{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
802 visninger | Oprettet:

min hund gør af lyde {{forumTopicSubject}}

Hej , min hund gør af alle lyde i opgangen. Det er ved at drive mig til vanvid. Hver eneste gang en dør smækker, en går derude på trapperne, en åbner sin postkasse, en skal ned i vaskekælderen eller depot rum osv, så stjerner han helt af. Det kan nemt blive 15-20 gange på en dag.

Kan i fortælle mig hvordan jeg får ham til at stoppe ? Jeg kan jo godt få ham til at stoppe med at gø når han gør, men det er lige indtil næsten gang han farer op og gør.

Kommentarer på:  min hund gør af lyde
  • #1   7. jun Det lyder helt vildt smiley Kan du prøve at beskrive jeres hverdag? Måske er han over,- eller understimuleret?

• #2   7. jun Jeg tror selv jeg vil benytte mig af den nemmeste træning i verden: Mad på gulvet-træning.

Hav en godbidstaske eller lign på dig hele tiden, med hundens tørfoder, hvis du hører en lyd fra opgangen, kaster du straks en lille håndfuld mad på gulvet (uanset hvad hunden foretager sig).
    På den måde ændrer du forventningen til hvad der sker når der er lyde på trappen og (forhåbentlig) vil hunden begynde at tigge i stedet for at gø.

Det er vigtig at det er lyde i opgangen der forudsiger mad på gulv og ikke hundens opførsel.

Mange vil sikkert sige, at man belønner hunden for at gø, min påstand er at hunden reagerer på en følelse når den gør og den følelse kan du ændre med maden. Forsvinder følelsen, forsvinder gøen, måske.

Hvis hunden gør fordi den elsker at høre sin egen stemme, er det ikke sikkert at map på gulv har nogen effekt.

• #3   7. jun Hvad er det for en hund du har? Nogen hunde er jo ligefrem avlet til at alarmere når de ser eller hører noget, og sådan nogen kan have ret svært ved ikke at reagere på lyde.

Men ellers enig med Randi, jeg ville også forsøge at ændre adfærden til noget mere acceptabelt frem for bare at straffe/skælde ud, når hunden gør.
    Reiki lærte jeg at komme hen til mig og lave en lille øvelse, når der var lyde i opgangen. På den måde blev lydbog opgangen = at der var mulighed for at tjene mad.
    Men lyden af andre hunde der gøede, lærte han aldrig ikke at begynde at gø af.

• #4   8. jun Snak med dyrlægen.

• Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 7 Emner: 2 Svar: 1.891
    #5   8. jun Øhh, hvad skulle dyrlægen kunne gøre ved det?

• #6   8. jun Dyrlæger er gode til sygdomme, de er ikke uddannet i adfærd mere end vi andre er. Så medmindre du tænker hunden gør pga sygdom, så var en træner/adfærdsbehandler vist mere oplagt end dyrlægen.

• #7   8. jun Hej, jeg ved ikke om han er en gøende race, ja og nej, han er blanding og ingen af dem er umiddelbart gøende, men ej hellere de mest stille racer. Han er blot et vældig støjende individ. Han gør generelt meget, han er meget verbal hvad enten det er glæde eller iver, utilfredshed eller angst. Han hyler og synger nærmeste en sang når der kommer gæster eller jeg kommer og han gør når han ligger op til leg, når han bliver irettesat kan han også gø. Han snakker meget.

Men gøen af lyde i opgangen er stressende fordi han virker både vagtsom og frygtsom. Han gør aldrig på gåture eller af andre hunde eller mennesker og elsker alle, men de der lyde fra opgangen får ham til at gø helt tosset og han er på vagt, det er stressende.

Jeg ville prøve at gøre det tiltag med at lyde er lig med godbid. Det har jeg ikke overvejet før. Det er en god måde at se det på.

• #8   8. jun Men vær lige opmærksom på, at det ikke skal være gø = godbid smiley

Det er vigtigt, at godbidsfesten begynder straks en lyd høres og ikke først når vovse er rigtig godt i gang med sin gøen smiley

• #9   9. jun Er han kastreret?
    Det lyder som usikkerhed.
    En selvsikker hund gør ikke så meget af lyde

• #10   9. jun Jeg har en, der gør det samme.
    Baby bliver sendt over i sin kasse, hver gang han gør.

Det får han ikke til at gø færre gange om dagen, men i kortere tid.

Baby er sådan en hund der elsker at høre sin egen stemme. Så for ham ville jeg komme til at belønne adfærden ved at smide mad på gulvet.

Jeg har forsøgt at lære Baby at stoppe med at gø, siden han var hvalp. Nu er han 6 år, og jeg har lært at leve med at han er en hund med lyd.

Så jeg må minimere det, istedet for at stoppe det.

• #11   9. jun Det må være træls at være nabo til sådanne gø hunde.
    På et eller andet tidspunkt bliver naboerne vel også så træt af at høre på gøende hunde at man bliver smidt ud af sin bolig.

Krøllet, trækker Baby ikke de andre med så de gør alle sammen ?

