{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.382 visninger | Oprettet:

Ville I have gjort noget? {{forumTopicSubject}}

var til et arrangement i dag for børn med julemand osv. her overværede jeg to mødre gå over stregen over for deres børn.

den ene var en dreng på ca 10 år. han tog nogle kager fra julemandens kurv men tabte to af dem hvorefter hans mor greb ham i armen rigtig hårdt og råbte hvorfor fanden er du altid så dum! ind i hans ansigt.

hans verden brød helt sammen og hans glæde var helt væk da de gik videre. han gik sådan lidt bag hende med sænket hoved og kastede forsigtige blikke.

bagefter stod vi i kø bag en mor. datteren var ca 10 år og bad om en sodavand. hun var en lidt kraftig pige. moren hvæsede retur nej det får du ikke tykke!

så gik pigen og igen så jeg den der sårede reaktion.

min umiddelbare reaktion, som var at handle, udeblev fordi jeg stod med mit eget barn og ikke ville lave en scene, og fordi jeg var i tvivl om det ville skade disse børn mere, hvis jeg havde gjort det foran dem og overfor deres mødre...

er jeg for blødsøden? Jeg synes ikke man skal tale sådan til børn.

ville i have gjort noget? hvorfor? hvorfor ikke?

hvis ja.. hvad..?

forældre kan have brug for at bremse deres børn og sige stop. men de to situationer her er for mig noget andet. de var krænkende og nedbrydende. og det reagerer jeg på.

det var ikke mit indtryk at det var første gang disse mødre talte sådan til deres børn. børnenes reaktion var for dyb.

skulle jeg have gjort noget tænker jeg?

I ved det farligste i verden er at sige noget til folk om deres rolle som forælder.... men for pokker... I mine øjne var det sgu over grænsen...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ville I have gjort noget?
  • #1   7. dec 2019 smiley Jeg tror jeg ville være for chokeret til at gøre noget..

    Hvis jeg havde en god dag ville jeg nok sige "Øh, snak dog ordenligt til dit barn"

    stakkels børn smiley


  • #2   7. dec 2019 Jeg tror at hvis jeg kunne ville jeg opfordre mit barn til at lege med dem, så de lidt glemte deres sure mor (nu har min datter jo også den alder)

  • #3   7. dec 2019 Ja vi blev også noget chokeret... heldigvis var resten søde forældre men det er de to jeg husker bedst her før sengetid desværre... føler lidt jeg svigtede ved ikke at sige noget men det er lidt svært....

    måske jeg kan klædes bedre på en anden gang når jeg hører jeres meninger og tanker og erfaringer.

    PS leg var ikke mulig. vi stod i en kø...


  • #4   7. dec 2019 Jeg skriver lige på messenger til dig smiley

  • #5   7. dec 2019 Puha - jeg får helt kvalme. Begge de situationer er da SÅ grænseoverskridende. Én ting er en presset forældre, der kommer til at vrisse, hæve stemmen eller lignende. Men det der er jo direkte modbydeligt overfor børnene. Puha smiley hvis de vidste, hvordan kommentarer så dem du beskriver, kan sidde fast i mange mange år.
    Jeg tror helt ærligt jeg var blevet så paf, jeg ikke havde formået at reagere.


  • #6   7. dec 2019 Jeg mente også sådan bagefter, når ungerne er lidt mutte i det smiley

    Min datter er heldigvis ret udadvendt og god til at tage de lidt "svage" under hendes vinge smiley


  • #7   7. dec 2019 Skriver lige pb

  • #8   7. dec 2019 jeg er glad for at høre at I er enige i at det var over stregen. enig alle kan blive trætte, pressede osv... men dette var bare lige det værre end noget jeg har set før...



  • #9   8. dec 2019 Jeg er ret sikker på at jeg ville være for konfliktsky til at sige noget. Desværre. For jeg er HELT enig i at det absolut ikke er en ok opførsel ?? og jeg ville med stor sandsynlighed blive trist ved tanken om de stakkels børn i lang tid efter ??
    ØV at nogen kan være så nedladende ????


