{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.724 visninger | Oprettet:

jeg ved ikke hvad jeg skal føle ? (emne om sorg og tab) {{forumTopicSubject}}

ja min overskrift er skrevet lidt som en advarsel til at dette nok kan være et temmelig følelsesladet emne, hvor jeg nu står i en situation, hvor jeg føler mig voldsomt tilsidesat og samtidig meget såret.
Jeg ved egentligt ikke hvorfor jeg vil skrive det herinde, det har intet at gøre med hund eller noget deromkring, men det er nok fordi jeg trænger til at have nogle mennesker der er helt udefrakomne der ikke kender mig eller min eks kæreste personligt.
Mit problem er nemlig det at jeg for fire år siden mistede en datter til vuggedød, selvom graviditeten på ingen måder var planlagt og kom højst ubelejligt, var det virkelig noget jeg rigtig gerne ville, det skal lige siges at min datter desværre var dødfødt af tidlig indtruffet vuggedød, dette var et meget hårdt knæk for mig og hele min verden blev ødelagt og jeg gik ned i en dyb depression.
Alt dette blev også krydret med at jeg blev meget efterladt og ladt alene til mig selv, faren til barnet min eks kæreste, var på ingen måder interesseret i min sorg og ville som da han fandt ud af at jeg var gravid, slet ikke have noget med det at gøre, han ville gerne være venner med mig og var med til fødslen og begravelsen, men han ville ikke havde været far.
I alt min ensomhed har jeg jo så lært at håndtere tingene selv, jeg og min mor er de eneste der besøger hendes gravsted, min mor er den eneste jeg kan snakke om min sorg med.

Nu til dilemmaet, for som nogen måske ved er sådan en begravelse ikke helt billig og der er mange ting der koster penge, så det med at købe en gravsten har ikke været muligt for mig.
Heldet meldte sig så, og en god ven af faren, min eks kæreste, havde pludseligt fået fat i nogle gamle brugte gravsten som vi kunne få en gratis af, det var jo heldigt og dejligt, og vi snakkede om at vi sammen skulle vælge en, selvom jeg faktisk følte det underligt ved at han skulle være med til at vælge en sten, men igen det var kun en underlig følelse, det var ikke så jeg tænkte direkte at han selv valgte fra og derfor ikke skulle være med til at bestemme sten til en gravplads han kun har været ved en gang i hele perioden.
Tiden går, og faren og jeg som jo har et andet barn fælles laver en aftale om at jeg igår skulle til noget foredrag alene til noget hestetræning af en af mine store idoler, faktisk var det faren selv der foreslår at jeg tager afsted til det og han så passer vores fælles søn, fedt tænker jeg, og rart at jeg kan få en aften barnefri og endda på en hverdag.
I dag får jeg så at vide at faren har været ude og vælge sten alene uden mig i går aftes.
Nu føler jeg mig sådan lidt underlig, en side af mig siger det er jo bare en sten, men en anden, den mere følelsesmæssige side af mig er voldsomt såret, faktisk så jeg sidder med tåre i øjne imens jeg skriver dette emne, jeg føler virkelig at han med vilje har valgt at kører ud og vælge sten, den aften hvor vi havde en aftale og jeg var på den anden side af Sjælland, hvorfor kunne vi ikke have gjort det enhver anden aften i denne uge hvor vi begge havde tid og var hjemme ?
Jeg føler sådan lidt at jeg faktisk ikke synes at han skal have ret til at vælge sten og slet ikke alene, når han aldrig har været ude ved gravstedet efter selve begravelsen, han har aldrig vist interesse i hvordan jeg har haft med tabet, og han i så mange år har lagt det tydeligt at han på ingen måder ønsker at skulle være med i det.
Øv hvor er jeg egentligt bare forvirret lige nu, hvad ville i gøre hvis i stod i ligne situation ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  jeg ved ikke hvad jeg skal føle ? (emne om sorg og tab)
  • #2   29. nov 2012 Jeg ville sige til faderen at det kunne han ikke være bekendt og at du gerne vil være med til at vælge den sten.
    Synes du skal tage kontakt til kammeraten og spørge om det kan lade sig gøre at i kommer sammen eller du kommer selv og vælger en gravsten og fortæl ham som det er, at nu er det jo dig der har stået for det hele derude og faderen besøger ikke stedet alligevel, det er trods alt din datters gravsted og det VIL du altså være med til at indrette. Tag evt din mor med, hvis hun også besøger det derude.
    Hør det evt fra din ekskærestes side også, kan han evt have gjort det i en god mening ? Måske han troede det ville være rigtig hårdt for dig, og dermed ville hjælpe dig.


