{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.745 visninger | Oprettet:

Ville verden ikke være vidunderlig {{forumTopicSubject}}

hvis vi alle kunne få fra det offentlige, lige hvad vi SELV syntes vi var berettiget til ?

Jeg syntes at år 2011 har været utroligt fyldt med, hvor er det for dårligt at jeg ikke kan få det og det fra det offentlige

Før i "brokker" jer over det, så prøv lige at tænk lidt ud over egen næsetip. Vi har et fantastisk system, som tilsyneladende gang på gang bliver misbrugt på det skammeligste

Vi har ikke råd til det i vores samfund, og ALLE må se hvad de kan gøre for at rette op, og der bliver skåret hårdt over alle ydelser, så når i syntes i selv er så hårdt ramt, så tænk engang over om det ikke en lidt egoistisk tanke, hank op i jer selv og lad være med at klandre samfundeet/systemet

Kunne det ikke være et godt nytårsfortsæt ?

Med håbet om et super 2012 ønskes i alle et godt nytår


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ville verden ikke være vidunderlig
  • #1   1. jan 2012 Det eneste jeg klandrer "systemet" for er at folk som disse stadig har ret til at modtage alt hvad de kan fra staten. Det gør at mange andre, som måske reelt har brug for det, ikke kan få:


    Blot 2 eksempler.


    http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1661037.ece

    http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1683324.ece


  • #2   1. jan 2012 Mette - kunne ikke være mere enig, men det er "næsten" blevet socialt accepteret at snyde det offentlige, der er masser eksempler

    Samlevende der officielt bor hver for sig
    Udeboende SU

    Er bare et par eksempler som næsten er blevet helt accepteret

    Er det virkelig iorden ?


  • #3   1. jan 2012 Susanne, jeg tror på at man får man er berettiget til, men det er jo ikke sikkert at man får hvad man SELV syntes man er berettiget til

    Og ville det ikke være dejligt, hvis vi selv kunne bestemme hvor meget vi skulle ha fra det offentlige


  • #4   1. jan 2012 Susanne, det kan jeg jo selvfølgelig ikke agumentere imod, men ingen regler uden undtagelser, men essensen er at jeg hører ufattelig mange brokke sig over noget som i min verden er helt grotesk, set ud fra mange faktorer som alder og eget ansvar

    Jeg er møgtræt af denne kræve kultur vi har fået, i en tid hvor der bare ikke er penge til det


  • #5   1. jan 2012 Jeg er klar over at det er en hvepserede jeg har sat fingrene i, men jeg kunne f.eks. herinde finde de første 50 tråde, hvor essensen er at det er samfundets skyld, og jeg er altså bare opdraget anerledes

  • #6   1. jan 2012 Må altså slutte mig til Susanne her..

  • #8   1. jan 2012 * Flatrunner *

    Jeg giver dig ret i at mange får uden egentlig at burde få, men der er satme også mange som ikke får, som burde få..


  • #9   1. jan 2012 Hvis man ikke får hvad man er " berettiget til ".... så kan man jo klage.
    Der er faste regler for , hvad man kan få.
    Men som sagt højere oppe....... Det er ikke altid det er det samme , hvad man er berettiget til.... og så hvad man SELV mener man er berettiget til.... :o)


  • #10   1. jan 2012 en klog skrev dette på FB den anden dag (han har nok tyvstjålet den fra en anden, skulle jeg ikke kunnde sige)

    Hvis du har mad i køleskabet, tøj på ryggen, et tag over hovedet, og et sted at sove, er du rigere end 75% af verden. Hvis du har penge i banken, i din pung, ,så er du blandt de øverste 10% af verdens rige. Hvis du vågnede op i morges med mere sundhed end sygdom,så er du mere velsignet, end den million mennesker, som ikke vil overleve i denne uge. Hvis du kan læse denne besked,så er du mere heldig end 3 milliarder mennesker i verden, der ikke kan læse eller som ikke har en computer. Vær taknemmelig og sæt pris på din familie, og hvad du har ... tæl alle dine velsignelser snarere end dine problemer. smiley


  • #11   1. jan 2012 NITTIB - lige præcis, det er min pointe, men folk kan bare ikke se ud over at de selv syntes de er berettiget til mere

    Jeg syntes f.eks. det er pis uretfærdigt at jeg betaler til en A-kasse er selvstændig men kan f.eks. ikke få sygedagpenge, og at dagpenge og kontanthjælp idag, stort set er identisk, bortset fra at man ikke må eje noget på kontanthjælp

    Har været igennem en operetion i 2009 som krævede 6-8 ugers "sygefravær", jeg arbejde igen efter 2 dage og i løbet af foråret skal jeg nok opereres igen, og der står den på samme opskrift

    Så det er skam ikke fordi jeg ikke har noget at brokke mig over, men sådan er det bare, der er ikke råd til det,


  • #12   1. jan 2012 Rikke, det er fair nok, men hvorfor er det samfundets skyld og opgave at forsørge dem

    Jeg har flere gange igennem mit liv boet i campingvogn, fordi vi ikke havde penge til andet, idag skal man ha ret til lejlighed, hund og meget andet, og forlanger stadig at samfundet skal steppe op


  • #13   1. jan 2012 Flatrunner; Meget klogt skrevet, men det gør det ikke nemmere for en at leve i Danmark. Der er visse ting, som man ikke har i andre lande, som man har i Danmark.
    - Min mor har kroniske smerter i sine led, og kan ikke engang gå i skole mere, og det har været et kæmpe rod med kommunen.


  • #14   1. jan 2012 Det er jo en meget svær diskution, når man som jeg har nævnt før ikke magter at se det store billede

    Det ville da være skønt hvis alle sociale ydelser var større, men hvem skal betale?

    Jeg bliver enormt rystet over den kræve mentalitet vi lever i, men som jeg har skrevet før, det er nok bare sådan jeg er opdraget, jeg klarer mig selv, på godt og ondt


  • #15   1. jan 2012 Vi kunne jo prøve at nævne de lande i verden , der har det bedre end os.

    Og der mener jeg de lande , hvor man ikke er kørt på Rø***, fordi man har overforbrug....


  • #16   1. jan 2012 NITTIB, det bliver nok en forholdsvis kort liste smiley

  • #17   1. jan 2012 Ja en del kræver og kræver, tænk hvis de brugte alle de kræfter på at finde et job...f.eks...

    Kan blive så harm over at en del direkte spekulere i "systemet", f.eks et forældrepar, hvor den ene part flytter adresse, således "tilskud" fra kommunen bliver forhøjet

    Folk der modtager sygedagpenge og arbejder sort 30-37 timer om ugen.

    Desværre er der så mange eks. på folk der snyder.

    Det går ud over dem der virkelig har problemer


  • #18   1. jan 2012 Tjaaa..... men lad os nu se.... der MÅ da være nogen lande , der er bedre end vores...... når vi nu brokker os så meget i Danmark..... så der kommer sikkert nogen på banen...... eller ?.... :o)

  • #19   1. jan 2012 Susanne DKK snob * med Maine coon killinger *
    Kunne det ikke være en fordel for din bror , at flytte i noget mindre ?

    Og det er da dejligt , at din mand kan hjælpe ham lidt..... det ville gøre mange glade , hvis vi hjalp hinanden lidt mere...... :o)


  • #20   1. jan 2012 Susanne DKK snob * med Maine coon killinger *

    Er der ikke en stor skole dreng/ pige , der kunne handle lidt for din bror... hente medicin og brænde.... og som måske kunne tjene lidt lommepenge... ??...:o)


  • #21   1. jan 2012 Susanne, jeg er ked af at sige det, men det kan altså ikke overbevise mig om at det er samfundets skyld, sorry

  • #22   1. jan 2012 Orker ikke at diskutere en enkeltsag med dig, det har jeg slet ikke mulighed for'

    det var egentlig helle ikke det tråden gik ud på, men er blevet et meget godt eksempel på min pointe


  • #23   1. jan 2012 Susanne, jeg kan sagtens agumentere, orker det bare ikke med dig og i enkelt sager, det er ikke det jeg har lagt op til i min tråd, det er det store billede i vores kræve mentalitet

  • #24   1. jan 2012 Så Susanne, mener du, at det er samfundets ansvar hjælpe din bror med at gøre rent i 225 kvm??



  • #25   1. jan 2012 Susanne DKK snob * med Maine coon killinger *
    OK.... nu kender jeg ikke hans forhold..... men regnede med , at han fik invalidepension, siden han ikke kan gøre noget selv....... eller førtidspension..
    Men jeg kender jo som sagt ikke hans forhold... så det var bare en ide' ...:o)


  • #26   1. jan 2012 Susanne.. Han var vel næppe død af sult... Man kan jo bestille mad hjem til sig fra supermarkeder...
    Eller melde sig til mad fra kommunens central køkken, også bragt til døren


  • #27   1. jan 2012 Susanne DKK snob * med Maine coon killinger *

    Jamen dog..... mon han var det..... så tror jeg bestemt hjemmehjælpen havde fået besked på , at handle for ham en gang imellem....
    Man lader ikke folk ligge og dø af sult i DK... hvis de ikke kan handle selv.
    Det har jeg aldrig set før..... :o)


  • #28   1. jan 2012 Men Susanne, helt ærligt.... Hvis han ikke kan få sin pension til at række, så må han sørme kigge på sine udgifter og skære ned.


  • #29   1. jan 2012 Susanne DKK snob * med Maine coon killinger *

    Så ville det måske hjælpe , hvis du eller din mand bestilte maden for ham.... så slap din mand da for at køre i byen og handle... :o)


  • #30   1. jan 2012 Susanne: hvordan har han råd til at bo i noget så stort men ikke noget mindre?

  • #31   1. jan 2012 Han kan jo starte med at skære ned i sit 225 kvm store hus... Hvorfor skal samfundet betale for at han bor i så stort et hus? Han kunne da få en dejlig handicap bolig som han har mulighed for nemmere at holde......

  • #32   1. jan 2012 Og et eller andet sted Susanne, hvis det både er du og din mand, din bror, og din far som har svært ved at få pengene til at række og svært ved rengøringen..... Så kunne det måske være en ide at i flyttede sammen alle sammen, og delte regninger og hjalp hinanden med at holde hus...

    Det kan bare ikke være samfundets skyld.. I har også selv et ansvar for jeres eget liv!


  • #33   1. jan 2012 Susanne DKK snob * med Maine coon killinger *
    Jeg vil stadig vove at påstå.... at hvis i ikke gjorde de ting for din bror og din far....... så ville kommunen træde til.....
    Man lader ikke bare folk ligge i lort og pis . og dø af sult i DK
    Kommunen må have vurderet at de selv kan gøre noget..... de liger vel ikke permanent i sengen hele tiden.
    Jeg synes i skulle henvende jer i kommunen og sige , at i ikke kan klare det i gør..... og så se hvad de finder ud af.... :o)


  • #34   1. jan 2012 Han kunne vel få råd til en mindre bolig hvis han solgte sit hus

  • #35   1. jan 2012 Hvis det hus er købt og betalt så kan jeg slet ikke forstå hvorfor han ikke kan få sin pension på 12-14.000 til at række


  • #36   1. jan 2012 Det kan godt være at det er selvvalg at ta en uddannelse, men alle kan jo ikke være på kontanthjælp eller være sygemeldt resten af livet.

  • #38   1. jan 2012 Susanne, du grave rhulet større og større for dig selv, beklager at sige det

    Hvis huet er købt kontant, kan jeg ved gud ikke se at samfundet skal gøre mere for ham, der er jo nedsparingslån man kan få


  • #39   1. jan 2012 hvorfor kan han ikke få det til at løbe rundt?

  • #40   1. jan 2012 Susanne, men det er da ikke samfundets skyld at du er nedslidt...
    Og hvad er det ærligt talt du vil have??
    I får pension og i får den hjælp som i er visiteret til....
    Jeg bliver træt af din hjælpeløse mentalitet.... Tag dog ansvar, og vær glad for de ting du har!!


  • #41   1. jan 2012 Susanne : hva er det han har af så store udgifter at det ikke kan løbe rundt?

  • #42   1. jan 2012 DU BEKLAGER DIG IKKE???? Sødeste Susanne du laver ikke andet????




    Og hvis din bror ikke kan komme på plejehjem så er det fordi han ikke er dårlig nok... Så, så dårlig kan han så heller ikke være......


  • #44   1. jan 2012 Et sted skriver du at huset er købt og betalt , nu er der lån i huset...



  • #45   1. jan 2012 Susanne du svarer stadig ikke på hvorfor han ikke kan leve af sin pension?

  • #46   1. jan 2012 susanne, kan man ikke få alarmer til folk der falder og ikke kan rejse sig selv igen ?

    Det var jeg da sikker på man kunne


  • #47   1. jan 2012 Susanne du roder konstant rundt i din egen historie..... Din bror er blevet opereret i benene og kan derfor ikke lave mad??? Tog de hans hænder på samme tid?
    Og så kan det godt være at han får færdigretter, men han får skuda mad...


  • #48   1. jan 2012 Susanne OMG...haha

    Tænk det vidste jeg ikke, men du skriver jo selv huset er købt og betalt, intet om der er optaget lån, kun at han ikke kan få pensionen til at slå til....

    Så måske du skulle droppe OMG for lidt tid smiley


  • #49   1. jan 2012 Rene, nej sådan alarmer findes ikke.. Og telefoner findes heller ikke.....
    Eller nowet?


  • #51   1. jan 2012 Susanne NU stopper du... Hold op hvor er i dog hjælpeløse i din familie...... Hvad med om din bror sætter sig på en f'cking stol og laver mad? Hvor svært kan det være......
    Dog nu den selv ynk du har gang i


  • #54   1. jan 2012 Hvis man ved man falder hver og hver anden gang, så tager man da en telefon med sig!!!
    Eller køber en kolbe på apoteket så man ikek skal op om natten,


  • #57   1. jan 2012 Man kan skuda godt nå en gryde fra en stol????
    Jeg kan slet slet slet ikke se problemet??

    Jeg arbejder i hjemmeplejen og ser dagligt folk klare sig selv. Det handler om at ville... Og ikke være så skide ynkelig


  • #58   1. jan 2012 Ulla, nej det kan man ikke, for det dumme samfund giver slet ikke noget til dem som har brug for det, ved du nok

  • #61   1. jan 2012 Susanne, jeg er i faget, jeg ser folk der har brug for hjælp. Jeg ved Hvor meget man rent faktisk kan, hvis man virkelig vil. Og jeg ved hvor lidt man kan når ikke man vil... For hvis ikke man vil, så kan man heller ikke nogen ting!!

