{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.375 visninger | Oprettet:

Københavns kommune har tabt sutten {{forumTopicSubject}}

"I Københavns Kommune skal de ansatte fremover undgå brugen af ord som ’mor’, ’far’, ’politimand’ og ’formand’.

Det skriver kommunen i en ny sprogvejledning ifølge Berlingske.

Sprogvejledningen er sendt til medarbejderne i Københavns Kommunen i et led i at anerkende borgerne som dem, de er, skriver avisen.

Ifølge kommunen kan det nemlig være både fordomsfuldt og nedladende at antyde, at et bestemt køn er normen. "

Jamen for hulan da - det ER normen, at en mor er en kvinde, og at en far er en mand.
Det er simpelthen ekstremt at ændre på naturvidenskabelig fakta for at tilfredsstille en gruppe mennesker.

Rigtig fint at vi finder på ord til regnbuefamilierne - medmor, medfar etc. men hov - hvis mor er forbudt, er medmor vel også. Hvad skal vi så sige?

Gad vide, hvad kommunens ansatte skal skrive i en indberetning om Peters problemfamilie. "Barnets ene (ikke bruge ordet "dreng", for måske føler den sig som noget andet) forældreperson kommer ikke så godt ud af det med barnets anden og tredje forældreperson"

Kommentarer på:  Københavns kommune har tabt sutten
  • John
    John Online Tilmeldt:
    aug 2010

Følgere: 217 Hunde: 3 Emner: 39 Svar: 5.510
    #1   2. okt sygt

• #2   2. okt Mon ikke, at det er presseafdelingen, der er kommet til at lække næste års aprilsnar? Ellers er vi på vej til et slemt sted.

• #3   2. okt Tjaaa ..... hvad med .... mormor...morfar .. farmor...farfar ... bror .. søster ... fætter ... kusine ... og hvad med olderne / far/mor .. ... ( og alle Pap-familierne ) smiley smiley smiley

Vi er sgu snart lige så underlige i DK. ,,, som mange andre steder i udlandet, som vi normalt ikke vil sammenlignes med smiley

• #4   2. okt Mormor: forældrepersonmedlivmoderforældrepersonmedlivmoder
    Morfar: forældrepersonmedlivmoderforældrepersonmedpenis

osv

• #5   2. okt Jeg havde en kammerat, hvis mor i en noget sen alder skiftede banehalvdel og flyttede sammen med en anden kvinde. Min kammerats børn kaldte dem farmor-navn1 og farmor-navn2.

• #6   2. okt Jeg havde en debat med min yngstesøn en dag - om dette med pronomenerne (jeg var irriteret over at skulle påduttes at kalde nogen for den mv): "Helt ærligt, mor - hvor ofte er du stødt på problemet - stødt på nogen, der vil kaldes noget andet end han og hun? ER det ikke lidt fjollet at blive irriteret over noget, der overhovedet ikke er aktuelt for dig?"

Hmm. Han havde/har sådan set ret smiley
    Der ER ikke så mange endda, der har et alternativt forhold til eget køn - så hvorfor faen skal vi allesammen ændre sprog?

• John
    John Online Tilmeldt:
    aug 2010

#7   2. okt Nittib bemærk venligst at det drejer sig om Københavns Kommune.

• #8   2. okt - Og vi håber, at de holder galskaben derinde smiley

• #9   2. okt Jeg har det simpelthen så stramt med at "nogen " prøver at slette biologiske kvinder. Det nulstiller jo ligestillingen , for pokker!

Og disclaimer: Jeg er ikke hverken homofob, transfob, eller noget som helst andet "fob". Jeg vil bare gerne have lov at være bleg dame i fred. smiley

• #10   2. okt Det kan være, at vi har at gøre med den ældgamle misundelse over ikke at kunne føde børn, Anne Julie smiley
    Men man sletter jo også ordet far.

Alt i alt er det så fuldstændig absurd.

• #11   2. okt Ja, man sletter også ordet far. Jeg er bare stødt på " person med en livmoder"/" person der mestruerer " oftere end " person med penis" .

• #12   2. okt Også jeg - faktisk er jeg aldrig stødt på det sidste. Tog Freud grundlæggende fejl? smiley

• #13   2. okt Jeg tror jeg er stød på det med penis en gang...

