{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  To grand danois forsvundet
  • #1   8. jul De er hjemme nu.

• #2   8. jul Nice smiley

• #3   8. jul fjolser, der lader deres hunde løbe frit uden kontrol - nååå, de gør jo ikke noget! mon rå-dyr, harer osv også synes det

• #4   8. jul lyngvild.... ansvarlig ejer

• Christina & Slædehundene
    Christina & Slædehundene Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    aug 2008

Følger: 7 Følgere: 348 Hunde: 4 Emner: 14 Svar: 1.698
    #5   8. jul Det er voldsomme beskyldninger - jeg håber da I har indsigt i et andet menneskes hundehold siden man tillader sige sådan. Fejl sker - må det da ikke ske for jer....

• #6   8. jul Årh hvor godt de er hjemme!

• #7   8. jul Hunde uden opsyn på uindhegnet grund....
    Ikke en fejl, et valg..

Det er jo netop ret beskrivende for hundeholdet.

• #8   8. jul Jeg ville godt nok nødigt møde to GD'er on the run.
    Lyngvild er en skovl. Han har med garanti ikke hegnet ind. "De plejer jo ikke at løbe væk"
    smiley

• #9   8. jul Sletter tråden, den var ikke tænkt som en opstartet debat men blot for at sprede efterlysningen

• #10   8. jul Godt de er hjemme.

jeg forstår ikke at han tør, de kunne jo blive stjålet, da han jo netop er kendt smiley

• #11   8. jul Jeg er en dårlig hundeejer så

• #12   8. jul Man lader ikke store hunde rende frit uden opsyn. Sådan er det bare.

Så er det da ligegyldigt om det er Hr. Hansen eller Lyngvild.

• #13   8. jul Alligevel ik... Uheld kan da ske for alle....

• #14   8. jul @Mikes mor.
    Hvis de er sluppet ud ved et uheld er det en anden situation. Det kan jeg dog ikke lige læse er tilfældet.

• #15   8. jul her er der jo på ingen måde tale om "uheld"

#de kan finde på at løbe om bag vores hus - Åen burde forhindre...."

sikke en gang pis - rent ud sagt.

• #16   8. jul Han skriver jo selv: "De plejer at rende ud på markerne bag vores have". Så nej, der er ikke hegnet ind, er min tolkning.

Men man kan jo håbe, at han har lært af det og få hegnet haven ind, eller hundene under opsyn.

• #17   8. jul Det er bare min mening og den må jeg heldigvis godt have smiley

• #18   8. jul Hvad er det helt præcist der er uheldet?

• #19   8. jul Uheldet er vel, at han var nødt til at efterlyse dem? Resten er jo bare et valg

• #20   8. jul De fleste hunde på landet er da ikke hegnet ind. De lærer normalt hurtigt hvor de hører til og bevæger sig kun lige omkring ejendommen.
    Det er vel ikke uansvarligt når hunden ikke normalt stikker af?
    Mine hunde får da lov at løbe frit på vores marker når vi er hjemme. De stikker ikke af så hvorfor skulle de være bag hegn altid?

• #21   8. jul De fleste hunde på landet er ikke hegnet ind?

Jeg har boet hele min ungdom på landet, og jeg har aldrig set en jagthund rende frit rundt på en gård uden opsyn. Jægere holder faktisk meget af de dyr de skyder.

Resten som vel mest er byboer der flytter på landet, lader generelt ikke deres hund rende rundt uden opsyn.

Dem der gerne vil det, de hegner ind.

Det er faktisk ikke så svært at tage hensyn.

Ja ja, der er nogen få som er ligeglade, men det er absolut ikke min oplevelse, at flertallet ikke passer på deres hunde og naturen omkring dem.

Desuden, er de fleste ejere af de store racer, normalt meget bevidste om, at deres hunde er hunde, og selv den mest fredelige Molosser kan altså gøre forfærdelig skade på vilde dyr og tilfældige mennesker. Uanset hvor søde de normalt er.....

• #22   8. jul hos os er de også alle hegnet...

• #23   8. jul Så der hegner I gårdsplads og stalde ind eller går hundene i hundegård eller kun i baghaven eller?
    At hunden ikke er bag hegn betyder da ikke at ejer er uansvarlig og at hunden jager vildt eller løber rundt ude på vejen.
    De gårdhunde jeg kender løber altså ikke væk. For så kunne de selvfølgelig ikke gå frit rundt

• #24   8. jul at man på landet 'plejer' at lade dem løbe frit, er sgu ingen undskyldning.
    Vælger man at lade dem løbe rundt uden opsyn, så vælger man osse at der kan være en konsekvens... de kan blive stjålet.. kørt ned... eller... skudt fordi de jagter en eller andens får, vildt, whatever.

• Bodil D
    Bodil D Online Tilmeldt:
    jan 2019

Følger: 2 Følgere: 12 Emner: 4 Svar: 210
    #25   8. jul Der er normalt ikke nogle hunde på landbrug som får lov at gå rundt uden opsyn, de eneste som bare lader deres hunde strejfe rundt på andres jord er byboer som er flyttet på landet;)

• #26   8. jul hos os har folk hegn om grunden uanset om det er have eller gårdsplads. der ses begge dele.

en har det ikke og deres er folk trætte af for den stikker konstant. de får mange klager. jeg er mest urolig for vejen.

vi bor meget trafikeret

• #27   8. jul smiley Er det bare typisk ordkløveri ala HG igen?
    Så de landbrug I kender de har allesammen et hegnet areal til hunden.
    Hvad er under opsyn?
    Har man fuld opsyn med hunden når man arbejder i stalden eller på marken?
    Jeg ser det overalt i landet. Både ved jægere og landmænd, byboer der er flyttet på landet, rideskoler osv.
    Alle hunde løber altså ikke bare væk så snart de ser deres snit til det.

