{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Sunde katteracer
  • #1   21. maj Perseren kan umuligt være sund med den korte næse...

• #2   21. maj Nej jeg tænker den og de store som skovkat og Maine coon må være i usund- enden. Men mange af de andre har jeg ikke rigtig nogen ide om. Tænker sådan en som Europe er sund

• #3   21. maj Europé er rimelig sund. Der er noget med A og B blod man skal være opmærksom på hvis man vil opdrætte

• #4   21. maj Vi har Tyrkisk Van, som er en af de større racer, og blandt de sundeste. Men det er heller ikke en særlig populær race, og det er altid en fordel. smiley

• #5   21. maj Vores huskat fik uhelbredelig kræft kun 8 år gammel, og hun havde en lidelse hvor tænderne “æder” sig selv. Så huskat er i al fald ikke den sundeste nødvendigvis. Gårdkattene her som også er huskatte er født samme år som vores Mimi og er nu 12 år+ år, så det kan svinge.

• #6   21. maj Nu er huskat ikke ligefrem en race, men vores Indi-Bob er i hvert fald noget af det sundeste! Han har været og få sine vacciner de gange han har skulle det (og er selvfølgelig blevet kastereret), og det har været de eneste gange han har været til dyrlægen i de fire år han har levet smiley

Han har aldrig fejlet noget, og har så fine bisser.

• #8   21. maj Jeg opdrættede smoke og cameo Perser og Exotic omkring 25 år, og var den første som havde Exotic i Danmark.
    Min den ældste blev 21 år, og ingen af dem havde sundhedsproblemer, hellere ikke mine killinger.
    Jeg fik et par hankatte hjem fra USA, den første var godt nok dyr, han kostede 50.000 kr.
    I en anden tråd undrede man sig over at en kat kunne koste 75.000 kr. og det er da også mange penge, men jeg havde pengene hjem igen efter to kuld. Jeg kunne også have fået en god skilling ved at sælge parringer, hvilket jeg ikke gjorde på grund af smitsomme sygdomme.
    Billedet er af den første jeg fik hjem Fra USA.

profilbillede
  • #9   21. maj Vi fik Russia Blues for 22 år siden. Fik et kuld og den ene, (vi har kontakt med) er lige død 20 år gammel.
    De katte fejlede aldrig noget. Habde 4 på et tidspunkt. Der er sig stødt lidelser til nu, som der testes for. Måske de først er opdaget senere.

Nu har vi en Siameser. Hun er 2,5 år og der har ldrig været noget med hende. Hun blev købt som avls/udstillingskat, men det har vi droppet pga Corona. Fantastisk intelligent kat. Sådan hunde-agtig. Jeg har på fornemmelsen at de er ret sunde. Opdrætter fik øjenlyst inden vi hentede Maidu.
    Jeps hun kostede Ca det samme som en hvalp. Latte opdrættere har jo samme udgifter som hundeopdrættere og er ligeså seriøse. I øvrigt lever mange katte længere end hunde. Jeg synes ikke det er dyrt.

• #10   21. maj Jeg havde også en Devon Rex, den var nu også sund og rask.
    Mange synes at de er tude grimme, men de er bare super lækker at røre ved, kan slet ikke beskrive hvor lækker de er at røre ved, lidt som det blødeste fløjl.
    Men den var mange gange ved at deive mig til vanvid fordi den snakkede konstant.

• #11   21. maj Åh vi talte om både Devon og Cornish, men vi fik at vide fra en opdrætter, at de skulle være temmelig kuldskær.
    De er SÅ fine begge racer smiley

• #12   21. maj Louise, min var nu ikke særlig kuldeskær, og jeg har det ikke særlig varmt.
    Men de er meget varme at røre ved.
    Har du prøvet at røre ved en?

• #13   21. maj Og en virkelig god ting hos Perserne er, at der findes linjer der ikke strinter, og de linjer havde jeg, så min hankat gik frit i hele huset.

• #14   21. maj Ja det gjorde vi ofte når vi udstille de vores russere.
    De er nemlig super lækre.

• #15   21. maj Jeg var ofte steward da jeg var i "udstillings verden" to gange gik jeg med blandt andet Britisk korthår, og det var både første gang, anden gang og sidste gang.
    Jeg ved ikke, om de er særlig sunde, men det var nogle lede sataner. Rigtig mange både kradsede og bed når man skulle have dem ud af buret, mine arme lignede tatar når jeg var færdig. Der var endda nogle få som ikke blev bedømt fordi vi ikke kunne få dem ud af buret.

• #16   22. maj Jeg har haft en bengaler, det må være en sund race. Dog mener jeg, at nogle bengalere har en tendens til lungebetændelse.

• Isabelle
    Isabelle Hjælpe-administrator

Følger: 13 Følgere: 284 Hunde: 4 Emner: 551 Svar: 25.370
    #17   22. maj "Og en virkelig god ting hos Perserne er, at der findes linjer der ikke strinter, og de linjer havde jeg, så min hankat gik frit i hele huset."

Mener du at de fleste hankatte strinter indendørs? Jeg spørger, fordi jeg aldrig har oplevet dette hos mine hankatte.

• #18   22. maj Fertile hankatte har det med at strinte alle steder.

