{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.800 visninger | Oprettet:

Når de "kendte" køber hunde der.. {{forumTopicSubject}}

Ja når influencers/kendisser vælger at købe Doodles fra det værste sted, så ved man at deres forretning fortsætter i mange år.

Hvordan skal man overhovedet få stoppet steder der lige pt har hele 9 kuld klar, som steriliserer hvalpe inden de forlader avler .. og har lavet så mange kuld pr år, at det på ingen måde kan betegnes som et ordentligt sted.

Hvorfor ved folk så lidt om køb af hunde?

Kommentarer på:  Når de "kendte" køber hunde der..
  • #1   5. jul Du har fuldstændig ret....så bliver det nærmest en umulighed....
    De sætter jo desværre dagsordenen de “kendte” købere...

9 kuld.... det er godt ikke særlig rart at tænke på

• #2   5. jul De har ændret deres hjemmeside, så jeg kan ikke finde al den info der normalt var... og kan ikke huske om det var 16 kuld på et år de har haft eller mere..

Tænk at man ikke ved mere... eller ved alt, og synes det er ok.

• #3   5. jul Godt spørgsmål - og det kører rundt i hovedet på mig smiley

Først og fremmest tror jeg det er "sådan" det kulturelt set altid har været: At en hund bare har været en hund, et dyr som skulle passe på gården, på børnene eller fungere som selskab - nichts weiter. Dermed har der ikke været den samme "menneskeliggørelse" af hunden som livsledsager som der er idag - og hvis man blot gør som man altid har gjort, altså vælger en hund bare for at ha' en hund, kan man så sige det er forkert, eller snarere bare kulturelt betinget?

Dernæst, så tror jeg desværre at folk som mange her på HG som ved noget om og går op i racer og egenskaber, i hundens trivsel og velfærd både fysisk og psykisk og som ofte sætter hundens behov over sine egne, de er altså stadig et mindretal, et voksende mindretal men alligevel...

Og så kan der være nok så mange kampagner, men så længe der er avlere der sælger deres hunde på mere eller mindre usande beskrivelser, så kommer vi ikke længere, så har folk simpelthen ikke viden nok til at gennemskue det, og ofte heller ikke selverkendelse nok til at vide at der er noget de ikke ved!

Det eneste vi kan gøre er igen og igen og igen at sprede vores personlige viden om racer, egenskaber mm, og derigennem håbe at vi planter blot et lillebitte frø der måske bliver til en større erkendelse en dag?

(Giver det mening? Filosoferen over dagens første kop kaffe ;-))

• #4   5. jul Trine JA.

Men selv herinde ser man folk, som ikke er nye på HG, blive advaret om sted, race osv, og de køber alligevel... når det så går galt, så siger de aldrig igen, men flere har prøvet fordi de tror lige præcis det de gør er anderledes.

Jeg tror Doodle kennelen ser så fin ud... rar ejer der kan tale sin sag, og er sikker på, at hundene er/virker glade. Men den måde de avler på er ikke ok.

• #5   5. jul Men hvis man ikke har den dybere forståelse af betydningen af racer, gener, arv og miljø, hvorfor skal man så IKKE købe de steder der? Som du selv skriver, hvis avler er flink og taler godt for sig, hvem skal man så tro på? Den avler der har den der nuttede hvalp man gerne vil ha', eller den der flok mennesker der sidder bag skærmen og rådgiver uden at man som modtager har en kinamands chance for at vide om de er en skid klogere end føromtalte avler? De sociale medier er jo desværre fulde af selvbestaltede eksperter, HG ingen undtagelse...

• #6   5. jul Trine jeg er enig... men det gør mig trist smiley

• #7   5. jul Også mig...

• #8   5. jul Min søster og svoger kigger på hund, og det har de gjort længe... fordi jeg har prøvet at blande mig, men som svoger siger "vi kan jo ikke alle have hund som dig Louise" Han tror at det jeg gør er ekstraordinært, men ved ikke at det jeg laver er helt alm hverdag med hunden. Det er trist at så mange hunde blot er til... uden egentlig at folk gider bruge tid på dem.

