{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.981 visninger | Oprettet:

udmeldelse af folkekirken? {{forumTopicSubject}}

Jeg har besluttet mig for at melde mig ud af folkekirken da jeg ikke tror på gud. Jeg har regnet mig frem til at på trods af min lille løn betaler jeg små 2000kr om året til kirken. Mine forældre betaler 5000kr det er virkelig meget og de har ikke været i kirken i over 12 år. Så vi har alle besluttes os for at melde os ud.
Jeg ved godt hvad man skal gøre, spørgsmålet er bare om man så kan få noget tilbage for alle de penge man har smidt i det?

Min kammerat siger at han har fået penge tilbage ved at søge om det, men han kan ikke huske hvordan og hvor meget. Er der nogen her inde som ved hvordan og om man kan?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  udmeldelse af folkekirken?
  • #2   5. dec 2009 Jeg tror ikke mine forældre vil begraves og det vil jeg nu heller ikke. Tror vi alle vil over havet når vi skal brændes.

    Men hvad er iøvrigt dobbelt så dyrt og kan man ikke begraves andre steder ind i folkekirken? Der er da mange andre kirker?


  • #3   5. dec 2009 Ja og du vil aldrig kunne blive gift, eller få dine børn døbt eller konfirmeret.
    Og ja som sagt... Begravelser koster en krig.

    Og nej jeg har godt nok aldrig hørt om at man kunne få noget tilbage igen. Det er vel som alt andet man betaler til indtil man opsiger abb. så at sige


  • #4   5. dec 2009 Stine, nej du vil måske ikk i jorden og ligge, men du vil vel godt have en cermoni????
    Og så vil du brændes......... Det koster da også.


  • #6   5. dec 2009 Mullet, så spørger jeg så måske lidt dumt, men hvad vil du så?
    Køres direkte fra 6 timers stuen til brændingen og så i jorden??


  • #7   5. dec 2009 Jeg behøver nu ikke alt det smarte fis, det er da kun hvis mine efterladte vil have det. Min forsikring dækker også min begravelse hvis jeg skulle gå hen at då, mener den ligger på små 100.000kr til de efterladte, min mors er på omkring 800.000kr så tror der er nok hvis nogle dør uventet.

    Mine børn skal ikke døbes, de skal selv have lov at vælge og hvis de vil konfirmeres skal de også døbes og det er igen et valg de selv skal træffe. Jeg vil ikke tvinge mine børn til at være kristen.

    Og skal jeg giftes er det nok at min mand er medlem af folkekirken hvis altså det skal være i kirken. Ellers er der da ikke noget smukkere end at blive gift et smukt sted i naturen af en rigtig god ven, eller en borgmester, som har fået lov en speciel tilladelse.

    Det er nu med nøje overvejelser at jeg beslutter mig for at gøre det her og det er også derfor at min forsikring dækker min begravelse, det har jeg nu altid sørget for siden jeg flyttede hjemme fra.


  • #9   5. dec 2009 nu er det sådan at jeg ikke er medlem af folkekirken. Dette var et valg jeg tog da jeg var 18 og jeg har ikke været medlem siden.

    Det er så gået sådan at jeg har begravet min far som ej heller var medlem af folkekirken og hans begravlese forgik således. Han døde på sygehuset så alt med tøj og således var ordnet på forhånd.Vi (min søster og jeg) kontaktede bedemanden og fik ordnet det sådan at han blev begravet fra kapellet på Sct.jørgens kirkegård i roskilde. Vi afholdt selv cermonien i samspil med kordegnen. Der blev spillet bla. Elvis til hans begravelse og holdt nogen meget varme og hjertelige taler af de mennesker der betød noget for min far og for os.Ikke af en præst.
    Vi bar kisten tl bilen sammen med hans bror, hans kæreste og 2 venner og mig og min søster satte urnen i med hjælp fra graveren på kirkegården et par dage senere.Det var NØJAGTIGT i min fars ånd og vil ønske nogen vil gøre det samme for mig.

    Det hele kostede 30.000 ,- efter vi havde fået begravelseshjælp. Det er hverken mere eller mindre hvis han havde været medlem af folkekirken.

