{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.003 visninger | Oprettet:

Drengenavne til baby {{forumTopicSubject}}

Hej HG folket smiley
Da jeg venter en baby dreng til Juli, og har søgt nettet igennem, men stadig mangler flere navne at vælge imellem spørger jeg nu jer smiley
Vi har nogle krav til navnet;
1. Skal kunne fungere både på dansk og på engelsk.
2. Helst unikt - ikke så udbredt.

De navne vi har fundet indtil videre er:
Jax og Xander

Kommentarer på:  Drengenavne til baby
  • Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 9 Emner: 6 Svar: 2.097
    #1   23. maj Adam
    Janus
    Liam
    Mick
    Mike

• #2   23. maj Julius
    Kain
    Noel
    Noah
    Matheo

• #3   23. maj Jax er ikke godkendt navn, ikke medmindre man putter Ronaldo foran smiley

https://familieretshuset.dk/navne/navne/godkendte-fornavne

profilbillede
  • #4   23. maj Man kan heldigvis søge om at få navne godkendt

• #5   23. maj Kan se Jachs er godkendt smiley

• #6   23. maj Kaz
    August
    Haze
    September
    Arden
    Flynn
    Flint
    Felix
    Zephyr
    Spencer
    Wesley
    Rowan
    Nathaniel
    Ethan
    Travis
    Kieran
    Lucian
    Eugene
    Badger
    Archie
    Conrad
    Derek
    Ferdinand

Er selv i gang med at forsøge at finde et navn til mig selv og har ca de samme krav.. Det her er de navne fra min liste der også passer til jeres krav smiley

• #7   23. maj Cairn, Cassius, Caspian, Devon, Echo, Aves, Oak, Cedar, Fern, Braven, Kye og Kite er også gode navne imo

• #8   23. maj Tak! Der er en masse navne jeg lige skal remse op for manden, han er jo nød til at godkende også smiley

Både Liam og Felix er på vores 'måske liste', manden er bare mest til Jax og Xander smiley

• #9   23. maj Bumle:
    Lige det jeg søgte. De er meget unikke smiley

• #10   23. maj Frk. Jensen:
    Jax er godkendt i to udgaver

profilbillede
  • #11   23. maj Axel .... er der kun 2775 der hedder

• #12   23. maj *Ronaldojax*... smiley Stakkels barn.
    Verden er rigeligt svær at være i. Man kan godt som forælder tænke over at stille sit barn bedst muligt. Et navn, der ikke er mobbegrundlag, og som samtidig er til at udtale og stave for barnet, må være førsteprioritet smiley

• #13   23. maj Michella - underligt den ikke viste dem ved mig smiley

• #14   23. maj Den her tråd slår en gennemsnitlig "open mic aften".
    Tak! smiley

• #15   24. maj Vores ældste søn hedder Tim.

Mange af de andre meget brugte navne passede bare ikke til ham, og ja vi havde også lavet en liste. Den blev smidt væk da drengen var født. Ved nummer to havde vi ingen liste og blev lynhurtigt enige om navnet.

• #16   24. maj Mick, Mike, Nick, Liam, Noah, Jack, Chris, Lucas og Sebastian er den lige vej ind i kommunernes familieafdelinger smiley De står vel for omkring 75% af sagerne, og er nutidens svar på Brian, Kenneth og Johnny.

• #17   24. maj Nu er jeg jo en gammel tante, så det har måske noget at sige. Men altså jeg synes der er gået inflation i "specielle/gakkede " navne, og jeg har ikke ord for hvor kikset jeg synes fx "Zephyr Hansen" ville være. *lol*

Børn blive hverken mere eller mindre specielle af at have et specielt navn.

