{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
780 visninger | Oprettet:

Den dumme mave {{forumTopicSubject}}

Ja, som jeg jo har opdateret løbende, har Emma fået mega dårlig mave. Om det er grundet hendes smertestillende, narkose eller hvad det måtte være, ved jeg jo af gode grunde ikke..

Jeg var forbi dyrehospitalet tidligere hvor jeg købte skånekost og mælkesyrebakterier og jeg fortalte omkring det hele. Både at hun lige er blevet opereret to gange, at jeg var ude med hende hver 2-3.time og at der også kommer lidt blod med. Han sagde jeg skulle give det en chance og se det an et par dage, men altså.. nu her den sidste halvanden time har jeg været ude med hende 3 gange og hun er hårdt prøvet. Hun er ikke dvask, logrer stadig med halen og vil gerne spise, men stadig... ville i se det an eller ringe igen? Jeg vil ikke være pyller eller spilde nogens tid, men jeg har heller ikke haft en hund der har haft så voldsom diarre før smiley

Kommentarer på:  Den dumme mave
  • #1   21. maj Hvor gammel er hvalpen?

• Ida og Figo
    Ida og Figo Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 14 Emner: 54 Svar: 4.824
    #2   21. maj Du skal gøre hvad du har det bedst med, og er det at være lidt ekstra "pyller" jamen så gør du det smiley
    Når det er en nyopereret ung hund, så ville jeg nok også lige give et kald.

Når det så er sagt så fik Figo i sommers en mega omgang diarre som varede i flere dage, der var vi også ude med ham konstant. Da det startede var han på ferie hos mine forældre og min far købte skånekost og det gjorde det blot værre, så købte han zoolac og pro-kolin - ingen effekt. Så jeg har meget lidt tiltro til dyrlægeprodukter mod dårlig mave.

Ris, kylling og HUSK var det eneste der hjalp bare en smule og fik stabiliseret maven lidt. Det kan du jo prøve hvis det andet ikke virker.

• #3   21. maj Bodil: Hun er lidt over 8 måneder.

• #4   21. maj Så ville jeg nok tage det roligt, giv foder i meget små portioner, en spiseskefuld hver time fx, giv rigeligt vand og giv evnt vand i foderet, det foder du har købt er super godt og virker stoppende i sig selv, jeg ville ikke være bekymret med mindre hunden ikke vil drikke;) obs en hund på 8 mdr vil i min verden have bedst af voksenfoder, jeg ville ikke give hvalpefoder i den alder:)

• #5   21. maj Ida: Jeg sidder i kø til dyrehospitalet nu, vil gerne lige, om ikke andet, hører hvad de siger til det. Er sku lidt bekymret smiley
    Jeg har forsøgt at give hende zoolac også, heller ingen virkning.

• #6   21. maj Bodil: Rart med en der kender foderet, jeg kender ikke til det, det er bare det hospitalet sagde jeg skulle tage også ud fra alderen. Hun får meget små mængder ad gangen men jeg synes ikke hun drikker nok vand. Prøver virkelig at lokke, men synes ikke det fungerer helt smiley

• #7   21. maj Nå, nu kom jeg igennem til Københavns dyrehospital og de anbefalede mig at ringe til Universitetshospitalet fordi de havde alvorlige tilfælde hos dem lige nu, som ville kræve lang tid.

• #8   21. maj Hvis det var mig ville jeg køre forbi apoteket og købe en stor plastik sprøjte til at gi vand med i munden så du er sikker på at hun ikke dehydrer..

Også skal du holde meget øje med kvalme og opkast.. Hvis hun kaster op kan det være mave tarm betændelse hvilket tit kræver antibiotika.. Og det kan de blive pænt dårlige af plus meget dyhydreret fordi det står ud af begge ender.. Er det mave tarm betændelse vil det efter min erfaring kun blive værre og værre indtil du får antibiotika og kvalmestillende sprøjter hos dyrlægen også selvfølgelig noget med hjem..

Hvordan er konsistensen på afføringen pt?