• #12   9. jun Nogle gange jo smiley

Jeg har selvfølgelig snakket med mine naboer. Ingen af dem høre noget særligt til ham.

Vi bor i kældereren, så lyden må have svært ved at komme igennem smiley

• #13   9. jun #11 Nicki sagde altid et enkelt vuf eller to, når nogen kom i opgangen (ret højt), men naboerne kunne ikke høre det, vi spurgte dem i hvert fald smiley

Men hvor er det befriende at bo i hus nu, hvor hun ikke har behovet for at gø!

• #14   9. jun Tænker om hans gøen, er et udslag af hans opvækst?
    Han er en 'doodle', ikk?

Ved at du tidligere har nævnt hans opvækst.

• #15   10. jun Nej han er ikke en doodle, hans mor er cocker, hans far er en blanding af flere slags hunde. Bedste bud er puddel, bomuldshund, måske terrier eller snausher, det er svært at sige.

Han blev kemisk kastreret for Ca 1 uge siden, da han letter ben indenfor når jeg har ham med andre steder, hvilket er ret belastende.

Men gøen har stået på meget længere. Tror også først den kemiske kastration virker om 4 uger.

Men det ligner også frygtsom vagtsom gøen. Men det mærkelige er at han aldrig gør udenfor eller af fremmed. Han virker aldrig usikker ude i verden. Han hilser gladeligt på alle og gør aldrig af andre hunde eller mennesker eller gæster. At være inde og ude med ham er som at have to forskellige hunde.

• #16   10. jun Salla, det er muligt, dog synes jeg det her med gøen af lyde er et nyt problem, efter vi er flyttet i bolig med opgang for 3,5 måneder siden.

• #17   10. jun Flyttede du ikke fra din tidligere bolig, fordi der begyndte at komme klager over at hunden gøede? Og der har været adskillige tråde om hans adfærd? Og du har haft adfærdsbehandler på ham ad flere omgange?

Hvis det var min hund, var det kun to muligheder tilbage. Den ene er at give clomicalm som sidste udvej, og se om det på nogen måde kan flytte ham bare en lille smule. Den anden er at sige farvel og lade ham sove.

Med alle de problemer du tidligere har beskrevet, så lyder det som en hund der ikke er gearet til at leve i vores verden. Du har tidligere skrevet at en dyrlæge mente at han var født “hysterisk”, ikke? Det er ikke fair over for hverken hunden eller dine naboer.

• #18   10. jun Han blev kemisk kastreret for Ca 1 uge siden, da han letter ben indenfor når jeg har ham med andre steder, hvilket er ret belastende.

I stedet for at "kastrere" ville jeg nu hellere opdrage min hund til ikke at lette ben indenfor.
    Kastration vil ikke afhjælpe det, da det er en dårlig vane op dårlig opdragelse.

Men det ligner også frygtsom vagtsom gøen.

Man kan hellere ikke "kastrere" sig ud af en frygtsom/vagtsom gøen, tværtimod, hvis det er en frygtsom gøen, så kan kastreringen gøre det meget værre.

Hvad har de forskellige adfærdsbehandlere du har haft på rådet dig til ?

Enig med A, giv colicalm i en periode og find en seriøs adfærdsbehandler, ikke bare en eller anden den første den bedste.
    Adfærdsbehandler er ikke en beskyttet titel og alle kan kalde sig det, selv om man ikke har den mindste viden om hundeadfærd.
    Hvis ikke det virker, så omplacer ham til et hundekyndig hjem boende i et hus.
    Det er rigtig synd for hunden at den skal gå og være vagtsom 24/7 og det er lige så synd for dine naboer.

• #19   10. jun Jeg vil bare pippe op om at hvis hunden er frygtsom, så bliver det dobbelt så slemt, hvis du frataget ham hans kønshormoner.

Strint kan du sagtens korrigere ved træning.

• #20   10. jun Hvorfor har du dog kemisk kastreret en hund med så mange issues? Det vil med stor sandsynlighed forværre tingene. Og at det er forbudt at lette ben indenfor er altså heller ikke noget man kastrere sig ud af, det hedder opdragelse.

Jeg ville som Anne få ham sat på Clomicalm og få en dygtig (!) adfærdsbehandler ud og hjælpe jer.

• #21   10. jun Okay rolig rolig. Han er ikke kemisk kastreret pga sin gøen. Han er kemisk kastreret fordi han letter ben indenfor så snart der er andre hunde og virker meget opsat på tæverne i området, kan sidde og hyle og skrabe på døren længe og jeg ønsker ikke hvalpe. Men da jeg ved at kastration netop kan forværre en usikkerhed, så var jeg i tvivl. Derfor blev løsningen i samråd med dyrlæge at prøve en kemisk kastration i 6 måneder.

Jeg har ikke taget den første og bedste adfærdsbehandler.

Spar mig gerne for teorier om at han har bedre af at blive aflivet, kommet ud i "hundekyndig" hjem osv.