• #28   8. jul Og nej, gu skal hunde der ikke strejfe rundt på andres marker. Byboer eller ej smiley

• #29   8. jul Min render frit på vores jord. Også uden opsyn. Dog kun når vi er hjemme, hun går ind i mellem ned til naboen - men det må hun godt (vi bor for enden af grusvej) hun render ikke i marken eller på ridebanen medmindre vi er derude. Jeg føler mig egentlig ikke som en speciel dårlig hundeejer må jeg indrømme. Vi har boet her i to år og hun er aldrig rendt væk. Heller ikke selvom der går rådyr, fasaner og dådyr i indkørslen.

• #30   8. jul Jeg er fra Als, og jeg tør godt sige at de aller færreste hunde dernede er bag hegn. Hundene lærer lynhurtigt hvor langt de må rende, jager hverken vildt, katte eller andet, og sådan fungerer tingene bare dernede.

Der hvor jeg bor nu, er også temmelig meget på landet, og hundene på gårdene render også frit rundt. Faktisk er det kun de hunde der bor i parcelhuse, som bor bag hegn, inkl. mine.

Havde jeg kun Bella, var det heller ikke nødvendigt med hegn, og det havde vi heller ikke før i tiden. Men Dorit går gerne på opdagelse, så for 5 år siden kom der hegn. Det vil sige at Bella gik i lidt over 3 år uden hegn om matriklen.

Jeg forstår slet ikke at det er så svært at forstå at nogle hunde ikke skrider?

• #31   8. jul Det er der vist ingen, der anfægter. Men det gør disse så, og jævnligt, og derfor burde de være hegnet ind. Hvad er der svært ved det?

• #32   8. jul At mange gør det betyder ikke at det er mere hensigtsmæssigt, mere ansvarligt eller "et uheld" når hundene stikker af.

I mit område er det heldigvis ikke generelt accepteret at hunde løber frit så de kan genere vilde dyr....

• #33   8. jul I mit område er det heldigvis ikke generelt accepteret at hunde løber frit så de kan genere vilde dyr....

Jeg ved ikke om du bevidst sprang dette over:

Hundene lærer lynhurtigt hvor langt de må rende, jager hverken vildt, katte eller andet, og sådan fungerer tingene bare dernede.

• #34   8. jul CH det er det heldigvis heller ikke i mit område. Batdog - enig i at hans burde hegnet ind

• #35   8. jul Det går altid skidegodt... til det ikke gør det mere.
    Helt som det er tilfældet hos Lyngvild...

Jeg kan garantere for, at ingen reklamerer med at deres hund tog et rålam..

• #36   8. jul Jeg tror sgu jeg reklamerer hvis Poulsen gør... hun tog ikke engang solsorteungen der overfaldt hende ude i haven. Hun går løs mellem høns, katte og heste og ja vi har jævnligt besøg af diverse vildt. Der er jo også forskel på hunde og drift

• #37   8. jul At det nogen steder går galt betyder da ikke at det er uansvarligt alle steder.
    smiley
    En hund der stikker af, er aggressiv eller jager på egen hånd går naturligvis ikke bare løs?! Heller ikke på landet.
    Men de gårdhunde jeg kender tuller stille og roligt rundt lige omkring gården og følger landmanden med i marken. De gør nu ingen fortræd heller ikke staldkatten. ( nogle af dem tager dog mus og rotter) smiley

• #38   8. jul Og det gjorde Lyngvilds så også... Indtil nu.

Det er det, der er pointen.

JEG synes det er dybt uansvarligt at lade hunde gå og passe sig selv på uindhegnet grund.
    Uanset at mange gør det og at det er fryd og gammen for nogen.

• #39   8. jul og bottom line er jo under alle omstændigheder, at vælger man at lade sin hund(e) løbe uden opsyn, så vælger man altså osse at der kan være kedelige konsekvenser ved det.

• #40   8. jul Det sker vel også at der smutter en byhund i ny og næ. Men der er det jo selvfølgelig blot et uheld og engangstilfælde.

Hvis hunden kan indordne sig så ser jeg ingen grund til at begrænse den.
    Hvad menes der med opsyn?
    Stå og stirre på hunden konstant eller blot være hjemme og holde lidt øje med den eller?
    Det er nok de færreste der lader vovse være ude om natten eller hvis de rejser til Korfu

• #41   8. jul mange her har plads hunde. de går ude døgnet rundt eller i lukket i stalde om natten. de har hegn undtagen en og han er ilde set blandt de andre fordi ingen her synes det er rart at køre en hund ned.

hvordan det er andre steder kan jeg af gode grunde ikke vide men måske der er forskel på om man bør tæt ved vej eller ej.

jeg deler mine naboers holdning til den hund her i byen. forleden var den væk igen og der havde den jaget heste.

Det er da synd sådan en hund nok ikke bliver ret gammel fordi ejeren ikke kan tegne som alle andre.

vi har kun en sur hund i byen som er bag hegn undtagen når de lader deres hoveddør stå åben... den tog naboens elskede kat i går og med al den skrigen der var i byen vil jeg tro vi slipper for det bæst og dens ejere fremover.... men det var sgu synd for katten det fik lov at ende der.

jeg tror ikke folk her er mindre gode til at lære hunde de her ting. de har nok bare erkendt at de ikke er robotter og at bilerne ikke bremser smiley

• Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 7 Emner: 3 Svar: 1.895
    #42   8. jul Jeg bor i en SKOV uden indhegning....sikke en uansvarlig ejer jeg er

I går var hundene med ude på hestefolden, den ene hund løb ud af folden og kom tilbage med et gåseskrog fundet på min egen mark