    Jeg synes folk som dig skal skamme sig... Brok, brok og mere brok....


  • #62   1. jan 2012 Charlotte, ja du har ret... Det er faktisk Susanne i en nøddeskal.. Ærgerligt at hun gang på gang får ødelagt tråde med alt sit ynk og bavl....
    Ad hvor har jeg kvalme nu...........


  • #65   1. jan 2012 Susanne for filan da.... Du giver mig lange nosser..... Det handler altså også om at have lidt hjerne. Hvis man ved man falder om natten, så sørger man skuda for at få den kolbe med ind til sengen hver eneste nat... Så er den lige der hvor ma´n har brug for den

  • #66   1. jan 2012 Jamen så siger vi det Susanne... Samfundet er mega tarvelige at de ikke ansatter personlige kokke og tjenere til dig, din far og din bror... Skrækkeligt land vi bor i..... SÅ FLYT.... Find et land du tror kan hjælpe dig mere....

  • #70   1. jan 2012 Ok...... det kan godt være jeg tager fejl....... men jeg fatter ikke at han ikke kan klare sig for sin pension.....
    Han har betalt sit hus...... han har ikke computer..... han har ikke tlf, for han kan ikke høre.
    Altså har han kun ... ejendomsskat ( den kan fryses ).... forsikringer og øhhh hvad ??
    Han har faktisk mange flere penge en mange af os andre...... så mon ikke han har 1 100-mand i overskud til at en Dreng / pige . kan rende i byen for ham... og hente brænde...


  • #72   1. jan 2012 Ja jeg vil fandeme også klage... Hvorfor søren kommer hjemmeplejen ikke også her hos mig og gør rent... Jeg har haft ondt i hånden engang for 15 år siden, og jeg har også travlt med at læse lektier.. Møg samfund, at de ikke kommer og gør rent for mig...

  • #76   1. jan 2012 Nogle mennesker vil se problemer frem for løsninger

  • #77   1. jan 2012 Den eneste som gør sig til grin herinde er dig Susanne... Du er faktisk direkte pinlig at høre på

  • #79   1. jan 2012 Susanne, stop mens legen er god, du udstiller dig selv meget dårligt gang på gang

    Tråden drejer sig ikke om dig og alle dine dårligdomme, som naturligvis er samfundets skyld

    Tråden skulle dreje sig om at vi alle skal prøve at klare os selv, for mindre, hvis vi skal komme igennem krisen


  • #83   1. jan 2012 Det kan for filan da ikke være samfundets skyld at din bror er ulidelig.......

    Hold nu op......


  • #85   1. jan 2012 "Ulla, og så skulle han slæbe kummefryseren op ovenpå, mens han går på krykker? Ja sikkert."

    Du kan seriøst ikke mene at det er samfundets problem, så er du altså endnu længere ude for pædagoisk rækkevide end jeg først antog



  • #89   1. jan 2012 Mine forældre er 83 begge to.......... De er pensionister. De bor i eget hus. De betaler SELV for at få gjort rent hver 14. dag!!

    De blev ringet op af kommunen og spurgt om de dog ikke havde brug for noget hjælp? "Joooo" sagde min mor. De ville gerne have hjælp til at få ryddet fortovet for sne når det et den tid på året. Svaret var: "Næææææ, DET kunne sandelig ikke lade sig gøre". De kunne få hjælp til alt mulig andet som de IKKE har brug for. Men den ene ting, som de har brug for kan de ikke få hjælp til.

    Og så får andre i hovede og røv og klager konstant over at de ikke får mere!!


  • #91   1. jan 2012 Susanne DKK snob * med Maine coon killinger *
    Ved du hvad..... hvis han har sin førtidspension....... hans hus er betalt....han har ikke computer.... han har ingen tlf .. ( fordi han ikke kan høre,,, det skriver du længere oppe )..... så har han da ikke nogen udgifter .... .Jo.. forsikringer...
    Hans ejendomsskat kan fryses...
    Ved du hvad,,, så kan han sgu da godt selv betale nogen for at bære den skide fryser op i køkkenet....... og betale for at få nogen til at handle og hente medicin og brænde.........
    Lad nu være med at gøre alt så sort.... :o)


  • #92   1. jan 2012 NITTIB - Hørt

  • #94   1. jan 2012 Rikke aka. rap-anden :- )

    Næææ ... måske kunne han ikke bruge al den plads.......
    Men han fik trods alt en stor 2 værelses lejlighed på et plejehjem... hvor han ville få al den hjælp han havde brug for.... = pleje... mad ... og ALT.
    Det kan man da kun være glad for , det var da et flot tilbud..... og ingen grund til at brokke sig over det .. :o)


  • #95   1. jan 2012 Grunden til at han får tilbudt 70 kvm er da for at han også skal have plads til en fryser!!!

  • #97   1. jan 2012 :=O

  • #98   1. jan 2012 Susanne, beklager, men du klager altså ret meget.
    - Staten kan heller ikke gøre det hele. Min mor har kroniske smerter i alle hendes led nu, og det har været så slemt her på det sidste, at hun har været svært gående.
    - Men hun handler stadig ind, hun kører stadig bil, hun rydder stadig op, og går stadig op af trapper. Hun har fået SU indtil nu, men kan ikke længere gå i skole pga. smerterne. Klager hun? Egentlig ikke. Hun får hjælp fra os, og det er hun glad for, men hun vil stadig klare ret meget selv, trods at hun ofte ikke kan gå resten af dagen.


  • #101   1. jan 2012 Jeg vil lukke ned for mine kommentarer nu, men gør jer selv den tjeneste at læs første indlæg igen, lad det sive ind og prøv at tænk over det næste gang i syntes at samfundet ikke giver jer nok

  • #105   1. jan 2012 Ja det er et fantastisk velfærdssamfund vi har og det er et sikkerhedsnet for os alle, ingen tvivl der, især ikke hvis man kun skal være i det i en periode.. Det er noget helt andet, hvis man skal forblive i det.. Så starter vanviddet virkelig ! Da jeg arbejdede som sygepl. blev jeg ofte forarget når patienter fortalte om div. foreninger , de meldte sig ind i, for at få råd og vejledning til " hvad de havde krav på " Mente som størsteparten af det arbejdende DK, at de gjorde det kun for at få så meget som muligt og for at udnytte systemet... Indtil den nat, hvor jeg havde min sidste nattevagt, og påludselig havnede i det mest ydmygende system , jeg nogensinde har mødt... Alt hvad jeg stod for, alle mine værdier hele min personlighed, blev der sat ? ved.. Man mente at jeg " bare ikke gad arbejde " Jeg som havde forsvoret om jeg så vandt 100 mill i lotto ville jeg ikke forlade mit arbejde. osv.. Da meldte jeg mig sgi også ind i div. foreninger... Var det mig der var en løgner, en bedrager ? eller var det systemet der " havde skylden " ?? .... Gudskelov var jeg kun kort tid i " systemet" fik min FP som jeg er dybt taknemmelig for.. Dejligt at bo i et land der har råd til dette , ingen tvivl der.. Jeg kunne klare mig pga. mine talegaver og " min person", men stakkels alle dem, der ikke har de ressurser.......

  • #106   2. jan 2012 Nu er det ikke sikkert den pension vedkommmende får, ligger på de 14.000,-. Alle de pensionister der fik tidligere, inden det blev sat op for nogle år siden, får altså kun 6-8.000,- brutto. Har man så hus, er der ingen ekstra til skud og få og man skal også betale for nogen af den hjælp men får. Derudover skal det lån, der er optages afdrages, der er ejendomsskat, forbrugsafgifter, el, vand, varme/brænde, Tv, hvor ,man som minumum skal betale licens og sikkert også for nogle programmer, parabol 0.lign, Desuden kan medicin været meget dyrt og kan hurtigt være flere tusinde pr. måned. og nej, man kan ikke få hjælp, når man ejer et hus. Al vedligeholdelse i sit eget hus, er jo også for egen regning.
    Bare lige en olplysning, jeg syntes der mangel, jeg tager ingen parti...


  • #107   2. jan 2012 Mette Damm N

    Nu er det jo ikke helt rigtigt....
    Den pension efter det gamle system.... den laveste = alm forhøjet er på
    Kr. 9.976 udbetalt......og man får stadig tilskud til medicin og anden hjælp

    Den mellemste er højere... og den højeste er endnu højere...... kender ikke det rigtige beløb på de 2 sidste.....:o)


  • #108   2. jan 2012 Og så må jeg endda lige rette det...... efter det gamle system og laveste pension får man ....Kr. 11.264 .. udbetalt...... så det er endda endnu mere , end det jeg skrev før..... :o)

    Jeg havde lige glemt , at jeg lige er overgået til folkepension..... det er den der er på de Kr. 9.976 ,- udbetalt... :o)


  • #109   2. jan 2012 Hold da op en tråd at komme igennem..

    Først vil jeg lige sige at det er ikke sjovt at mangle penge til sine udgifter, jeg blev kørt ned som 24 årig og fik ødelagt min ryg, derfor mistede jeg så mit job og røg på kontanthjælp, jeg fik 1 kr mindre ud end hvad min husleje var på uden forbrug, så det gik jo ikke og jeg måtte gå fra min bolig og bo rundt hos venner og familie da jeg ikke kunne få en bolig jeg havde råd til... Nå nok om det jeg fik langt om længe beviliget flexjob og kæmper nu får at finde et job men desværre er der ansættelsesstop inden for mit fag så det er svært, men jeg søger og er på kursus 3 gange om ugen som kommunen forlanger ingen brok over det herfra smiley


    Susanne: Først så vil jeg sige din far kan få et nødkald til at have om halsen det er en knap han skal trykke på og så kommer der hjælp inden for kort tid..

    Din bror kan altså få mere hjælp hvis han er så dårlig i skal bare forlange at få en visitator ud og se på ham.

    Min mormor blev sidste år rigtig syg af cancer og blev i maj opereret og var indlagt i lang tid, vi kontaktede inden hun skulle hjem kommunen og de kom ud til hende med en visitator og inden hun kom hjem var der leveret et nødkald (hun falder) en elevationsseng med luftmadras pga læggesår, en rolator og en kørestol, hun kan kun gå meget kort selv så vi skulle bruge en kørestol til at få hende til og fra bil osv når hun skulle på hospitalet, hun fik 2 puder at sidde på pga åbne sår bagi, i forvejen havde hun forhøjere til sofa samt en gribetang og en plastik ting til at få strømper på med. Samtidig fik hun hjemmehjælpe 4 gange i døgnet til at hjælpe hende ud og ind af sengen blive vasket få tømt kateter pose og stomi da hun ikke kan selv, samt madlavning ved behov (dvs varme noget eller smøre en mad til hende) samt rengøring hver 14 dag hvor de støvsuger og lige ordner toilettet, de ting har hun fået selvom jeg bor sammen med hende, for jeg kan ikke hjælpe med meget af det da jeg selv er syg pga min ryg og andre kroniske sygdomme, dvs jeg handler mad ind og laver aftens mad til os begge og så holder jeg min egen del af huset og vasker tøj, hver 2 fredag kommer der en sygeplejerske som ordner hendes medicin for hende (jeg henter den på apoteket) og nu er hun så nede på 3 gange sygeplejerske om ugen til sår pleje, hun fik fjernet endetarmen pga cancer og er stadig ikke helet ordenlig op.

    Men hvis man råber op så får man også hjælp fra kommunen, ja der er ting man selv skal købe men sådan er livet jo og vi skal da bare sætte pris på den hjælp vi kan få.

    Min mormor trapper jo ned på hjælpen efterhånden som hun får det bedre, men kommer aldrig til at slippe den helt da mange af tingene desværre er kroniske nu, bla stomi og kateter det slipper hun ikke af med og hun kan ikke bruge sine fingre godt nok til selv at ordne det og det får hun så hjælp til.
    Vi har bla lige afleveret hendes kørestol retur da hun ikke har brug for den længere, men den var rar at have imens hun skulle på hospitalet til behandling 4 gange om ugen. Men hun kan heller ikke komme ud af huset selv,. hun har været ude 2 gange siden hun blev syg udoiver hospital besøg og det var 1 gang hvor min mor hentede hende hjem til hende nogen timer og så juleaften hvor min onkel hentede hende.

    Så jeg kan virkelig ikke forstå hvis din bror og far ikke kan få mere hjælp??? Ring dog til kommunen og forlang de kommer ud og kigger, det må de ikke nægte.


  • #110   2. jan 2012 Hov vil så lige sige at madlavningen er kun hvis jeg ikke er hjemme de hjælper hende, ellers klare jeg det altså, så det er måske 4 gange på ½ år de har hjulpet hende med det smiley

  • #111   2. jan 2012 Jeg kender flere der får de 8.000,- brutto, incl. tilskud (selve pensionen er 5.000), der kan ikke søges om medicin eller andet, p..g.a. man ejer et hus, selv om der ikke er friværdi i og det ikke er muligt at bo billigere på anden måde. så jo, denne lave pension, tilbage fra 90èrne kører stadig. Min svigermor der er 85 og dement skal betale over 300,. i timen for at få gjort rent, da hun får lidt tillægspension efter sin mand og hun betaler også selv alt ved siden af. Hun har ingen formue.
    Mine forældre er folkepensionistre, men kan heller intet få og skal selv betale for hjælp, de får 6.000,-hver og har meget store medicinregninger, de bor nemlig også i eget hus, men kan heller ikke bo billigere andet sted. Så det er skam ikke alle pensionister der får alt det i siger.


  • #112   2. jan 2012 Mette, der er forskel på førtidspension - invalidepension og så alminde pension

  • #113   2. jan 2012 Det ved jeg, det er førtidspension jeg skriver om og folkepension de 6.000,- mine forældre får. Men uanset hvad, er det ikke alle pensionister, der får så meget som skrevet og alle får ikke hjælp til alt muligt og skal betale for at få hjælp i hjemmet.

  • #114   2. jan 2012 Jeg har ikke læst tråden - kun det første indlæg.. Og hold da op, hvor det var en lussing lige i fjæset.

    En udtryk for fuldstændig manglende fornemmelse for, hvad der virkelig sker i det "fantastiske system".

    Det efterlader meget lidt håb for, at danskerne i fremtiden evner at udvise mere rummelighed overfor mennesker, der ikke er så priviligerede som dem selv..

    ØV!

    GID jeg ikke havde åbnet denne tråd!!


