{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
556 visninger | Oprettet:

Hvilken nationalitet? {{forumTopicSubject}}

Da første overskrift (Politiken) ramte mig, handlede den om en dansker, der havde skudt fem mennesker med bue og pil i Norge.
Åh de stakkels mennesker og deres pårørende smiley

Men hvorfor i alverden tager en dansker til Norge for at skyde mennesker - og så med bue og pil? smiley

Så kom denne:

"Sigtet dansker er konverteret til islam".

Det fik mig ikke til at forstå en døjt mere - nærmest mindre. Hvad i alverden har en dansk konvertit mod NORDMÆND? smiley

Så var det, at jeg læste, at manden har en norsk far og en dansk mor. Sidstnævnte giver ham dansk statsborgerskab, selv om han er født og opvokset i Norge. Om han - denne dansker - nogensinde har sat sine ben i Danmark ved Politiken ikke.

Lidt over 12 skifter manden så identitet:

"Det ved vi om 37-årig norsk gerningsmand" (stadig Politiken)

Danskeren er blevet norsk!

Jeg kom til at tænke på de mange debatter om, hvordan vi skal omtale ikke etniske danskere.
Jeg kom til at tænke på den voldsomme forargelse fra diverse - også i Politiken - hvis nogen kommer til at kalde en fx somalisk knægt, der taler dansk og er opvokset i Danmark, for noget som helst andet end dansker - uanset statsborgerskab smiley smiley

Kommentarer på:  Hvilken nationalitet?
  • #1   14. okt Jeg glemte lige:

Hvad siger I?

Hvornår er man dansker, norsker, somalier osv?

Handler det om, hvor man er født? Om man taler sproget? Hvor længe man har været i landet?

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

Følgere: 6 Emner: 48 Svar: 1.100
    #2   14. okt Det ville være nemmere hvis man bare blev betegnet som menneske - så var alle på lige fod.

Også istedet for at div. Blade nævner med tro/herkomst/what ever, så faktisk kommer med et reelt grundlag.

De skriver han er konverteret til islam, BOM, så er der allerede et skjult "argument".

Religion/land/farve har sjældent noget med sagen at gøre, og derfor i min optik også fuldstændig ligegyldigt. Men det er en nem måde at få folk til tasterne på, og det giver klik.

• #3   14. okt Hvilken nationalitet man har afhænger vel af hvad man selv føler sig som - længere er den vel ikke. Jeg føler mig dansk det meste af tiden trods indhold af roma.

• #4   14. okt AT, religion kan i høj grad være relevant, i forhold til motivet bag. Hvis en gerningsmand er muslim, er der (alt andet lige) en større risiko for, at et angreb er begrundet i hellig krig, nedkæmpelse af vantro og i Allahs navn. Hvis en flok ofre er jøder, er der en større risiko for at gerningsmanden har holdninger, der hælder mod nazisme. I forhold til straffen, er det relevant om der er tale om en gal mands værk, eller om der er tale om terror.

Nationalitet er dét der står i ens pas. Det er der man i sidste ende lander, hvis ingen andre vil have én smiley Ligesom det køn man er registreret med, er det køn man betegnes som (med mindre man juridisk skifter køn - ligesom man kan skifte statsborgerskab).

Om folk identificerer sig som det ene eller andet, både hvad angår køn og nationalitet, kommer ikke udgangspunktet ved.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

Følgere: 6 Emner: 48 Svar: 1.100
    #5   14. okt A: ja det KAN være relevant. Men hvis et angreb ikke er foretaget på baggrund af religion, eller man ikke kender baggrunden, så bør religion ikke involveres mener jeg, da det tydeligvis er det eneste mange læser.

• #6   14. okt Men det ér jo netop relevant, når man taler terror og hadforbrydelser. Som (heldigvis) straffes hårdere.

Og med al respekt, så er folk som denne fyr, Breivik og mange andre, ikke et “menneske på lige fod med alle andre”. De er vrede, forsmåede, bitre monstre.

• #7   14. okt I masser af tilfælge er nationalitet ikke relevant - som fx i dette med den norske dansker/danske norske konvertit. Her finder jeg det lidt "pudsigt", at Politiken nævner nationaliteten, hvilket avisen generelt ikke gør, hvis gerningsmanden er af anden etnicitet end dansk.

Jeg er slet ikke i tvivl om, at Politiken skriver "dansker" for at få folk til at læse artiklerne.

- Og ja. Både nationalitet og religion er jævnligt relevante.

• #8   14. okt Hvis han havde fået en nobelspris, ville han være dansk?
    I det her tilfælde kan man vidst ikke skyde skylden på vores system, men mon ikke vi har samme problem med farlige psygisk syge?

• #9   14. okt Jeg vil mene at når man er født og opvokset i Norge og har boet der hele sit liv, så er man norsk.

At han så tilfældigvis har en dansk mor og dobbelt statsborgerskab syntes jeg faktisk er irrelevant.

Jeg forstår slet ikke hvorfor medierne går op i at han har det statsborgerskab.

Min kærestes faster har i mange år boet i Sverige og arbejdet i Danmark, hende og hendes kæreste/kone (ved ved ikke om de er gift, men det er også irrelevant) valgte at få et svensk statsborgerskab også, men det gjorde dem ikke svenske.

De er nu flyttet tilbage til Danmark, men har stadig dobbelt statsborgerskab. Men de er stadig danske og ikke svenske.

• #10   14. okt Hvis han er født og opvokset i Norge føler han sig jo nok som nordmand selvom han har dansk statsborgerskab.
    Efter min mening lyder han seriøs psykisk syg fremfor terrorist. Forældre og naboer er jo bange for ham og han har opført sig vanvittigt og truende flere gange.

• #11   15. okt Det her er vist et af de tilfælde hvor jeg tror at nationalitet og religion er totatl ligegyldigt. Det handler vist om en mand, der ikke fungere helt normalt i hovedet og som man nok ikke bør have 'gående løs'.

Kommentér på:
Hvilken nationalitet?

x