omplacering. Det viste sig, at den, der var død, var af mit opdræt, og måtte jo ikke skifte hjem uden, at jeg var involveret. Den havde været både på internat og hos endnu en ejer, før vedkommende dame overtog den. Det sidste jeg havde hørt fra dem, jeg solgte til var et julekort med glædelig jul og tak for en god hund. Jeg kunne så regne mig frem til, at de havde ikke haft den særlig meget længere efter det smiley
    Så føler man sig faktisk også snydt. Nu endte det godt, og vedkommende havde været rigtig glad for den, men alligevel.

• #24   21. maj Vi oplevede hjælp, opbakning og støtte i valget af aflivning. Jeg er så evigt taknemmelig for IKKE også at skulle være uenig med opdrætter, men i stedet kunne samarbejde, for det gjorde processen og valget nemmere smiley

• #25   21. maj Jeg har mest købt blandinger og hunde uden tavle og har været ret heldig smiley

Købte i sin tid en amstaff, hvor jeg blev ringet op af opdrætter, der sagde hunden havde kraftigt overbid og at hendes dyrlæge mente den med tiden skulle have nogle tænderne ud..

Jeg kunne vælge at få den til nedsat pris eller slet ingen hvalp, da de andre var taget og hun ville ikke have flere (det var dengang man godt måtte have dem)

så jeg valgte at få den til nedsat pris smiley

senere fik hun 9 tænder hevet ud i undermunden smiley

jeg har ikke hunden mere idag af andre grunde, men har kontakt til nye ejer og vuffen er efterhånden 11 år gammel smiley

• #26   21. maj Vi havde med en tidligere hund (hvalp) et, hvad jeg ville kalde kortvarigt, men ganske tragisk og forfærdeligt sygdomsforløb, der endte i aflivning. Opdrætter var en kæmpe støtte og var lige så ked af det og chokeret som vi var. Vi havde dem med i hele forløbet. Der var ikke tale om arvelig sygdom i dette tilfælde.

• #27   21. maj Havde kun regnet med, at der var gode historier også.. de dårlige fylder nok bare mere, da man går igennem en hård tid, og så også skal bøvle med avler på samme tid.

• #28   21. maj For mig er der også forskel på om det er en "fejl" som er arvelig eller en af de uheldige omstændigheder, som de fleste opdrættere kommer ud for.'
    Igen mener jeg at man, som køber, har en vis forpligtelse til at holde kontakt med opdrætter.

• #29   21. maj Det er levende dyr, og der er ingen garantier... jeg holdt skam gerne kontakt til avleren dengang, men den blev droppet da Elmo blev syg.... eller droppet i den forstand at man nægtede alt og ville ikke tage ansvar. Ingen påstår jo, at avlere bevidst laver syge hunde, men de har et ansvar uanset.

Jeg har super kontakt til Juniors avler, selvom jeg ikke engang har købt Junior hos ham, og er på besøg flere gange om året.

• #30   21. maj Baby's opdrætter er den skønneste i verden. Vi kommer tit hos dem, og Baby er slet ikke til at styre når vi er hos dem.
    Han hyler og skriger i bilen, så snart han opdager hvor vi skal hen.

Da Baby, helt uventet blev kryptorchid efter jeg havde købte ham, betalte opdrætter uden at blinke.
    Hun er altid med, når Baby er syg, og bekymre sig ligeså meget for ham, som jeg gør.

Hun har rådgivet os i forbindelse med øjenlysninger. Hun er der altid, når jeg klager min nød, over de mindste ting ved Baby, og hun er meget ærlig omkring de småfejl der har været i hans linjer.

De er guld værd, og blevet rigtig nære venner. smiley

• #31   21. maj Krøllet og det er jo netop super at have.

Ville ønske jeg havde oplevet det samme dengang.

• #32   21. maj Vi har altid en god dialog! Vi er ikke altid enige, men sådan er det jo.

Men de har altid taget sig godt af både mig og Baby. smiley

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følger: 5 Følgere: 9 Emner: 36 Svar: 2.323
    #33   21. maj Næh, aldrig oplevet problemer.

Men køber man en Broholmer hos nogen af de kendte avlere, så ville det også være mystisk, da de er så sindsygt stolte omkring deres avl.

Min Grosser er købt privat og han var ganske enkelt den dyreste brugte hund i Danmark tror jeg.

Men ejeren gjorde det godt nok ikke for pengene, men for at sikre at dem der købte den, også havde råd til "hans" hund.

Orv, han var ked af det. smiley

• #34   21. maj Vi har haft bøvl med en opdrætter fra DKK. Vi fik hjælp af juristerne og efter 9 måneder fik vi også pengene fra opdrætter.

Det var en labrador der havde problemer med at knoglerne i begge forben ikke voksede lige langt og albuerne turde dyrlægen slet ikke bedømme, så ringe var de. Opdrætter var med hele vejen og på skrift var enig om aflivning og penge retur. DKK truede til sidst med fratagelse af kennelnavn og titler på moderen, før opdrætter betalte. Senere hen, fik en kuldbror konstateret AD3 på begge albuer og også den ejer måtte benytte sig af DKK juristerne før de modtog penge fra opdrætter. En anden kuldsøster "forsvandt" pludselig også fra radaren og de 2 sidste forblev blot familiehunde.

Vi fik altså stor hjælp fra DKK, men havde også sørget for alt dokumentation. Opdrætter fik tilsendt billeder til egen dyrlæge, som ligeledes vurderede aflivning. Alt var på skrift. Efter hver telefonsamtale, blev alt noteret og sendt til opdrætter som kunne vælge at kommentere eller stiltiende acceptere dokumentationen. Man skal virkelig være skarp!

Som opdrætter har jeg haft en hvalp med tandfejl, som dog af 2 dyrlæger blev vurderet selvforskyldt. En hvalp blev også kryptokid selvom de kunne have fået stenen ned. De bad aldrig om refundering og jeg passer den i ny og næ. Dejlige mennesker som bare er lykkelig for deres hund

• #35   21. maj Kennel ja jeg havde også alt på mail .. og avler fik besked om alt. Det var ikke helt nemt at få pengene, men jeg fik dem efter lidt bøvl.

• #36   21. maj Jeg har kun haft købt én hvalp, der fra start var med en "defekt", som opdrætter slog hen..Den var købt i Sverige og jeg havde ventet på den i lidt over 1 år.
    For at gøre en laaaang historie kort, så benægtede opdrætter min hvalp havde overbid fra start - for det voksede den helt sikkert fra. Underbid ville være langt værre, men overbid ville altid rette sig.
    Hunden var min 2. hund og jeg var så naiv at hoppe i med begge ben.
    8 mdr gammel måtte den ene hjørnetand slibes ned for at hunden kunne lukke munden uden smerter - stadig med stort overbid. Opdrætter mente jeg bare skulle trække lidt i underkæbe, så ville biddet sætte sig rigtigt.

Af samme årsag er jeg blev hys med biddet ved mine nuværende og fremtidige hunde. Er biddet forkert ved 8 uger - køber jeg ikke hvalpen. Jeg magter ikke alle de bekymringer igen.
    Og netop også derfor jeg aldrig anbefaler andre at købe ved den svenske opdrætter. Jeg er stadig olm over hendes arrogance og ligegyldighed over for problemet med den hvalp dengang. Det var ihvertfald ikke hendes problem, at jeg havde ventet 1 år på en hvalp, som jeg ville udstille, for at stå med en hvalp, der aldrig nogensinde ville kunne udstilles. Hun forstod ikke at den fik et sufficient i hvalpeklasse dengang - for det var jo "kun" et overbid... smiley på ½ cm..

• #37   21. maj Åh ja, jeg har også haft “fornøjelsen” af en opdrætter som løb fra alle aftaler.

Hunden blev købt med DKK tavle og købsaftale. Da problemerne startede (hud og indadkrængede øjenlåg), var opdrætter ok og med på sidelinjen.
    Men da hunden skulle opereres, og jeg skulle have penge retur (ifølge aftale i købsaftalen), så forsvandt de smiley
    Jeg måtte via DKK og deres jurist for at få gang i dialog (ikke direkte mellem dem og mig). Vi indgik forlig om, at jeg skulle have halvdelen af pengene retur. Men det fik jeg så aldrig.
    Jeg betalte DKK for at indlede en disciplinærsag, og opdrætter endte med at blive udelukket fra DKK i 3 år.