  • #12   8. dec 2019 Ja Isabelle det var en mulighed måske.... men mon ikke mødrene havde reageret så.... jeg frygter en scene...

  • #13   8. dec 2019 Forleden blev min mand råbt ad i IKEA af en fremmed kvinde.
    Årsagen? Hun synes vi talte for hårdt tilvores 3 årige datter.

    Jeg skal hilse og sige at sådan en reaktion KUN gjorde mig og min mand skidesure - så HVIS man henvender sig til andre forældre og ønsker det skal være konstruktivt så skal man overveje sin tone først..

    Jeg havde nok forsøgt at henvende mig til barnet og ikke moderen. Vist barnet, at der er voksne som gerne vil det, og som ikke kalder det øgenavne. Også selvom det kun er i et kort øjeblik, så bliver de alligevel set - af et venligt medmenneske smiley

    PS - årsagen til den hårde tone overfor vores datter var fordi hun var i færd med at stikke af, og jeg agtede ikke at hun blev væk i IKEA - hvis nogen undrede sig smiley


  • #17   8. dec 2019 Det var mere end at råbe... at kalde børn tykke og dumme synes jeg ikke kan sammenlignes med IKEA panik...

    råber en igen bliver forældre måske sure fordi det er skamfuldt at blive råbt af? Jeg tænker børn føler det på samme måde nemlig. især når det er krænkende som her

    jeg vil gerne vise en reaktion hvor jeg ikke behøver gå ned på deres niveau.



  • #18   8. dec 2019 Min pointe var ikke at sammenligne situationerne men at vise, at måden du siger noget - hvis du siger noget - til forældrene, er vigtig.
    Hvis intentionen er, at det skal høres og trænge igennem, er det nemlig vigtigt at man taler roligt til den pågældende mor selvom man er harmdirrende over måden, de nedgør deres barn på.


  • #19   8. dec 2019 Enig det er jeg sikker på du har ret i, for ellers skammer se sig måske og bliver mere vrede... og så er det jo næsten værre for alle for så kommer der en scene..

    jeg skælder sjælden ud og de gange jeg har gjort har det været fordi jeg blev bange. fx da hun stak af på en parkeringsplads... der blev hun også bange for jeg råbte kan du så komme her nu

    det var da ikke mit fineste øjeblik men hun kan ikke ses fra bilerne og hun vred sig ud af min hånd. Hun har ikke gjort det siden men jeg brød mig ikke om det...

    vi er kun mennesker...

    men de to her... Ja det var over stregen... øgenavne og nedgøre...


  • #20   8. dec 2019 Jeg ville have påtalt at det er utrolig ubehageligt at være vidne til hvordan der tales nedgørende til børnene. Ja vi har alle måtte irettesætte vores børn offentligt, men der er saftsusemig forskel på hvordan det gøres. At nedgøre sine børn på den måde, er i mine øjne ligeså slem som fysisk afstraffelse.

  • #21   8. dec 2019 Eller også ville jeg undre mig højt ud i rummet:

    "De gange JEG har udviklet mig mest, har HELT klart været når jeg er blevet kaldt dum og tyk. Jeg udvikler mig faktisk ALLERbedst i et utrygt miljø!"

    Men mon ikke ironien ville gå fuldstændig over hovederne på dem - og jeg ville med garanti være for konfliktsky til at reagere hurtigt nok smiley


  • #24   9. dec 2019 Åh, den er så svær - men jeg kan godt forstå, at du føler, du burde have reageret, og er usikker på hvordan.

    Jeg har endnu ikke oplevet, at man kommer nogle steder overfor folk, der er pressede, stressede, ude af balance osv., ved at ryge over i enten sarkasme, belæring eller "angreb". smiley

    Hvis man selv har overskuddet til det, så tænker jeg, at ubetinget venlighed og imødekommenhed er vejen frem - overfor BÅDE mor og barn.
    At have den der sætning i baghovedet med "Jeg er sikker på, at intentionen bag er god", og så møde dem med den.
    Et stort smil - et "Er du ok?", "Er der noget som helst, jeg kan gøre, for at hjælpe?" - kort sagt, åbne op overfor dialog istedet for at fordømme.