• #22   10. jun At en dyrlæge synes han var hysterisk, kan jeg ikke bruge til noget. Der er sket meget siden, så lad være at lave en samlet konklusion oven på ting man har spurgt til råds om. Man føler sig ærlig talt ret angrebet Anne, at du farer i blækhuset hver gang jeg skriver. Jeg har forstået din holdning, men jeg er ikke enig, du kender ikke hele historien, hverdagen osv. Det lyder altid værre når man remser alting op eller skriver det ned.

• #23   10. jun Anitta, jeg farer ikke i blækhuset. Og jeg mener helt oprigtigt, at den hund skal have noget virkelig kompetent hjælp. Ud fra hvad du har skrevet herinde, både fra din tidligere profil, og den nuværende (hvor du i første tråd skrev at han var ren cocker) og på det andet forum, så er jeg slet ikke i tvivl om at den hund har massive problemer. Og jeg skriver ikke at han skal aflives - jeg skriver faktisk at jeg ville medicinere, og se om det kunne hjælpe.

Du har været møllen igennem med disse hyper angste/usikre hunde før, og jeg forstår bare ikke at du ikke går all in fra start.

• #24   10. jun Anne, jeg får kompetent hjælp. Han har fået clomicalm i 2 måneder, men der var i tvivl om effekten og pga hans alder blev vi enige om at trappe ud af det igen. Han har uden tvivl haft problemer med fra start. Meget er rettet, men noget er ikke. Feks har det vist sig han har allergi det har plaget ham meget, gjort ham utrolig letpåvirkelig. Nu er der endelig styr på det. Så det har også gjort en stor forskel.

• #25   10. jun Det havde jo måske været relevant at skrive, i stedet for straks at blive defensiv smiley

Men lad mig spørge i stedet - hvad forventer du at få hjælp til? Den absolut stærkeste medicin er prøvet på ham, du har haft adfærdsbehandler på ham i månedsvis, du er flyttet. Du har prøvet at have ham i snor, sprøjte vand på ham, ignorere ham.

Jeg tror at du har prøvet alt det du kan. Og jeg tror at du enten må leve med en hund med den adfærd, eller kaste håndklædet i ringen.

• #26   10. jun Ja det er beklageligt at jeg ikke lige får skrevet alt ned til punkt og prikke.... Jeg har ikke haft adfærdsbehandler i månedsvis. Og jeg er flyttet ja, hvilket skabte et andet problem.før var væggene tynde som pap, så man kunne høre naboen åbne en dåse øl eller bruge wcrullen på wc. Men dengang gøende han ikke af lyde, det var gøen i al almindelighed. Nu bor jeg et sted med opgang, hvilket giver andre problemer med lyde og han er tilmed blevet ældre og skulle også forholde sig til en flytning.
    Det der med at remse alting op og kaste det hele sammen, det er ikke konstruktiv fordi hver ting har sin tid og problematik.
    Jeg skrev for at få råd til at håndtere hans gøen over for lyde fra opgangen. Og det fik jeg faktisk.

Så tråden behøver ikke kører videre for min skyld.

• #27   10. jun Problemet ved at udelade tidligere problematikker er, at det hele kan hænge sammen.

Jeg syntes du skal finde en dygtig adfærds behandler, forklar ham/hende HELE din hunds fortid og få hjælp til at håndtere det.

• #28   10. jun Servfølgelig spiller tidligere problemer ind, det kan have stor betydning for hvordan man løser problemet.
    Men med den indstilling du har til hunden, hundeadfærd mm,. så bliver det jo rigtig svært at hjælpe dig For 1, man kan ikke kastrere sig ud af uvaner, det kræver opdragelse
    Og 2, man skal altid have hele hundens historie med, for ellers viser det et forkert billede.
    Og man kunne have løst problemet med gøen fra dag et man fik hunden ved at opdrage den til ikke at gø.

• #29   10. jun Anni, jeg har aldrig sagt man kan kastreret sig ud af problemer.

Jeg har ikke skrevet hele historien ned til jer, men selvfølgelig givet den til adfærdsbehandler.

Hans gøen fra lille handlede ikke om opdragelse, men om noget helt andet,men jeg behøver ikke skrive alt ned herinde og fortælle i mindste detalje.

• #30   10. jun Tråden stopper her for mit vedkommende

• #31   10. jun Krøllekræet

Selvfølgelig gør du ikke det! Og der må du holde fast på.

Problemet er bare at det er svært at rådgive dig optimalt.
    Jeg kan godt forstå at du føler dig angrebet. Det kan jeg sagtens.
    Men jeg kan også godt forstå frustrationen fra dem der har prøvet at rådgive dig, i andre tråde.

• #32   10. jun Jeg har ikke skrevet hele historien ned til jer, men selvfølgelig givet den til adfærdsbehandler

Og hvad rådede adfærdsbehandleren dig til ?
    Hvorfor ikke følge adfærdsbehandlerens råd ?

Anni, jeg har aldrig sagt man kan kastreret sig ud af problemer.

Du har selv sagt, at du har kemisk kastreret din hund fordi den letter ben.
    Det er da at prøve på at kastrere sig ud af et problem frem for at bryde vanen og opdrage hunden.

Kommentér på:
min hund gør af lyde