  • #115   2. jan 2012 Mette, der er forskel på førtid og på folkpension.
    Og medicin får ALLE i danmark tilskud til efter 850 kr om året! Lige gyldig hvad man bor i.
    Og man kan godt få hjemmehjælp hvis man har et rigtig behov for det, og ikke bare behov fordi man selv synes andre skal lave tingene for en.
    Alle kan også få visiteret hjælpemidler, så som kørestole, høje stole de kan lave mad fra, kolber, bækkenstole, badebænke og meget mere, lige gyldig indtægt.


  • #116   2. jan 2012 Ja CH jeg skulle så heller ikke have læst denne tråd....

    Hvad skal jeg så gøre...???

    Er blevet op 3 gange med dårlige resultater, skal jeg så bare skide på hvad lægerne siger når de siger vi kan ikke gøre mere for at få dig smertefri....???

    Jeg kan ikke tåle morfin præprarater, og mine smerter er så slemme at det tit kan gå ud over mine kære. Skal jeg så tage dem alligevel og så håbe på jeg ikke dør af reaktionen....???

    Skal jeg sende mine børn i familiepleje fordi når jeg har været afsted så kan jeg knap holde til at rejse mig fra sofaen eller stå op og lave deres mad, skal jeg så stadig stædigt tage afsted og så håbe på det nok skal gå...???

    Nej ved i hvad nu har vi haft pligterne til at komme igang for igen og igen få et baseball bat i hovedet hver gang, fordi lægerne sygemelder mig gang på gang, nu vil jeg have mine rettigheder kommer frem så jeg kan få den ro og nening med mit liv så mine børn kan leve i mit hjem uden at skulle være mine hjælperer hele tiden.... Det er MIG der er deres mor og deres faste base som burde være deres stå sted med ro og glæde....

    Og jeg har gjort Alt hvad jeg er blevet bedt om uden at kny hver gang....


  • #117   2. jan 2012 Camilla, det skriver jeg jo også førtidspensionisterne jeg kender, får 8.000,- brutto og mine forældre der er folkepensionister 6.000,-. Du får tilskud til medicin på apoteket, men nogle har altså foruden dette tilskud udgifter på 3.000,. til medicin, som de selv skal betale. Min svigermor er dement, kan ikke gå, ikke spise eller noget. Det billigste og bedste for alle er, at hun er i eget hjem så længe så muligt og hun får skam også hjemmehjælp og lign. men selve rengøringen betaler hun over 300,. for i timen, fordi hun modtaget et mindre beløb fra hendes mands pension.

  • #118   2. jan 2012 I der føler jer ramt... Hvorfor gør i det? Er i da folk der brokker jer over alt det i ikke får??
    For jeg læser TS indlæg som en opsang til de der brokker sig evigt og altid over at de får for lidt.... Jeg læser det ikke som at folk ikke må modtage hjælp, men derfor må man godt tænke lidt over hvor heldig man er at man overhoved får noget.

    Jeg modtager selv hjælp fra det offentlige, hver eneste måned når jeg modtager min SU. Men jeg føler mig ikke ramt af TS indlæg. For jeg brokker mig ikke evigt og altid. Jeg er meget taknemlig for min SU!!!


  • #120   2. jan 2012 Camilla, ja jeg føler mig ramt hver eneste gang jeg hører, at vi har et fantastisk system, der redder røven på den, der fortjener det.

    Og JA du kan edderbukme regne med, at jeg brokker mig over "alt" det, jeg ikke får.

    Vores system er så bundråddent at man ikke fatter det. Det levner ikke plads til mennesker - uanset af hvilken årsag de er i den situation de er i - der ikke lever op til det nye mantra man skal yde for at nyde. Således skal dødssyge mennesker hives igennem vanvittige arbejdsprøvninger, klagesystemer og afslag år efter år efter år....

    I så grotesk en grad, at der findes eksempler på et kræftsyge mennesker får tildelt pension på dagen for deres BEGRAVELSE!!

    Det er meget svært for den almindelige dansker at se det her før de selv sidder i saksen, men det kunne være fantastisk, hvis der bare var en lille bitte smule solidaritet tilbage så man måske kunne få sig selv til at overveje, at tingene ikke nødvendigvis er så rosenrøde som de ser ud til.


  • #121   2. jan 2012 Camilla: Jeg mindes ellers at du også var en af dem der var på barrikaderne, da sagen om hj.hj o.lign. grupper kom i vælden i tv, men måske husker jeg galt ?

  • #122   2. jan 2012 Lige denne sætning her:

    ".....men derfor må man godt tænke lidt over hvor heldig man er at man overhoved får noget."

    Her er nemlig humlen - for hvem siger at "vi" får noget overhovedet?



  • #123   2. jan 2012 Jamen jeg kan så kun sige at jeg ikke er enig... Man vil Altid kunne finde eksempler på ting som ikke fungere optimalt... Jeg kender en der kender en som kender en.... Altid...
    Men vi må stadig godt se op fra vores egen navle og se hvordan det ser ud andre steder i verden.. Og så se tilbage på vores eget liv og se om ikke vi alligevel har det bare nogenlunde godt herhjemme. Selv med de huller der nu engang må være

    Jeg arbejder i en branche hvor jeg ser mange syge og svage mennesker. Og rigtig mange får en rigtig god hjælp, og langt langt de fleste er meget glade for det de får. Men så er der et fåtal som bare aldrig får nok. Hvor samfundet kan hoppe på tungen for dem, fra nu af og til dommedag uden at det vil være godt nok. Og sådan nogle mennesker er bare så opslidende at høre på.

    Der har været tråde herinde hvor folk brokker sig over deres SU, over at de ikke får nok, og over at de selv skal betale deres bøger. Der har sågar været en tråd hvor der var nogle der brokkede sig vildt og voldsomt over at skolerne ikke betalte bærbare til alle studerende, når nu det var uddannelsen selv der krævede at de havde sådan en. Det er sådan personer man har lyst til at ruske i... Sådan nogle mere vil ha mere....


  • #124   2. jan 2012 CH... Nemlig, har tit dig i mine tanker ....

  • #125   2. jan 2012 Mette Damm N
    Jeg har altså lige fået min folkepension udbetalt pr. 1 Januar 2012.
    Den er altså på ... Kr. 10.225,-.. UDBETALT

    Jeg har ingen fradrag.... KUN min folkepension..... så jeg ved ikke hvor du får fra at den kun er på ..Kr. 8000,- brutto.....


  • #126   2. jan 2012 Og mig bekendt er folkepensionen ens over hele landet..... :o)
    Man får kun mindre , hvis man har indtægter ved siden af.....


  • #127   2. jan 2012 Marianne - jeg har altid en mening om hjemmeplejen smiley Ved ikke lige hvad du tænker på der, men jeg har sikkert udtalt mig ja. Og som jeg skriver, der er huller alle steder. Også i hjemmeplejen!!! Men vi har en hjemmepleje!!!! Det er godt nok meget mere end så mange andre lande.....

  • #128   2. jan 2012 Camilla - og det fokus man vælger at have på alle de voldsomme uretfærdigheder du nævner gør, at der faktisk er folk, der bliver ladt i stikken og bliver stigmatiserede.. DET er den reelle katastrofe!

    Ikke at der er nogle, der er nogle brokhoveder selvom de har, hvad de skal bruge.

    Det fokus der er nu gør, at dem der virkelig trænger kommer en tand længere ud - og det er dælme pinligt i et land som vores...

    Og så vil jeg da mene, at man kan vende din argumentation om - ja, man kan altid finde brokkehoveder, men det ville være rart, hvis folk ville være mindre navlebeskuende og åbne øjnene for, at vi i Danmark har mennesker, der har det rigtig rigtig skidt og ikke overhovedet får hvad vores samfund bryster sig af at give.


  • #129   2. jan 2012 Marianne - TUSIND tak for det. Os, der er i denne situation har brug for alle de tanker vi kan få - det er den eneste måde vi kan forandre denne vanvittige situation på.

    Det er en skændsel for vores land, at der går så mange tusinder rundt på denne måde - jo flere der bliver opmærksomme på det, jo bedre.


  • #130   2. jan 2012 CH - du taler tydeligvis ud fra en forudforståelse som jeg ikke har. Jeg kan ikke deltage i din debat, når jeg ikke ved hvad den handler om....
    Jeg taler ud fra et bredt perspektiv. Det er utrolig svært at diskutere personsager...


  • #131   2. jan 2012 Camilla... Du kommenterer at vi føler os ramt, når sådanne tråde dukker op.. Det mindes jeg at du også gjorde, da sagen omkring hjemmeplejen dukkede op i København...

  • #132   2. jan 2012 Camilla, ja jeg har en forudforståelse fordi jeg er og har længe været i det fantastiske system, der omtales.

    Mere forudforståelse behøves ikke..

    Og jeg kan bevidne, at det ikke er rosenrødt og at man ikke bare får i pose og i sæk. At det er en myte, at man får hvad man peger på - en overlevering fra firserne, hvor tingene så fuldstændig anderledes ud, end de er i dag.

    Samtidig ser jeg i pressen, at folk får mindre og mindre tolerance overfor mennesker på kanten af samfundet. Bliver nidkære med det, de skal betale til - og begynder at uddele skyld og pege fingre...

    Det er uhyggeligt - og når jeg så læser en trådstart som der er i denne, ja, så græmmes jeg og bliver ked af det på mit lands vegne, der allerede nu er på afveje...


  • #133   2. jan 2012 Ja det er ikke fedt at være i bunden og så igen og igen blive peget af og set ned på, selvom man egentlig gerne vil være i den anden ende og så have noget mere råd til de ting man gerne vil give til sine børn....

  • #134   2. jan 2012 Marianne, jeg synes der er en forskel... Og jeg vil godt forsøge at forklare...
    Som jeg læser TSs indlæg er dette en opsang til de som konstant brokker sig og vil ha mere.... Ikke til de som reelt har brug for hjælpen. Men i samfundet sker der et stort skift. Vi går fra en generation som har været vant til at klare tingene selv, og som ikke beklagede sig og krævede ind. De er taknemmelige får den hjælp de bliver tilbudt.. Men efterhånden kan man godt mærke at flere og flere af de "yngre" generationer, er vokset op anderledes. De er vokset op med "hvad har jeg krav på at få"

    Når folk der så reelt har brug for hjælp, om det er penge eller hjælp eller hjælpemidler, når de føler sig ramt, så er det jo misforstået.. For som jeg læser det, er det ikke dem der sigtes efter...
    Men når man får kontanthjælp, og har 5000 tilbage hver måned når alt er betalt. hvor man har betalt 3000 til gammel gæld, samt dyr telefon og internet.. Og stadig brokker sig over at man er fattig og får for lidt.. Så er det man skal skamme sig..

    Nu må jeg desværre løbe, for skal på vagt... smiley God dag til alle..


  • #135   2. jan 2012 Camilla.... Ja en fortæller sin historie og så er alle i samme skuffe , som brokker sig... Jeg kender .f.eks ikke en eneste på overførselsindkomst der brokker sig...
    Det der skete er med dette ene eksempel er at så er det bare sådan i DK..


  • #136   2. jan 2012 Set fra mit perspektiv er dem der brokker sig faktisk mennesker, der klarer sig godt, men som ikke ønsker at deres skattepenge skal gå til folk, der ikke klarer sig ligeså godt.

    Det er fra den kant, det meste brok kommer fra....

    Og det er noget nyt - noget der er groet de sidste 10 år. Noget jeg er meget lidt stolt over.

    Mennesker der har får mere, mennesker der ikke har får mindre... Det er virkeligheden.


  • #137   2. jan 2012 Nå ja - i forbindelse med hvem der sigtes efter, så glemmer man nok, at der skydes med spredehagl efter hvad man tror man ved. Nu er det de færreste der har så meget indsigt i sociale sager, at de kan tillade sig at bedømme hvorvidt en ydelse, et tilskud, et hjælpemiddel er berettiget eller ej.

    Og derfor kan man heller ikke vide, om brokkeriet er berettiget eller ej. Det kræver langt mere indsigt i et menneskes liv, end man får som pårørende, ven, bekendt.


  • #138   2. jan 2012 *NITTIB* *Lasse*&*Nanna * Det var da meget, når grundbeløbet er 5713 kr pr måned.. Mine forældre får vist omkring det beløb om måneden ..

  • #139   2. jan 2012 Lige den der med gæld - det er altså ikke sådan i den virkelige verden, at man kan lade være med at afdrage på gæld fordi man mister indtægt. Ikke hvis man forholder sig nogenlunde fornuftigt til økonomi...

    De færreste danskere har ikke gæld - også her glemmer man vist, at man selv så let som ingenting kan ende i fedtefadet og være en af dem, man peger fingre af.



  • #140   2. jan 2012 CH... så enig... Hvis man selv ender der, år man et chok

  • #141   2. jan 2012 Vil lige præcisere at jeg på ingen måde vil "ramme" dem som virkelig har brug for hjælp, det er faktisk heller ikke det jeg skriver

    At jeg skulle være privilligeret, det er nok en sandhed med modifikationer, jeg ville kunne finde mange på overførelsesindkomster som har mere at rutte med end mig, og jeg bor ikke i stort fint hus og kører i fin ny bil, men jeg klarer mig

    At man selv kan ende i fedtefadet, det er så sandt så sandt, det er derfor man kan betale til en forsikring, f.s.a. arbejdsløshed, og ja det pisser mig faktisk af at det har jeg gjort siden jeg var 17 år gammel, og idag vælger næsten en hel generation ikke at betale til den, for det kan reelt ikke betale sig, for man får det samme i kontanthjælp som i dagpenge, det skurer falsk i mine ører

    SELVFØLGELIG skal vi hjælpe dem der uden selv at have været skyld i det, er blevet syge og uarbejdsdygtige, dog vil jeg sige, at også det kan man forsikre sig imod


  • #143   2. jan 2012 * Flatrunner * Ja man kan forsikre sig mod meget, men da jeg f.eks forlod arbejdsmarkedet i 2002, var der ikke de " tilbud" som man ser i dag.. Nu havde jeg så som sygeplejerske min private pension, og den nyder jeg godt af i dag, men havde jeg ikke den og skulle leve for 8500 kr med 4 børn, dengang hvor 2 i institutioner , 2 på friskole.. Det havde været håbløst.. Ja kunne have taget børnene ud af deres skole, men et er at børnene fra den ene dag til den anden fik en syg mor, skulle de så også rives ud af deres netværk.... Ja jeg priser mig lykkelig for at vi kunne overleve...
    Det er så nemt at " være fordømmende" bag enhver person, ligger der en " sag" som ingen kender...


    Ulla... Mener bestemt ikke man skal kræve sin ret, bare fordi, men kun hvis man har behovet..