Jeg tror muligvis Freud undervurderede hvor gakkelak folk kan være. *lol*

• #14   2. okt Freud var vist bare overbevist om sit eget køns overlegenhed og den vildfarelse - legemliggjort i det absolut vigtigste for manden: hans tisseting - MÅTTE alle kvinder da bare være VILDT misundelige på smiley

PS. Det har altid undret mig en del - for heterosexuel sex indebærer jo ikke to penisser, så hvorfor faen skulle heterosexuelle kvinder ønske OGSÅ at have sådan én? Nydelsen består jo i ............. nå måske bliver det for intimt og udførligt nu smiley

• #15   2. okt Ja... han var jo en mand af sin tid

• #16   2. okt Det var lidt ringe af Kbh's kommune ikke at oplyse, hvilke udtryk, der så skulle bruges. Men det gjorde de måske også i deres skriv, det er bare ikke kommet med ud til os andre.

Det groteske er, at uanset hvilket andet ord, man vælger, vil der sikkert, hvis man ledet længe nok, kunne findes en person, der finder det nedladende og fordomsfuldt for slet ikke at nævne fornærmende.

Er f.eks. personmed livmoder, personudenlivmoderpgaoperation, personderaldrigharhaftlivmoder, personmedpenis osv. mon mindre nedladende, fordømmende og fornærmende for størsteparten af borgerne end mor, far, mor2, far2 osv.?

Jeg kan ikke se andet end, at det bliver en tung samtale. Hvorfor ikke gå ud fra det mest udbredte, og så lave et notat i journalen, hvis nogen ønsker at blive kaldt noget andet. Og så selvfølgelig gøre en indsats for at huske det.

• #17   2. okt jeg frygter faktisk at dette ender endnu mere ud i forvirring for de kommende generationer ..
    Det er SÅ fint med rummelighed og hvis man føler de "fortrykte" etiketter er forkerte at man så kan vælge at skifte, det skal der være plads til.. men jeg tænker faktisk det kan ende med at være endnu værre ikke at vokse op med at være noget, hvordan skal man vide hvad man føler sig rigtig eller forkert ihft ...

• #18   2. okt smiley

• Dog Lover
    Dog Lover Tilmeldt:
    feb 2016

Emner: 8 Svar: 181
    #19   2. okt Se og hør skriver sådan her til det omkring hvad de skal sige i stedet, og syndes det er for meget det LGBT+ og nej er ikke homofob og hvad de ellers kaldes, har venner og et familiemedlem som er til samme køn, og det siger jeg intet til, men det ændre ikke jeg syndes den forening eller hvad de er, skal stoppe med at bestemme hvordan vi andre skal sige og gøre, de er selv ude om folk bliver sure og trætte af dem og ikke gider høre på dem eller acceptere dem med alle de latterlige tiltag og ord de vil havde ikke bliver brugt og går og finder på nye.

profilbillede
  • #20   2. okt Kæft, jeg er glad for at jeg var ung dengang der ikke fandtes kameraer i telefoner OG at folk ikke snublede over hinanden i deres "se lige hvor rummelig JEG er".

Det der, er fuldstændig idiotisk jo !

• #21   2. okt Jeg synes selv jeg er et ret rummeligt menneske, men det der er simpelthen for langt ude. Var det 1. april, havde jeg seriøst gættet på en aprilsnar!
    Det er simpelthen gået for vidt.

• John
    John Online Tilmeldt:
    aug 2010

#22   2. okt men folk stemmer jo på de samme idioter næste gang
    jeg snakker om dem i københavnstrup

• #23   2. okt Som jeg ser det, er det såmænd bare en opfordring til at være opmærksom på andre familiemønstre end bare mand og kvinde.

Problem?

Åbenbart...

• #24   2. okt Nej, Nissen, det hander sgu ikke bare om opmærksomhed, hvis man skal ændre alles sprog for at tilfredsstille en lille bitte gruppes alternative familiemønstre/kønsopfattelser.

Jeg gider ikke rende rundt og spekulere på, om nogen vil kaldes den eller det eller de eller dem eller noget helt syttende. Hvis nogen vil det, kan de åbne munden og FORTÆLLE mig det. Så skal jeg nok kalde dem det, de gerne vil kaldes.