• #9   21. maj Væske er lettest at få i hundene hvis man blander det i foder, men eller er det smart at tage et stk kyllingebryst og koge i rigeligt vand, lad vandet afkøle og giv det lunt som vand i skålen smiley det virker oftest fint.
    Men hvis hunden vil spise og fint bevæger sig rundt så ville jeg nu ikke være bekymret når det ikke handler om en lille hvalp;)
    Obs foderet fås også som vådfoder, det kan være fint hvis man er bekymret om hunden drikker nok:)

• #10   21. maj Pernille: Hun har kun kastet op én gang igår, ellers er det den anden vej.. og ja, konsistens.. det sprøjter ud af hende, så helt flydende. smiley

• #11   21. maj Bodil: Tak for det råd. Det kunne være jeg skulle prøve det. Alle dyrehospitaler har simpelthen så lang ventetid lige nu og de siger det er forsvarligt nok at se det an time for time, så tænker hun er bedre tjent med at være herhjemme end at sidde og vente derinde i flere timer lige pt. Men hold nu op, nu mærker jeg konsekvensen af en stor hund. Vi har trapper i lejligheden og grundet hun har krave på, vil hun ikke gå op af dem, så skal bære hende hver gang hun skal ud. Tror vi begge er lidt brugt smiley

• #12   21. maj I det mindste godt hun ikk kaster op! Altså mave tarm betændelse så kaster de oftere og oftere op indtil behandling er min egen erfaring med det..

Lugter det sådan nogenlunde almindeligt eller lugter det virkelig forfærdeligt?

Det er ihvertfald vigtigt hun så ikke får andet der kan irriterer hendes mave udover sin skånekost..

• #13   21. maj Er også noget af en omgang i er igennem smiley

• #14   21. maj Altså ikk får andet mad (feks godbidder osv)

• #15   21. maj Pernille: Okay, altså opkast har ikke været et problem indtil videre i hvert fald..

Hmm alt er relativt ik.. det lugter jo aldrig godt smiley men jo, det lugter værre lige pt synes jeg..

Hun får intet andet end hendes skånekost, det tør jeg slet ikke lige nu..
    det er nemlig virkelig noget af en omgang smiley

• Ida og Figo
    mar 2017

#16   21. maj Jeg fik engang det råd at komme tunvand eller vand fra kogt kylling i vandskålen, så skal hunden nok drikke og det er meget nemmere end stå med en sprøjte smiley

Som sagt har jeg kun dårlige erfaringer med dyrlægers skånekost og kan huske andre herinde hvis hunde også kun fik det dårligere af det, så hvis du føler at det ikke virker så drop det.

• #17   21. maj Okay smiley Du må se det lidt an.. Håber det allerede i nat eller imorgen er blevet en del bedre smiley Selvom zoolac ikk virker umiddelbart så ville jeg alligevel gi det hvis det var mig..

• #18   21. maj Nu er det jo ikk unormalt at det liiige skal ha en chance for at virke Ida smiley

• Ida og Figo
    mar 2017

#19   21. maj Figo havde diarre i næsten en uge. Et par dage med skånekost og pro-kolin - ingen virkning.

Ris, kylling og HUSK - bedre mave på under et døgn.

Jeg fylder ikke alt muligt i min hund blot fordi det er købt hos en dyrlæge, jeg bruger det der virker.

• #20   21. maj Jeg ville stoppe med skånekost, og ikke på nogen måde lokke mad i hunden, kun sørge for væske i et døgns tid, eventuelt tilsat elektrolytter - det dør ingen hund af, og maven får ro... Derefter ville jeg starte med en ganske lille portion havresuppe, vente en time eller to for at se hvordan maven reagerer og derefter give mere...

Det har jeg god erfaring med, hvorimod skånekost og ris intet godt gør for Dixie...

• #21   21. maj Enig med Trine.
    Da Nones var mest syg med maven, hjalp ris eller dyrlægens skåne mad ikke noget. Han fik most sødekartoffel og havresuppe. Da det begyndte, at hjælpe så fik han dyrlægens skånekost med sødekartoffel i og husk. Men i små mængder.

• #22   21. maj Både royal canin gastro og skånekosten fra maxi zoo, reagerer Sam sindssyg godt på hvis han har diarré.