• #18   24. maj Felix er ikke unikt. Der går 5 på yngste trinet på min søns skole

• #19   24. maj Xander er heller ikke specielt unikt; det er et af de 'specielle' navne, der er i hastig fremmarch smiley Det er et navn hvor man skal være forberedt på hele tiden at skulle sige 'Nej, det staves med X' smiley
    Et navn skal vel hellere passe til det barn det gives end være super specielt og helt unikt? Vi har et par unger i familien, der har fået 'specielle' navne, der skulle kunne bruges på to sprog. De er endt med nogle navne som ingen kan stave til. Det kunne ungerne heller ikke selv før de havde gået i skole i et par år. Deres bedsteforældre som ikke taler engelsk kan slet ikke sige navnene. De hedder aldrig andet end deres noget mere almindeligt lydende kælenavne og mange kender slet ikke deres rigtige navne.
    Det der med at danskere tror at det er vigtigt at give ungerne navne som også kan udtalels på engelsk er forøvrigt sådan lidt tosset - og det virker som et ret dansk fænomen. Jeg arbejder sammen med folk fra USA, Ungarn, Indien, Belgien, Italien, Kina, Japan, Spanien, Grækenland, Tykiet osv osv. Det med navne finder vi ud af og de kan sagtens udtale navne som Mette, Jørgen og Søren. Lige så vel som jeg kan lære at udtale Anurahda, Malathi, Xi, Miaky, Alejandro, Jaime, Nafsika, Kadrye osv.
    I mange andre kulturer synes man det vigtigste med navne er at de afspejler den kultur og familietradition de kommer af. I Danmark lider vi af den underlige opfattelse at vores navne ikke er 'gode' nok.
    Desuden er der altså virkelig mange universielle navne, der kan bruges på rigtig mange sprog uden at nogen bedsteforældre brækker tungerne og stavningen vil blive et evigt issue.
    Jeg har et navn, der er en massebetegnelse for piger født først i 1970'erne. Jeg er helt OK med det. Når jeg rejser ud i verden på konferencer er det et ret unikt navn smiley

• Isabelle
    Isabelle Hjælpe-administrator

Følger: 13 Følgere: 284 Hunde: 4 Emner: 551 Svar: 25.370
    #20   24. maj Som nævnt i en anden tråd ville jeg VIRKELIG gerne have heddet noget helt almindeligt som barn. At have et navn ingen kendte eller kunne stave til var faktisk ikke vildt fedt. OK - i dag er det mere almindeligt, at forældre finder på alternative navne end i 50-60'erne, så måske er Aves Fern Braven fint nok at hedde i dagens Danmark. Man kan så også skabe sit helt eget efternavn, hvis det med navnet skal være helt gennemført smiley

• #21   24. maj Må lige komme med noget om navne .... ( det er godt nok om en hund )
    En bekendt købte en hund for 6 -7 år siden .... og den skulle bestemt hedde Ronaldo ( efter fodboldspilleren )
    Senere fandt de ud af , at de slet ikke kunne lide Ronaldo ( fodboldspilleren ) mere og synes han var " hoven og dum " ................. Så nu hedder hunden kun "Nalle " smiley smiley smiley

Så pas på , hvad I kalder Jeres børn .... det kan gå helt galt .... smiley smiley

• #22   24. maj Jeg var den eneste i klassen, der havde 7 bogstaver i mit navn. Jeg hadede gækkebreve.

Vil børn drille, finder de noget at drille med. Min yngste hedder Jesper. Da de ikke kunne drille ham med det, blev det hans røde hår, der blev et emne. Gingerhead, Jordbærhjelm osv.

• #23   24. maj Jeps - børn finder altid på noget hvis de vil drille. Jeg hedder også Marie. Gæt hvad jeg blev kaldt da læreren havde læst en bog højt for os der hed 'Tude Marie' smiley Det passede så ikke særlig godt og blev heldigvis forholdsvist hurtigt droppet igen smiley

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

Hunde: 1 Svar: 133
    #24   24. maj Hunter hvis ellers efternavnet passer til. Hunter Hansen lyder ikke helt så smart smiley

• #25   24. maj Sander og Liam er virkelig på vej til at blive næste generations Brian og Johnny.

