{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.760 visninger | Oprettet:

Overvægt er farligere end rygning {{forumTopicSubject}}

https://livsstil.tv2.dk/sundhed/2019-11-06-svaert-overvaegtige-bliver-oftere-kronisk-syge-end-rygere?fbclid=IwAR0y0TIz7Zk3G92quZJiKCtzT98p-cxuMGcxcc6jrTYdgi_C2lJ5VmMLBh8

13,6% smiley

Mon overvægtige nu bliver genstand for samme opmærksomhed og udskamning, som rygere har været? Bliver det forbudt at spise slik og kage i arbejdstiden? Bliver der arbejdsgiverbetalte slankehold? Bliver der særlige afdelinger i restauranter for overvægtige?

Og er jeg den eneste der ser det ironiske i, at et rygestop ofte medfører at man tager på? smiley

Kommentarer på:  Overvægt er farligere end rygning
  • #1   6. nov Nej, du er ikke den eneste, A - og jeg har ventet på, at man tog fat på overvægten, når det nu er ved at ebbe lidt ud med rygerjagten.
    Det bliver nogle "interessante" julefrokoster fremover smiley

• #2   6. nov Danmark er i det hele taget ved at gå helt amok …. smiley
    Smøger …. fedt … sukker … bøffer … køer … vindmøller …. væltede træer i skovene … zulu lakridser …. flødeboller … sange … salmer … osv. … osv.
    Ja … ALT i en syndig pærevælling . …………. Slap dog af !!!

Vi skal snart alle sammen gå rundt med en gulerod i mundvigen og lege det er en cigaret ..

• #3   6. nov Nu står der jo svært overvægtige... synes jeg er ret relevant at få med.

Overvægt generer ikke mig på en bar, som dengang rygere røg indendørs.... så synes ikke det helt kan sammenlignes.

• #4   6. nov Det vil IKKE være tilladt at gå rundt med noget som helst i mundvigen, Nittib. Den slags kan jo være en indirekte hyldest til rygning smiley

- Og i Ikea har man afskaffet ordet "jul" og erstattet det med "vinterfest" smiley

• #5   6. nov jeg har svært ved at tro på det helt... sidst jeg undersøgte det kostede rygere samfundet meget mere i sin helhed end overvægt.

der er mange skyggetal. jeg har ikke artiklen her men det skal jo måles på hvor det rammer også de mere skjulte områder

et eksempel er alkohol og overforbrug. der er også mange skyggetal. Hvornår er alkohol årsagen fx til sygdom, dødsfald eller sociale problemer herunder tvangsfjernelser mm... derfor er den slags statistikker nogle jeg tager lidt oppe fra og med med stor kritisk sans.

eksempelvis... når man dør af mavekræft og har drukket massivt op til. hvad er man så død af?

statistik kan være en svær manøvre....

når det er sagt tror jeg det kan gavne mange med mere sundhed. har selv tabt 12 kg ind til nu og det gør en kæmpe forskel i den positive retning på alle områder i mit liv.

men det var sjovere at tage dem på end at smide dem smiley

og jeg bryder mig ikke om at man jagter folk.... heller ikke i sundhedens navn.... en smule overvægt er vist sundt....iflg nogle statistikker hehe

• #6   6. nov HL, ehmmmm, har du læst artiklen? Det handler ikke om hvad overvægt koster, men om hvor mange sygdomme det kan medføre....?

• #7   6. nov Ja men sygdom koster samfundet. de ting hænger sammen. hvis sygdomme var gratis ville politikerne ikke reagere

hvis du søger andre statistikker så siger de at rygning koster mere.

hvordan skal man gøre det op?

min påstand er at rygning medfører mange skyggetal herunder sygdomme og udgifter så det kan ikke sættes op så sort hvidt som artiklen forsøger. desværre

• #8   6. nov HL, det handler ikke om penge, det handler om sundhed og livskvalitet. Igen, prøv at læse artiklen smiley

• #9   6. nov Det handler også om penge A

se min uddybning herover

politikerne har fokus på det pga økonomi.

• #10   6. nov ARTIKLEN handler ikke om penge. Den handler om, at det sundhedsmæssigt er mere farligt at være overvægtig, end at ryge. Penge er ikke nævnt! Overvægtige er ligeglade med at det koster samfundet penge, men de er (måske) ikke ligeglade med at de er mere syge, end rygere.

• #11   6. nov A tingene hænger altså sammen. se min kommentar som en nuancering eller videreudvikling af artiklens tese

• #12   6. nov Fede mennesker holder bedre varmen i snevejr om vinteren end tynde rygere . smiley smiley smiley ..... brug en blæser om sommeren. smiley

Altså summa summarum ..... Æd ... drik ... ryg ... og vær glad ... lev livet farligt ... måske bliver du alligevel 100 år . det siger de fremtidige statistikker . -----> tror jeg nok .

• #13   6. nov Selvfølgelig skal man leve livet, men jeg ville godt nok ikke kunne nyde ret meget af mit liv, hvis jeg var svært overvægtig... og det er nu engang det der er tale om.

Men ja det er jo helt op til folk selv, hvordan de ønsker at leve det ene liv vi får.

• #14   6. nov Den slags kan man jo have en holdning til, men aldrig ændre på.

Folk kan jo leve den livsstil de ønsker.

At der er fokus på at overvægt er en udfordring er naturligt, men jeg tror ikke, at det bliver ligesom den mod rygerne. Dertil er der for mange overvægtige.

• #15   6. nov Men kunne I forestiller jer det? At svært overvægtige får egne afsnit på restauranter, fordi ikke-overvægtige ikke skal generes, imens de spiser? Eller at man kommer på spise-stop-kurser gennem sit arbejde eller kommunen?

Mad kan jo være et misbrug, på linje med alle andre misbrug. Og nu er det så dokumenteret, at det giver flere sygdomme, end at ryge smiley

Og må man nu sige lyde, vrænge på næsen, hoste og næsten kaste op, når man ser en svært overvægtig?

• #16   6. nov A nej .. faktisk ikke.

• #17   6. nov Nej vel? Men så undrer jeg mig over, at det er socialt acceptabelt med rygere....

• #18   6. nov Nu bliver man jo ikke passiv overvægtig af at sidde ved siden af en overvægtig, der spiser smiley

• #19   6. nov Nej, men man kan måske synes det er ulækkert, at de spiser så meget....

Og så kan man jo diskutere om børn ikke bliver smittet af deres forældre. Masser af junk, slik og chips til mor og far, plejer jo at give fede børn.

Jeg hader i øvrigt lugten af friture i tøjet. Må jeg så vrænge af en overvægtig, der lugter af burgerbar?

• #20   6. nov rygning skader jo omgivelserne A. Det smitter kunne man sige sådan lidt populistisk.

passiv rygning er en dræber

sidder jeg ved siden af en tyk mand smitter hans valg ikke mig. Det påvirker kun ham.

sidder jeg ved siden af en ryger så rammer røgen mig.

der er forskellen for mig.

og jeg er selv ryger. lidt endnu smiley

• #21   6. nov A - jeg kan nu sagtens forestille mig det - ihvertfald til en vis grad..
    Her på jobbet er der da fx. tale om at vi ikke længere må kunne få/købe sodavand udover dansk-vand "af sundhedsmæssige årsager", og der er virkelig meget fokus på diverse sports-aktiviteter, som gerne skulle medvirker til, at vores sundhedsprocent bliver bedre.
    Først forsvandt alkohol, så cigaretter, så oksekød oooogggg næste step bliver så formentlig sodavand og/eller slik.

Vores sundhedssikring har skam også "Diætist" med på programmet, og det ville undre mig meget, hvis der ikke var en leder, der henviste til det, når de står med en (svært) overvægtig. Det svarer vel lidt til et spise-stop-kursus smiley

• #22   6. nov A hvorfor skulle en overvægtig spise mere eller stinke af friture?

det har jeg aldrig oplevet...

jeg synes de overvægtige jeg kender er som alle os andre. rygerne stinker til gengæld og når man stopper, fordi man er gravid fx, så kan man virkelig lugte det...

forældre påvirker deres børn i alt muligt. også alkohol og rygning. forbrug af tv, tablets, læsning af bøger, hygiejne,..... listen er enorm. Det kan man ikke lovgive mere om end nu hvor loven beskytter barnets tarv... sådan da... hvis der er råd til at beskytte... men det et en anden debat.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 10 Svar: 3.539
    #23   6. nov Hvorfor kan man ikke gøre noget ved det. Prisen op på kager,sodavand og slik. En mindste pris på 100kr. Folk kan nok forstå at det er til deres eget bedste.

Nu er man startet med at gå den vej. Hvorfor så stoppe med rygerne.

• #24   6. nov passiv rygning er en dræber

Gør det? Har du læst artiklen, som denne tråd handler om. Som siger at overvægt skader MERE end rygning. Og derfor nok også væsentlig mere end passiv rygning. Hvis mine forældre æder 1 kg fedt og sukker om dagen, så lærer jeg det også.

A hvorfor skulle en overvægtig spise mere eller stinke af friture?

Altså..... Man bliver jo ikke fed af luft...? Rygere stinker heller ikke nødvendigvis af røg. Nogle gør, andre gør ikke.

• #25   6. nov Overvægt skader altså ikke omgivelserne på samme måde som rygning, om man synes det er ulækkert eller ej smiley

• #26   6. nov Jeg hader i øvrigt lugten af friture i tøjet. Må jeg så vrænge af en overvægtig, der lugter af burgerbar?”

Hvad hvis man er tynd og lugter af burgerbar? Der er jo de der (møgirriterende smiley ) mennesker, der kan fylde sig med kalorier uden at blive tykke (og nej, jeg er da slet ikke jaloux smiley ).

Jeg har i øvrigt aldrig tænkt, at overvægtige lugter af burgerbar smiley Selvom man godt kan lide mad, kan man jo godt have hygiejnen i orden smiley

• #27   6. nov Næh, men det skader den enkelte mere. Og snart 1/5 af alle danskere, er svært overvægtige. Det kan man da ikke bare trække på skulderen af - fordi de ikke lugter....?

• #28   6. nov Jeg ser ikke sammenhængen mellem afdelinger på restauranter osv. rygning generer fordi det lugter forfærdeligt og er skadeligt. Det er trods alt ikke skadeligt at dmsidde tæt på en fed.

• #29   6. nov Kenzie, og på præcis samme måde, kan man være ryger, uden at det generer nogen.

