{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  corona 6
  • #1   30. mar 2020 En anden tanke - motivation. Der er ingen tvivl om at mange er begyndt at blive lidt metaltrætte..
    Hun har lige placeret en stor, fed gulerod foran vores næse...
    Bare lige 14 dage mere, SÅ får I.....



  • #2   30. mar 2020 det er så forkert at skrive at det mest rammer ældre og syge, ja de dør, men flere tilfælde blandt også yngre mennesker tyder på at nogle kommer ud med varige skader på lungerne efter corona, skader man ikke aner hvad betyder .. mig bekendt kan der også være skader efter eventuel respirator behandling, og den lægges også unge i helt ned til en 25 årig har man haft i Aarhus ...

  • #3   30. mar 2020 tja CH … der er nok blandet, nogle vil sige nu strammer vi ballerne nu skal vi fandme i mål til den 13. april, mens andre måske vil begynde at slække, nok dem der i forvejen ikke nåede i mål med de foreløbige anbefalinger …

    håber virkelig de opgraderer test og isolation af smittede samtidig, ellers kan det gå grueligt galt er jeg bange for, og som de også talte om, der kommer udlændinge ind i landet, hvis de kommer fra områder der ikke har styr på det, fx hvis Sveriges smitte pludselig eksploderer, eller Østeuropas hvorfra der stadig pendler folk er arbejder i DK ...


  • #4   30. mar 2020 @Hanne.
    At unge også kan blive ramt er vist ikke så mystisk.

    Læste et eller andet sted, at 1 procent af alle mennesker har et nedsat immunforsvar.

    Det har så ikke noget med alder at gøre.

    Så det er vel meget naturligt.


  • #5   30. mar 2020 Martin … ja men det er åbenbart smart at skrive det er de ældre/gamle og de syge, og at de så smutter i svinget er bare prisen vi må betale … så mit indlæg er bare at der også er unge der skal bidrage til samfundet som også betaler en pris i det her .. hvis ikke vi stadig tager dette ekstremt alvorligt … og de ender så som kronisk syge, men hvad pokker så udrydder vi dem i næste omgangs kynisme ..

  • #6   30. mar 2020 Årrh, lægen i Spørg om Corona har hund, der synger med smiley smiley

  • #7   30. mar 2020 Jeg er desværre bange for, at rigtig mange tænker i påsken “ selvfølgelig skal vi ses og kramme, det må vi jo alligevel om et par dage” også går der mellem 2 og 12 dage før der kommer et boom, som så har nået og udvikle sig yderligere de næste mange uger derfra smiley smiley Hun skulle have holdt det hen til den 13. april er sikker på, at dem der skal åbne op kan gøre det inden for meget kort tid. Mange arbejdspladser har jo allerede en plan for genåbning.

  • #8   30. mar 2020 R I P .. enig, det tror jeg også … nu får butikkerne glæde af deres udvidede påske åbning tider … for herregud når hun åbner efter mandag så kan vi da godt holde den frokost søndag … det tror jeg rigtig mange hører smiley … og ja så får vi lige åbnet lidt op, og er det så åbningen eller den tankeløshed der viser sig 2-14 dage senere … man ved der er åbnet, men ingen kan måle hvor udbredt tankeløsheden nåede at være .

  • #9   30. mar 2020 Well, så har hun en anledning til at lukke igen og vende pegefingeren denne vej...

  • #10   30. mar 2020 ja … jeg havde sådan håbet hun havde adresseret direkte at folk SKULLE undlade at flytte landsdel/bolig i Påsken … sporadisk i en enkelt sætning fik hun sagt at vi ikke skulle starte med at forsamle os igen ikke holde påskefrokosten … men det var et pip der var meget nemt at overhøre …

  • #12   30. mar 2020 Overlægen fra AUH sagde lige i de regionale nyheder at der kommer et øget antal smittede når samfundet åbner op igen, og dermed også flere der får brug for respirator. Så er det "spændene" hvor stor en stigning der vil komme. Jeg tænker det afhænger meget af om folk fortsætter med diverse forholdsregler, eller de bare går tilbage til før corona.

  • #13   30. mar 2020 Nå da, Hans Engell. Stoppet næse, rødmosset og blanke øjne... men han snøfter satme ikke smiley

  • #14   30. mar 2020 Han er nok afsprittet....

  • #15   30. mar 2020 Gad godt at have hans bogreol..

  • #16   30. mar 2020 @ Rikke … ja jeg tror så ikke kun det afhænger af hvad folk gør, for virus er der og den er ekstrem smitsom, så selv om folk tænker sig mere om med fx tæthed og hygiejne så vil smittetilfældene stige ...

  • #17   30. mar 2020 Der skal jo også smittes folk, ellers kommer vi aldrig ud på den anden side.

  • #18   30. mar 2020 Hanne : Ja selvfølgelig vil flere blive smittet, MEN hvis folk tager forholdsregler så vil færre blive smittet, end hvis folk bare går tilbage til hvordan vi levede før corona. Jeg har f.eks tænkt mig at fortsætte med at undgå at gå i butikker , holde mig fra sammekomster osv, jeg har tænkt mig at gøre hvad jeg selv kan for ikke at blive smittet. Men jeg tror bare at en del vil leve præcis som før, så snart samfundet bliver åbnet op igen, f.eks også tage på ferie osv.

  • #19   30. mar 2020 @ CH …. jeg håber på vaccinen smiley

    @ Rikke … jo jeg vil da også passe på, men en masse kronikere , mig selv inkl, med de lidelser som netop gør dem til tunge patienter hvis de smittes med Corona skal altså tilbage og arbejde udenfor hjemmet igen, de skal fx ud i den off transport og måske ud på arbejdspladser med stor smittebredde, og de kan blive de tunge i sundhedsvæsenet …

    vi har fx i de institutioner jeg arbejder for både folk med diabetes og folk der har gennemgået kemo kure … gravide osv... og ja de kommer BUM tilbage til en mængde børn .


  • #20   30. mar 2020 Der går jo lang tid inden der er en vaccine..

  • #22   30. mar 2020 Det ser da godt ud. Synes at det ville være meget fornuftigt at åbne op gradvist på den måde Mette foreslog.

    profilbillede
  • #23   30. mar 2020 -Og sende hende den uduelige kulturminister hjem så finans og erhvervsministeriet kan varetage den opgave hun finder så upassende selv at varetage.

  • #24   30. mar 2020 @ CH … ja det ved jeg godt … må passe på så godt jeg kan til da … må sige jeg ikke har troen på at overleve hvis jeg får virus … jeg har 3 af de 5 "farligste" sygdomme som folk der er døde nævnes at lide af … den ene er velreguleret, men den anden ikke, og mit hjerte har det sidste års tid været udsat for relativt mange og lange stress faktorer, og det kan mærkes …

  • #27   30. mar 2020 Og så er det her vel også det bedste bevis på at Mette F er politiker, samt beviset på at alt der er sket til nu har drejet sig om at købe sig tid på sygehusene, en fladede kurve, omstilling, omskoling, lagrene ved at være fyldt op, forsyninger på vej, test på virus og antistoffer ved at være på plads, er det helt på plads om 2 uger, så kan selv hun stå inde for at det må koste x mange døde, sygehusene kan stå distancen, så hovedmålet er nået ...

  • #28   30. mar 2020 Hvis statsministeren var ligeglad med menneskeliv og kun tænkte i profit, så havde hun gjort som de gør i Sverige tænker jeg.

  • #29   30. mar 2020 @Buch.
    Det kan man ikke sige.

    Svenskerne satser på at de kan håndtere de smittede, hvor Danmark er nervøse for at systemet vil bryde sammen.

    Nu er svenskerne ikke dumme, så muligvis har de valgt den rigtige kurs og vi andre hælder penge i lokummet.

    Det kan kun tiden vise.


  • #31   30. mar 2020 Jeg tror faktisk at langt de fleste danskere har forstået alvoren og vil fortsætte den gode stil med at passe på og holde afstand. Også når landet åbnes lidt igen. smiley
    Virussen er her jo altså stadig og vi slipper næppe af med den foreløbig. Tanken om at vi mere eller mindre allesammen skal have den farlige virus er vildt skræmmende smiley
    Så håber forskerne finder vacciner eller medicin hurtigst muligt smiley
    Desuden mener jeg at verden skal presse Kina godt og grundig til at rydde op i deres traditioner og forbyde deres markeder med levende dyr.


  • #32   30. mar 2020 Ja jeg var i begyndelsen også tildels enige med svenskernes tilgang, men når man nu ser at deres antal af døde og indlagte er det dobbelte af DK, så er jeg ikke mere “tildels enig” heller. De bor endda ikke så tæt som vi gør i DK.

  • #33   30. mar 2020 @Buch.
    Man skal huske, at vi når nok det samme antal døde procentvist.

    De skyder den bare af hurtigere, for at sige det lige ud.

    Medmindre, at de knækker ligesom Spanien.


  • #34   30. mar 2020 Jeg har desværre måtte strege en fra vennelisten i dag.. Han blev 37, fra Spanien smiley

  • #35   30. mar 2020 en herhjemme er syg, og er bekræftet smittet.
    han er okay, men han blev smittet af noget familie, og ikke alle har det lige godt.


  • #36   30. mar 2020 Min far har alle symptomer, men kunne ikke testes.
    Jeg er også overbevist om, at der er et voldsomt mørketal. Vi kan ikke stole på vores data, når de ikke tester.


  • #37   30. mar 2020 De dårligste bliver jo indlagt og dermed registreret så derfor kan tallene jo ikke snyde voldsomt

  • #38   30. mar 2020 er test ufejlbarlige?

    nej.

    husk det når man tester.


  • #40   30. mar 2020 Hvorfor mener I at der er mange flere mørketal end regeringen regner med?
    Tror I at vi har en meget mindre % der bliver alvorlige syge og indlagte end de andre lande?
    Eller er det blot tallet smittede I går ud fra?
    For det er jo utrolig usikkert. Men andelen af døde og indlagte skulle gerne kunne give et ret sikkert billede


  • #41   30. mar 2020 Hvad mener du AG? Jeg er ikke helt med....

    hvorfor skulle vi have procentvis færre alvorligt syge pga et stort mørketal?

    de fleste indlægges jo ikke. Det gælder hele verden.

    næsten...

    I Indien fx har de 1000 smittede.... hvis man tror på det....


  • #42   31. mar 2020 At man må formode at andelen af smittede der bliver alvorlig syge er ca lige stor over hele verden.
    Så hvis ca 2 % bliver alvorligt syge så kan man udregne antal smittede ud fra det.


  • #44   31. mar 2020 #21

    Det er min hjemby, er faktisk lidt skuffet, jeg har ikke set ham endnu...


  • #46   31. mar 2020 Har nogen bekendte i Berlin? Kan fortælle at der ikke er den store ærlighed i forhold til tysklands pres, selv i går søndag var en gruppe bekendte på hospital besøg og der var marginalt flere folk der end sidste år samme tid. smiley Sygeplejerske ven på et berlinsk hospital fortæller der er intern debat men i hemmelighed over fake news; ledelse er efterhånden meget stram over for denne type snak så det er med risiko.... Hvad ellers er fu... nyt. I italien dør der i snit like 1600 mennesker om dagen. Sidste år i marts døde der i snit 2600 om dagen, nogen dage op til 3300. smiley I år dør der færre mennesker totalt i italien end år 2018 samme tid. Men altså, det kan da godt være april bringer flere døde. Pervers trang for død på medierne i al fald.

  • #47   31. mar 2020 Døde er i virkeligheden er rigtig dårligt parameter...
    Mørketal - ingen lande har endnu kapacitet (og får det ikke) til at teste alle ugentligt. Derfor VIL der være mørketal og man bliver nødt til at beregne smittetrykket.

    Det gøres bedst fra antal indlagte pt.
    Bestemt ikke fra antal døde, da det tal afhænger helt af kapacitet i sundhedsvæsenet.

