{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Skifte fra hvalpefoder til voksenfoder
  • #1   23. jul du kan starte nu, ved at blande det gamle og nye foder, så det bliver en glidende overgang smiley

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

Følgere: 3 Emner: 8 Svar: 322
    #2   23. jul Jeg ville skifte hurtigts muligt nu smiley

• #3   23. jul Jeg ville også bare skifte, min hund er vel at mærke af lille race men jeg skiftede allerede ved 6 måneders-alderen, ingen grund til at være på det i evigheder smiley

• #4   23. jul Vi skifter altid omkring 1-års alderen.

• #5   23. jul Det kan man ikke svare på uden at vide hvad hun er fodret med.
    Hvalpefoder er ikke bare hvalpefoder.
    En Golden Retriever bør fodres med large breed hvalpefoder, for stabil ledudvikling og rolig vækst. Dette er sammensat helt nøjagtigt, og det skal gives frem til 12-18 mdr afhængig af race (giganter er længere tid om at være færdig med den fysiske udvikling).
    Fodrer man med "alm" hvalpefoder med højt fedtindhold og alt for meget energi, risikerer man for hurtig vækst.

• #6   23. jul Skift fra hvalpefoder til voksenfoder når hvalpen stopper med at vokse i højden, det er oftest omkring 6 mdr smiley jeg skifter på en gang, mine hvalpe skal være vænnet til meget masser af forskelligt foder ved 6 mdr så de kan tåle foderskift uden at få problemer, jeg kunne aldrig finde på at bruge kun en slags foder;) og kunne slet ikke drømme om at bruge essentiel, det er det eneste foder samtlige hunde hos mig får mavepine af smiley

• #7   23. jul Nu eller når nuværende foderpose er tom.

• #8   23. jul Jamen hun har fået så meget forskelligt foder, at jeg ikke engang kan huske alt det vi har prøvet. Hun er super kræsen smiley
    Da vi fik hende var der en sæk royal Canin Golden retriever puppy med, men det kunne hun ikke lide. Så prøvede vi essentiels, men det kørte hun hurtigt træt i. Så havde vi en periode med wolfsblut, det var hun helt vild med i starten, men kørte død i det efter en måned eller to. Resten af de forskellige slags foder vi har prøvet kan jeg ikke huske.
    Lige nu kører vi med canislove large breed hvalpefoder med laks og kalkun, men det gider hun simpelthen ikke spise. Men vi fik en foderprøve på voksenfoder med rensdyr med, da vi købte hvalpefoderet, og det med rensdyr eeeeelsker hun. Så det gad jeg virkelig godt at vi kunne skifte over til.

Det er for øvrigt stort set kun om morgenen hun bliver fodret, men det foder står for det meste hele dagen uden hun gider spise det. Om aftenen træner vi, så hendes aftensmad er godbidder, som for det meste består af ziwi peak, Alpha spirit, tørfoder, kylling eller hjemmelavede kødboller.

• #9   23. jul Jeg har skiftet tørfoderet ved 7-8 månedersalderen - fra Large Breed til voksenfoder. Dvs. jeg har fodret halvt med råt, og her har jeg ikke haft mulighed for særlige hvalpekyllingeben, hvalpeoksekød ol. smiley

• #10   23. jul Har I prøvet at fjerne foderet igen, hvis hun ikke spiser op med det samme?
    For mig virker det lidt bizart, at en ung retriever er så kræsen og selektiv smiley

Kan det måske være fordi, hun ved, at hvis hun ikke spiser op af sin mad, så får hun nærmest en fuld ration i godbidder istedet?

• #11   23. jul Foder 1 gang dagligt, til rådighed max 1/2 time og så væk med det, alle hunde spiser når de er sultne og det er ret typisk at hunde “bliver kræsne” omkring 6 mdr, der er de nemlig holdt op med at vokse så kraftigt og går helt af sig selv ned i mængde foder, ejerne ser på posen at hunden skal spise så og så mange gram og begynder så at nøde og kræse for hunden! Kræsenhed og madlede er hermed opstået;)
    Ingen hunde dør af sult hvis de får tilbudt et godt foder!

• #12   23. jul Jeg ser det alt for ofte i pensionen, alt for fede og lade unghunde kommer, medbringende leverpostej eller lignende til at blande i foderet, for ellers vil de ikke spise! Det er så dumt!

• #13   23. jul Skift du bare over smiley Og prøv, hvis hun igen stopper med at spise, at lade det stå 10-15 minutter og fjern det. Servér igen til næste planlagte måltid. Så skal hun nok spise smiley

• #14   23. jul Jeg indrømmer da, at jeg også sagtens selv kan falde i den fælde.
    Huskyerne er generelt lidt småspisende, og specielt Lufkaz er altid til den tynde side, hvor jeg godt kan tage mig selv i, at opgradere både foder og godbidder stille og roligt hen over en periode, for at få foder nok i ham.