Jeg var skuffet, frustreret og brugte en formue på dyrlægeregninger på den hund. Mistede rigtigt meget tiltro til opdrættere efter den omgang smiley

• #38   22. maj Jeg har oplevet både gode og dårlige oplevelser. Min første hund blev købt selvom det kun var den ene sten der var faldet ned. Der var indgået aftale om at såfremt at stenen ikke var faldet ned når hunden blev 8 måneder, så ville der blive givet kompensation. Problemet var bare, at da hunden blev otte måneder og stenen ikke var faldet ned, var det ikke muligt at komme i kontakt med opdrætteren. Det blev så ikke bedre af at senere blev diagnosticeret med endocardiose. Af skade bliver man klog og det var nogle gode lærepenge at få.

Af gode har vi oplevet af få en hvalp der som unghund viste tegn på smerter og fra tid til anden blev fuldstændig trebenet. Det tog til med alderen og hunden var igennem alverdens undersøgelser, både røntgen, CT-skanner og diverse specialister. Der blev aldrig fundet en årsag til smerterne og den vedvarende halthed, men det blev besluttet af hunden skulle aflives da den ikke havde udsigt til at kunne leve et aktivt liv. Opdrætter var med under hele forløbet og var meget støttende. Til trods for der ingen diagnose kunne stilles og der ikke kunne siges at det var noget arveligt, så fik vi en rigtig fin aftale om en mulig fremtidig hvalp.

Frisk for er min 4.5 årige hund som står overfor aflivning efter et langt forløb med en autoimmum lidelse vi ikke kan få under kontrol. Her har opdrætter også været med under hele forløbet og haft kontakt med andre opdrættere af racen i forskellige lande for at samle erfaringer, samt haft kontakt til en der forsker i lidelsen for at spørge til råds. Igen har opdrætter været meget støttende og været rigtig god at have haft med i forløbet.

• #39   22. maj Det jeg ikke forstår er, at en DKK opdrætter hellere vil have dårlig omtale og 3 års karantæne frem for at indrømme at det var noget skidt man hat avlet og betale erstatning.
    Jeg ville da være ked af det, hvis der gik dårlige rygter rundt om mig som opdrætter.

• #40   22. maj Anni det var truslen om de 3 år der gav mig pengene ... så Elmos avler havde ikke råd til ikke at betale.

Jeg er med på, at de fleste DKK avlere er gode, men nej jeg forstår heller ikke, at nogen ønsker al den bøvl. Avler har jo selv solgt til en person, som de må have haft rette mavefornemmelse med... jo man kan tage fejl, men når hunden så bliver syg, og det er dokumenteret, så betal da....

Det er jo risikoen ved at avle... levende dyr og ingen garantier ud over købeloven.

• #41   22. maj Da min tæve fra Serbien blev aflivet i 2010.
    Lovede opdrætter mig at jeg ville få en ny hvalp til en god pris.
    Jeg har nu kontaktet ham 9 år efter og han holder ord...

Det er en FCI opdrætter

• #42   22. maj Selv om avler ikke har råd til at betale, så kunne vedkommende jo stadig opføre sig pænt, indrømme, og evt lave en afdragsordning.
    Dengang med Taliban var jeg slet ikke ud efter erstatning.
    Det var først efter at opdrætter nægtede at det var arvelige skavanker og at det var mig der havde givet hunden dem, det synes jeg var utrolig uforskammet.
    Selv efter 3 års karantæne i DKK kom der ingen penge, de kom først efter at min advokat truede med at lave udlæg i en af hendes heste.

• #43   22. maj Anni efter den kamp jeg var igennem, sagde jeg faktisk nej til en afdragsordning ... avler lavede flere kuld med hunde til 14.000 kr... og efter den behandling jeg fik i over et år ville jeg have de skide 7000 kr.

Hvis avler havde opført sig ordentligt, så havde en afdragsordning skam været helt ok.

• #44   22. maj Mike's .. det er god stil!

• #45   22. maj Louise, det kan jeg godt forstå, men hvis opdrætter nu havde vist medfølelse og havde været reel, så vil jeg tro, at de fleste ville gå med til en afdragsordning

Mike, sådan var det også med Mallen jeg fik fra Belgien. 100% garanti på alt, endda træningsgaranti, for som opdrætteren sagde, hvis ikke jeg funkede med hunden, så var det jo ham der havde valgt den forkertehvalp til mig.

• #46   22. maj Anni enig... de 7000 kr var da ligegyldige efter 2 år med syg hund og efterfølgende aflivning... men jeg er ked af, at der er flere af disse historier... og så virker avl bare som en pengemaskine, når købere bliver behandlet sådan.

• #47   22. maj Når man er opdrætter så kan der ske, at der kommer en syg hvalp indimellem. Det er levende væsner. Men så må man også være der når det går galt.

Hvis man ikke har råd til at betale en erstatning tilbage, så skal man i min optik, stoppe med at lave hvalpe.
    Men desværre ses og høres det ofte, om de opdrættere der forsvinder som dug for solen, eller ikke hjælper med noget som helst.

Louise jeg har oplevet at det betyder ikke nok, når de går gennem alt det bøvl.
    Har oplevet det i staffen. Nogle købere opgiver, og der hvor der feks kommer dårlig omtale, kan de sælge til de købere det ikke er nået ud til

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

#49   22. maj @Canmax
    Det skal vil også tilføjes, at vil man have garanti for en "udstillingshund" så stiger prisen voldsomt.
    smiley

• #51   22. maj # 39, Anni, det er jeg fuldstændig enig i.

Det er totalt tåbeligt at risikere sit ry og rygte som opdrætter for at spare, hvad der måske svarer til en hvalps pris eller det halve, alt efter hvad det drejer sig om. Og i dag med de nuværende muligheder for at sprede et dårligt rygte om en opdrætter, skal man da være endnu mere påpasselig.

Men selvfølgelig hvis man laver syge eller defekte hvalpe på samlebånd, så kan det jo blive en dyr fornøjelse. Men set helt nøgternt, så har køber jo betalt for en "vare", der ved normal brug gerne skulle holde i en del år.

Men det er også levende væsener, og vi kan alle som opdrættere komme ud for at få lavet en hvalp med sundhedsproblemer, og der skal man nok også passe på, at man ikke disser en opdrætter for en enkelt "smutter", så længe vedkommende behandler hvalpekøber ordentligt.

• #52   22. maj Lene ... en enkelt smutter tror jeg de fleste normale mennesker har forståelse for, men derfor har man jo nogle gange stadig krav på erstatning.

Jeg ser absolut ingen grund til at svine avler til uden grund....

• #53   22. maj Canmax i min verden er der ingen garantier... og dem der bliver sure over, at hunden ikke vinder på udstilling eller kan bruges til avl forstår jeg heller ikke.

• #54   22. maj Albert har haft lidt problemer med stofskiftet efter kastration som 6 årig, og en parasit som ikke har noget med hendes opdræt at gøre.
    Hun har tilbudt mig en staff kvit og frit, hvis jeg ønsker racen igen en dag. Bare fordi hun gerne vil

• #55   22. maj Jeg har ofte hørt/læst om hvalpekøbere, der køber hund med henblik på udstilling og måske avl, hvor hvalpen ikke levede op til det forventede og hvor de følte sig snydt af opdrætter, jeg kan se der også er nogen i tråden her. Ved i, at hvis man vil have garanti for en udstillingshund og avl, at det skal fremgå på selve salgskontrakten ?

Nå, den her må så være møntet på mig, da jeg vist er den eneste der har skrevet at jeg havde købt Taliban til udstilling og avl, så tager du fejl.

Ja, det var meningen at Taliban skulle bruges til avl og udstilling, ( hun blev udstillet flere gange med BIS i hvalpeklassen), at hun udviklede sig til at hun hverken kunne bruges til det ene eller andet var jeg bedøvende ligeglad med, for jeg knuselskede den lille hund, og jeg ved så udmærket at man aldrig kan sige hvordan sådan en hvalp udvikler sig.

Men når man fortæller opdrætter at man vil udstille og avle, så synes jeg godt nok, at det er for ring, at en opdrætter sælger en udstillings/avls hvalp avlet på forældre med store tandfejl, demodex, allergi, patella mm.
    Der hvor jeg føler mig snydt af opdrætter er, fordi opdrætter velvidende avlede og solgte sådan noget og at opdrætter ikke tog ansvar for de arvelige skavanker Taliban havde.
    Havde Taliban været rask, så havde jeg ikke følt mig snydt, vist hellere ikke, hvis opdrætter havde sagt ok, det er jeg ked af, men opdrætter gav mig skylden.