Kogt kylling fungerer også rigtig godt i Sam's tilfælde, men han vil ikke spise ris, så her bruges kylling kun som skånekost i en dag eller 2, da det simpelthen er for dyrt at skulle fodre med i en uge, det kan meget bedre svare sig med skånekost fra dyrlægen eller maxi zoo i vores tilfælde smiley

Havresuppe vil Sam på ingen måde heller ikke rører.

Så heldigvis virker tørfoder skånekosten da for nogle hunde smiley

• #23   21. maj Hvis jeg har hunde i pension med dårlig mave er det royal Canin gastro som er første valg, det virker påalle de hunde jeg har brugt det til og jeg har virkelig haft mange smiley vil hunden ikke spise foderet så er kyllingebryst kogt i rigelig vand og tilsat en kop havregryn pr liter vand det bedste, kogt ris kan slet ikke. Hamle op med det og tun ville jeg aldrig fylde i en syg hund;) skal det være fisk skal det være kogt torsk smiley

• #24   21. maj Mine hunde har alle reageret forskelligt.

Den første havde tit dårlig mave, og udkogte brune ris med kogt kylling og kogt gulerod, fik ham fluks på højkant.

Min nuværende schæfer fungerer bedst på dåsekallun, evt med lidt kogt og most gulerod i, og så får hun zoolac. Det tørfoder der virker for hende, er i/d.

Den lille får sygt dårlig mave af i/d og RC Gastro, og skal egentlig bare helst have sit vanlige foder (som er med masser af fibre), og så får hun Canikur.

3 hunde og 3 forskellige løsninger. Det jeg vil sige er, at hvad der virker for den ene, virker ikke nødvendigvis for den anden, så du må prøve dig frem. Desværre smiley

God bedring med delledyret smiley

• #25   21. maj Ved uzi var det eneste der virkede, noget der hedder diapro plus.

• #26   21. maj Ida, hun har først købt skånekosten idag, så det skal jo altså først lige igennem systemet før man ser effekt!!

• #27   21. maj Min sheltie gider slet ikke røre Royal Gastro tørfoderet.

Her virker Royal Gastro vådfoderet med HUSK og et godt pro-probiotika meget godt.

Jeg brugte tidligere formuer på zoolac og hvad de ellers hedder, jeg synes at de hjalp hat smiley

• #28   21. maj Vores vuffer får faktisk lidt HUSK og probiotika i vådfoderet om morgenen hver dag. Teenageren æder alt muligt l*rt fra gaden og Jessie har generelt en lidt sart mave, men de 2 tilskud gør underværker og holder maverne fine.

• #29   21. maj Buch, zoolac er probiotika smiley

• #30   21. maj Ja det ved jeg godt, men et meget uvirksomt og dyrt et (på mine hunde) smiley jeg bruger et pulverprodukt som har både pre og probiotika i.

• #31   21. maj Synbiotic D-C kapsler virker super godt, synes jeg. Tidligere har jeg haft samme erfaring som A, nemlig at det kommer an på hunden hvilket skånekost der virker. Men jeg har endnu ikke oplevet en hund, de kapsler ikke virker på (hvis det altså er noget, der kan rettes med foderet) smiley Så prøv det, hvis det ikke er prøvet endnu! smiley

Et andet godt råd er græskarpuré. Det virker på mange (ikke alle) hunde.

• Ida og Figo
    mar 2017

#32   21. maj Pernille, det er jo også derfor at jeg skriver hun kan overveje det HVIS det andet ikke virker, så slap da af.

Bodil, bare for en god ordens skyld, ingen foreslår at give hunden tun. Men godt at skånefoderet har virket for de hunde du kender, jeg håber ikke du får en hund i pension der reagerer som Figo gjorde på det, han sked sig halvt ihjel på det, tilsidst var det rent blod der kom ud. Pudsigt nok er det det eneste foder jeg har prøvet, som han ikke kunne tåle.

• #33   21. maj Ida, jeg er helt afslappet så der er absolut ingen grund til at køre det op smiley

• Ida og Figo
    mar 2017

#34   21. maj Jamen så misfortolker jeg sikkert bare dette indlæg:

Ida, hun har først købt skånekosten idag, så det skal jo altså først lige igennem systemet før man ser effekt!!