Må hellere hegne rævene inde

• #43   8. jul Åh ja. Men her hvor jeg bor er vi fløjtende ligeglade med om vi påkører en hund. Internattet ligger lige i baghaven, så vi henter da bare en ny.... robothund ?! smiley smiley smiley
    Kulsort humor kan fremkomme. smiley

Jeg bliver faktisk lidt provokeret af at automatisk komme ind i gruppen uansvarlig hundeejer.
    For er der noget jeg ikke er så er det uansvarlig.
    Vi bor meget langt fra vejen som ovenikøbet er meget lidt trafikeret. Mine hunde er altid under hvad jeg vil kalde opsyn. Det vil sige at jeg altid ved hvad de laver og hvor de er.
    Men de render altså rundt i stalden, laden, gårdspladsen og på marken lige ved huset, som de lyster.
    De løber aldrig væk og jager ingenting. De holder øje med hvor jeg er og holder sig tæt på.
    Hvis jeg går ind uden dem, så sidder de lige udenfor døren.
    De vil være der hvor jeg er.
    Jeg går dagligt ture rundt om vores marker hvor hundene løber frit. Men jeg er meget obs på at hundene ikke betræder naboernes jorde.

Hvis det er uansvarligt efter nogens mening så fred være med det.
    Mine hunde genere ikke nogen og de kan godt gå frit uden at løbe væk.
    Det er trænet fra de var lille hvalp.
    Fordi det bare gør livet nemmere for os og giver hundene et friere liv.
    Vi behøver ikke være bange for at døren eller havelågen står åben.

At Jim ikke har styr på sine hunde skal da ikke gå ud over alle andre.

• #44   8. jul Ag....jeg har faktisk hverken kaldt dig uansvarlig eller skrevet at du er ligeglad med biler eller at din hund et en robot.

jeg deler mine erfaringer fra hvor jeg bor. prøv at læse folks indlæg uden at tage dem ind som en kritik af dig. jeg kender ikke forholdene hvor du bor. eller hvordan du har dine hunde... jeg skriver om det område hvor vi bor.

her er voldsom trafik. jeg tænker det spiller ind.

• #45   8. jul Jeg skriver at jeg synes det er en uansvarlig handling.
    1. Det er ikke det samme som at kalde folk uansvarlige.
    2. Det er min personlige mening, som I da ikke behøver at forsvare jer sådan mod...

• #46   8. jul Sikke noget fis smiley
    Når I skriver at det er uansvarligt at vi er flere der ikke har hegnet vores grunde inde. Så er det da det samme som at skrive at vi er uansvarlige.
    Hånden på hjertet hvor mange hunde kunne ikke bryde ud af haven hvis de virkelig ville ud?
    De fleste hunde kan både springe, klatre eller grave og de fleste har da bare et simpelt havehegn eller hæk. Og det respektere hundene da for det meste pænt.
    Enkelte racer eller individer skal der så mere til at holde inde.
    Er vi der hvor hunde skal låses i hundegård med tag og føres til og fra med kort line i halsbånd og sele samt mundkurv for ellers er vi uansvarlige hundeejere?

• #47   8. jul At sidde at forsvare pålagte holdninger giver ikke mening.
    Spar på stråmændene, så bliver debatten noget mere konstruktiv...

• #48   8. jul Jeg ville egentlig ønske at flere gårde havde hegnet ind hvor hunden er eller havde en bedre opdraget hund.
    Jeg haaaaader at lufte ude på landet, gå forbi et hus /gård og BUM så kommer der en hund drønende ud til os. Man aner ikke om hunden er venlig eller ej - om man måske bare kan passere i fred på den modsatte side af vejen eller hunden fint vil krydse denne.
    - Engang hvor jeg passede hest, skulle man cykle forbi en gård hvor en hund (hvis den var ude) kom farende og snappede efter anklerne.

• #49   8. jul Jeg har hegnet min grund ind fordi jeg ved mine jagtede alt muligt og Jeg vidste hvis der kom nogen forbi så ville de løbe ud på vejen.
    Synes bestemt ikke det er ok det som der er sket
    Men jeg ved os jeg har været uheldig at padde smuttede ud af min indhegning en enkelt gang til en hund på vejen fordi hun så en hund.
    Og det er ikke orden.
    Men jeg har da altid beundret dem som kan holde deres hunde hjemme uden hegn.
    Jeg kan bare ik ??Desværre.

• #50   8. jul Fuldstændig som dem der skriver alle hunde skal være i snor altid. For der er ingen der har kontrol over deres hund uden snor.
    JO, der er faktisk folk der har fuld kontrol over deres hunde selvom de ikke bære snor. Men andre har ikke, de tror bare at de har.
    Ligesom der er folk der overhovedet ikke har styr på deres køter selvom den bærer snor. Mens andre har super kontrol over deres hund blot den bærer snor.
    Se dog på de individuelle situationer istedet for alle over en kam.
    De bliver altså lidt langhåret.

• #51   8. jul Enig AG

• #52   8. jul Jeg synes faktisk du begynder at fremstå lidt langhåret her, AG...

• #53   8. jul Nå ja hvad fanden.... Hr. Lyngvild er blevet forskrækket men hundene fandt selv hjem.
    NU gør han noget - der er købt GPS trackere til de 2 hunde... smiley smiley

• #54   8. jul Det er da skide smart, så kan han skrive efterlysning på facebook med koordinater på!

Ham Lyngvild er jo genial........ smiley

• #55   8. jul Jamen det er da osse mindre arbejde at smide GPS på kræene end at holde styr på dem eller hegne ind.
    ...... det kunne da være lidt griner at køre de løbske vuffere til den anden ende af landet *WEG*

• #56   8. jul CH
    Lige over, du

• #57   8. jul Jeg gider ikke gå ind i den der diskussion, men hvad dælen betyder *WEG*?