  • #4   29. nov 2012 jeg prøvede at snakke med ham i morges, men hans "forsvar" var at det var mig der var latterlig og der var gået for lang tid.
    Det er ikke min ven desværre, men farens ven der havde gravstene, jeg kender desværre ikke personen har hverken nummer eller adresse til hende.
    Det skete for 4 år siden, faren har altid været lidt lunefuld, for jeg blev jo gravid forholdsvis hurtigt efterfølgene, vores fælles søn bliver tre i næste måned og i al den tid har faren altid skiftet meget imellem slet intet at ville have med hverken vores søn eller datteren at gøre, til pludselig at stille sig frem og vare superfar for så igen at prøve at forsvinde igen, det er derfor lidt svært nogengang at håndtere og regne ud hvilket lune han er i


  • #5   29. nov 2012 Jeanette ; Føler med dig (har selv mistet et barn). Men - prøv lige at kigge baglæns. De finder en sten med din eks kæreste - din kæreste finder en sten uden dig ! For mig er begge dele lige forkert. Uanset om i sørger sammen eller hver for sig, burde i som forældre til barnet, kunne vælge en sten sammen. Prøv at snakke sammen om det.
    Har du søgt begravelses-hjælp ved kommunen ? Der kan men få godt 10.000,- kr, og det kan godt ladesig gøre også at få en sten for disse penge. Mange forhold går i stykker når man mister et barn, netop fordi man sørger så forskelligt, og ikke kan finde ud af det. Det er virkeligt hårdt i mange år frem. Sorgen vil blive mindre med årene, men savnet vil være der resten at livet. Jeg håber for jer at i klarer det. Knus


  • #7   29. nov 2012 Ups. jeg havde ikke lige fanget at det var 4 år siden - så er det jo ude af verden med hjælp fra kommunen.

  • #8   29. nov 2012 Hanne: tusind tak for din besked. Vi har modtaget begravelseshjælp fra kommunen af, den blev brugt på selve bisættelsen og bedemand samt gravstedet.
    Vores forhold var brudt før jeg blev gravid, jeg blev gravid med udsigt som alene mor og havde faktisk vænnet mig til tanken


  • #9   29. nov 2012 Ulla M ; Jeg ved ikke om du har børn, med eller uden , så er det svært at forestille sig et sådan tab, med mindre man har haft det inde på livet.
    Jeg mistede min søn i december 1999, 12 år gammel. Han var den yngste af 4 børn. Jeg tog imod professionel hjælp. Var indlagt på psyk - derefter sorg/krise hjælp i over et år. Alle fik hjælp, men var og er mærket af tabet dengang. Misforstå mig ikke, vi har et godt og fungerende liv i dag, men tabet kommer vi aldrig over, vi lærer at leve med det.


  • #11   29. nov 2012 Det lyder som om faderen ikke er et særligt sundt bekendtskab, og uden at kende ham, kunne jeg godt forestille mig at han har gjort det for at såre dig. Han lyder meget som en af mine x’er. Hos min x handlede det meget om at få en reaktion fra mig – god eller dårlig. Da først forholdet gik i vasken kunne han ikke håndtere det, og han gjorde de ondeste ting for at få mig til at reagere. Jeg prøvede alt… det eneste der til sidst virkede var at ignorere ham. Det ved jeg godt at du vil få svært ved når i har en søn sammen, men jeg syntes du skal prøve at se dig ud over den slags barnligheder fra hans side.
    Du er en stærk kvinde – og du lyder også som en rigtig dejlig mor med ben i næsen. FUCK ham. Du har en skøn søn. Du har ikke valgt sten til din datters gravsted og det stinker – men du har til gengæld gjort noget han aldrig kommer til… Du har mærket hendes liv vokse. Hun har været en del af dig i 9 måneder. Du har kendt hende, mærket hende – følt hende vokse. Det mirakel vil han aldrig opleve… For han har aldrig været en del af hendes liv og kommer heller ikke til det… Det er sikkert også derfor han aldrig vil føle samme sorg som dig…


  • #12   29. nov 2012 Ulla ; selvfølgelig skal man ikke dyrke. Men tror at uanset barnets alder er følelserne de samme. Og det med at bruge minderne om barnet varer lang tid, inden man kan det - syntes jeg.

  • #13   29. nov 2012 Ulla: jeg synes faktisk du er en smule upassende og sårende i din opførrelse.

    Anja: hold da op hvor fik du lige tårrerne til at trille, du har desværre ret i med hensyn til det med eks kæresten og hvorfor forholdet gik i vasken.