    Ved godt det lyder lidt frelst og lidt "spread love"-agtigt, men det plejer at virke smiley



  • #25   9. dec 2019 Karina - jeg er enig i ovenstående hvis det er tale om pressede forældre der kommer til at råbe (eksempelvis SÅ stopper du) men her er tale om forældre der er direkte nedladende overfor deres børn. INGEN ‘normal` forældre der er presset kalder sit barn dum eller tyk.

  • #26   9. dec 2019 Jeg ville stadig ihvertfald forsøge at tro på, at intentionen bag var god.
    At den forælder rent faktisk tror på, at den "tone/udtalelse" gør noget godt, når det ikke er noget, der foregår i affekt.

    Hvis vi istedet er ude i, at de gør det af decideret ondskab - så ville man garanteret alligevel ikke kunne ændre på noget som helst, ved at gribe ind.
    Men der er ikke mange decideret onde mennesker derude.
    Kun mennesker der er ubetænksomme, tankeløse, uafbalancerede, eller bare ikke ved bedre.


  • #27   9. dec 2019 Du har ret. Jeg bliver bare så vred fordi den også rammer mig personligt

  • #28   9. dec 2019 Det forstår jeg godt "Hjemmegående", og det ER heller ikke i orden, at behandle sine børn på den måde. Overhovedet ikke.
    Det kræver bare ekstremt meget overskud og venlighed, hvis man på nogen som helst måde skal gøre sig håb om, at ændre på det.

    Og at kunne spørge "Er du ok?" og virkelig mene det, kan være starten på et fint venskab.
    Jeg har fået én af mine bedste veninder på den måde, fordi hun stoppede op (eller faktisk vendte om og kom tilbage) og stillede det spørgsmål til mig.
    Ikke fordi jeg havde råbt højt eller skældt ud, men fordi jeg havde tårer i øjnene, da hun passerede mig.
    Og jeg ved godt, at det et nemmere, at være venlig overfor folk, der er kede af det, end dem, der er vrede. Men følelserne bag, kan jo være de samme - det er bare udtrykket, der er anderledes alt efter folks personlighed.

    Jeg vil resten af livet være hende taknemmelig for, at hun vendte om og tog sig tid, og jeg vil altid gøre mit bedste, for at "give det videre".


  • #29   9. dec 2019 Jeg ville til enhver tid stoppe op og hjælpe en presset mor. Det har jeg gjort flere gange. I de situationer man selv kender nede i børnehaven, supermarkedet whatever hvor alting bare kegler sammen. Men igen er der for mig KÆMPE forskel på de to situationer. Men du har jo ret og det bedste man kan gøre er som en anden skriver nok at anerkende overfor børnene at det ikke er ok at sige sådan - på en ordentlig måde

  • #31   9. dec 2019 Tak for alle de gode forslag. jeg læser og lærer.

    jeg vil gerne kunne håndtere det bedre hvis jeg ser den slags igen. forhåbentlig aldrig dog...

    ang at hjælpe pressede forældre. den skal jeg huske. det vil jeg gøre fremover

    da Zara var i den periode med at stikke af stak hun i zoo... direkte mod en sø naturligvis... her snuppede en mand hende på armen fordi han så min kamp for at nå derhen og det var virkelig rart!

    herinde kan jeg iøvrigt godt fortælle hvordan vi lærte hende ikke at løbe hehehe... lige som en hundehvalp haha... men i dagplejen dur det ikke at sige det... men seriøst... løber man efter hvad gør en hvalp så? og sætter man sig i græsset og peger og siger seeee! hvad gør den så?

    lol

    men jeg læser men og suger til mig. tak!


  • #33   9. dec 2019 hahaha ja det overvejede jeg jo men så tænkte jeg..når jeg kan træne en kat... og så trænede jeg hende lol

    det eneste der er vigtigt hvis man bruger se hvad der er her i græsset metoden er at der skal være noget.

    ellers er der jo ingen belønning

    men jeg forstår heller ikke den modstand mod seler... jeg gik med en selv lol


  • #34   9. dec 2019 Nu har jeg børn der altid ved hvor jeg er og for det meste rører ved mig/hænger på mig. (Kan ikke engang få lov at tisse i fred ;/) Ingen af dem er nogensinde stukket af. Men HVIS jeg havde et barn, der kunne finde på det, ville jeg absolut ingen betænkning have ved at give sele på. Det giver da meget mere frihed end at SKULLE holde i hånd eller lignende.