• #25   2. okt lige præcis Isabelle ... eller sidder man som sagsbehandler overfor en familie så kan man jo spørge ind til om der er præferencer, og ellers bruger man det gængse... eller dvs åbenbart hidtil gængse ... sværere kan det vel ikke være

• #26   2. okt "men folk stemmer jo på de samme idioter næste gang"

Det er nok fordi, Københavnerne generelt er tilfredse med det, de får, John smiley

• #28   2. okt Jeg er ked af, at det er sådan nogle tiltag, der kommer igennem, for jeg har ikke indtryk af, at flertallet ønsker så absurd en ændring... og det eneste det skaber er bare mere modstand, som det der udtrykkes her.
    Dette lyder jo dumt og ulogisk, og i mine øjne virker det som et ønske fra enten ekstremister, eller fra folk, der prøver at overkompensere for at være på "den mest korrekte" side.

Det kan altså godt lade sig gøre at være inkluderende, uden at alt andet skal blive fy-ord...

• #29   2. okt "Sprogvejledningen er sendt til medarbejderne i Københavns Kommunen i et led i at anerkende borgerne som dem, de er"

^ - det er vitterligt, hvad det handler om.

Har absolut intet at gøre med, hvad man må/ikke må kalde folk - såmænd bare en vejledning til de ansatte i kommunen.

• #30   2. okt Måske skal vi bare konstatere, at forskellige medier har meldt forskellige versioner ud.

• #31   2. okt Jeg ser mange blanketter mv der nu har tre muligheder mht køn: mand, kvinde, andet.
    Der tales om medmor og medfar og partner på diverse officielle papirer. Men men - det er IKKE nok åbenbart. Det er et problem, at vi overhovedet taler om mor - for hvis nu mor er en far, der engang var kvinde, men nu er en mand, der føler sig som intetkøn og indimellem noget andet. DET skal vi fanden fiseme være opmærksomme på og åbne overfor, så SLUT PRUT med sådan at lade som om, at normen er, at kvinder har livmoder og mænd penisser - at kvinder kan blive mødre og mænd fædre. Vel kan de ej - eller øh, det kan de måske nok, men det skal vi ikke tale om, for det er ekskluderende overfor .................... nogen der orienterer sig som LBGTI++++++++++
    Vi skal også lade som om, at der biologisk set er flere køn end to - for ikke at støde nogen, der føler sig som et af de selvopfundne cirka 87 andre.

Jeg beklager, hvis nogen krænkes af ovenstående, ifald de lover at beklage, at jeg krænkes af, at nogen så meget som overvejer, at jeg en dag i fremtiden ikke må omtales som mor smiley smiley

• #32   2. okt For en håndfuld år siden fik en kommune et rap over nallerne for at skrive “barnets far er neger” i et journalnotat. Fair nok! Tænk hvis man skal have rap over nallerne for “far” i stedet for “neger” smiley

• #33   2. okt Nu er overstående citat taget fra TS eget start indlæg, men enig Lene.

Der er også medier, der skifter overskrift når deres foragelses-clickbait-overskrift har fået den effekt, den skulle have.

profilbillede
  • #34   2. okt "I Københavns Kommune skal de ansatte fremover undgå brugen af ord som ’mor’, ’far’, ’politimand’ og ’formand’. "

Så ovenstående passer ikke, Nissen?

• #35   2. okt "Inkludere" er mere positivt. Men det ændrer jo ikke på indholdet.

Folkeskolen har skullet inkludere mange børn med diagnoser i mange år. DET har skisme ikke nødvendigvis været positivt for nogen - men ordet? Rigtig sympatisk.

• Dog Lover
    Dog Lover Tilmeldt:
    feb 2016

#36   2. okt Øhm for mig lyder det til de decideret vil droppe brug af orden mor og far osv der inde, så er det vel ikke kun for LGBT+ folk, men alle, hvad hvis man gerne vil kaldes mor eller far men det må vi ikke hvis jeg forstår den artikel jeg har læst.
    Dette billede er fra toppen af det billede jeg satte ind før.

profilbillede
  • #37   2. okt Det har taget så meget overhånd, og "tosserne" har skudt sig selv i foden. Jeg har kendskab til, at folk med særlige seksuelle præferencer bliver fravalgt på jobbet. Ganske enkelt fordi, at man ikke gider det cirkus en ansættelse indebærer.
    Jeg forstår det godt. Tænk sig at skulle have 70+ toiletter (læs 67 ekstra) smiley

• #38   2. okt Sjovt som vi ser forskelligt på det.