Og så vil jeg virkelig slå et slag for at give barnet et navn, det ikke skal stave hver gang. Fint at det skal være unikt og alt det der, men lad være med at tage et “almindeligt” navn og give det en unik stavemåde. Det er kun til bøvl resten af jeres og barnets liv.
    Fx er Julie godkendt til at kunne staves på otte forskellige måder smiley
    Vi havde Atlas på vores liste - det var vist det mest specielle. Vi endte med Thor, som er absolut svært på engelsk, og alle udlændinge tror, at vi har opkaldt ham efter superhelten smiley

• #26   24. maj Jens, Niels, Hans fx, gode danske navne som alle kan lære at udtale og som barnet kan stave til smiley specielt er det jo også, der er ikke voldsomt mange af dem mere

• #27   24. maj Altså, jeg har et navn (Astrid) som JEG ikke kan udtale ordentligt på engelsk, og som en der snakker utroligt meget med folk på engelsk, er det altså skude irriterende ikke at kunne sige sig eget navn..
    At jeg så også sidder midt i ikke at føle mig som det køn jeg er født, føles det bare rarere at finde et navn jeg vil være i stand til at bruge både på engelsk og på dansk.

Hele min søskendeflok har navne som er svære at udtale på engelsk, og det er altså bare lidt irriterende i vores alder, hvor engelsk bliver brugt hele tiden også udenfor arbejde osv

Så ja, navnene på min liste er alternative, men de er altså stadig velovervejede.

• #28   24. maj Marley smiley

• #29   24. maj selvom man synes man vælger lidt simple navne, så kan det med stavemåden komme bag på en .. mine 3 drengebørnebørn hedder Hugo, Walter (flere stavemåder) og Philip (også flere) .. forældre fik ikke rigtig lige tænkt over lige den udfordring i farten .

jeg har selv et mellemnavn der altid skal staves, af samme grund bruger jeg det sjældent...

fik jeg søn i dag tror jeg det blev en Marius eller en Magnus ...

• #30   24. maj Ved min datter valgte vi at stave hendes navn(e) som de lyder..

Dejlig nemt..

Jeg har en overgang heddet Østerbye til efternavn, men det udtales uden e, så det endte med jeg nærmest hed Østerbye med e til sidst ??

Da det var min stedfars navn, slettede jeg det og hedder nu det jeg er døbt til at hedde smiley

• #31   24. maj Uanset hvilket sprog man taler, så udtales dit navn, som det altid har gjort. Jeg hedder Søren, udtalt på dansk, også når jeg snakker med engelsk- eller tysksprogede. Det andet der er sgu for prætentiøst til min smag.

• #32   24. maj Vores ældste (17 år) skulle hedde Valdemar. Det var der ikke rigtig nogle der hed det dengang. Vi vægte derfor at mixe det lidt specielle navn med et almindeligt, så han senere selv kunne vælge. Han hedder derfor Peter Valdemar.
    Det samme gjorde sig egentlig gældende for nr 2 (nu 15 år). Han hedder Christian August. Ingen hed August dengang. Ved 3. søn (11 år) gjorde vi det samme. Han hedder Svend Julius.
    Nu hedder alle Valdemar og August. Stadig ikke så mange med navnet Julius.
    Men ja tænk over det. Det er absolut ikke sjovt at hedde det samme som 4 andre drenge i klassen, men jeg tror heller ikke det er sjovt at hedde noget virkelig anderledes.
    Skulle jeg have haft endnu et barn (søn), så skulle han hedde Dirch tror jeg.

• #33   24. maj Vi havde 5 Brian i klassen og 2 Jette. smiley

• #34   24. maj Jeg synes Philip er et smukt drengenavn. Og internationalt.

Min nevø hedder Elias, og det er for mig sådan et elver-navn, sådan lyst og svævende. Og min nevø er sådan en Stig Tøfting-type, og Elias er helt forkert smiley

Nu skal jeg ikke have børn, men hvis jeg skulle, ville jeg vælge et par navne ud, og så se hvad der passer, når barnet kom.

• #35   24. maj Min ene nevø hedder August - August forældre troede at de var meget unikke, men det viste sig så at der faktisk var flere i deres bekendtskabskreds som kaldte deres drenge August lige, og der går vist også een til i August's børnehave som han deler navn med.
    Den næste nevø der kommer skal hedde Hans - det er der vist ikke så mange der hedder.

Jeg går lidt og håber på at nogen begynder at kalde deres drenge for Mogens igen.
    Eller Ejvind - jeg kender kun til een ung mand der hedder Ejvind.