Men det ENESTE, der hjælper på hans appetit, er at tage ca 2 uger, hvor han ikke får serveret noget som helst andet end tørfoder, og iøvrigt skal arbejde for det hver gang, enten sammen med mig, eller i snusemåtte, aktivitetsbolde, eller bare som søgning i haven.
    Efter sådan en "kold tyrker", så bliver han nærmest labrador-madglad, når han kommer tilbage til sin normale varierede kost og godbidder smiley

• #15   23. jul Karina - tja, det kan godt være. Men godbidder er en nødvendighed når vi træner, så det kan vi ikke skære fra. Og vi kører med kedelige-gode-mega gode godbidder under hver træning, så når hun gør noget ekstra godt, eller nailer en svær øvelse, så giver det også virkelig god belønning. Nu har jeg lige fjernet hendes (urørte) morgenmad igen, det prøver vi at gøre fremover smiley

Isabelle - Så skifter vi over til voksenfoder smiley det har bare virket som en hel videnskab, hvor alle steder man læser om det, der står der noget forskelligt smiley

Bodil - når du siger at vi kun skal fodre 1 gang dagligt, vil det så sige at vi helt skal stoppe med reelt at fodre hende, og så kun give det som godbidder under træning? Jeg har svært ved at se at vi skal kunne komme op på den mængde under træning, som skal udgøre en helt dags mad.
    For øvrigt giver vi intet i hendes foder, så vi er ikke gået i leverpostejs-fælden. Og hun er meeeeget slank smiley

• #16   23. jul Når jeg kører den der kold-tyrker-stop-med-at-være-kræsen, så er belønningerne også kun tørfoderet.
    Hvis jeg skal være virkelig flink, så får han en anden type tørkost til træningssituation - men ikke noget "guf" smiley
    Jeg MAGTER ikke, at have en så kræsen hund!
    Når vi når længst ud, så kan han spytte både roastbeef, nystegt kylling og ren oksepølse ud, når vi skal træne, og det går jo altså ikke smiley

• #17   23. jul Når jeg skriver foder en gang dagligt så mener jeg foder ikke belønning til træning smiley mine hunde får serveret en skål foder hver morgen, de får belønninger i løbet af dagen i forbindelse med træning;) det regner jeg ikke hverken fra eller til smiley
    Er hunden tyk man man måle af hver morgen hvad der max skal spises og så bruge af det som belønning i løbet af dagen og give resten til aften smiley
    Reelt er der ikke ret mange unghunde som er tynde hvis de ikke vil spise, jeg har faktisk aldrig set nogen, unghunde skal være tynde, man skal kunne se tydelig talje og kunne mærke ribben tydeligt uden at skulle masse smiley

• #18   23. jul Jeg forstår ikke den der med at have mad stående i flere timer eller halve dage, men når det er sagt har jeg selvfølgelig heller ikke selv haft en kræsen hund smiley
    Jeg ville, som de andre, bare fjerne foderet hvis hun ikke gider spise. Jeg ville ikke holde ud at se en hund gå fra foderet, så er det bare slut. Umi har ingen madskål og bliver aldrig "reelt fodret" som du siger, vi bruger alt tørfoderet i løbet af dagen på gåture, som godbidder, til træning osv. Ikke for at sige at det er sådan man skal gøre, bare at hunden ikke dør af det.

Jeg ville være konsekvent og hvis ikke hun gider foderet om morgenen, så kan hun få det tilbudt senere til en træningssession. Også af hensyn til dig selv - det er eddermame træls at se på en hund der afviser foderet smiley

• #19   23. jul Ja, der står noget forskelligt rundt omkring, fordi ikke to slags foder er ens. Der findes ikke én rettesnor der passer alle hunde.
    Små racer kan skifte foder, når de har fuld højde. Store racer skal have en særlig sammensætning af calcium og fosfor frem til de er helt færdige med at vokse (og ikke kun i højden).
    Jeg har set SÅ mange hunde med skæve ben, drejede poter og ranglede kroppe, fordi de fodres forkert.
    Du kan tage fat i det firma, der har produceret det foder, du gerne vil bruge, og få vejledning der.
    Essential skriver alt på deres hjemmeside.

Når det er sagt, så ligger årsagen til flere af jeres udfordringer hos dig. Det der med at have foder stående hele dagen, er en dårlig ide. Giv mad morgen og aften - spiser man ikke, så tag det væk og tilbyd først igen ved næste måltid. Ingen raske hunde sulter sig selv, og det er naturligt at appetitten er mindre om sommeren, hvor hunden ikke bruger lige så meget energi på bevægelse grundet varmen.

• #20   23. jul Jeg skifter / har skiftet, når mine hunde var 15 måneder.

Jeg fodrer med RC og det er så den variant, der hedder large breed junior .. det har fungeret fint her.

Kommentér på:
Skifte fra hvalpefoder til voksenfoder

x