• #57   22. maj Opdrætter havde sandelig fortalt at hun ikke kunne give en garanti for hvordan hunden udviklede sig, og som jeg også har skrevet, så har jeg så sandelig altid selv været klar over det.
    Så der er overhovedet ikke noget som helst at tage fejl af og der er INGEN undskyldninger for opdrætteren uanset hvor mange du prøver at finde.
    Og hvorfor skulle jeg have flere penge op af lommen fordi jeg ville udstille og avle ? Det er da en fuldstændig tåbelig kommentar.
    Hvad jeg skulle betale er en sag mellem opdrætter og mig.
    Men du mener måske, at hvis jeg havde betalt mere, så havde Taliban været sund og task ?
    Som opdrætter bør man ikke opdrætte på syge hunde, hverken til avl, udstilling eller sofahuns

• #59   22. maj Louise, jeg henviser ikke til nogen her i tråden med hensyn til at disse opdrættere, der laver en hvalp med en fejl, men jeg har da haft kendskab til opdrættere, der var bange for at indrømme, at en hvalp af deres opdræt havde en fejl, fordi der er folk, nogen gange desværre andre opdrættere, der er meget hurtige til at pege fingre af andre, kritisere andres opdræt osv. og det er rigtig ærgerligt, for åbenhed og vidensdeling er noget af det allervigtigste i forhold til at opdrætte gode og sunde hunde. Og ikke alt fremgår jo af Hundeweb.

Selvfølgelig skal man som køber have den erstatning, man har krav på.

• #60   22. maj Jeg har solgt hvalpe til udstilling og avl - men aldrig sat X ved andet end "familiehund".
    ALLE mine hvalpe er avlet udfra, at de vil være sunde og raske i en hulans masse år.
    De gange, jeg har lavet en ikke 100% rask hvalp, er jeg blevet uendelig ked af det og har spurgt mig selv, om jeg havde overset noget i forældrehundenes linjer.
    Selvfølgelig har jeg støttet - og betalt fluks, uanset om jeg behøvede eller ej. Der var en Chili, der fik konstateret Addisson som 2-3 årig. Jeg gav familien et par tusind til hjælp til dyrlægeregninger. Jeg tror ikke, at pengene var det vigtigste for dem. Det var, at jeg delte deres sorg over, at Chili var syg smiley Hun levede heldigvis et godt - omend ikke langt liv - med medicin. Hun blev syv år smiley

• #61   22. maj som Canmax skriver: sælger man en hund med x i "avl-udstilling" stiller det noget større krav til hvalpen (og dermed nok også prisen)

MEN - alle hunde kan udstilles og bruges i avl - det er som Canmax også skriver, kun resultatet, der kan være forskelligt.

OG, ønsker man en avls-udstillingshund med potentiale for top-præstationer, ja, så køber man ikke en 8-ugers hvalp, men en voksen, gerne prøvet hund, og betaler dermed også en hel del mere.

Opdrættere der sælger avls-udstillings hvalpe, beder selv om problemer.

• #62   22. maj De fleste opdrættere sælger vel nogen lunde alt som familiehunde, men det betyder jo ikke, at de ikke kan blive gode avls og/eller udstillingshunde, men at man f.eks. ikke giver garanti for, at de ender som top udstillingshunde, bliver eftertragtede avlshanner eller hvad ved jeg.

Men man gør sig da umage for at vælge eller hjælpe køber med at vælge en hvalp, man selv forventer vil kunne leve op til købers ønske.

Ingen hvalpe uanset forventninger om udstilling, avl eller andet bør være avlet på forældre med store tandfejl, demodex, allergi, patella mm. Det burde give sig selv.

• #64   22. maj Opdrætter bør ikke LOVE, at en hvalp vil egne sig til udstillings- og/eller avlshund, når den bliver voksen, for det kan h*n ikke vide - og ja, det ER da kedsommeligt at skulle betale større erstatning for fx, i min race, at ørerne ikke gider rejse sig smiley

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

#65   22. maj Angående det der med at prisen vel stige, så hørte jeg en avler fortælle, at ville man have garanti for at en hund var "udstillingssikret", så ville denne person gange normale salgspris med faktor 3.

Når man tænker på risikoen synes jeg det er fair nok.

For er hunden ikke udstillingsegnet, ja, så skal avler jo altså betale hele købsprisen tilbage. Det er ret endten eller.

• #66   22. maj jamen, "udstillings-egnet" - hvad betyder det? - skal den kunne opnå cert / BIR / good ??

Det er, for mig, helt utopisk at tro, at man kan købe en "sikker vinder" - vil aldrig nogensinde sælge en hund som udstillings- eller avlsdyr.

• #67   22. maj Jeg synes, det er svært at fastslå, hvad der er en fair pris, når der skal være garanti for udstillingskvalitet, for hvad er udstillingskvalitet ? Hvad skal den kunne opnå ? Skal den blive champion ? Skal den kunne blive BIR ? hvor mange udstillinger må der skulle bruges, før den er champion ? Hvad med ejerens ansvar i forhold til at fremvise hunden godt og i god kvalitet ?

Men opdrætteren får flere penge ind her og nu, men har også flere penge ude at svømme, hvis man kan sige det sådan.

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

#68   22. maj Udstillingsgenet er, at der ikke er graverende fejl som gør at hunden ikke kan betragtes som udstillingsegnet.

Det kan være en hanhund der er kryptoid, eller fejl med tandsættet etc.

Om hvor langt hunden kan nå, se det er der jo ingen der kan vide. Har man været til lidt udstillinger et par gange, så synes jeg hurtigt at man opdager der er mange gentagelser blandt vinderne.

Det er jo en skønhedskonkurrence og intet mere eller mindre synes jeg.

Om hunden lige er den der nummer et, det tror jeg ikke på at nogen turde give garanti for. Det ville nok være ret dumt! smiley

• #69   22. maj Altså når jeg køber en hvalp og fortæller opdrætteren at jeg gerne vil udstille, å forventer jeg ikke at få garanti på at hvalpen udvikler sig til en sikker "binder"
    Men jeg forventer, at opdrætter vil anbefale mig en hvalp i kuldet som ser "lovende" ud.
    Så skal opdrætteren ikke sælge den hvalp med evt knækhale, hvide blinkhinder, franske ben eller andre fejl som man allerede kan se at hvalpen har.
    Og ved opdrætter, at dennes hunde så godt som alle har tandfejl eller andre skavanker, så sælger man ikke hvalpe af sådanne kuld for "evt udstillingsegnet"

• #70   22. maj Fuldkommen enig med Martin

• #71   22. maj Anni - jeg er helt enig, i hvad opdrætter ikke skal - men lodret uenig i, at DU køber en hvalp til udstillings-brug!

Det vil med næsten 100% sikkerhed ende i gråd og tænders gnidsel!

• #72   22. maj Hvis udstillingsegnet bare er en hund, der ikke har diskvalificerende fejl, så synes jeg godt nok, det er meget at tage 3 gange normal prisen for det.

Ud fra det minimum er de fleste hunde jo udstillingsegnede.

• #73   22. maj Jeg havde en hvalpekøber, der bare SÅ meget ønskede sig en hvalp, der egnede sig til udstilling - altså havde et rimelig godt exteriør.
    Jeg sagde, at det kunne jeg ikke garantere, men jeg ville finde den i kuldet, jeg umiddelbart fandt bedst egnet. Det gjorde jeg, og Findus fik flotte placeringer sidenhen smiley men han BLEV altså solgt som familiehund smiley

Han stillede sig fint an fra han var 4-5 uger gammel smiley

profilbillede
  • #74   22. maj Pia, total uenig med dig.
    Hvordan tror du de allerfleste udstillingshunde du ser på udstillingerne er købt ?
    Det er vist nok kun en brøkdel af udstillerne der venter med at købe deres hund indtil den er så gammel at man ikke mere er i tvivl om den er udstillingsegnet.
    De allerfleste udstillere har fortalt opdrætteren at de gerne vil udstille og har så købt en lovende racetypisk hvalp.

Og nej det vil ikke ende sådan. Det vil med næsten 100% sikkerhed ende i gråd og tænders gnidsel!

Jeg ville da have været bedøvende ligegyldig med at Taliban ikke havde fået udstillings/avls kvalitet, det havde været ærgerligt, men derfor betød hun da ikke mindre for mig, for så havde jeg nok sparet de ca 50.000 kr kræet har kostet i dyrlægeregninger og havde aflivet hende straks da hun var færdig ned tandskifte.

• #75   22. maj Ej Isabelle, det er ellers ikke min smag af hunde, men hvor er han altså charmerende, lige til at kysse og kramme.
    Jeg får sådan et fjollet smil i hele fjæset når jeg ser på de billeder. smiley

• #76   22. maj Jeg kender til ihvertfald én eurasieropdrætter, der sælger sine hvalpe til et par tusind mere end den dyreste opdrætter i Danmark, fordi forældredyrene er højt præmierede hunde.

• Kennel Hearthitter
    jul 2017

#77   22. maj Bello blev jo primært købt til avl og udstilling, men 1 sten nede, ja så var det bal forbi. Det har aldrig ærgret mig, kun at han fik læse knæ og nu har noget tarmsygdom der nok ender med at koste ham livet.
    Han er den sødeste, kærligste og sjoveste hund når han er rask. Men han er ond i sulet når han får sine anfald, som kommer ca 1 gang om ugen.