    Antistoftesten bliver dog en gamechanger!

    Jeg så lige kurven, udgivet i går - jeg er ikke det mindste i tvivl om, at der åbnes for at få flere smittede. Målet er flokimmunitet og det går FOR langsomt. Den graf viser at med nuværende hastighed vil det tage måneder..

    Det er en risikofyldt tid, vi går i møde - at kontrollere en virus med 14 dages forsinkelse er noget af en opgave.....


  • #48   31. mar 2020 Uga Buga - jeg har hørt det samme sagt i DK - jamen der er tomme stuer og personalet keder sig, ergo er problemet skruet op, der er ikke kapacitetsproblemer, fake news...

    Det er åbenbart ikke så klart at man sparer "valuta" op til det rammer... om få uger er der meget sygehuspersonale, der har lagt sig syge og så skal der være nogen at tage af.
    Og herhjemme da specielt til om en måned når det øgede pres efter man er begyndt at åbne kommer...






  • #49   31. mar 2020 smiley

    profilbillede
  • #50   31. mar 2020 @buch #28 .. jeg siger ikke hun er ligeglad, men under alt dette er sagt, vi skal mere eller mindre alle have det, håbe på der kommer noget der mindsker symptomer og vente på vaccine ... nu kan Mette se systemet er ved at være rustet til flere syge, der er endnu ikke kur eller vaccine = de ved der kommer flere kritisk syge og flere der vil dø ... det viser såmænd bare hun er politiker ...

    Det er ikke fedt, men fakta ..


  • #51   31. mar 2020 Hanne, det er dælme kynisme, det der..

    Kåre Mølbak har i lang tid sagt at flokimmunitet er hvad, man bør stræbe efter..
    Det er SST åbenbart enig i nu - og det råd følger MF så.
    Hvad i alverden skulle hun ellers gøre?

    Hun ER politiker, men du får mig ikke til at tro på at hun forsøger at gøre noget som helst andet lige nu, end det bedste hun kan for at få os godt igennem.
    Hvad skulle hun vinde ved andet?

    Tror du oprigtigt talt at hendes mål er at flere bliver syge og flere dør?

    Fakta er, at det vil ske uanset strategi.
    Man kan ikke stoppe virus, man kan højst bremse den. Når man slipper bremsen, tager den fuld fart igen og så dør folk.

    At holde verden lukket indtil der er en vaccine er utopisk. Det kan Ikke lade sig gøre.


  • #52   31. mar 2020 CF
    #36 skriver f.eks “at vi ikke kan stole på data når vi ikke tester.”
    Det lyder som om at I mener der er er meget højere antal smittede end det der kalkuleres med.
    Danmark regner jo netop med et stort mørketal. Bl.a også derfor FB gruppen ( mørketal) blev oprettet og forskningspanelet udsender diverse spørgeskemaer til befolkningen for at hjælpe SSI.

    Hvis mørketallet er meget større end hvad vi regner med, så bliver en genåbning af landet jo meget mindre farligt.

    Og så var det blot et spørgsmål fordi det undrede mig og så følte det nærliggende at spørge jer ind til hvad I mente.


  • #53   31. mar 2020 Jeg håber da de snart åbner lidt op. Jeg savner da min familie efterhånden, og min mor savner sit barnebarn xD men det jo nok gældende for de fleste i en situation ala vores smiley

    Min kæreste har fødselsdag i morgen. Det squ lidt en tam fornemmelse ikke at kunne tage ud og spise eller noget xD


  • #54   31. mar 2020 haha Zenta smiley

  • #56   31. mar 2020 Altså selvom det er en ny sygdom som vi ikke har ret meget viden om endnu, så kender man jo til forskellige faktore omkring, hvor hurtigt den spreder sig osv. Derudover så har virus det med at følge matematiske modeller. Dvs. man kan på nuværende tisdpunkt give et ret godt estimat på prævalensen i hele populationen ('mørketallet').
    En af de ting vi altid jokede med på mit studie og i mit job på det hedengangne SVS var at vi vist aldrig kom til at hører sætningen 'Et der en epidemiolog tilstede?'. Det har ændret sig lidt smiley (jeg er husdyrbrugsagronom med speciale i noget så 'støvet' som epidemiologi).


  • #58   31. mar 2020 Bodil - vi bor desværre et sted hvor der kun er pizza som take-away medmindre vi selv kører til Odense eller Svendborg efter det. XD men det jo mere et luksus problem.

  • #59   31. mar 2020 Håbet de har en dårlig smag i munden....

    Ogcså undskylder de sig med ikke at have fået hjælp nok.... det eneste, de skulle var at lukke... De kom med dumme undskyldninger i stedet samtidig med at deres gæster gik og smittede i byen... og nå ja - bagefter tog hjem og smittede i deres lokalområde..

    https://www.bt.dk/samfund/professor-stor-dansk-begivenhed-er-sandsynligvis-epicenter-for-smitte


  • #61   31. mar 2020 Nu kan jeg se, at jeg bliver citeret - Nej, vi kan ikke stole på det antal smittede, vi har lige nu, hvilket er de eneste bekræftede data, vi har. Dette fordi det er antal bekræftede smittede, altså folk der er testet og derved erklæret smittede.

    At der er et mørketal er ikke data - Vi ved jo ikke, hvor stort det mørketal er. Det er jo derfor, det er et mørketal.


  • #62   31. mar 2020 Jeg vil godt påpege, at jeg godt ved, at regeringen er klar over mørketallet, og jeg deltager selv i spørgeskemaet, så det kan blive nogenlunde kortlagt, men vi har det jo ikke kortlagt endnu.



  • #63   31. mar 2020 Mørketal kan ikke undgåes. Antal smittede bliver altid estimeret - som der gøres hvert år ved influenza.

    Det er derfor man arbejder med to tal - bekræftede smittede og estimerede antal smittede. (CFR og IFR)

    Når der kommer et tal for raske, vil det også være estimeret.


  • #64   31. mar 2020 Klart, men når folk bliver nægtet tests på basis af, at det er ikke er så slemt, at de bør indlægges, så er det mørketal ret stort. Særligt hvis lægerne ikke er, eksempelvis, bedt om at rapportere antallet af mennesker med symptomer, de får ind.

    Det kunne jo være en måde at gøre det på, men det har vi så vidt jeg ved ikke engang gjort.

    Selvfølgelig vil der også være mennesker, der ikke går til lægen, men det ville da hjælpe betydeligt, hvis man trods alt "registrerede" dem, som tog afsted.


  • #66   31. mar 2020 Mørketallet beregnes ud fra indlagte, ikke ud fra testede.

  • #67   31. mar 2020 Enig John
    Ham fra Bestseller mener nok, at sympatien fra sidste år kan bære lidt endnu, men han skal passe på ikke at lave en "Jensens bøfhus mkll".


  • #68   31. mar 2020 Hvad angår Jensens Bøfhus - der kører sådan en ynke-reklame med bossen fra Jensens.... på mig får den stik modsat virkning smiley smiley smiley smiley

    I den grad fejlcasting!


  • #69   31. mar 2020 I øvrigt de respiratorer som ham Kineseren forærer til Danmark, kunne vi så passende sende til trængende land.

    VI har jo rigeligt selv.


  • #71   31. mar 2020 Min husbond har på sit firma fået kinesiske maskiner hjem til produktion. Det var et mareridt - at tilpasse dem til DK var mildest talt et projekt smiley
    Det forekommer vovet med respiratorer smiley


  • #73   31. mar 2020 Nu er det såmænd nok ikke kun Jack Ma der står bag de donationer.

    Kineserne bruger absolut også situationen til at skabe sig et bedre ry, internt som eksternt! Det er jo oplagt for dem.

    Min veninde er Kineser Thai, og hun var dæleme hurtig til at sende mig dette billede. Ingen tvivl om, at hendes og min holdning til Kina, er lidt forskellig. smiley

    Billedet er fra en Thai avis artikel, omhandlende Italiens skuffelse over EU.

    Ændrer ikke på, at deres indsats redder liv, og at der brug for deres udstyr!


    profilbillede
  • #74   31. mar 2020 Der skal vist lidt mere til før Kina får et bedre ry smiley

  • #75   31. mar 2020 I EU ja.

    I mange Asiatiske lande fremstår de nu som helte.

    Mon ikke også de Italienere der får hjælp er mere taknemlige end en gennemsnitlig dansker med sit på det tørre.....

    Men i mine øjne behøver det nu ikke at være så negativt.


  • #76   31. mar 2020 Og dkk Vælger at afvente inden de aflyser Roskilde som er i starten af maj... de vil lige se hvad myndighederne giver lov til efter påske...
    Det er fandme dårlig taktik og pr.


  • #78   31. mar 2020 Det er jeg med på CH, men synes stadig det er mangelfulde data, at vi ikke inkluderer de, som lægerne vurderer har corona, i vores bekræftede antal smittede.

  • #81   31. mar 2020 Jeg mener det er fint at udendørs arrangementer i maj og senere ikke aflyses endnu.
    Hvis landet skal stille i gang igen så er det da bedst at følge de regler regeringen udstikker fremfor at lave sine egne.
    Hvis man ikke selv er tryg ved tingene kan man jo bare blive hjemme.


  • #82   31. mar 2020 @79: Det er nu ikke helt ualmindeligt at man kan have haft en virus med så små symptomer at man faktisk ikke lagde mærke til at man var syg. Det kan influenza også klare smiley Men nej, der er aldrig noget forgjort i at teste både for sygdommen og for antistoffer når man har den på plads. Jo, mere sikker viden man har at proppe i modellerne jo bedre bliver modellerne til at forudsige hvor udviklingen er på vej hen.
    Mht kinesisk udstyr så fik en region et større parti respiratorslanger hjem fra Kina; de passede så bare ikke lige på de danske respiratorer. Derfor er en bekendt der arbejder på en fabrik her i DK der laver præcist den slags udstyr beordret på overarbejde i påsken. Hun var ellers sendt hjem på lønkompensationsordningen......


  • #84   31. mar 2020 Datteren kan nu tage et hjemmespejd mærke smiley

    https://bulow.kfumspejderne.dk/hjemme-spejder/

    Tror de savner ungerne smiley


  • #85   31. mar 2020 Kina laver deres elektriske udstyr komplet anderledes end os.
    De kører med vilde strømstyrker, så er de ikke lavet efter danske standarder, skal de bygges om inden brug.


  • #88   31. mar 2020 # 51CH … jeg mener det faktisk ikke kynisk … det er konstaterende, det er jo som det er ... og enten skal behandling og/eller vaccine komme hurtigt, ellers må man gå efter flokimmunitet … men ikke desto mindre tror jeg da det er en del af rigtig mange ting med at åbne lidt op, de er mere klar til flere smittede …

    #53 Anya … nu er det jo ikke sådan at man skal tror at fordi de åbner op så er virus væk, som en læge var ude og sige den er der stadig og en er stadig lige smitsom ..

    Ch # 59 .... det var så langt ude at de gennemførte det show … på linie med Isgchl .


  • #89   31. mar 2020 John, nu er de de færreste problemer uden potentiale - der er godt med arbejdstimer for teknikere og elektrikere i sådan nogle maskiner. De skal bygges ret meget om for at møde danske sikkerhedskrav og nogen skal jo gøre det.

  • #92   31. mar 2020 Jeg vil lige stille og roligt spørge hvor henne de fleste elektiske produkter bliver produceret henne i verden?

    Kina.

    Kina kan da om nogen producere højkvalitets elektriske produkter.

    Sender de os respiratorer sender de nok en model der svarer til danske standarder.

    Tror nogen handler for mange elektriske produkter på WISH. smiley


  • #93   31. mar 2020 Alt det skrammel på WISH er da netop “made in china”

  • #95   31. mar 2020 Jwg kunne aldrig drømme om at købe noget elektrisk på WISH eller lignende..