• #58   8. jul With Evil Grin

• #59   8. jul Okæh smiley .....jeg er bare blevet for gammel til at gennemskue alle de der nymodens forkortelser smiley

• #60   8. jul Ehm.... Det er faktisk oldnordiske forkortelser....

• Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

Følger: 10 Følgere: 43 Svar: 1.195
    #61   8. jul Oldnordiske forkortelser?

Og så på engelsk?

Aaah den må du længere ud på Odins mark med.

• #62   8. jul Eller Jims naboers...

• Ikkesomdeandre
    aug 2017

#63   8. jul De er også Odins mark. smiley

• #64   8. jul Årh ja sgu da

• Ikkesomdeandre
    aug 2017

#65   8. jul smiley

• #66   9. jul Hm... jeg er så muligvis sådan semi-uansvarlig smiley Jeg har indhegnet mine 5 Ha med dyrehegn. Det er både for at holde hundene inde og rådyr og harer ude (vi går igang med at plante juletræer til efteråret smiley ). Det har så vist sig at hundene ikke har den store interesse i at forlade matriklen og derfor er lågen ud til vores private 300 m grusvej ikke altid lukket selvom vi er hjemme. Det hænder at Clinton fistrer op ad vejen, men han dukker nu ret hurtigt op igen herhjemme. Perle har ikke fistret nogen steder endnu; hun bliver tilsyneladende hvor vi er. Vores hunde skal løbe over 1 km før de kommer til en vej med lidt trafik. Herude er vi de eneste der har hegn om vores have og på de omkringliggende gårde ryster de lidt på hovedet af at vi vil holde vores hunde hjemme; hundene skal da have lov at rende rundt og være hunde. Da jeg sagde 'jamen i risikere jo at de jager jeres fasaner, harer og rådyr' trak de også bare lidt på skuldrene smiley Nå, men jeg har det så bedst med at vide nogenlunde, hvor mine hunde er, da.....
    Pt er der en hare, der mener at den skal bo inde hos os - jeg er ikke enig. Den har fundet ud af at den kan komme og gå som det passer den ved at smutte under lågen. Hundene 'følger' den ud flere gange om dagen og Clinton kan løbe overraskende stærkt smiley Nå, der skal vist ny låge til inden vi planter juletræer smiley
    Mine svigerforældres hunde render også bare rundt på ejendommen uden hegn og de er da ikke under opsyn hele tiden. De har aldrig oplevet at en af deres hunde har været løbet afsted på jagt eller er rendt hjemmefra.

• #67   9. jul Her hvor vi bor på landet er der både hunde der går løse på egendommen uden hegn og hunde der går bag indhegnede haver.
    Det giver ikke rigtig problemer.
    Løber en hund på tur samler vi op og kører den hjem. Det sker en sjælden gang i mellem. Men de fleste holder sig nu hjemme.
    Folk ved godt hvem der har hvilke hunde og hvilke der lever hvor frit.

• #68   9. jul Sammenfattende kan man vel sige, at det er helt ansvarligt at lade sin hund løbe frit så længe det går godt.

Derefter må man så konstatere, at det ikke var så ansvarligt endda...

• #69   9. jul Jeg undrer mig over alle de diskussioner om fritløbende katte kan opstå herinde, når der er sådan en åbenhed overfor fritløbende hunde..

Min mand delte aviser ud tidligt om morgenen for nogle år siden. Han havde meget "fornøjelse" af disse hunde som åbenbart er under "semi-opsyn" smiley

• #70   9. jul Jeg undrer mig over alle de diskussioner om fritløbende katte kan opstå herinde, når der er sådan en åbenhed overfor fritløbende hunde..

Spot on

• Ida og Figo
    Ida og Figo Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 9 Emner: 38 Svar: 3.398
    #71   9. jul Da jeg var barn løb vores hund løs på vores ikke-indhegnede grund, dog aldrig alene og min far havde gjort meget ud af at lære hende at blive på vores egen grund. Én gang i hendes 11 år lange liv stak hunden af, hun var højløbsk og havde en date med en af de omkringliggendes gårdes hanhund smiley (og inden nogen bliver forargede over parring af en nervøs blandingshund med HD, så blev hun steriliseret dagen efter smiley )

Da min tidligere nabo havde hund fik den til gengæld lov til at rende uden opsyn. Den rendte på deres grund, vores grund, i skoven og endda på vejen hvor den nogle gange jagtede biler. Engang fandt jeg et skrigende halt rålam i skovbrynet efter hunden havde været på springtur.

• #72   9. jul Vores 2 katte går også frit smiley De har faktisk adgang til hele vores grund 4HA hele døgnet om sommeren. smiley
    De er 12 år gamle og selvfølgelig neutraliseret og mærket. De forlader aldrig matriklen.
    Hvordan ved jeg det? Stiller mig i døren og kalder og vips så er de der. Jep, de har et super indkald

Igen så afhænger det da af hvor man bor og om dyret kan fungere under de betingelser.
    Hvis katte eller hunde stikker af eller går rundt på andres folks grunde, så er det jo ikke godt nok og dermed farligt og uansvarligt. Hegn eller ej, snor eller ej, opsyn eller ej, uheld eller ej.