Flere kan slet ikke forstå at jeg ikke ærger mig over købet.. jeg havde købt ham igen, hvis ikke han var tarmsyg også kun med en sten. Det betyder virkelig intet i det store billede..

Jeg er ret sikker på at jeg bliver tilbudt en hund igen derfra når han får et kuld på bedding igen. Det er en skidesød opdrætter og selvom de ikke er hverken rige eller avler mere end max 2 kuld om året, så ville han være så glad hvis jeg fik en af hans hunde i avl..

• #78   22. maj #74 - mon dog, disse udstilligns-stjerner er købt med x i "udstillings-hund" -?
    not my first guess!

og, ja - seriøse udstillere vil aldrig købe en hvalp der "garanteret" er udstillings - læs: top-præmierings værdi parat!
    Og hvis de gør, og satser, OG kræet ikke udvikler sig som ønsket, så finder den en ny og mere komfortabel sofa.

• #79   22. maj Hearthitter, nemlig, sådan er det.
    Jeg ville også købe Taliban igen, selv om hun manglede 6 tænder, hun har været den hund, som har haft den største plads i mit hjerte,men allergien og demodexen mm kunne jeg godt undvære.

• #80   22. maj Jeg kender til opdrættere der simpelt hen køber færdige champion hunde, så er den potte ude, ikke noget med at skulle arbejde for det selv, eller som opdrætteren siger h*n er som en elite sports udøver der vil stå øverst på skamlen hver gang, tjaaa.....

• #81   22. maj Jeg kan nu godt forstå de opdrættere. De der pokaler er jo simpelthen så smukke, at man bliver nødt til at have 30-40 af dem stående smiley smiley smiley

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

#82   22. maj @Bumble Bee.
    Jeg læser dit udsagn, men jeg undrer mig samtidigt.

Altså de fleste udskillere jeg kender, der tror jeg helt ærligt ikke at de vil sælge deres hunde hvis den var Champ.

Altså ikke inden for de racer der interesserer mig. Jeg ved ikke noget om de der små racer.

Min Broholmer vinder allerede mange første pladser, og hun er langt fra færdig udviklet. Men hvis nogen pludselig kom og sagde at hende ville de gerne købe, ja, så vil beløbet jo blive enormt. Det er jo ens hund.

Vi taler altså ikke heste, og medmindre din hund har vundet Cruft, så har jeg lidt svært ved at forestille mig, at beløbene kunne blive så store at man bare ville overveje at sælge.

For man skal jo starte forfra med hvalp, finde en avler og hele molevitten. Det er der da ingen der gider for småbeløb. Plus, man mister altså ens hund.....

En ting er at sælge en hvalp, men at sælge ens hund man har haft i flere år fra hvalp... Næppe.

Man skal vel reelt nærmest over 100.000 bare for at få dækket alle udgifterne på 2,5 år gammel hund.

Det giver ikke rigtigt mening i mine øjne. Altså medmindre vi snakker meget store beløb.

• #83   22. maj Jeg købte min Sky med udstillingsgaranti - eller så meget som man nu kan garantere en hanhund på 5 mdr kan udstilles.
    Han har fået 3 championater efter det, så de mange penge givet ud pga han er hentet hjem fra Spanien er godt givet ud smiley
    Jeg har købt fra opdrættere herhjemme ... men det gider jeg ikke mere.
    Jeg har købt min nye tæve for samme pris men uden udstillingsgaranti pga jeg hentede hende meget tidligt hjem.

• #84   22. maj #82, den er god nok.
    Jeg kender til de hunde/opdrættere Bumblebee omtaler. Der er en del der køber færdige champions i udlandet. Så er det også lettere at få dem gjort til champions i andre FCI lande smiley

De hunde koster alt fra 20.000-40.000 kr - og er ikke Crufts vindere..Ihvertfald ikke dem jeg kender til.

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

#85   22. maj @Ejer.
    Det må være dyrt! smiley

• #86   22. maj Det var halvdyrt, men han har slet ikke været den dyreste hund jeg har haft.

Min svenske import med overbid kostede en bondegård i dyrlægeregninger.

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

#87   22. maj @Ejer...
    Det synes jeg lyder vildt billigt. Men igen, jeg ved hat om små racer.

• #88   22. maj Nu er en engelsk cocker en mellem str race smiley dog vil jeg mene at det er en pæn slat penge. Selvom den er champion, så er det ofte det dobbelte i pris, de priser jeg nævner. Det skal dog tages med forbehold, da det er priser jeg hørte om tilbage i 2012. De kan jo svinge fra opdrætter til opdrætter.

• Kennel Hearthitter
    jul 2017

#89   22. maj der er masser af voksne champs der skifter hjem og sælges til svimlende summer også i store og gigantracer..

• #90   22. maj Dem, der videresælger en champion til en god pris, er nok ikke så ofte alm. hundeejere med en smuk familiehund, der bare også vinder på udstilling, men opdrættere med adskillige hunde, som måske allerede har brugt den pågældende hund i avl, og som ved at sælge ikke bare får penge i kassen, men måske også plads til en ny spændende hund i deres kennel.

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

#91   22. maj @Lene.
    Det giver også mere mening for mig.

En almindelig udstiller vil da ikke bruge så mange penge på undskyld mig. Rosetter! smiley

• #92   23. maj Prisen på 'færdige' avlshunde afgøres ikke af reelle udgifter men af hvad folk er villige til at betale smiley
    Min gamle irerhan var der nogle pæne bud på; opdrætter ville ikke sælge til nogen hun ikke kendte. Så da han havde lavet de par kuld han måtte var det mig der fik ham. Kvit og frit mod at give ham et godt hjem og et aktivt liv. Han endte så også med at være beviset på at man ikke kan give nogen garantier, når det handler om levende væsener. Han fejlede aldrig noget indtil en eftermiddag da han var 5 år gammel. hvor han pludselig ikke kunne tisse. Det viste sig at han havde cystinuria (en arvelig sygdom i racen - heldigvis meget sjælden). Desværre findes der ikke nogen test (genetisk eller klinisk) for racen, der kan afsløre om en hund lider af sygdommen. Man ved det når den bliver syg. Hvilket den først bliver når den er 4-6 år gammel - dvs. avlsdyr har som regel været brugt. I vores racer er der indtil videre ikke andet at gøre end at udelukke det syge individ og individer, der er tæt beslægtede med dette, fra avl. Så der kommer ikke flere hunde fra den linie; ærgeligt for det var gode hunde, som bidrog meget positivt til racens mentalitet.
    Oven i hatten fik han så knoglekræft og måtte aflives som 6 årig.
    Opdrætter har været lige så ked af det, som jeg har og har været med hele vejen. Jeg har en hund fra samme opdrætter nu.
    Da Perle var ved at dø pga leptospirose kontaktede jeg opdrætter (DKK) for at fortælle at hun var alvorligt syg, hvad hun var syg af og at hun måske ikke klarede den. Reaktionen var at hvis hun døde så ville han give mig en ny hvalp fra sit næste kuld. Et meget flot tilbud: Det var han på ingen måde forpligtet til, da det jo ikke er en arvelig sygdom. Heldigvis blev min tøs rask igen.

• #93   23. maj Jeg har kun købt hunde fra 1 DKK opdrætter, og alle de andre hunde jeg har, dem har jeg selv lavet.
    Vores hanhund købte vi hos en opdrætter i Norge, der var ikke meget bøvl med det men omvendt heller ikke megen interesse fra hendes side...

Vi har haft vistnok 3 hunde ud af de 56 hvalpe vi har lavet, som fejlede noget der var erstatningsberettiget. De fik deres erstatning så snart vi fik besked. 1 var dårlige hofter, 2 var dårlige albuer. Alle tre hunde lever stadig og har endnu ingen kliniske symptomer, det blev kun opdaget fordi køberne, på vores opfordring, fik røntgenfotograferet deres hunde.
    Vi har haft et par andre, som har været alvorligt syge og også en, der måtte aflives alt for ung, og da har vi deltaget - altså, været lyttende og kommet med gode råd osv, men der har ikke været penge involveret.

Om jeg begriber de opdrættere, som ikke blot betaler når hunden får en arvelig sygdom. Men så igen - uærlige mennesker findes jo overalt, og derfor også i hundeverdenen.

• #94   23. maj "Man skal vel reelt nærmest over 100.000 bare for at få dækket alle udgifterne på 2,5 år gammel hund."