  • #96   31. mar 2020 Shit mand, Hans Engell ser ikke just bedre ud i dag.
    Men stadig ingen snøft, røm eller host smiley


  • #98   31. mar 2020 Er det kun mig som synes at det er mærkeligt at udtrykke en stor begejstring for Kina i denne Corona-krise, når det er deres lorte markeder (bogstaveligt talt) det hele stammer fra? smiley - X-antal maskiner og værnemidler fra deres rigmænd er jo dårligt nok et plaster på såret.

  • #102   31. mar 2020 @Buch.
    Det er vist ikke nogen der roser Kina.

    Nogen af os forholder os bare til den verden vi lever i, og ikke selvomfundne fantasi forstillinger. smiley

    Det meste elektriske grej bliver produceret i Kina eller også så gør komponenterne. De færreste mennesker jeg har mødt, kalder en Iphone for noget billigt skrammel foreksempel.

    @John.
    Nemlig, der findes den slags markeder i mange asiatiske lande. Det er sjovt nok forbudt, men det bliver ikke opretholdt.

    Dog kan man håbe at Kina denne gang lærte deres lektie.

    For forbyder de det, så kan de også presse nabolandene til at gøre det samme.

    I sidste ende har de omkringliggende lande ikke råd til at svare "storebror" igen. I Asian er Kina den suverænt største magt.

    Du skal dog huske, at langt størstedelen af Kineserne eller de andre asiatiske lande befolkninger, altså ikke æder disse mærkelige ting. Det har de hverken interesse eller lyst til.


  • #103   31. mar 2020 @Holly.
    Du læser for mange konspirations teorier... smiley

    Men rent faktuelt er du forkert på den.

    USA har været i handelskrig med Kina fornylig (hvis de vist ikke stadig er).

    Det har EU ikke.



  • #105   31. mar 2020 @Holly.
    Ja vi konkurrerer.

    Vi handler også meget med dem.

    Sådan er det da bare.

    Men vi har ikke handelskrig med Kina.

    Ikke medmindre du betragter konkurrence som krig. smiley


  • #107   31. mar 2020 @Holly.
    Handelskrig (som USA og Kina har) er når lande putter told og moms på produkter for at fjerne konkurrencen.

    Det er nemt at holde Kina ude. vi kan bare lægge "bilskat" ned over alt der kommer derfra.. smiley


  • #112   31. mar 2020 radar enig

    her er det til de der vil se det. Det kan anbefales

    https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-gudstjeneste-med-doedelig-udgang_168971

    Det ser da ikke ret prof ud! rystende....håber ikke det er standard


  • #114   1. apr 2020 fravælger aprilsnar.

    https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/medier-dropper-aprilsnar/8074590


    Min ene arbejdsplads har en

    https://www.facebook.com/1991006964457873/posts/3187213241503900/


    de ansatte er splittet mellem om de synes den er for vovet men jeg har forholdt mig neutralt.

    Jeg synes det er en fejl ikke at lave sjov i denne tid. en skam de mange fravælger aprilsnar i år.


  • #117   1. apr 2020 Jeg har fået lidt håndsprit hjem på apoteket.
    Jeg har sendt sms’er ud til dem der har reserveret.
    3 har haft ringet at det er en dårlig aprilsnar i disse tider...
    smiley


  • #119   1. apr 2020 radar hygiejnen

  • #122   1. apr 2020 radar ja i udsendelsen du skrev om. horisont. synes du ikk?

  • #125   1. apr 2020 radar enig! flot udsendelse

  • #129   1. apr 2020 Det hospital og hotel var i hvert tilfælde klamt.....

  • #132   1. apr 2020 Meget nem hjemmeskole idag.

    hendes far havde givet hende en af lærerens opgaver med hjem til mig, vi skulle finde en orm, lidt fugle og nogle planter smiley

    efter det gik vi efter lidt til hjemmespejd og nedskrev hvilke fugle vi så, samt plantede nogle hvidløg.

    Og så var der "frileg" hvor vi gravede nogle orme op til hendes ormehjem, de skal sættes ud igen om en uges tid smiley


  • #136   1. apr 2020 har i set den der flagermus suppe? dyrets ansigt er helt forvrænget i smerte.... de koges nok i live....

  • #141   1. apr 2020 Nå, er behovet for at udpensle dyremishandling ikke ved at være opfyldt?

  • #143   1. apr 2020 Om omtale Kineserne som en stor ens masse er ganske enkelt så Dansk. Det gør mange også om USA.

    Gud hvor nogen af jer trænger til at se noget mere af verden!

    Nogen gange virker enkelte altså en lille smule enfoldige.....


  • #145   1. apr 2020 @Holly
    Naturligvis.
    Ubegavede eller uvidende kommentar skal da tiltales med fakta.

    Sådan er det.

    PS: Humanisme kan ikke bruges i den kontekst som du gør der. Det giver ikke mening. smiley


  • #147   1. apr 2020 Beklager Radar, det var nu ikke en irettesættelse..
    Jeg er et nummer for sensitiv til at få de grafiske fremstillinger - og ja, det er mit problem.
    Dog tænker jeg det er ret meget OT, så jeg håbede på at jeg kunne fortsætte med at følge tråden. Er det ikke muligt, så må jeg vinge af...

    Og kvababbelsen over ordet behov - har man ikke behov, gør man det ikke.. medmindre det er af lyst, men det tiltror jeg ikke nogen.
    Næppe heller tvang...


  • #149   1. apr 2020 @Holly.
    Alt afhænger af hvilket område af Kina du har været. Sådan er det.

    Jeg har ikke selv været i Kina endnu. Det er på min liste.

    Jeg behøver dog ikke rejse til Kina for at vide, at du ikke pisser i hjørnerne på alle restauranter.

    Men at de overskider toiletterne er jeg ikke i tvivl om. Det er jo almen viden, at mange Kinesere føler sig hævet over at kigge ned i Toilettet.

    Det er derfor du kan opleve en Thai Kineser kalde Kinesere for nogen svin. smiley

    For ved en Thai er det nærmest grænsende til dødsstraf at efterlade et Toilet beskidt.

    Thaier synes jo også at Europæer er klamme fordi at de bare tværer lort rundt bag i.......

    Sådan er der så mange fordomme blandet med lidt fakta i ny og næ.

    Om det så er Kloge Åge at forklare sammenhæng. Tja, måske, personligt synes jeg at den slags er sjovt og interessant at forstå.


  • #150   1. apr 2020 Av ja, DET gør mig virkelig til et dårligt menneske.. smiley

  • #152   1. apr 2020 jeg håber nu også tråden kommer tilbage til emnet ..

    men har så sprunget alt det med dyrene over, den slags kan jeg heller ikke klare at få "billeder " af …

    så I pressemøde, jeg så ikke det hele, men bed mærke i at også journalisterne er ved at få den opfattelse af hvad de står og siger vi kan og skal i DK ikke står mål med de muligheder der er reelle uden i sundhedsvæsenet … synes det endelig var godt at en journalist fik sagt at der endnu ikke er de værnemidler til rådighed ude hos fagpersonalet som man ellers kan få indtryk af på pressemøderne .. og at man nu fx vil til at lave tests via egen læge, mens disse slet ikke kan få værnemidler …

    jeg kan godt nok pt med de sidste tal se fornuften i at åbne op om 1½ uge … og nu begynder tallene for smittede sundhedspersonaler at vise sig, så skal de jo hjem for ikke at smitte indlagt … så at nu er også et plejehjem ramt, med flere smittede blandt personale og beboere, tror det var i Roskilde …


  • #153   1. apr 2020 Konklusionen må blive, at var det ikke for Toyota, købekællinger og I-pads, så har vi intet at bruge Asien til.

  • #154   1. apr 2020 i mit indlæg 152 … skulle der have været et "ikke" i sidste afsnit … ikke se fornuften i ….

  • #155   1. apr 2020 https://www.bt.dk/udland/corona-laege-meldes-savnet-efter-interview?fbclid=IwAR1sJLQLby8wrqNyLnT1XoVxIC1_CzHKESdxPoqIcbiYo5yjpTtcAAQAY5Q

    Sådan noget får mig meget til aldrig at ville besøge sådan et land -.-'


  • #156   1. apr 2020 Det er spændende om Sveriges tilsyneladende (af deres udmelding er i dag) katastrofale håndtering kommer til at påvirke os hårdt.

    Det åbner mange spørgsmål:

    1. Hvis vi skal passe alvorligt syge Svenskere så fjerner det ressourcer andre steder (det er jo uundgåeligt). Vil det så koste danske liv?

    2. En spændende tanke er, om staten havde forudsat denne risiko, og derfor ikke har sendt respiratorer til Italien, da de havde forudset risikoen. De har måske i deres beregninger lagt Sverige ind.

    3. Hvad bliver pøblens holdning og dom hvis det sker i praksis. Får vi voldsomme irrationelle reaktioner at se?

    4. Mon Sverige bagefter vil betale for det, eller er det Danmark der også skal klare den del?

    5. Jeg sætter 100 kroner på, at næste gang Mette snakker "disse store snakke" til nationen nævner hun Sverige. Er der nogen der er friske på det væddemål?

    Det er vilde tider vi lever i!


  • #159   2. apr 2020 Myndighederne må jo konstatere at svenskerne gør noget rigtigt - det er jo præcis det, man starter op på efter påske.



  • #160   2. apr 2020 Gør Sverige det rigtigt hvis de løber tør for sengepladser?

    Det forstår jeg ikke det argument.

    Ingen sengepladser må da alt andet lige betyder flere døde.

    Uanset er det spændende at følge Sverige.


  • #161   2. apr 2020 Og Danmark efter påske.



  • #162   2. apr 2020 Lige en anbefaling her fra - Lippert fra i går med Carl-Johan Dalsgaard, økonomisk overvismand.
    Edderdylme spændende! Og også lidt opløftende.


  • #163   2. apr 2020 Hvorvidt Danmark eller Sverige vinder dysten kan først afgøres, når hele scenariet er afviklet. Det måles ikke i dødstal alene, men også i hvordan økonomien og systemet generelt kommer i omdrejninger. Det kan lyde kynisk, men sådan er det, når politik er involveret i beslutningerne.

  • #164   2. apr 2020 Naturligvis, Søren, det er jo halvdelen af argumentet for den valgte strategi i de to lande.


  • #166   2. apr 2020 nu er det jo ikke sikkert DK ender som Sverige selvom der åbnes op efter Påske .. hvordan åbnes der op, hvor hurtigt åbnes der op, lukkes og åbnes der alt efter hvordan tallene for indlæggelser udvikler sig ….

    det kunne være fedt hvis man kunne lave en bred antistof måling, sætte dem i gang der så har antistoffer og så ellers derefter koncentrere sig om resten på en kontrolleret måde ..

    pt er det lidt problematisk, fx også ifht nødpasning at så mange sundhedspersonaler smittes, også evt uden at få symptomer, de tager jo hjem og er sammen med deres børn, som så afleveres blandt andre børn og pædagogisk personale, disse kommer jo så også hjem til deres familier..

    synes de skal vente med den store hjælp udadtil i hvert fald til vi har vores sundheds- og plejepersonale forsynet med de værnemidler det skal bruge har en ordentlig buffer ...


  • #167   2. apr 2020 Eftersom antallet af indlagte lige nu går ned og der er over en uge til man begynder at lukke op, så er der nok stor sandsynlighed for at der først kommer mere pres på om tre uger....
    Hvis der kan reddes liv i den tid.....


  • #169   2. apr 2020 kan man sige der er færre indlagte … i går var der 535, i dag 525, men 19 ad de i går indlagte er jo døde, så dybest set er der vel indlagt 9 flere end i går .. eller er der noget jeg ikke fatter ...