• #36   24. maj Jeg hader at Anker er blevet populært igen smiley

Og så elsker jeg at grønlændere (ja, jeg generaliserer) tit kalder deres børn for meget danske navne, Hans Børge eller sådan noget, og så et grønlandsk efternavn smiley

Jeg gik i øvrigt i gymnasie med en fyr, hvis forældre var kommet hertil som tyrkiske gæstearbejdere. Han var født kort efter de kom til Danmark, og de døbte ham Bent smiley

• #37   24. maj Jeg havde egentlig tænkt mig at jeg skulle have en Cardigan, og han skulle hedde Mogens - efter min morfar, jeg er vild med navnet Mogens smiley

Det er ret cool som mange grønlændere vælger mere danske navne end der bruges her i landet. Så helt enig Anne, det elsker jeg også smiley

• #38   24. maj Jeg overvejede faktisk at få nyt navn (til ære for min oldemor) da jeg blev voksendøbt sidste år, men det gik lige lovligt stærkt til at jeg kunne nå at tænke ordentligt over det.

• #39   24. maj Nu er det godt nok maaaaange år siden jeg fik mine børn ..... men jeg kan stadig godt lide " lyse " navne til børn , som også passer til voksne . ..... Derfor er der .... i ... i mine børns navne.
    Vibeke ....... født i 1963
    Birgitte ...... født i 1964
    Martin ....... født i 1971
    Ninna ........ født i 1975.

Woooow .... jeg sidder lige og opdager jeg er GAMMEL .... smiley smiley smiley smiley .... Min ældste datter bliver 60 år næste år .. smiley

• #40   24. maj Jeg skulle have heddet Birgitte..Det er jeg glad for, at jeg ikke gør. smiley

• #41   24. maj Jeg skulle have heddet Nikolaj eller Kasper. Det var vist godt det ikke blev aktuelt..

• #42   24. maj Jeg skulle have heddet Lykke, og med Juul til efternavn er det vidst meget godt at det ikke blev til det smiley

• Isabelle

#43   24. maj Min far ville have, at jeg skulle hedde Monica - men så var min mor bange for, at jeg ville blive drillet med harMonica.
    Jeg blev ikke drillet med mit anderledes navn. Det var bare irriterende smiley
    - Og hvis så bare forældrene havde valgt den spanske stavemåde - Isabel. Så havde navnet været til at stave, og jeg var ikke blevet kaldt IsabelLE eller IsabelLA smiley

Mine tre unger har navne, der hurtigt blev temmelig almindelige - og åbenbart belastet for den yngstes vedkommende smiley smiley
    Cecilie - 1978
    David - 1981
    Sebastian - 1987

• #44   25. maj Jeg har det meget blandet med de der specielle navne. Måske fordi det som barn kan være svært og til tider træls, men som voksen kan jeg godt lide det, dog ikke når jeg skal forsøge at udtale andres anderledes navne smiley

Mit navn er ikke som sådan specielt, selvom jeg ikke rigtig kendte andre som barn med samme navn, og sjældent møder folk der staver det som jeg gør. Man skulle tro at mine forældre gjorde mig en tjeneste, da de kaldte mig Solvej og ikke Solveig/Solvejg, for det er da nemt at stave. MEN INGEN kan finde ud af at stave det! selv når de vitterligt har det på en mail eller lign, så staver de det stort set altid forkert!
    Det er faktisk ret irriterende, for det burde jo være lige til højrebenet hvordan mit navn staves.
    Mine forældre overvejede også Lærke, og selvom det er et flot navn, så passer det ikke til mig. Solvej gør, selvom jeg ikke altid har elsket det. Jeg er dog ikke blevet drillet ret meget pga. mit navn, den eneste jeg kan huske er Skolevej. Den var irriterende, men der var kun en der gjorde det.
    Ellers er det mest at folk altid har en vittig kommentar, men jeg ved de mener det godt. F.eks. en dag jeg kom tilbage på efterskolen efter at have været syg, og min forstander sagde: Så skinner solen på vores vej igen.. Når man er teenager, og man hører kommentarer som den ofte, så bliver man lidt træt af dem. I dag er det en af de minder der gør mig glad, men dengang var det bare irriterende.