  • #14   29. nov 2012 Jeg ville glemme alt om den gravsten....jeg ville sige jeg ikke ville have den....
    Så ville jeg aftale med din kæreste / ven... ( børnenes Far )... at i i fællesskab finder en gravsten........... vil han ikke det , ville jeg finde en selv.
    Der findes sååå mange smukke sten i naturen , som man kan tage med hjem, og bruge som gravsten.
    Så er det baby's helt egen gravsten,,, som Du / I har valgt... og ikke en gravsten, en anden har haft.....
    Det er et følsomt emne... og jeg håber I finder ud af det....... Men det er sådan JEG tænker....... smiley


  • #16   29. nov 2012 NITTIB: jeg har faktisk fundet en en sten i naturen, som på en sjov måde er slået som et hjerte, jeg har bare aldrig turde at stille den derud, da jeg ikke har været helt sikker på om man måtte bruge sten som ikke var rigtige gravsten

  • #17   29. nov 2012 Jeanette, vi har alle forskellige måder at takle sorg på, og hvis man ikke har prøvet det kan jeg sagtens forstå Ullas professionelle tilgang – den er helt fornuftig, men desværre er hjertet bare ikke fornuftigt…
    Jeg tror på at det værste man kan gøre er at forsøge at holde sorgen nede og lade som om alt er okay.

    Efter min søster mistede sin stedsøn til selvmord, oplevede jeg helt tæt på hvor meget det påvirker familien og forældrene når man mister et barn. Det sværeste ved at have så stor en sorg er at det gør ens omverden rigtig ilde til mode. For hvordan takler man lige en der er dybt ulykkelig når man selv er glad?

    4 år er længe at være rigtig ked af det, men den slags sorg forsvinder bare aldrig – man lærer bare at leve med den… Det er okay at have dårlige dage – det har jeg også selv (især op til jul). Det er også okay at det er et følsomt emne for dig, men hvis du føler det er mere end det, så er det også okay at bede om hjælp hos omverdenen… Selv brugte jeg meget min lokale præst. Ikke fordi jeg er specielt troende, men fordi jeg ikke følte at lægen var det rette sted for mig, og min kæreste kunne ikke rumme min sorg fordi han ikke selv følte den…


  • #18   29. nov 2012 Jeg må give Ulla ret.. Man skal virkelig passe på, at man ikke får fremdyrket mere sorg end nødvendigt.. På et eller andet tidspunkt må man "lukke døren", så at sige.. Komme over sådanne tab - det gør man aldrig.. Men man skal lære at leve med dem....

    Men måske skal man også vende den lidt på hovedet.. Måske ønskede din eks aldrig at dette barn skulle have været til, og måske virker det til at han er fløjtende ligeglad. Men det er jo slet ikke sikkert han er det. Måske er det hans måde at håndtere en sorg på. Sådan er vi alle jo så forskellige i vores måder at reagere og agere på..

    Jeg skal lige huske at tilføje at jeg selv har været igennem store sorger og tab, så jeg har mærket det på egen krop....


  • #19   29. nov 2012 Og den sten du har fundet i naturen - spørg graveren på Kirkegården om man må bruge den.... smiley

  • #20   29. nov 2012 Man har den sorg, man har.
    Man kan ikke bare være rationel og lukke døren, det vil være voldsomt usundt eftersom det så stadig i hjertet er fuldstændig uafsluttet.

    At man fire år efter et barns død stadig kan mærke sorgen synes jeg er sundt og godt. Det fortæller en del om den kærlighed, man har følt.
    Det er først problematisk hvis det påvirker ens dagligdag, ens relationer til andre og ens evne til at leve et almindeligt liv med et smil på læben.
    Og det synes jeg bestemt ikke jeg kan læse er tilfældet for TS.

    Jeg synes NITTIBS råd er supergodt. På den måde kan DU få tingene rundet af - uafhængigt af faren, som så må sprælle lidt.


  • #21   29. nov 2012 Bortset fra det, så kunne det jo være sjovt nok hvis du bare skiftede stenen uden at sige noget til ham. Så ville du jo hurtigt finde ud af om han besøger stedet eller ej smiley Sådan en klaphat!

  • #22   29. nov 2012 Helt enig CH! smiley

  • #23   29. nov 2012 det er ikke noget der præger min hverdag, jeg fungere normalt også i blandt andre mennesker og kan sagtens snakke med andre åbenhjertet hvordan det var at miste, men jeg bliver følelsesladet i den her sag, da jeg føler at han med vilje har ventet til den aften hvor jeg ikke var hjemme og valgte ikke at fortælle mig det til efter han havde valgt stenen, det er det der ligesom får tårerne frem.
    Jeg smiler skam og har et godt liv med min søn og føler glæde uden at have dårlig samvittighed, men jeg bliver bare følelsespræget når sådanne ting sker


  • #24   29. nov 2012 Er du ikke ejer af gravstedet? Ring til graveren, og få spurgt om den sten, du selv har fundet. Din eks mand kan ikke sætte en sten op på et gravsted, du ejer. De fleste gravere har været der i mange år og er vant til mennesker i sorg..