• #9   5. jul Det er en af mine kæpheste, emnet med god versus dårlig avl. Jeg bruger rigtigt meget tid på at vejlede andre. Jeg nævner sjældent navne, men beder i stedet alle være kritiske. Læs hjemmesiderne grundigt, dyrk hundeweb.
    Det er let at se forskel på dem, der går op i sagen, og dem, der vælger den nemme vej.
    Jævnligt har jeg henvendelser, der alligevel vælger hvad jeg vil kalde en dårlig opdrætter, og det sker altså ikke sjældent at jeg efter nogle mdr får besked om at hvalpen, de endte med, var syg.
    Vi har i min race et par opdrættere med hunde fra østen, som man ikke ved en sk*d om, men alligevel avler på, uden at undersøge andet end øjnene (hvilket er nok til at få en DKK basis stambog). De får lavet SÅ mange syge hvalpe (her snakker vi både hjertefejl, epilepsi, fejl i urinvejene, fejl i kropsbygning osv).
    En anden gruppe købere henter hund i østlandene (Rusland, Polen mv), hvor etik er nærmest ikke-eksisterende, med lukkede øjne og hovedet under armen.
    Jeg ville virkelig ønske at køberne var mere kritiske og tålmodige.
    Det er efterhånden blevet uhyggeligt svært at kigge avlspartner, fordi der er så mange problemer og linjer jeg ikke vil røre ved. Der hentes alt for meget skrammel ind.

• #10   5. jul Malene enig, men "alm" mennesker mener jo, at "vi" er for hysteriske... skal bare have en sød hund, skal jo ikke udstille eller gå til konkurrencer.

Min veninde synes jeg er alt for kritisk mht valg af race, avler, og har også valgt ikke at blande mig mere. Hun skal jo leve med hunden, så har forklaret, at jeg egentlig hjalp for hendes skyld og ikke min.

• #11   5. jul Og har så lige hørt i min øresnegl, at en del "kendisser, har fra denne kennel... det er sgu vildt.

• #12   5. jul Jeg synes så, at ret skal være ret.

Selvom jeg har været herinde i 12 år, og læst tråd, på tråd, på tråd omkring opdrættere og avl, så synes jeg, at det var virkelig svært, når det kom til, at skulle finde den rigtige opdrætter, til min nye hvalp.
    Jeg fik hjælp af en masse HG'ere, i form af især navne på opdrættere, og seriøse ejere af den race, jeg ledte efter, men stadig er der jo en del opsøgende arbejde, og meget af det, er indforstået.
    Fx. sundhedsresultater, hvad arbejde der ligger i selve avlen, med kliniske resultater, og vigtigere endnu, at sætte de rigtige hunde sammen, så man ender op med også mentalt sunde hunde.
    De ser bare at hvalpen koster 10.000 kr. og de kan jo få en "lige så god" hvalp næsten kastet i hovedet, for det halve, bare uden den der ubetydelige tavle, som kun er et papir for snobber ...

Hvordan skulle de vide andet? Det er megafrustrerende at se potentielle hundeejere, der igen og igen søger en hund ... og så er racen ret meget ligegyldig, det samme er størrelsen ... de skal bare være ovre lømmelalderen. Man ved bare, at det går galt.
    Det er jo ikke af ond vilje, at de her personer køber hund på den måde. De ved ikke bedre.

Min første hund blev købt fra et fuglebur på Vorbasse Marked. Hun var ved at blive ædt levende af parasitter. Hun var en meget aktiv jagthund, og vi havde ikke forstand på hunde, overhovedet. Pyh. Det holdt hårdt, især de første år, for vi vidste intet omkring instinkter, stimulering etc. og der var ikke noget HG (det var før internettet).
    Vi vidste ikke bedre.

Kia var "hyggeavl". Forældrene havde DKK-tavle, men jeg mener bestemt ikke, at der var lavet nogen sundhedstests. Jeg vidste ikke bedre. Det var lige før, jeg kom på HG.

Hvis vi skal ændre noget, så skal vi ud og oplyse ... men hvordan gør man så det bedst ...?

Jeg kan huske da Vicky Berlin købte sin/e hund/e. Hun vidste ikke bedre, men hun valgte så at lade sig oplyse.

• #13   5. jul Sanne enig!

Jeg ved ikke hvordan vi oplyser, når de fleste er "ligeglade".

• #14   5. jul Meget har noget med personlige grænser og faktisk også fordomme at gøre. Nu nævner Malene jo lige Polen og Rusland som steder hvor man kan regne med at hundene kommer fra opdrættere uden "etik".