    Jeg forstår fuldt ud din beslutning og synes sørme ikke du skal tage hensyn til de efterladte..hvad er da det for noget at sige? Man lever sgu nu og her og hvis man bare går ud med 0 så der ikke er noget gæld at arve så må det sgu være godt nok. Livet kan ikke gøres op i kroner og øre.


  • #10   5. dec 2009 Tror ikke du kan få en øre tilbage ...

    Man kan donere sin krop til anatomisk institut og så betaler de alt der har med begravelsen at gøre. De følger ens ønsker. Det er også en mulighed og på den måde gør man jo en god gerning idet man giver lægestuderende nogle lig at operere på og lære af etc.


  • #11   5. dec 2009 Jo men det kan de stadig få uanset hvad.

    Jeg syntes at det er lidt fjollet at betale kirkeskat for noget man ikke tror på og når man ikke er kristen så skal man da heller ikke betale for det..

    I ville da heller ikke betale for at være muslim hvis I ikke var det - eller ville I ?

    Jeg syntes ikke det er egoistisk, det er trods alt mine penge og min tro og MIT liv - heldigivs... Og derfor har jeg besluttet at melde mig ud og vil mine efterladte mod min vilje holde en sermoni, jamen så er der heldigvis penge til det i form at min forsikring.

    Jeg tror desuden ikke at der er nogen i min familie som ville gå mod mit ønske - Dør jeg (7- 9-13) i morgen så er der kun min mor, min stedfar og min bror og de er alle ikke kristne - min farmor og farfar som er kristen, vil bestemt heller ikke gå mod min vilje.

    Som sagt skal mine børn ikke døbes eller konfirmeres med mindre de selv ønsker det - andet er simpelthen for egoistisk. Jeg er selv blevet tvunget til at blive døbt af min far og det var da bestemt ikke noget min mor ønskede og kunne jeg selv vælge så vil jeg ha været det for uden.

    Kirkens historie og hele måden det hele er bygget op er til at græde over.... Kan virkelig ikke se hvorfor jeg skal betale for noget jeg simpelthen nægter at tro på.

    Ja, det er muligvis dyrt at blive begravet, det er det altid... Men jeg vil ikke "lade som om" at jeg er noget som jeg ikke er - bare fordi at det så er billigere at få mig begravet når jeg forhåbeltlig som tudse gammel skal begraves.


  • #12   5. dec 2009 Sarah: Se det er lige præcis sådan det skal være! Hvor er det fedt, nu står jeg bare endnu mere fast ved men beslutning og det vil jeg gå videre med til min mor og stedfar i morgen. Det er lige præcis det vi gerne vil og ikke alt der der med en præst som ikke kan sige andet end " i guds vilje og amen" - ej undskyld, men tror vireklig ikke på alt det fis... Det er da en god godnat historie, men det er bare så mange løse ender i den historie og så meget som videnskabeligt ikke kan hænge sammen...
    Så den begravelse du beskriver er simpelthen bare så smuk og jeg skal da helst sikkert tale med hele familien om hvordan jeg gerne vil have min begravelse når det en gang sker... Tror nu at alle i familien ønsker det samme

    Sanne: Jeg tror ikke jeg vil give min krop til lægerne, lige i dette tilfælde tænker jeg på min familie hvis de skal se mig igen efter jeg er død og efterfølgende forstille sig at min hjerne ligger til ren afbenyttelse i et syltetøjsglas - men er dog donor, og her har jeg talt med hele min familie om det - det eneste de ikke må tager er mine hornhinder og hud af hensyn til min familie...


  • #13   5. dec 2009 Stine: Der er frit valg :o) Tror bare mange ikke ved at muligheden er der :o)

    Jeg er kristen men har fuld respekt for menneskets frie valg :o) Så selvf. skal du ikke støtte en instition du ikke tror på :o)

    Og ang. din begravelse jah så skal dine kære nok gøre deres bedste for at denne bliver een de kan leve med ...

    Men penge tilbage skal du ikke regne med ...