  • #173   2. apr 2020 @ CF de 19 var med i tallet for indlagte i går … tallet på de 525 ..

    i dag er de døde, så burde tallet for indlagte være 516, men det er 525 altså må der være tilgået 9 personer '

    syne det er mega dejligt at flere journalister begynder at gå hårdere til dem … at flere journalister begynder at konfrontere dem med at det de står og siger ikke altid er det der opleves ude blandt dem der sættes i front med patienter og ældre ..

    en sludder for en sladder for både Brostrøm og beskæftigelsesministeren om de plejepersonale der IKKE har symptomer men som alligevel er smittebærere …


  • #174   2. apr 2020 Dødsfald er minimum 3 uger fra smitten og sandsynligvis 1-2 uger fra indlæggelse....

    At der er 19 døde i dag afspejler tiltag lavet for tre uger siden og således vil tiltag i dag (som er de samme som for tre uger siden, ca) være afspejlet i dødstallet om tre uger.

    Indlæggelsestallet viser at kurven er stagneret - for en til to uger siden.
    Så medmindre de nuværende tiltag holder op med at virke, så er der jo ingen grund til at tro at det tal vil stige markant.



  • #175   2. apr 2020 Jeg tror man bliver nødt til at overveje perspektivet, hvis alt sundhedspersonale, der har været i nærheden af en smittet, bliver taget ud af cirkulation i 14 dage


  • #177   2. apr 2020 @CF … nej men er det mig der tænker helt forkert ..

    faktuelle indlagte 1/4 = 535 (i dem må de 19 da tælle med der er de jo endnu ikke opgivet som værende døde)
    SÅ dør de 19
    faktuelle indlagte 2/4 = 525 ( der er det så min logik siger mig at så må der været indlagt yderligere 9 …. 535-19(døde) = 516 + 9 nyindlagte = 525

    @CH # 175 ... jamen klart det er ikke muligt, det journalisten jo også efterspurgte var testning af personale der IKKE har symptomer, for det har vist efter ældre var smittet og man så har testet personale der IKKE havde nogle symptomer at de alligevel var smittebærere … men ting tager tid, igen bør man teste på antistoffer og så have dem i front der har dem …


  • #178   2. apr 2020 Nu eksisterer den test jo altså ikke endnu, så at sige at man bør bruge den er vist ikke helt fair...

  • #180   2. apr 2020 nej, det var det jeg mente med det tager tid … men som journalisten sagde, så kunne man jo så teste for virus og sørge for at de der testes positive trækkes ud, den er jo bare ikke 100% pålidelige, men nogle færre smittede der kommer i kontakt med de ældre vil der vel komme ud af det ...

  • #181   2. apr 2020 apropos adfærd, jeg har stort set ikke været ude i butikker i ugevis, et par gange i Matas men ellers ikke … var lige med manden i Bauhaus for at vælge noget maling …

    ved indgange står der både sprit og handsker, da vi har valgt maling går jeg hen og sidder tæt på indgangen mens manden lige finder andre ting … mit estimat er at HØJST 50% af de der kommer ind spritter af, eller tager handsker, og der er ikke fordi de har handsker på i forvejen, om de har sprittet af i bilen ved jeg jo ikke ... men synes det var tankevækkende


  • #183   2. apr 2020 Jeg foretrækker at spare på butikkens sprit, det er svært for dem at skaffe - så mig ser man ikke spritte hænder på vej ind.
    Det klarer jeg i bilen. Og lur mig om ikke mange gør sådan...

    Nogle tænker sikkert at det er rigeligt at spritte på vej ud...

    Handskebrug fatter jeg intet af....


  • #184   2. apr 2020 hmm ... så faktisk ikke sprit på vej ud … jeg spritter også i bil, men derefter tager jeg handsker på … har måttet hente noget i nogle institutioner jeg skulle bruge arbejdsmæssigt, da gjorde jeg det ligesådan

  • #185   2. apr 2020 Hvorfor handsker? Medmindre du skifter dem hver gang du har rørt ved noget, er de jo nyttesløse.

  • #186   2. apr 2020 Jeg vasker hænder før jeg går ud, i butikken spritter jeg på vej ind og ud, og hjemme vasker jeg hænder igen.

  • #187   2. apr 2020 Jeg vasker hænder hjemme, lige før jeg går, tager handsker på efter døren er låst og åbnet op. Beholder handsker på hele vejen (300 meters gang) og tager dem først af når jeg er hjemme igen, og rører ikke ved indersiden af lejligheden før de er taget af.
    Det gør jeg fordi jeg tænker at lidt har også ret, og jeg har ikke haft muligheden for at få en masse sprit ind i huset som jeg kan tage med rundt og bruge af. Og så giver det mening for mig.


  • #188   2. apr 2020 Men bumle, du beskytter jo ingenting med de handsker...
    Du slæber de samme ting rundt som du ville gøre med dine hænder. Virus sætter sig ligeså gladeligt der...


  • #189   2. apr 2020 Handsker er da ikke nytteløse, det som smitter er jo hvis du har rørt ved noget og bagefter rører ved dit ansigt, har du handsker på så rører du ikke rigtig ved dit ansigt, jeg gør ikke i alt fald, det betyder at jeg kan handle og så kasserer handsker når jeg går ud af. Butikken, smiley mine hænder er så rene smiley

  • #190   2. apr 2020 Man rører netop i ansigtet, når man har haft dem på lidt tid. Aldeles ubevidst.
    Det kunne være sjovt at se overvågning med det fokus.

    Meget få kan være så bevidste 100% af tiden.


  • #191   2. apr 2020 Med den for mig helt nye viden, så burde nogen oplyse sundhedspersonalet om at spare handskerne væk. Unødig spild af ressourcer er der sgu nok af for tiden. Se bare på erhvervsstøtten, der tilsyneladende er den krukke guld, som jeg forgæves har ledt efter alle disse år. Jeg hader regnbuer - og gummistøvler

  • #192   2. apr 2020 Se,Søren, det fikse er netop at man skifter handsker efter hver procedure i sundhedssystemet....
    Man napper ikke lige to patienter med de samme handsker på...


  • #194   2. apr 2020 Men bumle, du beskytter jo ingenting med de handsker...
    Du slæber de samme ting rundt som du ville gøre med dine hænder. Virus sætter sig ligeså gladeligt der..


    Men spritter su af efter hver genstand du rører ved? Eller bare i bilen før og efter du handler?
    For hvis det er det sidste, så er det vel præcis samme resultat?


  • #195   2. apr 2020 Det er pointen, Bumle - det er helt det samme og dermed spild af handsker smiley

    Hvis man har rene hænder når man går ind i en forretning, rene hænder når man går ud, så er der ingen grund til handsker.

    Måske man også er bedre til ikke at røre ved ting, når man føler sig ubeskyttet, hvor man med handsker måske rører ved mere - og dermed udsætter andre.


  • #196   2. apr 2020 Kunne man forestille sig, at en Corona smittet person gik ind for at handle.

    Hvad ville være bedst?

    At den smittede tog handsker på eller lod være.


  • #198   2. apr 2020 Ligegyldigt, Martin. Det er adfærden med hænderne, der er afgørende.



  • #200   2. apr 2020 Det kan han. Bedst er det om han skiftede handsker mellem hver kunde eller sprittede/vaskede mellem hver.
    Det afgørende er stadig at han ikke rører sig i ansigtet...


  • #201   2. apr 2020 altså jeg har det bestemt sådan, endnu i hvert fald, at jeg er så uvant med handsker at jeg ikke rører mig i ansigtet med dem … og ja hvis en smittet nu først spritter og så også tager handsker på, selvom det måske er det samme, så føler jeg der er mindre mulighed for at vedkommende sætter smitte …

    for øvrigt læste jeg lige at igen er sundgedsstyrelsen for hurtigt med deres meldinger, personer med milde symptomer som lever med folk i risikogruppe skal nu kunne testes, egen kan henvise, igen lyder det fra flere steder at de slet ikke har tests nok til den øgede efterspørgsel … jeg synes stadig ikke det svinger helt som det burde ...


  • #202   2. apr 2020 Jeg bruger handsker hvis de står til rådighed.
    Jeg tænker det er normal hygiejne og pli.
    Fuldstændig som man altid skal bruge handsker ved bagerbrødet og ved det nu afdøde “bland selv slik”.
    De er nok de færreste der lige piller sig i øjet eller næsen med gummihandsker på smiley


  • #204   2. apr 2020 Det giver jo fuldstændig mening med handsker ved brød eller ved slik - der tager man dem på og af på stedet.
    Det, der ikke giver mening er at have dem på i lang tid og igennem hele biksen.

    Vådbarrieren har jeg ikke nævnt - almindelige gummihandsker beskytter ikke så lang tid ad gangen.


  • #206   2. apr 2020 CH
    Vådbarrieren er vist mest relevant ifm kemikalier. Når vi taler almindelige kropssekreter, så burde de kunne holde til et par runder i Rema


  • #207   2. apr 2020 Det er nu fuldstændig så relevant for vira og bakterier som det er for kemikalier..

    Der er tonsvis af studier, der handler om beskyttelse af sundhedspersonale.


  • #208   2. apr 2020 Hvor lang tid er almindelige håndkøbsgummihandsker modstandsdygtige ift virus? For en gang skyld vil jeg gerne se links, der henviser til de forskellige materialers holdbarhed ift forskellige stoffer der i blandt vira.

  • #210   2. apr 2020 Jeg har handlet 1 gang i 3 uger.. bestilte to go i Bilka. Sidst jeg var i en butik der ikke var apoteket var onsdag d. 11. Men skal have fundet ud af noget i denne weekend - mangler basisvare og vi går ind i påskeugen..
    Arbejde - hjem - i skoven i 3 uger..


  • #211   2. apr 2020 Jeg tjekkede hurtigt pubmed, Søren, jeg gider ikke at rode dybdegående med det nu, men du kan jo tage udgangspunkt i dette abstract og søge derud af...

    https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10186969/
    Det skulle i øvrigt være grundviden for sundhedspersonale, det er ihverfald en del af deres uddannelse..


  • #212   2. apr 2020 Dette linkvirvar gider jeg ikke at bruge tid på. Hvis det er så almen en viden, så burde den være lettere tilgængelig.

  • #214   2. apr 2020 .....for sundhedspersonale...
    Og nej, jeg gider ikke at søge links for dig, det er livet trods alt for kort til.


  • #215   2. apr 2020 Abena har travlt og der er snak om at indsatte skal til at hjælpe dem

    https://www.tvsyd.dk/nyheder/02-04-2020/1930/abena-producerer-20000-visirer?autoplay=1#player


  • #221   2. apr 2020 Hvad handsker angår kan man se hvilke tests de har gennemført og hvor længe holder til hvad...
    Det står på pakken...

    De der helt tynde er slet ikke lavet til det overhovedet.


  • #222   2. apr 2020 Jeg synes det er bøvlet med varer. Vi pakker alt det væk, som ikke skal bruges nogle dage, det må være godt nok.
    Frugt og grønt bliver vasket som vanligt, andre pakninger får hurtig sæbeklud.

    Jeg hader det af et godt hjerte, nogle ting skal bare overstås og det der tager mere opmærksomhed, end det fortjener.
    Føler mig som en idiot, når havrefraspakken får en tur med ajaxkluden


  • #223   2. apr 2020 CH
    Du serverer en faktuel påstand - og ikke en holdningspræget kommentar. Det må du bakke ordentligt op, ellers mister det lidt værdi.


  • #224   2. apr 2020 Altså, jeg er ligeglad med om du tror på hvad jeg siger, Søren.

    Men kig dog på en pakke handsker...
    Min ser sådan ud - så kan man jo undersøge tests, hvis man har lyst til det...
    Har man ikke, så er det fint med mig...


    profilbillede
  • #225   2. apr 2020 Jeg vasker ikke emballage af. har gjort det en gang men gør rent 2 gange dagligt på alle flader håndtag osv i hjemmet og vasker hænder et par gange mere dagligt alle sammen. hver gør sit.