Jeg ser det udelukkende som en vejledning til, hvordan de ansatte i Københavns kommune kan henvende sig bedst muligt til deres borgere.

Den har en journalist på Berlingske fået fingrene i og vil nu gerne skabe lidt ravage så hr. og fru. Klapkage kan få kaffen galt i halsen, så vi får det lige til at se ud som om, at det er en decideret lov, der er tale om.

Jeg kan vitterligt ikke se problemet i det - eller jo, i det sidstnævnte kan jeg, for det splitter mere end det samler.

• #39   2. okt Lige præcis, Søren. Derfor er der også kommet en alternativ forening til LGBTQI+++++++. Mange transpersoner kan jo sagtens se, at det har modsat virkning, hvis et fåtal går i gang med at diktere, hvordan et flertal skal tale, agere, indrette sig mv. - OG hvis fåtallet giver sig til at kræve, at vi allesammen fremover omtaler jorden som flad og månen som en rejeost.

• #40   2. okt #36 Har du læst mit startindlæg? smiley

• #41   2. okt "Jeg ser det udelukkende som en vejledning til, hvordan de ansatte i Københavns kommune kan henvende sig bedst muligt til deres borgere."

Kan du ikke lige svare på, om du læser, at man skal undlade at bruge ordene mor og far?

• Dog Lover
    Dog Lover Tilmeldt:
    feb 2016

#42   2. okt Isabelle, ja havde læst den, men tænkte bare vise fra et avis udklip, ved ikke om det er forkert? Ellers kan jeg godt fjerne dem igen. smiley

• #43   2. okt Nej nej. Det er helt fint, Dog Lover. Mit er fra Politiken. Det glemte jeg bare at få med smiley

• Dog Lover
    Dog Lover Tilmeldt:
    feb 2016

#44   2. okt Isabelle, ok, og fint vide hvor du fik fra. smiley

• #45   2. okt Du mangler et A, Isabelle. LGBTQIA+.
    Nej undskyld, jeg driller. Men jeg tror virkelig ikke på at det er andet end et fåtal, der ønsker at vi laver om på alting for at være inkluderende for de mennesker, der af den ene eller den anden grund bryder "normen". Man vil bare gerne have muligheden for at kunne blive inkluderet, og så er det jo rigtig fint, hvis det virkelig er sådan at Kbh kommune bare gerne vil åbne for muligheden..... IKKE hvis det er så ekstremt som aviserne får det til at lyde...

• #47   2. okt HR-chef i Københavns Kommunes Økonomiforvaltning Nina Alin skriver i et mailsvar til Berlingske, at sprogvejledningen udspringer af, at København er en by for alle.

»Det handler derfor ikke om at gøre bestemte ord eller vendinger forbudte«, skriver hun.

I stedet skal vejledningen sikre, at de borgere, som eksempelvis er en del af LGBT+-miljøet, der henvender sig til kommunen, føler sig som en del af fællesskabet.

https://politiken.dk/indland/kobenhavn/art9006383/K%C3%B8benhavns-Kommune-vil-%C3%B8ve-sig-i-at-kommunikere-hensynsfuldt-til-kommunens-minoriteter.
    Prøv også at læse deres opdatering i første del af artiklen.

Nu ser jeg så ikke det at undlade som værende = et forbud, men som sagt, som en vejledning til, hvor kommunens medarbejdere bør henvende sig til familier.

• #48   2. okt Det lyder OK - om det så er det, skal jeg ikke kunne sige smiley

• Hera-pigen
    Hera-pigen Tilmeldt:
    jul 2020

Følger: 1 Svar: 64
    #49   2. okt Med gas- og elpriser der banker derud af, husholdningsbudgetter der ikke længere kan holde, sprængte gasledninger i Bornholms baghave, og Putin der puster os allesammen i nakken med A-våben så burde det her være et meget lille problem - tænker jeg.
    Det burde ikke være lige nu Kbh's kommune skulle bruge tid på at opfinde nye titler til nærmest ikke eksisterende køn....