  • #14   5. dec 2009 Stine: vi er meget enige på det punkt.Jeg betaler heller ikke kontigent til spejderne for at betale deres klubhus, derfor er jeg heller ikke medlem af folkekirken da det ikke siger mig noget. Min mor er sågar kordegn så vi har VIRKELIG haft debatten og netop af hensyn til de mennesker der virkelig tror synes jeg ikke jeg har lyst til at stå til f.eks barnedåb eller bryllup og sige ja til at jeg tror på gud når jeg bestemt ikke gør det. Det er direkte at lyve og så vidt jeg er orienteret er det et af de 10 bud der gælder ting man ikke må! så vil jeg langt hellere give plads til dem der ønsker at gøre det. Det er også grunden til at når min stedfar og mor går i kirke til jul passer jeg hunde, mad og ser disney show. Jeg synes livet er for kort til at bruge på noget man ikke ønsker og jeg ønsker bestemt ikke at lyve for hverken mig selv eller mine medmennesker. Derfor betaler JEG ikke kirkeskat. Og i øvrigt: skal jeg en dag giftes skal det være på en strand og ikke i en kirke...

  • #15   5. dec 2009 Hmm.. Jeg undres.. Hvor har I alle de oplysninger fra?

    Når man meldes ud af folkekirken kan man stadig blive begravet på en kirkegård. Men der findes så sandelig også gravsteder som ikke har med religion, kirker, moskéer eller andet at gøre, dog får man ikke LIGESÅ meget statslig støtte til dem, som til de som er tilknyttet folkekirkerne. De fleste steder regner menighederne faktisk udfra hvad man har sparet i kirkeskat i årene, og ligger det på som mer-pris, hvis man vælger at blive begravet ved en folkekirke.

    Hendes børn kan stadig blive døbt og konfirmeret selvom hun og hendes fremtidige mand ikke er meldt ind ikke er meldt ind. -Og selvom de ikke er døbt skal registreringen stadig, ved lov registreres i kirkebøgerne. -og hvis hende og manden senere, men før konfirmtaionen, så skal den unge være døbt for at kunne blive konfirmeret, og selv være medlem. -Hvilket også kan ske på den unges ønske selvom han/hun ikke er barne-døbt.

    -Og såfremt der løber et navn i slægten, har man endda som "ikke-medlem" af folkekirken, fuldstændig ret til at skifte til det såfremt man ønsker det. -Bare lige for at få det på plads også.. smiley Dog kan det kræve slægtninges samtykke. smiley

    Kilde: (link fjernet)

    Jeg synes det er fint hvis du vælger den vej Stine, og det er der slet ingen der skal fortælle dig om du skal eller ej, det er et personligt valg.
    DOG tror jeg dyukan stikke næsen skråt efter at få noget tilbage, det sker simpelthen ikke, det er en røver-historie.. -Det er ikke en ret man har, og det tror jeg heller aldrig man får. smiley


  • #16   5. dec 2009 Sanne - sorry mit udbrud før, jeg er simpelthen bare ikke troende. Jeg tror på mange andre ting, bare ikke gud.

    Sarah - præcis, kunne ikke være mere enig. Jeg er dog bryllupsfotograf og tager hjertens gerne med i kirken og tuder da også i kirken og på mange andre tidspunkter under hele dagen. Men det er fordi jeg syntes at deres kærlighed til hinanden er så smuk og ikke fordi jeg er i Guds hus.
    Jeg kan også sagtens tage med til barnedåb, men det er for forældrene skyld og ikke min egen. Man må vel godt komme der selv om man ikke er medlem, når man er inviteret? Det er bestemt ikke noget jeg ligefrem nyder, men selvfølgelig er jeg der når jeg får bud om det.


  • #17   5. dec 2009 Stine: jeg taler bestemt ikke om at jeg ikke kommer hvis jeg er inviteret det gør jeg skam. og jeg synes f,eks at kirker er ufatteligt spændende pga deres historie gennem tiden.Men jeg har det som dig,det er ikke pga. guds hus jeg er der..