• #73   9. jul "Igen så afhænger det da af hvor man bor og om dyret kan fungere under de betingelser." Præcis smiley Inden vi flyttede herud var jeg sikker på at Perle ville være voldsomt interesseret i at rende på jagt; her er virkelig mange harer og rådyr og massere af katte. Hegnet føltes virkeligt nødvendigt, hvis jeg skulle kunne tage min hund med ud på marken og rende rundt. Perle HAR et temmelig kraftigt jagtinstinkt og hun vil hjertens gerne afsted efter katte, harer og rådyr når vi går tur. Men hjemme er det åbenbart noget andet smiley Den harer de følger ud har jeg set hende lunte lidt efter og så droppe det igen (hun har fundet ud af at hun ikke kan fange den og så ryger interessen). Clinton sprinter ihærdigt efter den hver gang stadigvæk og står længe og glaner efter den når den er forsvundet op ad vejen. De viser ingen interesse for selv at løbe op ad vejen og opsøge vildt. De løber faktisk kun sjældent ud på marken med mindre vi går derud; lukker man dem ud bliver de i gården eller omme på græsplænen (pt ligger de faktisk begge to og slikker sol ude i gården smiley ).
    Nu er hegnet så blevet nødvendigt fordi vi besluttede os for at plante det meste af jorden til med juletræer smiley

• #74   10. jul Og så - helt tilfældigt - løb vi lige nøjagtigt på sådan en hund nu her, da vi luftede vapperne.
    Den var på tur i området vi var i og havde bestemt ikke tænkt sig at vende om, når vi nu var der.
    Så jeg måtte overlade fremmed hund og to vapser til min husbond mens jeg skyndte mig tilbage efter bilen.

En halvgnaven labrador (blanding, den var ret så bredhovedet), som stod og småknurrede af mig... Vældig hyggeligt.

Og ejeren hørte vel vores rumsteren, han kom ihvertfald op fra sin indkørsel.... "jeg så godt, den luskede af"....

Prøv selv at gæt hvor godt et indkald, den havde...

For hulen, det kunne have været gået galt.
    Men den har sikkert ALDRIG gjort det før...

• #75   10. jul Igår mødte jeg en jagthund der hoppede over hegnet da vi gik forbi dens indhegnede have.
    Jeg måtte slæbe mine egne hunde samt jagthund med ind til hoveddøren og bede ejer om at tage sin hund ind, før vi kunne komme videre.

Man skal jo holde sine dyr på egen grund. Om det er katte, kaniner, høns, heste eller hunde.
    Men man behøver altså ikke altid at bo i en rockerborg, for at holde dyrene hjemme.

• #76   10. jul Hvem er det, der taler om rockerborg?
    Igen angriber du et argument ikke en har fremført.
    Men at forholde dig til problematikken, det viger du lige så fint udenom...

• #77   10. jul Det er faktisk dig der ikke forholder dig til problematikken.
    Det er jo netop ikke højden på hegn men om ejer har styr på sine dyr der er det vigtige her. Men af en eller anden grund kan eller vil du ikke forstå det. Og fred være med det. Vi bliver aldrig enige og du må mene lige hvad du vil om mit dyrehold.

• #78   10. jul Det er dig, der taler om hegn, ikke mig...

• #79   10. jul Og igen i dag mødte jeg den dansk-svenske gårdhund der bor lidt længere nede af vejen og altid render løs på uindhegnet grund uden ejerne er til at se. Den gik som sædvanlig til grundens kant og ikke så meget som en klo kom udenfor græskanten. Sådan har det været i to år - og det er uanset om jeg kommer forbi med hund, hest, hestevogn, cykel, bil eller hoppende på tungen forbi.

• #80   10. jul Men det er jo dejligt.... det forandrer så ikke en pind på at andre hunde uden opsyn tager på tur og gør skade.
    Eller - det var ok, det mine hunde oplevede i dag?

• #81   10. jul Nej - pointen var mere at du vel loge så lidt kan generalisere ud fra dine oplevelser som jeg kan ud fra mine

• #82   10. jul Forskellen på os to er, at jeg ikke påstår at der ikke er hunde, der klarer det fint et helt liv - hvor du/I nægter at forholde jer til, at hunde, der ikke er under opsyn på en uindhegnet grund, kan risikere at gøre noget uhensigtsmæsdigt - som eksempelvis at gå sin vej.

Og så er forskellen nok også at jeg aldrig nogensinde ville stole på en hund på egne ben....

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

Følgere: 52 Hunde: 1 Emner: 27 Svar: 1.857
    #83   10. jul Et hegn om haven forhindre ikke hunden i at jage vildt, Holly forsøger dagligt at fange duer ude i haven og hun kommer tættere og tættere på kan jeg se smiley
    Og jeg har også 2 gange glemt at lukke havelågen = ud og finde kræet smiley

• #84   11. jul Jeg er enig med CH.
    Jeg mener stadig at det er et valg om man vil lade sin hund rende løs / uden opsyn.
    Konsekvensen vil jo altid være at vapse kan stikke af og lave ulykker eller forårsage ulykker. OM det så sker - det er jo ikke til at sige på forhånd. Så kan man altid diskutere om det er uansvarligt eller ej. Det ER stadig et valg, og man tilvælger altså de evt. konsekvenser der følger med... og er man så 'uheldig' at de kommer med, så må man sgu osse tage dem med uden at pive.

Lidt som at køre uden sele... det er stadig et valg man tager - og om det går godt eller skidt, kan ikke forudsiges på forhånd. For nogen går det godt hele livet... for andre er første gang den ene gang hvor det går galt.

• #85   11. jul Jeg går ud fra at I aldrig lufter jeres hund uden snor medmindre det er indhegnet?
    For hvis man aldrig kan stole på en hund så kan man jo aldrig tage snoren af.

Ja, det er da møgtræls at ens hund stikker af hvis nogen glemmer at lukke lågen. Det problem har jeg så ikke?! smiley

Uansvarlighed er hvis man ikke tager sig af hvis hunden stikker af. En gang er et uheld men det skal fanme ikke gentage sig. Og så kan det være fuldstændig ligegyldigt om det er manglende hegn, højden på hegn eller en glemt havelåge

• #86   11. jul Hvis det er til mig... så jo, min hund bliver da luftet uden snor og hegn - men det er jo STADIG mit valg og mit tilvalg af evt. konsekvens.