Jeg har en søster der hedder Michela, det er der heller ingen der kan finde ud af, men jeg synes det er sådan et smukt navn, og kan langt bedre lide det end Michaela eller hvordan man nu staver det. smiley

Jeg har også en bror der hedder Heino, og inden jeg hørte om komikeren, tror jeg ikke at jeg havde hørt om andre der hed det, Heine og Heinz men ikke Heino.

Så særlige navne er smukke, og så må man jo diskutere med sig selv, om man vil lade barnet hade det, og forhåbentligt komme til at elske det som voksen. Eller om man vil finde et lidt mindre specielt navn, men som der måske heller ikke er mange der hedder. Man behøver jo måske ikke lige kalde sit barn for Panda (ja det må man godt, åbenbart), men i en verden, hvor jeg oplever at mange vil have specielle navne, for at have dem. Er det måske i virkeligheden de mest almindelige og ældre navne der er færrest af, og som er særlige.

Jeg har ikke børn, men hvis jeg skulle have børn, ville jeg opkalde dem, ikke nødvendigvis direkte, men så det mindede om. Min mor hedder Ellen Marie, Så en datter kunne hedde Emily Marie. Eller Johannes/Johanne efter en anden i familien smiley
    Så ville jeg egentligt nok være ligeglad med om der var 10 der hed det, for det ville stadig være særligt for mig.

Jeg er i øvrigt enig med Søren, ens navn er det samme på alle sprog, ellers ville jeg jo pludselig hedde Sunway og det gør jeg altså ikke smiley Jeg har dog nogle bekendte jeg af og til spiller computer med, som kalder mig Sunshine eller Sunny, når vi snakker engelsk. Jeg kan godt lide det, jeg har aldrig rigtig haft et kælenavn smiley
    Generelt finder man jo nok løsninger på det internationale hvis det er nødvendigt.

• #45   25. maj Solvej er da et fint gammel nordisk navn smiley Den oprindelige stavemåde er Solveig. Sol kan betyde sol, solfarvet eller hjem. Veig betyder noget med styrke eller magt. Så måske dit navn betyder 'solens magt' - det er da smukt og livsbekræftende smiley
    Jeg taler sådan set mere engelsk end dansk. Jeg har en kollega der hedder Astrid; hendes navn volder da ingen problemer for fx englændere de siger 'd'et' nærmest som 'th' og det forstår vi allesammen ganske fint. Mette og Lone er faktisk betydeligt sværere smiley
    Jeg har en kollega, der hedder Jørgen. Det hedder han altså også på engelsk. Vi har ikke omdøbt ham til George selvom det er den engelske udgave af Jørgen. De udenlandske kollegaer siger 'Jørgen' så godt de kan og vi siger deres navne så godt vi kan. Gør det noget at man kan høre at vi ikke allesammen kommer samme sted fra?
    Jeg har ikke børn og får det aldrig. Havde det været aktuelt så havde vi formegentlig valgt navne, der har rod i vores slægter. En pige kunne fx været blevet til: Gerda, Thyra, Agnes eller Astrid og en dreng fx til: Marinus, Erik, Hans eller Jens.
    Det er noget ret underligt noget at vi i Danmark tror at vi er nødt til at give vores børn navne som duer i en international sammenhæng og så ender det ofte med noget virkelig 'sært'. Nogle af de navne som vi synes lyder som fede engelske/amerikanske navne hører altså til kuriositetsafdelingen for englændere eller amerikanere.
    Jeg spurgte faktisk en amerikansk kollega om navnet Jax: Det er et kort form for Jackson, Jaxon eller Jack. Det er ikke noget almindeligt navn og det er primært i trailerparks at folk kalder deres små poder Jax. Den primære inspirationskilde skulle være et nickname for en af karakterene i Sons of Anarchy. Iflg min kollega vil en amerikaner tænke 'white trash' når de hører navnet. Det skal man da nok lige tage med i sine overvejelser inden man kalder en sød lille dreng for Jax smiley

• #46   25. maj Mette, jamen du har helt ret og i dag er jeg glad for mit navn. Jeg har aldrig været decideret ked af mit navn, men jeg har været træt af at stortset alle staver det forkert, og alle kommentarerne. Ikke fordi jeg blev drillet med det, men fordi når du høre den samme kommentar om og om igen, så bliver den bare lidt trættende.
    Det er vel lidt som når folk siger at mine slå hunde ikke er rigtige hunde, jeg ved godt, at de bare laver sjov, men når man har hørt det 3 gange på en dag, er det sjove bare gået lidt af joken.