  • #18   5. dec 2009 Du kan sagtens melde dig ud, men det er ikke med tilbagevirkende kraft ! Jeg meldte mig ud faf folkekirken for næsten 13 år siden da jeg ventede mid søn. Han skulle ikke døbes men kun navngives, og derfor tog jeg mig sammen og fik det gjort - noget jeg ville have gjort for mangel flere år siden. Og det var ikke p.g.a. økonomi eller skat men af idealistiske grunde.

  • #19   5. dec 2009 hvis du ikke er medlem,kan du ikke få en præst til at vie jer i naturen,så er der kun rådhuset tilbage,præsten arbejder for folkekirken

  • #20   5. dec 2009 !. Ved udmeldelse af folkekirken , bliver der ikke tilbagebetalt noget, kun i tilfælde hvor man har betalt og aldrig været medlem.

    Alle omkostninger ved en bisættelse/begravelse erdyrer for et ikke medlem.

    Skal man efter brændning have kastet sin aske ud over åben hav, kræver det at man har lavet en erklæring om dette.

    hilsen kordegnen


  • #21   5. dec 2009 Nej man får ikke penge tilbage.

    Hvis du ikke selv orker at at gøre alt benarbejdet så tjek www.ingenkirkeskat.dk ud for han laver alt papirarbejdet for en for en flad halvtresser.


  • #22   5. dec 2009 ved udmeldelse af folkekirken, gå ind på personregistring.dk, i højre hjørne står der udskriv blanketter, tryk her , så kommer der diverse blanketter frem.
    udfyld blanjetten og send den til din sognekirke.


  • #23   5. dec 2009 Jeg er navngivet af døbte forældre, er gift med en navngivet mand og vi blev viet i skoven af en person fra kommunen, der tilfældigvis havde været min nabo og set mig vokse op smiley
    Jeg har to børn, der begge er navngivet. Hvis de ønsker at blive døbt og konfirmeret skal de være så hjertelig velkommen til det, når den tid kommer, men det skal være fordi de tror på kristendommen, ikke pga. gaver!!! Derfor får de valget mellem en konfirmation eller en Non-firmation (som det kaldes i vores familie), hvor det fejres i forbindelse med ens 15-års fødselsdag, at man er ved at stor smiley
    Det er dog vigtigt at mine børn lærer om kristendommen, for at vide hvor de stammer fra og hvorfra vores værdigrundlag kommer fra som samfund. Jeg forventer, at mine børn udviser respekt for alle religioner og kan forholde sig stille og roligt i kirken af respekt for de troende og uden dumme kommentarer.
    Jeg vil ikke beskrive mig selv som ateist, men mere som én der tror på lidt af hvert og jeg er sikker på at der er mere mellem himmel og jord end øjet ser.

    Begravelse....det er muligt, at det koster mere end hvis vi var medlem af folkekirken, men tvivler på at beløbet kan overgå, alt det sparet gennem årene.
    Vi bruger kirken, når der inviteres til barnedåb, bryllupper og begravelser og ikke andet.


  • #24   5. dec 2009 Astrid, det var et dejligt indlæg - tingene er nemlig ikke sort/hvide.

    Vi skal huske på, at hele vores kultur er bygget op omkring et kristent værdisæt, så helt kan man som dansker ikke fornægte den trosretning. Man kan tro eller ikke tro - men vores samfund er bygget på kristne værdier :o)

    Med hensyn til, at få penge tilbage - nej, selvfølgelig kan du ikke få penge tilbage.
    Du har været medlem af en forening og støttet den indtil den dag, du meldte dig ud.
    Man får ikke penge tilbage fordi man vælger ikke at støtte den i fremtiden.


  • #25   5. dec 2009 Mullet, hvordan kan du så udholde at bo i DK?

  • #26   5. dec 2009 Tak, CH smiley


    Begrebet "næstekærlighed" er da en af de smukkeste aspekter ved Kristendommen og som man også finder i andre religioner. Desværre opstår der som regel problemer, når mennesker skal håndtere begrebet - ikke alle er lige gode til det....


  • #27   5. dec 2009 Mullet, hvor er du fristet til at flytte hen?

  • #28   5. dec 2009 I Canada bliver det nok svært at komme uden om et kristen værdigrundlag, selvom samfundet der er mere sammensat end det er her.