  • #146   2. jan 2012 Flatrunner, hvad er det den arbejdsløshedsforsikring skal forsikre dig imod?

    Den er forhindrer dælme ikke at ende på samfundets slagside.

    Man kan have opført sig nok så fornuftigt - der er bare ikke nogen garanti. Og det tror jeg folk glemmer, når de er i en situation, hvor de klarer sig.

    Det kan ske for alle.

    Man får i øvrigt ikke det samme i kontanthjælp som man får i dagpenge... Synes det er uhyggeligt, at så mange falder for al den forbaskede politiske propaganda og er lidt kritiske overfor de informationer man får i pressen.


  • #147   2. jan 2012 Ulla - jeg ved ikke hvorfor det er sådan, man mange mennesker forestiller sig, at alle andre end dem selv søger mere end det, de har brug for...

    De fleste mennesker ER altså almindelige samvittighedsfulde folk, der ikke ønsker at være afhængige og helst bare gerne vil klare sig selv.

    OGSÅ selvom de mister deres arbejde eller endnu værre, deres arbejdsevne.

    Man udvikler sig ikke til et frådende monster over en nat fordi man får brug for hjælp.


  • #149   2. jan 2012 Ulla - det kan jeg nu godt forestille mig. Der er ha'gale i alle miljøer.. Også i miljøer, hvor folk klarer sig glimrende. DE forandrer sig heller ikke over en nat, når de får brug for hjælp :o)



  • #151   2. jan 2012 Ulla - reelt er det jo de mennesker, der antager en holdning uden at sætte sig ind i hvordan virkeligheden er, der er ansvarlige for den stigmatisering der foregår af mennesker uden for arbejdsmarkedet.



  • #152   2. jan 2012 Charlotte, naturligvis.

    Men man skal ikke forveksle tingene - vores system bliver ikke fantastisk af, at der er nogen der udnytter det og tilegner sig ting de ikke er berettiget til ved hjælp af bedrageri.

    Der er ufatteligt meget at klage over i vores system, der er hullet som en si og lader folk falde ret igennem.

    Jeg kunne ønske, at man tog DET fokus, i stedet for at stirre sig blind på idioter, der findes i alle samfundslag.



  • #154   2. jan 2012 Den krævementalitet, som jeg personligt ikke tror på findes i højere grad en før - men tilgengæld ved hjælp af politisk spin er blevet et issue for befolkningen, der dermed i høj grad accepterer forringelser af det sikkerhedsnet, vi før har kunnet være så stolte af.



  • #156   2. jan 2012 Hvis ikke der var så mange der var så egoistiske... og så mange der "snød"...... så var der nok lidt flere penge , der virkelig trængte til dem.
    Men stadig..... Pengene skal nu en gang være der..... og hvis 1 person skal forsørge 2 på overførselsindkomst..... så er det vel ikke så svært at se , at man ikke kan få alt.....:o)


  • #157   2. jan 2012 * til dem der virkelig trængte til dem *

  • #158   2. jan 2012 Det er jo sådan at folk skal visiteres til de ydelser og hjælpemidler de får... Og til sådan en visitation kræves en bunke af oplysninger, som vi almindelig dødelige ikke har om hinanden.

    Jeg synes vi skal lade være op til dem, der har de relevante informationer om at visitere. Og samtidig kæmpe for, at de krav der stilles i forhold til visitationerne er rimelige og anstændige.

    Det er den eneste måde man både kan være fair over for samfundet på, overfor den borger, der har brug for hjælpen og overfor den sagsbehandler, der skal visitere.

    Og så lige et skønt PH-citat :o)


    ?"Der er noget selvmodsigende og tåbeligt ved, at netop borgerskabet hylder fattigdommen som flidens forudsætning.
    Rigdom er øjensynligt kun skadelig for fattigfolk.
    De rige kan sagtens tåle at være rige uden at tabe initiativet og arbejdsomheden."

    Poul Henningsen


  • #160   2. jan 2012 Ulla - nej - men de får jo også afslag ;o)

  • #162   2. jan 2012 En læsværdig artikel fra en af græsrodsbevægelserne hernede i det Sydfynske, der arbejder for, at denne uanstændige behandling af mennesker hører op:

    http://www.svendborgsnetavis.dk/den-danske-folkesjael-pay-per-view/


  • #164   2. jan 2012 Frankly my dear.... I Nu er det jo engang sådan, at man ikke skelner til husstandsindkomsten , når børnecheken sendes ud.. før i tiden fik man også børnepenge. Den blev betalt efter husstandens samlede indkomst EFTER skat, der var der også folk som fik den uden reel grund..
    Sådan vil det altid være...
    Jeg betaler min skat o.lign med glæde og som jeg skriver længere oppe, er dybt taknemmelig for at jeg lever i det land der udbetaler mig en FP.. Nu får jeg også pension fra pka.. Det er vel også uretfærdigt at jeg så stadig kan få penge af det offentlige ???


  • #165   2. jan 2012 Der er så uendeligt meget at kigge på når det kommer til fordelingspolitik. Og det for alle befolkningsgrupper.

    Men det har trange kår, for der er faktisk ikke ret mange, der har lyst til at undvære det de har til fordel for at andre kan leve et mere værdigt liv.

    Alle holder på sit. Få ønsker at dele.


  • #166   2. jan 2012 Marianne, dit indlæg fik mig til at tænke på et pudsigt paradoks. Selvom jeg ikke modtager noget som helst af det offentlige, så betaler jeg skat hver eneste måned..

    Sjovt ikke?


  • #167   2. jan 2012 CH - det er da lidt noget pjat at sige.....
    i er da mange, der betaler vores skat med glæde?
    og det er da om noget at dele? sådan cirkus ½-delen af de penge vi arbejder for, bliver da delt med resten af landet?


  • #168   2. jan 2012 i = vi
    selvfølgelig ...


  • #169   2. jan 2012 CH ....Hvorfor skal du det ??

  • #171   2. jan 2012 T&M - tja, noget pjat, det kan du mene... Det er dog alligevel min oplevelse når jeg kommer rundt omkring, at det folk stejler mest over, og ytrer allermest er, at de ikke kan forstå hvorfor de skal give af de penge de selv tjener til folk, der ikke laver noget for deres....



  • #172   2. jan 2012 CH - jeg tror du ser tingene meget firkantet nu... kan godt følge din tankegang ud fra den situation du selv står i (den smule jeg kender til den)
    men langt størstedelen af ... hvad skal man kalde det "det arbejdende folk" (?) har det altså helt fint med at betale deres skat, og give deres bidrag til samfundet....
    ligesåvel som der findes idioter på "modtager-siden" findes der idioter blandt "det arbejdende folk" ....
    jeg kan da også stejle en gang imellem....

    over at lille sussi sidder hjemme og modtager sin førtidspension, fordi hun ikke oooorker noget som helst, og ikke kan være i nærheden af mennesker, men sagtens kan rende på festivaller, rende på cafeer osv...

    At Gurli-Margrethe sidder hjemme og indkasserer sin førtidspension, fordi livet er såååå hårdt, får tilskud til ALT fordi hun bare aldrig har nogen penge... men sagtens kan rende til fester, være social, shoppe og sjovt nok har penge til at ryge sit daglige hash....

    At Hans-Erik sidder hjemme og indkasser sin førtidspension fordi han har sååååå ondt i sin skulder.... men sagtens kan renovere sit hus selv, ordne haven, hjælpe kammeraten med at lave ny indkørsel, og har råd til sine daglige bajere, og rejser.....

    SÅ stejler jeg.... når jeg samtidig kigger på:

    Merete der er opereret gentagne gange i ryggen, har store smerter, men stadig må kæmpe sig på job....

    Hans der har psykiske problemer, og sidder og græder alene hjemme i sin lejlighed næsten hver dag, når han kommer hjem fra det job, han er pine død NØD til at tage på....

    gamle fru Hansen der sidder på sit plejehjem, alene.... og ikke engang må få noget så simpelt som SAFTEVAND....!!

    og sådan kunne jeg blive ved,..... og alle disse er ikke fiktive eksempler....! og der findes mange flere.....

    DET tror jeg, er det de fleste "arbejdende folk" stejler over.....
    for det er dælme da uretfærdighed så det basker.....


  • #173   2. jan 2012 T&M -du glemmer vist, at jeg før har været en ganske almindelig arbejdende skatteborger. Og også er gift med sådan en...

    Jeg er så heldig at være i en situation, at have set tingene fra flere kanter... Og om det så ender med en firkant, fred være med det, dog ved jeg, at det er mere nuanceret end hvis jeg kun kunne se den ene kant...


  • #174   2. jan 2012 CH - jeg ved godt at du har været på arbejdsmarkedet.....
    det jeg mente var nok bare noget i retning af, at ligesom du mener at mange ser snydere alle vegne, så kunne det jo være, at du så "pengegriske egoister" alle vegne?


  • #175   2. jan 2012 Jeg tror vist allerede jeg i denne tråd har redegjort for, at de fleste mennesker på begge sider er reelle, og samvittighedsfulde mennesker og så findes der en bunke - også på begge sider, der er idioter.

    Jeg ser ikke pengegriske idioter alle vegne.

    Men jeg ser et samfund, der er i en udvikling jeg ikke bryder mig om. En udvikling der er præget af politisk spin, der søger at retfærdiggøre en ideologi, som den danske befolkning for tyve år siden ikke ville komme i nærheden af at acceptere..

    Det handler ikke om pengegriskhed, men om en liberalistisk udvikling, der ses i en stor del af verden.
    En udvikling, jeg fra hjertet begræder.


  • #176   2. jan 2012 Frankly my dear.... I Den var ikke til dig personligt, mere som en konstatering i forhold til emnet

  • #178   2. jan 2012 Nete, lad nu være med at ryge i den mediefælde der... Det kan ved Gud betale sig at arbejde. Både på det økonomiske niveau og et væld af andre niveauer...

    Og den kamp du omtaler - uddannelsen... Det er det, de fleste mennesker betragter som den bedste tid i deres liv.... Jeg håber da ikke for dig, at du for alvor kommer til at kæmpe...

    Min hensigt er ikke at negligere det, du finder hårdt og anstrengende, men proportionerne er ikke helt på plads.


  • #179   2. jan 2012 Arrh, kom nu ind i kampen... Det der handler om ægtefælleforsørgelse - som burde afskaffes lige med det vuns - og ikke kontanhtjælpens størrelse...

  • #180   2. jan 2012 (link fjernet)

  • #181   2. jan 2012 Nete... Godt du ikke er min datter med den indstilling.... Troede man tog en uddannelse pga den glæde det gav en at gå på arbejde hverdag, for at man kunne opfylde de drømme der lå forude og ikke bare af pligt...

  • #182   2. jan 2012 Det burde ALDRIG kunne betale sig at være på kontant hjælp.


  • #183   2. jan 2012 Der er stor forskel på, hvad man kan leve for som ung inden man rigtigt får taget fat på livet, med alt hvad det indebærer af økonomiske forpligtelser.

    Man kan ikke bare vupti skaffe sig af med et hus, eksempelvis, man kan ikke bare lige få en ungdomsbolig, man kan ikke med et snuptag fjerne gæld.
    Og så er der jo også nogen, der har børn - som det er tilfældet med hende, alle har så travlt med at være efter.


  • #184   2. jan 2012 Nete du skal sgu være glad for du KAN og du har milighed for at få en uddannelse
    KH ogDGP er ikke evighedsforsørgelser men midlertidig hjælp indtil man finder et arbejde



  • #185   2. jan 2012 hvad er der naivt i at mene at det for nogle bestemt godt kan betlae sig at være på KH?


  • #186   2. jan 2012 jep og mit tastatur driller. betale skulle der stå

  • #187   2. jan 2012 Amalie, eksemplerne på det er fåtallige - og dertil kommer så, at det bestemt ikke kun handler om økonomi, når det handler om fordelene ved at have et arbejde.

    Der er så mange fordele i at være aktiv at det slet slet ikke står mål med de par hundrede kroner der i 10% af kontanthjælpsmodtagernes tilfælde kan komme i overskud.

    Og så skal man huske, at man skal lave sammenligningerne rigtigt - Også her har Detektor været ude med riven, for man sammenstiller ikke to med ens vilkår når det kommer til ejerbolig og børn...

    Og folk falder lige i uden at være det mindste smule kritiske...


  • #188   2. jan 2012 Hmm tror da langt fra det er alle der kan leve for under 6000 om måneden..
    Nu er det sådan at udgifter til bolig osv er meget forskelligt alt efter hvor man bor, ligeledes kan medicin og lignende have en indflydelse på økonomien..

    Det er ikke alle der BARE kan flytte sammen med en bofælle, som du -Nete- før har hævdet at man kan..
    Det kan der være mange forskellige grunde til!

    Jeg er enig med TS i at der findes nogle mennesker som ikke burde få al den hjælp de får, men til gengæld kan jeg som en af dem der har siddet fast i systemet godt forstå at man til tider klager!

    Sidste år røg jeg i et DYBT hul psykisk af personlige grunde.. Sygehuse, læger osv osv skrev sort på hvidt i min journal at jeg var uarbejdsdygtig, og ville være dette i LANG tid ud i fremtiden.. Ligeledes blev der skrevet til Jobcenter/kommune at det var en nødvendighed for min psykiske tilstand at jeg fik RO til at komme mig, da et pres fra deres side angående hvornår jeg kunne komme i arbejde igen, ville forlænge min sygdomsperiode..
    Og alligevel blev både kommune og jobcenter ved, i så slem en grad at jeg til sidst rystede hver gang jeg fik breve ind af døren, hvis tlfen ringede med et fatnet nr fra mit område..
    Det stoppede først den dag hvor samtlige læger skrev en nota og begge mine psykologer, troppede op nede på kommunens kontor og forklarede at NU var det slut, da der ellers ville blive klaget over min sagsbehandler da det blev taget som direkte chikane..

    Og ja der KLAGEDE jeg højlydt til mine nærmeste over min behandling, og over at jeg ikke følte jeg fik det jeg havde brug for, uden at skulle bankes oveni hovedet konstant!


  • #189   2. jan 2012 CH Jeg er lige glad med om det er få som du skriver, hvor det kan betale sig, det burde ALDRIG kunne betale sig.

    Og selv om du som person mener at det ikke kun er det økonomiske der ligger i det så er der desværre nogen som nyder at gå hjemme og bruge tiden på andre ting.