Min oplevelse af opdrættere fra Polen, er faktisk at de er noget længere fremme i skoene når det gælder om at sikre sig at deres hunde ikke får eller viderefører skavanker i avlen, end f.eks. Danske og Svenske avlere. Dette gælder selvfølgelig ikke alle, for ligesom i Danmark, er der gode og dårlige opdrættere.

Så kan man naturligvis tale om hvorvidt deres syn på hunde er lige så pyssenysset som den er blandt nogle Danskere (herunder jeg selv), men mon ikke det samme gør sig gældende her; når der kommer økonomi og ambitioner ind over, bliver standarden bare anderledes.

Alle vores racehunde er resultatet af en hård ud- og fravælgelse, og de hunde der er havnet i sidste kategori har ikke haft de bedste chancer for et godt eller langt liv, uanset hvor de er blevet født.

M.h.t. at sætte sig ind i gode og dårlige avlere, gør nogenlunde det samme sig gældende. Der er forskellige standarder, og hvis man ikke har erfaring på området, er det altså ikke helt så let som anført, at se forskellen.

• #15   5. jul Kim dem der køber Doodler betaler meget for dem... mere end de fleste racehunde .

• #16   5. jul Det betyder jo ikke andet end at de er villige til at bruge flere penge, formentlig fordi de tjener en del af dem. Hvad har prisen med mit indlæg at gøre?

• #17   5. jul Læste blot økonomi men det er så ikke møntet på køberne kan jeg se.

• #18   5. jul Jeg må indrømme, at jeg synes det klinger hult, når folk med EB, FB, mops og "den slags" hunde sidder og rådgiver andre til ikke at købe blandinger og designerhunde med smarte navne, fordi man ikke ved noget om sundhed.

Og så er jeg helt på linie med Kim - to af mine maller kommer fra et østland (Tjekkiet) og de er dæleme ikke mindre sunde end fra kenneler i DK, som opdrætter samme race.
    Den der skrøne med "vesthunde - gooood, østhunde - baaaad", den holder ikke rigtigt imo.

• #19   5. jul Det er simpelthen op af bakke.
    Jeg synes ikke at det bliver bedre med "hvalpefabrikkerne" tværtimod, så kommer der flere og flere.

Og når ikke engang DKK tager afstand fra hvalpefabrikker, men tværtimod holder hånden over hvalpefabrikker der opdrætter med DKK tavle, så er det virkelig op af bakke.
    Dkk som er Danmarks største hunde hundeforening kunne og burde gøre meget mere for at oplyse.

Måske det kunne flytte lidt, hvis der kom et forbud mod erhvervsmæssig opdræt af hunde, men jeg tvivler, for man hører jo gang på gang, at selv "ulovlige opdrættere" der har overtræde alle love og regler bare kan fortsætte, dette selv om nogle har fået deres dyr fjernet, så har de fået dyrene tilbage.

Og fuldkommen enig med Kim, Der findes rigtig mange kanongode opdrættere både i Polen, Rusland mm.
    Der findes gode og dårlige kenneler østlandene akkurat som her hjemme, og hvad der angår sundhedsundersøgelser, så er de noget længere fremme end vi her hjemme.
    Skulle jeg have en Pinscher igen, så ville jeg aldrig turde købe en her hjemme, men meget gerne i både Polen og Rusland.

• #21   5. jul Martine .. nogle (mig) blev jo klogere. Sundhed har fået en meget større betydning end før efter syg race, dog DKK, og jeg når jeg kigger på nye racer, så er sundhed det vigtigste.

Har ingen erfaringer med østlande, men hvis jeg kunne få hjælp, så ville jeg ikke udelukke køb der. Min veninde har super RR fra Tjekkiet, og avler er super dygtig.

• #22   5. jul Jeg tænker det slet ikke er sikkert de kendte har købt hund. Mange af de influensers modtager jo firmagaver mod at reklamerer for varen.

• #23   5. jul Louise -

Der findes da folk herinde, som mener at schæferhund er en syg race men at EB og
    FB og mops ikke er det.
    Så ja, du blev klogere (det gjorde jeg også, min første schæferhund var dobbeltsidet krypthorchid), men der er da bestemt også nogen, der ikke gør det.

Jeg har det sådan lidt - kommer jeg ind til en diætist, der vejer 30 kg for meget, så kan jeg ikke tage hendes råd ret seriøst .. det er bare sådan jeg er indrettet smiley

• #24   5. jul Ginne ... arghh men de siger så stadig ja til kennelen.. og jeg tror de betaler disse hunde.