  • #226   2. apr 2020 Ch
    Det er ganske let at finde skemaer over de forskellige handsker til anvendelse i industrien. Det samme må gøre sig gældende i sundhedssystemet.
    I en vejledning for region midt fandt jeg flg.: "Handskerne er uden pudder og er alle virustætte iht. standard ASTM F1671" Det var ganske vidst i tekstform og ikke i skema. Jeg ville gerne se det i skemaform.

    Din måde at svare mig på siger ganske meget smiley


  • #228   2. apr 2020 Google, Søren... hvis du virkelig er interesseret...





  • #229   2. apr 2020 Mike's mor #216

    Din badass! smiley

    Dette er fra d.16/3 "Og siden torsdag i sidste uge er man holdt op med at indkalde dømte til afsoning for at begrænse risikoen for, at der kommer smitte inden for murene."
    https://jyllands-posten.dk/indland/politiretsvaesen/ECE12013976/coronavirus-udskyder-afsoning-for-doemte/

    Men siden indkaldelsen ER sendt ud, så kan det sagtens være at den er gældende.
    Kriminalforsorgen må kunne svare dig.


  • #231   2. apr 2020 Enig med Ikkesom....

    Mikes mor er en badass! smiley


  • #232   2. apr 2020 Det er da kun dem der ikke bliver taget der er badass smiley

  • #233   2. apr 2020 @HL.
    Det tror jeg er de færreste forundt, hvis man laver noget rod i dette land.

    Før eller siden falder hammeren!


  • #234   2. apr 2020 I disse sparetider er det kun dem der er virkelig badass, som politiet overhovedet orker at komme efter. smiley

  • #235   2. apr 2020 Spørgsmålet er så om vi vitterlig skal passe så godt på lige nu. Hvis vi alle mere eller mindre skal have den virus, så kan vi jo lige så godt få det overstået.
    Eller bliver vi alle i hi og venter på der kommer en vaccine eller kur om et år eller to


  • #237   2. apr 2020 AG, det er ganske givet derfor de åbnet en smule - det går for langsomt nu. Men man kan ikke bare give los, så får vi en gedigen afklapsning
    Sådan må det være nu, hvor man har valgt flokimmunitet som strategi.


  • #238   2. apr 2020 Tænkte jeg nok Holly.
    Men siden hun ikke selv skrev det, gik jeg ud fra at hun gerne ville have det hængende i luften.. smiley


  • #239   2. apr 2020 Altså nu har vi besluttet hun skal gå i fængsel og så fanger bordet!

    Et rygte starter med at nogen siger ting der ikke passer.

    Sådan er det! smiley


  • #245   3. apr 2020 Maler faget lider heller ikke særlig meget under denne krise.
    Jeg er hjemme ved børnene pga lukket dagpleje og børnehave, men er nu blevet kaldt på arbejde efter påske, da chefen ikke kan følge med mere, så nu bliver det et værre cirkus med ungerne, da jeg ikke kun passede mine egne, men også min nevø og niece. For nødpasning kommer ikke til at ske. Der blev sagt Stay The Fuck Home smiley


  • #248   3. apr 2020 Jeg er på arbejde hver dag og besøger de samme 80 firmaer hver månede. Ca 5 % af dem holder fuldstændig lukket. De fleste kører på nødberedskab og enkelte kører næsten normalt.
    Århus er dejlig at færdes i pt. Der er næsten ingen mennesker eller biler og masser af parkering. Faktisk virker luften også mærkbart bedre.

    Når man følger diverse syge tal i de forskellige lande så mener jeg faktisk at Sverige fører lige pt. Deres land passer nok bedre til sådan en virus.
    Dog kan meget jo ændre sig over de næste uger/måneder.


  • #249   3. apr 2020 Jeg tror ikke man er enig i Stockholm, AG smiley



  • #251   3. apr 2020 John, man må ihvertfald sige, at hvis Tegnells metode lykkes, så må man sige at der ikke er meget rebel over det svenske folk. Det er jo super or dem lige nu...

  • #252   3. apr 2020 Jeg er lidt småskræmt over at vi alle sammen skal have den virus. Jeg venter helst med at få den til efteråret, hvis man sådan ligefrem kan vælge smiley
    Men det er måske fordi jeg er nyopereret kræftpatient, efter 6 måneder med kemo og kronisk astma, at jeg er ekstra hysterisk?
    Jeg er dog ikke begyndt at vaske madvarer. Vi handler med bilka to go for det har vi altid gjort.
    Ungerne er i nødpasning, det skifter hvem de andre børn er, men der er mellem 1-4 andre børn (de plejer at være over 100).
    Min mand er kaldt på arbejde, han går udendørs alene så risikoen er ikke så stor. Men dem, der kommer på kirkegården, har svært ved at holde afstand. En ældre dame lagde en hånd på hans skulder forleden. Han er ret bekymret for at hive smitte med hjem når folk ikke står på afstand.

    I aften skal jeg til sverige og retur. Jeg har en tæve der skal parres. Jeg har skrevet til ejerne af hanhunden at jeg medbringer min egen drikkelse og mad, at jeg ikke giver hånd, at jeg ikke kommer indenfor i hjemmet (undtagen for at låne toilettet måske) og jeg tager et par handsker med og min håndsprit. Jeg vil helst kun have hvalpe med hjem i vapses mave og ikke en virus...


  • #253   3. apr 2020 Det er for tidligt at sige hvem der klarer sig bedst ud af krisen. For den er jo langt fra overstået.
    Men hvis næsten alle skal rammes af virussen skal man jo have så mange smittede at sygehusvæsenet kan følge med men uden at trække det i unødig langdrag.
    Sverige kan muligvis klare sig langt hurtigere igennem og uden at lukke ret meget af landet ned.


  • #254   3. apr 2020 Der sidder sikkert regeringschefer rundt om i verden, som ville ønske, at de havde HG's eksperter til rådighed. Jeg ville fx råde til, at man brugte nogle teoretiske modeller til at forsøge at forudse forløbet.
    https://www.youtube.com/watch?v=54XLXg4fYsc


  • #255   3. apr 2020 Så man skal være ekspert for at kunne debattere på HG?
    Nå ok, jeg troede blot det var til lidt tidsfordriv i frokostpausen.


  • #258   3. apr 2020 der var en eller anden diktator type fra Türkbekistan/eller noget i den retning … I må ikke sige Corona … borte borte tit tit … det er jo også en måde at bekæmpe det på smiley

    synes det bliver mere og mere tydeligt at vores sundhedspersonale ikke har de værnemidler sundhedsstyrelsen gerne har villet give indtryk af de har … færre indlagte men flere smittede, det giver heller ikke en sikker begrænsning af smitte … og hvor mange af de ny-positive ender om nogle dage som indlagte … synes på ingen måde det der sker og tallene vises andet end det er lykkedes at flade kurven, smitten er ikke aftaget og smittekæder ikke opsporet og brudte … ikke trygt med en åbning af samfundet forude ,,,

    er der for øvrigt nogen der kan huske hvornår Ann-Marie har været på, mener der er noget siden (eller husker jeg forkert) og der var hun dårlig om mente det kunne være Covid , nå kiggede lige hun har ikke været on-line siden 19.marts :(… kan ikke huske om hun blev testet ...


  • #259   3. apr 2020 Datteren er lige nu på spejderlejer.

    Hjemme på hendes værelse smiley JOTI har lavet en online lejr for spejdere fra hele verden smiley


  • #260   3. apr 2020 det er da en super ide …

    hvis der er nogen jeg er imponeret over, sådan set hele vejen igennem dette, er det Udenrigsministeriet og dets Borgerservice ...


  • #261   3. apr 2020 Ja vi havde lidt problemer med at finde ud af hvor man tilmeldte spillere sig, så vi måtte have hjælp fra datterens spejderleder, der selv havde bøvlet med det..

    det viste sig at man skulle ind på en anden side for at oprette bruger og en tredje side for en eller anden spejderchat smiley

    Men datteren hygger sig, og så har hun med lejeren klaret første uge i hjemmespejd mærket smiley


  • #262   3. apr 2020 Hanne, er der noget som helst i det her, du tænker er gjort rigtigt fra sundhedsstyrelsens og politikernes side?

  • #265   3. apr 2020 John - nu handler denne tråd jo om alt hvad der omhandler covid-19

    og havde det ikke været for covid19 ville der ikke være joti-spejderlejr nu, ej heller noget der hed et hjemme-spejd mærke smiley

    Så ja, covid19 er noget møj, og har ført død med sig, men den har også ført gode ting med sig og lært folk at være sammen på en anden måde.


  • #266   3. apr 2020 @ CH … tjo, for det meste rigtigt, men ikke med rettidig omhu … og så har jeg en en skepsis ifht. om det de vil have vi hører er helt korrekt, eller der er andre agendaer end at vi skal være informerede, fx at vi kun skal være informerede så vi er trygge og tror på de er på forkant … er meget glad for at både journalister og andre er begyndt at stille flere kritiske spørgsmål, og at de er begyndt at forholde at de fine udmeldinger ikke nødvendigvis står mål med det der opleves derude … og ja så får jeg altså nogle gange fortalt nogle fortællinger fra "soldaterne i front" der gør jeg ikke så nemt falder på halen over fx Brostrøms udmeldinger … han har fx igennem de sidste par uger givet udtryk fro fx at der er helt styr på værnemidlerne, det står i stærk kontrast til hvad der opleves nogle steder i landet ..

    så ja, eller nej Ch … jeg er skeptisk … nu er jeg så spændt på hvad der sker ifht. mundbind, en stor del af verden rykker nu på anbefalingerne, og om de har en effekt eller ej ved jeg ikke, men der rykkes, vi rykker ikke, skal igen igen have evidens, og ja når vi så når til "better safe than sorry" konklusionen, evidens eller ej, hvad er der så måske sket, allerede nu er det svært at få dem, til den tid vil det være næsten umuligt …

    som en sagde i nyhederne omkring det at få respiratorer der er bestilt fra et schweisisk firma " det er svært, producenterne har jo selveste Trump i røret "...

    jeg er som skrevet længere oppe imponeret over Udenrigsministeriet og deres borgerservice … og jeg synes som sådan også Mette F og co har gjort det godt med at flade kurven ud ,,, men jeg føler stadig de vil have os til at være mere trygge end vi reelt kan være (det er min mening) … de sorterer i nogle informationer og giver de tal der får folk til at tænke der er nok styr på det …. men fx giver det imo ikke en mening kun at tale om at antallet af indlagte falder, for det får nogen til at tro at smitten er under kontrol, man bør samtidig sige "men antallet af smittede er steget" ja det kan være et udslag af der testes flere … men om de er testede eller ej, så er de smittede så vrus er stadig lige potent … og der tror jeg bare der er nogen der kan forledes til at tro den ikke er når myndighederne er gode til at flytte fokus på et tal der falder …

    Ch … du skal altså lige passe på med de skrevne/læste ord, at du ikke tolker det som hårdere end det er ment … det er en skepsis .. og jeg synes så og har altid ment at en sund skepsis og spørgsmål til myndighederne er på sin plads … det er min holdning


  • #269   3. apr 2020 @ John … ja covid er scary …

    i et anfald af klaustrofobi kørte vi en tur rundt i Aarhus og Omegn … det er scary, for for at få den virus under kontrol kræver det stort se at alle isoleres minimum 14 dage og helst hver for sig .. Dvs vi er MØG afhængige af at alle gør hvad er skal gøres, og på sådan en tur vi kørte i dag er det tydeligt, der er klart mange færre mennesker på gaden end en normal fredag MEN en del af dem man så var der ikke omtanke i det bevægelses mønster de udviste i deres omgang … så jeg kan finde det endog meget scary at vi er så indbyrdes afhængige når man til stadighed ser mange ikke følge de anbefalinger der er …
    og blandt noget sundhedspersonel, er udover den nuværende situation og dens udfordringer , en tanke om man reelt kommer udover og første bølge og når at samle sig og lagre til bølge 2 vælter indover landet …


  • #270   3. apr 2020 Som jeg har skrevet før …. ALLE på borgen har klaret det flot … Sundhedspersonalet har klarer det fantastisk … de fleste i det Danske samfund har klaret det godt …. Ingen tvivl om det.
    Men som jeg også har skrevet før ( og stadig mener ) …. Søren Brostrøm burde tage sit gode tøj og gå . …. Jeg er ligeglad med hvor han går hen , bare han går.