  • #190   2. jan 2012 Jeg er i øjeblikket syge,eldt efter en arbejdsskade med ryggen , jeg har været til fys været til mr scanning og skal nu påbegynde undersøgelser i silkeborg Jeg skal da stadig troppe troligt op på jobcenteret trods jeg har svært ved at gå, stå , sidde osv i længere tid
    Hvilket jeg godt kan være noget træt af or efter sådan en tur kan jeg absolut intet 3 dage efter
    Så siger i nok jeg kan bede lægen om noget smertestillende ..er gjort flere gange men jeg må kun få håndkøbsmedicin da han ikke mener jeg har brug for mere ( Bare surt han ikke kan mærke smerterne )
    Men jeg håber jeg fra nu af får den rigtige hjælp i silkeborg og jeg vil få en afklaring om det så er OP eller andet ved jeg ikke smiley
    Men håbet er der


  • #191   2. jan 2012 Det kn godt være at rigtig maange på kontant hjælp ikke kan få det til at løbe rundt, men igen er det et spørgsmål om at priotere.




  • #192   2. jan 2012 Arbejdsskaden fik jeg 2 mdr før jeg var færdig som ssh ( MEGET bitter pille at sluge )

  • #193   2. jan 2012 Nete..
    Ja det er menneskeligt at fejle, det har du ret i..
    Men det var nu ikke bare en enkelt fejl, deres hetz (som jeg ved flere sygemeldte oplever) stod på stort set hver 2. uge gennem en periode på 3mdr..
    Første gang var 3 mdr efter min sygemeldelse, der blev jeg indkaldt til samtale, som jeg mødte op til trods min situation, og fik besked på at nu skulle jeg altså tage mig sammen, for det var 3 mdr siden min "krise" opstod, så nu måtte jeg være ovenpå igen..

    Og det er DET mange af dem i arbejde ikke forstår.. Størstedelen af dem/os der går sygemeldt over en længere tidsramme blir BANKET i hovedet konstant, for hvornår vi er klar igen..
    Der er arbejdsprøvninger, der er breve, der er alt..
    Og det er selvom der står i papirerne at lægerne på nuværende tidspunkt ikke kan se personen i et arbejde igen!


  • #194   2. jan 2012 Nete det kan godt være du kan leve for 4900 kr om måneden, men det kan man ikke altid når man har nogen regninger der skal betales, det er jo ikke alle der kan få en lille et værelses lejlighed med billig husleje at bo i, da jeg blev kørt ned havde jeg en lille 2 v men med en husleje der var 1 kr mere en de penge jeg fik da jeg var under 24 år, så jeg måtte gå fra mit hjem med en gæld jeg ikke havde mulighed for at betale og det var ikke fordi jeg ikke ville, men når man ingen penge har så kan man ikke... Så det er noget fis du lukker ud der.



  • #195   2. jan 2012 Laila..
    Ja troppe op på jobcenteret skal man sgu altid!
    For ellers så trækker de jo bare i pengene, om man så ikke kan grundet skade eller what ever, det er de kolde overfor!


  • #196   2. jan 2012 Amalie jeg ville gerne møde det menneske, der nyder at gå hjemme på kontanthjælp.
    De mennesker der gør det er ikke ressourcefyldte mennesker, der lever et godt liv.

    Tro mig - der er ingen der har lyst til at bytte med dem.

    En anden ting, man skal overveje er, at man altså ikke er fredet i klasse A, når man er på kontanthjælp. At være passiv på kontanthjælp er nærmest umuligt.


  • #197   2. jan 2012 Henriette Fuldkomne kolde, så er der ikke andet at håbe på man får en forstående sagsbehandler og ikke en skrankepave

  • #198   2. jan 2012 CH Jeg kender nogle stykker der har været på KH uden at være ude og arbejde så det kan lade sig gøre, men tror stadig det er de færreste

  • #199   2. jan 2012 Laila - ja, de findes i matchgruppe 3. Det er her man finder en masse sygemeldte, der er smidt ud af sygedagpengesystemet og nu bliver hevet og trukket gennem et system, der er endnu sygere...



  • #200   2. jan 2012 Nu kommer jeg tilfældigvis fra et miljø hvor rigtig mange af mine tidligere venner og bekendte lever på KH og andre sociale ydelser,
    de har gjort det i mange år, og ja de bliver da sendt i aktivering til tider men mange af dem slipper alligevel uden om og har intet behov for at arbejde.



  • #201   2. jan 2012 Henriette jeg blev også selv behandlet som dig af kommunen på trod af lægerne sagde jeg skulle have ro og hvis jeg skulle i job igen så skulle det være et flexjob på nedsat tid med skånejob, det tog 5 år og en ankesag på 1 år før jeg endelig fik medhold og fik tilkendt mit flexjob, imellem tiden blev jeg kastet ud i den ene aktivering og arbejdsprøvning efter den anden som jeg ikke kunne holde til jeg sad daglig og græd af smerter om min sagsbehandler sagde bare jeg skulle tage mig sammen jeg var jo ung, men jo tak jeg valgte jo ikke at blive kørt ned bagfra og få ødelagt min ryg smiley

    Jeg skal ikke klage jeg er glad for jeg kan få noget hjælp overhoved, det eneste jeg har at klage over er den behandling man får af det offentlige for er man ikke syg når man kommer derind så bliver man det af at være der.

    Jeg får en del rigtig dyrt medicin som jeg realt ikke har råd til, men det kan jeg heller ikke få tilskud til selvom noget af det er livsvigtigt, da jeg kan dø uden at få det, men det må jeg skal selv betale selvom det er omkring 2500 kr om måneden smiley


  • #202   2. jan 2012 Laila..
    Lige præcis..
    Men fra jobcenterets side skifter man jo så sagsbehandler hver 3. måned, så er mange gange man skal være heldig hvis man er langtids sygemeldt..

    Nete..
    Og det er DER systemet fejler i mine øjne..
    Selvfølgelig skal der slås hårdt ned på dem der snyder og snylter det offentlige, men så snart man har en journal der siger at sådan her er tingene, så bør man altså ikke behandles som en mistænkt..
    Og det blir man virkelig!


  • #203   2. jan 2012 Amalie, lever de et godt liv, som man som almindeligt arbejdende menneske kan misunde?

  • #204   2. jan 2012 CH Jeg ved ikke hvilken matchgruppe de her findes i , men nej de er ikke en af de ting du skriver om
    den ene har været på kontanthjælp i 22 år været lige lidt ude og arbejde i det hun er blevet sat til er så blevet væk når det ikke er sjovt mere efter et par måneder og så er hun ellers fortsat på KH i årevis
    *Og det er sgu ikke iorden


  • #205   2. jan 2012 Natasja..
    Det er jo der hvor mange mener man skal spare forsikring, tlf osv væk..
    At gæld er et valg man selv har taget, og dermed ikke bør have..
    At bolig blot kræver man flytter sammen med andre..
    Og transport er ben eller cykel..

    Nadia..
    Lige præcis, og hverken du eller jeg, er jo enkeltstående tilfælde.. Det er sådan rigtig mange langtids sygemeldte blir behandlet i vores system smiley

    Jeg måtte selv gå fra mit lejet hus da min situation vendte sig.. Flyttede ind på et værelse hos min far som er 8m2, og her bor jeg endnu, og står til at blive mor og 10dage..
    Men kommunen afviste min ansøgning omkring indskudslån, grundet at jeg jo havde tag over hovedet, samt at huslejen var for høj..
    Jeg havde ansøgt den billigste 2værelses lejlighed her i kommunen, så hvad gør man så?


  • #206   2. jan 2012 Rikke hvis du ikke kunne leve for 2400 om måneden så vil jeg mene at der er noget galt.
    Om du synes at det er noget fis, det er jeg sådan set lige glad med.
    Ja det er skide surt at miste sit job, og ja det er forfærdeligt når folk bliver syge men man får penge, og personligt mener jeg at det er nok.


  • #207   2. jan 2012 Man kan da få boligsikring , hvis man er på KH.... ... eller boligydelse , hvis man er på Pension.....
    Selv dem der arbejder kan få boligsikrng..... :o)


  • #208   2. jan 2012 Laila, jeg går ud fra, at du ikke er og ikke har været hendes sagsbehandler..

    Når man er på kontanthjælp i så mange år, så har man andre problemer end ledighed.
    Og disse mennesker er ikke arbejdsmarkedsparate.

    Når vi så har et samfund - og en befolkning, der bakker op om synspunktet - der betragter arbejde som værende løsningen på sociale og helbredsmæssige problemer (jvf. samlingen af beskæftigelsesindsats og socialpolitikken gennemført af den forrige regering), så ender man med at få folk, der hænger fast i systemet.

    Der er ingen der skal gå så længe på kontanthjælp. Har man problemer, skal de afhjælpes.
    Og det at have været på kontanthjælp så længe ER et problem i sig selv.
    Det løser man ikke ved at smide folk ud på en arbejdsplads.

    Og heller ikke tror jeg, at nogen, der kan klare sig selv, har lyst til at bytte liv....


  • #209   2. jan 2012 CH Læste du at hun bare bliver væk ? Og det er der også et par stykker mere jeg kender der gør
    Det er ikke alle der er så ærlige, nogle er bare bedre til at snakke fanden et øre af

    Jeg hjalp hende fra eksemplet med at komme ind hvbor jeg arbejde , hun lovede højt og helligt hun nok skulle passe det , der gik 2 måneder så var det ikke sjovt mere så hun blev væk


  • #210   2. jan 2012 CH det handler ikke om at misunde, det handler om at det kan betale sig for dem at leve på KH og det synes jeg ikke er iorden!

  • #211   2. jan 2012 og det var til alfisten

  • #212   2. jan 2012 Jeg har kendt hende i alle 22 år og været sammen med hende daglig og snakket meget med hende så tror jeg kender dem bedre end jer
    Jeg synes egentlig ikke jeg skal sidde her og forsvare noget som helstnår de ikke vil lave noget og jo der er nogle påkh der ikke vil lave noget


  • #213   2. jan 2012 mit svar beklager men min computer er en halv krig om at sende så jeg når ned på siden når jeg sender

  • #214   2. jan 2012 Amalie, og du mener ikke hun har andre problemer?

    Jeg synes nu nok det lyder til, at hun ikke er parat til at tage i et arbejde. Og det lyder som om, at både hun og andre har givet op.

    Sørgeligt..

    Og nej, det kan sgu ikke betale sig at leve på KH. Det er et lorteliv man lever - om ikke andet, så alene for stigmatiseringen, man er udsat for...



  • #215   2. jan 2012 CH De fejler intet de er sunde og raske fysisk som psykisk

  • #216   2. jan 2012 Spiser rugbrød NOGLE aftener?

    Skal man leve for 500 kr. om måneden, så kræver det at man tømmer skraldespande. Og fred være med det, der er sikkert mange penge at spare på ok mad...



  • #217   2. jan 2012 Rikke, da jeg blev 18 flyttede jeg alene efter at ha boet på ungdomspension, jeg kom på kh og var det i 3 måneder før jeg fandt et job, jeg fik 4200 udbetalt og havde en husleje på 3000.
    jeg klarede mig og ja jeg spiste ret ofte pasta men det må man ta med.
    Den dag i dag har jeg stadig ingen gæld og har aldrig haft det, jeg lever efter evne.


  • #218   2. jan 2012 Amalie..
    Hvordan kan det for en enlig ikke forsørger betale sig at være på kontanthjælp?

    Med mindre du skal bo langt ude på landet, så er billige boliger bestemt ikke noget der hænger på træerne, og bor du langt ude, så skal der betales ekstra for transport..

    Men lad os sætte huslejen på 4000kr..

    Så kommer der mad, og igen bor du langt ude kan du ikke jage vildt gode tilbud osv..

    Mad og nødvendige ting som toiletpapir 1500-2000

    Så skulle man helst også ha råd til forsikring, og telefon eller internet (For at være KH modtager kræver jo f.eks at man kan melde sig ledig på nettet eller lignende) Skal vi sige 1000 til de tre ting til sammen.. (Længe siden jeg har haft råd til en forsikring ud over til hundene)

    Så kommer vand, el og varme som regel ved siden af.. Månedlig sat omkring 500-1000 også..

    Så er du oppe på 8000 det er mere end hvad man får udbetalt, og dertil kommer jo så de psykiske aspekter i sagen..
    Som flere har pointeret så er det LANGT fra værdigt at gå sygemeldt, og de fleste forbander deres liv enten pga. psykiske tilstande, eller konstante smerter..
    De ting kan gøre man intet socialt liv rigtig har..

    Hmm så tilbage til mit første spørgsmål, HVORDAN kan det betale sig???


  • #219   2. jan 2012 Laila, vil du gerne bytte liv med hende?

  • #220   2. jan 2012 CH jeg taler ikke om et enestående tilfælde, og problemer har vi sku alle sammen.

  • #221   2. jan 2012 Ja, problemer har vi allesammen.. Men det er sgu da godt, at de flestes problemer ikke handler om at få mad på bordet og tag over hovedet.

  • #222   2. jan 2012 CH Hvad mener du ? Jeg ville sgu gerne ud og arbejde igen, forstår ikke hvor du vil hen ? Hende fra eksemplet og hende den anden jeg også har nævnt har sådan nogle gode talegaver så de kan få lov til at gå
    Jeg ville også gerne have lige så gode tale gaver så jeg kunne få nopget smertestillende der virkede


  • #223   2. jan 2012 Laila, jeg må skuffe dig. Talegaver virker ikke.

    Jeg har dem i rigt mål - men har stadig været uden forsørgelse i 3½ år, og har været fuldtidssygemeldt i snart 6 år - stadig uden afklaring og med ydmygende besøg på jobcenteret, nedslidende arbejdsprøvninger og smertefulde lægebesøg bag mig - og desværre også foran mig.

    Talegaver er bare ikke det, der dur.



  • #224   2. jan 2012 CH De her kan snakke fanden og hans oldemor et øre af, men nu kender jeg dem også det gør du ikke Jeg har snakket med dem, det har du ikke, fakta er de har været på KH i mange mange år

  • #225   2. jan 2012 Tak Rikke, jeg er skam også stolt af mig selv.
    Og hvis jeg kunne hvorfor sku andre så ikke ku??

    Og nej jeg havde ingen gæld og har stadig ikke, og vi har vist nogenlunde samme alder, så hvis du har gæld og ikke noget hus osv, så må det jo betyde at du har levet over evne.


  • #226   2. jan 2012 Jeg vil give Laila ret i at nogle få formår at snyde sig igennem det hele..
    Nu har jeg en i min familie som har gået på KH i 17år, hun har været i arbejdsprøvning 3gange i løbet af den tid..