I hvilke situationer det er uansvarligt - se det er en helt anden debat.

• #87   11. jul Der er vel også forskel på, om man har hunden med rundt på grunden, i stalden m.v., altså hvor man hele tiden er sammen med den og har et øje på den og så til at sidde plantet inde i sofaen, mens hunden render rundt på grunden?

Som en anden skriver HADER jeg at gå på landet med Anton, for mere end én gang har vi oplevet løse hunde, der bare drøner rundt på må og få, og hvor ejeren ingen steder er at se - og dét er altså ikke i orden, imo.

• #88   11. jul tjaa - jeg lufter aldrig mine uden snor på offentlige arealer - ikke fordi jeg ikke har fuld kontrol over mine, men andre har ikke altid .. sååå det.

Og, ja min 1,5 ha store grund er 100% indhegnet, ligeså meget for at holde andre dyr ude,

Så er det heller ikke sværere at lave en indhegning, hvor vovse kan rende frit, uanset hvor stor/lille ens ejendom er.

som Skrieghundene skriver - er hunden med rundt på staldarbejde er den jo under opsyn.

• #89   11. jul Uden opsyn er faktisk pointen.....

Er man sammen med hunden har man (forhåbentligt) kontrol over den.
    Er man ikke, er tingene overladt til hunden og ja, det finder jeg uansvarligt.
    Både på hundens vegne og dem, der er i risiko for at møde konsekvensen af, at det en gang imellem går galt...

• #90   11. jul Vores hunde er fri på vores matrikel, når vi er til stede.
    Og så er vi sammen med dem, hvis vi laver noget, de ikke har med at gøre, er de ikke udenfor indhegning (ca 3000 kvm).

Udenfor vores matrikel går de ikke løs udover til træning.

• #91   11. jul Og så spørger jeg igen igen hvad er opsyn?
    Er det bare at man har et øje på hunden i ny og næ når den følger med rundt på gården. Eller er det fuldt opsyn hvor man præcis ved hvor den er og hvad den laver konstant.

Jeg er altid sammen med hundene når jeg er hjemme. Men uden snor og hegn. Om det er ved hestene eller rive ukrudt op, markvandring, m.m
    Er jeg i stalden, haven, marken eller huset så er hundene med. Men de er ikke under fuld opsyn som da de var små hvalpe og kunne komme galt afsted.

Hvis alle indhegnede hele deres grund hvor skal de vilde dyr så leve?
    Vores marker er jo også bolig for ræv, grævling, pindsvin, harer, råvildt m.m

Det er aldrig i orden ikke at have styr på sine dyr.

• Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 7 Emner: 3 Svar: 1.895
    #92   11. jul Min grund er som AG's vildtet bor her

Vi bor her for at have vildtet tæt på

Det giver ikke mening at bo i naturen og så hegne vildtet ude fra matriklen

Mine hunde er også altid med mig ude

• #93   11. jul under opsyn betyder helt enkelt - at man kan SE kræet, det er vel ikke så svært at forstå!

Og ingen siger jo at man skal indhegne HELE sin kæmpekoloernomestore grund - vel? men et område hvor vuffe kan boltre sig frit UDEN opsyn og uden risiko for at genere andre og vildt osv.

Det er vel heller ikke så svært at forstå.

i bund og grund bør man som dyre-ejer skærme ANDRE (mennesker såvel som dyr) for egne dyrs potentielle *overgreb* - det er vel heller ikke så svært at forstå.

• #94   11. jul Vi er enige om at udgangspunktet for denne diskussion er Lyngvilds to hunde, der gik hjemmefra, ikke?
    To hunde, der på egne poter går rundt på grunden uden ejerne er tilstede.

Jeg ved godt at I har opfundet forskellige scenarier undervejs for at fremstille mine argumenter så absurd som muligt, men det er altså stadig mit udgangspunkt.

At lade hunde løbe på uindhegnet grund uden opsyn - som Lyngvild vælger - finder jeg dybt uansvarligt.

Jeg bor i øvrigt også tæt på vildtet, men kan altså godt alligevel indhegne 3000 kvm af vores ene hektar, som er fri for rå, då, grævlinge, ræve og harer...
    De er skam stadig lige udenfor døren.

Det ene udelukker ikke det andet.

Vi har i øvrigt også opmærksomhed på hundene når de er i den indhegnede have...

• #95   11. jul Men det er åbenbart utrolig svært at forstå at vi er mange der sagtens kan have vore hunde til at færdes frit når vi laver diverse gøremål rundt på farmen. For selvfølgelig kan man ikke arbejde og så SE på hundene 24/7 samtidig.
    Den ene vogter over hestene og den anden graver efter mus og så kan jeg lave det jeg mener står øverst på listen.
    Hvorfor skulle de stå i en hundegård eller indhegning og se mig arbejde rundt omkring når de nu kan være med uden problemer?

Hvis hundene lavede overgreb på nogen eller noget så kunne de jo ikke gå løs, det er da logik.

Pia
    At du ikke har fuld kontrol over dine hunde når de går løs eller at dine hunde laver “overgreb” betyder da ikke at alle andre hunde er sådan.
    Jeg har selv haft en internat hund der aldrig kunne gå løs eller være ude uden højt hegn. Problemet var faktisk kæmpestort da hun kunne forcere meget højt hegn eller grave sig ud.
    Den ville stikke af og den ville jage hvis den kunne komme afsted med det.
    Dem jeg har nu er lige modsat. De vil ikke stikke af og de vil ikke jage noget. Jeg har så også trænet det fra hvalp.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 9 Emner: 38 Svar: 3.398
    #96   11. jul Som sagt kendte jeg nogen der lod deres hund rende fra morgen til aften hvor den lystede mens de selv sad indenfor foran TV, det tror jeg vi alle kan blive enige om er ikke under opsyn og ikke ok. Så er der selvfølgelig den modsatte ende af spektret med hegn eller altid snor og så er der alle gråzonerne i midten smiley

• #97   11. jul Jeg ved ikke hvordan det foregik da Jims hunde stak af.
    Om han var til stede eller ej. Om de forlod hans grund eller ej. Om de har lavet noget uhensigtsmæssigt eller ej.