• #25   5. jul Martine ... som skrevet lidt længere oppe, så er der brugere som stadig køber hvalpe, selvom alle fraråder det.. flere af dem har lært lidt, men ja der købes med hjertet mange gange.

• #27   5. jul Hvis jeg lige tæller, har kennelen 58 hunde smiley
    Jamen det KAN da ikke passe?

• #28   5. jul Nej .. tænker de må være udstationeret... hvem fanden køber hund der... jeg fatter det ikke!!

• #29   5. jul Har du set Trustpilots bedømmelser, Louise? Folk virker RET positive.

Ifølge hjemmesiden har de 40-50 hunde hjemme smiley "Heldigvis" er det ikke nødvendigt sådan at gå ture med alle de hunde:

"Vi går jo ikke lange ture med alle hundene dagligt for at motionere dem, derimod er der masser af plads til at løbe i hundegårdene og hundene nyder faktisk at lege med hinanden dagen lang. Og bliver dagene for kedelige så er det altid spændende at få nye hunde kammerater at lege med, så bytter vi bare lidt rundt på hundene. Vi leger dog også en del med hundene, de har nemlig en del legetøj inden i hundegårdene som vi kan kaste med"

• #30   5. jul Folk de tænker ikke.

Da jeg havde Taliban, fik jeg utrolig mange tilbud om at låne folks små hanhunde til et kuld hvalpe.
    Når jeg takkede pænt nej tak, fordi jeg kun ville avle racerene hvalpe med tavle, så var jeg en snobbet kælling, og når jeg takkede nej tak, fordi hun havde allergi og demodex, så var det jo lige netop deres han jeg skulle bruge til et kuld hvalpe, for deres han var jo sund og rask, så det blev hvalpene jo også, for alle og enhver ved jo, at blandinger er de sundeste hunde man kan få...…...

• #31   5. jul Isabelle ja... men bliver i så dårligt humør!

• #32   5. jul Isabelle, de 58 hunde er det inklusive DKK Labradorene eller uden dem ?

• #33   5. jul når der kommer økonomi og ambitioner ind over, bliver standarden bare anderledes. 
    Amen!
    Ambitioner er rigtig sundt for avlen. Når avlerne ikke tænker én generation frem, med 5 generationer frem. Når avler ser på hele racen og ikke kun vedkommendes hundehold.

Jeg vil gå på kompromis med mange af mine etiske holdninger til "rigtig" hundehold, Hvis det de (opdrættere) avler, er det jeg skal bruge/ vil have.

Så vil jeg skide på, hvor mange/få hunde eller hvor mange kuld, hg eller Facebook synes en god opdrætter bør have/lave.
    Jamen så lav da de hunde, jeg skal bruge, under de forhold i synes, er de rigtige (forstå mig ret). Jeg har ikke tænkt mig, at gå på kompromis med kvaliteten af min hund, fordi avler ikke følger min "religion".

Omtalte hundehandler har absurd mange avlsdyr, og sælger fiksede hvalpe. Håndtering og træningsmetoderne er decideret destruktive for hvalpens psyke. (Jeg gad dæme ikke betale for sådan en hvalp.)
    MEN avlshundene er faktisk tjekket for HD og AD, om de så bruger resultaterne i deres avl, skal jeg ikke kunne sige, men det ville da være dumt ikke at gøre.

• #34   5. jul "Isabelle, de 58 hunde er det inklusive DKK Labradorene eller uden dem ?"

Da det er ALLE deres hunde, må det vel være inkl.

• #35   5. jul Sofia ved vi 100 % at de er tjekket?

• #37   5. jul De 58 er eksl labberne - labberne er registreret på mandens opdræt.

• #38   5. jul Jeg er meget på Instagram... og tvivler meget på, at hundene er gratis for så skal de netop skrive "reklame" hver gang de poster noget, og det gør de ikke med hundene.