    Og Irland - der fylder tro jo en hel del mere end den gør i DK. Kristendom og katolicismen har været normdannere der. På godt og ondt ;o)

    Alaska - jeg ved faktisk ikke, hvilken baggrund de har der - men mon ikke, det også er kristent?


  • #29   5. dec 2009 Jeg var til et foredrag, hvor det blev fortalt, at DK vurderes til at være et af de mindst troende samfund i verden. Til gengæld vender de fleste af os til Gud i en eller anden form fx. i forbindelse med svær sygdom.

  • #30   5. dec 2009 Astrid, jeg tror også, det bliver svært at finde et land i verden, hvor religion fylder så lidt som det gør i DK.

    Der, hvor det har den største betydning er historisk og kulturelt.


  • #31   5. dec 2009 *eg forstår ikke helt hvordan man kan sige man ikke er kristen, fordi man ikke tror på gud.

    Jeg vil da betegne mig selv som kristen, men jeg tror da heller ikke på gud, jesus og alle historierne i biblen, men jeg tror på de værdier som biblen er skabt for at videreformidle.

    Det at være kristen er, for mig, det, at man tror på værdierne i en religion. Altså tror jeg på værdier som kærlighed, næstekærlighed, håb, og hvem kan egentlig afskrive sig selv fra at tro på disse ting?


  • #32   5. dec 2009 Teologen, der holdt foredraget, mente at det kunne spores tilbage til vikingekulturen, hvor vi kunne selv, vi gjorde selv og ingen skulle bestemme over os (noget forenklet), men hvor man faldt tilbage på Ase-troen for at have et fast ståsted - en rettesnor. Da danskerne blev kristne havde mange fortsat Ase-troen sideløbende - bare for en sikkerheds skyld, hvis alt andet slår fejl.
    Vi er jo et folkefærd, der holder fast på vores selvbestemmelsesret i stort set alle henseender smiley


  • #33   5. dec 2009 Astrid, det kan godt tænkes, at danskere til hver en tid har været lidt sværere at begejstre end gennemsnittet :o))))

    Jeg tror meget bunder i, at vi lever forholdsvis priviligeret. Religion og tro er jo ofte noget mennesket tyr til, når tingene er svære.

    Og jeg er da også ret sikker på, at troende mennesker håndterer kriser bedre end os, der ikke er troende :o)


  • #34   5. dec 2009 Danielle - Jeg betegner mig som ikke kristen, men jeg tror på de samme værdier, som du nævner. Men du finder disse værdier i alle religioner, også naturreligioner - bare udformet forskelligt smiley Jeg ser disse begreber som at være medmenneskelig og ikke nødvendigvis kristen.....


  • #35   5. dec 2009 Kristendommen (og andre religioner) har jo altid været afhængig af den kultur, den er udlevet i - og omvendt.

    Det er to størrelser, der er helt afhængige af hinanden. Og desværre er der ingen religiøs skrif, det ikke kan fortolkes - derfor kan man jo også se, at den samme tekst både kan give anledning til krig og fred. Alt afhænger jo af øjnene, der ser.

    I bund og grund mener jeg, at mange religiøse skrifter har dejlige og kærlige budskaber.
    Men vi må se i øjnene, at vi mennesker ikke altid er i stand til at se længere end til vores egen næsetip og derfor bruger disse budskaber til vores eget bedste...


  • #36   5. dec 2009 Jeg er enig, CH.

    Jeg arbejder på en onkologisk afdeling og det sidste, der som regel altid findes hos disse patienter er tro og håb...


  • #37   5. dec 2009 Jeg er vel det, man kalder en kulturel kristen vil jeg tro.

    Ikke-praktiserende, ikke troende, men dog fascineret.