Fodrer du med mørbradbøffer og økologiske fasaner, Martin? smiley smiley

• Kennel Hearthitter
    jul 2017

#95   23. maj Isabelle, nej men skal man have dækket udgifter for hvad en multichamp koster, såkab den altså bare i udstillinger koster over 100.000..
    Vores Chante kostede nok omkring 100.000 bare det første udstillingsår..
    Jeg havde ikke solgt hende for millioner dog..

• #96   23. maj Lisbeth ... jeg forstår heller ikke, at man ikke betaler ved kasse 1, når der er dyrlægeerklæringer, som beviser hunden er syg.

Jeg er med på, at man ikke bliver millionær af at opdrætte hunde, MEN jeg ser flere som får min 2 kuld om året, og hvor hunde sælges til over 10.000 kr... så jeg nægter at tro at der kun avles for at forbedre div racer... det er da også en indtjening.

• #97   23. maj 100.000 kr i udstilling???? Hold da fast... hvor får I alle de penge fra ... og hvem har råd til det??

• Kennel Hearthitter
    jul 2017

#98   23. maj Vi havde jo så råd.. vi var afsted omkring 25 weekender og så 10 dage i Ungarn/tjekkiet..
    Hoteller, mad, diesel, tilmelding osv.
    50-60.000 km bare på hund..

• #99   23. maj Det lyder helt sindssygt.

• #100   23. maj Men mange mennesker har jo råd til dyre hobbyer.

Prøv at regne lidt på hvad det f.eks. koster at have et par heste opstaldet på rideskole i Nordsjælland. Læg dertil udgifter til f.eks. stævner, dyrlæger, smed, undervisning, udstyr m.m. du når hurtigt højt op.

Jeg har ikke den slags penge, men mange har. Og så er det et spørgsmål, om hvordan de prioriterer.

• #101   23. maj Lene har været meget i hesteverdenen, så er med på det, men havde aldrig hørt om 100.000 for at udstille et år.

• #102   23. maj Det lyder godt nok også voldsomt.

Men hvis man udstiller 25 weekender om året, og mange af gangene i udlandet, så løber det jo op.

• #103   23. maj Hold da kæft, det er mange penge at bruge på udstillinger smiley smiley så kan jeg bedre forstå, alle de gaver folk får med hjem.

I min race er det meget normalt (blandt markprøvefolket) at hente færdigtrænede hunde hjem fra England eller Irland, for at føre dem på og vinde markprøver. Efterfølgende bliver de brugt i avl.
    Det er også ret almindeligt, at hunde bliver lånt ud til andre lande i en periode. Så kan den gå nogle prøver og lave nogle parringer.
    For almindelige jægere er det heller ikke unormalt at købe en færdigtrænet jagthund (både fra DK og UK).

• Kennel Hearthitter
    jul 2017

#104   23. maj Med en god unghund er det bare om at komme afsted. Og det løber altså hurtigt op med færger, bro, hoteller osv osv plus brændstof og tilmelding.
    Vi kørte til sverige, norge, tyskland, polen og ungarn..

• #105   23. maj Jeg er helt med på at det koster at rejse rundt... synes bare 100000 lyder helt sindssygt for at udstille en hund... og mange penge i min verden.

• Kennel Hearthitter
    jul 2017

#106   23. maj Dengang havde vi muligheden og ikke mindst penge, tid og lyst.
    Vi havde også en af de bedste unge tæver i Europa og hun har placeret sig på de helt store scener og har været med til at skrive boxerhistorie.
    Desværre var der så ikke så meget avlshund over hende, med 1 ensidet døv hvid hvalp og en farvet med hvidt, taget ved kejsersnit og idag døde pga sygdom hos begge. Hun blev pillet ud af avl efter det kejsersnit, da jeg ikke turde risikere det igen. Det kan man jo så sige var heldigt da hun og hendes hvalp på 2 år begge blev syge og aflivet sidste år. Chante med cancer og Tilly med allergi.

Vi havde før vi flyttede herop også 2 heste stående på fuldpension på Stenbjerggård. Der er fordele ved en mand der tjener kassen smiley

• #107   23. maj 100000 kr brugte vi også Ca om året inden vi fik børn. Joh det kan man nemt komme op på med udstillingsgebyrer, brændstof, færger, bro, overnatning osv.
    Det var dengang hahaha. Nu har vi 3 børn..

• #108   23. maj De er tossede, de hundefolk smiley smiley smiley

• #109   23. maj Skingrende sindssyge..

• #110   23. maj Jeg tænker bare .... har ingen børn, men hvis jeg havde 100000 ekstra ... det ville være fedt!

• #111   23. maj Er der forskel for jer på om det er en arvelig sygdom eller ej? Når man tænker tilbagebetaling, krav, kontakt til opdrætter?

• #112   23. maj Et kort svar, Mette: Ja - altså bortset fra det med kontakt til opdrætter.

• #113   23. maj HVIS man siger at en hund blive aflivet grundet sygdom. Er der så forskel på om man, som opdrætter, forlanger 2. opinion eller ej, alt efter om sygdommen er arvelig eller ej?

• Kennel Hearthitter
    jul 2017

#114   23. maj Ja så absolut.
    Når jeg har hørt hvad folk vil have tilbagebetaling for, så kan jeg faktisk godt forstå nogle opdrættere ikke bare punger ud.
    Opdrættere der hænges ud på nettet, mit eget opdræt også som blev påstået arveligt syg på trods af lidelsen ikke er set hos Boxer, samt at den var skadet, ikke fik ro, ikke kom til specialist før efter 2 1/2 måneds forsøg med alverdens ting inkl hundeleg osv.. Jeg var fortvivlet og frustreret over at min bedste hund eksteriørmæssigt og med masser af drift og nem tillæring, bare blev aflivet trods Ken Lindeblad sagde den var LANGT fra en aflivning. Ja 14 dage smiley jeg sælger ALDRIG en så god hund igen. Så forærer jeg dem hellere væk og beholder ejerskabet, så folk ikke kan aflive den.

Jeg har hele forløbet skrevet ned på ipaden og det er simpelthen grotesk det der er sket. Og hun blev tosset over jeg tog kontakt til Ken, fordi hun kom med en udmelding jeg vidste at Ken aldrig ville komme med. Hunden var ikke engang udredt men den var nærmest puttet i graven. Godt man kender Ken gennem 10 år nu og VED hvad han står for. Men det var sgu synd han blev fanget midt i balladen.

• #115   23. maj Medfødt sygdom eller sygdom, der kan føres tilbage til tiden hos mig, hvad enten den er arvelig eller ej, der dukker op inden for de første 2 år, giver jeg erstatning for. Men de fleste medfødte sygdomme, er der vel et arveligt element i, hvad enten man kender arvegangen eller ej.
    Skader eller lign. vil jeg ikke give erstatning for, men ellers kan man sige, at køber har betalt for en hund, og har en berettiget forventning om en hund, der kan leve et almindeligt liv, så har den en defekt eller sygdom, arvelig eller ej, som umuliggør det, så mener jeg vedkommende har ret til erstatning.

• Kennel Hearthitter
    jul 2017

#116   23. maj Jeg har absolut intet problem med at dække sygdom der kan føres tilbage til mig eller som ejer måske bare er uheldig med.
    Jeg har flere gange haft mine hvalpe inde til tjek for blærebetændelse på min regning hos min dyrlæge, netop for at sikre at de fik den rigtige behandling.
    Har også givet tilskud til sterilisering bare fordi..

Havde også betalt for at få hunden med syringemyelogi hvis jeg bare kunne få hunden udleveret, men de ville desværre ikke have erstatning. Men det forstår jeg så godt, når hele sagens alvor kom frem i lyset.
    Det har været en påført skade og de har ikke gjort som foreslået og har heller ikke skånet hunden osv osv.

Det hele nok et symptom efter at Chantall søskende blev nyresyge (halvsøskende til denne) og deraf meget hurtig afskrivning af tæven i avl, så tænker det var belejligt.
    Fuldstændig vanvittig sag.

• #117   23. maj Kh, jeg er da helt enig i, at man ikke er erstatningspligtig for skader, resultat af total uhensigtmæssig fodring, uheld og lign.

Og jeg har også hørt om mærkelige krav ind i mellem. Jeg er heldigvis ikke selv stødt på det, men kender f.eks. et tilfælde, hvor en opdrætter af racekatte er blevet bedt om erstatning, fordi katten blev kørt over. smiley Man tror det er løgn, men nej.