• #39   5. jul Jeg kan godt forstå det kan være svært for nye hundeejere at finde ud af hvad der er op og ned, også selv om de prøver at søge råd. For nogle år siden, var der en DKK opdrætter der var total gud (på et andet forum, husker ikke om vedkommende var det her) og mange virkelig seriøse og dygtige hundefører købte og anbefalede opdrætteren, også selvom vedkommende havde 30+ hunde hjemme, og altid hvalpe.
    Pludselig viste det sig at opdrætteren ikke var så hellig, så nu bliver vedkommende aldrig nævnt. Jeg synes der er en tendens til at dyrke opdrættere og så bliver selv de mest seriøse ukritiske, hvis det passer i deres verden.

• #40   5. jul Altså nu er det ikke ligefrem mit indtryk at kendisser og 'influenzere' er en specielt begavet samfundsgruppe, så der skal da nok være nogen af dem der falder for de fine salgstaler på hjemmesiden. Det lyder jo rasende seriøst og velbegrundet og søger man ikke info flere steder så er det jo nemt at synes at 'det lyder sørme godt'. Akurat som mange andre danskere, der køber hund sådan et sted. Journalister er heller ikke nødvendigvis klogere end alle andre smiley
    Jeg kender en 'goldendoodle' fra sådan et sted. Ejer siger selv 'jeg er blevet klogere siden'. Hunden fejler som sådan ikke noget er er en vældig god og herlig hund. Men ejer har opdaget at hun har støttet en hundefabrik og det bryder hun sig ikke om. Desuden er hun rigtig ked af det så viste sig at hvalpen var kastareret da hun hentede ham.

• #41   5. jul Jeg er slet ikke i tvivl om, at de har alle 58 hunde på ejendommen. De bor ikke inde i huset, og deres ejendom er enorm.

De tjener jo styrtende. Nogle år har de haft omkring 200 hvalpe til salg.
    At de formår at sælge dem alle er vildt...

• #42   5. jul Jeg vil give Mette ret. Opdrættere er "hellige" for nogle. Og de anbefales i et væk. Men når der så købes en hund fra pågældende opdrætter, der er problemer med, så er det pludselig købers skyld. Viser det sig så, at der faktisk er noget om snakken, så har de personer aaaaaldrig anbefalet vedkommende.

Been there - done that. smiley

Jeg lytter aldrig mere til anbefalinger.

• #43   5. jul Vi har afprøvet nogle anti-gø halsbånd, de virker rigtig godt. Vi har valgt at have et i vores lille butik til kr 600,"

"For at hunden skal forstå at det ikke er nødvendigt/korrekt at knurre af mennesker, når hunden har kødben eller tyggeben, så træner man hunden i at dele. Dette gøres ved at vi viser godt eksempel, dvs vi deler vores kødben/tyggeben med hunden. Vigtigt er ikke at tage benet fra hunden, men fasthold gerne benet indtil det er spist op. Når man har gentaget dette 30-40 gange, vil jeg mene at hunden har forstået, at vi syntes man skal dele og hunden har fået tillid til os og vil fremover ikke forsvare sig ben. "

Altså sidde en times tid og holde i hundens kødben, mens den spiser? smiley
    Er konen bindegal?
    Svar: Ja - se fx denne gyselige video, hun anbefaler smiley

https://youtu.be/dZ9kdc9bktQ

Spørgsmål fra hvalpekøber og svar fra kennelejer:

"Hvalpen er blevet rigtig god til at forstå NEJ når det er mig der siger det. Det kniber stadig for pigerne at få ham til det selvom jeg hele tiden vejleder og er der sammen med dem.

Svar:
    Hvis dine piger ikke kan “gør” ubehag på hunden i forbindelse med deres “nej” så kan du jo bare være den der gør det ubehagelige når de siger “nej”. Det betyder så at du skal blive tæt på indtil at hunden er færdig programmeret.
    Super vigtigt: Pigerne skal ALDRIG sige nej til hunden, hvis de ikke kan give den en tilpas ubehag."

PS. Hvis dette indlæg ikke er tilladt, sletter jeg det bare.

• #44   5. jul "Jeg lytter aldrig mere til anbefalinger."

Det er måske en lige lovlig bastant konsekvens, Susanne smiley Der FINDES nok anbefalinger, der er værd at lytte til smiley

• #45   5. jul Tja måske, men jeg lytter ikke til dem. smiley

• #46   5. jul Altså er jeg hel blank når jeg hverken aner hvilken kennel eller hvilke kendte der er tale om?:-)

Men ja, enig, det er et problem når de får positiv omtale.