  • #38   5. dec 2009 Danielle - jamen hele kristendommens opstandelse er jo bygget på at Gud skabet jorden på 7 dage - Jesus kom til verden i en stald og så bliver historien mere og mere forvirrende og usamhængende. Selvfølgelig er der mange smukke budskaber, men det er der nu også i en hver anden historiebog. Så vil jeg hellere tro på H. C Andersen end kristendommen.
    Selvfølgelig tror man på håb, næstkærlighed og de ti bud, men dem finder du altså i mange andre religioner. Koranen er bestemt også en meget meget smuk "historie" det handler dog bare om at fortolke historien korrekt - hvilket der desværre ikke er mange der gør.
    Vi glemmer helt hvorfor Danmark er kristen, det var jo noget vi blev påtvunget for mange 100år siden, hvis ikke man betalte kirkeskat var der en grusom konsekvens... Det er altså ikke noget jeg har lyst til at støtte.

    Jeg respektere alle religioner, stiller dog mange spørgsmål ved mange ting og tager meget gerne en snak med troende for at prøve at forstå "hvorfor"

    Mener dog stadig at det er min ret at melde mig ud når jeg ikke tror på det og tror bestem at jeg kan leve et helt normalt og velfungerende liv uden at betale kirkeskat. Og mon ikke også at mine efterladte respektere mit valg smiley


  • #39   5. dec 2009 Stine, som sagt kan man tro eller ikke tro. Jeg tror ikke på det guddommelige i biblen, men betragter det som en historisk guideline.

    Jeg melder mig ikke ud af folkekirken fordi jeg støtter der værdigrundlag, som den repræsenterer.

    At andre vælger at gøre anderledes er jo helt deres sag.

    Blot tror jeg, at vi alle skal erkende, at man ikke slipper for kristendom i hverdagen alene fordi man ikke betaler kirkeskat - for det omgiver alt, hvad vi gør hver eneste dag.

    Om historien omkring landets reformation er grusom eller ej synes jeg ikke har den store betydning - det er jo som det er.
    Og det er for mig at se svært at se grusomheden i den almindelige danske folkekirke lige nu. Den er vist ganske harmløs.



  • #40   5. dec 2009 Selvfølgelig kan man ikke undgå kristendommen - det siger jeg nu heller ikke.
    Jeg holder da jul med min familie, fødselsdag, påske og hvad der ellers er af traditioner.

    Når jeg sidder i en kirke idag, kan jeg ikke lade være med at tænke på hvordan den er kommet til, at der er brugt blodpenge for at bygge kirken og tvinge folk til at være kristen kan jeg ikke lidt. Måske har biblen et smukt budskab, men måden folk har tacklet det på tilbage i tiden er grusom. Hvis ikke man have trumlet igennem for at tvinge folk til at betale for at kirkerne kunne opbygges, ja så havde vi nok ikke været et kristen land.

    Nå, men jeg vil slutte her, jeg skal ud med min hund, hun tripper for at komme ud og løbe. Men tusind tak for en helt fantastisk debat, jeg har virkelig lært en del og holder endnu mere fast i min beslutning om at melde mig ud af folkekirken.

    I må alle have en fantastisk weekend smiley


  • #41   5. dec 2009 Jeg kommer til at tænke på, hvordan hele sundhedssystemet er kommet til, hvor det er i dag.
    Hvordan fattige mennesker har måttet lide fordi griske læger skulle udvide deres horisont.
    Hvordan mennesker er blevet brugt som forsøgskaniner, mishandlet og ofte frataget deres liv.

    Der er så meget modbydelighed i lægestandens historie - men det afholder næppe nogen fra at tage på sygehuset, når de brækker benet :o)


  • #42   5. dec 2009 Ej nu bliver det altså ret plat... sådan kan du ikke stille det op - du smider sikkert også din mor på plejehjem når tid er - trods alle de historier man høre der fra... Sådan kan vi så blive ved...

  • #43   5. dec 2009 Lige præcis, Stine.

    Jeg har svært ved at se forskellen.

    Stadig - respekt for, at man ikke tror, og derfor ikke vil være med i folkekirken.
    Men min forståelse bliver lidt mindre, når man alligevel tror så meget, at man vil holde de kristne tradtioner i hævd - blot vil man ikke være med til at betale for det.
    Og at lægge til grund at der i middelalderen skete grusomheder forstår jeg slet ikke ;o)



  • #44   5. dec 2009 Mullet - jeg er ganske enig.

    Der er uhyggelig mange paradokser i forbindelse med religion. Specielt når vi sætter det sammen med kultur.