Det jeg vil frem til er, at der er masser af undskyldninger for at udskamme rygere (se bare denne tråd), men man må ikke udskamme overvægtige, fordi .....hvad? De skader kun sig selv?

• #30   6. nov #27

Jeg tror ikke, nogen “bare trækker på skuldrene” af sygelig overvægt. Faktisk gør det mig da ondt, hvis det er nogen, jeg kender/holder af. Fat shaming er der bare nok af i forvejen, og det hjælper ikke nogen. At oplyse om risikoen ved svær overvægt samt give tilbud om hjælp er til gengæld en rigtig god idé, synes jeg. Altså ikke at man personligt skal rende rundt og gøre det, men sådan generelt smiley

• #31   6. nov Linda, hvad så med resten?

Mon overvægtige nu bliver genstand for samme opmærksomhed og udskamning, som rygere har været? Bliver det forbudt at spise slik og kage i arbejdstiden? Bliver der arbejdsgiverbetalte slankehold?

Eller tør vi simpelthen ikke forholde os til noget så kildent?

• #32   6. nov Kenzie, har du nogensinde foreslået en ryger, at vedkommende skulle stoppe? Og har du nogensinde foreslået en overvægtig at tabe sig?

• #33   6. nov Jeg har bedt ryger om at stoppe og overvægtig om at tabe sig... begge to venner..... og rygeren fik besked på, at jeg ikke gad være passiv ryger.

• #34   6. nov ”Kenzie, og på præcis samme måde, kan man være ryger, uden at det generer nogen.“

Jeg ved ikke med dig, men ryger folk på en måde, der ikke generer andre (udendørs, ikke i nærheden af andre, i egen bil, i eget hjem etc) kommenterer jeg aldrig på det. Er det en person, jeg holder af og er bekymret for, kan jeg godt finde på at sige noget, men ikke for at udskamme nogen. Mere i retning af “jeg vil så gerne have, du bliver rigtig gammel, for jeg vil nødig miste dig”.
    Sidder folk og ryger mig direkte ind i ansigtet, vil jeg sandsynligvis også bede dem lade være. Det er ligesom noget andet - for så generer de jo lige netop omgivelserne med deres rygning smiley

• Rikke aka rapanden
    Rikke aka rapanden Hjælpe-administrator

Følger: 12 Følgere: 34 Hunde: 2 Emner: 254 Svar: 8.662
    #35   6. nov Jeg syntes generelt bare man skal lade være med at udskamme nogen som helst, så længe man ikke genere andre, så burde folk passe deres eget liv smiley

Der er næppe nogen der i dag kan være i tvivl om at både rygning og overvægt er usundt.

Mvh. hende der vejer for meget, ryger, og har en tyk mand smiley

Ps min mand stinker ikke at friture, spiser ikke mere end andre ( det har han gjort, det var derfor han blev tyk smiley ) , og jeg tager hensyn til folk når jeg ryger, går f.eks altid væk fra andre mennesker hvis jeg står og venter på bussen, stiller mig ikke lige udenfor en butik osv smiley

• #36   6. nov #32

Ja til begge dele. Selvfølgelig ikke til fremmede.

• #37   6. nov Der kan også lægge sygdom til grund for overvægt. Det er ikke bare en ligning uden variabler.

Min mor røg som en skorsten, og det samme gjorde min far, indtil jeg var 3 år. Jeg forventer at dø af følgerne. Min bror har uhelbredelig kræft. Jeg har endnu ikke sygdom pga. overvægt, selvom det undrer mange. smiley

• #39   6. nov Susanne, du forventer at du dør, fordi dine forældre røg til du var 3 år? smiley

• #40   6. nov Enig, Susanne. Overvægt kan skyldes alt muligt, fx kan det være en bivirkning ved nogle typer medicin.

• #41   6. nov A, nej min FAR røg, til jeg var 3 år. Min mor til hun var 57 og døde af kræft i lungen og hovedet !!!

Min bror har aldrig røget og har kræft i mund, svælg og slimhinder.

Alle min mors 7 søskende røg meget, og i min fars familie røg mange af dem. Og ingen tog hensyn.

• #42   6. nov Selvom overvægt er en bivirkning af medicin, så har man jo stadig spist mere, end man forbrænder. Det kan også være en bivirkning af en spiseforstyrrelse, et traume eller noget andet. Men overvægt er overvægt, og det er jo lige farligt, om årsagen er den ene eller anden.

Jeg har selv prøvet noget medicin, hvor min sultføler gik i stykker. Det var ret syret, og jeg var glubende sulten 24/7. Det er virkelig ubehageligt, og jeg føler med dem der skal tage sådan noget medicin altid. Men overvægen er jo stadig lige farlig.

• #43   6. nov Men Susanne, du skriver:

Min mor røg som en skorsten, og det samme gjorde min far, indtil jeg var 3 år. Jeg forventer at dø af følgerne.

Så DU forventer at dø af følgerne fordi din FAR røg?

• Rikke aka rapanden

#44   6. nov Susanne: Nu er det jo altså ikke kun rygere eller folk der har været udsat for passiv rygning der får kræft, det kan ALLE mennesker få smiley

• #45   6. nov Jeg er iøvrigt næsten aldrig sulten, spiser mindre end min mand eller børn, og jeg spiser sjældent junk food. Men fordomme er der tusind af.

• #46   6. nov Rikke, kræft i mundhule mm. kommer oftest pga. rygning eller passiv rygning. Lægerne troede ikke på min bror, da han sagde, at han aldrig havde røget.

• #47   6. nov A, du læser kun det sidste i hver sætning, så jeg lukker af her. DU vil ikke læse og forstå hele sætningen. Bare fordi min far stoppede, da jeg var lille, betyder det ikke, at min mor gjorde. Jeg var 28, da hun døde.

Og jeg har ofte siddet sammen med hele hendes pukkelryggede familie, hvor røgen var så tyk, at man kunne skære i den.

• Rikke aka rapanden

#48   6. nov A: Det er SÅ ubehageligt med sådan noget medicin, da jeg fik konstateret min leversygdom blev jeg startet op på højdosis prednisolon, og jeg var sulten KONSTANT, og selvom jeg virkelig prøvede at holde igen og vælge sunde alternativer, så tog jeg 11 kg på i løbet af få måneder. Jeg har tabt lidt af det igen, men vejer stadig mere end før jeg blev syg.

• #49   6. nov Min sygdom gør til gengæld, at jeg spiser mindre og mindre men taber mig ikke af den grund. smiley

• #50   6. nov Søde Susanne, jeg kan simpelthen ikke læse andet, ud af det du har skrevet, end at DU forventer at dø af at dine forældre røg. Det er det du har skrevet. Hvis du mener noget andet, så fortæl hvad du mener. Det er tosset at blive sur over det!

Nu har jeg læst det mange gange, og med det du har skrevet i de følgende afsnit, så forventer du at dø af følgerne af at din mor røg?

• #51   6. nov Jeg synes bestemt man skal gøre noget ved både røg og fedt men ikke ved at udskamme folk. jeg tror det virker bedre at motivere positivt og ramme på økonomien

• #52   6. nov #42

Og hvis det så er en spiseforstyrrelse eller andet af det, du nævner, så vil udskamning hjælpe... hvordan?

• #53   6. nov Overvægtige har vel længe været udskammet på samme eller lignende måde som rygere.

• Rikke aka rapanden

#54   6. nov Jeg syntes nu også der har været godt gang i fatshaming i ret lang tid. Jeg kender flere som har haft en del trælse oplevelser, hvor folk har råbt alt muligt virkelig grimt efter dem. Jeg forstår simpelthen ikke det der behov for at være så modbydelig ved andre mennesker smiley

• #55   6. nov Det tror jeg du har ret i Linda. tråden her fremlægger det som et fremtidsscenarie men det er nutid for mange.

Det råbes der også en del om alle steder.

den evige fokus på idealer, som udskamning kan hænge sammen med, er ikke ny heller. børn ned til 6 år med spiseforstyrrelser....

• #56   6. nov #53

Jeg er helt enig. Og en bivirkning af det kan så være andre spiseforstyrrelser (fx anoreksi), der også er farligt.

• #57   6. nov Kenzie, undskyld mit sprog, men det er jo direkte dumt, det der!!!! smiley smiley smiley

Eller kan du lige fremhæve, hvor jeg har påstået at udskamning er en GOD ting?

• #58   6. nov Personligt siger jeg kun noget (og det gælder uanset om det er rygning, overvægt eller hvad det er), hvis det er til personer, jeg holder af, og udelukkende i tilfælde, hvor det er så ekstremt, at jeg er virkelig bekymret for dem.

• Rikke aka rapanden

#59   6. nov Hvis problemet til overvægten f.eks er trøstspisning, så kan sådanne grimme tilråb jo netop også gøre at folk så overspiser endnu mere, fordi de bliver endnu mere kede af det og dermed trøstespiser mere.

Der er SÅ mange aspekter i det med overvægt, ja de fleste bliver overvægtige fordi de indtager mere end de forbrænder, men der er SÅ mange forskellige årsager til det. Igen jeg er ret sikker på at alle godt VED at overvægt ikke er sundt, ligesom os der ryger også godt ved at rygning ikke er sundt.

Igen hvis folk nu bare passere deres eget liv, fremfor at påpege andres "fejl" mm, så ville verden sgu blive et bedre sted.

• #60   6. nov min erfaring er at man skal finde ud af hvorfor man fx spiser for meget. når man kender årsagen kan man stoppe det.

men tilgangen med at skamme folk ud virker ikke naturligvis. og hvis man ikke selv vil så kan omgivelserne sige alt det de vil.

også til en ryger smiley

det handler for mig om at tage ansvaret selv. da jeg tog det kunne jeg tabe mig.

jeg har iøvrigt aldrig oplevet udskamning. kun fra mig selv smiley

tag ansvar for dine valg. hvis jeg skulle spise usundt fordi en anden snakkede dårligt om mig så ville min opgave være at se på hvorfor jeg har det behov. og så tage ansvar for at ændre det.

• #61   6. nov #57

Det virker lidt som om, du enten forsøger at finde på undskyldninger for at ryge (“se de der tykke mennesker, det er meget værre”) eller faktisk er FOR fatshaming. I og med du bruger argumenter som at overvægtige stinker af burgerbar, fatshamer du selv her i tråden.

• #62   6. nov Okay, så kan jeg kun sige, at du i den grad trænger til nye briller! Og du må som sagt gerne lige fremhæve, hvor jeg skriver at overvægtige mennesker skal udskammes....