I øvrigt helt enig i, at folk nok skal sige navnet så godt de kan, uanset hvilket navn man vælger. Når dem jeg spiller med kalder mig noget andet, er det jo nok mere fordi det er normalt indenfor computerspil ikke at bruge rigtige navne. Jeg kalder for det meste også dem ved deres brugernavn og ikke deres rigtige navn. Jeg er så bare heldig at mit navn kan blive til virkelig søde kælenavne på engelsk.

Jeg kan også godt lide Tony, hvis det skal være noget der er let at udtale internationalt.
    Mickey ville nok være for internationalt og måske også lige til højrebenet at drille med mickey mouse, men jeg synes navnet er sødt alligevel smiley

• #47   25. maj Solvej, folk kan ikke stave generelt. Jeg skal både stave mellem- og efternavn konstant, selvom det også staves lige ud af landevejen. ??

• #48   25. maj Frk. Jensen: Ja det er lidt mystisk med den side smiley

• #49   25. maj Vi har netop valgt at hans kommende navn skal kunne udtales på dansk og engelsk, fordi en del danske navne skaber udfordringer i den forbindelse, især nu til dags, hvor man bruger engelsk til så mange ting, som Bumle også nævner.

Vi vil netop gerne have en håndfuld navne, for vi aner ikke hvilke af dem der kommer til at passe til ham smiley

Nej et barn bliver ikke mere specielt af at have et navn der er specielt, men det giver jo sig selv. Jeg vil bare ikke have at han kommer til at gå i en klasse, hvor der er flere med samme navn.
    Og personligt synes jeg at almindelige danske navne er kedelige smiley

• #50   25. maj Som skrevet har JEG svært ved at sige mit navn på engelsk. og det falder mig bare ikke naturligt at sige det på dansk midt i en engelsk sætning. Det er i øvrigt slet ikke det hårde D men str der volder mig problemer. det laver bare knuder inde i munden på mig.

Men nu ér det jo altså heller ikke fordi at mit navn er svært at udtale på engelsk at jeg har tænkt mig at skifte det, men bare fordi at se fleste tænker på en kvinde når de hører navnet Astrid, og det er bare ikke mig.

Mine mellem og efternavne skal jeg stave, men det har jeg personligt ikke noget problem med.

• #51   25. maj Jamen, det er da OK at synes at almindelige danske navne er kedelige. Og så skal man da ikke kalde barnet det. Men den ide vi har om at det skaber problemer for børn at de hedder noget dansk og skal begå sig i en international verden er altså noget der kun foregår i vores hoveder smiley Jeg arbejder i en international verden. Jeg deltager bla. på konferencer i hele verden og har en masse kollegaer rundt omkring i verden. Jeg har familie ude i verden. Det ER altså ikke noget problem at hedder Mette, Lone, Jørgen eller Bent.
    Og så vil jeg altså slå et slag for at man lige undersøger tingene nærmere inden man kaster sig ud i de meget 'specielle' navne. Så ikke man uforvarende kommer til at kalde ungen noget, som fx er decideret pinligt eller på anden måde belastende i andre lande. Det er da en dimension man er nødt til at have med hvis man tænker at navnet skal kunne bruges internationalt.
    Der findes ustyrlig mange navne som kan bruges internationalt uden at de er megaspecielle og som der statistisk ikke er stor risiko for at han kommer til at gå i klasse med:
    Jacob, Benjamin, Christroffer, Jan, Martin osv osv osv
    Til gengæld kan han godt komme til at gå i klasse med Xander/Sander eller Zander smiley
    Jeg kan forstå at man forsøger at finde et navn der duer i to kulturer hvis fx mor og far kommer fra to forskellige kulturer smiley

• Isabelle

#52   25. maj Bemærk lige, Mette, at Bumle skriver, at HUN har svært ved at udtale sit navn på engelsk - og så kan det jo være lidt ligemeget, om alle andre - inkl. alle andre engelsktalende - kan smiley

Jeg håber, du finder det helt rigtige navn til DIG, Bumle smiley

• #53   25. maj #50: "men bare fordi at se fleste tænker på en kvinde når de hører navnet Astrid, og det er bare ikke mig. "

Slet ikke......
    Astrid er ved at vende retur, og når jeg hører navnet tænker jeg på min bedstemor og så på hende her:

profilbillede
  • #54   25. maj Okay, kvinde, pige, dame
    hunkøn..