  • #25   29. nov 2012 Puha jeg har selv været igennem en dødfødsel i 9 måned. Hvor det også var tidlig vuggedød. Min daværende kæreste var ekstrem dårlig til, at takle sorgen og tiden efter.
    Når jeg læser dit indlæg kan jeg ikke lade være med, at tænke om grunden til, at han er taget ud og valgt sten alene. Måske skyldes at han har været bange for, at rippe op i det hele hvis i var taget sammen ud. Måske har det betydet mere for ham med den sten end han har kunne udtrykke?
    Hvis der skal stå noget på stenen kunne i jo vælge det sammen?
    Vi takler alle sorg så forskelligt. Nogen gemmer den langt væk. Men derfor er den dr jo stadig.


  • #26   29. nov 2012 jeg ved ikke om man ejer gravstedet, altså vi har betalt for det 10 år frem, jeg tror ikke at vi ejer gravstedet som sådan.

  • #27   29. nov 2012 I må have fået en kontrakt på det.

  • #29   29. nov 2012 Min mor fandt en sten i gribskov (hun er opvokset der og min bror druknede i Esrum sø), som hun fik lavet til min fars gravsted, så det tror jeg da godt man må?
    Hun er her desværre heller ikke mere, så kan ikke spørge hende om det.


  • #31   29. nov 2012 Jeanette, så ejer du det også i de ti år. Men ring og snak med graveren, det er sikkert et rart og venligt menneske. Så har du da styr på det.

    Og så snak med din eks og sig det, som det er, men stille og roligt. At det sårede dig, og hvorfor. Se om ikke I sammen kan finde en løsning.


  • #32   29. nov 2012 Jeanette ; Hvis i sammen har betalt for 10 år, er i begge bestemmende over gravstedet. Det er ikke købt men lejet. Forskellige kirgegårde har forskellige regeler om hvad man må stille op og plante på graven. I skulle have fået relementet udleveret sammen med kvitteringen. Men i kan altid få et nyt regelsæt ved graveren.

  • #33   29. nov 2012 Okay.
    Det er mig der har betalt og det er også mit navn der står på papirerne


  • #34   30. nov 2012 Jamen så er der jo ikke noget at diskutere. Han kan hoppe og danse alt det han vil - det er dig der bestemmer hvad der skal være af sten smiley

  • #35   30. nov 2012 Så har du også det sidste ord omkring, hvad der skal være på gravstedet.

  • #36   30. nov 2012 jeg tror jeg vil prøve at fremlægge det for ham når han kommer hjem.
    Han er smart nok smuttet ned til kæresten imens jeg går og ulmer her smiley


  • #37   30. nov 2012 Du ejer gravstedet. Og du må finde alle de sten i naturen du vil og komme i dit barne have!

    Har lige begravet min yngste så er helt inde i det der lige nu...desværre!!!!


  • #38   30. nov 2012 MT : man kan alså ikke eje et gravsted. Men man har retten til det, i den tid der blir betalt for. Jeg var ikke sikker, men kiggede lige vores papirer efter i går.

  • #39   30. nov 2012 okay, jamen så kommer min ejen sten på eller en vi har valgt i fællesskab

  • #40   30. nov 2012 MT

    Hvor forfærdeligt :(. Jeg kondolerer.


  • #41   30. nov 2012 Hanne...nu var meningen den samme som du har skrevet.. Vores præst og graver siger at i den periode vi betaler for haven så er det os der bestemmer hvad der skal være og at vi "ejer" den...

    Tak Helle!


  • #42   1. dec 2012 Mt, højere oppe var der delte meninger om eje/leje.
    Gør mig ondt på dine vegne - ikke lige den måde man ønsker at få viden på.


  • #43   1. dec 2012 Tak Hanne. Og nej, helt bestemt ikke.. Idag er det 6 uger siden hun døde smiley

  • #44   2. dec 2012 M T hvor skrækkeligt for dig! jeg sender dig de varmeste tanker i denne svære tid! Jeg ved godt at jeg er komplet fremmed for dig, men hvis du har brug for at snakke med en der har prøvet det i familien eller bare en kop kaffe, så er du meget velkommen til at sende en PB smiley

  • #45   2. dec 2012 Tak skal du have Anja! Det sætter jeg pris på!

Kommentér på:
jeg ved ikke hvad jeg skal føle ? (emne om sorg og tab)

Annonce