Et godt tip er at spare på udråbstegn hvis man ikke vil virke hysterisk smiley

• #35   21. maj Eller man kan la vær med at tolke det som hysteri udfra to enkelte tegn smiley

• #36   22. maj Tak for alle jeres god råd alle sammen. Kan høre det er meget forskelligt hvad der virker. Jeg vil selvfølgelig holde mig til én ting ad gangen. Det er overhovedet ikke blevet bedre henover natten desværre, så har fået en tid hos dyrlægen kl. 11:15 - så håber jeg virkelig de kan gøre noget for dellen smiley

• #37   22. maj Øv det var træls at høre.

Krydser fingre for rynken smiley

• #38   22. maj God bedring til hende smiley

• #39   22. maj Status fra idag: Emma blev indlagt med væske og antibiotika drop samt kvalmestillende. Hun blev der i 6 timer og derefter måtte jeg hente hende igen. Hun har stadig dårlig mave men med meeeeget længere mellemrum og hun er i SÅ meget bedre humør. Så jeg håber og tror på at vi ser en bedring her hen over weekenden og så skal hun have fjernet sting på øjnene på mandag - så er vi ved at være der smiley

• #40   23. maj Så har det da nok været mave tarm betændelse siden de gir antibiotika smiley Men super dejligt at høre det har hjulpet og godt I kom afsted!! Rigtig god bedring med hende smiley Håber hun snart er på højkant på alle fronter smiley

• #41   23. maj Tit gives jo antibiotika ved maveproblemer, uden at man sådan lige præcist ved hvad der er galt.

Jeg har min egen teori om, at mavebøvl kan starte som noget ganske ufarligt, men i løbet af nogle dage, giver bakterier mulighed for at gå de forkerte steder hen, og så går det galt. Når mine hunde har dårligt mave i mere end en dag eller 2, stikker jeg dem én penicillinpille, og vupti, så er maven frisk igen. Den mulighed har jeg selvfølgelig kun fordi jeg selv har en tarmlidelse, og derfor fri adgang til penicillin smiley

• #42   23. maj Pernille: De sagde ikke at der decideret var det. Tror mere det var sådan for at sikre all around at der hvis der var infektion af den ene eller anden art, blev det slået ned. Har også fået antibiotika med hjem hun skal have de næste par dage samt pro-kolin.
    Hun virker i bedring stadig. Meget træt naturligvis, men ingen dårlig mave indtil videre - så det tegner godt smiley

• #43   23. maj A: Lige præcis. Var også den forståelse jeg havde og tror egentlig din teori er meget rigtig.
    Fedt du lige har dit eget apotek derhjemme til akutte tilfælde smiley pro-kolin bliver i hvert fald fast inventar herhjemme fra nu af.

• #44   23. maj Vi har os pro Kolin til at ligge efter Markos dårlige mave da jeg fik ham smiley og han kan li det smiley

• #45   23. maj Mikes: Emma kan så helt sikkert ikke lide den omgang ler, men det bliver bare sat op i ganen på hende - så er der ikke så meget at gøre smiley

• #46   23. maj Dejligt hun er i bedring. Hun er heldig med sådan en god familie smiley

• #47   23. maj Krøllet: Det var virkelig sødt sagt, mange tak smiley

• #48   23. maj Ej, men det er bare så frusterende, når hundebørnene har dårlig mave. For det første ved man aldrig helt, om det “bare” er lidt mudder, eller om det udvikler sig. Og udvikler det sig, går det jo fra dårligt til virkelig slemt lynhurtigt. Og som dyrlægerne er i dag, skal hunden være rigtig syg, før de må få penicillin.

I min verden er det langt bedre for hunden at få én pille (max 2) efter 2-3 dages dårlig mave, fremfor at få penicillin både i sprøjte og tit også som pillekur efterfølgende, fordi de har haft dårlig mave i mange dage.

I forhold til resistens, er jeg ikke sikker på at det nødvendigvis er så galt at give dem en enkelt pille - det MÅ da være bedre end at give piller i 5 dage, når man er senere i forløbet.