Og selvom det er sådan jeg er født, er det altså ikke det jeg er smiley

Så derfor vil jeg gerne have et navn der passer til den person jeg er, fremfor det navn mine forældre valgte til mig da jeg blev født smiley

• Isabelle

#55   25. maj - Og så kommer jeg altså til at tænke på en SKØN sketch (om navne) med Lisbeth Dahl fra Cirkusrevyen 2008:

https://www.youtube.com/watch?v=Vulig2DeM7E

• #56   25. maj @54: Jeg synes - og det er måske bare mig - at der er temmelig meget forskel på at skulle finde et navn til en lille baby og så som voksen at have et ønske om et andet navn.
    Jeg går ud fra at forældrene forestiller sig at navnet skal holde hele livet. At man som voksen ikke føler sig tilpas med det navn man har fået af sine forældre er noget helt andet smiley
    Som forældre må man gerne tænke over at navnet fx ikke skal give oplagt anledning til drillerier eller være et irritationsmoment fordi man altid skal stave det for folk og hvad man ellers måtte have af forbehold. Barnet har ikke noget at sige i valget smiley Er man voksen og tager sig et andet navn så er det jo helt ens egen beslutning og man kan vælge hvad pokker man vil smiley

• #57   25. maj Scene fra en amerikansk film:
    Politimand: Give me a name!
    Skurk: Weren't your parents supposed to do that?

• #58   25. maj smiley

• #59   25. maj Min gamle chef fik et barn, der skulle hedde Angus - og udtales på engelsk. Han hedder selvfølgelig Angus, sagt på fladt dansk, og hedder dermed det samme som en race kødkvæg. Stakkels knægt smiley

Jax vil jo 9 ud af 10 gange udtales “Jaks”, ligesom aksen på korn. Hvis man vil have et specielt navn, som ungen kan lære at stave og som alle klassekammerater kan sige, så er det jo de gamle, danske navne. Og der er masser der er nemme at udtale på engelsk, og der er med garanti ikke særlig mange, der hedder Erik, Claus, Georg (dén er måske på vej tilbage), Anders, Kim, Tim eller Arnold smiley

• Isabelle

#60   25. maj Spørgsmålet er vel også, om det er nok, at navnet er unikt i Danmark, eller det skal være unikt i hele verden. Hvis det kun er i Danmark, er der mange tusind indiske, japanske, afrikanske, grønlandske, kinesiske mm navne at tage af smiley
    Changchang (kinesisk) er da fx både unikt og nemt at udtale for de fleste nationaliteter smiley

• #61   25. maj Adrian kan både udtales på dansk og engelsk, også uden at lyde forkert på nogle af sprogene.

Min søn på 11 år er ret glad for hans navn, han spiller meget på nettet hvor han taler engelsk, og det er bare nemmere at sige sit navn på engelsk..

Tror ikke det er unikt, men nemt. Men navnet skal klinge gost med efternavnet uanset hvad i vælger, derfor hedder min søn IKKE hansen efter hans far, men har kun mit efternavn smiley

• #62   25. maj Min søn hedder Mikkel. Vi har ikke problemer i udlandet.
    Derudover har vi kun mødt et barn ud over ham der hed Mikkel så heller ikke det mest brugte.
    Nemt at stave og let at gå til.