    Hun har ikke dårlige dage hvor hun bare ligger i sengen, hun har et meget socialt liv, og hun er en af dem hvor der snydes på mange måder..
    Da lægen sidst ikke ville give hende en ny diagnose, efter hun var blevet raskmeldt, skiftede hun læge :-s

    De findes desværre, men tror slet ikke de findes i det målestok som mange tror..
    For der er INTET fedt i at være sygemeldt og på KH


  • #227   2. jan 2012 Amalie..
    Hvornår lever man over evne?


  • #228   2. jan 2012 Laila, synes nu det er mest passende at lade sagsbehandlerne sagsbehandle og så kan vi andre agere venner, familie, bekendte, eller hvad for en relation, vi end har til folk.

    Det der altid er lidt sjovt er, at ingen har lyst til at bytte med de mennesker, der udnytter systemet... Mere attråværdigt et liv har de åbenbart heller ikke...


  • #229   2. jan 2012 Når mn buger penge man ikke har!

  • #230   2. jan 2012 Henriette citat* De findes desværre, men tror slet ikke de findes i det målestok som mange tror..* citat slut

    skriver jeg også længere oppe, men de findes og jeg kender nogen



  • #231   2. jan 2012 Amalie..
    Jamen så kig på det regnestykke jeg lavede længere oppe..
    Hvad ville du mene man kan skære væk?


  • #232   2. jan 2012 Jeg har levet ca. 200.000 over evne i de 3½ år jeg ikke har fået nogen penge...

    Hvilket jeg egentlig er lidt glad for, for enten havde jeg smidt sådan om mig med sløserier som jeg åbenbart har gjort, eller også var jeg enten død af sult eller sad tilbage med en gæld på 1,5 mill.....


  • #233   2. jan 2012 CH måske er det bare princippet ?? Du forsvarer dem jo selv Hvorfor skulle jeg bytte og begynde at snyde ?

  • #234   2. jan 2012 Rikke hvorfor kunne du ikke finde et værelse så huslejen ikke ´var så høj??

  • #235   2. jan 2012 Henriette, undskyld hvde ikke set du havde skrevet min com driller, kigger på det nu

  • #236   2. jan 2012 Laila, jeg forsvarer ingen.

    Jeg afskyr dem, der snyder. De har sat gang i en proces, der har ført mig længere ud end jeg kunne drømme om at jeg ville komme.

    Men jeg ved, at ingen med deres sansers fulde brug vil bytte med dem - for alle ved godt, at man er udskud, alle ved godt, at man bliver fordømt og alle ved godt at man lever et lorteliv....



  • #237   2. jan 2012 Som jeg skrev højere oppe.

    Man kan da få boligsikring , hvis man er på KH.... ... eller boligydelse , hvis man er på Pension.....
    Selv dem der arbejder kan få boligsikrng..... :o)



  • #238   2. jan 2012 Og det gælder i øvrigt også dem, der er i arbejde, der snyder så det brager....



  • #239   2. jan 2012 Nete... Problemet er bare at det " sikkerhedsnet" som vi alle mener findes, indimellem har for store huller og så er hjælpen der slet ikke.. Eller også møder du et system som sætter store spørgsmålstegn til dig , at du tror det er løgn.. Så sørg du hellere for at du har en forsikring som hjælper dig hvis det en dag går galt...

  • #240   2. jan 2012 CH Nåårh jeg synes ellers du har fundet på en masse undskyldninger for dem , jeg var lige ved at skrive jeg synes det var flot du kan forsvare dem når du selv står i en lortesituation

    skal lige sige de ellers lever godt og hverken sulter eller noget


  • #241   2. jan 2012 NITTIB, det er der ingen automatik i - det skal man være berettiget til.

  • #242   2. jan 2012 Henriette : for det første har jeg ikke sagt at det for alle kan betale sig at være på KH, for det andet så mener jeg ikke at internet er en nødvendighed, selvom det ikke er skide sjovt så findes der altså stadig bibloteker hvis man altså ikke kender nogen man kan låne hos.


  • #243   2. jan 2012 Alfisten... Fuldstændig enig,

  • #244   2. jan 2012 Laila, min pointe er - og det har jeg lært ud fra egen bitre erfaring - at man ikke ved en pind om andre mennesker.
    Man kan ikke se om de lider.

    For at man kan vurdere om folk snyder eller ej, skal man være i besiddelse af en hulens masse information, som man sjældent har om sine medmennesker.

    Jeg vil ikke dømme andre - og jeg vil ikke dømmes selv.


  • #245   2. jan 2012 CH Tror nu bare jeg holder diskutionen om de 2 damer nu for som sagt jeg kender dem, det gør du ikke og tror da ikke jeg har dømt dig !

  • #246   2. jan 2012 Amalie..
    Internettet er måske 150kr om måneden..
    Så hvis det er at leve over evne at have adgang til det, så fjern dem, og du vil stadig ha minus på kontoen..


  • #247   2. jan 2012 Rikke nu bor jeg i københavn og jeg gætter på at der ikke er den store forskel.

  • #248   2. jan 2012 Laila - jeg har ikke skrevet at du har dømt mig.

    Jeg taler fuldstændig generelt.

    Jeg vil ikke dømmes - det bliver jeg fordi folk tror de ved ting om mig, som de ingen indsigt har i.
    Det kommer alle ud for, der er i det system her.

    Og det vil jeg ikke udsætte andre for - ligesom jeg heller ikke selv synes det er skidesjovt at blive udsat for.

    Verden ville nemlig være vidunderlig, hvis vi alle var en smule mere rummelige over for hinanden, mindre nidkære og lidt mere tøvende med at tjekke skidtet foran andres døre....


  • #249   2. jan 2012 Henriette, Dem jeg kender på som er enlige på KH får så os mere end 8000 udbetalt med Børnebidrag, boligsikring osv.
    Og 1000 kr for tlf forsikring og internet, det kn mn vist os gøre billigere!


  • #250   2. jan 2012 Amalie..
    Nu skrev jeg jo enlig ikke forsørger smiley


  • #251   2. jan 2012 Rikke Hvorfor er det at du mener at tingene skal være lette?

  • #252   2. jan 2012 *CH* -

    Hvis du har været langtidssygemeldt i 6 år... så må nogle eksperter vel snart have kunnet stille en diagnose.... og du må da være berettiget til en pension.....


  • #253   2. jan 2012 Henriette, det må du undskylde, jeg havde ikke set (ikke) du havde sat ind.
    Men hvis du er enlig ikke forsørger så er muligheden der jo igen for at finde et værelse i stedet for at ha en husleje på 4000.


  • #254   2. jan 2012 NITTIB, mine diagnoser blev stillet årevis før jeg blev fuldtidssygemeldt. Der er så kommet at par stykker på siden - det er the name of the game...

    Det handler slet ikke om diagnoser, det handler om kommunernes iver efter at spare penge - og så trækker de sagerne i langdrag.

    Jeg er ikke engang afklaret i forhold til fleksjob, som jeg har fået afslag på to gange nu. Pension er jeg ikke i nærheden af at blive afklaret i forhold til.


  • #255   2. jan 2012 Amalie..
    Det kommer jo helt an på hvor man bor henne i verdenen..
    Her i mit område er der ikke noget billigere at finde end 4000kr om måneden inden forbrug..

    Ja så kunne jeg bare flytte, men så er det jo så igen det med at min tilstand gør, at jeg ikke bare kunne bo hvor som helst, grundet de faste holdepunkter som var en nødvendighed for at holde mig i live..


  • #256   2. jan 2012 Jeg orker ikke at læse hele tråden.

    Men TS jeg er enig med dit indlæg. Der er SÅ mange som snyder systemet og der er så mange som kræver og kræver, men ikke gider yde en pind. Det kan pisse mig virkelig meget af.

    Jeg har ALDRIG oplevet nogen ikke har fået det de er berettiget til at få, men derimod har jeg oplevet alt for MANGE som bare kræver mere og mere.

    Jeg kender mange som er på KH som godt kunne arbejde, men de gider ikke, så vil de hellere ligge derhjemme og dovne og spille syge, det kan virkelig pisse mig af, når vi nu er i krise i Danmark.



  • #257   2. jan 2012 Nana - du skulle skamme dig - ganske enkelt...



  • #258   2. jan 2012 *CH* -
    Så har du vel fået sygedagpenge de år du kunne.... hvorfor kan du så ikke komme på KH.......overgår man ikke automatisk til det, når sygepengene slutter.. ?


  • #259   3. jan 2012 NITTIB, ja, jeg faldt for varighedsbegræsningen.

    Jeg er ikke berettiget til kontanthjælp. Jeg er husejer - omend en teknisk insolvent en af slagsen - også har jeg en mand, der tjener mere end 21,000 kr. brutto om måneden.

    Man overgår i øvrigt ikke automatisk. Man søger på lige hvilkår som andre, der går på kontanthjælp.

    Og så er der 5-6000 af min slags, der ikke er berettiget.


  • #260   3. jan 2012 Rikke og Henriette.
    Der vil altid være ting man føler man mangler når ´man ender i en dårlig situation!
    Det er ikke fedt at skulle flytte væk, det er ikke fedt ikke at ha tlf, internet og smør på brødet!
    Men det er muligt.
    Der vil desværre altid være dem der har gjort alting rigtigt der stadig kommer i klemme og det er synd.
    Men KH er høj nok mn kan overleve på det.


  • #261   3. jan 2012 Nana..
    Du burde virkelig have en grim smag i munden!

    Rikke..
    Helt korrekt, nu tog jeg så bare det helt konkrete nemlig huslejen..
    Og ja i en tidligere lignende tråd, blev der skrevet at man jo bare kunne flytte til billigere område, ellers var man selv skyld i ikke at have tag over hovedet :S


  • #262   3. jan 2012 *CH* -

    Ja... ok.... ved godt man skal søge.... men regnede med du var berettiget til det ... :o)


  • #263   3. jan 2012 Amalie..
    Der er STOR forskel på at overleve, og på at leve!


  • #264   3. jan 2012 Amalie, ja man kan overleve på kontanthjælp. Ihvertfald nu, hvor man har afskaffet halveringen for flygtninge og for samlevende.

    Men et anstændigt liv, det skal man ikke forvente. Og det er jo også glimrende i situationer, hvor det er nemt at komme videre og væk fra KH.

    Men sådan er det ikke for alle - og slet ikke i en tid, hvor der er stor arbejdsløshed.


  • #265   3. jan 2012 NITTIB - nej - og helt surrealistisk må jeg sige desværre. For ligeså lidt som jeg ønsker at være på den vogn, ligeså meget ville jeg ønske et var muligt, når tingene nu er, som de er...

  • #266   3. jan 2012 Jer med den indstilling at alle bare snylter på systemet og ikke gider noget osv osv... Et eller andet sted, så kunne jeg godt tænke jer at I oplevede systemet fra den anden side af, bare i ½ år.. Så kan det godt være at I ændrede opfattelse af det... Vi er mange der ikke ønsker at være i det.. Som ville give en arm for at stå op hver dag til en job, hvor vi mødte andre mennesker, kunne tjene penge, så vi også kunne få råd til de ekstra goder o. lign... Vi er tvunget ud i det ... Tror I det er fedt at måtte sige til ens børn; nej du kan ikke få en iphone , du kan ikke komme 14 dage til Italien til sommer osv.osv.. Din mor er syg og tjener ikke penge til at de ting kan lade sig gøre....

  • #267   3. jan 2012 Henriette, det er din mening.


  • #268   3. jan 2012 Nå ja, man burde vel også skelne mellem at overleve mentalt og overleve fysisk...

    Desværre er der en god del selvmord i kølvandet af vores fantastiske system.


  • #269   3. jan 2012 Rikke hvis du mener at det er usselt så vil jeg mene at der er noget galt med din holdning!

  • #270   3. jan 2012 Marianne, det er en ting, jeg ihvertfald er taknemmelig over - jeg har ikke fået børn.
    Det ville være forfærdeligt at have børn under disse vilkår.

    En ting er alle de afsavn man selv lider - at påføre ens børn dem på grund af sygdom må gøre forfærdeligt ondt i hjertet.



  • #271   3. jan 2012 Amalie..
    Ja og den dag du prøver at stå med røven i vandskorpen på den hårde måde, så vil du forstå hvorfor vi er mange der har den mening!!!


  • #272   3. jan 2012 Nete - jeg vil tillade mig at sige, at når det kommer dertil, så er det en prioritering.

    Det er det faktisk meget tidligt - allerede fra man er på almindelige dagpenge kan man prioritere en hel del.
    Men det kræver OGSÅ at man vælger et mindre hus, en mindre bil, og træffer de rigtige økonomiske beslutninger.

    Jeg tror de færreste kan sætte sig ind hvordan det er at gå i hullet tøj fordi man bliver nødt til at vælge mellem mad og tøj - måned efter måned.


  • #273   3. jan 2012 Nete...Det er så sådan med dine forældre, men jeg kan love dig at det kunne jeg have gjort hvis jeg var forsat i arbejde... Du ville få et chok hvis du viste hvad skolebørn har af materielle goder i dag... Jeg siger ikke at mine 4 børn ville få en iphone , men det er pointen i mit indlæg... Ens børn " lider" altså også pga ens situation...

  • #274   3. jan 2012 Henriette, du kender mig ikke og ved ikke hvad jeg har været igennem. Jeg har bare lært at man må ta hvad man kan få og så få det bedste ud af det. det er super hårdt og slet ikke sjovt men alt er muligt.

  • #275   3. jan 2012 Nete.. der findes topskat i dag ;o)

  • #276   3. jan 2012 Nu skal men jo heller ikke glemme . at vi trods alt , lever i et land , hvor der er muligheder for at overhovedet at få noget... ( KH og Pension )....
    Der er mange lande , hvor det slet ikke findes.......

    Og pengene skal jo også være der...... og i dag , er der kun 1 person til at forsørge 2 på overførselsindkomst....... så vi kan ikke forlange så meget mere, som vi kunne førhen... :o)


  • #277   3. jan 2012 Amalie - jeg håber ikke for dig, at du kommer til den erkendelse på DIN krop, at alt ikke er muligt.

    Jeg troede på det engang. Jeg var sikker på, at hvis man knoklede, satte sig op til det, kæmpede for sagen, så skulle tingene nok lykkes.

    Men sådan leger livet altså ikke med hver gang - og om det sker for dig, det kan kun fremtiden vise.

    Men hvis det gør, så håber jeg, at du husker - ligesom jeg gør - hver eneste gang, du har tvivlet på et andet menneskes vilje til at komme ud af den elendige situation, de sidder i.