• Isabelle
    Isabelle Hjælpe-administrator

Følger: 13 Følgere: 284 Hunde: 4 Emner: 551 Svar: 25.370
    #19   22. maj Hmm. Måske har mine hankatte ikke nået at gå i gang med den slags, før de blev neutraliserede (da de var 9 - 12 måneder gamle, såvidt jeg lige husker) smiley

• #20   22. maj Anne Julie sagde det. smiley

• #21   22. maj Er der egentlig nogen trælse bivirkninger forbundet med tidlig neutralisering af katte?
    Jeg kendte en opdrætter af Main coon, og hendes killinger blev neutraliseret inden de flyttede hjemmefra som 12 ugers ( Dem der blev solgt til folk der ikke ville avle). Og jeg mener det er en rimelig alminde praksis.

• #22   22. maj Det er bedre at neutralisere hvis man ikke vil avle..

fertile katte har det med at strinte og hunkatte kan være helt ulidelige når de er i løbetid.

• #23   22. maj Ja, det er jeg med på. Det er heller ikke det spørgsmålet gik på....

• NHG
    NHG Tilmeldt:
    maj 2016

Følger: 9 Emner: 10 Svar: 155
    #24   22. maj Ingen bivirkninger ved tidlig neutralisering, så vidt jeg kender til.
    Tværtimod tåler små killinger narkosen langt bedre end store killinger/voksne katte og de kommer sig meget hurtigere over den.

• #25   23. maj Siameser og Orientaler skal testes for PRA. Og de har tendens til FORL. Ellers kender jeg ikke til sygdomme.

Bengaler er en hybrid race, der har et aktivitetsniveau, som de færreste har plads til, at de kan udleve, med mindre der er indhegnet have. Individuelle forskelle forekommer.

Devon og Cornish er relativt sunde men må ikke have pelsløse pletter. Cornish hankatte kan være utrolig temperamentsfulde overfor andre katte og hunde.

Norsk Skovkat har en ting, de skal testes for, men det forekommer stort set ikke længere i racen, da individerne er sorteret fra

Maine Coon skal være testet for HCM, SMA og Pk-def. Men de fleste i avlen er af linjer, der er testede i mange generationer bagud.

Det med strintende hankatte. Jeg har pt 3 fertile drenge. En strinter. Men det gjorde hans bedstefar også. Så det ligger mere til linjer end en generel tendens. Iøvrigt kan Siameser og Orientaler også finde på at strinte, selvom de er neutraliseret.

FORL, HCM og HD forekommer iøvrigt ved en lang række racer.

Huskatte har tendens til HCM, og de testes ikke. Det er mere bekymrende end ved dem, der faktisk testes.

• #26   23. maj #25: Jamen du har helt ret, bengaleren er en kat på duracel, vel at mærke batterier, der åbenbart lader op ved aktivitet smiley

Min bengaler var verdens lækreste kat, hun nød i den grad det frie liv hos os, og hun var vild med vores maltesere, og især hvalpene smiley

Men bengaleren er en meget speciel kat, som de fleste hjem slet ikke kan rumme.

• #27   23. maj Susanne, tester man slet ikke for leukæmi inden avl ?
    Og ved du, hvordan det ser ud med leukæmi og FIP hos huskatte ?

• #28   23. maj Og Persere og Exotic skal vist testes for PKD, det startede man med da jeg stoppede.
    Om de stadig skal testes eller om man har fået avlet sig ud af det i dag ved jeg ikke.

• #29   23. maj Anni, jeg ved desværre ikke, om der testes for leukæmi.
    Andre racer testes jo for andre ting, men jeg har ikke styr på alle racer. Jeg ved at avlskatte indenfor Britten og Perser får testet for blodtype.

• #30   23. maj Ok, tænkte at du måske vidste hvor slemt det stod til med leukæmi og fip hos huskatte e, som jo render frit og kan smitte hinanden

• #31   23. maj Jeg kan ikke rigtig bidrage med noget her, men ville gerne høre specifikt til Abyssiner/Somali. Hvordan ligger det til med deres sundhed generelt?

• #32   23. maj Anni, problemet med mange huskatte er, at de aflives, når de er syge. De bliver sjældent obduceret for at få den nøjagtige diagnose. Men huskatte er bestemt ikke mindre syge.

Hellig Birma er faktisk en af de racer med flest FIP tilfælde, som er konstanteret ved dyrlægen. Men FIP kan helbredes, hvis katten diagnosticeres i tide.

• #33   23. maj Persere bliver testet for PKD i dag. De sidste 2 af mine exo'er blev aflivet på grund af næsten ikke eksisterende nyrefunktion. Og det gik hurtigt. På trods af medicin og nyrediæyy var de begge væk inden for 2 måneder. De blev 12 og 8 år.
    De har i øvrigt osse tandproblemer, ihvertfald nogle af linjerne.
    Mine egne havde ikke de store problemer og blev alle omkring 15 år.
    Jeg havde en veninde der var kattedyrlæge og hun sagde at hun tjente godt på perserne

• #34   23. maj Jeg har aldrig haft problemer med mine, hellere ikke tandproblemer.
    Min den ældste blev 21 år, stadig sund og rask, men blev senil, hvilket blandt andet medførte urenlughed, så hun blev aflivet.

• #35   25. maj en blandet vestjysk bondekat dem man får gratis smiley 15 år indtil videre.

Kommentér på:
Sunde katteracer

x