{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
580 visninger | Oprettet:

Stabiliserede operation af ankel? {{forumTopicSubject}}

Nogen der har fået lavet sådan en?

Jeg har rykket ledbånd over 2 gange, og nu driller den konstant. Den bliver stiv, og kan ikke strække ankelleddet ud, gør ondt og hæver op.

Jeg HAR prøvet alt i tape, ankelbind, skinner og genoptræning. Jeg HAR stået på vippebræt flere timer, end jeg orker at regne sammen. Jeg går i fornuftigt fodtøj, og jeg kan simpelthen ikke tænke mig til flere løsninger, som gør at jeg kan udsætte den operation.

Men hvad med efter operationen? Jeg kan forstå at det er mindst 2 uger med støvle på. Men hvornår kan jeg lufte hunde? Efter et par dage? De kan jo teknisk set godt nøjes med lidt mindre end de vanlige 7-9 km i noget tid, og jeg tænker at jeg nok skal få hundevennerne til at tage dem på skift de første par dage.

Men jeg bliver ved med at takke nej til operationen, fordi jeg ikke magter mange uger, hvor jeg ikke kan noget.

6 ugers sygemelding kommer ikke til at ske! Hvornår kan jeg køre bil? Det er speederfoden smiley Jeg har heldigvis en kollega som bor her i byen, så jeg kan få lift af hende til og fra arbejde, så længe det er nødvendigt.

Er der andet der er godt at vide?

Kommentarer på:  Stabiliserede operation af ankel?
  • #1   3. nov Altså, havde du været min ko, så var du nok blevet sendt på slagteriet smiley
    Nu er du imidlertid ikke en ko, men derimod en skøn"jomfru" - og så må jeg blive dig svar skyldig. Jeg ville ellers så gerne kunne være behjælpelig.
    Et 'god bedring' kan det dog blive til smiley

• #2   3. nov Jeg er nok mere ko end jomfru smiley

• #3   4. nov A, du sætter altså dit lys under en skæppe smiley smiley

Kan desværre ikke bidrage med erfaringer med operation af ankel. Hvad siger lægen, fysioterapeut?

• #5   4. nov Både fys og læge siger at den er helt i stykker. En ortopæd anbefalede operation, og det var inden den gik i stykker anden gang. Altså, jeg kan stå, helt stille, og så vrikker anklen om smiley

Men jeg har jo udskudt operation igen og igen, fordi det passer virkelig dårligt. Omvendt så vil det bare passe endnu dårligere, når jeg om noget tid står med en schæferhvalp smiley

• #6   4. nov Mette, var der noget du ville frem til? smiley

En stabiliserede operation gør ikke anklen stiv. Den gør at anklen (næsten) bliver normal.

• #9   4. nov Haha, så mange ord, uden egentlig at svare på det jeg er i tvivl om smiley

Det er de sætninger, hvor der er “?” efter, som jeg gerne vil vide. Hvornår kan jeg lufte hunde, hvornår kan jeg køre bil?

• #10   4. nov her er vist svar på alle dine spørgsmål .. https://www.aleris-hamlet.dk/siteassets/aleris.dk/pi/ankel/ankelstabiliserende_operation.pdf

**Køre bil: Du kan køre bil, når du kan reagere normalt i enhver situation og har fuld kontrol over foden. Du skal forvente, at der går 1 ­ 2 uger efter, at bandagen er fjernet.***

• #11   4. nov Pia, det er netop den jeg har læst, men den siger ikke noget om at lufte hunde smiley

Og det de skriver er, at man kan køre bil efter 3-4 uger smiley

• #12   4. nov der står jo også en del om, hvornår man må begynde at belaste, og hvordan ..

• #13   4. nov Nå, jeg prøver, omend det ikke er 100% det samme. Men måske det kan bruges til sammenligning.
    Min far rev sin akillessene over i sommers og måtte sande at det at gå med hunden kunne han ikke. Han legede sådan en lille el-scooter i et par uger, så han kunne gå med dem alligevel. Han begyndte også at køre inden han måtte, men jeg tror det var nemmere for ham end det vil være for de fleste, da han har en bil med automatik gear og derfor ikke skal bruge begge ben jo.
    Han gik med støvlen al den tid han skulle, og det var nødvendigt. Han halter stadig idag og får ondt, men det er bedre.

Generelt tror jeg ikke du kan regne med at kunne komme igang hurtigere end hvad anbefalingerne er.

• #14   4. nov A-S, jeg har nemlig tænkt på sådan en lille elfætter. Det kan også være praktisk i forhold til at købe ind, indtil jeg kan køre bil.

Og så får jeg akut grineflip ved tanken om mig selv i sådan en, men en schæfer og en corgi ved siden af smiley

• #15   4. nov Og hvis ikke min havetraktor larmede så meget, kunne jeg køre på den smiley

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

Følger: 63 Følgere: 1017 Emner: 192 Svar: 5.808
    #16   4. nov Dorit skal da sidde i kurven foran smiley

• #17   4. nov Trækvogn, så kan Bella og Dorit trække vognen mens du sidder i vognen smiley

Hvornår tænker du at få foretaget operationen?

• #18   4. nov Den her er meget populær hos riesen schnauzere i Amerika smiley
    https://images.app.goo.gl/k2yqLJR6wXnSJ8fV7

• #19   4. nov Lillemanden, jeg skulle egentlig have været til forundersøgelse her om 2 uger, men jeg har noget arbejde som kommer i vejen.

Jeg vil allerhelst vente til engang i foråret, så jeg ikke behøver trækkes med sne og sjap også.

A-S, jeg må eje sådan en vogn smiley Mon det er et problem at hundene ikke kan højre og venstre? Og at jeg egentlig heller ikke selv kan? smiley

• #20   4. nov A, hvad er det for en operation, ved du det?