• Kennel Hearthitter
    jul 2017

#118   23. maj Der er nogle vilde krav engang imellem.. Selv hunde solgt med nedslag vil folk så have penge for, for samme fejl der er givet nedslag for, fordi de har hørt sådan og sådan..
    Jeg er selv meget prekær med mit opdræt, og fejler de noget så skal de bare undersøges om vi så skal betale det.
    Jeg har kontakt med alle hvalpekøbere på nær en som dog skriver en gang årligt ca..
    Nu har vi så heller ikke lavet mange hvalpe dog.. Men noget må jeg da trods alt have gjort rigtigt når jeg har fået min 4 årige “hvalp” hjem efter skilsmisse i hendes familie. Ikke engang familien måtte få hende, hun skulle hjem.. Og have mit kuld hvalpe.. smiley

• #120   23. maj Jeg har jo kun købe én hund med stamtavle, og jeg er så glad for hendes opdrætter. Nu har Dorit så heller aldrig fejlet noget, og det gør situationen nemmere smiley

Men jeg har sgu hørt nogle helt groteske sager, hvor opdrætter uden tvivl skal betale, og alligevel skaber sig tosset. Man kender åbenbart ikke folk, før man har prøvet at købe en syg hund af dem smiley

• #121   23. maj Som opdrætter ville jeg holde på min ret til at få en second opinion, f'ør jeg tog stilling til noget, medmindre vi taler om en skade, hvor det er mest humant med aflivning akut.

Det er ikke en ret, og det har ingen retsvirkninger hvis hunden aflives uden at opdrætter får besked. Købelovens regler om forbrugerkøb er skruet sådan sammen, at køber ikke kan stilles ringere end købeloven. Så du har ingen RET. Du skal derimod bevise at fejlen ikke var til stede da hvalpen blev overdraget, hvis fejlen viser inden 6 måneder efter overdragelsen.

• #124   23. maj Det første år jeg udstillede min, nu afdøde, Diana, brugte jeg små 50.000 kr KUN på udstilling, kørsel og gebyr.
    Det har jeg ikke en kinamands chance for at betale i dag, da jeg har været on/off fra arbejdsmarkedet. Havde jeg ikke haft en god veninde, dengang Sky var junior, havde jeg aldrig fået certer hentet hjem på ham, da jeg ikke kunne udstille.

Det er skidt at være skilt, have lyst til at udstille - og så kun kunne udstille hveranden weekend. DKK og specialklubben tager ikke hensyn smiley til at udstillingerne ikke altid ligger i mine børnefri weekender. Når jeg så heller ikke tjener det samme, som jeg gjorde da jeg havde min Diana...well, så udstilles der ikke så meget.

Men man skal også have HUNDEN til at udstille. Jeg har udstillet siden 2006, og jeg gider ganske enkelt ikke udstille, hvis jeg ved, at jeg kun kan få et VG hver gang, så bliver jeg hellere hjemme. Og Sky har været den første, hvor det har kunne betale sig at komme afsted.

• #126   23. maj Købeloven holder bare ikke, hvis man køber i udlandet, så kan man stå nok så meget og rive sig i håret....

• #127   23. maj Ifølge købeloven har leverandøren ret til, at få udleveret det solgte for at udbedre skaden, ellers kan man ikke kræve økonomisk kompensation eller ombytning.

Spændende, kan du sætte en paragraf på?

Køber skal reklamere inden for rimelig tid, ikke straks smiley

• #129   23. maj Op til 6 mdr anser man en DKK hvalp som værende båret af opdrætters "ansvar" angående sygdomme, specifikt arvelige.
    Efter 6 mdr og op til 2 år, skal køber bevise skaden eller lidelsen er opstået ved opdrætter.
    Efter de 2 år....tja, så er det bare ærgerligt. Forstået på den måde, at eventuel blindhed eller anden lidelse, det er hvad der hører med.

• #130   23. maj Igen, kan du sætte en paragraf (§) på?

• #134   24. maj A enig ... selv de "bedste" opdrættere kan blive ret så trælse, når du kontakter dem pga syg hvalp.

• #135   24. maj Der findes enormt mange hundeopdrættere og endnu flere hundeejere. Mon ikke begge dele rimeligt afspejler resten af befolkningen, hvilket vil sige ærlige såvel som uærlige, gode såvel som dårlige, besværlige såvel som nemme, osv.

Det er nu mit indtryk, at det heldigvis fungerer godt langt størsteparten af tiden, men de dårlige oplevelser fylder selvfølgelig meget, og det går begge veje.

• #136   24. maj Lene jo .. og de gode episoder nævnes også.. men som der også nævnes, så kræver en dårlig næsten 10 gode..

Men det drejer sig om levende dyr og så mange følelser.

• #137   24. maj #82 Martin du ville korse dig, hvis du vidste hvad der foregik i hunde verdenen, jeg kender en dommer som dømmer i hele verden, han sagde at han havde købt en lovende hund ved ringsiden, og ja det kommer fra hans egen mund og jeg har mødt hunden smiley Så det udsagn jeg kommer med behøver du ikke at undre dig over, det er ikke alle som har enkelt hund eller 2 de udstiller og som har dem som elskede kælehunde derhjemme, det er en industri.
    Har lige været i Tyskland og udstille 3 hunde det kostede 7000,- incl. alt. Så det kan hurtigt løbe op.

• #138   24. maj #137
    Det er en industri ja, og der sker mangt og meget i hundevedenen..

Jeg har engang solgt en hund ved ringside - en særdeles lovende tæve på 4 måneder.
    Jeg kendte familien og vi havde aftalt at mødes til denne 2 dages udstilling hvor den hund de havde ventet på ret længe endelig var klar til at komme med dem hjem til Norge....

Det var en skøn weekend sammen med mine hvalpekøbere og hunden har et fantastisk liv ;o)

Faktum er dog at hunden blev købt ved ringside hvor kontrakter/betaling m.m blev ordnet på førstedagen...

• #139   24. maj Jeg kan altså ikke se noget forkert i at man køber en hund ved ringsiden.

• #141   24. maj Canmax jeg er skam enig smiley

De sager jeg selv har oplevet og hørt om har været lidt mere "ligetil" ... altså diagnoser fra specialister, og opdrætter som stadig ikke mente, at forskellige diagnoser var ret slemme.. selvom hundene stod til aflivning.

• #143   24. maj Canmax ja din sag ender "godt" fordi du netop hjælper og du er kommunikerer med HK.

Min avler sagde bare "giv nogle tilskud" "ingen af mine hunde har fejlet dette, ergo er det ikke arveligt"... og med tiden kom der flere og flere diagnoser, og avler blev træt af mig. Jeg fandt ud af, at hele kuldet var syge... tidligere kuld med samme sygdomme.

Jeg er altså med på, at avler ikke bare skal punge ud hver gang, og at man må affinde sig med, at hunde bliver syge uden at det er nogens skyld.

Jeg lærte meget af min første egen hund... på godt og meget ondt.

• #144   24. maj https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=142961

§42-45

Nej, de paragraffer gælder ikke forbrugerkøb smiley Forbrugerkøb står i § 72 ff.

Canmax, paragrafferne er vigtige, for der STÅR der hvad henholdsvis køber og sælger har ret og pligt til. Det du har kopieret ind, handler om defekt TØJ. Og med mindre tøj kan have arvelige sygdomme, så er tøj ikke relevant.

• #145   24. maj Canmax, var den dyrlæge din hvalpekøber var hos tanddyrlægen Jens Ruhnau?

• #147   24. maj Ja, Canmax, og Højesteret afsagde i 2014 en dom, hvor en hund var aflivet som følge af svær HD, uden at opdrætter havde fået besked, og selvfølgelig heller ikke havde set hunden. Eller højesteret tæller ikke?

Og jo, juridisk set er der KÆMPE forskel på at reklamere straks eller inden for rimelig tid smiley

Her er i øvrigt den paragraf der bestemmer købers mangelsbeføjelser:

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1) afhjælpning af mangelen,

2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),

3) et passende afslag i købesummen eller

4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.

• #148   24. maj Canmax ... mener faktisk ikke at sælger har krav/ret til en 2nd opinion .. ej heller at køber skal give besked vedr aflivning... mener også at en lign sag var i højesteret .. så det er vel netop præcedens.

At det er "god" stil at give avler besked mht det som sker er så noget andet. Det kommer så igen an på kommunikationen mellem køber og sælger.

• #149   24. maj A ja netop den sag...

• #150   24. maj Jeg vil gerne kopiere dommen ind, hvis man tror at man kan læse noget andet ud af den. Særligt dem der står stejlt på at opdrætter har "ret" til at se hunden og vurdere den.

• #151   24. maj Hvordan ville I vurdere denne sag:

Hund røntgentjekkes rutinemæssigt som 1½ årig - har ingen symptomer på, at noget er galt overhovedet.
    DKK giver vurderingen E/B på hofterne.
    Hunden blev ramt af bil som stor hvalp og har løbet 2-3 km ved siden af cykel et par gange om ugen, siden den var et halvt år.
    Er sælger forpligtet til erstatning?