Og ja, endelig har jeg funden en fordel ved selv at være kronisk tarmpatient smiley

• #49   23. maj Hvis man ikke fuldfører en kur med antibiotika, og får udryddet de bakterier, som er problemet, så vil de bakterier som overlever, en utilstrækkelig behandling, jo kunne blive resistente.
    Det er jo ikke for sjov, at man skal tage hele kuren. Fordi symptomerne forsvinder, betyder det ikke, at problemet er udryddet.

Det er det der virkelig ofte går galt. Man får det lynhurtigt bedre, og dropper resten af kuren. Det er virkelig ikke smart.

• #50   23. maj Man kan så sige det måske ikke er smart at gi penicillin uden at det strengt taget er nødvendigt (der er trods alt en ret god grund til at læger og dyrlæger ikke kaster om sig med penicillin hvis ikke det er konstateret det er nødvendigt og alene pga hvor lang tid hunden har døjet vil jeg ikke sige er netop det) - en pille gør næppe den store forskel hvis de virkelig havde brug for en behadling og blot fordi dårlig mave vare mere end 2dage betyder det jo ikke at det ikke sagtens kan gå væk af sig selv og være ganske ufarligt... Jeg må erkende at med den fare for resistens sys jeg det er hul i hovedet og i sidste ende er det ris til egen røv da vi risikere at det i sidste ende ikke virker når det er nødvendigt!

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

Følgere: 11 Emner: 21 Svar: 2.807
    #51   23. maj # 50 "(der er trods alt en ret god grund til at læger og dyrlæger ikke kaster om sig med penicillin hvis ikke det er konstateret det er nødvendigt"

Mit indtryk er, at dyrlæger netop ofte ordinerer antibiotika uden at teste for om der er bakterier smiley . Men kan være de (forhåbentlig) er blevet mere påpasselige de senere år....

Og fortsat god bedring til Emma smiley

• #52   23. maj Men Sanne, det kommer jo an på hvad der er ÅRSAGEN til mavebøvl. Lad os nu sige at min teori holder - at en lille ubalance lader gode bakterier gå de forkerte steder hen (det er det der sker ved min ene sygdom). Man skal netop ikke udrydde alle de gode bakterier - kun dem der er gået det forkerte sted hen.

Hvis det er en reel infektion, ville én pille ikke hjælpe. Heller ikke slå symptomerne ned. Det ville 2 piller heler ikke. Tit vil en kur på 5 dage heller ikke være nok, men vil kræve genbehandling.

• #53   23. maj 51# Det kan godt være de ikke direkte tester for det altid, men de gir det bestemt ikke uden de har en Meget god mistanke om det er nødvendigt udfra viden og erfaring og man får det heller ikk bare med hjem og bruge hvis man lige selv vurdere det er nødvendigt, der er ihvertfald blevet strammet op!.. Der skal være en professionel velbegrundet mistanke.. Det er mine erfaringer! Og det vil jeg langt fra sige at A selv ligger for dagen med den måde at bruge det på! Det ville INGEN dyrlæge anbefale af gode grunde!

• #54   23. maj A, om så din teori holder behandler du stadig uden nogen form for reel viden og du VED ikke om du sagtens kunne undgå behandling! Det ville du ret sikkert kunne langt langt de fleste gange (det er trods alt ikke ofte at dårlig mave kræver antibiotika i forhold til hvor mange der har det) og derfor giver du antibiotika hvor det ihvertfald flere af gangene kunne være undgået og derfor er unødvendigt og bidrager til resistens..

• #55   23. maj Pernille, du har helt ret - du og jeg bliver ALDRIG enige om, hvordan man behandler hundes maver smiley Og vi har meget forskellige holdninger til, hvad der er unødvendigt. Jeg kan bare konstatere, at mine hunde har velfungerende maver, men kan fange lidt bøvl en gang om året. Det betyder friske, sunde, raske maver de resterende 362-363 dage om året.

• #56   23. maj A, og? Derfor skal man behandle unødvendigt og bidrage til noget så alvorligt som resistens? Hmm okay, whatever you say my dear..

• Ida og Figo
    mar 2017

#57   24. maj Nu har du jo selv postuleret i denne tråd at du ville give dine hunde zoolac selvom det ikke virker... jeg er med på at det er noget andet end pencillin, men det er da stadig en unødvendig behandling?