Om så Jim havde stort hegn oppe, så er det på ingen måde ok at hans hunde stak af.
    Det lyder lidt som om det er helt ok hvis en indhegnet hund stikker af men hvis det er en “ikke indhegnet” der stikker af så er det en katastrofe.
    For mig er der ingen forskel. En hund er stukket af = det er ikke i orden!

• #98   11. jul Du er med på at du i den grad pålægger holdninger ingen har udtrykt, ikke AG?
    Det er snart mange indlæg du har brugt på det og det gør altså debatten ret så forplumret.

Heldigvis er der ingen der begynder at forsvare sig mod de pålagte holdninger, men det hele bliver noget amputeret..
    Der er ikke meget, det giver mening at respondere på..

• #99   11. jul Tja. Holdninger er forskellige men det gør dem ikke forkerte.
    Og du må da give mig ret i at bl.a du angriber mange ved at kalde det uforsvarligt at have sin hund løs.
    Uden at forholde sig til den enkelte situation.
    Og det tolker man da som et angreb. Især hvis man vitterlig har sin hund under kontrol og den aldrig stikker af.
    Hvorimod dem hvis hunde render rundt overalt er fløjtende ligeglade.
    Men venter da i spænding på den næste fortælling om en “gårdhund” der er stukket af.

• Bodil D
    Bodil D Online Tilmeldt:
    jan 2019

Følger: 2 Følgere: 12 Emner: 4 Svar: 210
    #100   11. jul Mine hunde går løs når jeg er ude, jegved hvor de er, nemlig lige der hvor jeg er, er jeg ikke ude er de bag hegn, men hvis man går ude og hundene ikke er hvor man er, så er de jo ikke under opsyn smiley
    Vi har af og til besøg af fremmede løse hunde, det har indtil nu udelukkende været tilflytter hunde, folk som flytter på landet så hunden kan “løbe rundt som det passer den” hundene på gårdene løber ingen steder, de er jo sammen med bonden når han går rundt på gården og bliver ikke bare lukket ud for at passe sig selv smiley
    For mig giver det sig selv, hundene skal være sammen med ejer eller bag hegn! Bare at have dem løbende løse rundt uden at vide præcist hvor de er, eller endnu værere bare at lukke dem ud uden at gå med, er i min verden aldrig ok.

• #101   11. jul Og du må da give mig ret i at bl.a du angriber mange ved at kalde det uforsvarligt at have sin hund løs.

Nej, det vil jeg ikke give dig ret i, for det har jeg aldrig nævnt med et ord.
    Du tolker afsindig lystigt og stiller mig til ansvar for dine fortolkninger.

Den bider jeg altså ikke på.

• #102   11. jul Lige på kornet, Bodil!

• #103   11. jul CH
    Så ved jeg ikke hvad dit skriv i # 38 betyder.
    Men pyt, livet går videre.

• #104   11. jul Jeg kan altså heller ikke forstå, hvad det er der gør så anstrengende at holde ens hund under opsyn, og har man ikke tid til det, så ind bag en indhegning.

Men som sagt, jeg oplever det ikke som noget problem for dem der har boet på landet i mange år, de få udfordringer der er/var da jeg boede på landet, er såkaldte "tilflyttere"

Min egen er aldrig løs uden for indhegning, det hverken her i byen eller på landet. Det er ikke fordi jeg ikke stoler på ham, men jeg stoler ikke på alle de andre scenarier der kan komme med en race som ham.

Jeg ved jo at han er beskyttende og uden jagtinstinkt. Så han vil aldrig gå på strejf. Men jeg ved også at han gerne vil holde alle fremmede væk fra grunden, og derfor kan han ikke gå frit.

Nu kan jeg godt se, at jer der har har hundene gående rundt, med lettere let holdning til opsyn har små hunde. Jeg kender ikke til racerne i har, og måske har i racer der ikke har jagt eller beskyttende instinkt. Det må alt andet lige da være nemme hunde. smiley

En GD er jo kendt for er være en mild hund, men i kan snildt finde artikler, hvor en GD har angrebet, det er stadig en Mollosser og skal behandles med tilsvarende respekt.

Som en anden skrev længere oppe. Det er jo fint lige indtil det går galt, jeg kunne ikke være mere enig.

En ansvarlig hundeejer ville aldrig tage den chance i mine øjne. Det er min personlige holdning. Det bør egentligt ikke kunne forarge nogen.

• #105   11. jul AG, Næ, det gør du tydeligvis ikke, du har ihverfald virkelig gætter forkert mange gange...

Bodil skriver det så fint.

• #106   11. jul CH
    Eller også er du utrolig dårlig til at forklare hvad du egentlig mener. Og hvem du egentlig er efter.

Martin
    Størrelsen på hunden er ligegyldig når det kommer til at stikke af. For render den ud foran en bil der forsøger at undvige kan der jo ske kæmpe skade.
    Jeg håber da at det er sidste gang Jims hunde stikker af. For hvis han er ansvarlig hundeejer så sørger han for at de ikke får chancen en anden gang.
    Bare købe en gps er ikke ok

• #107   11. jul AG jeg er ikke efter nogen, jeg fortæller hvad jeg mener. At du føler dig truffet har ikke noget med mig at gøre. Og jeg har faktisk været temmelig konkret...
    Prøv at læs uden at tillægge alt muligt..