  • #35   10. dec 2019 Ellers så løb lidt væk, gå ned.på hug og sig se her! wow! hvad er det!

    når de kommer... vis dem et blad eller noget

    det virker her smiley


  • #36   10. dec 2019 Min nevø fik også sele på, dog som en sikkerhed, da han havde det med at bare give slip og løbe (ADHD) og så var selen god til at nå at bremse ham smiley

  • #38   10. dec 2019 Alt efter hvem jeg havde fulgtes med, tror jeg at jeg havde sagt noget i stil med "OMG, hørte du hvad hun sagde til hendes stakkels søn/datter?" med dyb forargelse i stemmen. Dermed henvender jeg mig ikke til hende personligt, men udpeger hende istedet til andre.
    Havde jeg fulgtes med et barn, som du selv, havde jeg måske enten henvendt mig til en anden eller blot mumlet det ud i luften.

    Selvfølgelig skal børn opdrages, men at nedgøre dem på den måde er bare slet ikke ok, og det er sådanne kommentarer der hænger ved. Min far kaldte mig en so da jeg var 6-7 år, fordi jeg pillede selleriene fra suppen (hvilket min far også gjorde), og den husker jeg meget tydeligt, selvom jeg idag bliver 34.


  • #39   11. dec 2019 smiley smiley smiley smiley stakkels børn smiley hvor er det dog modbydeligt..

    Jeg har så også fået en opsang da min knægt var 3 år havde vi været ude og handle og da vi skulle retur med vognen fra bilen fik han en racer tur rundt på p-pladsen med snurreture og billyde og høj latter fra Knægten(selvfølgelig ikke hvor der kører biler osv) . Indtil en ældre dame stopper mig med løftet hånd (stoptegn) og siger meget højt "ved hans mor og far godt hvad du foretager dig med deres barn!!!" smiley

    Øh...


  • #40   11. dec 2019 Sønnike reddede så dagen ved at råbe "se mor en heks!!!!" det kunne jeg jo ikke benægte smiley men hun havde selv taget tørklædet på..

  • #41   11. dec 2019 Hippie synes du ikke at forældre burde være forbilleder for deres børn? Forældre er trods alt oftest voksne og burde vide hvor hårdt det kan såre. Hvor lærer børn at tale sådan til deres forældre?
    Vores drenge på 9, 12 og 15 har da ved gud aldrig talt grimt til os. Det er ikke noget børn bare gør.
    Som jeg plejer at fortælle dem, så er det altså ikke ok at køre overfor rødt, bare fordi naboen gør det. Hvis børn taler grimt til deres forældre, legaliserer det da ikke at forældrene støtter barnet i den adfærd, ved selv at tage bolden op. Psykisk vold kan faktisk være værre end fysisk.


  • #42   11. dec 2019 Hippie - Psykisk vold er mindst lige så skadeligt som fysisk

  • #44   11. dec 2019 Det er nemlig rigtigt Isabelle!

  • #45   11. dec 2019 Isabelle - det var faktisk lige præcis det man burde sige!

    Jeg var måske kommet til at gå med: din mor må trænge til briller - for jeg ser en dejlig dreng/pige


  • #46   11. dec 2019 Hahaha Zara jeg kan faktisk huske du skrev den historie herinde dengang det lige var sket smiley

  • #47   11. dec 2019 Hippie, der er godt nok forskel på at tale hårdt også på at være nedladen og nedgørende. Og der er ingen små børn der taler grimt til deres forældre fordi de gerne vil være onde eller noget. Iøvrigt er psykisk vold ligeså skadeligt som fysisk.

    Jeg er blevet kaldt tyk/dum/fed og fået alle de der "skal du ikke snart tabe dig" af nogle i min familie og nej det har aldrig hjulpet på noget, tværtimod.


Kommentér på:
Ville I have gjort noget?

Annonce