  • #271   3. apr 2020 @Nittib … de kan nu godt tage ham fra Statens Serums Institut med .. og at det er ejet af araberne gør mig ikke mere tryg, kan man stole på at danskernes ve og vel kommer i første række der, når der bliver/er knaphed på de vigtige behandlingsmuligheder og vacciner der forhåbentligt dukker på et tidspunkt ..

  • #272   3. apr 2020 Jeg kan slet ikke mærke der er krise og restriktioner når jeg er ude og handle.

    Jeg har været i lidl flere gange de seneste uger og en gang i bilka den anden dag.

    Folk går tæt, de handler i par, og gerne med et eller flere børn (jeg er med på nogen kan være nødt til at have børn med).

    Idag i netto var en ung gut ved at betale for mine vare fordi han ikke kun e vente på sin tur. Folk maser forbi, "jeg går lige forbi" imens de køre maven op af en.. ??

    Hvis ikke jeg vidste noget om situationen og der er skilte alle vejne ville jeg ikke ane der var noget galt.. ?? ??


  • #273   3. apr 2020 Uha Michelle, jeg får myrekryb ved tanken smiley

  • #274   3. apr 2020 Der går lige et nummer for meget konspirationsteori i den for mig.
    Ærligt talt, så tænker jeg at en mand som Kåre Mølbak er hamrende ligeglad med hvem, der ejer hvad.
    Han har i den grad integritet - noget jeg i øvrigt aldrig har beskyldt Brostrøm for at have så meget af...
    Som sagt før synes jeg dog at Brostrøm løser denne opgave ca. så godt som det kan lade sig gøre.

    Men jeg er måske mere large i forhold til at de står i en situation, som verden ikke har set lignende siden 1918 - og de erfaringer er intet værd anno 2020.
    Jeg kan ikke med min bedste vilje se, hvordan man skal kunne forlange noget bare i nærheden af det perfekte - hvilket verden jo også bærer vidne om, for det perfekte findes ikke og de fleste er gået i samme fælder....
    På det generelle klarer DK sig sindssygt godt.
    Perfekt, nej. Men langt bedre end man kunne frygte og bestemt bedre end jeg havde forventet.
    Pt. Forventer jeg at de løser problemet i sundhedssektoren udenfor de afdelinger, der behandler Covid-patienter. Hvis ikke det adresseres - uden at jeg forventer det perfekte - synes jeg der er grund til kritik. Det er trods alt mestendels vejledninger, det handler om.

    Mangel på værnemidler er et globalt problem. Jeg ved ikke rigtigt hvor rettidigt man skulle have handlet for at løse det - oktober 2019?


  • #275   3. apr 2020 Prøv lige at se disse grafer fra Berlingske.

    Det ser ikke hamrende godt ud i Sverige længere. Håber dælme de redder røven - og at DK også lærer af de erfaringer.


    profilbillede
  • #277   3. apr 2020 Puha, jeg kommer helt til at svede på deres vegne. Det er jo strukket ud indtil nu, men det ser ud som om, det begynder at gå stærkt nu.

  • #278   3. apr 2020 jeg synes de skulle have tjekket op på lagre på baggrund af Kina i januar .. det er trods alt ting man altid bruger i sundhedsvæsenet, så de skulle have fået bestillingerne sendt af sted og lagrene til at bugne, worst case hvis ikke de fik brug for dem så kunne de nedsætte indkøbsvolumen de kommende kvartaler …

    Jeg forventer ikke det perfekte, men jeg forventer at de lærer af hver eneste fejl, og jeg synes bare at de stadig har tendens til at agere på bagkant … som med at få fx Østrig på listen, som med at få gang i indkøb og tage mod tilbud, som med at følge WHO, der er altså sagt mere end en gang i dette forløb " hvis vi vidste hvad vi ved i dag så havde vi nok xxxx" derfor synes jeg ikke det er soleklart at de lærer det de skal af deres fejl ..
    Og så skal de lade være med at sige vi har værnemidler, når der ikke er nok, eller vi vil teste 5000 fra i næste uge, når det ikke kan lade sig gøre … de meldinger de kommer med skal være ærlige og realistiske, så de ikke skaber forventninger og ikke skaber falsk tryghed .

    jeg er meget spændt på at følge Sverige, synes det blev sagt på et tidspunkt at de ville kunne acceptere dødsfald i samme str orden som en normal influenza epidemi … så gad vide om det stopper deromkring, det ved man jo reelt ikke, eller hvad de så vil gøre når det er løbet løbsk og de står og skal til at starte op som os, eller andre i verden …

    Synes stadig, selvom Tyskland også har deres problemer at det er tankevækkende ifht deres størrelse at det ikke går så stærkt som så mange andre steder …


  • #279   3. apr 2020 Det ser nok ikke hamrende godt ud nogen steder i disse dage. Men jeg kan nu ikke se noget særligt problem i Sverige endnu.

    Spændende at høre hvilke krav der bliver lempet på efter påske.


  • #280   3. apr 2020 Vi må se de næste dage, hvor hurtigt de fordobler dødstal....
    Jeg er sgu bange for at der er rigtig meget virus i den svenske befolkning - jeg håber de er klar til det.


  • #282   3. apr 2020 @AG.
    Sverige vil mangle sengepladser i denne uge. Det har de selv fortalt.

    Hvordan de vil håndtere det er jeg meget spændt på.

    Altså det blive jo Danmark og Norge der skal overtage dem de ikke selv kan håndtere.


  • #283   3. apr 2020 Hvis vi skal sammenligne Sverige og Danmark , + ( Norge ) bør man vel også se på indbyggertallet i landene
    Danmark har ….. 5,8 Millioner indbyggere .
    Sverige har ...…..10,3 Millioner indbyggere.
    Norge har ……….. 5,0 millioner indbyggere .


  • #284   3. apr 2020 Nittib, der er de grafer jo supergode, for med dem er de tal ligegyldige...

  • #286   3. apr 2020 @Holly.
    Det spørgsmål jeg stillet sammen med andre spørgsmål i en tidligere kommentar.

    Jeg er meget spændt på at se hvad der sker.

    Det er en joker, også for Danmark.


  • #287   3. apr 2020 Øv øv men det var jo forventet

    profilbillede
  • #288   4. apr 2020 selvfølgelig skal vi da hjælpe nabolande alt vi kan....

  • #289   4. apr 2020 Martin
    Der er ikke mangel lige nu.....
    vent nu og se om det rent faktisk bliver et problem.
    Ligesom smittekurven i DK skulle eksplodere her i påsken og alt beredskab står klart, men sker det?

    Mange mener det er alt for tidligt at DK vil starte en oplukning. Men ingen forklarer hvorfor og hvornår de så mener det er ok.


  • #291   4. apr 2020 AG, at tingene er som de er nu er jo fordi tiltagene har virket helt efter hensigten. Ikke fordi det var mindre alvorligt end antaget.

    Nu står vi der, hvor det virker lidt FOR godt, der skal smittes flere, men ikke så mange at intensivafdelingerne ikke kan følge med.

    Det er en balance, som jeg edderbukme er glad for ikke at skulle være styrmand på...




  • #292   4. apr 2020 Aw, John, hvis alle er sig selv nærmest lige nu, så bliver det sgu op ad bakke!

  • #293   4. apr 2020 CH - plus at det er de rigtige der får smitten og i så små doser at det ikke bliver mere alvorligt end at en sund og rask krop kan holde til det.

    Det er fandme ikke lige ud af landevejen.


  • #296   4. apr 2020 Det virker bare ikke umiddelbart som om at DK går efter flokimmunitet.
    Det virker faktisk mere som om vi skal opretholde et ekstremt lavt smittetryk og køre landet på halv kraft indtil der findes vacciner nok om et år eller to.

    Mennesket burde reflektere lidt over denne pandemi og vores forbrug og måde at leve på.
    Behøver vi at kunne rejse verden rundt? Skypemøder burde kunne erstatte meget for firmaer. Vi kan sagtens nyde en dejlig ferie i vores hjemland.
    Krisen har vist at mange kan klare deres arbejde fra hjemmet og dermed begrænse fossile brændstoffer og trafikkaos.
    Måske skal vi bare til at tænke lidt anderledes. Mindre kunne måske også gøre det. Sætte pris på de små ting om man vil


  • #298   4. apr 2020 Jeg synens det er en god ting hvis folk rejser mindre!

    Bare det ikke gælder mig! smiley


  • #299   4. apr 2020 smiley

    profilbillede
  • #301   4. apr 2020 Præcis derfor åbnes der lidt...

  • #302   4. apr 2020 At åbne lidt gør jo bare at landet kan køre lidt mere effektivt. Der skal jo stadig holdes afstand osv.
    Hvis ca 3 millioner skal have virus med denne hast så varer det de næste 10 år. Så er vaccinen da langt hurtigere smiley Der snakker vi indenfor to år

    Martin
    Det gælder da især for dig smiley he he
    Flybilletter stiger 300% og tvungen karantæne efter besøg i Asien m.m
    Det skal nok fjerne den værste rejselyst


  • #303   4. apr 2020 @AG.
    Arh, der går et par måneder mere, så er det her pjat overstået.

    Så rejser jeg igen.

    Tvungen karantæne rager mig en papand. Det tager jeg da med glæde for at leve... smiley


  • #305   4. apr 2020 @AG # 296 … enig, men det er godt nok svært end ikke at se den del af familien man ikke bor med til daglig … og når der åbnes lidt op, hvornår tør man så fx leje et sommerhus sammen, være sammen fra 3-4 forskellige hustande som hver især alle har jo forskellig berøringsflade via job, uddannelse og ínstitutioner … jeg kan sagtens undvære at rejse, men det er jo sådan set lige så risikabelt at holde ferie med sine børn og børnebørn selv i Danmark ,,

    med hensyn til at være sig selv (stater) nærmest … det sker jo nu, Frankrig beholder masker, Trump beordrer hjemlige virksomheder ikke må eksportere værnemidler, Tyrkiet tilbageholder respiratorer osv osv … det er da et dilemma, men hvilken statsleder vil kunne forsvare at folk dør i eget land grundet mangel på ting der faktisk produceres i landet, men som sendes væk for fortjeneste ??

    håber da vores prodiktion af værnemidler efterhånden kan dække eget behov og at de respiratorer vi har bestilt ikke tilgår andre lande … hørte en i går tale om at vi har bestilt nogle, men at firmaet nærmest havde selveste Trump i røret så man er oppe mod nogle der er større end os på markedet og måske også nogle man på sigt gerne vil være bedre "venner " med efter ...


  • #306   4. apr 2020 Vi har netop bestilt sommerhus i Danmark til september.
    Min mand og jeg, vores 3 børn. Min søster, hendes mand og deres datter samt min far og hans kæreste.
    Så håber jeg, at verden til den tid er blevet bare mestendels normal. Og jeg håber da, vi får set hinanden længe før det, andet end over mobilerne


  • #307   4. apr 2020 @ Lisbeth … ja det håber jeg godt nok også … vi havde et fra Langfredag og en uge frem, hvor vi som normalt ville være sammen med vores 3 voksne børn, 2 svigerbørn og 2 børnebørn, men det er jo aflyst ..