    Det er en bitter pille at sluge, at tage så grundigt fejl om noget så essentielt i livet...
    Og det gør ondt - for det er en måde at overleve på. ALT er muligt... Det trøster...

    Men nej, alt er ikke muligt, og man kan blive slæbt så langt at man tilsidst er så hudløs, at ens personlighed siver stille og roligt ud af legemet....

    Jeg ville ønske jeg havde været ydmyg og havde hørt på hvad folk sagde, når de fortalte om at komme helt derud... Nu har jeg fået lov at lære lektien på den hårde måde..


  • #278   3. jan 2012 Amalie..
    Nej det gør jeg ikke..
    Men det er tydeligt at du ikke har hængt fast som flere af os andre her i tråden har..
    For det er ikke BARE lige at flytte, det er ikke BARE lige det ene og det andet når man hænger helt dernede hvor jeg f.eks gjorde!


  • #279   3. jan 2012 *NITTIB* *Lasse*&*Nanna * Det drejer sig heller ikke om at jeg er utilfreds, men man skal bare ikke tro at det er lykken.. Størsteparten af dem der får en pension i dag, kan ikke arbejde og ikke som det fremgår af tråden; ikke gider arbejde !

  • #280   3. jan 2012 NITTIB - du kan tro, at DET er en stor trøst!!!

    Og ja, det var krydret med en spandfuld sarkasme.

    Det her handler om prioritering - og så skal vi ikke glemme det spin, som jeg har nævnt flere gange i denne tråd.
    Den slags bruger man til at overbevise en befolkning om noget og gøre det så intensivt at de går med til ting, de normalt ikke ville acceptere...

    Og behandlingen af mennesker med svækkede ressourcer er en af disse...


  • #281   3. jan 2012 CH som jeg os har skrevet synes jeg da det er synd for dem der er fanget i systemet!!!
    Men dem der pisser mig af er dem på sociale ydelser der lever over evne, der er (nu skriver jeg nogen) i denne tråd som jeg har set flere tråde fra der har såååå ondt af sig selv der tydeligvis bestemt ikke burde ha det!


  • #282   3. jan 2012 Nå Henriette mit overstående indlæg bliver så det samme til dig som til CH.

  • #283   3. jan 2012 At sammenligne DK med andre lande....... er måske for at sætte det i perspektiv..... så man måske kan se , at selvom alt ikke er perfekt i DK...( det kan man jo se i denne tråd )...... så har vi det på trods af det jo " godt" i DK..... :o)

  • #284   3. jan 2012 *NITTIB* *Lasse*&*Nanna *
    Mangler en `syns godt om knap


  • #285   3. jan 2012 NITTIB - jeg kan garantere dig for, at selvom tingene er svære, så kan jeg stadig godt se når andre har det meget værre end jeg.

    Men i stedet for at trøste mig så jeg tænker - det er da godt, at det ikke står SÅ galt til, så gør det faktisk lidt det modsatte. Det trækker lidt længere ned, frustrerer lidt mere, der kommer lidt mere afmagt ind over.

    Jeg er glad over, at jeg kan få behandling for mine sygdomme her i landet. Jeg får medicin for et godt stykke over hundredetusind kroner hvert år, og det er jeg taknemmelig for. Men jeg får jo ikke brød på bordet af, at andre har det værre end jeg har det.

    Jeg ville ønske, man ikke sammenlignede den slags ting - for det kan dårligt sidestilles.


  • #286   3. jan 2012 **Alfisten Natasja* *

    Vi mangler så bare lige , at du fortæller , hvor DU vil skaffe pengene fra, for det vil de sikkert gerne vide på " Borgen "..... :o)


  • #287   3. jan 2012 *CH* -
    Forstår godt det du siger...... men det forandrer altså ikke , at vi bor i et land , der gør meget for os.....
    Sikkert ikke nok..... men pengene skal nu en gang være der.... :o)


  • #288   3. jan 2012 Dem tager vi da bare fra dem der knokler 60-70 timer om ugen, for de skal jo ikke ha mere end andre

  • #289   3. jan 2012 NITTIB - pengener der jo. Det er ikke det, der er problemet. Det er de følger, vi skal leve med for at skaffe pengene, der er problemet.

    Og der er det uvægerligt mere rentabelt at tage dem fra steder, hvor der ikke er de store ressourcer til at protestere og hvor man kan overbevise samfundet om, at det faktisk også er HELT retfærdigt og for deres egen skyld man gør det...


  • #290   3. jan 2012 Hvis vi skal sammenligne os med andre lande, så er problemet jo at i smørhullet Dk betaler vi så meget i skat at man ikke kan leve af en løn. Så er er allerede den største forskel. Min kære mand betaler mere i skat end jeg får i pension.

  • #291   3. jan 2012 Jamen Amalie, og Nete -.der er ingen der forhindrer JER i at give mere.... :o)



  • #292   3. jan 2012 Jeg skammer mig ikke og har ikke en dårlig smag i munden.. smiley

    Da slet ikke pga det jeg har skrevet. for igen er der så mange folk som bliver sure fordi man skriver hvad man selv har erfaret men pludselig er det ALLE, men igen så burde man læse og lad vær med at tage alt så personligt.. smiley

    JA Jeg er 19 år gammel Ja har været på SU er på KH (heldigvis kun i et halvt år) fordi jeg er været indlagt pga stress, heldigvis kan jeg rejse mig op igen og starte uddannelse igen. Man får mindre i SU (medmindre man selvfølgelig tager SU-lån) Jeg har mere til mig selv nu end jeg havde under uddannelse, det er grotest og så kan man sige hvad man vil.

    Selvfølgelig er der nogen mennesker som ikke kan arbejde, men nu bliver systemet efterhånden misbrugt så meget at man nærmest er træt af at høre på det hysteri at man ikke får nok, ikke kan leve for de penge osv.

    Men selvom jeg får mindre i SU end jeg gør på KH så brokker jeg mig ikke, for jeg går mere op i at Danmark kan få krisen op og stå end jeg går op i jeg selv kan leve i luksus. smiley
    For det er luksus at bo i Danmark i nogen år endnu, så nyd nu de penge i kan få så længe i kan få dem smiley


  • #293   3. jan 2012 Jeg kan såmænd sagtens komme med flere eksempler på , hvor og hvem der kunne spares / spare...... men det vil jeg ikke komme ind på her....
    JO... måske skulle folk selv betale for at komme i Det Kongelige Teater.... og måske ´Mærsk og Dyne Larsen selv skulle forsørge deres børn.... osv ... :o)


  • #294   3. jan 2012 Nana, jeg synes da du skulle give de overskydende penge til et godt formål, når du nu har så meget på KH...

  • #295   3. jan 2012 CH hvorfor skulle jeg hvorfor skulle jeg give mere???

  • #296   3. jan 2012 CH -

    Det gør jeg så sandelig også smiley


  • #297   3. jan 2012 Nu har jeg så ikke noget imod , at man giver til Afrika.....jeg synes det er forfærdeligt, for de stakkels børn der........ og hellere sende dem en sølle madpakke..... end mine børnebørn skal have en I-phone....
    Og Ja..... jeg sender også til Afrika.


  • #298   3. jan 2012 Jeg kan bare ikke forstå man kan kræve mere, når man faktisk får indtægt uden at yde noget, det syntes jeg da er fantastisk at vi har sådan en hjælp i Danmark smiley

    Heldigvis har jeg lært at være glad for det jeg har og lært at bruge de penge jeg har..

    Man kan sige jeg har ALDRIG været ude at rejse, jeg har ikke været i tivoli (siden jeg flyttede hjemmefra) fordi sådan nogen ting er der ikke råd til, hvorfor brokke sig, når man får penge som ikke engang tilhører en selv. smiley


  • #299   3. jan 2012 Og jeg bidrager naturligvis også når der er indsamlinger omend med meget lidt.
    Men det ER to forskellige ting.

    At andre har det værre tager ikke smerten væk. Det bliver man nødt til at forholde sig til.



  • #300   3. jan 2012 "At andre har det værre tager ikke smerten væk. Det bliver man nødt til at forholde sig til."

    LIGE præcis!!!!


  • #301   3. jan 2012 Nana - der er jo mennesker, der faktisk har betalt skat i rigtig mange år. Mennesker, der har lagt halvdelen af deres indkomst i den tro, at de ville få hjælp, hvis de fik brug for den.
    Og så er det altså en bitter pille at sluge når man opdager, at der bare ikke er noget sikkerhedsnet for en, når verden ramler.

    Og så kan du kalde os simulanter, dovne eller hvad du nu vil - det fortæller nok mere om din livserfaring end om verden som den ser ud. Faktum er, at der er masser af dårligt stillede i DK, som faktisk har smidt i fælleskassen, men nu må erkende, at fælleskassen er hermetisk lukket.


  • #302   3. jan 2012 *CH* -
    Det kommer heller ikke an på , hvor meget man giver..... bare man gør det.
    At " vi rige lande " så hellere skulle købe de enkelte varer de har i Afrika er så en anden sag..... så er chancen større for , at de kan klare sig selv.... :o)


  • #303   3. jan 2012 Well, jeg er syg og er på KH (er sygemeldt hos kommunen)..

    Jeg får ca. 6800kr om måneden inkl. boligsikring på 597kr (den er lige blevet sat 1 hel kr op, weeeh), nå men jeg brokker mig da ikke over at jeg ikke har penge nok selvom jeg kæmper en brav kamp for at få en hel måned til at køre ordentligt..

    Ja det kunne da være rart med bare 500kr mere om måneden, men sådan kommer det sgu nok ikke lige til at gå..

    Jeg har bare "vænnet" mig til det lave beløb om måneden og så må jeg sgu klare den så godt som jeg kan.

    Så det er bestemt ikke alle der brokker sig over at de får for lidt fra det offentlige..
    Jeg ville da gerne arbejde, men jeg må ikke så længe jeg har min svære depression (dette er blevet besluttet af min læge, sagsbehandler samt psykriater).. Og ja det er sgu da møg træls, og ja jeg kunne da godt "bare" finde mig et job, men så let er det ikke.. For jeg ved at finder jeg mig et job, så er jeg glad for det de første 3-4dage og derefter så bryder jeg fuldstændig sammen bare ved tanken om at skulle på job.. Og det samme gælder uddannelse..

    Jeg har bare ikke kapacitet nok til at kunne overskue det oppe i kysen..

    Jeg er dog i behandling ved hjælp af medicin (selvfølgelig) og går til psykriater 1 gang om ugen..


  • #304   3. jan 2012 CH - Hvis man har betalt til dvs som giver et sikkerhedsnet og man så ikke får de penge man er berettiget til så må man jo gå i retten smiley

    men KH modtager er som regl dem som ikke kan komme på dagpenge, fordi de ikke har betalt til dvs som giver et sikkerhedsnet.. smiley
    Og ja så kan man ha lavet livets store fejltagelse, men jeg syntes bestemt ikke man kan give Danmark skylden eller samfundet smiley


  • #305   3. jan 2012 Det er sjovt sidste gang der var denne debat sagde nogle af de samme som er i denne tråd at de måske godt kunne arbejde et par timer, men så ikke ha et liv ved siden af pga deres sygdom, men dem der går i skole, de skal bare arb ved siden og så ikke ha et liv??

  • #306   3. jan 2012 "men KH modtager er som regl dem som ikke kan komme på dagpenge, fordi de ikke har betalt til dvs som giver et sikkerhedsnet.. smiley "

    Du glemmer vist at der er loft på hvor længe man kan modtage sygedagpenge!!!


  • #307   3. jan 2012 Nu er der jo også mange der brokker sig over at folkepensionister slet ikke kan leve for det de får i pension....
    Jeg har arbejdet i over 50 år.... har aldrig modtaget noget fra det offentlige.... har betalt min skat....skylder ikke nogen noget.... har ingen opsparing... .. og har 4 voksne børn ( som også arbejder )

    Jeg får nu min ganske almindelige Folkepension.... får boligydelse... og lidt fra ATP... ( som alle får , hvis de har arbejdet )......
    Når mine udgifter er betalt..... husleje ..tlf...internet...kabel-tv...forsikringer...licens...varme ..lys ...vand....hunde og fugle.... og hvad man ellers har......... så har jeg .... Ca.. Kr 6-7000,- tilbage om måneden..........
    Så jeg nægter at tro , at pensionister lever af dåse-kattemad , som nogen siger de gør.
    Så jeg mener at pensionister har det godt i DK....

    Det er så ikke det samme som at være på KH...... men bare for at fortælle at pensionister ikke er " fattige " som mange påstår...


  • #308   3. jan 2012 Ha ha ha .... og så ser man lige reklamen neden under.....
    KØB KATTEMAD ONLINE......*GG*


  • #309   3. jan 2012 Hvem der bare var pensionist så..


    Jeg er da vildt lykkelig hvis jeg har over 600kr tilbage når det faste er betalt..
    Men sådan går det ikke.. Bare tag den her måned, der har jeg lige omkring 75kr tilbage..

    Så folk skal dælmer ikke komme og sige at man har måsen fuld af penge når man er på KH..


  • #310   3. jan 2012 Det er jo også det jeg siger.... man kan ikke sammenligne KH..... og pension.....men bare for at fortælle at pensionister ikke er så " fattige " som de siger... :o)

  • #311   3. jan 2012 Nemlig.. smiley

    Der er desværre bare mange som tror at KH modtagere lever et liv i luksus pga. det usle eksempel med hende den enlige mor som havde 5000kr tilbage efter det faste + cigaretter var betalt hver måned og som blev kaldt for fattig..

    Hvis der er nogen som skal kaldes Fattige-Carina, så er det vist mig.. smiley


  • #312   3. jan 2012 Hold op hvor nogen kommentarer her i tråden VIRKELIG pisser mig gevaldigt af.

    Min kæreste kan IKKE arbejde, og han har i flere år måtte leve med Kontanthjælp under 25 år, hvor han startede ud med en udbetaling på 6000 kr.. Efter et halvt år blev den sat ned til SU takst som var udbetalt 5000 kr.
    Min kæreste lider af VOLDSOM angst, og alligevel fatter kommunen ikke en skid. Han har inden for 1½ år haft 10 forskellige sagsbehandlere, den ene idiot efter den anden, som ikke kan finde ud af at sætte sig ind i hvordan det er at være psykisk syg.

    Han bliver revet rundt i systemet konstant.. Og for hvad? 5000 kr, som man hverken kan leve eller dø af, og en endnu mere smadret psyke..