Men jeg er selv eksryger, og er blevet max shamet for det. Jeg stoppede IKKE fordi jeg blev shamet; tværtimod blev jeg faktisk Rasmus Modsat. Jeg stoppede fordi JEG blev syg, og troede et rygestop kunne hjælpe.

Men det er sgu skræmmende at man ikke kan starte en debat, uden at blive udskammet smiley

• Rikke aka rapanden

#63   6. nov Det er også fint at ytre man er bekymret for en man elsker, men jeg syntes så også at man ligesom skal tænke over hvordan og hvor meget man gør det.

Min mormor var frygtelig mht min rygning på et tidspunkt, jeg VED godt det er usundt, jeg er jo altså ikke dum. Men det var HVER gang jeg så hende hun skulle kommentere min rygning og hvor usundt det er. Et år fik jeg en ikke-ryger bog i fødselsdagsgave af hende, den blev givet væk til anden side smiley Hun kom emd diverse udklip fra aviser osv.

Jeg ved godt at hun jo gjorde det fordi hun elsker mig, og gerne vil have jeg lever så lang tid som muligt, men det var fandeme belastende i længden ! Hun er heldigvis stoppet men det stod på i ret mange år.

• #64   6. nov Og de der IKKE ryger .... er der ingen af jer , der sætter sig ind i en stinkende osende bil og kører på arbejde ... i NETTO eller til træning med Jeres hunde .... lige bag ved den forankørende stinkende bil ???

Så vil jeg da gerne have at I tager cyklen i stedet for , da jeg ikke vil dø af Jeres farlige udstødning / bilos

Kender I det om dobbeltmoral ? smiley

• #65   6. nov nittib nu ikke udskamme os bilister!

hehehe

PS jeg Sidder i en elbil!

• #66   6. nov Jeg var mest træt af alle eksrygerne, som blev så pisse hellige!

I dag er der nærmest INGEN der ryger indenfor, og nærmest INGEN der lugter af røg i mere end 2 minutter. Så at sige at rygere lugter af røg, er jo lige så meget en fordom, som at overvægtige lugter af friture.

Men jeg er imponeret over, at det åbenbart stadig er ok at synes at rygere er ulækre og lugter, men at man ikke må sige noget om overvægtige. På trods af, at det nu viser sig at sidstnævnte er mere farligt for ens sundhed.

• #67   6. nov A jeg synes jeg lugter af røg.

da jeg stoppede var forskellen tydelig.

jeg kunne aldrig drømme om at sige til en kollega at vedkommende lugter. men jeg synes jeg kan lugte det efter jeg startede igen

det sidder i alt. og ikke kun i 2 min... ikke hos mig i hvert tilfælde smiley

• #68   6. nov Jeg går ikke ind for at udskamme hverken rygere eller overvægtige, eftersom jeg ikke tror, det hjælper nogen.

Her går du ud fra, at overvægtige altid spiser meget. Det gør de ikke nødvendigvis, hvis det fx skyldes bivirkninger af medicin. Hvorfor i al verden skulle man i øvrigt tage på restaurant, hvis man finder det ulækkert at andre spiser? Så må man altså holde sit sarte selv hjemme i omgivelser, man kan kontrollere.
    Nej, men man kan måske synes det er ulækkert, at de spiser så meget....

Her direkte fatshamer du. Sætningen mere end indikerer, at overvægtige lugter af friture.
    ”Jeg hader i øvrigt lugten af friture i tøjet. Må jeg så vrænge af en overvægtig, der lugter af burgerbar?“

• #69   6. nov Som altid drager pressen konklusioner, der klinger godt på overskriftsniveau.

Man overvejer ikke et sekund om det mon vender den anden vej rundt - at kroniske sygdomme medfører overvægt...

• #70   6. nov #63

Jeg er helt enig. Hvem ville ikke blive træt af konstant at høre på “skal du ikke snart tabe dig?” fra sin omgangskreds.

• #71   6. nov Kenzie, det er direkte oversættelse af den shaming, som rygere dagligt udsættes for. inkl mig selv, indtil jeg stoppede for et år siden. Det ene "misbrug" er vel ikke bedre end det andet?

• #72   6. nov man siger rigtig meget allerede om overvægtige.... men det virker ikke og så er det usympatisk og siger egentlig mere om afsenderen.

Det er min holdning.

jeg ville næsten ønske en råbte noget af mig smiley nu har jeg tabt en del men ved guder hvor ville vedkommende fortryde og hvor ville det være sjovt smiley måske jeg udstråler det og det er derfor det aldrig er sket.... der er jo masser af ting man kan shame folk tilbage på... også selvom de er både tynde og ikke ryger....

lad den første perfekte kaste den første sten. rammer den herså skal jeg nok gribe lover jeg.

jeg fatter ikke at mennesker overhovedet har det behov... men som man råber må man jo forvente svar og kunne tåle det smiley

• #73   6. nov #71

Synes du, at det retfærdiggør det?

• #74   6. nov Hvorfor behovet for altid at sætte de to overfor hinanden?
    Det giver jo ingen mening, det er to vidt forskellige tilstande med vidt forskellige årsager, mekanismer og løsninger...

Tingene er altså noget mere nuancerede..

• #75   6. nov enig ch...

der er iøvrigt også tynde der shames.... et overset problem.

min veninde oplever det. folk på gaden spørger har du anoreksi.... Det er dybt krænkende

generelt burde nogle sætte den slags folk på plads med et godt svar retur. Det er en grænseoverskridende opførsel... uanset hvad de shamer

lad det være en opfordring smiley kast stenen tilbage

• Rikke aka rapanden

#76   6. nov Kenzie: Det var SÅ trættende og belastende, alle de der udklip mm blev smidt direkte i skraldespanden når jeg kom hjem/når hun var gået, altså igen jeg er for pokker ikke dum jeg VED godt at rygning er usundt.

Jeg vil faktisk også gerne stoppe, men lige pt har jeg bare ikke overskudet. Men jeg satser da på at jeg i løbet af de næste par år har overskudet og så kan kalde mig x ryger.

Min far røg 30-40 smøger dagligt i MANGE år, for 3 år siden fik han så en blodprop i hjertet og blev fløjet med helikopter til Odense, og ja var altså tæt på at dø. Han har ikke røget siden. Men han siger til mig at hvis han ikke havde fået den blodprop, ja så havde han stadig røget, og jeg skal stoppe hvis JEG har lyst til at stoppe. Han er heldigvis ikke blevet sådan en fanatisk ikke-ryger smiley
    Men hans blodprop har netop gjort at jeg gerne vil stoppe, også fordi at der nu er så mange i min familie der har haft hjerteproblemer af den ene eller anden slags, mit hjerte er heldigvis tip-top endnu. Men der har bare været så meget de sidste år at overskudet ikke har været der, men nu begynder jeg ligesom at kunne se en lysere fremtid / mere stabilitet, så ja jeg håber bestemt at jeg om et par år er ikke-ryger smiley

• #77   6. nov Ca. 90% af min familie er døde af kræft eller dør af kræft. Er det seriøst mærkeligt så, at man forventer at dø af samme? De sidste 10% er døde af hul i hjertet eller lignende. smiley

Mit hjerte er så scannet og testet, så hul har jeg ikke. Heller ikke colestorol, sukkersyge og alle de mange mange mange andre ting, man igen og igen tester overvægtige for. Sorry. Jeg lever ikke op til statistikken pt.

NITTIB, hvis jeg ikke må køre bil, kommer jeg hverken til læge, skadestue eller nogen steder i det hele taget. smiley

• #78   6. nov Jeg tror ikke problemet med tynde, der shames er så overset igen.
    Men i bund og grund er det en similær problemstilling til overvægt og trods der oplever man dælme også at de bliver sat i opposition til hinanden..

Det er SÅ sært, det her behov for at pege fingre, når rummelighed oftest hjælper individer meget mere - om ikke andet så til accept.

• #79   6. nov Min veninde er blevet shamet gennem hele hendes barndom og ungdom, fordi hun er/var så tynd. Efter en depression har hun dog taget lidt på, så det er ikke helt så slemt længere, selvom hun stadig er til den tynde side.

Min søn er blevet shamet pga. undervægt. Han er så mægtig stolt af sig selv, at han er kommet op på et BMI på 19 nu. Det gik først op for ham, hvor undervægtig han var, da han var til fest med en, der var lige så undervægtig som ham, og modparten kommenterede det.

Jeg vejer for meget. Min mand vejer for meget. Men begge drenge er tynde som siv. Jeg synes, at jeg igen og igen bliver mødt med fordomme om, at tykke forældre har tykke børn. Men igen er det en ligning med mange variabler.

• #80   6. nov enig ch

lad os hylde forskellighed også. og rumme hinanden

• #81   6. nov Synes du, at det retfærdiggør det?

Næ, selvfølgelig gør det ikke det. Faktisk er der ingen der skal shames, uanset om de er tykke, tynde, rygere, hundeejere eller noget andet...

Men at kære sig, er jo ikke at shame. Så måske man kunne kære sig, uden at shame?

• #82   6. nov Altså Susanne, jeg så dig på afstand for noget tid siden. Og jeg er bare nødt til at sige, at du altså ikke er fed! Og ud fra hvordan du ser ud, tænker jeg ikke at du er svært overvægtig.

• #83   6. nov Hej alle .....
    Sæt et billede ind af jer selv i bikini .... sæt et røntgenbillede ind af Jeres lunger ... babser ... osv .

Skriv hvad I spiser og drikker... hvor meget og hvad ..... og om I ryger eller tygger skrå.

Så skal Dr. NITTIB her nok vurdere om I er sunde og raske ... hvor gamle I bliver og om I skal skamme jer.

PS: .... Billedet af jer i Bikini er vigtigst ... smiley smiley smiley smiley smiley smiley

• #84   6. nov hahaha her!

profilbillede
  • #85   6. nov Guuuud ... HL ... Jeg har altid troet du var hunkøn ... men der kan man bare se.
    Du må lige rette det i din profil . smiley smiley smiley smiley

• #86   6. nov Altså da jeg arbejde i hjemmeplejen kom der en regel om, at vi ikke måtte ryge i arbejdstiden. Medmindre vi mødte 15 min. Før _ så måtte man ryge 2 cigaretter på 8 timer, så rygningen ikke gik ud over arbejdstiden. Der kan jeg faktisk huske at jeg tænkte - hvad så med mine overvægtige kolleger, der bruger tid på at vente på elevatorer fordi de er for fede til trapperne, og som generelt bruger længere tid på de fysisk krævende opgaver/ komme ind og ud af bilen osv. Men jeg var også en bitter ryger

• #87   6. nov A, det ER jeg altså. Jeg har været sendt på diverse træning/kure af jobcentret. De tror, at vægttab fjerner modicforandringer.