    Vi har også planlagt fælles sommerferie sidste i juli og lejet sommerhus, men ja hvem ved, lige nu synes der lang tid til og man næsten ikke forestille sig at det ikke kan lade sig gøre, men smitten kan jo i takt med det gode vejr og folk kommer ud også få god grobund, varmen slår den jo åbenbart ikke ihjel eftersom lande med varmt vejr også buldrer derudaf med smittede og døde …

    synes sgu det er svært at se det ende, selvom man også har svært ved at forestille sig det ikke gør


  • #308   4. apr 2020 Hanne M
    Vi har også lejet sommerhus i juli smiley
    Pt er vi dog alle i en frivillig karantæne, så håber det lykkes til at komme afsted.


  • #309   4. apr 2020 Hanne - jeg tror nu ikke verden bliver som før igen, det håber jeg ikke den gør. Jeg tror, det var godt for mange ting at vi alle blev tvunget til at stoppe op.
    Men selvfølgelig skal vi ikke leve på den her måde, væk fra hinanden.

    Jeg savner påsken i kirken. Ikke på grund af arbejdet, men min tro. Jeg havde set frem til denne påske, som "almindelig" kirkegænger og ikke præst og nu er der ikke påskefejring i Danmarks kirker for første gang i tusind år...

    Vi har tænkt at aflyse vores hvalpedag første lørdag i juni. Den må vi lægge i efteråret engang selvom det jo ikke er det samme. *dybt suk*

    Godt, I ikke tager chancen og mødes i påsken. Vi skulle også have samlet familien til dobbeltfødselsdag for min far og min søster, men nej.
    Min søster skal dog flytte i hus midt i maj og da håber jeg, vi kan komme og hjælpe lidt til og se det nye hus. Uden at risikere liv og lemmer.

    Jeg kom til sverige i går, og hanhundeejer arbejdede for et firma der lavede håndsprit, så jeg fik en 500 ml flaske med hjem helt gratis. Det grinede vi lidt af - på afstand af hinanden smiley


  • #310   4. apr 2020 håber turen til Sverige bringer mere gevinst en "bare" håndspritten, som jeg i dag så i Menu til en pris af 99 kr for 500 ml smiley … og tog man mere end 2 ville de efterfølgende koste 249 … prisen er jo latterlig, men det er selvfølgelig for at undgå hamstring, men der vil da også være nogen der ikke har råd …

    Så det er næsten "guld" du fik med hjem smiley


  • #311   4. apr 2020 fantastisk gruppe

    https://www.facebook.com/groups/viewfrommywindow/


  • #314   5. apr 2020 Enlige forældre med mange børn og få ressourcer? Jo lavere socialklasse man er, jo flere livsstilssygdomme ses oftest også såsom KOL ...

    Men de skulle kigge på de store events først.

    Herovre er det Herning, der er helt slem, pga. Hestemessen. De 50.000 mennesker til eventen har været ude i byen og smitte personale på hoteller, spisesteder etc.


  • #322   5. apr 2020 Dårligt immunforsvar gør ikke at man nemmere bliver smittet af corona, det gør at risikoen for et træls forløb HVIS man er smittet er større. Det er i hvert fald hvad der står på sygehusets hjemmeside, under behandling med immundæmpende medicin og corona smiley

  • #324   5. apr 2020 Mon ikke de mener, at de er dårligere til at følge restriktionerne? De lever ikke i en isoleret villa, men sikkert i et tætbefolket boligkompleks, med fællesfaciliteter såsom vaskemaskiner etc., og små områder hvor deres mange unger/smittebomber, render rundt og aktiverer hinanden, uden at følge retningslinjerne.
    Ungerne bliver slæbt med ud at handle, i de tætpakkede lokale discountbutikker, hvor de farer rundt og roder ved alt.
    Så de smitter ude og hjemme.

    Det er sådanne tråde jeg ser mange af, pt. At der i de områder ikke er nok respekt for påbud og retningslinjer. Nogen steder forbyder de, at mere end en enkelt person fra en familie, må handle (hvordan det så praktiseres, ved jeg ikke).


  • #327   5. apr 2020 Flere børn, mindre plads, færre lægebesøg, dårligt netværk, mindre informationssøgning og dermed mindre viden, tendens til mindre compliance ved sygdomme, dårligere helbred generelt, dårligere kost, ... og så videre...

    Jeg tror faktisk at det er ret væsentligt hvor og hvor meget folk søger efter information og går kritisk til den i forhold til tendens til risikoadfærd.


  • #330   5. apr 2020 Denne passer meget godt med danskernes opførsel efter sidste pressemøde

    profilbillede
  • #331   5. apr 2020 Ida, du kan næppe gøre det op i hele byer, men i husstandsforhold.
    Mindre hjem og flere børn i de lavere socialklasser, større hjem og færre børn i de højere.
    Og det gør en enorm forskel for smittespredning.


  • #332   5. apr 2020 Jamen for en i helvede.

    I dag er mine 14 dages karantæne overstået og guddødme om jeg ikke er blevet forkølet..

    Jamen så napper jeg da lige 14 dage mere.... smiley


  • #336   5. apr 2020 @John.
    Det er Corona jeg ved det!

    Ynk mig! smiley


  • #338   5. apr 2020 Juhuuu, fik indsendt anmodning om erstatning for tabt indtjening, hold da op hvor kommer de penge da til at falde på er tørt sted, fra helt fuld kalender til gabende tomhed, fra en forventet omsætning på 45000 til nul, Det var ved at være svært at bevare optimismen, husleje, m.m er der jo stadig smiley
    Jeg er saftsuseme glad for at bo i Danmark.


  • #339   5. apr 2020 @Bodil.
    Tillykke! smiley

    Det er det fede ved Danmark, vi tænker langsigtet i næsten alt hvad vi foretager os.

    Det giver ikke mening at lade vores virksomheder gå konkurs, det er dem der skal tjene det store hul der laves nu hjem igen.


  • #342   5. apr 2020 Hvor mange dør der normalt i DK hver måned? Jeg har hørt 52... fra en pensioneret læge i dag... Jeg har ikke tjekket det. men han siger dødstallet er 18 af corona alene på den baggrund. Jeg er usikker på om det er sådan man kan sætte det op....men det er interessant

    er de tal vi ser renset for de dødsfald der normalt sker, altså den del på sygehuse?

    eller er det derfor de siger at de er døde med corona og ikke af corona?

    for han mener at vi har haft 18 flere dødsfald i marts i gennemsnit end normalt.

    har han ret?

    så er det ekstra flot


  • #344   5. apr 2020 179. det er åbenbart steget siden jeg snakkede med ham om de 18.


    Ja 52 på sygehusene iflg ham. Jeg ved ikke om det er sandt. er ikke et sted jeg kan tjekke det tal

    jeg tror ikke man kan sige 179 minus 52 vel? lige som de måske ville have levet uden corona...


  • #346   5. apr 2020 Ja eller på plejehjem fx


    så er tallet ret gennemsigtigt for mig at forholde mig til synes jeg men what to do....


  • #349   5. apr 2020 Det har du ret i. Tak cf

  • #353   5. apr 2020 hahaha jeg læste det som måneden smiley

  • #354   5. apr 2020 På sst.dk opgøres dødstallet som "dødsfald, der er registreret indenfor 30 dage efter påvist COVID-19 infektion. COVID-19 er ikke nødvendigvis den tilgrundliggende årsag til dødsfaldet."

    Jeg læste et sted (og nu kan jeg selvfølgelig ikke finde det igen), at omkring 85% af de døde havde en alvorlig sygdom, som de havde været indlagt med tidligere.


  • #357   5. apr 2020 Martin : De siger 48 timer symptomfri nu, og ikke de 14 dage som tidligere smiley

  • #358   5. apr 2020 @Rikke.
    Det er jeg glad for, men har nu fundet ud af at det er allergi.

    Jeg havde glemt det er den årstid. smiley


  • #360   5. apr 2020 @John.
    Tusind tak! Det betyder mere end du tror! smiley


  • #366   5. apr 2020 Jeg har allergi pt. Det giver lidt opmærksomhed smiley

  • #367   5. apr 2020 læste en artikel om at der på basis af nogle undersøgelser af kinesiske prøver viser sig en tendens at 80% af folk med antistoffer ikke havde haft symptomer overhovedet … så på den baggrund konkluderer man at for det første hjælper nedlukning ikke, for det andet er vejen frem, indtil vaccine på en kontrolleret måde at få smittet 60% af en befolkning, på en måde synes jeg at det viser det meget godt hvis vi sammenligner os med Sverige, deres kurve at smittede er steget noget kraftigere, men set i forhold til befolkningstal så er antallet af døde vel stort set det sammen i % …..

    så ja det vi har styret er at sundhedsvæsenet har kunnet opruste og følge, dødsfald i % af befolkningen har det ikke haft nogen indflydelse på ...


  • #370   6. apr 2020 pis, så er jeg helt klart Corona ramt, nægter at vinterbade og tager d-vitaminer istedet for c-vitaminer smiley

  • #371   6. apr 2020 Tiger smittet

    https://www.dr.dk/nyheder/udland/tiger-er-smittet-med-coronavirus-i-amerikansk-zoo

    ja jeg bryder mig ikke om den udvikling hos kattedyr man ser lige nu


  • #372   6. apr 2020 min veninde der er dyrlæge afviser de artikler. hun siger der ikke er evidens. det er for få tilfælde.

    flagermus og katte har før kunnet dele smitte med corona mellem arterne. jeg ved ikke hvad jeg tror pt men det er iøjnefaldende at man snakker om flagermus supper og spiser katte på de markeder. og nu kan kattedyr få covid 19 men helbredes

    det at de kan helbredes synes jeg man skal se mere på.


  • #374   6. apr 2020 jeg føler med jer der går i skole

  • #379   6. apr 2020 Jeg håber Mette kan svare på disse spørgsmål i dag
    https://www.bt.dk/debat/lars-loekke-efterlyser-hvad-er-strategien-mette

    Og så tror jeg vi skal begynde at se muligheder i stedet for begrænsninger


  • #380   6. apr 2020 Jeg hørte en i radioen sige at de synes man skulle aflyse eksamener og istedet vurderer og bruge årskarakterer og det synes jeg egentlig er et okay kompromis udfra den situation vi står i.

  • #381   6. apr 2020 jeg laver en stor artikel i morgen om mulighederne

    der er brug for mere positiv fokus

    dette skal vi leve med i længe. Vi har brug for redskaber til at navigere i det positivt og sikkert


  • #383   6. apr 2020 Hold op hvor er det uskønt når politikere gør sig dummere end de faktisk er.
    Løkke ved udemærket hvilken strategi landet kører efter. Det gør langt de fleste danskere og dem der ikke gør ville næppe forstå det alligevel.
    Han har også hørt Mette sige de ser tallene an hen over påske. Og så gør man netop det. Ser tallene an hen over påske, og melder noget ud når man har en beslutning.
    Hvor svært er det at forstå...


  • #384   6. apr 2020 Ginne
    Jeg er muligvis dummere end flertallet så.
    Men forklar mig lige præcis hvilken strategi vi vil følge her i landet.


  • #385   6. apr 2020 @Anya.
    Sjovt, det snakkede min datter om i går.

    Hun var lykkelig, da hun åbenbart har ret gode års-karakterer.

    Lyder måske sjovt, men jeg går ikke op i mine ungers karakter, så jeg gider ikke at se dem, medmindre de selv fortæller om det, og det gider de ikke. smiley


  • #386   6. apr 2020 Strategien er at få så mange som muligt smittet i et lavt tempo så sygehusene kan følge med, ideen er at store dele af Danskerne bliver imune så risikoen for at smitte de særligt sårbare mindskes, samtidig arbejdes der på højtryk for at lave en vaccine.

  • #388   6. apr 2020 Løkke benytter lejligheden til lidt Christiansborgfnidder, som vi ellers har været forskånede for i et stykke tid...