• #50   3. okt Politmand, brandmand, landmand, skuespillerinde, sangerinde, sygeplejerske, lære, læreinde, mor, far osv. Hvad skal man kalde dem istedet?
    Men er der virkelig nogen der føler sig krænket/stødt over at man fx kalde 'den person der kommer og slukker en ildebrand for en brandmand' ? Ud over mit fuldtidsjob så er jeg også landmand. Det er min mand også. Hvis jeg siger 'landkvinde' tror folk det er en joke og 'landperson' kan jo være alt muligt mærkeligt. Derimod er der ingen der er i tvivl om at en landmand er sådan en, der kører rundt i en traktor ude på landet og laver noget der har med landbrug at gøre. I min klub har vi en formand - det har i mange mange år været en kvinde. Men er det virkelig et problem?
    Jeg tror egentlig ikke at det med at man har et køn med i betegnelser for forskellige funktioner udgør et problem rent inklusionsmæssigt. Det er jo bare en nøgle der binder en person sammen med en beskæftigelse. Jeg har en mistanke om at det er et problem der primært eksiterer i hovederne på nogen der egentlig ikke har nogen aktie i det ??????

• #51   3. okt Jeg tænker på engelsktalende folk. "Man" er mand OG menneske. Det må virkelig være belastende at være et kvindemenneske - a womanman smiley

Du (altså folk) kan jo kalde dig bonde, hvis du ikke vil være landMAND, Mette - og man kan sige en brandslukker, men hmmmm - det er faktisk noget andet smiley
    Jeg tror, vi får fjernet alle mændene i de der ord på et tidspunkt, men indtil da er jeg temmelig indifferent smiley

• #52   3. okt Må man så heller ikke sige " tissemand " eller " tissekone " mere ? ... smiley
    Der er dælme mange forskellige nye underlige ord , vi nu skal lære vores små børn i dag smiley

• John
    John Online Tilmeldt:
    aug 2010

#53   3. okt Det hedder blot pistøjet Nittib

• #54   4. okt @51: Jeg har det fint med at være landmand. Jeg vil faktisk helst ikke være bonde - det er lidt noget andet og det altid sådan lidt nedsættende i mine ører smiley
    Politiperon og brandperson lyder bare SÅ helt forkert - igen i mine ører smiley Og det der med at bruge 'person' lyder så fremmedgørende og distancerende.

• #55   4. okt Er en politiperon sådan en, hvor togene kun er for politifolk? smiley smiley

• #56   4. okt Skal der ikke være to r'er i nævnte platform?
    Jeg tænker mere Argentina/småfascisme

• #57   4. okt Jo, det skal der - men nu valgte jeg lige at stave peron, som Mette gjorde smiley Beklager, hvis det forvirrede - med Evita og så'n.

• #58   4. okt Det der "mand" og "inde" synes jeg da, vi fik luget god ud i allerede i 70´erne, hvor alle stillingsopslag også fik et M/K tilføjet. smiley

Politibetjent er vel helt gangbart, på lige fod med, at tillidsmand blev til tillidsrepræsentant, rengøringskone blev til rengøringsassisten osv..
    Og vi blev helt klart korrigeret, hvis vi fik sagt lærerinde eller sangerinde.
    Det "korrekte" var lærer og sanger smiley

Jeg kan dog ikke lige huske, om der kom en mere kønsneutral betagnelse for brandmand og landmand.... Hmmmm....

• John
    John Online Tilmeldt:
    aug 2010

• #60   4. okt synes det er dybt problematisk .. jeg kan kun læse overskriften og de første linier, og jeg er helt enig at homoseksuel er noget man er og ikke bliver .... MEEEEN jeg er også vidende om at børn leger hvad de ser, far. mor børn ...og måske her far far børn, mor mor børn .. men igen baner det virkelig vejen at børn sættes i en børnehave med den ramme ... eller gør man det ikke bare endnu sværere for børnene at finde forskelligheder at spejle sig i pg pejle efter ..

der skal da ikke være børnehave og skoler der definerer sig efter forældrenes seksualitet eller familiesammensætningen ... der skal være pasning der rummer ALLE muligheder ... så giver det da størst mulighed for barnet at for det første lege og eksperimentere, og senere dermed at støtte barnet i at finde det sted, den måde at være person på som netop passer det enkelte væsen bedst ..
    At gå fra nogle definerede rammer, til andre definerede rammer skaber da netop ikke åbenhed, frihed og rummelighed ... der er sgu virkelig nogen der ikke har fattet det ..