Jeg er opereret i begge ankler - de er stivgjorte begge to. Hvis det er dén slags operation har jeg masser af information at dele ud af smiley

• #21   4. nov Ja altså, det er lidt uklart endnu, men det vil forundersøgelsen vise. Sandsynligvis noget opstramning og forstærkning af ledbånd.

Anklen skal ikke gøres stiv, tværtimod. Den skal forhindre at den bliver stiv af sig selv. Hvorfor er dine stivgjort?

Der er godt nok meget stiv i den her tråd... smiley

• #22   4. nov Ah, ja okay.

Mine er begge stivgjorte pga. at min gigt har ødelagt dem. Børneleddegigt og slidgigt er ret hårdt ved kroppen smiley .
    Har ingen brusk tilbage. Så hhv. i 2013 og 2014 fik jeg dem stivgjorte. Der var tale om 12 uger i gips, 9 af dem uden nogen form for støtte på foden.
    Så for mig har det været slut med at løbe og hoppe i laang tid smiley Der er tale om at jeg måske skal have kunstige ankelled engang, men indtilvidere har jeg ingen problemer med dem. Men risikoen for at det skal laves til kunstige ankelled engang er der - nu har jeg rendt rundt med stivgjorte ankler siden jeg var 15, så det holder jo nok ikke evigt smiley

• #23   4. nov Ej shit, det lyder altså vildt!! En bekendt fik en kunstig ankel sidste sommer, og det går vist rigtig godt.

Jeg har heldigvis ikke gigt, bare mén efter fumler-tumler-uheld smiley

• #24   4. nov Det er også ret vildt, men det har bare hjulpet så enormt meget. Om vinteren er det altid skidt, men om sommeren er jeg oppe på at kunne gå 12 km hvis jeg holder mine ben i træning. smiley Men kunstigt ankelled bliver næste projekt. For jeg er advaret om at det nok ikke holder evigt - der skulle endda overtalelse til for at de ville operere på mig når jeg nu var så ung.

Hahaha! Fumler-tumler-uheld kunne jeg også lave.. mange af, endda! Så kender følelsen smiley Hvornår blev du tilbudt operation første gang?

• #25   4. nov Jeg synes sgu du er sej! Virkelig!! Jeg er imponeret over din tilgang til det. Respekt for det smiley

Jeg tror det er 12 år siden anklen gik i stykker første gang, og så blev jeg tilbudt operation et års tid senere. Og så igen, da det skete anden gang for 3 år siden smiley

Imponerende nok gik jeg begge gange i stykker ved bare at bevæge mig helt normalt. Første gang var i opvarmning til boksetræning, hvor vi bare løb rundt på et plant gulv. Anden gang luftede jeg hunde, og snublede på en grusvej smiley

• #26   4. nov Altså i en robåd så er årerne markeret med hhv rød (bagbord/venstre) og grøn (styrbord/højre) - du må lave et lignende system smiley

Hvis det er til foråret, så kunne det være at Buster og jeg skulle aflægge dig et visit og agere handicaphjælper smiley

• #27   4. nov Årh jaaaaaa, det kunne være SÅ hyggeligt!!! smiley

Funny thing med styrbord/bagbord. Min eksmand er jo ansat i søværnet, og da han skulle med på en af turene til søs, skulle han lissom have styr på det med styrbord og bagbord. Han lavede den fedeste huskeregel: Når man kører bil og ryger, så holder man cigaretten i venstre hånd - tæt på vinduet, og så styrer man med højre smiley

• #28   5. nov Ha ha, nu ryger jeg ikke så den huskeregel er ikke så brugbar for mig smiley

• #29   5. nov Jeg bruger den huskeregel, at venstre hånd er den eneste, som kan klø højre albue. Den har endnu aldrig kikset, men kender jeg panelet ret, så vil næste spørgsmål være: "Hvordan finder jeg så højre hånd?" Der er hele to muligheder. Brug ovennævnte metode med omvendt "fortegn" eller brug ovennævnte metode - og vælg derefter den anden hånd.
    Jeg nip-napper lige en dobbelt-espresso mere smiley

• #30   5. nov Jeg har fået lavet ledbåndene i min ankel - det er godt nok mange år siden, så ortopæderne er nok blevet dygtigere siden. Den gang fik jeg gips på og måtte ikke støtte de første 3 uger og derefter fik jeg gågips på. Derefter var den meget hævet og jeg vil sige der gik et år før den var helt god, men jeg har aldrig fortrudt det. Jeg har vrikket om nogle enkle gange siden men slet ikke som før operationen. Pøj pøj med det hele smiley

• #31   6. nov Fedt Rikke, tak!

Da du fik gågips på, hvor meget kunne du så gå?

• #32   7. nov I hvert fald ikke 7-9 kilometer smiley Jeg havde ikke hunde på det tidspunkt, men boede til gengæld i en lejlighed på 1. sal. I starten var det ikke meget jeg kunne gå - måske kun få hundrede meter, men jeg kom nok op på ca en kilometers penge med gågipsen på.... Det er en hård operation, men hvis du virkelig døjer meget med anklen vil jeg også anbefale at få den - de kan jo ikke love et godt resultat, men mit var i hvert fald godt. Før operationen var jeg nødt til at bruge skinne til hverdag fordi jeg vrikkede så meget om - og da den efter et års tid ikke gjorde så omdt mere var den også ved at være helt stabil (det kræver en god genoptræning bagefter så man får stabiliseret hele benet og ikke kompenserer med det andet - for det giver jo bare nogle andre problemer....)

Kommentér på:
Stabiliserede operation af ankel?

x