• #153   24. maj Canmax, du glemmer måske at køber selvfølgelig skal dokumentere dels at hunden har en mangel, dels at manglen ikke kan udbedres og ikke mindst at manglen (sygdommen) er arvelig/til stede da hvalpen var 8 uger. Ingen kan bare aflive uden grund og kræve pengene retur.

Det er godt at DKK har jurister der ka hjælpe opdrættere igennem, for jeg er sgu lidt urolig over den tolkning smiley

Og det hedder bare § 78, stk. 2 og stk. 3 smiley

Isabelle,vis du læser Bastian-dommen, vil du se at både dyrlæger og dommere er meget uklare på årsagen til HD. Jeg er 100% sikker på at ingen dommer ville dømme opdrætter til at betale hvalpens pris tilbage. Erstatning ville slet ikke komme på tale - det kommer kun på tale år opdrætter har handlet mod bedre vidende (avlet på hunde med kendte arvelige sygdomme).

• #154   25. maj I følge DKK har en køber ret til at ophæve handlen, hvis DKK bedømmer hofterne til E, eller til et nedslag i prisen, hvis vedkommende ikke vil af med hunden. Det har jeg så ikke indtryk af er tilfældet her.

Men DKK går ikke i detaljer og skriver ikke noget om formildende omstændigheder.

• #155   25. maj A "Erstatning ville slet ikke komme på tale - det kommer kun på tale år opdrætter har handlet mod bedre vidende (avlet på hunde med kendte arvelige sygdomme). "

Jeg har svært ved at tro, at det kan være rigtigt. Det ville jo betyde, at bare du avler på hd fri hunde, så kan du aldrig komme til at skulle betale erstatning, uanset hvor dårlige hofter afkommet får.
    Erstatning eller ophævelse af købet skal jo ikke ses som en straf af opdrætter for ikke at gøre arbejdet godt nok, men som en beskyttelse af køber. Opdrætter kan have haft de bedste intentioner og opdrættet på sunde hunde, men det kan køber jo ikke bruge til ret meget, hvis de står med en hund med store sundhedsproblemer.

Når nu vi læner os op af købeloven, så kan man måske sammenligne med andre "varer". Hvis man køber f.eks. en vaskemaskine og den kun virker den måned, og ingen kan få den i gang igen, så kan producenten vel heller ikke afvise køber med, at de vaskemaskiner fra samme samlebånd fungerer perfekt.

• #156   25. maj Lene, returnering af købesum, er ikke erstatning. Erstatning er et beløb UD over købesummen, fx dækning af dyrlægeregninger.

Ligesom reklamationsret er det der står i købeloven, og garanti er UD over det.

Jeg troede faktisk at opdrættere have nogenlunde styr på begreberne. Jeg har hørt at det er en del af opdrætteruddannelsen, og juridisk er der kæmpe forskel på de forskellige begreber. Og bordet fanger, hvis man lover køberen noget ud over købeloven.

• #157   25. maj A, Jeg har så ikke været på opdrætterkursus, og jeg er ikke jurist, så jeg var ikke klar over, at du snakkede om beløb ud over købesummen. Og selvfølgelig fanger bordet, hvis man lover noget ud over købesummen.

• #158   25. maj Lene, det er jo ikke min skyld smiley

Men det er stadig vigtigt at man som opdrætter kender forskellen. Og så kan det være praktisk at spørge og få det lært smiley

Så kan man enten se det som en gave at have en jurist med i tråden, eller det modsatte. Jeg har såmænd ingen agenda og er ikke på nogens side, jeg fortæller bare hvordan tingene hænger sammen smiley

• #159   25. maj Selvfølgelig er det ikke din skyld, at jeg misforstod dig, og jeg håber bare, at jeg kan huske det næste gang. smiley

• #160   25. maj Jeg misforstod også - og er blevet klogere nu. Tak smiley

• #161   25. maj Ja, det er vel heller ikke en sag, hvor det giver mening at snakke erstatning, hvis det forstås som beløb ud over evt. tilbagebetaling af købspris, for hvad skulle erstatningen være for ? Det forvirrer måske også lidt. Så vidt jeg kan forstå, fungerer hunden fint.

• #162   25. maj "Så vidt jeg kan forstå, fungerer hunden fint."

Hunden i eksemplet er en af Linas sønner - Barco. Jeg betalte halv købssum til ejerne. De syntes, det var helt åndssvagt, for den hund fejlede jo INGENTING!!!! Men de holdt op med at cykle med ham og lod ham ikke lege overdrevent vildt med mange legevenner. Derudover levede han et normalt og aktivt liv, indtil han var omkring fem. SÅ fik han smerter. Siden har han fået laserbehandling hver tredje måned og havde det, sidst jeg snakkede med ejer, fint fint smiley

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    maj 2017

Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 24
    #163   27. maj "Nu har jeg ikke læst alle beskederne igennem"

Men som avler "altså ikke mig" men når man køber hunde står der tit hvad rettigheder og regler og betingelser på.. hvis det er en ordentlig opdrætte burde man ikke slås med at få pengene tilbage.
    For eksempel, hvis min hund blev syg eller skulle til dyrlæge pga sygdom og dårlig avl, så det faktisk avlerens pligt at dække samtlige omkostninger hos dyrlægen.
    Der er også regler inde for hvor længe der kan gå for at du faktisk kan aflevere hunden tilbage med penge retur, og den regl hedder 2 år, jo mindre man har skrevet under på andet.
    En anden ting er hvis man har en syg hund fra avl og man stadig vælger at beholde den, så kan halvdelen af beløbet betales tilbage..
    "VIGTIGT!" Altid sørg for at undersøge hvem avler er og om de evt har dårlig omtale osv og så hold dig langt fra dem hvis at de har.
    Hunde idag er generalt mere raske og sunde end før da der er stramme regler inde for avlshunde og dårlige gener er blevet mere sjældent

• #164   27. maj Daniel.... arghhh du kender vist ikke reglerne ret godt.

• #165   27. maj Avler skal feks ikke dække dyrlægeregninger altid...

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    maj 2017

#166   27. maj Det står i min kontrakt, jeg ved ikke hvad der står i andre,
    Det jo hvad man skriver under på der er gældende.

• #167   27. maj Hvad står der ordret i din kontrakt... er det DKK?

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    maj 2017

#168   27. maj Og har ikke på nogen måde skrevet "altid" men hvis de sælger en bevist syg hund, jo så er de sgu forpligtet til at dække dyrlægeudgifterne for hunden

• #169   27. maj Nu er det vist MEGET sjældent at nogen bevidst sælger syg hund .... det vil jeg faktisk tro om de færreste DKK avlere.

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    maj 2017

#170   27. maj Det kan være det er under de regler jeg har handlet for, jeg ved ikke hvad andre har skrevet under på, min hund er tjenestehund og avleren avler specifikt til brugshunde inde for militær og politi, selv er jeg inde for militæret med min hund, men da har vi jo også dyrlæger

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    maj 2017

#171   27. maj Ej at forkomme at det rent faktisk kan ske at de gør det engang imellem, har hørt om det flere gange desværre

• #172   27. maj Daniel det er godt nok svært at bevise det forsæt til at sælge en syg hvalp... og ja fint at høre ting, men mon ikke der er flere sider til de historier.

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    maj 2017

#173   27. maj Som sagt skulle jeg ikke gøre mig klog på det, men det er nu engang bare sådan reglerne er, prøv og gå ind og læs om regler angående køb af hund fra avler.. endnu engang, så det sgu vigtigt at vide hvad der specifikt står i den kontrakt, for hvis du har den, vil retten altid være med dig... en anden ting er at ejer måske kunne have haft skylden for at hunden er blevet syg, men så skal det bevises af en dyrlæge osv.

• Kennel Hearthitter
    jul 2017

#174   27. maj Du kender ikke købeloven synderlig godt. Det første halve år efter køb er det opdrætter der skal bevise at hunden ikke var syg og ikke med forsæt er solgt som syg. Det er meget meget få gange at det sidste kommer i spil, det er oftest kun opdrættere der sælger rigtig mange hvalpe der anses som hvalpefabrikker.
    Fra det første halve år og frem til 2 år efter købet, er det ejer af hunden der skal bevise at hunden var syg.

Man har ikke ret til dækning af regninger, men er hunden syg kan man enten lade købet gå tilbage eller beholde hunden og få noget af købesummen retur. Der er oftest helt faste takster alt efter hvad hunden fejler. Man får typisk max 50% af købesummen retur når man vælger at beholde hunden.

• #175   27. maj Daniel ... jeg har selv haft syg hund... syg fra den var 3 mdr. Jeg fik ikke betalt en eneste dyrlægeregning, MEN fik halv pris retur.

Du er altså ikke helt inde i reglerne.