  • #390   6. apr 2020 Ag - læs bodils svar. smiley

  • #391   6. apr 2020 Læste for øvrigt i en "gammel" italiensk avis, at Lundbeck, Grundfos og ALK-Abellò Italia har doneret 108.000 euro til Italien.

  • #392   6. apr 2020 Ginne
    Flokimmunitet vil betyde at over 3 mil danskere skal have sygdommen. En vaccine er da klar flere år før flokimmunitet er opnået.
    Ellers skal der da skrues sindsygt op for smittepresset herhjemme. Så der er absolut max pres på sygehusene. Og det hænger ikke helt sammen med en ultra langsom oplukning.
    Jeg tror mere på at vi kommer til at kører danmark på lavt blus indtil smitten er indkapslet via masser af tests og en vaccine er godkendt.

    Så længe der ikke er lagt og offentlig gjort en direkte strategi så ved ingen da hvad planen præcis er fremadrettet. Incl dig. Det har intet med dumhed at gøre.
    Det er ukendt farvand og ingen ved præcis hvilken strategi der er bedst. Desuden afhænger det af hvilken vinkel man ser verden fra.
    https://ing.dk/artikel/kaare-moelbak-praeciserer-flokimmunitet-ikke-strategi-uundgaaelig-233871


  • #393   6. apr 2020 Klart kommer en vaccine før flok immuniteten så er det da bare at knalde den i skulderen på alle der rækker hånden op. Det giver det samme.

  • #394   6. apr 2020 Ag- er det ikke det samme, som Bodil har skrevet?
    Bare med mange færre ord!


  • #395   6. apr 2020 Inge
    Nej enten går man efter at få smittet så mange som muligt indenfor sygehusets kapacitet eller også så få som muligt ved at isolere og teste


  • #397   6. apr 2020 Hvem mon det er?

    psykisk syge eller misbrugere måske?

    https://www.dr.dk/nyheder/indland/personer-er-tvunget-i-isolation


  • #398   6. apr 2020 Vistnok set et sted i Afrika.. smiley

    profilbillede
  • #399   6. apr 2020 F.eks dette undre mig....
    hvorfor sige et og gøre andet? Hvorfor er partierne ikke indkaldt til møde om evt genåbning?

    https://www.bt.dk/politik/mette-frederiksen-bluffede-paa-pressemoede-ingen-partier-er-blevet-inddraget-i


  • #400   6. apr 2020 394 jo smiley

  • #401   6. apr 2020 LOL
    Man kan vel ikke både gå efter at øge smitten og sænke smitten på samme tid. Indtil videre har vi gået efter at sænke smitten og vil nu langsomt forsøge at åbne lidt for at hjælpe økonomien lidt.
    Men hvis I ved præcis hvad planen er så skal I da gå til pressen så flere kan blive oplyst


  • #402   6. apr 2020 Mig og datteren har lige været nede og samle havfald, og der var godt nok mange ude at gå tur, løbe eller cykle nede ved stranden.

  • #403   6. apr 2020 AG DK kører en kombination som WHO også sagde på pressemødet.

    jeg synes også strategien er klar og tydelig.

    Hvor meget følger du med? Jeg spørger oprigtigt fordi jeg undres over at nogle ikke kender strategien. Løkke har et klart formål. Det er politisk sniksnak. hertil kan der sidde nogle som af forskellige årsager ikke kender strategien men kommunikationen har været meget tydelig så jeg tænker ikke du bør tilhøre den gruppe.

    Men hvis du fx ikke følger med dagligt eller ser pressemøderne efterhånden som de kommer så kan jeg godt forstå det og det er derfor jeg spørger.

    Det er som en serie hvor man mangler nogle afsnit hvis man ikke holder sig til.

    når ny viden kommer skifter de jo kurs men generelt har man fra start holdt fast i en kombination hvor man netop både øger og sænker samtidig


  • #404   6. apr 2020 Det kunne være fedt hvis man kunne teste sig selv her hjemme.

  • #405   6. apr 2020 Hvad tid er pressemødet?

  • #406   6. apr 2020 Øv, så er jeg også blevet ramt af krisen på arbejdsmarkedet. Bliver sendt hjem fra den 20. april til den 9. juni smiley Selv lægehusene er hårdt ramt af nedgang smiley Synes det er noget rigtigt møg smiley Har lige haft min første arbejdsdag efter 3 uger med ferie og afspadsering også får man sådan en meddelelse.

  • #408   6. apr 2020 Pressemøde kl. 20

  • #409   6. apr 2020 jeps er lige meldt ud

  • #410   6. apr 2020 ja, det er det nemlig.

  • #413   6. apr 2020 Puha det bliver ikke fedt for mit barnebarn smiley

  • #415   6. apr 2020 HL
    Jeg følger med i aviser, tv nyheder og pressemøder dog uden journalisterne spørgerunde smiley
    jeg tænker ikke bare på de næste 14 dage men en længere strategi.
    Hvis man bare tror man kan åbne og lukke butikker og firmaer på daglig basis så laver man befolkningen alt for usikker.
    Jeg tænker en arbejdsplan for hvordan landet kan komme op og køre uden at vi render rundt oven i hinanden.
    Og nej jeg har ikke oplevet at vi har skruet op for smittepresset. Jeg læser mange artikler om forskellige teorier og forklaringer. Men ingen ved præcis hvad planen er.
    Det er fint hvis du har det ok med blot at vide der bliver reguleret løbende. Men det jeg eftersøger er en mere klar plan.


  • #416   6. apr 2020 Det er svært med en langsigtet plan er svaret når man spørger som journalist. årsagen er at sygdommen er ukendt. de er derfor nødt til at tage det lidt som det skrider frem

    Jeg ville også ønske der var en art deadline men det kan ingen give.

    den uvished er naturligvis svær. enig

    jeg tror vi skal indstille os på at lære at navigere i denne nye verden, også i lang tid. Måske går det over snart, måske ikke. Jeg har indstillet mig på at leve selvom det ikke gør.

    med leve mener jeg leve i det, med det og navigere i det

    der kan gå lang tid før tingene er normale og nogle ting bliver aldrig de samme igen. mit råd er at slippe den kontrol som nogle forsøger at have for vi kan ikke styre det alligevel

    jeg tror hun sender de ældste elever i skole til eksamen kl 20 og de yngste i institution. Det siger rygterne men lad os se.

    Det vil frigøre nogle forældre der kan vende retur til job, måske sådan en som mig der pt sidder hjemme men som umiddelbart ikke er i risikogruppen



  • #417   6. apr 2020 #415 hvordan tænker du at der vil kunne laves en klar plan??? Ingen ved jo hvordan det går, det er så skide nemt at side her bag skærmen og finde fejl, men hvordan pokker skal regeringen eller nogen anden da kunne regne ud hvordan de forskellige tiltag vil virke?? Man kan have en ide om hvordan de forskellige tiltag vil virke, men ingen ved det da endnu og det Vil da helt naturligt blive en prøven sig frem! Det kan ikke gøres anderledes hvis der skal være nogen ide i at gøre noget;)

  • #418   6. apr 2020 jeg synes iøvrigt de gør det flot. Jeg kan kun rose dem i dette forløb. Det er store og svære tider de skal navigere i. fejl sker. rettes op. Det må man forvente

  • #419   6. apr 2020 Min farmor døde i nat pga. Corona. Det værste var det med, at hun døde "alene". Kun ægtefæller (hendes har været død i årevis) og børn, som er oppe i årene og i risikogruppen, og derfor ikke kunne besøge hende, måtte besøge hende. Hendes børnebørn ( i 30'erne og 40'erne, sunde og raske, måtte ikke besøge hende, det kunne ikke arrangeres på så kort tid). Så ingen fik rigtig sagt farvel, selvom vi havde fået at vide, at hun var døende. Vi sidder nu alle hver for sig, for vi må ikke samles, og sørger, og mindegudstjenesten, som det jo nok bliver, er udsat, på ubestemt tid.
    Jeg havde ikke lige regnet ensomheden ind i det. Ikke at kunne sørge sammen, men hver for sig ...

    Det er først her jeg virkelig kan mærke den ændrede dynamik, pga. Corona.


  • #420   6. apr 2020 Det eneste vi ved er, at regeringen prøver at undgå, at de intensive afdelinger kan følge med.

  • #421   6. apr 2020 ÅHH Sanne. Det gør mig ondt smiley

  • #422   6. apr 2020 Kondolere Sanne smiley
    Det må være skrækkeligt


  • #423   6. apr 2020 kondolerer Sanne. Det gør mig ondt

  • #424   6. apr 2020 Jeg er lidt spændt på om "de små klasser" kun er indskoling, eller om datteren (4. klasse/mellemtrinet) også er med smiley

    Sanne - Kondulerer smiley


  • #425   6. apr 2020 Takker. Der kom det lige for tæt på. Det meste andet, det kan de fleste nok lære at leve med, men det, ikke at kunne være sammen med familierne, sige farvel, tak for alt, jeg elsker dig ... eller bare generelt dele livet sammen, det bliver snart uudholdeligt, for mange ...

    Hvis de gerne vil have smittet en stor del af befolkningen, er det helt rigtige, at lukke op for de små børn, der på ingen måde er i stand til at overholde påbud og retningslinjer. Så har vi hurtigt fået smittet en del familier. Man kan så håbe det er de ressourcestærke ...


  • #426   6. apr 2020 enig Sanne min mor må vi heller ikke besøge. de ringer hvis hun er døende. Det er virkeligt ensomt

  • #427   6. apr 2020 Kondolerer Sanne smiley

  • #428   6. apr 2020 HL: Enig. Vi fik at vide, at hun ville dø inden for 48 timer, og det passede. Men hun ville ikke snakke i telefon med sine pårørende, fordi hun ikke ønskede at græde. Havde vi haft mere tid, så havde vi fundet en løsning, evt. fået en rask pårørende koblet på som besøgende, noget IPad etc. op, så hun kunne se sine oldebørn etc.
    Men det blev som det blev. Personalet har helt sikkert gjort deres bedste, for at give hende en værdig død.

    Jeg håber din Mor kommer igennem det her.


  • #430   6. apr 2020 For fanden Sanne smiley det er en sorg i sorgen ikke at kunne være sammen med nogen om det.
    Det aller største kram herfra


  • #431   6. apr 2020 Er det bare mig eller snøfter Mette ikke? Altså som i at hun er forkølet?

    Det gør mig ondt Sanne. smiley


  • #433   6. apr 2020 Uh 0. - 5. Klasse, så hun skal måske snart i skole igen

  • #435   6. apr 2020 Zenta - De sidste par gange har hun snøftet og lydt som hun er ved at græde smiley

  • #436   6. apr 2020 Hun snøfter.... mon ikke hun har haft en pind langt nede i halsen allerede...

  • #437   6. apr 2020 Det må man da håbe, ellers er det da ikke særlig smart. smiley

  • #438   6. apr 2020 Hvad var det hun forlængede til og med august?

  • #439   6. apr 2020 Store forsamlinger forbudt

  • #440   6. apr 2020 Så røg alle festivaler? smiley smiley

  • #441   6. apr 2020 Det gjorde de... snuptag!

  • #442   6. apr 2020 Bliver sku en kedelig sommer smiley

  • #443   6. apr 2020 @Zenta.
    Du tager da bare ud og rejse. smiley


  • #444   6. apr 2020 Takker

    Måske hun har allergi?


  • #445   6. apr 2020 Jeg skulle til festival. Det skal jeg så ikke og billetten er fandme købt den 1 oktober smiley

  • #446   6. apr 2020 Jeg håber bare på at lufthavnene åbner igen i maj!

    Men uanset hvad, så er det bare en fesen tid vi lever i.



  • #447   6. apr 2020 Jeg har godt nok ondt i maven over, at mit barnebarn som er i risiko-gruppen, potentielt skal starte i skole igen snart smiley
    Håber min datter kan få igennem, at hun skal blive hjemme.


Kommentér på:
corona 6

Annonce