• #47   5. jul Brændt barn skyr ilden - og tager frakke på smiley

• #48   5. jul Jeg ved heller ikke, hvem de kendte er, Caroline - men jeg husker dog at have hørt om ihvertfald én, der har en doodle. Hvem og hvor hunden kommer fra, husker jeg dog ikke/ved jeg ikke.

• #49   5. jul Isabelle, det er nærmere en hel flyverdragt, termostøvler og styrthjelm. smiley

• #50   5. jul - Og aldrig mere bålmad smiley smiley

• #51   5. jul Susanne lidt med et gran salt tænker jeg.

Isabelle .. skræmmende!

• #52   5. jul Tænk overhovedet at tale om, at en hvalp skal være "færdigprogrammeret"... Kæft det er en skræmmende indstilling!

• #53   5. jul Jeg sad lige og tænkte det samme, Karina. Altså, det er jo ikke en robot man har med at gøre smiley

• #54   5. jul Jeg så Natholdet på et tidspunkt, jeg tror at det var Ulrik Thomsen der havde en doodle, og sad og forklarede at det rent faktisk var en race. Prøver lige om jeg kan finde det smiley

• #55   5. jul Jeg har også haft et par stykker på hvalpehold, der mener, at der er fejl på vores store DKK-plakat over FCI-godkendte racer, fordi doodlerne jo "mangler" smiley

• #56   5. jul Men er det ik os en race i USA ?

• #57   5. jul Aner det ikke? Men derovre kalder de jo alverdens designer-blandinger for racer, og tillader en masse, som ikke er ok her ifm. fx. "eksotiske" farver.
    Men dem der køber doodler bliver faktisk overraskede over, at de ikke har købe en race-hund, og rent faktisk ikke kan stille op til "rigtige" udstillinger.

• #58   5. jul De må jo være blevet fejl informeret et eller andet sted.
    De har jo købt en blandings race smiley

• #59   5. jul Labradoodle omtales som race masser af steder på nettet, så jeg kan godt forstå, at mennesker kan blive snydt.

Jeg læste på en doodleopdrætters hjemmeside, at en "rigtig DKK-dommer" havde dømt to af hendes hunde (hjemme i baghaven måske).
    Gad vide efter hvilken standard smiley

• #60   5. jul Jeg vil gætte på, at de slet ikke har spurgt? Hvis man googler labradoodle, er jeg da sikker på, at man kan finde masser af steder, at den er beskrevet som en "ny race", så hvordan skal de næsten vide bedre. Hvis altså de ikke er på HG smiley

• #61   5. jul Ja for Hg ved jo alt smiley

• #63   5. jul Jeg er ikke helt enig i, at man sjældent kan læse en sandfærdig artikel, Canmax - men helt enig i, at der er ALT for mange stave- og grammatikfejl i alskens artikler.

• #64   5. jul Jeg tænker at der jo er en del, der mener at man skal have "god kemi" med sin opdrætter og at de aldrig ville købe hund et sted, hvor de ikke kunne lide vedkommende der opdrættede.
    På den måde, bliver det jo enormt personligt lige pludselig - og en person kan jo være flink og rar, men lave det værste bras af det hele .. men det virker ikke til at være så vigtigt, bare vedkommende er flink.

Jeg er fuld-hamrende-stændig græsk katolsk om jeg kan lide min opdrætter - det ER ligegyldigt !!!
    Det, der er vigtigt er sundhed, væsen, egenskaber .. hvordan behandler vedkommende sine hunde / sine avlsdyr. Hvordan går hvalpene, får de ordenligt mad, ormekur, dyrelægetjek .. DET er vigtigt, ikke om opdrætteren er sød.

Jeg tror, at en del opdrættere slipper afsted med skrammelavl på den måde - og kan man så ovenikøbet få en kendt indover og anbefale, så kører det.

Men det er bare hvad jeg tror .. og ikke nødvendigvis i overensstemmelse med sandheden smiley

• #65   5. jul Men er det ik os en race i USA ?

Nej, det er hellere ikke en anerkendt race i USA.
    For et års tid siden havde de endda skrevet med store bogstaver på forsiden af deres hjemmeside, at Labradoodels ikke ikke er en race.

Har lige været ind og kigge.
    Det er stadig ikke en race i USA

• #66   5. jul Ja, jeg har godt set hende Stephanie Pota-et-eller-andet skrive om sit køb af hund.

