9. okt 2006 Følger: 33 Følgere: 30 Hunde: 2 Emner: 81 Svar: 904
At handle på dyrets vegne... {{forumTopicSubject}}
Jeg ved godt det er et hundegalleri, men denne tråd drejer sig om min kat. Jeg er også på KG, men tror hundefolk af og til reagerer lidt anderledes, derfor spørger jeg til råds her...
Jeg har min skønne hunkat, Mitte.
Mitte er en killing af et kuld på 5. Hun er født i 2005. Moderen ville ikke vide af killingerne, og naiv og med blødende hjerte tog jeg dem til mig da de var blot et døgn gamle. Ikke den ultimative start på livet ikke at vokse op hos mor.
En uges tid efter jeg "overtog" de små, var der kun Mitte tilbage, de andre 4 har aldrig fået råmælk og havde derfor intet immunforsvar. Dyrlægen spåede ikke Mitte mange chancer, men den lille kæmper hang i.
Sidste sommer stak hun af for mig under hendes løbetid, og ud af det kom et kuld på tre, heraf Quark, vores fantastiske hankat.
Efterfølgende besluttede vi at Mitte skulle steriliseres, hun skulle ikke igennem dét igen. Grunden til at vi reagerede sådan var, at dels skal man ikke have killinger bare for at have dem, og dels at Mitte havde opført sig underligt, var blevet mere hidsig og heller ikke gik så godt.
Dagen hvor hun skulle steriliseres kom, og hos dyrlægen måtte jeg selv holde hende under bedøvelsen, hun havde flænset den stakkels assistent ellers.
Jeg kører hjemad og venter med frygt hvordan det mon går. Få øjeblikke efter jeg er trådt ind ad døren ringer telefonen. Mitte er bedøvet, og dyrlægen har opdaget at hendes bagparti ser abnormalt ud. Derfor tager de et røngten, der viser at hun ingen hofteskåle har. Hun har tilsyneladende levet sådan altid, og nu går det op for mig hvorfor moderen frastødte dem som killinger, hvorfor hun snerrer efter fødslen, etc.
Jeg går næsten ud af mit gode skind. Dyrlægen råder mig til at få noget gigtmedicin til hende, og se hvordan hun klarer den. Det forløber fint, og hun liver meget op og opfører sig mere og mere normalt. Dyrlægen informerer om at vi skal observere ændringer i adfærd, da hun jo ikke skal tvinges til at leve for enhver pris. Dette er vi begge helt klar over, min kæreste og jeg. Vi får også en snak om at hun nok ikke bliver en gammel kat, men at jeg må have hende og pleje hende så længe livet er værdigt for hende.
Det er et år siden. Nu har hun ændret adfærd. Hun kradser i ALT, vores tapet er helt og aldeles flænset, hun lader ikke andre røre hende end mig.
Hvis katten var Jeres, var det så tid nu?
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.611
sep 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 439
Men beslutningen er altid svær.
Sender en masse positive tanker.
/ Lykke
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.377
At du har opfostret katten gør det nok endnu sværere kan jeg forestille mig.
Da det ikke er min kat kan jeg se mere kynisk på det end du kan.
Jeg ville aflive nu hvis det var min kat.. Den har det tydeligvis ikke godt
jan 2008
Følger: 49 Følgere: 44 Hunde: 1 Emner: 293 Svar: 3.477
dec 2006
Følger: 36 Følgere: 40 Hunde: 3 Emner: 70 Svar: 1.166
nov 2006
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 141 Svar: 1.840
Selvom det er en træls beslutning for jer, så er jeg sikker på, at hun vil takke jer for den.
Har I fået Quark set efter "i sømmene" ?? Han kan måske have en snert af det samme, og det ville jo være frygteligt, hvis I skulle gennem det hele en gang til med ham. Hvis han har noget, så an I måske tage det lidt i opløbet, og om ikke andet, så har I vished omkring hans status...
Må jeg spørge hvad du mener med, at hundefolk reagerer anderledes?
Jeg er selv på KG og jeg ville give dig det samme svar - om du skrev herinde eller på KG ;-))
dec 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 254
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.780
Men ja set udefra så er det tid nu.
Du har kæmpet alt hvad du kan for den bette tøs..
jul 2007
Følger: 14 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 151 Svar: 1.003
Jeg føler med dig, har selv en 8-årig tøs der "balancerer" på kanten til at få sprøjten. Det er aldrig let
jun 2007
Følger: 41 Følgere: 37 Hunde: 3 Emner: 190 Svar: 2.913
jun 2006
Følger: 21 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 80 Svar: 566
Jeg føler med dig, og vil da minde dig om at du har gjordt alt hvad du kan for den kat, mange andre ville ikke havde gjordt alt det du har gjordt for at rede det kuld unger.
okt 2006
Følger: 33 Følgere: 30 Hunde: 2 Emner: 81 Svar: 904
Puha den bette han bliver tjekket i hoved og mås! Han blev også kastreret samtidig med Mitte blev steriliseret, så de tog også røngten. Og han fejler heldigvis intet den lille skid, han har tilgengæld alt det overskud og energi og legesyge som hun mangler :o)
-Så noget RIGTIG skønt har vi ihvertfald fået, han er en rigtig guldklump!
Men puha, det er slemt når hun har boet i min lomme (næsten bogstaveligt talt)
nov 2006
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 141 Svar: 1.840
Jeg kan godt forstå at det er en svær beslutning for dig/jer. Man knytter sig så ualmindeligt meget til de dyr - og især når man har flasket dem op
Uanset hvad du beslutter dig for, så vil jeg lige sige, at jeg føler med dig.
okt 2006
jun 2007
Følger: 41 Følgere: 37 Hunde: 3 Emner: 190 Svar: 2.913
Og så ja, glæd til den lille buller ;o)
okt 2006
Beslutningen er taget, tak for råd og trøstende ord ...
okt 2006
Nej, ville ikke have tøvet hvis det var en hund, men jeg synes også en hund er lettere at læse!
Det er nok alt efter hvad man har af erfaringer, om hunde- eller kattemennesker er mest hys :o)
okt 2006
Der har vi meget forskellige opfattelser, heldigvis er alle jo forskellige :o)
okt 2006
Dyrlægen forberedte mig dengang på at Mitte aldrig ville nå at blive gammel, og at hvis hun ændrede sig måtte vi finde en løsning. Men jeg har undladt at tage hende med derop igen, da hun bliver så frygtelig stresset, gal, og slet ikke er sig selv i flere dage efter...
Jeg har tænkt mig at ringe derop, men skal lige finde de 10 minutter uden jeg behøver være på mit arbejde, er ikke sikker på jeg undgår at knibe en tåre...
At handle på dyrets vegne...