De første 18 måneder på jobcentret fik jeg at vide, at jeg var fed, når jeg kom til møde. Hver evig eneste gang. Og hendes løsning var, at hvis jeg tabte mig, så kunne jeg arbejde fuldtids.

Nu har jeg været i det system næsten 10 år. Og har jeg tabt mig? Niksen biksen.

• #88   6. nov Hjemmegående, jeg synes det er værre med alle kaffepauserne, som ikkerygerne holder (eller retter, holdt), med den begrundelse, at de jo ikke brugte tid på at ryge. Men jeg er i en administration i en kommune, hvor arbejdsmoralen er lidt anderledes end i udføre og det private.

Jeg forsøger at blande mig udenom hvad folk bruger deres tid på, bare de får løst deres opgaver ordentligt. Men det har været en øvelse, at kommer dertil for mig.

• #89   6. nov Susanne, en ting er hvad jobcentre siger - de mener jo at alt kan fikses med slankekure - en anden ting er hvad sundhedsvæsnet siger.

Men jeg synes altså ikke at du er så stor, som du får dig til at lyde (det er en kompliment smiley ). Ud fra hvordan du omtaler dig selv, troede jeg at du var MEGET (!!!) større.

• #90   6. nov A, vi havde to pauser. En om formiddagen og en om middagen. Rygerne måtte til gengæld gå lidt oftere, for de skulle ryge udenfor. smiley Men ingen shamede dem hos os heldigvis. smiley

• #91   6. nov # 89 du må forveksle mig med en anden. Min vægt lyver desværre ikke.

• #92   6. nov Så må man jo, som overvægtig, igang med at tabe sig smiley

• Rikke aka rapanden

#93   6. nov Det er da folks eget valg om de vil tabe sig eller ej. Det er også så nemt bare at sige folk skal tabe sig, hvis det var så let var der nok ikke så mange overvægtige smiley

• #94   6. nov Rikke: Har på INTET tidspunkt sagt, at det var let. Men hvis overvægtige ikke vil gøre en indsats for at tabe sig, så synes jeg selv de skal betale for deres læge og hospitalsbesøg samt sukkersyge apparater, blodtryksmedicin osv. osv. For så vælger de jo aktivt at være syge (ved at gøre noget, som GØR dem syge), fremfor at tabe sig, og ikek "rage" de sygdomme til sig smiley

• #95   6. nov Oh Hippie, det har jeg forsøgt i over 20 år, og det er aldrig lykkedes, jeg blev kun større, så niksen jeg har lagt de planer på hylden, for jeg ønsker ikke at blive større.

• #96   6. nov Susanne: Men du har jo netop gjort en indsats. Du har prøvet, du har forsøgt! Det er vitterligt alt jeg beder om smiley Men der må også være en årsag til, at du er "stor". Der må være noget med kosten, noget medicin der giver overvægt eller at der ikke blive motioneret nok. Der må være en grund til det, ellers ville du jo ikke blive ved med at være overvægtig smiley

• #97   6. nov Jeg har for lavt stofskifte blandt andet og får en masse medicin.

• #98   6. nov Så har jeg jo ret. Medicin smiley
    Kan man forresten ikke få noget medicin for for lavt stofskifte? Eller er det noget man kan spise sig til? Altså et bedre stofskifte?

• #99   6. nov enig hippie tildels. ssådan en som mig skal bare tage ansvar og gå i gang men jeg har også bare levet over evne. andre kan have andre årsager.

men det er også en enorm glæde at tage det ansvar smiley

• #100   6. nov HL: Det er lige præcis det jeg prøver at sige. Dem der kan tabe sig, hvor det bare er ren dovenskab, burde tage sig sammen smiley

• #101   6. nov Så rygere skal selv betale, hvis de bliver syge. Og overvægtige skal selv betale, hvis de ikke taber sig. Så hvis man får en kræfttype, der relaterer sig til noget man måske selv har medvirket til, så skal man .... dø? smiley

Hvad nu hvis man er afhængig af noget? Mad, alkohol, stoffer, og man ikke KAN stoppe? Skal man så også selv betale? Og hvad hvis det er det modsatte af overvægtig, hvis man har en spiseforstyrrelse og er undervægtig. Skal man så selv betale, hvis man får en følgesygdom?

Jeg oplever noget ret sjovt. At mange overvægtige, tidligere misbrugere, homoseksuelle er mere søde mennesker, altså at de er venlige og kan rumme alt. Måske fordi de har prøvet at stå i noget, der er virkelig svært. Og det rammer de fleste en dag. At man står og har brug for at andre er rummelige.

• #102   6. nov Jeg har subklinisk lavt stofskifte og er i stand til at tage på selv i perioder hvor jeg indtager 1000 kcal dagligt og dyrker 45-60 minutters heftig motion dagligt. Men fortæl mig endeligt om hvordan jeg ikke gør en indsats. Eller at jeg bare må indstille mig på ikke at nyde nogle som helst former for små fornøjelser eller mættende mad resten af livet.

Nu er det heldigvis ikke så slemt, så længe jeg er velmedicineret. Men i flere år døjede med en stigende overvægt på trods af en ret fit livsstil mens min læge fortalte mig, at det var umuligt at havde et kalorieunderskud som mit og ikke tabe sig, så jeg måtte nødvendigvis lyve eller gå i søvne. 94 nåede jeg op på, inden jeg fandt en behandler, der kunne diagnosticere det.

Vi kan tillade os at udskamme svært overvægtige (eller overvægtige, eller vægtige, eller undervægtige) lige præcist den dag vi ved, at de har fået den hjælp, de behøver. Og siden vi først nu er ved at få øjnene op for, endsige klarlagt, hvor uhyre kompleks kroppens energiforbrug er, og hvor mange elementer, der kan gå galt, så er der lang vej endnu.

Derudover, Isabelle i #4: Ikea har ikke skiftet navn væk fra jul. Deres vinterkollektioner har ikke heddet noget med jul, men tværtimod noget med vinter, fordi det både skulle passe til hele vinterperioden og fordi det skulle sælges i udlandet også, hvor man ikke nødvendigvis dyrker jul. Kan vi ikke undlade at importere den fuldstændigt idiotiske amerikanske ide om "war on Christmas"?

• #103   6. nov A: Ja, det synes jeg faktisk man skal. Så er det trods alt ens egen skyld. Det handler om viljestyrke smiley

BATDOG: Jeg synes ikke, at du ikke gør en indsats. Det har jeg aldrig sagt. Når bare du gør en indsats for at tabe dig, så er det "godt nok" i mine øjne smiley

• #104   6. nov Men hele humlen er, at du jo faktisk på ingen måde kan have nogen indsigt i hvad andre folk går igennem eller har gået igennem. Hvordan vil du stille dig til doms over dem? Og hvem skal gøre det? Hvad er "gør en indsats"? Og hvad sker der, hvis man holder op? (Jeg siger bare, det er ufatteligt hårdt at leve af få kalorier og dyrke tung motion når ikke kan se nogen effekt af det, det er demotiverende og til sidst får man altså nok; skal man blive ved med at lide, ja, lide, for at tilfredsstille din sans for berettiget fedme?)

• #105   6. nov BATDOG: Generelt så synes jeg, at man skal tabe sig, når man er overvægtig. Det er ikke sundt, og det burde være muligt for alle sunde mennesker at tabe sig. Her tæller jeg så de syge fra, som IKKE kan tabe sig. Men alle almindelige, sunde mennesker bør kunne tabe sig, fordi de enten ikke spiser den rigtige mad eller ikke får nok motion. Derfor synes jeg som udgangspunkt, medmindre andet er bevist, at de overvægtige mennesker burde tabe sig.
    Men det er bare min holdning, ingen siger at du/I skal være enig med mig smiley

• #106   6. nov Med tiden kunne man håbe på at den almene dansker forstår at vægt er meget mere kompliceret end intake og output...

Det er så misforstået..

• Rikke aka rapanden

#107   6. nov Men hvad definerer en rask person? Jeg vil æde min gamle hat på at størstedelen af overvægtige IKKE bare er det fordi de propper for meget i kæften, men fordi der er en eller flere årsager til deres overvægt og evt overspisning.

• #108   6. nov Noget så basalt som tarmbakterier kan gøre forskellen hos et rask menneske..
    Det er en lille ting ud af en masse, der intet har at gøre med hvor meget, man spiser og motionerer.

• #109   6. nov Jeg synes, det lyder som et lidt små absurd forslag, at man selv skal betale, hvis man får en sygdom, der på en eller anden måde er forårsaget af ens livsstil. Jeg tror, det er rigtig mange mennesker, der lige pludselig bliver overladt til sig selv. Og det synes jeg virkelig ikke kendetegner et velfærdssamfund.

• Rikke aka rapanden

#110   6. nov Terese. ENIG !! Og hvor skal grænsen så gå ? Hvad hvis man får en sportsskade, falder mens man er fuld, vælter på cykel osv, det er jo også ting man selv udsætter sig for.

Og vi betaler jo ALLE til noget via skatten som vi ikke selv bruger smiley

• #111   6. nov Det kan blive rigtig svært at skelne hvad der skyldes livsstil og hvad, der ikke gør.

Selvfølgelig skal man hjælpes, hvis man er syg, det er ikke et uland, det her.... endnu..

• #112   6. nov enig folk skal hjælpes men de skal også tage ansvar.

ganske som en ædru alkoholiker skal for at forblive ædru, en eks ryger skal for at forblive røgfri og en psykisk syg skal for at forblive i bedring

det giver et løft af selvværdet at gøre noget selv. men naturligvis inden for de muligheder man har. og de er individuelle.

jeg fejler intet. jeg åd bare. og rørte mig for lidt.

sådan en som mig måtte man gerne have sparket bag i før mine knæ sagde fra. jeg tog ansvar. fx kostede det mig min bedste ven Aslan så det var en dyr pris.... men skylden min alene.

jeg tror ikke jeg er det eneste eksempel på den slags overvægtige i DK....

men generelt går jeg absolut ind for hjælp og støtte og rummelighed. Det motiverer til at tage ansvar

men jeg synes ikke vi skal bære folk igennem deres liv.
    Det sidste stammer nok fra at jeg aldrig havde været ædru snart 16 år hvis andre havde taget ansvaret for mig... men jeg fik naturligvis en flot hjælp til at lære at løfte det selv... og det mener jeg egentlig alle bør få... uanset hvad de døjer med

• #113   6. nov Jeg synes ihvertfald klart at der sagtens kunne være tiltag oppefra, til at bekæmpe fedme..
    Altså ekstrem overvægtig og ikke bare en blævret krop.