Jeg synes det er hamrende synd men diskussionen har jo været oppe hundrede gange - jeg ved simpelthen ikke hvad man skal gøre, andet end info, info, info.

I den tidligere tråd og anmeldelserne på FB viste det sig jo også, at så mange af de folk var komplet blinde over for deres egen rolle.. besad absolut ingen selvindsigt.. for "opdrætter elsker sine hunde og plejer dem med alt, har du måske været derude og se?!?!"

Man må jo blot blive ved med at sprede viden og information - også selvom nogle er totalt resistente over for det.

• #67   5. jul #64 Opdrætter af Balder er rablende tosset. Vi skulle fodre med bestemt foder og skulle købe en hel pose natur halløj med hjem, for alt andet duede jo ikke. smiley Deres hunde gik også med ravhalsbånd.

• #68   5. jul Jeg oplevede faktisk noget fornylig, men det har godt nok ikke lige med influencers at gøre.

Jeg arbejdede med studiegruppen og snakken kom ind på, at jeg inden for et år gerne vil købe hund, jeg viser billeder osv.
    En af pigerne siger så noget til mig ala "hvis jeg må give dig det bedste råd, så køb en blandingshund. De er meget sundere. De bliver ikke lige så syge som racehunde".

Hvortil jeg så svarede hende, at det jo netop var pga. sundhed, indavl osv at jeg ikke købte en tilfældig blandingshund. Forklarede lidt om de muligheder man havde. Nåå... det vidste hun faktisk slet ikke, hun havde dengang bare besluttet sig for at få hund som 19-årig og købt den få dage efter.

Det er selvfølgelig trist, men også simpelt - at det i nogle tilfælde "bare" handler om ren uvidenhed og utilgængelig information. Hvis man kan opfange dem noget før (og opfordre til moderat behovsudsættelse), så kan man nok modarbejde en del uheldig influencer-reklame.

Det var jo også sådan, jeg selv blev klogere. Hvis jeg stadig havde den opfattelse som dengang, så havde jeg da glad og tilfreds købt fra diverse doodle-fabrikker. Jeg kan takke HG for dén omvending smiley

• #69   5. jul En jeg kender ønskede inderligt en labradoodle og en hjemmeside jeg ikke vil reklamere for havde hun valgt hvalpen. Det var super smart, du kunne også være med til at give forslag til hvilke hunde du syntes skulle være mor og far. Der var vanvittigt mange hunde på den hjemmeside, så jeg opgav helt at tælle dem alle sammen (og jo jeg startede.. ) Hun endte med at blive overtalt til at det ikke er smart, og hun fandt en meget lille lokal opdrætter på Djursland i stedet, hvor jeg tilbød at så skulle jeg nok hjælpe med bilen at køre over og hente hvalpen. Han kostede 14.000.

Det er ikke fordi er blandinger nødvendigvis er billige - de er bare nogle gange vanvittigt populære og mit indtryk er at efterspørgslen på doodlers er vildt populære og på den lokale mark lærte jeg den anden dag at der nu er prestige i hvad generation af doodle man kan få fat i.

• #70   5. jul " på den lokale mark lærte jeg den anden dag at der nu er prestige i hvad generation af doodle man kan få fat i"

Fik Du en slags forklaring på hvordan en blandingshund kan fås i flere generationer?

• #71   5. jul Kim det er bare at google ... de siger 1. generation .. altså ren lab parret med ren puddel er den mest allergivenlige ... det siger de .. jeg aner det ikke?

• #72   5. jul Som jeg forstår det, er en labradoodle halvt puddel og halvt labrador. Det kan man jo kun gøre 1 gang. Forsøger man sig derfor med f.eks. to Labradoodles for at lave en slags F2, er det jo ikke mere en labradoodle, men "bare" en blandingshund, uanset hvor lidt eller meget allergivenlig den måtte være.

• #73   5. jul Ja netop ... ren parret med ren er 1. generation.

• #74   5. jul Både F1, F2 og F3 er blandinger

• #75   5. jul Korrekt, men nu er der jo et navn på den første direkte blanding. Efterfølgende blandinger er ikke længere labradoodle, eftersom det navn kun dækker den direkte blanding af puddel og labrador.

Det hele er selvfølgelig noget rod, så hvad og hvordan man vælger at lave sine egne regler, har nok ikke så meget at sige, men for hver genereation (forudsat man ikke ligefrem indavler) bliver det jo mere uforudsigeligt hvad der kommer ud af det.