  • #313   3. jan 2012 Rikke aka. rap-anden :- )

    Nu har jeg da vist de samme udgifter som mange andre har......... Jeg skylder bare ikke noget væk... ( banklån osv )..... ellers synes jeg da jeg har alm udgifter som alle andre.... :o)


  • #314   3. jan 2012 Ja selvfølgelig er der loft på hvor længe man kan få dagpenge, De regner ikke med man lige pludselig bliver så syg at man ALDRIG kan komme på arbejdsmarked igen eller at det er så svært at få job at man aldrig kan finde et, men hvis det hænger sådan sammen at man tydeligt ikke kan vende tilbage og både læge, kommune Ja alle kan se man ikke kan komme tilbage igen, så er den pension vel på sin plads smiley medmindre ikke alle kan se man ikke kan komme tilbage og de vil hjælpe en på plads igen smiley


  • #315   3. jan 2012 Jeg vil altså også mene jeg har de alm udgifter som andre også har. Jeg har enda et lån i banken (lån til boligindskud) som jeg også betaler tilbage til. smiley

    Jeg lever da fint på KH smiley


  • #316   3. jan 2012 Rikke aka. rap-anden :- )

    Min husleje er på ... Kr. 5300,-


  • #317   3. jan 2012 Rikke aka. rap-anden :- )

    Nu er folkepensionen jo den samme over hele landet..... så hun kan ikke få mindre end alle andre.....
    Men som jeg skriver... jeg har heller ikke lån nogen steder.....slukker lyset i de rum jeg ikke er i..... lader ikke andet løbe i ½ timer.....tænder masser af fyrfadslys.. ( det sparer på varmen )...... og tænker mig om , når jeg handler....... men sparer ikke på noget... ... ryger ... drikker Cola....og slikker .... *GG*


  • #318   3. jan 2012 * andet = vandet *

  • #319   3. jan 2012 Rikke aka. rap-anden :- )

    Man har da også mindre end når man er på førtidspension..... men man får så boligydelse ... og hvis man skal have medicin... får man da betalt 85 % af kommunen.... ( hvis man altså kun har sin folkepension)...


  • #320   3. jan 2012 Rikke aka. rap-anden :- )

    Her pr. 1 januar har jeg fået udbetalt.... Kr, 14.264 ,-..... incl. pension...boligydelse...og ATP...... det er det man får.... Jeg får ikke mere end alle andre...


  • #322   3. jan 2012 Karin - Var også min tanke..

    Tænk nogen mener man er fattig hvis ikke man har en Iphone eller har råd til ferie på 14 dage en gang om året..


  • #323   3. jan 2012 Hov hov... Jeg snakker ikke om at være fattig eller klager, hvis I læser hele tråden kalger jeg overhoved ikke over " noget" andet end at jeg hjertens gerne ville arbejde, at jeg vil give højre arm for at komme tilbage på arbejdsmarkedet.. At man ikke altid selv vækger at ende i det system.. Jeg skrev de eksempler som en pointe..1 er at man selv fravælger dem, noget andet er at man er tvungen , netop fordi man har forladt arbejdsmarkedet.. At det ikke kun er en selv men hele familien der lider...

  • #324   3. jan 2012 Så husk lige det, Nana og Karin; at når I sidder et andet sted og forarges over folk på overførsindkomster: Jeg klager ikke over manglende penge, for I ved jo ikke hvad jeg har råd til eller ej, men det er en pointe.. At børnene også betaler prisen for ens situation.. At tingene ikke altid bliver som forventet..

  • #325   3. jan 2012 Lige den der med NITTIB og Rikkes Mormor - det kan jo handle om fradrag.

    Hvis NITTIB nu er boligejer og Mormor er lejer - så vil de jo få det samme, men have forskelligt udbetalt.

    Hvad angår folkepensionens størrelse - jeg har ikke forstand på tallene overhovedet, men hører her og der fra, at det er ok fordi der er tilskudsmuligheder, der får det hele til at løbe rundt.
    Men jeg ved ikke noget konkret.


  • #327   3. jan 2012 Ulla - for de 10% det drejer sig om (i øvrigt ikke enlige mødre), er gevinsten de får ud af det i forhold til den lavest lønnede arbejder nogle få hundrede kroner og samfundets fordømmelse...

    Virkelig noget at stræbe efter...


  • #329   3. jan 2012 *CH* -

    Jeg er lejer... og har ingen fradrag.... ( har ikke lån eller andet )... :o)


  • #330   3. jan 2012
    Rikke aka. rap-anden :- )

    Ja ... alle får det samme..... selvfølgelig er rådighedsbeløbet forskelligt..... ... men det kommer jo an på hvad man bruger sine penge på........
    Hvis man skylder penge væk.. ( har banklån eller lign..... ting på afbetaling....stort forbrug af el...varme...vand....).. så er det klart at rådighedsbeløbet er mindre.
    Men det er jo op til een selv , om man vil have / gøre det.
    Man behøver bestemt ikke spare ... sulte....fryse...eller andet , fordi man er på Folkepension...:o)


  • #331   3. jan 2012 Puha sikke en tråd der river op i følsomme ting.
    Det er selvfølgelig let bare at sige "stop med at brokke jer og accepter det som det er og I er selv skyld i den situation som i står i" og lukke øjnene for det der rent faktisk foregår.
    Der ER huller i det skide system, der er KÆMPE forskel på at være ude af arbejdsmarkedet grundet sygdom eller grundet dovenskab... Hér SKAL systemet bare blive bedre til at skelne!
    De syge skal sku have lov til at være syge og komme sig.
    Personligt lider jeg af ADHD og har et knæ der aldrig vil komme til at kunne fungere og er for ung til at komme under kniven. Jeg er på SU og kan liiige få tingene til at løbe rundt og KÆMPER en kamp for at få færdiggjort min uddannelse HF på VUC. Jeg kan ikke arbejde ved siden af skolen kan ikke magte det, hvis jeg skal have en hverdag til at fungere. Jeg måtte kæmpe med næp og klør for at blive godkendt til at få offentlig støtte(udover sygesikring Danmark) til min medicin... jeg spiser ADHD medicin for omkring 1500 kr. pr. måned og derudover får jeg smertestillende for omkring 350 kr. pr. måned. Det er altså 1850 kr. jeg bruger af min SU for at kunne have en " normal" hverdag... ud af disse 1850 kr får jeg kun 520 kr. refunderet... dvs. jeg ligger pr. måned 1330 kr ud af min SU. Jeg er IKKE berretiget til andet hjælp til andet end at stifte gæld hos SU i form af SU lån, kan ikke få handicaptillæg da det kun er en HF jeg går på. Men gik jeg på længerevarende udd. var jeg berettiget til det. For at komme dertil skal jeg jo ligesom igennem trinnet inden og det er nærmest umuligt for mig, Hvorfor skulle det være mere uoverskueligt og dyrerer for mig at gå på UNI end HF? Huslejen ændre sig ikke af at jeg går på UNI. Synes det er SÅ underligt lige netop dét system. Der er heller intet at hente fra kommnen. Så står man dér og får fravær grundet man i perioder ikke kan overskue tingene fordi at det hele virker uoverskueligt. Men ja... Systemet er fantastisk.


  • #333   3. jan 2012 Nøj, Nittib, du får væsentligt mere udbetalt som pensionist, end jeg gør som arbejdsløshedsdagpengemodtager ;o) (De er dig vel undt).

    Karin: Man kan som sygemeldt få lov til at tage på ferie, hvis det har "et rekreativt formål" - det fik jeg lov til engang jeg var sygemeldt. Så måske din mor lige skal spørge sagsbehandleren om den mulighed, for den ER der smiley

    M: Det er en glædelig nyhed, hvis de vil spare på jobcentrene - jeg har indtil dato INTET konstruktivt fået af dem - tværtimod. De kontrollerer bare det, A-kassen allerede har kontrolleret. Det er da spild af ressourcer..


  • #334   3. jan 2012 Bente H - snob m.v. *

    Ja..... det er det jeg siger....Folkepensionister skulle skamme sig over at klage over det de får.....
    Ok... jeg har arbejdet i over 50 år.... har ALDRIG modtaget noget fra det offentlige....har betalt min skat osv......så mener da jeg har gjort mig "fortjent" til min folkepension...... men jeg glemmer da ikke , at jeg er heldig , at bo i et land , der " passer på mig ".......... og det synes jeg DK gør...... :o)


  • #335   3. jan 2012 Nittib: Det har du da bestemt også smiley

  • #336   3. jan 2012 Desuden får folkepensionister ,,, helbredstillæg.... medicintilskud 85% betalt....boligydelse....fodplejekort 10 stk . årligt.... tandlægetilskud...varmetillæg....osv...osv.... ...+ at man hvert år får Ældrecheck på kr. 11.200 - skat selvfølgelig.... .. JO... jeg synes vi har det godt.... :o)


  • #337   3. jan 2012 Mette - Du skal tænke på at på gymnasiet er bøgerne gratis, det er de ikke på uni (man kan selvfølgelig downloade nogen af bøgerne)

    Nittib -
    men jeg glemmer da ikke , at jeg er heldig , at bo i et land , der " passer på mig ".......... og det synes jeg DK gør...... :o)
    Præcis det er også det jeg prøver at komme frem til.


  • #338   3. jan 2012 Marianne og Asger. Vi savner dig Albert -
    Selvfølgelig kan børnene ikke få alt hvad de peger på når forældre er arbejdsløse eller syge så de ikke kan arbejde..
    Jeg ville hellere kalde det uforstået forkælelse end jeg vil kalde det et behov


  • #339   3. jan 2012 Rikke aka. rap-anden :- )

    det er heller ikke dig , jeg hentyder til.....:o).....men de folkepensionister der brokker sig.... og det har jeg da set/ hørt flere der gør....:o)


  • #342   3. jan 2012 Karin: Hvad med at anke? Det er dog en højst besynderlig sagsbehandler, din mor har smiley

  • #343   3. jan 2012 DK passer på NOGEN. Ikke alle.



  • #344   3. jan 2012 Hvor mange kontanthjælpsmodtagere har råd til at tage deres børn med i djurs sommerland som de andre børn i deres klasse kommer mere end 1 gang om året...????
    Hvor mange børn ender med at sidde hjemme i deres hjem fordi der bare ikke er råd til at tage nogen steder hen...????

    Jeg kender rigtig mange som gør det, og jeg har skisme ikke engang råd til at tage mine børn med hjem til deres oldeforældrer som bor i Norge som nu er blevet alt for gamle og syge til at komme herned mere... Så de har ikke engang mødt dem.... Og derudover da jeg ikke har fået afklaring på en snart 11 års sag må jeg ikke engang tage på ferie,( eller jo men så mister jeg dælmene osse min kontanthjælp imens..) og det har jeg ikke råd til...


  • #346   3. jan 2012 Ej come on..

    mener i virkelig at staten skal give jer rejser, ture i forlystelses parker osv?
    Ja klart det er virkelig trist og kedeligt, men hvad kan man forvente af lille Danmark..

    Buhuu jeg har aldrig været ude at rejse, Lorte Stat giv mig en rejse!


  • #347   3. jan 2012 Store gaver er ikke noget der hedder her i huset. Ej heller rejser men hvis de har råd til at rejse og miste deres kontanthjælp så godt for dem...
    Jeg har udgifter til husleje og mine børns daglige ting og det er slet slet ikke billigt mere...


  • #350   3. jan 2012 Anika: Det havde jeg nu heller ikke råd til, som fuldtidsarbejdende enlig mor.. Men mine unger har så begge arbejdet i Djurs Sommerland og havde dermed gratis sæsonkort. Og inden da arbejdede de også og fik dermed råd til de ting, som andre unge mennesker får af deres forældre (Altså forældre, der er lidt mere ved muffen) smiley
    Ferier var også lukket land for os, medmindre vi blev inviteret af andre.


  • #351   3. jan 2012 Alle kan leve på den måde i perioder. De fleste har prøvet det som unge. Det er en god erfaring, man kan noglegange næsten opleve det at klare sig som en sport.

    Men at gøre det år efter år efter år, det er ikke værdigt i et land som vores.

    Nej, man skal ikke forsørges af staten i et omfang, så man kan leve et luksusliv, men staten skal ikke forårsage at børn går glip af liv, som svarer til et beskedent dansk børneliv.
    Og det er det, der sker.


  • #352   3. jan 2012 I øvrigt blandes tingene vist lidt sammen..

    På kontanthjælp skal man være til rådighed hver dag hele året rundt. Det vil sige, at man ikke kan tage væk fra sit hjem uden at man mister kontanthjælpen. Og det er faktisk bare en dag, der kan gøre udslaget.

    Om folk formår at spare sin kontanthjælp op, måske får tilskud fra familie - whatever, det er jo individuelt. Humlen er, at man som kontanthjælpsmodtager ikke må tage hjemmefra uden der bliver reduceret i kontanthjælpen.

    Og dertil kommer, at man ikke er berettiget til at holde ferie hvis man eksempelvis er aktiveret 37 timer om ugen


  • #353   3. jan 2012 Ej helt ærligt

    nogen mennesker som faktisk arbejder og knokler for deres penge, har ikke råd til at tage på ferier eller i forlystelsesparker med deres børn.. det ville da være uretfærdigt at dem som ligger der hjemme om de så er syge, dovne eller arbejdsløse er fuldstændig ligegyldigt kan få tilskud til ferier og forlystelsesparker..


  • #354   3. jan 2012 *Karin - med pels på * Det er mig der ikke klager over beløbet og undskyld hvis jeg " læste forkert"

    Hvis man har børn i skolesystemet i dag så er f.eks en bærbar en del af undervisningen.. Det er godt at have mange ideologier om mobiltelefoner, materielle goder, men det " høre med til børnene i dag " ... Jeg skriver stadig ikke personligt, for jeg er en af de heldige der har en pension ved siden af.. Det er der altså ikke mange der har..


  • #355   3. jan 2012 Nana - hvem snakker om at få tilskud til ferier???

  • #356   3. jan 2012 Marianne: Du har ret - det hører nemlig med i dag - det er så sådanne ting, mine unger selv har betalt via deres fritidsjobs.

    CH: Vi levede på den måde i 10 år - og det har da været hårdt ind imellem, men vi har da klaret os - ikke mindst takket være, at mine unger var i stand til selv at finansiere de dyre materielle goder.

    Og vi har såmænd også været på nogle ferier - en god ven har inviteret os flere gange - så børnene har både været på Kreta, Tenerife og i Italien et par gange, efter jeg blev enlig. Så jeg har været priviligeret smiley


Kommentér på:
Ville verden ikke være vidunderlig

Annonce