• Isabelle

#63   25. maj Da min datter fortalte, at hendes førstefødte - og mit første barnebarn - skulle hedde Hjalte, tænkte jeg, at DET skisme da var et underligt og alternativt navn smiley Hmm. Der er tæt på 3000, der hedder det i Danmark - og der ser ud til at blive flere og flere.
    Næste barnebarn fik navnet Enya. Smukt og helt almindeligt navn - tænkte jeg. Tja. Der er pt omkring 160 piger/kvinder med det navn i Danmark smiley

• #64   25. maj Mit ene barnebarn hedder , som den eneste i landet ---------> EllaAyla .... Det er der INGEN der kan hitte ud af ........ Så hun hedder aldrig andet end ----> Ella smiley smiley

Sådan kan det også gå , når det SKAL være anderledes og unikt smiley

• Isabelle

#65   25. maj Kalder forældrene hende for EllaAyla?
    Det lyder altså, undskyld mig, lidt som et navn, nogen fandt på efter lidt for meget rødvin smiley

• #66   25. maj Vi havde en fra hmm Bulgarien mener jeg, og han talte ikke specielt godt engelsk og slet ikke dansk.
    Så det var sådan noget gebrokkent engelsk og en masse fagter når man snakkede med ham.
    Så kom en bekendt forbi, og den bekendte havde sin fætter med. Fætter Niels. Selvom han hedder Sten. smiley
    Nå men fætter Niels havde så fået en øl for meget den dag (Også den dag) og han ville så snakke med ham fra Bulgarien. Og det blev så til:

"Im Stone .. Altså Sten på dansk ik?"
    Og ham fra Bulgarien stod bare der og nikkede og sagde "Stone, yes yes. smiley

• #67   25. maj #65 ... Isabelle .... jaaa i begyndelsen .... men det holdt ikke længe ,,,, for alle andre sagde bare Ella ... smiley

• Sandra J
    Sandra J Tilmeldt:
    jun 2008

Følger: 1 Svar: 11
    #68   25. maj Gik i skole med en der hed Severin, hvilket ikke er så typisk i DK, men meget normalt i andre lande i Europa. I DK i 2022 er der 240 der hedder det.

Regin, som stammer fra Nordisk mytologi. I DK i 2022 er der 134 der hedder det. Og jeg kender de 2 af dem...

• Isabelle

#69   25. maj Hvordan udtales Regin? Det lyder som et middel til at fjerne ubehagelige lugte - af urin ol.

• Isabelle

#70   25. maj Ella er et super sødt navn, Nittib smiley

• Sandra J
    Sandra J Tilmeldt:
    jun 2008

#71   25. maj Isabelle det udtales Re-gin. Re er vist lige lige ud af landevejen (tænk do-re-mi), gin udtales som starten hvis du vil sige gine (dem man bruger når man vil sy tøj)
    Andre sammenligner med hvis man vil sige Ronald Reagan, bare uden a og med et i istedet for a til sidst.

I Nordisk mytologi var Regin dværgen der var bror til Odder og Fafner og beskrevet som vis og dygtig med hænderne. Han lærte menneskene en masse færdigheder (sejle, sy, bygge huse, tæmme dyr og arbejde med metaller)

• #72   25. maj Mine børnebørn er godt nok piger, og de hedder Lilli og Ellinor.
    Lilli bliver i september, 10 år og ingen hed det dengang hun blev født. En del hedder det nu. Jeg havde lidt svært ved at vende mig til det i starten, fordi min mor hedder det ( hun er opkaldt efter hende)
    Lillesøster som lige er blevet 3 år hedder Ellinor. Jeg har ikke mødt nogen omkring os endnu, der hedder det smiley

• Isabelle

#73   25. maj Men hvor er trykket, Sandra? REgin eller ReGIN? Hmmm. Hvis man sammenligner med Reagan er det nok tryk på første stavelse smiley

• Isabelle

#74   25. maj Bliver Ellinor kaldt Elli, Staff? smiley

• Sandra J
    Sandra J Tilmeldt:
    jun 2008

#75   25. maj Isabelle RE-gin

• #76   25. maj Ja hun bliver kaldt Elli indimellem.

• #77   25. maj Min veninde er danskfødt og bor i England med sin engelske mand. Hendes søn hedder Karl Albert af hensyn til begge sæt bedster.

Hvad med Roger? Der er en kommunalpoltik ekspert, der hedder det, hvor det udtales på dansk. Ro-er Buch

• Isabelle

#78   25. maj Skønt at hedder Roer smiley

• #79   26. maj Min datter har en ven der hedder Roar smiley

det udtales som hvis man siger der kommer en roer ude på vandet

Kommentér på:
Drengenavne til baby

x