Jeg synes fx det er et problem at man kan møde små børn på 1-5 år der allerede er overvægtig og har et usundt forhold til mad smiley
    Det er syndt og jeg tror godt der kunne gøre ét eller andet ved det..

• #114   6. nov Der kan jeg kun være enig, Caroline J. Stop udviklingen, mens de er børn, og giv dem sundere vaner!

• #115   6. nov Præcis, det er altid nemmere at påvirke de nye generationer smiley

• #116   6. nov Det er mit indtryk at der er stor fokus på børn. min veninde er meget stor og der er meget fokus på datteren... også for meget synes jeg

• #117   6. nov Ikke på de helt små, er mit indtryk..

Det handler ikke om at skulle pege fingre, men om at få skabt et samfund hvor vi opfordrer til at være aktive.

Men alt går jo hånd i hånd med noget. Forældrene er pressede på arbejdsmarked, de er trætte når de kommer hjem, ungerne får en ipad og en skål snack, forældrene stadser rundt og serverer så en hurtig aftensmad.
    Sådan tror jeg desværre det ser ud i rigtig mange hjem, og det er syndt synes jeg.

• #118   6. nov Nu står det der ikke, men har de vendt den om?

Altså sørget for at sygdom(me) ikke er årsagen til overvægten til at starte med?

• #119   6. nov Der er lavet studier, som viser at man vitterligt kunne spise mere og bevæge sig mindre for at tabe i 80erne, end man skal nu. Altså, at der er meget mere på spil end bare forholdet mellem kalorier ind:kalorier ud.

https://www.sciencedirect.com/journal/obesity-research-and-clinical-practice

----Edit:
    Her en artikel i lægmandssprog uden en betalingsmur https://www.telegraph.co.uk/news/health/11913762/Losing-weight-was-easier-in-the-1980s-than-it-is-now.html

• #120   6. nov He he.

Jeg har fået lidt mave her i de sidste års tid.

Men det ændrer ikke på, at antallet af kalorier overstiger det jeg bevæger mig.

Enhver idiot ved det jo det godt.

Ja ja, så er der dem har x sygdom, men det er en lille del af os. smiley

• #121   6. nov Martin, vi har været igennem det her i et par debatter efterhånden. Ja, for en del, så er det et spørgsmål om færre kalorier ind end ud. Men for en gruppe mennesker, en gruppe som på baggrund af senere forskning er mere betragtelig end først antaget, påvirkes det regnestykke af en masse forskellige faktorer, hvoraf en del endnu ikke er kortlagte. Det er ikke en holdning, det er fakta. Peer reviewed og det hele.

• #122   6. nov Altså min mave er jo totalt i smadder pga. medicin, og jeg tror på, at det også kan være en del af regnestykket. Plus alt det andet.

• #123   6. nov @Batdog.
    Sjovt, jeg mindes ikke at at vi debatteret fedme før os to? Kan du give mig et link til det?

Jeg kritiserer jo ikke nogen for at være tykke grundet sygdom. Det er noget andet.

Jeg siger bare, at de fleste som mig selv, nok er havnet med lidt mave af en årsag. smiley

Hov, du skal også have lidt Redneck musik:

https://www.youtube.com/watch?v=OOgd9hitEAE

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#124   6. nov Men hvordan hjælper man folk med problemer. Kan ikke se,vejen frem, er at straffe/tvinge folk,der i forvejen har det svært. Det er jo den vej man er gået med folk der ryger.

Oplysning og hjælp må være vejen. Det må nu engang, være frivillig,hvordan den enkelte ønsker at leve sit liv.

Det er jo snart uanset hvad man gør. Jeg kender flere der går meget op i sin kost og træning. Her blander folk sig også.

Sygeligt at bruge så meget tid. Ikke pænt at være så stor. Ikke sundt at træne så meget osv.

• #125   6. nov A: Ja, det synes jeg faktisk man skal. Så er det trods alt ens egen skyld. Det handler om viljestyrke

Hippie, af nysgerrighed - har du nogensinde dyrket sex uden kondom? Hvis du får livmoderhalskræft, skal du så selv betale, fordi du selv er uden om det?

• #126   6. nov Helt enig Max, selvfølgelig skal vi ikke blande os unødigt i folks liv.
    Men der er også forskel på at diskuter hvad vi som samfund skal gøre, og hvad vi som enkeltpersoner skal gøre.

Selvfølgelig skal ingen shames eller tales ned til. Men vi må jo som samfund erkende at der er et stigende problem med overvægt, og så må nogle jo finde ud af hvorfor og hvad vi gør ved det, som samfund smiley

• #127   6. nov A: Det er sgu meget nemt. Jeg er lesbisk, så det spørgsmål har ligesom aldrig været aktuelt for mig + jeg er vaccineret mod livmoderhalskræft smiley

• #128   6. nov Nåååååhhhhh, jamen så er det jo nemt nok at være hellig på den konto. Vi andre kedelige, gamle, heteroseksuelle, må jo bare leve med at få kræft så. Fordi ingen vidste for 20 år siden, at der var en sammenhæng mellem sex uden kondom og livmoderhalskræft. Dengang gik vi enormt meget op i HIV. Men det var de bøsser jo selv uden om, ikke?

Og jeg går ud fra at du aldrig vil have børn. Det er jo ret dyrt, sådan selv at betale for at blive gravid - og selvfølgelig selv betale sin barsel, for man er jo selv skyld i, at man ikke kan få et barn smiley Eller hvis du får brystkræft - som man jo er mere disponeret for, hvis man ikke har fået børn.

Og hvis nogen er i tvivl, så mener jeg ikke et eneste ord i noget af det der står ovenfor. Jeg kan simpelthen ikke forestille mig at være så egoistisk smiley

• #129   6. nov Hippie, jeg er nødt til lige at spørge. Er det alt, man selv er skyld i, som man selv skal betale? Gælder det kun nogle ting? Eller gælder det kun overvægtige?

• #130   6. nov Jeg er enig i, vi har en usund kultur. Jeg tror, det vil gavne den almene sundhed, hvis kage og kaffe til møder og pauser på arbejdspladsen blev skiftet ud med sundere alternativer.
    Et stykke kage og én kop kaffe skader ikke, men når man drikker 8 kopper kaffe og spiser kage hver dag, så bliver det en usund kultur.

Heldigvis er det ikke mig, der skal lave sådan nogle regler smiley Så bliver man hurtigt upopulær

• #131   6. nov Hov hov, kaffe er ikke usundt!! smiley

Og tiderne skifter jo. For bare 10 år siden, måtte man ryge indenfor på arbejdspladser, inklusiv på enkeltmandskontorer. For 20 år siden måtte man ryge alle vegne. Og drikke øl i arbejdstiden.

I dag er vandene delt med børn - nogle går helt i veganermode, mens andre får 4 mælkesnitter om dagen. Men det er da ikke rimeligt at nogen af de børn, skal betale med deres liv, fordi deres forældre har valgt det ene eller andet?

Os voksne må jo bare tage ansvar for vores. Men det er smart at holde bolden på egen banehalvdel, når man taler sundhed. Jeg bliver helt skræmt ved tanken om sådan et fællessystemet, som Hippe har gang i smiley Men heldigvis tror jeg ikke at Paludan nogensinde får nogen form for magt herhjemme, og med ham dør de rabiate ideer også. Inkl den med at bøde for at vælge forkert.

• #132   6. nov Apropos lugt af røg og friture
    Der er forresten lige åbnet en bager ved siden af vores lokale fitnesscenter. Det resulterede i, centeret måtte lukke et par dage for at fikse ventilationsanlægget, da fitnesscenteret lugtede af bagværk.
    Én af kommentarene på fb var; at det da ikke er den værste lugt, man kan opleve i et fitnesscenter smiley
    "Motionister" lugter en del smiley

• #133   6. nov Tror desværre ikke vi får et sundere samfund af at fjerne kaffe og kage smiley

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    jul 2019

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 67
    #134   6. nov prisen ned på grønt og frugt, og prisen op fuld skrue på sukker og rødt kød.

• #135   6. nov Therese: Det gælder fx også rygere med rygerlunger. Alkoholikere med skadet lever osv. osv.

TS: Meget morsomt (not). Grunden til at jeg ikke skal have børn er ikke den du kommer med, men den at jeg har så vanvittigt mange diagnoser, som jeg ikke ønsker at give videre til et uskyldigt barn. Se DET ville være egoistisk.
    Desuden: Jeg siger jo bare, at er man dum nok til at æde sig en pukkel til, ryge eller whatever, så synesj eg egentlig det er selvforskyldt, og så må man selv betale.

Jinx: Ja og nej. Hvad skal prisen op på kød for? Det er sgu dyrt nok i forvejen.

• #136   6. nov Jeg tror næppe der er ret mange her i landet , der IKKE ved det er usundt at ryge ... indånde bilos og hvad der er usundt at spise .
    Vi oplyser og oplyser ... det bliver sagt i TV hver dag ... det bliver skrevet i aviser og på nettet.
    Men vi er stadig for fede ... ryger for meget og kører glade rundt i biler.
    Mon det hjælper at tale så meget om det ? ... folk gør alligevel som de vil.