• #108   11. jul CH
    Måske er det bare bedst at vi to undgår hinanden i diverse debatter. smiley

• #109   11. jul AG - øhhh - jeg skriver da ikke nogen steder, at JEG ikke har kontrol over mine - men at ANDRE ikke nødvendigvis har ... hvorfor jeg ikke lader mine løbe uden snor på offentlige arealer.

Måske en genlæsning og dermed bedre forståelse vil hjælpe.

Mine er faktisk 100% sikre i indkald - men bliver de jagtet af een eller anden model der IKKE er under opsyn vil jeg ikke risikere.

• #110   11. jul Som Pia skriver er det da ret simpelt, det med at have sine hunde under opsyn; hvis du hele tiden har dem i dit synsfelt og er opmærksom på dem, uanset hvad du er i gang med, er de under opsyn.

I forhold til at have sin hund i snor er det muligt, at nogle har 100% kontrol over deres løse hund, i alle situationer. Men fx hvor vi bor er der rigtig mange Labradors, og de fleste er løse, men ejerne gør rigtig meget ud af at tage dem i snor, når de møder andre hunde og dermed vise, at vi andre med hund er set og de viser dermed, at alt er OK og at hunden er hos dem - det er virkelig god stil, synes jeg.

• #111   11. jul Pia
    LOL
    Ja det skriver du da også smiley

I bund og grund er vi jo enige allesammen. Ingen hunde skal strejfe. Hvordan man sikre at ens hunde ikke strejfer rager jo ikke andre. Slut

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

Følgere: 8 Emner: 19 Svar: 2.233
    #112   11. jul Beklager for OT. Men jeg interesserer mig for indhegning, og er ét stort spørgsmålstegn pga. dette:
    #88 "Så er det heller ikke sværere at lave en indhegning, hvor vovse kan rende frit, uanset hvor stor/lille ens ejendom er"

Sort snak for mig :-S . "Bare" at indhegne en rækkehushave er for mig MEGET, MEGET hårdt og besværligt (og jeg gør det aldrig igen - kan simpelthen ikke).

Hvis muligt vil jeg gerne se fotos af det nemme hegn.

• #113   11. jul #112 Så får man vel andre til det mod betaling? Lige som når man lader dyrlægen operere hunden fordi man jo ikke selv kan. Eller hyrer en håndværker hvis man skal have bygget et hus smiley

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

Følgere: 52 Hunde: 1 Emner: 27 Svar: 1.857
    #114   11. jul Eller bare lade være med at ha’ en hund, så er man helt sikker ! smiley

• #115   11. jul Martin for mig er det heller ikke anstrengende - vi har indhegnet have hun kan komme ud i hvis det er. Det er bare unødvendigt så derfor lukker jeg hende ud, når hun vil ud og ind igen når hun vil ind.

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

#116   11. jul # 113 Øhhhh :-S lidt goddawmandøkseskaft-kommentar.
    Det er den af Pia omtalte nemhed ved at LAVE hegn, der interesserer mig.

• #117   11. jul Pæle og dyrehegn.
    Det kræver noget knofedt, der skal laves nogle huller, men svært er det ikke...

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

#118   11. jul Nå, jeg synes det er svært at hegne med pæle og hegn (måske især tæt op ad en hæk). Men kunne jo være at Pia havde en nem(mere) metode.... smiley

• #119   11. jul Tjoo.. besværligt måske. Men ikke rigtig svært smiley

• #120   11. jul ja få en håndværker til det . nemt/u-svært er jo mange ting, men at få et hegn op at stå er nu ikke raketvidenskab - vel ...

• #121   11. jul Men sørg for at lave det rigelig højt. Det er træls når hunden bare springer over lågen smiley
    Og så håbe at man ikke får en af de trælse hunde der bare vil stikke af. For så kan de både grave sig under og kravle over. smiley

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

#122   11. jul Hegn ER forlængst sat op her! Så man behøver ikke besvære sig med at komme med flere løsningsforslag som svar på det spørgsmål, jeg ikke har stillet smiley .

Jeg interesserer mig såmænd bare for hegn. Og jeg synes - og har erfaret - at det er et vanvittigt hårdt og besværligt arbejde at sætte hegn op. For mig lyder det stadig som sort snak, at et hegn om flere hektar (eller hvor meget det var), kan omtales som "ikke sværere end..."

Nogle hundeejere vælger ikke at hegne. Og det kan jeg godt forstå bl.a. - og alene - pga. bøvlet med det. smiley

• #123   11. jul Men det er da også fint... så længe hunden ikke løber rundt for sig selv..

• #124   11. jul @Radar.
    At kalde mig en håndværker er en fornærmelse mod alle der bare kan strikke.

Men selv jeg kan finde ud af at bestille en håndværker til at sætte hegn op.

Kan man ikke selv sætte et hegn op eller har råd til at betale andre til det, har man måske bare ikke overskuddet til at have hund sådan generelt.

En hund er jo en fornøjelse ikke en livs nødvendighed.

Luksus er dejligt, men nogen gange har man bare ikke råd....

Ethvert valg har en konsekvens..

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

#125   11. jul # 124 "Men selv jeg kan finde ud af at bestille en håndværker til at sætte hegn op. "

Og det skriver du til mig, fordi?........ :-S

• #126   11. jul @Radar.
    Fordi jeg nogen gange læser for hurtigt......

Jeg vil ikke slette hvad jeg skrev, for nogen gange er der meget sandhed i dumme svar, til ellers kloge indlæg. smiley

Kommentér på:
To grand danois forsvundet