• #58   24. maj Det mener jeg ikke nej smiley For hvis det feks er mave tarm betændelse så virker INTET andet end antibiotika på at få det til at stoppe men derfor kan det godt ha en betydning senere hen i forløbet.. Men at du overhovedet kan lave den sammenligning er mig virkelig uforståeligt! Det ene er med til at skabe risistens og dermed STORE problemer hvor probiotics er fuldstændig harmløse og kun er negative for pengepungen alene hvis ikke effekten indfinder sig! Jeg sys der er KÆMPE forskel! Men du sys måske det er okay at bidrage til resistens uden at det reelt er noget der er behov for? :s

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

#59   24. maj # 53
    Jeg forsvarer ikke As måde at bruge antibiotika på. Skriver bare hvad der er mit indtryk og egen erfaring.

"der er ihvertfald blevet strammet op!.."

Det håber jeg da, der er. Jeg synes bare tit jeg hører/læser at så fik katten eller hunden lige et skud antibiotika eller en kur, typisk UDEN at der er testet.

Min egen kat har også fået det to gange. uden test.
    Første gang (nok 7-8 år siden) jawede dyrlægen bare en nål i ham (med convenia) mens han sagde: Han får lige noget antibiotika, for han er lidt rød i halsen smiley

Anden gang var forrige sommer, hvor han (katten altså) pludselig var blevet dårlig og kastede op. Dyrlægen synes vi skulle prøve med antibiotika her og nu.
    Jeg følte mig noget dobbeltmoralsk, men gik straks i gang med antibiotikakur.
    Hans utilpashed og dårlig mave har dog sikkert skyldtes (dengang uopdagede) stofskifteproblemer.

• #60   24. maj Radar, der er da sikkert også forskel på hvor seriøst dyrlægen tager de nye regler men ja, min erfaring er at der er strammet op - ihvertfald de steder jeg kommer (feks fik Mille ikke antibiotika efter operation med hjem - mener heller ikke hun fik da hun blev steriliseret og ej heller da hun fik trukket en rovdyrstand ud - blot eksempler).. Men altså ligemeget om der stadig gives antibiotika uden en konkret diagnose feks (igen det er jo en vurderings sag - For dyrlæger! - som også skal bygges på viden og erfaring) så er der bare lang vej derfra også til det A gør i min verden! Hun har for det første ingen uddannelse i sygdomme som dyrlæger har og ikke samme erfaring.. Plus dyrlæger og læger ALTID siger man skal ta kuren færdig da det ellers bidrager til resistens hvis man stopper når man får det godt igen (plus sygdommen så formentlig kommer igen).. Plus at en enkelt pille næppe hjælper - ellers ville dyrlægen da helt sikkert nøjes med det! Og at nogle dyrlæger måske er for rundhåndet gør da på ingen måde at det er okay bare at gi sit dyr antibiotika når det langt fra er nødvendigt! (kan simpelthen ikke være nødvendigt hver gang som minimum, langt de fleste kommer sig fint uden).. Og hvis det reelt set skulle være nødvendigt er en pille ikke nok.. Jeg synes bare virkelig der er stor forskel på grundlaget dyrlæger kan vælge at gi det på uanset også på at man som privat person gir antibiotika udenom en fagperson og udfra egen hypotese hvor det alligevel ikke har en dyt effekt udover at bidrage til et seriøst problem.. En ting er at man kan gøre det med uskadelige ting så som mælkesyrebakterier, altså prøve sig frem, men det her er trods alt noget mere alvorligt.. Plus, at idag så skal dyrlæger der har stort antibiotika forbrug stå til ansvar for det - der er jo også øget kontrol (og helt sikkert af en årsag)..Må erkende at jeg synes det er absurd at man ikke kan vente og se ligesom alle andre må..

Men, jeg mener så heller ikke grundlæggende at man kan sige at fordi nogle dyrlæger måske er for rundhåndede så er det okay at bidrage til resistens - det er det simpelthen et alt for alvorligt til i min verden.. Og ja, der skal da helt sikkert være dem der er rundhåndede med antibiotika stadigvæk mere end hvad der anbefales..