Hver gang de taler om smøger i TV ... får JEG da lyst til at tænde en smøg , og taler de om at kager er usunde får jeg lyst til en kage smiley smiley

• Rikke aka rapanden

#137   7. nov NITTIB: Kage er også nærmest et grundstof, det siger min moar og hun er en meget klog dame smiley

• #138   7. nov Mht hvorfor nogle mennesker er overvægtige så var der for ikke så længe siden en ret interessant BBC udsendelse. Og ja, det kan være helt ekstremt svært - ja, nærmest umuligt - for mange mennesker at tabe sig med den måde vores samfund er skruet sammen på. Så bare at sige at det handler om hvad man putter i munden er for letkøbt. Det handler om SÅ meget mere end bare input af kalorier og forbrug af kalorier. Der er mange mennesker der har brug for hjælp for at tabe sig. Der er fx forskel på HVORFOR man er overvægtig; for nogen handler det om noget psykisk (og det behøves altså ikke at handle om store traumer eller decideret sygdom i sindet), for andre handler det om fx genetik (et område hvor man gør nogle ret store opdagelser i øjeblikket; der er fx gener der gør at man har en kraftig preference for fed mad. Nogen har de gener andre ikke). Tarmbakterier og tarmfunktion har en stor rolle. Hos nogle mennesker fungere de sensorer der fortæller dig at du er mæt ikke eller kun meget dårligt.
    For at 'fedmeepidemien' skal bekæmpes kræver det at man ikke lader det være op til det enkelte menneske. Det er en indsats der kræver at samfundet erkender sin rolle og påtager sig et ansvar. Det vil fx kræve at man sætter nogle anderledes krav til fx arbejdsmiljø og ændre lidt på de rammer vi har at agere i som beboere i samfundet. Pt jagter vi jo nærmest allesammen stressede rundt og kan ikke få vores tid til at slå til hverken privat eller på arbejdsmarkedet. Dette er ikke befordrende for vores allesammens sundhed. Men ja, det koster penge for et samfund at have svært overvægtige mennesker. Løsningen er bare ikke at sige 'fy fy det må i ikke' og begynde at forskelsbehandle og 'shame'. Det er aldrig godt for et samfund at have en stor marginaliseret og udstødt gruppe. Og så længe samfundet ikke seriøst tager hånd om 'fedmeepidemien' så vil den gruppe kun vokse og vokse.
    At sammenligne overvægt med rygning er for mig at sammenligne æbler og bananer. Strengt taget så synes jeg slet ikke at rygning er et samfundsproblem. Jo, det koster den fælles kasse nogen penge, men so what det er der også alle mulige andre 'laster' og selvvalgte risici, der gør. Skal man så også til at betale selv når man har været indvolveret i et trafikuheld der skete fordi man kørte for stærkt eller hvis man har slået hovedet fordi man kørte mountainbike ned ad en stejl skrænt eller fordi man vred om til agility ??? Nej, vel. Fedmen derimod er et tegn på at der er noget mere grundlæggende galt med den tangent vores samfund er røget ud af og den måde vi lever vores liv på.

• #139   7. nov Så fedme er undskyldeligt. Det er stofmisbrug og alkoholisme ikke? Eller hvad?

Jeg har efter 40 år som pårørende til en alkoholiker ENDELIG indset at det ER en sygdom, ikke et valg. Uanset hvad man gør eller ikke gør, hvad man truer eller lokker med, antabus eller ej, så VIL vedkommende drikke i perioder. Det er 100% sikkert. Trods nær sagt alle behandlingsforsøg i et helt liv, er det endnu ikke lykkedes at finde dét der gør, at alkoholen bliver lagt på hylden.

Og hvis man anerkender alkoholisme som en sygdom, så må man enerkende alle misbrug, hvad enten det er alkohol, stoffer, mad, nikotin eller andet. For dén føler du snakker om, Mette, som ikke fortæller at man er mæt, det er jo den samme, som ikke virker ved alle andre misbrug.

Jeg vil egentlig bare frem til, at uanset hvilken form for misbrug man har, så er det ikke noget man har "valgt". For når det er et misbrug, er det ikke længere et valgt forbrug eller en aktiv handling/undladelse - det er noget som kroppen og hjernen siger er nødvendigt for overlevelse.

• #140   7. nov Jeg siger sådan set ikke at nogen af delene ikke er undskyldeligt. Jeg skrev laster i anførselstegn. Jeg ved udmærket godt at fx alkoholiker ikke er noget man vælger at bliver. Jeg har også haft det ret tæt inde på livet og det endte i et tragisk selvmord. Det gælder vel alle former former for misbrug at det ikke er noget man vælger. Der er jo ofte nogle ret ulykkelige historier der ligger bag.
    Jeg tror ikke på at man kan afhjælpe fedmeepidemien ved fx at gøre sukker og fedt megadyrt og grøntsager billigere. Lige så lidt som jeg tror at man får folk til at holde op med at ryge og drikke ved at gøre det vildt dyrt. Man har erkendt at misbrugere skal have anden hjælp end blot 'det må du ikke' og vi gør det dyrt. Det samme er man nødt til at erkende med overvægtige. Overvægtige mødes jo desværre pt nærmest udelukkende med at det er deres egen skyld (bare her i tråden kommer den slags også til udtryk).

• #141   7. nov En sygdom er ikke en "last" smiley

• #142   7. nov Nej, nok dårligt ordvalg. Det var sådan set også mest sammenligningen mellem rygning og overvægt jeg hentydede til. Det var ikke rigtigt alkoholisme jeg havde i tankerne da jeg skrev det. Jeg synes det er relevant at skelne lidt mellem de forskellige misbrug. Der er jo ikke nødvendigvis en ulykkelig historie bag en ryger, der er der ofte bag en alkoholiker.

• #143   7. nov Vi har i DK en læge, som har udviklet et behandlingsforløb for børn der lider af overvægt, hvilket han har fået stor anerkendelse for i resten af verden. Succesraten er langt højere end de fleste andre behandlinger.
    Han anser og behandler overvægt som en sygdom.

• #144   7. nov #143 Sofia A - det er så bestemt ikke alle fagpersoner, som er enige i Holbæk-metoden, vis det er den, du mener. Børn skal aldrig af en fagperson have at vide, at de er forkerte, overvægtige, ikke følger kurven eller hvad man nu kunne finde på. Der skal arbejdes med vaner. Familiens vaner både i forhold til kost og motion. Det er ikke barnet, der skal stå med følelsen af at være eller gøre noget forkert.

https://propatienter.dk/livsstil/overvaegt/1414-arne-astrup-er-holbaek-modellen-til-behandling-af-bornefedme-kejserens-nye-klaeder.html

https://www.tv2east.dk/artikel/kritikere-holbaek-modellen-er-uetisk

https://www.tv2east.dk/artikel/boern-i-dr-program-tabte-sig-med-holbaekmodellen-nu-er-de-overvaegtige-igen

Her nogle kritiske stemmer man kan tage med i sine overvejelser.

• #145   7. nov Jeg har været udsat (i mangel af bedre ord) for Holbæk-metoden..
    Det hjalp ikke mig. Han var meget "forbrug mere energi end du spiser" og når man godt ved det fra de første 5 samtaler man har haft med ham og han år efter år siger det på præcis samme måde... Tja, det er ikke befordrende for selvtillid eller selvværd.

Jeg tror på at den kan virke på nogle, men jeg tvivler seriøst på at den virker for 65-70% af børn.

• #146   7. nov At smide ansvaret for fede mennesker, alkoholikere, rygere usw over på samfundet er imo fuldstændigt håbløst, men gør det naturligvis nemmere for den enkelte - "det er samfundets skyld".

Den der ansvarsfralæggelse der er for alt hvad man foretager sig er så ucharmerende - og mht at "vi allesammen er så stressede både på jobbet og privat" .. igen, privat kan det F ikke være samfundets skyld.
    Tjek folk ud og se hvad de selv vælger.
    Er du til at have børn, to biler (fordi ungerne idag jo både mister arme og ben, hvis de ikke har en forældre klar til at fragte dem til en hvilken som helst aktivitet de måtte ønske), stort hus, etc .. ja, så KOSTER det jo, og så må der hives flere penge hjem.

Men lige der, der vælger man selv - man kan vælge børn fra, hvis det er så forfærdeligt tidsrøvende, man kan vælge den ene bil fra, man kan vælge det store hus fra .. det kan dæleme aldrig blive samfundets skyld !

Jeg har en kæreste, der er ret tyk - fordi han er stresset? Fordi han tager medicin? Fordi han .. sæt selv ind ... - nej, fordi han æder for meget !
    Men ja, klart lad os da skyde skylden på samfundet - jeg kan ikke se hvordan de kommer ind i billedet, men .. lad os !
    Jeg er helt med på. at det kan være svært at tabe sig - men det er IKKE samfundets skyld. Deres problem måske, men ikke skyld.

Og iøvrigt kan man ikke bruge i en debat, de her enkeltstående tilfælde - "jeg har .. etc" - det er ganske uinteressant.

JEG holdt op med at ryge - JEG har aldrig siden haft lyst til at smøge den.
    JEG kom væk fra en kæreste, der slog mig - JEG har aldrig gået tilbage til ham.
    JEG kom væk fra en kæreste, der slog mig - JEG har aldrig fundet en, der gjorde det samme.
    JEG kan sige til mig selv at NU stopper du lidt op med det æderi - JEG kan lytte til mig selv, og holde igen indtil jeg kan mærke på mine bukser at jeg er ved at være i den form jeg selv mener er passende.

.... og? - så er det skide nemt at holde op med at ryge, æde, at komme ud af et voldeligt forhold, at lade være med at gå tilbage til den syge stodder, at lade være med at falde for en PRÆCIS magen til?
    Det er da pisse ligegyldig hvad JEG kan og ikke kan - på samme måde, at fordi der er folk, der får medicin og har øv i stofskiftet eller andre ting, ikke kan bortforklare, at grunden til at folk er for fede er, at de æder for meget - bum !
    '
    De her undtagelser er måske meget interessante - men det er langt fra gældende for alle fede mennesker.

• #147   7. nov Det er pudsigt at man fuldstændig anerkender og accepterer at nogle mennesker kan spise, spise og spise og aldrig tage på ( jeg er gift med sådan en), men det er umuligt at forstå når det omvendte sker.

Overvægt er ikke bare ar spise for meget, det er ikke nødvendigvis madmisbrug, det er ikke nødvendigvis knyttet til noget psykisk.
    Det kan være ren fysiologi, kemi, hormoner.

Heldigt nok at der nu endelig forskes i det - trist er det at der går så længe med at budskabet breder sig så man holder op med at stigmatisere.

• #148   7. nov Således er det omvendte også tilfældet, Martine.
    Der er rigtig mange, der spiser for meget, bremser op, tager en kur, taber sig og så er alt godt.

Men det betyder ikke at der ikke også er rigtig mange andre, hvor fysikken IKKE fungerer sådan..

• #149   7. nov Man kan jo ikke have en generel debat om eksempelvis overvægt, hvis man insisterer på, at tage udgangspunkt inden der skiller sig ud fra normen ved eks. Stofskiftesygdomme, spiseforstyrrelser etc.

• #150   7. nov Der vil jeg understrege, at jeg taler om mennesker uden nogen kendt diagnose...

• #151   7. nov Jeg skriver jo netop, Connie, at der findes folk, der har udu i systemerne. Problemet er så bare, at for alle de, der mener at de har det på den måde, er det er forsvindende lille andel, der rent faktisk HAR problemet.