• #61   4. okt Enig Hanne. Det er da netop som små, at børnene skal blandes og vænne sig til, at familier er forskellige og lever forskelligt, og at det er helt ok. Og det er vel som små, de er allermest modtagelige for den slags.
    Og risikerer børnene ikke bare en brat opvågning, når de kommer i skole, og de pludselig ikke er opdelt.

Jeg er sikker på, at viljen bagved er god, men for mig, der indrømmet ikke ved særlig meget om børn, virker det ikke særlig smart.

• #62   5. okt "Her skal det være lettere for børn selv eventuelt at være homoseksuelle."

Børnehavebørn - homoseksuelle? smiley
    Så små børns seksualitet retter sig skisme da ikke mod et bestemt køn.

Velkommen til åbenhed, til rummelighed, til mangfoldighed mht ansatte i såvel børneinstitutioner som skoler. Nej tak til specialinstitutioner til børn, der ikke har specialbehov - hvilket jeg altså ikke mener, de har, fordi de vokser op i en regnbuefamilie.

• #63   6. okt @58: Jeg synes nu stadig at jeg møder en del der stadig kalder sig læreinder, sangerinder eller skuespillerinder smiley Men så er det måske et mere bevidst valg ???
    En ting er hvad der officielt er vedtaget. Noget andet er hvad det stadig kaldes i dagligdagen. En af mine venner er 'tillidsrepræsentant' i en større virksomhed. Hun kalder sig tillidsmand når hun omtaler det smiley
    Jeg er ikke stødt på kønsneutrale udgaver af landmand og brandmand endnu - men de er sikkert derude et sted smiley

• #64   6. okt Vognmand, sømand, retsformand, nullermand, farmand, bygherre, mandshjerte, bombemand, drengerøv, levemand osv. Mange af dem bliver lidt sjove eller kommer til at lyde sådan lidt 'gad vide hvad det er' hvis man skifter 'mand' ud med 'kvinde' eller noget helt andet. Og så er der også nogle 'kvindelige' ord der bare ikke giver mening i en kønsneutral form: tøsefornærmet, hattedame, kattedame, karrierekvinde. Jeg synes det er lidt fjollet og kunstigt at man partout skal gøre vores sprog kønsneutralt. Det er det jo helt grundlæggende ikke. Det er der andre sprog der er i forskellige grader, men så skal vi uden for europa til fx arabisk sprogområde. Hvor meget ligestilling er det lige de har her? Er det mon det faktum at det hedder 'videnskabsmand' der afholder små piger fra at læse naturvidenskabelig fag? Eller er det mon fordi det bare ikke er særligt mentalt udfordrende at blive pakket i lyserødt prinsessetøj, kaldt en lille prinsesse, blive foræret udelukkende helt ukompliceret lyserødt pigelegetøj, der underbygger 'far-mor-og-barn'-stereotypien og så forøvrigt få ryddet alle forhindringer fra sin vej? Hvor meget ligger det mon så lige for, at vælge noget, der hedder noget med 'videnskab' når man står og skal til at vælge hvilken vej man vil gå i livet?
    Jeg tror ikke så meget at skylden for diverse diskriminering ligger i sproget så meget som det ligger i den opdragelse de sidste generationer har fået. Det der blev startet i '68 og '70-erne løb ud i sandet i løbet af '80-erne - og det handler ikke bare om 'han' og 'hun' men også om 'hen', 'de/dem' osv.

• #65   7. okt #64 - det minder mig af én eller anden grund om den gudsbenåede udtalelse min veninde kom med for mange år siden:
    "Blondiner findes i begge køn og med alle hårfarver"
    I dag ville det jo så være krænkende kun at sige begge køn, men jeg elsker det statement alligevel smiley

Kommentér på:
Københavns kommune har tabt sutten

x