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

#61   24. maj Pernille - Enten misforstår du mig, eller også misforstår jeg dig.
    Jeg forstår i hvert fald ikke, hvorfor du skriver alt det til mig :-S for JEG mener jo netop IKKE, at det er ok at give antibiotika i flæng.

• #62   24. maj Radar, okay læste det bare lidt som at hvis nogle dyrlæger alligevel er rundhånede med det så kan A vel også agtigt smiley Beklager smiley

• #63   24. maj Ida, iøvrigt så bare fordi zoolac ikke samler afføringen betyder det jo ikke at det ikk kan ha en effekt smiley

• #64   24. maj Jeg tror jeg er lidt med A her.

Jeg har en meget lille hund, som ret hurtigt kan gå fra "nå ja det er bare dårlig mave" til babu babu til dyrlægen fordi LilleHunden er helt slatten.
    - her sætter jeg pris på at min dyrlæge handler med det samme, og ikke skal lave 100 undersøgelser først.
    Hendes lille krop, kan blive så forfærdeligt syg, meget hurtigt.
    Og det ved min dyrlæge.

Med mine 2 andre hunde, er det en anden sag. Her kan der godt være plads til undersøgelser, for de har noget mere at stå imod med.

Dyrlægerne skal se situationen oven fra og vurdere den enkelte hund.

• #65   24. maj Krøllet, men her er det ikke engang en dyrlæge der vurdere.. Det er bare A der hver gang efter 2 dage giver EN pille hvilket alligevel ikke har en reel effekt hvis det er antibiotika krævende..

• #66   24. maj Hmm ja det er da.. Alternativt smiley
    Jeg ville nok ikke vælge sådan en tilgang nej. Så misforstod jeg indlægget.

A har du vendt det med dyrlægen? Og hvad siger de evt?
    Kan det skabe en resistens som kunne være undgået ved en almindelig behandling? Og er du sikker på det overhovedet er pillerne der hjælper, og ikke bare mave bøvlet der går over til af sig selv?

• #67   24. maj Ja, jeg har vendt det med dyrlægen, og han siger at det ikke kan skade - hverken på hunden eller i forhold til resistens. Jeg har i øvrigt også fortalt det til min læge på Skejby, som ikke kunne se noget problem i det, så længe pillerne er egnet til hunde.

Jeg kom hjem den sidste dag inden juleferien for halvandet år siden, og kom bogstaveligt hjem til et overskidt hus, og en schæfer der var SÅ dårlig. Der var lort, blod og slim over alt. Jeg ringede til dyrlægen og forklarede at vi skulle i sommerhus den følgende dag. 2,5 time i bil, og så 5 dage i sommerhus. Jeg fortalte hvilke piller jeg havde hjemme, og han bad mig give hende en pile straks, vente et par timer og give zoolac. Og hvis det var nødvendigt, give hende en pille mere næste morgen. Det var nødvendigt, men efter det var hun ok.

Jeg sparede hunden for en lang køretur med ondt i maven, mange dages diarre (de fleste dyrlæger vil først give antibiotika efter flere dages dårlig mave) og hun fik en god og rask ferie i sommerhus smiley

Jeg tænker at mine hunde på deres tilsammen 16 års levetid, har fået mindre medicin end Pernilles hund har det sidste år. Og sådan er vi så forskellige.

I øvrigt - i forhold til resistens, så er det nok mig der er en af dem her i landet, der får mest penicillin, og dermed en af dem der risikerer at gøre bakterier resistente. I perioder får jeg en penicillinkur om måneden. Af samme grund får jeg de typer, hvor der er mindst risiko for at udvikle resistente bakterier.

• #68   24. maj Undre mig Meget over at din dyrlæge ikke mener det bidrager til resistens og at din dyrlæge mener at både en eller to piller reelt skulle ha en effekt hvis det vitterligt ER behandlingskrævende!

Forskellen er jo så bare at Mille kun har fået medicin når det har været bidende nødvendigt..

• #69   24. maj Men jeg er nu ude af denne tråd, jeg har sagt min mening også er den ikke rigtigt længere smiley

• #70   24. maj Jamen når dyrlægen hsr sagt god for det, så kan jeg godt forstå du gør som du gør smiley hvis det virker, er der jo ingen grund til at ændre det!

Kommentér på:
Den dumme mave

x