Jeg har ingen problem med folks vægt - jeg har problemer med, at det skal gøres til, at de allesammen fejler et eller andet og bare ikke KAN tabe sig.
    En kollega, der var GIGA - en opdrætter, der var GIGA - begge de to omlagde deres vaner og begge to har tabt sig rigtigt meget.

Siger jeg nu, at så kan ALLE ?
    Nope, men jeg siger at det IKKE er alle, der fejler noget, så de ikke kan tabe sig, men derimod kan gøre det, hvis de ændrer deres vaner.

Jeg stigmatiserer dem netop ikke - men som i alle livets forhold, er der nuancer.

• #152   7. nov Jeg læser ikke, at du skrive alle, Martine smiley
    Min pointe er, at raske mennesker har forskellig fysiologi, som disponerer (eller direkte forårsager) overvægt eller undervægt.
    Det er helt normalt, men det crasher med den måde vi traditionelt har tænkt på overvægt på.

Masser af forskning er i gang - i mellemtiden kan vi prøve at vænne os til at tale mindre om skyld.
    Og så er der ansvar - ligesom diabetespatienten har ansvaret for at passe sin sygdom, så har over-og undervægtige også ansvar for at holde sig så sund som muligt. Men det er ikke sikkert, de kan gøre så meget ved vægten - ikke endnu, ihverfald.

• #153   7. nov Caroline

fokus på de helt små børn?

de skal altså være fede....

• #154   7. nov Det får også mig til at stritte, HL - nogle vil dælme holde helt små børn slanke.
    Det fortæller noget om hvor skævt det hele er..
    Tænk at de på sygehusene får små børn ind, som er fejlernærede fordi forældrene er bange for overvægt.

• #155   7. nov enig. det ryster også mig....

• #156   7. nov Jeg tror at der er meget, meget få herhjemme, som er fede/alkoholikere/stofmisbrugere eller noget andet, fordi de "vil" eller har lyst. Og muligvis mangler de redskaberne til, at ændre på det.

Skyld kan man vel ikke tale om, men man kan tale om årsag. Og årsagen kan man tit ikke fikse, hvis årsagen er sygdom, traume m.m.

Er årsagen en vildfarelse, kan man hjælpe med oplysning. Er årsagen penge (hvilket overvægt nogle gange er), tja, så kan det måske hjælpe at gøre sunde fødevarer billigere, og sætte prisen op på det usunde. Omvendt giver det bagslag for dem, som godt kan styre det, og de skal vel ikke lide under at andre ikke kan (selvom det til en grænse fungerer for svensken med alkohol).

Men er årsagen egentlig vigtig, når vi taler om, at det er skadeligt at være overvægtig? For det er jo lige skadeligt, om man er overvægtig af den ene eller anden årsag. Hjælpen til at løse problemet, er forskellig. Men det ændrer stadig ikke på risikoen ved overvægt.

Jeg oprettede emnet, fordi jeg i årevis er blevet shamet som ryger. Fordi folk har kigget på mig med afsky, hostet, vrænget, viftet sig om næsen, kigget nedladende når jeg købte en pakke cigaretter osv. Fordi jeg synes det er interessant, at der pludselig er kommet en ny dræber. Og fordi jeg ikke mener at man skal shames, uanset om man er tynd, tyk, ryger eller blågrøn. Men det er interessant at se, hvor hurtigt paraderne kommer op, når det handler om én selv. Siger den hellige, med den lidt for store røv smiley

• #157   7. nov Jeg vil lige sige, at jeg aldrig har shamet rygere, men jeg kan seriøst ikke få luft, når jeg får en portion røg i ansigtet, og ja så hoster jeg - helt ufrivilligt. Det gælder ikke kun cigaretrøg, men også røg fra brændeovn, røg fra grill, røg fra bål osv.

• #158   7. nov Hvis jeg kom til at blæse røg på nogen, da jeg røg, sagde jeg selvfølgelig undskyld. Man skal jo ikke bevidst genere folk!

Men de der mennesker der på 10 meters afstand nærmest kastede op imens de kiggede forarget på en, dem magter jeg altså ikke.

• #159   7. nov Overvægt skal være ret voldsomt før den i sig selv er et problem, A.
    Ligesom det at være slank ikke pr. definition er sundere end at være overvægtig.
    Begge dele (og dertil også at være normalvægtig) er noget lort, hvis man har manglende muskelmasse, elendig kondition, et trægt hjerte og et dårligt kredsløb.

Omvendt er de to tilstande ikke så voldsomt et problem, hvis det indenunder det mere eller mindre udtalte fedtlag er sundt smiley

Vi fokuserer SÅ meget på det fedt der - om det er der, om det ikke er det, om der er for meget, om der er for lidt, hvor meget det vejer...

Men man skal være svært overvægtig eller svært undervægtig for at en sund livsstil ikke kan kompensere for det.

Det, der gør det rigtig svært for de her to yderpoler ER omgivelserne fordi alle har så forbandet travlt med alle.

Hvad shaming af rygere angår - jeg har aldrig fattet det. Jeg er rigtig dårlig til at tåle røg, men jeg kunne da aldrig drømme om at disse en ryger for det.
    Vedkommende kan ryge eller lade være - ligesom den madglade kan æde eller lade være. Det vigtigste er, at man tager ansvaret og at man viser hensyn.

Og hvad shaming angår - det er hverken forbeholdt rygere, overvægtige eller undervægtige - det er noget der sker for alle, der på en eller anden måde hopper ud af den kasse vi som samfund begtragter som den rigtige....
    På den måde holder vi aldrig op med at være børn og pege fingre af den rødhårede med fregner....
    Et herligt menneskeligt træk..

• #160   7. nov Ligesom det ikke er farligt at ryge, hvis man spiser sundt og dyrker motion?

• #161   7. nov Som jeg har skrevet før i denne tråd - det er fuldstændig meningsløst at sammenligne de to ting - overvægt og rygning.
    Det er ganske forskellige mekanismer, der er i gang, konsekvenserne er fuldstændige forskellige...

Hvorfor hele tiden sætte dem op overfor hinanden? Er det en eller anden syg konkurrence?

Selvfølgelig er rygning noget lort uanset hvor sundt man ellers lever. Rygning og over/undervægt er IKKE det samme.

• #162   7. nov Men overvægt er da også noget skidt, uanset årsagen....?

Grunden til at det sættes op imod hinanden er jo, at der for få år siden, var samme andel rygere, som der i dag er svært overvægtige. Og fordi der er lavet en undersøgelse (som også omfatter andre end rygere og overvægtige), som viser at rygerne ikke er de mest udsatte, i forhold til sygdom.

Hvorfor er det så kildent at debattere?

• #163   7. nov Nej, det er NETOP ikke ubetinget usundt at være overvægtig eller undervægtig. Dette er en kilde til en helvedes masse misforståelser.

Er en overvægtig/undervægtig i god form, spiser sundt, dyrker motion, gør alt det rigtige, så løses vægtproblemerne ikke nødvendigvis, men det gør de ting, der gør vægten usund.
    Det er ikke fedtlaget i sig selv, der er et problem.

For mig er det ikke specielt kildent det her. Jeg har intet at forsvare, jeg er usundt fed og hører ikke med i den gruppe, der er sund og overvægtig.

Med rygning og overvægt sidestiller man æbler og bananer...
    Det er sikkert noget, der sælger, men man bliver ikke ret meget klogere af det. Jeg har svært ved at se, hvad man i praksis skal bruge det til.....
    Hvis det altså ikke er at dunke nogle andre i hovedet eller føle sig dunket i hovedet....

• #164   7. nov CH, jeg er ked af det, men i mit hoved kan man ikke være svært overvægtig (BMI over 30), og samtidig være i strålende form. Jo, mega muskuløse mænd, men det er fordi BMI udregnet meget simpelt. Man kan ikke have en høj fedtprocent, og være i strålende form.

Men man kan godt have et normalt BMI og være i dårlig form. Sådan en er jeg smiley

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    jul 2019

#165   7. nov Efter jeg stoppede med at ryge tog jeg på,6 kg på ingen tid og vægten fortsatte, jeg spiste mere end jeg plejede fordi rygestop ikke er helt problemfrit i starten, men når man stopper med at ryge skal man desværre spise mindre end man plejer for ikke at tage på.. så vægtøgning er ret logisk her når man spiser mere.

Nå men efter rygestop ændrede det hele sig og nu tager jeg på at at kigge på en småkage (jeg elsker kage), der skal ikke meget til og derfor var jeg nødt til at ændre hele den måde jeg plejede at spise på.

Blendet selleri /citron til morgenmad (mindst 500g frugt/grønt daglig) og 30 min motion min 3 x om ugen udover gåture med hund, selvom jeg nu vejer 4 kg mere end før jeg stoppede med at ryge så er alt fedt fra maven forsvundet/ håndtag er helt væk og der er kommet større muskler på ben.

Så spiser jeg kcal fra usunde ting eller hvad jeg før anså som normalt fortæller min krop mig at jeg er laske daske og jeg begynder at tage på, spiser jeg de samme kcal fra grøntsager frugt og fuldkorn så forsvinder fedtet altså! også selvom jeg har kagedag om fredagen og spiser en burger en gang om måneden.

Man er hvad man spiser er altså ikke helt løgn, og det skal netop ikke handle om slankekure og at pine sig selv, men at komme ind i nye gode madvaner, det skal være en livstilsændring... jeg hadede bladselleri, men jeg blev ved daglig at spise det til morgenmad og nu kan jeg slet ikke undvære det, min hjerne synes åbenbart at det er fantastisk.. det samme gælder iøvrigt for rå grønkål.

• #166   7. nov Der har været nogle undersøgelser, der har påvist at man ikke sådan kan sætte overvægt på formel.
    Man kan ikke sige at fordi dit BMI er 30 eller derover, så er du usund - sådan fungerer det ikke.
    Det afhænger af en hulens masse andre ting også.

Men jeg er klar over, at det er sådan de fleste tænker for det er jo det, vi er tudet ørene fulde med...
    Men det gør det ikke korrekt.

Og nå ja - så skal man også overveje - som der også er undersøgelser, der peger på - at man som overvægtig skal overveje hvad der er værst - at være overvægtig eller at tabe sig.
    Det behøver ikke at være det sundeste at smide kiloene.

• #167   7. nov Hvis jeg fik blendet selleri og citron, ville jeg dø!! smiley smiley

• #168   7. nov Fy for s*****!