    Dog er der nok ikke så mange lande i den kristne del af verden, der har så fordomsfri en indgangsvinkel til eksempelvis homoseksuelle. Her kan de vies i kirken - der er ikke mange steder i verden det kan lade sig gøre.

    Igen - det handler mere om kultur end om kristendom.


  • #45   5. dec 2009 Det er endnu et paradoks.

    Her i landet er det ikke en selvfølgelighed at være praktiserende kristen, så det kan meget nemt komme til at blive noget bygger kløfter til omgivelserne.
    Jeg kan forestille mig, det er svært at leve i et hjem i DK, hvor tro ikke er et frit valg.

    I mange andre lande er det slet ikke noget, der stilles spørgmålstegn ved, og derfor ikke et issue.

    Så vores afstand til religion er nok både en velsignelse og en forbandelse på samme tid ;o)


  • #46   5. dec 2009 Jeg synes faktisk det er en fin sammenligning CH kommer med... Med sundhedsvæsnet og kristendommen...

    Og jeg finder det meget mærkeligt at du ligefrem væmmes ved så meget ved kristendommen, men du vil gerne fejre jul og påske? Hvor man fejre noget du siger du ikke tror på. nemlig Jesus. Og hans brutale død... Den vil du også gerne fejre...? Men ikke betale til det....?


  • #47   5. dec 2009 Man kan sagtens holde jul uden at betale til folkekirken. Det gør jeg hvert år - jeg betaler både for anden og gaverne og juletræet..... smiley
    Men skal man trække den helt der ud, så kan vi bare kalde det for en Lysfest, for det var hvad det reelt var her i landet inden kristendommen holdt sit indtog - en fest for lysets komme og det er vel heller ikke så ringe endda?


  • #48   5. dec 2009 Jo Astrid, men jeg synes det er noget mærkeligt noget at fejre noget man ikke tror på.
    Jeg holder heller ikke ramadan eller hellig 3 konger....... eller thanks giving...


  • #49   5. dec 2009 Astrid, DET kan man.

    Der er jo også rigtig mange troende i landet, der ikke er medlem af folkekirken, men derimod kommer i frimenigheder.

    Det er dette udgangspunkt, jeg ikke synes harmonerer med at holde jul og påske:

    "Kirkens historie og hele måden det hele er bygget op er til at græde over.... Kan virkelig ikke se hvorfor jeg skal betale for noget jeg simpelthen nægter at tro på."


  • #50   5. dec 2009 Camilla - det er jo her, at arv og kultur kommer ind. At vi gør ting, fordi det gør man bare og fordi det har vi lært fra barnsben af.
    I min familie er der ikke et strejf af kristendom juleaften, udover at det er Jesus fødselsdag. Hos os handler det kun om nisser, hygge, god mad, juletræ og gaver. Vi går ikke til gudstjeneste om eftermiddagen. Alligevel ligner det en kristen jul, fordi det er det vi har lært.


  • #51   5. dec 2009 jeg er ikke troende men er medlem af folkekirken ....hvorfor??tja det er vel bare en del af min opdragelse jeg ved det ikke,men nu betaler vi jo ikke så meget at det kan vælte et budget.
    men fair nok nogen vælger fra syntes jeg


  • #52   5. dec 2009 vi holder traditionelt jul men nok kun for ungernes skyld for det må de da ikke gå glip af det er jo dem som skal føre det videre til deres børn osv osv

  • #53   5. dec 2009 Mullet ja - mange af vores tradtioner er hedenske..

    Noget er understreger, at religion og kultur ikke kan skilles ad, og at man ikke kan leve i en kultur og så være holdt fri for religionen.


  • #54   5. dec 2009 Alt skal da også bare misforståes...

    Jeg holder jul med nisser, juletræ, julekugler, gaver og stearinglys, spiser and, gris og har nissehue på... Men jeg har ikke kristne sange og kors om halsen og mindes at jesus har fødselsdag den dag (som iøvrig var om sommeren) Jeg kan ikke se hvorfor man ikke skal hygge sig i julen når man ikke tror på Gud?
    Et grantræ, Julemanden og hans små nisser minder mig ikke om en jesus fødselsdag som holdes den forkerte dato - Så hvorfor skulle jeg fornægte jul? Det er da noget fis.