• #76   5. jul Jeg har også fået lange forklaringer af Ciantis menneske om det med F1 og F2 og så videre.
    Cianti er vist F2 og finere end F1 - eller også er det omvendt smiley

• #77   5. jul Det kunne være interessant at vide hvordan man udvælger avlsdyrene.

• #78   5. jul Nogle gør vist følgende, Kim:

Den puddel har en tissekone. Den labrador har en tissemand. Bingo og labradoodle smiley

• #79   5. jul Maya, er det en løwchenopdrætter du hentyder til?

• #80   5. jul OMG hvor er det en sindsyg opdrætter. I princippet kan en opdrætter jo godt have mange hunde, hvis der er nogen ansatte til at passe godt på dem. Men det der "træning" der sker på nogle af videoerne er direkte ubehageligt at se på smiley

Normalt er F1 generationen mellem to "rene linjer" den mest ensartede.
    Derfor vil jeg tro, at F1 generationen er "finest". I F2 generationen vil man få nogen hunde der ligner mest pudel og andre der ligner mest en labrador. Men, hvis man vil lave en race, så må man bevæge sig videre end F1 generationen, ellers bliver det bare ved med at være en blanding.
    Jeg synes på et tidspunkt jeg læste om nogen der prøvede at lave det til en race, så de blev ved med at krydse afkoms-generationerne med hinanden til en F3, F4 osv generationer og udvalgte afkom efter en standard.

• #81   5. jul Der står deres 890 (!) doodleejere. Fy for fa'en... og alle de kuld de har af gangen! Synes det er frygteligt at folk stadig køber hos dem. Og især at de kendte går frem og promovere dem smiley

• #82   5. jul 70: nej ikke mere forklaring end at de nu hedder F1 F2 etc. For jeg troede først at F1 betød formel 1 labradoodle men så blev jeg oplyst om hvordan man nu avlede særlige træk på denne 'race' og de bliver bedre for hver Doodle plus Doodle udvalgt tror jeg efter isabelle i #78 forslag. Det er sådan en god måde at avle gode sunde Doodles

• #83   8. jul Jeg må jo desværre indrømme at jeg selv har købt en dulle hund fra nævnte kennel. Hvorfor - jeg kendte ikke rigtig til pudlen på det tidspunkt, havde altid set en golden retriever som min hund, men en fælde pels duede ikke hjemme ved os. Købte jeg hund der fordi kennelejer var sød, nej jeg synes hun var bedrevidende og talte ned til folk, og jeg endte med at blive smidt ud af hendes Facebook gruppe fordi jeg åbenlyst var uenig i hendes måde at træne hunde på, og fordi jeg ikke mente det var nødvendigt at påføre hunden fysisk smerte for at lære den hvor grænsen går. Køber jeg hund der igen. Aldrig. Min nummer to hund er i øvrigt ren puddel fra en opdrætter der er hendes diamentrale modsætning. Men om det gør en forskel at kendisser køber hund fra hende - kig på de forskellige doodle grupper, og størsteparten anbefaler hende. I en af grupperne fik jeg igen på puklen for ikke at anbefale hende, men såfremt man ønskede en labradoodle så gå efter en Australien labradoodle, hvor opdrætter var medlem af den europæiske foreningen for Australien labradoodle, og dermed forpligtet til at følge de avlskrav de har. Så er denne opdrætter sød, måske hvis man er enig med hende, men at rumme uenighed kan hun ikke, og det er " naturligvis " ikke hende der er forkert på den.

• #84   8. jul Kim hvordan man vælger avlsdyr, tja jeg tror de bliver valgt ud fra hvem der vil gå med til sælge en renracet hund til blandingsavl. Efter at have fået kontakt med puddelfolk, står det ihvertfald at ingen opdrættere herhjemme vil sælge pudler til det formål.

• Mette S
    Mette S Tilmeldt:
    maj 2019

Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 36
    #85   8. jul Det er simpelthen så skræmmende at læse inde på deres hjemmeside. Både det at se alle hundene og deres kuld, men også tankerne omkring neutralisering af 7 uger gamle hvalpe, anti-gø halsbånd og hele den der "hund på bestilling" mentalitet. Man synes jo, at det skriger så meget til himlen at ingen ville købe hund sådan et sted...

Kommentér på:
Når de "kendte" køber hunde der..