• #169   7. nov Sorry, CH, for mig at se, vælger du at lukke øjnene for fakta. Jeg kan selvfølgelig ikke BEVISE at en kvinde på 165 cm, som vejer 100 kg IKKE er i god form, men man må da bruge bare lidt logik? Hvis man var i tiptop form, ville vi så ikke se flere i den vægtklasse i alle sportsgrene?

Hvis jeg kun tager udgangspunkt i mig selv, så kan jeg da i dén grad mærke forskel på om jeg vejer 5 kg mere eller mindre. Og hvis det var 35 kg, ville jeg selvfølgelig mærke det endnu mere smiley

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    jul 2019

#170   7. nov Man kan jo altid smide en banan eller et æble ned i smiley

• #171   7. nov Nej, bare nej!*ørlesmiley*

• Rikke aka rapanden

#172   7. nov Vil hellere lege med bilerne på motorvejen, end at spise selleri smiley

• #173   7. nov A, kender du ikke forskellen på i form og sund?
    For CH skriver ikke at man er i god form selv om man er overvægtig, hun skriver at man sagtens kan være sund!

Jeg er i aldeles elendig form.
    Men jeg er vanvittigt sund.

Jeg lever stort set af grøntsager og frugt. Og fjerkræ.

Jeg spiser ALDRIG kage eller chokolade eller dessert. (jeg kan ikke lide det)

Jeg rører ikke dressinger til min salat, og jeg hader sovs.

Jeg drikker måske en sodavand om året i gennemsnit, ellers drikker jeg vand, the og kaffe og mælk til min morgenmad.

Så jeg er sund. Jeg er også overvægtig fordi min krops forbrænding er i stykker og mit stofskifte er ad helvede til....

Jeg var indlagt i 3 uger hvor det blev konstateret at mit daglige kalorie indtag er under 1000, og alligevel tog jeg 2 kilo på!

• #174   7. nov Du ER med på at jeg flere gange har skrevet at svær overvægt er usundt ikke?

OG at jeg faktisk putter mig selv i den kategori?

Jeg har ikke en disse skyklapper på....

Men jeg er da med på, at jeg ikke siger det, som vi kulturelt er påduttet. Dette vil forandre sig jo mere af forskningen, der lægges frem...

Sundhed er ikke lig med mangel på fedtlag og fedtlag er ikke pr. defintion manglende sundhed.

Svær overvægt/fedme har nogle følger som gør, at man ikke kan holde kroppen sund - der er så medicin, der kan kompensere hvilket gør at levetiden ikke er fuldstændig til rotterne for svært overvægtige generelt.
    Men det er ikke fedtlaget, der gør det i sig selv.

Til gengæld kan tabet af fedtvævet sætte gang i en masse skidt.

• #175   7. nov (EDIT der kom mange nye beskeder mens jeg skrev som jeg ikke har fået læst endnu.....)

Det er ikke sundt at være svært overvægtig. Ligesom det ikke er sundt at være ekstremt undervægtige.

Kan man bare være "almindelig" overvægtig og sund? Tjo det kan man vel godt (spiser sundt og motionerer), ligesom normal vægtige også kan være usunde (spise friture og ikke røre sig) uden at være overvægtige (det som min mormor kalder at være slankefed).

Forskellen kommer bare når man bliver svært overvægtig.

Og desuden synes jeg nu der er forskel på behandlingen mellem undervægtige og overvægtige (både i alle former af dem, både ekstrem overvægtige og ekstrem undervægtige). At sige en overvægtig person skal tabe sig eller er for tyk, så bliver man oftest mødt med sure miner og ord som "det kan man ikke sige", "det må de selvom," det er en livsstil", eller "fatshamer!!" - hvor i mod undervægtige oftest får det samme af vide (du er for tynd, du skal tage på, det er ikke sundt, du vil dø, er du okay?? osv) men må bare sluge ordene, for hvis de sagde "det er min liv stil", "hvor kunne du sige det?", "skinnyshamer!" så ville folk bare himle med øjne - for personen er jo tydeligvis syg (oftest anoreksi).

Og det er vel blevet lidt dobbeltmoralsk synes jeg, at folk med anoreksi eller som bare er meget tynde bliver råbt af/skubbet ud af modeverden (hvilket er ok hvis du spørger mig), men at svært overvægtige nu bliver hyldet for at være der og de skal være der nu for at repræsenter de overvægtige og for ikke at få backlash...Vi går fra at skubbe den ene ekstreme ud til at hylde den anden ekstreme.

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    jul 2019

#176   7. nov Haha.. ja i starten er det ikke så sjovt og der havde jeg kun et lille stykke i, nu er jeg på 4 stængler med blade +1/2 citron og måske et æble... til frokost putter jeg oregano i smiley

• #177   7. nov Der er altså også noget, der hedder psykisk sundhed, Jinx, det der lyder som en pine og en plage....

Jeg tror nu nok, jeg kunne finde et alternativ til den rædselsmenu smiley

• #178   7. nov Julieshunde, jeg synes jeg hører det ofte det der med at det er mere ok at shame tynde end tykke..
    Helt ærligt, så tror jeg det er en and.
    Jeg er ret sikker på at tynde og tykke (og alle mulige andre, der stikker ud fra mængden) bliver nogenlunde lige udsat for at folk blander sig og det giver sig selv, at det er fuldstændig grænseoverskridende forkert begge dele....

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    jul 2019

#179   7. nov Jeg synes jo det er fantastisk, der skal bare lidt tid til før man vænner sig til det... ellers kan man lave en med grønkål og ananas.. det er slik varianten smiley

• #180   7. nov CH - ja, du har ret.

Det jeg siger er bare, at det er oftest er mere forkert at "shame" overvægtige. Så ligepludslige handler det om at "shame" folk. Hvor hvis man pointerer nogen er svært undervægtige, er det jo bare at pointerer facts og ikke decideret at "shame". Havde denne tråd hedet: anoreksi (eller svært undervægtige) er farligere end rygning. Så tror jeg ikke der ville være så mange som skrev "ej altså, det må folk nu også selv om/det er en livstil/slap nu af/osv osv". For selvfølgelig er det hverken sundt, fysisk eller mentalt, at havde en spiseforstyrelse. Men så er det jo også mere socialt forkert at være svært undervægtig - vi har nået et punkt i samfundet, hvor vi har accepteret at være svært undervægtig er usundt og skyldes oftes ikke kun livstil men en mental forstyrelse (derfor må man ikke mange steder hyre modeller som har en spiseforstyrelse) - det betyder så også at det er nemmere at få hjælp.

• #181   7. nov jeg er rimeligt træt af den der pegen fingre af hinanden ... jeg gider ikke betale for at de sunde mennesker der dyrker sport, eller tager på aktive ferier får skader der skal behandles i sundhedsvæsenet og at min skat er med til at finansiere at de er på dagpenge mens de kommer sig .. osv osv .... lige så snart man ikke kan se sig selv i det vil man ikke være med til at det koster .... røv og nøgler ...
    Det var så mit sure opstød ...

Jeg så gerne at cigaretter, fede ting, meget sukkerholdige ting , spiritus osv kom til at koste meget mere, mens sunde alternativer skulle gøres væsentligt billigere. ligeledes kunne man ligge afgift på reklamer for usunde ting og animere til reklame for gode alternativer ...

og ja så må det halve DK så valfarte til grænsen og handle, hvilket altid synes at være argumentet for ikke at lade de ting stige for meget ... jeg tror ikke på det vil komme til at ske man har bare kun forsøgt halvhjertet med at lade usunde ting stige lidt, man har ikke samtidigt lavet en ordentlig plan for at promovere alternativerne ...

og ja læg så en eller anden form for afgift på fortjenesten for udbydere af Kviklån og Spil og brug de penge også ... så kan de være vi kommer nogen vegne .. og en dag er alle så så sunde og fornuftige at vi ikke længere har udgifter til behandling af livsstilssygdomme, behandling af spilafhængighed og hjælp i tilfælde af økonomisk uføre ...
    Tju Hej

• #182   7. nov Inaktivitet er langt farligere end både fedme og rygning.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#183   7. nov Men hvorfor er det vi alle skal være sunde. Personligt gider jeg ikke være mere sund en jeg er. Skal det hele gå op i hvad der kan betale sig for samfundet. Hvad med livskvaliteten for den enkelte.

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    jul 2019

#184   7. nov Livskvaliteten ville jeg tro bliver højere hvis man ikke skal døje med livstilsrelaterede sygdomme.

• #185   7. nov Du kan også være "normalvægtig" eller undervægtig og være hammerusund. Hvis fedtet sidder omkring de indre organer, så begynder det at være farligt. Det er også skidt at være inaktiv og at være SVÆRT overvægtig, men der er altså intet i vejen for at veje 5-10 kg for meget og samtidig være sund.

Der skal meget mere oplysning til på dette område, da rigtig mange ikke er oplyst om alt det nyere forskning, som er på området. Det fedmefremmende samfund ér altså en ting.

https://www.mortenelsoe.com/blog/detfedmefremmendesamfund

• #186   7. nov "Det er ikke fedtlaget i sig selv, der er et problem."

Jo, hvis fedtet sidder omkring vitale organer.
    En tommelfingerregel siger, at din livvidde skal være halvdelen af din højde. Er den væsentlig mere, har du sandsynligvis for meget fedt omkring organerne.

• #187   7. nov @Jinx ... nu er det ikke alle, med ikke optimale vaner, det bliver syge ..

@ Max .. jeg er enig, selvfølgelig ønsker ingen at være syge, men de fleste får nogle lidelser med alderen, og livskvalitet er nu ikke en gang ens for os alle ...

Jeg har vejet 30 kg mere end i dag ... kæmpede og bla. fordi jeg havde mine cigaretter så tabte jeg mig ... så fik jeg blodpropper, og By Pass tabte i den anledning 8 kg, men stoppede også med at ryge, så de 8 kg er kommet på igen ..
    Jeg har en stofskiftelidelse, samt fibromyalgi, og nej jeg får det ikke bedre af megen motion, jeg får mega smerter, og de daglige gåture med hundene er altså ikke nok til at det giver en motion hvor jeg taber mig ...

Ikke alt er så let for alle som det kan synes udefra !!

• #188   7. nov Isabelle, det er jo netop pointen.
    Om fedtlaget er usundt afhænger af flere parametre - blandt andet hvor det sidder..

Fedt på lår og baller tegner modsat til at være forbundet med høj levealder..

• #189   7. nov Faktisk har mennesker statistisk lavest dødelighed med et BMI 27.
    Pudsigt, ikke, når vi har besluttet at man er o