• #176   27. maj Da min barndomshund begyndte at halte i en alder af 10 uger, tog min far kontakt til avleren. Først var han fuldstændigt afvisende, og det måtte være noget min far havde gjort. Da min mor så kørte til Dr. Dyr og fik Felix undersøgt, viste de sig at han havde den værste AD dyrlægen nogensinde havde set hos så ung en hund. Og han var købt som jagthund.

Dyrlægen sagde at han skulle aflives med det samme, men min mor sagde at han blev nødt til at få lov at sige farvel til mig (6 år gammel og han var allerede min bedste ven i hele verden). Så hun lavede en aftale om at komme tilbage dagen efter. Dagen efter fik hun fat i byens anden dyrlæge, der fik hende til at komme forbi, før hun kørte ud og fik ham aflivet. Og han fik hende overtalt til at lade ham blive familiehund istedet. Jeg kan stadig huske, da han løb mig i møde, da jeg kom hjem fra skole. Jeg havde jo sagt farvel til ham om morgenen, fordi han var syg og skulle aflives. Men da min far så kontaktede avleren, for at få pengene retur, så han kunne købe en anden hund til jagt, sagde han til min far, at han ikke fik en krone før han så Felixs dødsattest. Så bad min far ham om at rende og hoppe, Felix skulle fandmer ikke aflives, hvis det ikke var nødvendig.

Felix blev næsten 16 år gammel, og fik smertestillende i perioder. Han blev faktisk en af de bedste jagthunde i lauget, selvom han kun var med en kvart eller halv jagt. Når min far kunne mærke han han var træt, kom han med mig(mine korte ben kunne heller ikke klare en hel jagt) ud i bilen, eller tilbage i jagthytten. Han kunne finde vildtet, når de andre hunde havde givet op, men han hadede at have ting i munden, så min far har mere end en gang måtte vade ud i søer og åer efter fasaner og ænder han havde skudt. Felix havde en del skavanker, højest sansynligt fordi hans avler var skruppelløs. Men han var den dejligste hund man overhovedet kan forestille sig. Det er Albus også, men på en anden måde.
    Felix var min bror smiley

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    maj 2017

• #179   27. maj Albus nuværende er guld værd. Hun bekymre sig så meget omkring 'hendes' hunde, og når der er en familie som ryger ud i en omplacering, går den igennem hende, så hun ved hvor alle hvalpene er. Hun ringede efter hvert dyrlægebesøg dengang han havde fået tarmbetændelse, og var rigtigt dejlig at snakke med, da han fik konstateret grå stær i vinters. Vi har lige været til 2. Øjenlysning for at se hvor hurtigt det spreder sig, og det har næsten ikke udviklet sig på et halvt år(jubiiii!) Dyrlægen mener ikke at det er arveligt, så der er stor chance for at det holder sig til det ene øje.

• Loli P
    Loli P Tilmeldt:
    okt 2017

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 8
    #180   27. maj Ingen danske hunde med skavanker, gudskelov. Men har både stået med en tysk og en svensk - begge med FCI-tavle, som endte med at blive aflivet før de blev 1 år (med flere års mellemrum, altså).
    Begge med beviseligt nedarvede problematikker, men der var absolut ingen hjælp at hente hos opdrætterne. DKK hjælper ikke i de sager og hver SKK eller VDH kunne hjælpe.
    Det har afholdt mig fra at købe hund i udlandet, i hvert fald.

• Sandra W
    Sandra W Tilmeldt:
    dec 2016

Følger: 1 Svar: 1
    #181   27. maj Jeg er selv opdrætter, og har heldigvis kun været ude for et tilfælde hvor en hvalp fik en byld i munden, det blev opdaget dagen før hvalpen skulle hjem til sin nye familie, de blev selvfølgelig straks kontaktet og fik valget mellem at lade handlen gå tilbage eller bylden blev behandlet. De valgte at bylden blev behandlet, de hentede hvalpen som planlagt, og da dyrlægen havde tid 2 dage efter, hentede vi hvalpen og familien og kørte sammen til dyrlægen, hvor hvalpen blev behandlet, familien var glad for at de måtte komme med og høre hvad dyrlægen anbefalede af videre behandling. Det blev til 2 yderligere ture til dyrlægen med hvalp og familie (de havde ingen bil, så de blev hentet og kørt hjem) og regningen betalte jeg selvfølgelig. Som opdrætter har man et ansvar for at en hvalp er i orden når den forlader sin mor, og det ansvar skal man stå ved. Det kan godt være at man får en uventet regning, men det er en del af gamet. Og man skal jo som opdrætter helst holde sit gode ry og rygte i behold, og mine hvalpekøbere har været glade og tilfredse med vores måde at tackle sådan et problem på. Det har også resulteret i at vores kennel er blevet anbefalet til andre.

• #182   27. maj Puha Daniel, der er da rigtig meget du har fået helt galt i halsen smiley Jeg tror du skal prøve at trække vejret engang, og så læse loven HELT stille og roligt. Husk at der er forskel på reklamation (og rettigheder ved reklamation) og garanti. Læs eventuelt alle indlæg i tråden, hvis du er i tvivl om forskellen smiley

• #183   30. maj Hvis jeg kunne, ville jeg give Baby's opdrætter en medalje som verdens skønneste opdrætter!

Baby står til en større operation i ryggen og et halvlangt genoptræningsforløb efterfølgende.

Jeg fik igår en besked fra Baby's opdrætter, hvor hun fortæller at hun har bestilt en rampe til Baby, så han kan komme op og ned af sofaen/sengen, efter operationen.
    Derudover fortæller hun, at hende og hendes mand gerne vil bidrage med et lille beløb, til dyrlægeregningen! smiley

De bekymre sig meget for Baby og er rigtig kede af, at han skal igemmem sådan et forløb.

Og til trods for at jeg flere gange den sidste uge har spurgt ind til både arvelighed osv. I forhold til rygproblemer.
    Baby's mor blev nemlig aflivet pga en diskusprolaps.

Der er ingen sure miner, og opdrætter har ringet rundt for at forhøre sig i puddel verden, for at høre om vores muligheder.
    De har tjekket linjerne for Baby, heldigvis uden at finde noget tegn på at det skulle være arveligt.

Jeg bebrejder på ingen måde dem, at han er blevet syg, og deres bekymringer og handlinger er en meget stor støtte!

Tak til verdens bedste opdrætter smiley

• #184   30. maj Krøllet, sikken fantastisk opdrætter. Der har du godt nok været heldig! Alle opdrættere burde være så støttende. Altså ikke det økonomiske, det er vidst udover hvad man kan forvente og virkelig flot af dem at tilbyde! Men bare støtten generelt smiley

• #185   30. maj Selv hvis det havde vist sig at være arveligt, havde jeg på ingen måde forventet hverken rampen eller den økonomiske støtte. Baby er trods alt 6 år gammel nu!

De er virkelig guld værd.
    De vil rigtig gerne have info hver gang jeg har snakket med dyrlægen og hvis der skulle ske noget nyt i forløbet.
    De har spurgt ind til hvad han får af smertestillende og har givet råd til hvordan jeg holder ham i ro bedst.

Jeg kan slet ikke takke dem nok!

• #186   30. maj Fantastisk opdrætter. Flere af dem smiley

• #187   30. maj Jeg har pt mistet tilliden til opdrættere, og lige nu aner jeg ikke hvilken race vores næste hund skal være og dermed heller ikke opdrætter selvfølgelig. Så når engang vi skal have en ny hund skal jeg igang med grundig research og finde ud af hvad der virkelig skal ligges vægt på/hvad der er vigtigst for os.

Vegas opdrætter - som ikke er DKK opdrætter, men bare lavede et enkelt kuld (med DKK tavle) fordi de selv ville beholde en - har jeg ikke haft problemer med overhovedet da Vega blev opereret for PL i det ene knæ. Vi fik refunderet 5000kr mener jeg det var ud af de 9000kr vi havde givet. Det gik uden problemer overhovedet smiley

• Kennel Hearthitter
    jul 2017

#188   30. maj I skal ikke have en lille ny Westie..?
    I har jo været uheldige med Lui, men Gittes hunde er da sunde så vidt jeg ved..

• #189   30. maj Hearthitter, nej vi skal ikke have en ny westie. Gitte er den eneste jeg turde købe westie fra - hendes hunde ér nemlig sunde og det har jeg ikke en finger at sætte på - og hun er jo 100% uden skyld i at Luis ryg var misdannet, det var bare sort uheld. Det er nogle andre omstændigheder der gør at vi ikke skal have en ny.

• Kennel Hearthitter
    jul 2017

#190   30. maj Nicole, det er jeg ked af at høre.. Det var nemlig også sort uheld jeg havde i tankerne med jeres lille Lui, og sandsynligheden for det er jo temmelig lille..

Kommentér på:
Erfaringer med avlere mht syge hunde