    Og med påske mener jeg at jeg tager da gerne imod et påskeæg og giver gerne et påskeæg eller skriver et gækkebrev. Jeg siger da også ja tak når min farmor en gang i mellem invitere til påskefrokost... men jeg mindes på intet tidspunkt at jesus døde de dage og INTET ved påsken relatere til jesus - syntes ikke chokoladeæg, små kyllinger og påskeharen minder om Jesus - eller er det mig der er tosset her?

    Selvom jeg ikke lukker øjnene for jul, påske og fødselsdage syntes jeg sagtens at jeg har lov til at melde mig ud, da jeg ikke tror på den historie...
    Mine børn skal da have lov til at opleve de ting hele vejen igennem deres opvækst, om de vælger at tro på kristendommen eller hvilken anden tro, skal være deres valg og det vil jeg da støtte dem 100% i uanset hvad de vælger.

    Jeg har så sent som i dag været ovre at tale med min farmor og farfar om hvordan de gerne vil begraves og sjovt nok har de for 6 måneder siden underskrevet et papir hvor de skrevet at de ikke vil have en ceremoni i kirken og at de intet med kirken vil have at gøre når de dør. Og det støtter jeg da 100% og syntes at det er et rigtig godt valg når de heller ikke er troende.
    Min far døde da jeg var 17 år og han var troede så selvfølgelig skulle han da have en ceremoni i kirken og han ligger da også på kirkegården - det var i min fars ånd, men jeg vil ikke selv have sådan en cermoni og det er der ingen i min familie der vil, min bror er den eneste jeg ikke har talt med det om endnu, men uanset hvad han vælger så acceptere jeg det da selvfølgelig.


  • #55   7. dec 2009 Mullet: Lyder spændende du er praktiserende heks. Er selv ret fascineret af Wicca og det med at leve i og med naturen som jeg forbinder med det :o)

    Har du nogle steder man kan læse om din "tro"?

    Jeg elsker at lære nyt og udvide mine horisonter.

    Det vigtigste Gud gav mennesket er deres frie vilje og denne respekterer jeg fuldt ud :o)

    Dette indebærer også retten til at tro på hvad man vil :o)


  • #56   7. dec 2009 Hos mig er det gået den helt anden vej..

    Jeg blev ikke døbt da jeg var lille, da min mor mente det skulle være mit eget valg..

    Jeg blev heller ikke konfimeret, da jeg simpelthen nægtede at blive døbt som 13 årig.. det var for pinligt.. selvom jeg faktisk rigtig gerne ville konfimeres.. ikke så meget på grund af troen, men fordi alle mine venner skulle det igennem.

    Min mor har alligevel altid fortalt om gud og kristendommen i min barndom, og som flere af jer nævner, brugt det spirituelt i svære tider..

    Jeg har tit følt jeg ikke var en del af "klubben" hvis man kan sige det sådan...

    I maj i år, spurgte min storebror om jeg ikke gerne ville være fadder til hans lille søn.. og det ville jeg jo hjertens gerne, men kunne ikke fordi jeg ikke var døbt.. min anden store storebror blev også spurgt, men var heller ikke døbt.

    Så vi tog skidtet og blev begge døbt sammen som henholdsvis 27 & 35 årige. Vi snakkede meget om det, fordi det primært var pga af vi så skulle være faddere, men vi var begge ret enige om at det alligevel betød mere for os.. vi ville begge gerne, fordi vi netop alligevel var blevet opdraget i den kristne tro og mente vi "manglede" noget..

    Jeg er super glad for det i dag... og tænker også lidt at det alligevel betød noget, da min far fælede en tåre da jeg fik vand i håret..*G*

    Jeg vil rigtig gerne døbe mine børn, selvom jeg ikke selv blev det... jeg personligt har altid følt mig anderledes, og det synes jeg ikke mine børn skal føle.. så kan de jo selv vælge hvad de vil tro på senere smiley



Kommentér på:
udmeldelse af folkekirken?

Annonce